X
  • #1 29 Apr 2008 12:03
    trance84
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Witam

    Mam problem z 20 letnim motorem WSK 175 KOBUZ mojego dziadka.
    Problem tkwi w ładowaniu akumulatora i słabo świecących światłach.
    Co do akumulatora to jest to 4 Ah 6V nowy akumulator świeżo ładowany za każdym razem jak go włoże do motora to dziadek pojeździ trochę i motor nie odpala na kopę bo akumulator jest wyładowany.
    Jeżeli w tym czase podepnę inny naładowany to pali na dotyk więc mechanicznie motor jest sprawny.
    Instalacja jest ok sprawdzone punkty masy i zasialnia wszystko wyczyszczone i ma dobry kontakt.
    Pozostaje więc temat albo prądnica/alternator(niech mnie ktoś poprawi) lub prostownik marki unitra.
    Jak sprawdzić czy ładowanie przez prostownik jest ok??

    I druga sprawa temat świateł drogowych i mijania.
    Świecą tak słabo że nie pomogła nawet wymiana lampy na nową i założenia fabrycznej żarówki 12V 35W/35W.
    Przypomnę tylko że prąd na światła idzie prosto z silnika więc może problem jest w prądnicy/alternartorze.


    Jak to sprawdzić??

    Zwracam się o pomoc tutaj na forum bo wiem że na Was zawsze można liczyć i razem coś wykombinujemy.

    A tak na marginesie chcę pomóc mojemu dziadkowi bo serce mi się kraje jak stoi nad tym motorem i ciągle nad nim grzebie a efektu ZERO.
  • #2 29 Apr 2008 15:58
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Selen wyrzucić i będzie ładowanie
  • #3 29 Apr 2008 16:18
    trance84
    Level 28  
    Topic author Helpful post? (0)
    No dobra jak wywale selen to akumulator będzie ładowany prądem przemiennym prawda??

    Więc jak go naładuje skoro aku jest na prąd stały??
  • #4 29 Apr 2008 16:37
    markus15021959
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Skoro moc żarówek wynosi 35 W to przy 6 V zasilaniu daje to prąd rzędu 6 A bo P=U X I , weż skombinuj miernik zeby miał zakres amperomierza prądu stałego minimum 6 A i zmierz pobór prądu reflektora lub prąd ładowania pradnicy motoru.Amperomierz wpinasz szeregowo w obwód ładowania i dlatego ważne jest aby zakres miernika był odpowiedni.
  • #5 29 Apr 2008 16:44
    trance84
    Level 28  
    Topic author Helpful post? (0)
    Ok ale żarówka jest na 12V bo światła leca prosto z prądnicy bez akumulatora i tam prądnicy jest podawane 12V TYLKO na te światło przednie.

    Reszta instalacji jest na 6V i tak jest fabrycznie.

    Więc pytam się dlaczego ładowanie takie słabe jest?

    Może już magnesy na prądnicy nie mają "mocy" ?
  • #6 29 Apr 2008 17:14
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Wstawiasz "normalny" prostownik w zamian za selen i tyle
  • #7 29 Apr 2008 17:23
    trance84
    Level 28  
    Topic author Helpful post? (0)
    Ok ma taki pod ręka prze pisze ci co na nim pisze

    MIC
    BR10'6 to z jednej strony

    604 z drugiej strony

    kolejne dwie ścianki są nie opisane

    jest w kształcie kwadratu ze scietym jednym rogiem i przy nim jest +
    po przekątnej minus a na przeciwległych rogach jest S

    taki może być?
  • #8 30 Apr 2008 12:00
    trance84
    Level 28  
    Topic author Helpful post? (0)
    Nikt nie jest w stanie mi pomóc??
  • #9 30 Apr 2008 12:12
    viper555
    spec od auto-elektro
    Helpful post? (0)
    Wystarczy wstawić diodę pięcioamperową i po sprawie.P
  • #10 30 Apr 2008 15:01
    cyborg39
    Level 23  
    Helpful post? (0)
    Jezeli masz taki prostownik to ok, to nie jest selen tylko zwykly mostek Greatza. Sprawdz po pierwsze czy cewka odpowiedzialna za ladowanie akumulatora daje napiecie (zmienne oczywiscie), a nastepnie czy z prostownika-mostka wychodzi napiecie stale. Sprawdz potem jaki jest prad ladowania i czy mostek nie ma przebicia bo moze przez niego prad cofa sie i rozladowuje akumulator na postoju. Poza tym aku 4 ah jest zdecydowanie za male do tego motocykla, powinno byc chyba ok 7 ah o ile dobrze pamietam. W razie gdyby mostek byl uszkodzony mozesz go zastapic zwyklym mostkiem dostepnym w sklepach elektrychnych, szukaj na prad powyzej 5 amperow, napiecie powyzej 12 v (moze byc duzo wieksze, nie szkodzi)
  • #11 30 Apr 2008 15:18
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    viper555 wrote:
    Wystarczy wstawić diodę pięcioamperową i po sprawie.P


    Nie wystarczy. Z opisu autora wątka to tam jest mostek Gretza, na diodach krzemowych, możliwe że "zgnił". Skonstruwane było to w ten sposób że na porcelanowej płytce z metalowymi "plecami" przylepione były 4 jakieś dziwne diody, następnie całość zalana była czarną żywicą i odprowadzone były 4 przewody. Często lubił zgnić, lub się spalić. Instalacja była dziwna - 12V do przedniej lampy, 6V prądu stałego do ładowania akumulatora, obwody zapłonu, kierunkowskazów i sygnału dźwiękowego. Najprawdopodobniej albo ma zamienione kable z twej dziwnej prądnicy i tyle (12V zmiennego wyprowadzone jednym przewodem, masa w prądnicy, 6V wyprowadzone dwoma). Kiedyś kombinowałem z 6 jednakowymi cewkami i prostownikiem trójfazowym, coś ala alternator, efekt był raczej średni, na wolnych obrotach ładowania brak, na wysokich paliło żarówki.
  • #12 30 Apr 2008 15:21
    trance84
    Level 28  
    Topic author Helpful post? (0)
    Więc co należy tam wstawić?

    tutaj jest ten mostek
  • #13 30 Apr 2008 16:53
    viper555
    spec od auto-elektro
    Helpful post? (0)
    Na tym forum jest zbyt dużo filozofów więc szkoda się wysilać.P
  • #14 30 Apr 2008 17:44
    trance84
    Level 28  
    Topic author Helpful post? (0)
    Więc może zamiast tutaj filozofować to powie mi wreszcie któryś mądry człowiek czy ten mostek może być???
  • #15 30 Apr 2008 17:54
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Może być
  • #16 30 Apr 2008 17:59
    trance84
    Level 28  
    Topic author Helpful post? (0)
    No nareszcie jakies sensowne odpowiedzi....

    Wiem że motor jest dosyć stary ale może też prądnica mieć coś z tym wspolnego bo dowiedzialem się że ten magnes co na chodzi na wał korbowy jest w środku z mosiadzu zrobioną nakrętką i fabrycznie jest zabity mosiądzowa tulejka z gwintem z tym kołem magnesowym.
    Kiedyś się to rozleciało więc wzięto to poskładanp do kupy i pospawano jakoś ten mosiądz z tym magnesem.

    Może to spawanie spowodowało to że teraz tak słabo ładuje???
  • #17 30 Apr 2008 21:48
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Weź zmierz napięcie przed i za prostownikiem
  • #18 01 May 2008 09:09
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    trance84 wrote:

    Może to spawanie spowodowało to że teraz tak słabo ładuje???

    Może tak być, masz nowszą wersję wirnika , stalowy z magnesami ferrytowymi, badziew rozsypywał się samoczynnnie. Idż do kogoś kto ma miernik i zobacz napięcie tak jak Ci moderator radzi, a ponadto przejścia kabli do cewek.
  • #19 01 May 2008 23:24
    witek_elektr
    Level 13  
    Helpful post? (+1)
    Ja miałem kiedyś taką WSKę i do lampy założyłem żarówkę 24 V od ciężarówki światła miałem takie że halogeny się chowały nap. przy max. obr.do 50V ale po miesiącu się przepalały.Prostownik zrobiłem z mostka prostowniczego od alternatora i do końca życia mojego motocykla nie było z tym problemu.
  • #20 02 May 2008 13:48
    trance84
    Level 28  
    Topic author Helpful post? (0)
    Więc dzisiaj przeprowadziłem pomiary i wyniki sa następujące:

    -napięcie na akumulatorze 6,2V silnik wyłączączony
    -napiecie na akumulatorze 6,2-3V silnik pracuje i no nawet na wysokich obrotach takie napięcie
    -po odłączeniu + z aku i zmierzeniu napiecia na tym kablu dochodzi ono do 20V

    Dalej:

    -napięcie przy kablu do świateł przednich na wolnych ok 4.5v i urośnie do 5V przy wysokich obrotach
    -odpinając kabel od żarówki napiecie leci prawie do 24V przy przegazowaniu.


    Rozumie ktoś coś z tego????

    Prostownika nie zmieniałem narazie jest ten stary orginalny z WSK.

    Takich numerów to dawno nie widziałem.
  • #21 02 May 2008 18:26
    Marcin_1972
    Level 18  
    Helpful post? (+1)
    Na stojanie masz 6 cewek. 4 są szeregowo (te grubym drutem) i służą do zasilania światła przedniego. Jeden koniec jest połączony ze stojanem - masa, a drugi idzie do stacyjki. Po stacyjce do przełącznika długie/krótkie i do lampy. Obwód zamyka się przez ramę.
    Pozostałe dwie cewki są od ładowania - jedna cewka jest podłączona do prostownika pełnookresowego na selenkach, lub diodach (w nowszych modelach) - druga cewka jest dołączana równolegle wtedy, gdy zapalasz światła.
    Musisz wszystko dokładnie posprawdzać. Koło magnesowe jest montowane na wale na stożku z mosiądzu. Jest możliwe, że jak zostało dobrze przegrzane to straciło właściwości magnetyczne, albo zostało wadliwie złożone przy spawaniu.
    Na cewkach od świateł powinno być około 50v po przegazowaniu bez obciążenia. Po podłączeniu żarówki powinno być około 11-13v.
    Po przeczytaniu całego postu wydaje mi się, że przyczyną jest rozmagnesowany/uszkodzony wirnik.
  • #22 02 May 2008 19:41
    trance84
    Level 28  
    Topic author Helpful post? (0)
    no i wirnik jest załozony inny w lepszym stanie bo tamten się rozleciał...

    wzrosło ładowanie do 6.5V na aku przy maks obrotach.

    a na żarówce jest ok 8 V

    to dalej jest za mało .

    może jakis kabel na cewkach jest uwalony albo źle są poskładane....

    sam już nie wiem....
  • #23 09 Mar 2009 20:40
    karolwskobuz
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    na poczatku zmien prostownik z selenowego na diodowy(29zl kosztuje) napewno ten twoj ma przebicie i rozladowuje ci akumulator w czasie postoju ja tez tak mialem. a co do swiatel to moze byc wina wirnika(magnesu) lub cewki, mozesz zalozyc zarowke 25W bedzie mocniej swiecila niz 35 przy twojej wadzie, pozdrawiam karol-wskobuz(malpa)wp.pl
  • #24 14 Jun 2009 17:33
    peterek12-21
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    człowieku kablel który dochodzi na cewke to idzie pierwszo od akumulatora do stacyjki następnie na cewke z oznaczeniem B+ gdzie ma być podłączony przewód następnie z bolca drugiej strony cewki D wychadzi kabel i biegnie do silnika na przerywacz , a kabel z cewki wysokiego napięcia na świece wszystko :D

    więc to nie może być wina cewki ;):|
  • #25 10 Oct 2009 13:31
    mixergm
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam
    w kobuzie uklad ladowania i oswietlenia jest rozwiazany DOKLADNIE w taki sposob jak to ladnie opisal kolega Marcin_1972 , troche dziwne rozwiazanie,ale tak jest, jesli chodzi o ladowanie mozesz zastosowac taki mostek gretza jak pokazywales, choc mozna dostac jeszcze pölprzewodnikowe takie jak byly montowane w ostatnich wsk-ach i wtedy niema problemow z montazem, a jesli chodzi o swiatlo przedniej lampy, möglbys sprawdzic rezystancje tych 4 cewek polaczonych szeregowo, lub podaj mi kolory przewodow wychodzacych z stojana to napisze Ci rezystancje poszczegolnych uzwojen
    pozdrawiam
  Search 4 million + Products
Browse Products