Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Jak Ładować Akumulator Żelowy?

Wini 230 24 Sie 2008 20:46
  • #1 24 Sie 2008 20:46
    Wini 230
    Poziom 23  

    Witam

    Skuter ma akumulator żelowy 12V, 4Ah(10hr). Posiadam do niego ładowarkę 12V, 800mA. Ładowarka ta posiada dwie diody. Czerwona świeci się cały czas, natomiast zielona po podłączeniu akumulatora gaśnie i potem stopniowo się rozjaśnia. W czasie ładowania na akumulatorze utrzymuje się napięcie 15V.
    Jak taki akumulator poprawnie podładowywać? Ile czasu powinno trwać ładowanie?

  • Pomocny post
    #2 24 Sie 2008 21:01
    ostsyl
    Poziom 11  

    Jeżeli masz sprawną ładowarkę prąd ładowania nie przekracza wymienione przez Ciebie 800mA a napięcie na akumulatorze wynosi 15V to możesz śmiało kupić drugi, tego już nie naładujesz poprostu nie ma już żadnej pojemności.

  • #3 24 Sie 2008 21:05
    Wini 230
    Poziom 23  

    Witam

    On jest ładowany automatycznie w skuterze, ale wyjąłem go żeby go trochę jeszcze podładować ładowarką, bo czasami trzeba dość długo trzymać przycisk startera, aby silnik odpalił. Czy to ładowanie go uszkodziło? Zmierzyłem prąd i wynosił on 55mA.

    Pozdrawiam

  • #4 24 Sie 2008 21:40
    ostsyl
    Poziom 11  

    A jakie jest na nim napięcie bez podłączonej ładowarki?

  • #5 24 Sie 2008 21:51
    Wini 230
    Poziom 23  

    Witam

    Po odłączeniu ładowarki napięcie na zaciskach akumulatora spadło do 13,80V, a na zaciskach ładowarki wynosiło 16V. Natomiast w czasie ładowania podniosło się do 15,5V.

    Pozdrawiam

  • Pomocny post
    #6 25 Sie 2008 18:56
    mariusz83x83
    Poziom 20  

    Ja mam taki akumulatorek w motorku dla dzieci i ładowarke po ładowaniu tą ładowarką aku trzyma ok 20min jazdy a po ładowaniy prostownikiem przez ok 3godz. na niskim amperażu trzyma conajmniej 3-4 godziny więc myśle że to wina ładowarki.

  • #7 04 Maj 2010 22:26
    wujekbaniu
    Poziom 14  

    Witam.
    Posiadam akumulator żelowy w skuterze który po zimie rozładował się na tyle że nie mogę go odpalić. Chciałbym wiedzieć czy mogę go naładować zwykłym prostownikiem do akumulatora samochodowego ? on ma 12V ale nie pamiętam ile amper i jaką pojemność (mogę sprawdzić i dopisać).

    Czytałem linki zamieszczone na forum o zasadzie działania tego rodzaju aku itp ale przyznam się bez bicia że z fizyki itp byłem i jestem ... heh
    z góry dziękuje za szybką odpowiedź bo sprzęt stoi nieużywany a pogoda ładna... :/

  • #8 05 Maj 2010 07:04
    grześ3896
    Poziom 2  

    wujekbaniu napisał:
    Witam.
    Chciałbym wiedzieć czy mogę go naładować zwykłym prostownikiem do akumulatora samochodowego ? on ma 12V ale nie pamiętam ile amper i jaką pojemność (mogę sprawdzić i dopisać).


    Cześć,
    Możesz go naładować prostownikiem samochodowym włączając żarówkę 12/5W szeregowo. Między prostownik a akumulator, ograniczy to prąd ładowania.
    Trochę partyzantka ale jak nie masz innej możliwości to może być.
    Pozdr.
    Grzegorz

  • #9 05 Maj 2010 21:13
    wujekbaniu
    Poziom 14  

    a od czego zależy czas ładowania?

  • #10 05 Maj 2010 21:16
    Hucul
    Poziom 39  

    wujekbaniu napisał:
    a od czego zależy czas ładowania?

    Od pojemności akumulatora i prądu ładowania .

  • #11 06 Maj 2010 01:00
    wujekbaniu
    Poziom 14  

    gdzie podlaczyc te zarowke? tzn do + czy do - ?

    skoro zależy od pojemności i prądu to jak to wyliczyć?

  • #12 18 Maj 2010 01:15
    slap
    Poziom 9  

    Witam, mam podobne pytanie do tego z tematu dlatego pozwoliłem sobie je tutaj zadać.

    Posiadam akumulatorek do skutera 12V, 4Ah taki jak tutaj: http://www.ec21.com/product-details/Motorcycle-Battery-CB4L-B--2965508.html#

    Moje pytanie: Czy mogę go ładować prostownikiem 12V, 6A ? Takim zwykłym jakiego używam do ładowania akumulatora samochodowego?

    Ile mniej-więcej musi ładować się ten akumulator tym prostownikiem?

    Będę wdzięczny za pomoc.

  • #13 18 Maj 2010 14:37
    Hucul
    Poziom 39  

    slap napisał:
    ...Ile mniej-więcej musi ładować się ten akumulator tym prostownikiem?...

    Tyle , by go nie przeładować . Najlepiej prądem 400mA przez 10 godzin jeśli akumulator jest mocno rozładowany . Najlepiej kontrolować prąd i napięcie ładowania , lub prąd i czas ładowania .
    Jeśli prostownik daje 6A i nie ma regulacji , to lepiej go nie podłączaj .

  • #14 19 Wrz 2010 17:55
    koki2
    Poziom 2  

    Witam! Ja posiadam taki sam akumulator jak Wini 230.
    I kupiłem do niego ładowarkę http://sklep.avt.pl/p/pl/484256/ladowarka+akumulatorow+zelowych+12v+do+90ah.html

    tylko teraz mam problem, pisze że jest do akumulatorów OD 2Ah do 90Ah ale, są tam 4 tryby ładowania.
    1. naprawa 20v/200mA
    2. tryb motocyklowy 12v/800mA
    3. tryb samochodowy 12V/3.3A
    4. niska temperatura 12V/3.3A

    I teraz nie wiem czy akumulator 4Ah można ładować na tym trybie motocyklowym, bo właśnie tak jak inni piszą najlepiej jest ładować go prądem 400mA ;/ 800Ah chyba może uszkodzić akumulator

  • Pomocny post
    #15 19 Wrz 2010 18:49
    gimak
    Poziom 34  

    Kolego koki2, z tego co na temat akumulatorów żelowych wyczytałem, że nie lubią być przeładowywane, czyli nie służy im napięcie ładowania wyższe niż 13.8V (o ile dobrze pamiętam - jest niższe niż przy zwykłych akumulatorach). Więc na miejscu kolegi sprawdziłbym jakie napięcie daje ten prostownik w trybie motocyklowym, bo to że napisane jest na nim 12-14.4V jeszcze nic nie znaczy. Ponieważ ten prostownik ma zabezpieczenie przed złym podłączeniem, więc normalnie prawdopodobnie nic nie będzie pokazywał i żeby podjął pracę podłączany odbiornik musi mieć na swoich zaciskach odpowiednio spolaryzowane i wysokie napięcie. Dlatego podłączyłbym do niego naładowany uprzednio napięciem 12V kondensator i sprawdziłbym np. po godzinie jakie jest utrzymywane przez prostownik napięcie na końcówkach kondensatora. Jeżeli to napięcie byłoby w okolicach tych 13.8V to można akumulator spokojnie podłączać i nie przejmować się czasem i prądem ładowania - akumulator jak się naładuje to przestanie pobierać prąd. Jak napięcie dawane przez prostownik będzie wyższe, to niestety wtedy trzeba uważać, aby nie przekroczyć tego napięcia i nie przeładować akumulatora. Ładowanie akumulatora wyższym napięciem, można porównać do przymusowego tuczu gęsi czy kaczek, z których jedne to przeżywają a inne w trakcie padają.

  • #16 20 Wrz 2010 20:28
    koki2
    Poziom 2  

    To wiem już że akumulatory nie lubią być przeładowywane itp.
    Ale przy ładowaniu kondensatora załącza mi sie automatycznie tryb naprawy a napięcie podnosi sie do 20V. A prąd zostaje na trybie motocyklowym czyli ok. 800mA.

    Tylko ja sie pytałem czy ten prąd 800mA na trybie motocyklowym będzie bezpieczny dla akumulatora 4Ah?

  • #17 20 Wrz 2010 21:43
    gimak
    Poziom 34  

    koki2 napisał:
    Ale przy ładowaniu kondensatora załącza mi sie automatycznie tryb naprawy a napięcie podnosi sie do 20V. A prąd zostaje na trybie motocyklowym czyli ok. 800mA.

    Coś mi tu nie pasuje i nie bardzo to rozumiem. Jak to robisz? Zakładam (bo nie znam tego prostownika), że tryb ładowania kolega wybiera, nie prostownik. Przy podłączeniu uprzednio naładowanego napięciem 12V= kondensatora ok. 50mikro, prostownik według mnie (może jestem w błędzie) powinien podładować kondensator do napięcia jakim ładuje w danym trybie i na tym poziomie je utrzymywać. Druga rzecz to ten prąd 800mA, sprawny kondensator po naładowaniu (wyrównaniu napięć) praktycznie nie pobiera prądu (pomijając upływność).
    Co do wielkości prądu ładowania (800mA) czy zaszkodzi - nie wiem, ale na to pytanie można odpowiedzieć wiedząc w jakich warunkach on pracuje. Napisałeś że masz taki sam jak Wini 230, U niego ten akumulator pracuje w motorowerze i tam w układzie ładowania nie ma żadnej regulacji (ograniczania) prądu ładowania, jest prawdopodobnie regulowane napięcie w instalacji motoroweru, jego wielkość jest tak dobrana aby akumulatora nie przeładować, a akumulator sam sobie ustala na jaką wielkość prądu ma ochotę i jak długo. Przypuszczam, że przy dużym stopniu rozładowania w początkowym okresie ładowania (w warunkach motoroweru) prąd będzie większy niż te 800mA i w trakcie ładowania będzie szybko spadał i akumulator to wytrzymuje. Wiele razy już pisałem, że przy ładowaniu akumulatorów (oczywiście nie rozładowanych do zera) istotna jest wysokość napięcia jakim jest traktowany akumulator, a nie prąd. A to że prąd ma być Q/10 i czas ładowania 10 godzin uważam za dyskusje "akademickie" i ładowanie akumulatora wg tych kryteriów można porównuje właśnie do przymusowego tuczu gęsi.

  • #18 21 Wrz 2010 01:09
    koki2
    Poziom 2  

    No to ja najwyraźniej nie zrozumiałem z tym kondensatorem.
    Będę musiał jeszcze raz spróbować i to sprawdzić.
    A mój akumulator działa jako zasilanie do wzmacniacza przenośnego. Sprawdziłem jakie napięcie ładowania (w trybie motocyklowym) jest przy naładowanym na 12.43V akumulatorze i nie przekracza ono 13.8V Więc chyba jest ok. Akumulator nie był jeszcze formatowany, ale nie wiem czy to ma jak dotychczas jakieś znaczenie.

    Nie chce po prostu uszkodzić akumulatora bo z tego co mi wiadomo to przy zbyt dużym prądzie może go powybrzuszać co = zniszczeniu.

    Znalazłem jeszcze takie info:

    Cytat:
    Ładowarka jest inteligentna, sterowana mikroprocesorem - po pełnym naładowaniu automatycznie wyłącza się - w 100% bezpieczna dla każdego akumulatora.

    Dzięki zastosowaniu zmiennego prądu ładowania, nadaje się również do akumulatorów żelowych, motocyklowcyh, akumulatorów do skuterów o mniejszej pojemności.

    W ładowarce zastosowano pionierskie rozwiązania:

    * automatyczna 2stopniowa kontrola naładowania akumulatora - po osiągnięciu określonego napięcia, lub spadku prądu ładowania,

    * tryb "zimowy" - gwarantuje pełne naładowanie akumulatora, nawet w b. niskiej temperaturze otoczenia

    * tryb "reaktywacji/reanimacji" - specjalny tryb ładowania - impulsy o podwyższonym napięciu, pozytywnie wpływają na mocno rozładowane akumulatory, lub te które długo leżały nieużywane - ładowarka sama decyduje, o konieczności użycia tego trybu.

    Ładowarka jest przeznaczona do baterii 12V 2-90Ah typu żelowe, kwasowe, SLA, AGM. Ładowanie przebiega automatycznie, w 4 etapach. Tryb ładowania, działanie ładowarki sygnalizowane jest 8 diodami LED.

    * Pierwszy etap jest to reaktywacja (dla mocno rozładowanych ogniw) akumulatora za pomocą impulsów 20V.

    * Drugi etap to ładowanie zasadnicze, tryb/prąd ładowania, wybierany przez użytkownika (przyciskiem MD) dla akumulatorów 2 - 8Ah, 0,8A, dla akumulatorów 12 - 90Ah, 3,3A.

    * Trzeci etap to kontrola odpowiedniego naładowania akumulatora - jest ładowany do napięcia 14,4V (w przypadku niskiej temperatury <5st. C do 14,7V), dodatkowo gdy prąd ładowania spadnie poniżej 0,4A kończy się ładowanie akumulatora.

    * Czwarty etap to ładowanie podtrzymujące - zapewnia pełne naładowanie - akumulator w każdym momencie może zostać odłączony od ładowarki.

    DANE TECHNICZNE

    * Napięcie wejściowe: 100 - 240V AC 50-60Hz
    * Prąd wejściowy: 1,1A
    * Napięcie ładowania: 14,4V (14,7V przy niskich temperaturach)
    * Prąd ładowania: 0,8A (2-8Ah); 3,3A (8-90Ah)
    * Temperatura działania: -20 - 50st. C
    * Proces ładowania: automatyczny - 4 etapy
    * Typy akumulatorów: wszystkie rodzaje akumulatorów żelowych/kwasowych 12V (SLA, GEL, AGM...)
    * Zalecana pojemność akumulatora: 2-90Ah
    * Rozmiar: 120x67x41mm
    * Waga: 275g

    Szacunkowy czas ładowania typowych akumulatorów

    * 2 Ah: 2-3 godz.
    * 8 Ah: 8-10 godz.
    * 14 Ah: 3-4 godz.
    * 50 Ah: 12-14 godz.
    * 90 Ah: 23-26 godz.

    Czyli mam rozumieć że, mogę ładować ten, a prąd ładowania stopniowo i tak się zmniejsza podczas ładowania?[/quote]

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty