Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 15 Wrz 2008 01:16
    monty_p
    Poziom 18  

    Witam!

    W najblizszym czasie chcę zamontować w domu centralne ogrzewanie.
    Mam już piec (na drewno lub węgiel) i w sumie nic więcej. W tygodniu kupuję grzejniki i chcę wystartować z instalowaniem całości.

    Nie robiłem tego nigdy wcześniej więc mam kilka pytań do fachowców.

    Chcę zrobić układ, w którym będzie zbiornik wyrównawczy (gdzieś pod sufitem). To sie chyba nazywa "obieg otwarty" ??

    ...a teraz pytania:

    1. Czy pompa obiegowa montowana jest na zasilaniu czy na powrocie wody z/do pieca ? (czy wazne jest jakiej pompy uzywam ?) Instalacja obejmuje tylko jeden poziom ( 5-6 grzejnikow).

    2. Czy jezeli chce zrobic ten zbiornik pod sufitem, to czy trzeba stosowac jakies dodatkowe odpowietrzniki ?

    3. Jak moge obliczyc moc potrzebna do ogrzania pomieszczenia (wielkosc grzejnika w pomieszczeniu). Mam np pokoik 20m2. W pokoiku 2 okna. Chcialem zawiesic 2 grzejniki 80cm (szer) x 60cm (wys). Wystarczy ?

    4. Wiem, ze najlepsza instalacja to miedziana instalacja, ale czy mozna zaoszczedzic budujac instalacje z PCV ? Czy wogole jest sens ciąć koszty w tym miejscu?

    5. Jakiej srednicy rurek powinienem uzywac?

    6. Bede tez budowal sterownik (wlasnymi silami). Jakie zadania powinien spelniac taki sterownik ? Czy ma za zadanie wylaczac pompe gdy piec sie wygasza, czy ma jakies dodatkowe zadania?

    7. Czy warto stosowac przy grzejnikach dodatkowe zaworki, ktore umozliwiaja sciagniecie grzejnika bez spuszczania plynu z obiegu ? Jezeli tak to jakie? (Moze jakis link do allegro, nazwa, albo do zdjecia, ktore pozwoli mi namierzyc taki zaworek)

    8. Moze macie jakies ogolne rady? Jak sie zabrac do tej roboty, zeby bylo zrobione dobrze i bez komplikacji? No i zeby sluzylo dlugie lata :)



    Pewnie wiekszosc instalatorow, czytajac ten tekst, zalamuje rece, i dziwi sie, ze ktos moze pytac o takie "oczywiste" rzeczy. Ja niestety na wszystkim sie nie znam a musze wykonac taka instalacje w swoim mieszkaniu.

    Bradzo prosze o wyrozumialosc no i przede wszystkim o pomoc.

    Z gory Wszystkim BARDZO dziękuję.

    Pozdrawiam

    Monty

  • Pomocny post
    #2 15 Wrz 2008 16:52
    WMichał
    Poziom 31  

    1. Na zasilaniu. ważne jakiej pompy używasz. każda pompa ma swoją wydajność.
    2.To zależy. Jeśli zbiornik wyrównawczy będzie gdzieś dalej to można po drodze, gdzieś w najwyższym punkcie go dać. Nie zaszkodzi a pomoże wrazie czego.
    3. Przy każdym grzejniku masz podany przelicznik. Np. że jedno żeberko ogrzeje ileś metrów kwadratowych.
    4. Moim zdaniem tylko instalacja z miedzi.
    5. Generalnie jest tak, że z pieca wychodzisz grubymi rurami, potem stopniowo zmniejszać średnicę. Ma to na celu zadbać o odpowiedni przepływ.
    6. Sterownik ma za zadanie do sterowania procesem palenia w piecu. Musi sterować wentylator i pompę, starać się utrzymywać zadaną temperaturę. tak w skrócie.
    7. Warto. Pamiętaj, że nikt nie poda Ci linku do allegro. Odsyłam do regulaminu.
    8. To wychodzi podczas pracy.
    To tak pokrótce wszystko. Pytaj jak co. Pozdrawiam.

  • #3 15 Wrz 2008 18:07
    monty_p
    Poziom 18  

    Dzięki za odp.

    Ad. 1 Jeszcze nie mam pompy.
    Jest na "pewnej stronie z aukcjami ;-)" taka pompa:

    POMPA CYRKULACYJNA DO C.O.
    OHI 25/40/180
    wysoka jakość Grundfosa

    Instalacja C.O. -jak sie za to zabrać? Bardzo proszę o pomoc

    Code:

    Zalety:

    - niezawodność (dobrej firmy)
    - cicha praca (pompa bezdławicowa)
    - niska cena
    - bezawaryjna
    - standardowe wymiary montażowe (kompatybilne  z   innymi producentami)
    - zakres pracy 2-110 oC;
    - regulowana prędkość obrotowa (trzy zakresy);

    - wysokość podnoszenia: 4m

    - energooszczędna (niski pobór prądu);
    - zasilanie 230V/50Hz
    - klasa izolacji uzwoj.: F;
    - śred przyłączy : 25mm;
    - dł korpusu 180mm

    - I bieg 30W

    - II bieg 46W
    - III bieg 65W

    Ad. 5 Czy tak samo sie ma temat, gdy maksymalna odleglosc midzy piecem a ostatnim grzejnikiem, to jakies 15-20 m ?? ;>

    Ad. 6 A jak nie mam wentylatora? To prosty piec. Nie ma zadnych regulacji. Czy w takim razie mozna sie ograniczyc do wylaczenia pompy przy osiagnieciu jakiejs minimalnej temp?

    Ad.7 Jak nie link, to moze po zdjeciu poznasz?
    Cos takiego:

    Instalacja C.O. -jak sie za to zabrać? Bardzo proszę o pomoc



    W opisie przeczytałem: Zawór powrotny RLV Danfoss DN 10 (3/8") kątowy chromowany.


    A jezeli chodzi o sam grzejnik. Zasilanie grzejnika jest od dolu czy od gory grzejnika ?

  • Pomocny post
    #4 16 Wrz 2008 20:47
    WMichał
    Poziom 31  

    monty_p napisał:

    Jest na "pewnej stronie z aukcjami ;-)" taka pompa:

    Możesz podawać nazwę allegro tylko tam sa aukcje, które kiedyś się kończą. A szukająca osoba w przyszłości natrafia wtedy na nieaktualny link.

    To nie jest tak, że kupujesz obojętną pompę. Najlepiej iść do sklepu i tam na podstawie twoich danych o instalacji z tabel jest dobierana pompa do twoich potrzeb, albo możesz sam dobrać na stronie producenta.. Można sterować samą pompą, ale wentylator jest praktyczną rzeczą. Mogą być takie zawory, chociaż to są na powrót. Zasilanie przy grzejniku dajesz na u góry.

  • #5 17 Wrz 2008 16:53
    monty_p
    Poziom 18  

    Z przyczyn ekonomicznych muszę skorzystać z instalacji PCV.

    Czy mogę do tego celu użyć sprzedawanych na Allegro rur PEX/AL/PEX ? i zgrzewać je (bądź kleić) ?? Taka zmiana obniży mi koszty z kilkuset zł za miedź, na około 150zł za PCV wraz z ewentualnym wypożyczeniem zgrzewarki.
    Mam do zrobienia dosłownie 5 kaloryferów + dojście do naczynia wyrównawczego + ewentualnie zbiornik z wężownicą (dodatkowe grzanie wody użytkowej). Grzanie wody ma być tzw. buforem. Mam piec, który potrafi więcej niż ja mu chce zadać, w związku z tym myślę, że dodatkowe 100L wody do zagrzania spowoduje, że nie wystąpi zagotowanie wody (albo przynajmniej będzie to trudniej osiągalne). Dobrze myślę? Czy raczej nie? :)

  • #6 17 Wrz 2008 19:44
    William Bonawentura
    Poziom 31  

    PEX łączy się przez zaciskanie (prasą lub kluczami). System zgrzewany to PP, ale nie jest on zalecany do C.O. (max 80 stopni). Klejone to PE, tylko CWU. Zbiornik wyrównawczy w instalacji otwartej musisz połączyć rurą 1'', więc i tak będzie potrzebny pion z miedzi.

  • #7 17 Wrz 2008 19:49
    monty_p
    Poziom 18  

    ...czyli moge to strzelic PEXem ale zaciskać ?

  • #8 18 Wrz 2008 23:51
    Liso5
    Poziom 10  

    Wykonanie instalacji co. Przez amatora nie jest łatwe.
    Ad 1-pompa obiegowa może być montowana na zasileniu lub powrocie. pompa zainstalowana na zasileniu powinna być zbocznikowana z kulą za względu na możliwość braku energii elektrycznej
    Ad 2 – zbiornik pod sufitem jest to naczynie otwarte wyposażone w tzw przewód przelewowy i musi być on otwarty!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ad3- ok. 70 w/m2 lub ok. 150 w m3
    Ad4 = instalacje wykonaj z rur PEX/AL/PEX z końcówkami zaciskowymi najlepiej kup rury pawim
    Ad5- w twoim wypadku wystarczy pierwsza średnica 22 ale najlepiej 28 oczywiście później redukowana
    Ad6 tutaj lepiej nie kombinuj kup po prostu euroster plus komplet sterownik z dmuchawą
    Ad 7 pewnie że tak na zasileniu i powrocie wystarczą zwykłe koszt ok. 15 za dwa
    Ad8 tutaj powiem tak załatw sobie jakiś projekt instalacji co ,przed odpaleniem pieca koniecznie zaproś fachowca

  • #9 19 Wrz 2008 00:29
    monty_p
    Poziom 18  

    Cytat:
    Wykonanie instalacji co. Przez amatora nie jest łatwe.

    Jakoś sobie poradzę, nie boję się wyzwań ;). Poza tym nie mam dwóch lewych rąk. Montaż nie jest trudny, brak mi tylko szczegółowej wiedzy na temat ogólnej budowy instalacji.

    Cytat:
    pompa zainstalowana na zasileniu powinna być zbocznikowana z kulą

    Czy możesz troszeczkę rozwinąć temat? Chodzi o jakiś zawór upustowy czy co??

    Cytat:
    zbiornik pod sufitem jest to naczynie otwarte wyposażone w tzw przewód przelewowy i musi być on otwarty!!!!!!!!!!!!!!!!!


    ...no oczywiście. Nie miałem zamiaru zamykać naczynia, które powinno być otwarte. Od razu mówiłem, że to jest ten typ zbiornika wyrównawczego.

    Cytat:
    ok. 70 w/m2

    Czy to nie jest zbyt optymistyczna wartość?? Trzeba też brać pod uwagę to, czy obiekt jest odpowiednio docieplony oraz w jakim stanie jest stolarka okienna. Przynajmniej ja jestem tego zdania.

    Cytat:
    instalacje wykonaj z rur PEX/AL/PEX z końcówkami zaciskowymi

    ...tak też zrobię.

    Cytat:
    najlepiej kup rury pawim
    To typ czy nazwa producenta rury? Na google nie mogę znaleźć nic konkretnego gdy wpiszę "pawim" w połączeniu ze słowami kluczowymi dot. centralnego ogrzewania.

    Cytat:
    w twoim wypadku wystarczy pierwsza średnica 22 ale najlepiej 28 oczywiście później redukowana

    A co powiesz na fi 20 przez całą długość instalacji?

    Cytat:
    tutaj lepiej nie kombinuj kup po prostu euroster plus komplet sterownik z dmuchawą

    ...bez przesady. Wykonanie sterownika, który będzie spełniał taką samą rolę, jak euroster, jest bardzo proste. Koszt wykonania nie przekroczy 15zł. Poza tym pasuje mi zrobić własny sterownik, bo w piecu mam dodatkowo grzałki elektryczne. Na noc, gdy piec się wygasi, chcę mieć możliwość automatycznego uruchomienia tych grzałek. Poza tym będę miał większe możliwości odczytu temperatur. Chcę monitorować temperaturę w kilku punktach mieszkania (ale to już nie ważne).

    Cytat:
    pewnie że tak na zasileniu i powrocie wystarczą zwykłe koszt ok. 15 za dwa

    tak zrobię. Tylko kupię coś ładnego, żeby w pokoju nie raziło w oczy :)

    Cytat:
    tutaj powiem tak załatw sobie jakiś projekt instalacji co ,przed odpaleniem pieca koniecznie zaproś fachowca

    Tak czy inaczej, zawsze przygotowuję się do tematu maksymalnie jak to jest tylko możliwe. Jeżeli się na czymś nie znam, pytam i szukam literatury na ten temat. Poza tym wypytuję Was o wszystko, co jest dla mnie niewiadome.

    ...dobrze że jest to forum :D:D:D

    Pozdrawiam

  • #10 19 Wrz 2008 00:42
    Lutek49
    Poziom 36  

    Zawór kulowy służy do tego aby w przypadku wyłączenie prądu (pompa przestaje pracować) otworzyć drogę dla wody z pieca, która będzie krążyć w instalacji. Bez tego zaworu i przy niedziałającej pompie nagrzewana woda w piecu nie miałaby gdzie się rozszerzyć i mogłaby spowodować uszkodzenie pieca. Po włączeniu zasilania pompy cała instalacja wraca samoczynnie do poprzedniego działania - zawór zamyka się a woda z pieca jest pompowana.

  • #11 19 Wrz 2008 00:48
    monty_p
    Poziom 18  

    ...czyli chodzi o to, żeby wyłączyc pompę z obiegu? Tzn taka przepona wpięta równolegle z pompą, a na tej przeponie zawór (normalnie zamknięty). W momencie braku prądu otwieram zawór. Dzięki temu uwalniam wytawrzające się w piecu ciśnienie. Tak?

    ... a nie wystarczy sam zbiornik wyrównawczy? Przecież to będzie otwarta instalacja.

  • #12 19 Wrz 2008 16:17
    WMichał
    Poziom 31  

    Lutek49 napisał:
    Zawór kulowy służy do tego aby w przypadku wyłączenie prądu (pompa przestaje pracować) otworzyć drogę dla wody z pieca, która będzie krążyć w instalacji. Bez tego zaworu i przy niedziałającej pompie nagrzewana woda w piecu nie miałaby gdzie się rozszerzyć i mogłaby spowodować uszkodzenie pieca. Po włączeniu zasilania pompy cała instalacja wraca samoczynnie do poprzedniego działania - zawór zamyka się a woda z pieca jest pompowana.


    To nie jest zawór kulowy tylko różnicowy.

  • #13 19 Wrz 2008 16:42
    monty_p
    Poziom 18  

    ok, już czaję...
    Poszukałem na allegro. To się nazywa ZAWÓR KULOWY JEDNOKIERUNKOWY. Dorzucę go do zestawu :)

    ...cholera, jak to bedzie dzialac, to zajme sie instalacjami centralnego ogrzewania ;););)

    ...a zbiornik wyrownawczy wystarczy taki, do ktorego bedzie szla rura z zasilania kotla? Czy trzeba jeszcez w gornej czesci pojemnika zamontowac rurke z powrotu?

    (pewnie kolejne pytanie z cyklu "pytania bez sensu") :P

  • Pomocny post
    #14 19 Wrz 2008 17:36
    Lutek49
    Poziom 36  

    Zbiornik wyrównawczy jest stosowany po to aby w momencie zbyt intensywnego grzania przez piec woda, która się rozszerza miała możliwość "ujścia". Pod wpływem zwiększonej temperatury woda zwiększa swą objętość i wypełnia naczynie wyrównawcze - podnosi się jej poziom. Jeśli naczynie ma odpowiednią pojemność i intensywne nagrzewanie nie trwa zbyt długo nic z niego się nie wyleje. Natomiast przy gwałtownym i długotrwałym nagrzewaniu woda może się rozszerzyć tak mocno, że jej "nadmiar" nie zmieści się w naczyniu i wypłynie przez otwór znajdujący się w górnej części naczynia. Dlatego lepiej jest do tego otworu doprowadzić rurkę, przez którą "nadmiar" wody będzie mógł odpłynąć np. do kanalizacji. Trzeba jednak pamiętać o sprawdzaniu poziomu wody w naczyniu wyrównawczym i jeśli jest zbyt niska uzupełnić.

  • #15 19 Wrz 2008 17:52
    monty_p
    Poziom 18  

    tiaaa
    ...czyli jedna rurka (rura) wystarczy :-P
    A jako wskaźnik, dospawam sobie kolanko w dolnej części zbiornika i wpuszczę w to kolanko szklaną rurkę. Będę miał wskaźnik.

  • #16 19 Wrz 2008 18:41
    Marek Kier
    Poziom 12  

    Brawo wynalazcy.
    Nikt nie odpowiedział całkowicie i prawidłowo nawet w tym kawałku tematu, w jakim się wypowiadał!!!
    Takie darmowe podpowiedzi nie mają żadnej wartości!!!
    Mimo to jest bardzo prawdopodobne że instalacja zrobiona w ten sposób będzie grzała, ale widzę tu dużo problemów!!!!!
    1. wydajność pompy,
    2. zawór różnicowy,
    3. rodzaj materiału,
    4. sposób poprowadzenia instalacji,
    5. sterownik,
    6. naczynie wyrównawcze.
    Proponuję:
    Obejrzeć dokładnie instalacje tego typu znajdujące się w domach zaprzyjaźnionych osób, rozmowę z fachowcem.
    A co w tematach:
    Obliczenie zapotrzebowania na ciepełko, projekt instalacji!!!!
    Życzę dużo rozwagi.
    Marek.

  • #17 19 Wrz 2008 18:46
    WMichał
    Poziom 31  

    Po prostu gdzieś wystaw kawałek rurki, aby ta woda w razie czego miała sie gdzie przelać tak, aby nie zalała Ci czegoś.
    Kolego Marek Kier na większość Twoich zastrzeżeń została już tematyka poruszona, a debata cały czas trwa.

  • #18 19 Wrz 2008 19:40
    monty_p
    Poziom 18  

    ...a wszystko okaże się w praniu :D

    Jako materiał - przewody PEX/AL/PEX 16mm
    kolanka i trójniki skręcane (te specjalne do PEXa).

    Piec ma około 8KW więc na pewno wystarczy na mieszkanie 50m2. Pompa - OHI 25/40/180 grunfoss, też da radę.
    O sterownik bym się nie martwił. Będzie dobrze działać.

    ...a jak skończę instalację to na pewno podzielę się spostrzeżeniami. Myślę, że będzie dobrze :P

  • #20 19 Wrz 2008 19:50
    monty_p
    Poziom 18  

    ...w sumie na razie mam tylko jedno pytanie.
    16mm czy 20mm ??

    W jednym szeregu mam tylko 3 kaloryfery. Pozostale 2 rozdzielac sie beda przy kotle, wiec tam moge dac cos grubszego.

  • #21 20 Wrz 2008 11:57
    Interno
    Poziom 21  

    monty_p napisał:


    W jednym szeregu mam tylko 3 kaloryfery.

    Obserwuję temat od pewnego czasu.
    Czy mam rozumieć, że chcesz połączyć 3 grzejniki jednym zasileniem i powrotem oraz generalnie nie przewidujesz żadnego rozdzielacza?
    I nie wiem może mi umknęło ale którędy bedziesz prowadził przewody? podłoga? ściana?
    Wiesz nawet najprostsza instalacja może w "praniu" okazać się nieskuteczna lub bardzo energożerna.
    Zaprojektowanie instalacji polega na tym jak optymalnie wykorzystać czynnik grzewczy i ogrzaniu jak największej powierzchni.
    Zgadzam się z wypowiedzią Marka Kier.

  • #22 20 Wrz 2008 12:28
    monty_p
    Poziom 18  

    Chce polaczyc 3 kaloryfery jednym zasilaniem i powrotem.
    Poza tymi trzema kaloryferami, sa jeszcze 2 ale te wychodza juz z glownego zasilania (grubsza rura). Przewody pójdą ścianą, przy podłodze.

  • #23 20 Wrz 2008 16:07
    William Bonawentura
    Poziom 31  

    monty_p napisał:
    ...w sumie na razie mam tylko jedno pytanie.
    16mm czy 20mm ??


    To zależy od mocy jaką będziesz chciał tę rurkę obciążyć.

  • #24 20 Wrz 2008 16:21
    monty_p
    Poziom 18  

    już skonsultowałem się ze znajomym, który się zajmuje instalacjami C.O. Pokazałem mu rysunek tego co gdzie i jak chcę zamontować. Jedynie przewody do CWU miałem za małe. Reszta zaakceptowana.
    W poniedziałek robię zamówienie na części a przez weekend zmajstruję sterownik.

    ...gdybym się więcej nie odezwał, to znaczy że coś poszło nie tak ;)

    Jak to wszystko zmontuję i uruchomię to jakieś zdjęcia podeślę. Będziecie mogli troszkę "po szydzić" ;)

    Dziękuję za dotychczasową pomoc.

    Pozdrawiam

  • #25 24 Wrz 2008 23:04
    pablo 40
    Poziom 14  

    monty_p napisał:
    Z przyczyn ekonomicznych muszę skorzystać z instalacji PCV.

    Czy mogę do tego celu użyć sprzedawanych na Allegro rur PEX/AL/PEX ? i zgrzewać je (bądź kleić) ?? Taka zmiana obniży mi koszty z kilkuset zł za miedź, na około 150zł za PCV wraz z ewentualnym wypożyczeniem zgrzewarki.
    Mam do zrobienia dosłownie 5 kaloryferów + dojście do naczynia wyrównawczego + ewentualnie zbiornik z wężownicą (dodatkowe grzanie wody użytkowej). Grzanie wody ma być tzw. buforem. Mam piec, który potrafi więcej niż ja mu chce zadać, w związku z tym myślę, że dodatkowe 100L wody do zagrzania spowoduje, że nie wystąpi zagotowanie wody (albo przynajmniej będzie to trudniej osiągalne). Dobrze myślę? Czy raczej nie? :)

    Kolego PVC do węglowego nie da rady. PVC kleisz, PP zgrzewasz, Pex-Al-Pex skręcasz lub zaciskasz. Przy samym piecu zrób rurki stalowe, do bojlera i naczynia też a do grzejników możesz zgrzewać PP/Polipropylen/ lub zaciskać PeX. Grzanie wody w bojlerze to nie żaden bufor. Moc węzownicy w bojlerze to max.2kW i pojemność niewielka.

    Podaj wielkości pomieszczeń w których mają być grzejniki.
    Czy chata jest dobrze izolowana.
    Do węglowego lub na drewno nie należy używać w instalacji żadnego plastiku!!

  • #26 24 Wrz 2008 23:17
    monty_p
    Poziom 18  

    Decyzja juz zapadla :)
    Czesci zamowione (niektore nawet juz przyszly do mnie)

    Tak czy inaczej mialem zrobic w stali (przy samym piecu) - do naczynia... wiadomo. TO nawet logiczne. To pierwszy zbiornik przy zasilaniu (wyjsciu z pieca) Tam bedzie najcieplej.

    ...bede robil za piecem rozdzielacz ze stali, z rury 1", na pompe, zawor zwrotny.
    Do boilera poleci rurka przewodem fi 20 PEX/AL/PEX, na grzejniki fi 16 PEX/AL/PEX
    calosc skrecana.

    ...jezeli chodzi o metraż:
    pokój 20m2
    pokój 10m2
    kuchnia 10m2
    łazienka jakies 3-4m2
    przedpokoj 7m2

    PLUSY: budynek ocieplany, plastikowe okna
    MINUSY: mieszkanie narożne, parter (pode mną zimna piwnica :) )

    Cos jeszcze?

    Dodano po 1 [minuty]:

    :D piec na drewno :D

    ...potrafię już gotować wodę, nauczę się jej nie gotować :P

    ;)

  • #27 06 Mar 2009 11:27
    onemisza
    Poziom 9  

    no i chyba klops, minęło 3,5 roku a kolega nie odpisał, zdjęć nie zamieścił, zaczynam się bać bo ja też niebawem robie pex/al/pex.

    ...i tu mam pytanie, większość pomp, "pcha" wodę na wys.4m, piec bedzie w piwnicy a grzeniki na 1 p. czy trzeba 2 pompy zainstalować czy jak? bo tak na oko to bedzie z 6m.

    ... i czy przy 4 grzejnikach można sie obejść bez rozdzielacza, połączyć je jednym zasilaniem i powrotem.
    mieszkanie ok.40m
    2 pokoje po 12m kuchnia 10m łazienka 4m i przedpokój 2m

    piec na olej opałowy.

    dzieki i pozdrawiam

  • #28 06 Mar 2009 12:30
    monty_p
    Poziom 18  

    aż tyle nie minęło :)

    ...Nie wracałem do tematu, bo przed zimą miałem dużo innych zajęć i nie demontowałem starego systemu. W tym roku (pewnie gdzieś w lecie) planuję mały remoncik, wtedy zrobię to centralne. Nie rezygnuję z PEX/AL/PEX :-)

    ...z tych części co kupiłem, pompa ma chyba 6m podnoszenia. Nie pamiętam dokładnie ale wydaje mi się, że pisano w manualu o 6m na najwyższym biegu.

  • #29 06 Mar 2009 15:30
    onemisza
    Poziom 9  

    ...ale jestem gamon, spojrzałem na date "dołączył" a nie na date posta.

  • #30 06 Mar 2009 20:37
    WMichał
    Poziom 31  

    Oczywiście, że są pompy które większą wysokość podnoszenia niż 4m.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty