X
  • #1 16 Sep 2008 13:03
    gromleon
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    Witam proszę o opinię na temat zastosowania diod led w samochodzie do podświetlania zegarów jakie parametry powinna mieć taka dioda aby efekt był widoczny , chodzi głownie o jasność świecenia w porównaniu do żarówki.
    Głównie chodzi mi o diody rgb. takie np.
  • #2 16 Sep 2008 15:28
    luks
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Mogą być. Ważny jest jak najszerszy kąt świecenia, ale tak naprawdę trzeba sprawdzić konstrukcję wewnetrzną zegarów czy da się to wogóle zrobić.
  • Helpful post
    #3 16 Sep 2008 16:57
    motokross
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Ja osobiście montowałem czy to sobie czy kumplom diody typu waterclear 5mm 12000-22000mcd (efekt wyśmienity) i tak jak kolega napisał wyżej powinny mieć szeroki kąt świecenia. Jeśli chodzi o zasilanie to musisz do tej diody co podałeś zastosować odpowiedni rezystor (przeważnie w autach jest zasilanie 12v). Przy montażu trzeba uważać aby rezystor nie dotykał nigdzie, ponieważ bardzo się nagrzewa. Można go odizolować używając włókna szklanego bądź innych materiałów nie palnych. A to czy zmodyfikujesz stare oprawki od żarówek lub zastosujesz inne rozwiązanie to kwestia gustu :)
  • #4 16 Sep 2008 17:14
    luks
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Lepiej nie stosowac rezystorów, ale źródło prądowe (np ma LM317) i łaczyć LEDy po kilka w szeregu. Poczytaj na Optoelektronice.
  • #5 16 Sep 2008 18:31
    gromleon
    Level 31  
    Topic author Helpful post? (0)
    A ja mam nieco inny pomysł na te diody, a mianowicie mikroprocesor plus 3 kanały pwm i np zmiana koloru podświetlania w funkcji bądź prędkości czy też obrotów silnika, ale narazie jestem na etapie szukania odpowiednio mocnych led rbg i zastanawiam się czy takie parametry jak diody do których link podałem na początku bedą ok?
    Czy jaśność świecenia można porównać do zwykłej żarówki parametry jedno a rzeczywistość drugie bo:
    1 led mają podaną jasność ale jak mi sie wydaje światła skupionego a to nie to samo co żarówka
    2 producenci zawyżają troche parametry raz podają jasność led raz moc a raz prądożerność i weź tu bądź mądry

    dlatego właśnie pytam was koledzy co wybrać sprawa niby błaha , a może nie tak do końca :D
    Z waszych wypowiedzi wynika że powinna to być jasność powyżej 12000 mcd i kącie świecenia powyżej 100 stopni.
    Przeglądam tak kilka ofert i czasem bywa tak
    pobór prądu jednej i drugiej diody wynosi 20 mA
    a jaśność jednej to 1200 a drugiej 12000 czy to pomyłka?
    Ta sama prądożerność a różnica w jasnośći ogromna
    inne parametry są identyczne.
    W dodatku nie mogę znaleźć diody rgb o jasności powyzej nawet 6000 mcd.
    Czy taka bedzie wystarczająca taka
  • #6 16 Sep 2008 19:52
    motokross
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    "luks' wiem że lepsze są stabilizatory, ale one też się grzeją. Po awarii cd-romu w aucie przez stabilizator mało nie pościłem fury z dymem, mimo że urządzenie nie pobierało prądu stabilizator cały czas się grzał. Od tej pory do oświetlenia używam rezystorów. A tak jak się przepali dioda lub rezystor to mam pewność, że nic się dalej nie grzeje. Zresztą jak kto woli. Wracają do tematu to myślę, że ta dioda rgb, którą podałeś na początku będzie najlepsza. Jeśli chodzi o dane np: Wymiar:7.6x7.6 mm
    Napięcie zasilania: 2.0/3.3/3.3 V
    Natężenie światła: 1120/1560/750 mcd
    Długość fali: 625/525/470 nm
    to znaczy że każda barwa ma inną światłość oraz pobiera inne napięcie no i myślę, że bez specjalnego układu/sterownika nie obędzie się jeśli chcesz uzyskać podany wcześniej efekt. Dlaczego nie możesz znaleźć doidy powyżej 12000 mcd? ponieważ w wyniku mieszania barw światłość się zmienia a te dane są podane dla konkretnej barwy.
  • #7 16 Sep 2008 20:37
    gromleon
    Level 31  
    Topic author Helpful post? (0)
    Szukam i szukam i doszedłem do wniosku że ta dioda będzie za "ciemna" znalazłem inna super flux o troche lepszych parametrach tzn jasności każdego koloru powyżej 5000mcd i taka była by już ok.
    Z mikroprocesorem nie ma problemu program można napisać prawie że w 15 minut gorzej ze znalezieniem diody.
    No nic dziękuję za odpowiedzi i bede szukał aż znajdę
    Pozdrawiam
  • #8 19 Sep 2008 17:19
    luks
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    motokross wrote:
    "luks' wiem że lepsze są stabilizatory, ale one też się grzeją.


    Cóż...odpowiednie wykonanie powinno zabezpieczać przed takimi przypadkami. Co konkretnie sie stało ?

    Stabilizatory w aucie do LED są moim zdaniem niezbędne bo nie mamy stałych 12V. Są wahania 12.5-14.4V.
  • #9 19 Sep 2008 18:05
    gromleon
    Level 31  
    Topic author Helpful post? (0)
    A ja zastosuję kombinację bezpiecznik - stabilizator - pwm - rezystor . sterownik już zrobiłem czekam tylko na diody ciekawi mnie efekt w aucie . narazie testuję sterownik na sucho pobudzam go kartą muzyczną komputera i generatorem od 10 hz do 120 hz na diodzie fi 5 mm efekt narazie jest ok. Próbuje dobrać odpowienie kolory i ich przebieg.
  • #10 19 Sep 2008 19:37
    motokross
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    No więc u mnie instalacja w autku jest niczym sieć internetowa w dużym mieście. Pod akumulator jest podłączony ups wraz z komputerem, kondensator 1F oraz inne urządzenia. Stabilizator był podłączony do kondensatora a dalej do napędu dvd bo jak wiadomo w napędzie potrzebne są 3 napięcia:3,3v 12v oraz 5v. Ten stabilizator od 3,3v mimo że wszystko było odłączone non stop się grzał (miał oczywiście radiator). Rozgrzał się do tego stopnia, że zaczął przypiekać w okoliczne plastiki. Nie wiem czy to była jego wada fabryczna czy coś się z nim stało, ale na 100% wszystko było dobrze podłączone. Aha i do tego 3,3v stabilizatora były jeszcze podłączone diody podświetlające. "gromleon " jak skończysz projekt to zarzuć jakieś schemaciki, jak zrobiłeś ten sterownik oraz jakiś filmik :D
  • #11 03 Oct 2008 18:42
    gromleon
    Level 31  
    Topic author Helpful post? (0)
    No i panowie klapa z tymi diodami zakupiłem myślałem że bedzie ok i się zawiodłem diody są dośc jasne nie przeczę, ale po wmontowaniu w zegary mimo kąta świecenia 100 stopni nie wiele widać jest dużo niedoświetlonych miejsc i ciemno jak ch...... . Ma ktoś pomysł na tą dolegliwość jaką zrobić interwenję w zegarach aby było ok. Zegary pochodzą z accorda 94 rok.
  • Helpful post
    #12 12 Oct 2008 12:59
    motokross
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Sorki, że tak długo nie odpisywałem. Dla doświetlenia miejsc proponuję zrobić coś w rodzaju przewodników światła. tzn z przezroczystego plastiku, może być pleksi wyciąć taki format jaki mają zegary oraz dalej do zakończenia obudowy. Taką płytkę trzeba zakończyć wygiętym plastikiem (haczykiem) do diody, ale nie może być to oddzielny element, płytka i haczyk są jednym elementem. Możesz też użyć jakiejś rurki wypełnionej zawiesiną bądź mętnym płynem. Postaram się zamieścić zdjęcie jak to z tym plastikiem wygląda.

    Dodano po 39 [minuty]:

    zdjęcia są zrobione z zegara od 126p
    diody led zamiast żarówek - zegary samochodowe.
    diody led zamiast żarówek - zegary samochodowe.
    diody led zamiast żarówek - zegary samochodowe.
  • #13 12 Oct 2008 18:36
    gromleon
    Level 31  
    Topic author Helpful post? (0)
    Rozumiem o co chodzi sam o czymś takim myślałem, z tym że mam inny problem nie bardzo wiem jak sie dobrać do tych zegarów hondy, wyciągnąłem je z samochodu ale nie bardzo wiem jak dalej to rozebrać i z tego co widzę to żeby się dostać do tych budzików to trzeba rozebrać wszystko a jako że nie mam w zapasie zegarów to sobie odpuściłem (robiłem 3 podejścia). Dlatego narazie projekt upadł i czeka na lepsze czasy.
  Search 4 million + Products
Browse Products