X

sieci isdn, tpsa i centrala

psy_hol 01 Oct 2008 13:57
  • #1 01 Oct 2008 13:57
    psy_hol
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam,
    aktualnie firma zamierza zalozyc linie telefoniczne ISDN. Ponieważ chcemy mieć możliwość prowadzenia jednoczesnie 4 rozmow miejskich wiec teoretycznie powinnismy zamowic 2 linie isdn razem z dwoma nt.(jesli dobrze licze). Dodatkowo z tpsa w ramach abonamentu dostajemy 20 DDI na kazda linie wiec mamy jakby pule 40 numerow. Sytuacja jest o tyle ciekawa ze fizycznie pod jedna linia miejska ma byc fax analogowy i mnei zastanawia czy nie zapcha on przez to calej jednej linii ISDN (tzn obu kanalow rozmownych). Ponadto szef wymyslil sobie ze dla klientow bedzie jeden ogolny numer w tp. dzwoniac pod niego klienci beda autmatycznie kierowani na odpowiednie linie miejskie dochodzace do centrali firmy. idea jest taka aby numer dla dzwoniacych byl zawsze wolny, pod warunkiem oczywiscie dostatecznej ilosci wolnych kanalow. przerabial moze ktos podobne rozwiazanie? gdzie trzeba ustawic odpowiednie przekierowania na centralach? w tp sa? na centrali w biurze?

    za wszelka pomoc z gory dzieki
    Pozdr
    Paweł
  • #2 01 Oct 2008 15:34
    JacekT
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Witam,

    Najpierw krótka garść informacji podstawowych:

    Mamy dwa podstawowe rodzaje dostepu ISDN :
    1. PRA (lub PRI , jkak kto woli) - 30B+D
    2. BRA (BRI) nazywanym czasami "małym ISDN" - 2B+D

    B - jeden kanał o przepływności 64kbps
    D - kanał dla sygnalizacji - 16kbps dla BRA i 64 dla PRA

    czyli za pomocą dostępu PRA możemy prowadzić jednocześnie 30 rozmów
    lub przesyłać dane z max przeplywnościa 30x64kbps=~2Mbps

    dla małego ISDN jest to odpowiedni 2 rozmowy lub max przeplywność
    128kbps

    Jeśli chodzi o numerację, to dostęp PRA funkcjonuje tylko z DDI i od strony abonenta musi być centrala wewnętrzna.

    W przypadku dostępu BRA, o takim pisałeś w swoim poście, możemy używać numeracji MSM lub DDI. Polega to na tym że w przypadku numeracji DDI musisz mieć koniecznie u siebie centralę telefoniczna, i to w tej centrali konfigurujesz, jak będzie kierowany ruch przychodzący, terminal w takim przypadku pracuje w trybie punkt-punkt. Dostęp BRA umozliwia również numeracje MSN, polega to na tym, że bezpośrednio do termianla możesz podłaczyć bezpośrednio do 8 urządzeń ISDN (telefony, faxy, modemy, itp) i każdemu z nich przypisać oddzielny numer, z tym że jednocześnie możliwa będzie komunikacja tylko 2 z tych urządzeń.
    Terminal dostępu BRA, posiada bardzo czesto również 2 porty analogowe, do których można przypisać po 3 numery MSM - umożliwia to podłączenie zwykłych aparatów, faksów czy modemów analogowych a także analogowych centralek telefonicznych.

    W przypadku numeracji DDI dla BRA, ilość terminali jest sprawą drugorzędną, możemy zamówić np 100 nr DDI i właczyć do ich obslugi 2 wyposażenia (2 terminale ISDN - czyli mamy 4 rozmowy jednoczesne), w przyszłości możemy to rozbudować, porzez zamowienie kolejnych wyposażeń, nie naruszając przy tym raz wprowdzonego systemu numeracji.

    A teraz wracając do Twoich pytań i wątpliwości:
    1. Czy nie wystarczyłaby Ci numeracja MSN - max 4 rozmowy jednoczesne, max łącznie 16 urządzeń (cyfrowych ) lub 4 analogowe, jeden numer dla klientów (zamawiamy u operatora usługę PBX), nie potrzebujemy wewnętrznej centralki i nie ponosimy kosztów jej konserwacji
    2. Jeżeli już numeracja DDI, to konieczna centralka wewnętrzna, ale daje nam większą funkcjonalność. Możemy przypisać każdemu numerowi wewnętrzemu jeden lub kilka numerów zewnętrznych z puli DDI, możemy wpuszczać każdego klienta na zapowiedż i niech sam decyduje z kim lub z jakim działem chce rozmawiać, jeżeli jeden nr wewnętrzny przeznaczymy na fax (może być analogowy, to zależy tylko od rodzaju portów wewn. w centrali, a wiekszość centralek takowe posiada), to centralka przekieruje każde przychodzące połączenie na którym wykryje sygnał faksu pod wlaściwy nr wewnętrzny. Centralka wewnętrzna w firmie
    to zawsze większa dostepna funkcjonalność ale są jednocześnie koszty i trzeba ocenić czy warta skórka wyprawki.

    3. Jeżeli decydujesz się na numerację DDI na dostępach BRA to niech to będzie numeracja ciągła, czyli obsługa jednego ciągu numeracji na dwóch ( w Twoim przypadku) wyposażeniach a nie dwie niezależne numeracje, każda na jednym wyposażeniu,

    4.Odnośnie pytania o zapchanie cale przepustowości linii ISDN przez faks analogowy -> jest to nie możliwe, każde urządzenie analogowe jest w stanie zająć tylko jeden kanał B, czyli drugi kanał B w danym terminalu zawsze będzie dostępny dla innej transmisji, natomiast zajęcie całego pasma jest możliwe , ale przez urządzenia cyfrowe, videoaparaty, modemy ISDN itp.

    Pozdrawiam

    Jacek
  • #3 01 Oct 2008 15:55
    Tracer2
    Moderator - Telefony Stacjonarne
    Helpful post? (0)
    A mógłbyś podac profil działania firmy, ilośc pracowników , bo moim zdaniem 4 kanały to troszkę za mało.
    Mozesz tez np wykupic usługę fax to mail w IPFone i sobie odciązysz jeden kanał.
    Kolega Jacek reszte bardzo dokładnie wyjasnił :).
    Centrale masz juz czy szukasz ??
  • #4 01 Oct 2008 16:26
    psy_hol
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    profil firmy to IT Serwis, powoli rozwija sie sprzedaz. Liczba pracownikow to 12 :) wiec 3 osoby na linie :). co do centrali to wybor padl na slicana ct1668.s. do wyboru byl jeszcze panasonic kx-tda30 oraz platan :)

    pozdr
    Paweł
  • #5 01 Oct 2008 16:40
    JacekT
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Uważam , że Slican to dobry wybór. Po pierwsze to polski produkt, po drugie naprawdę dobrej jakości, po trzecie skalowalny w dosyć szerokim zakresie. Myślę, że możesz jeszcze zaaplikować do niego moduł GSM, wykupić kartę u swojego operatora GSM i dzwonic taniej na komórki.
  • #6 01 Oct 2008 17:54
    Tracer2
    Moderator - Telefony Stacjonarne
    Helpful post? (0)
    Slican to bardzo dobry wybór. Jesli będzie potrzebna pomoc to jestem z wawy i mam autoryzację i szkolenia.
    Proponuje jednak przewidzieć 3 x 2B+D i ewentualnie aparaty systemowe dla odbierających i szefa ;)
  • #7 02 Oct 2008 09:43
    R-MIK
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    JacekT wrote:
    Jeśli chodzi o numerację, to dostęp PRA funkcjonuje tylko z DDI i od strony abonenta musi być centrala wewnętrzna.


    Nie musi. Są aparaty ISDN, które obsługują DDI. Problemem może byc jednak operator. Np w Legionowie nie potrafili skonfigurowac centrali miejskiej tak aby DDI na aparacie działało, natomiast na Grochowie (centrala na Męcińskiej) nie było z tym problemu.
  • #8 02 Oct 2008 22:28
    M___
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Nie musi być centrali?
    To znaczy, że podłączyłeś 30 kanałowe PRA do pojedynczego telefonu?
  • #9 03 Oct 2008 08:18
    R-MIK
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    2B+D podłączałem. Na DDI da sie wymusić PMP, więc mozna ibejść sie bez centrali. Problem pojawi sie w przypadku przekierowań. W przypadku MSN przekierowania moga być realizawane, zarówno przez centrale operatora, jak i urzadzenie abonenckie. W przypadki DDI tylko urzadzenie abonenckie, a biorąc pod uwagę, że telefon przekierowania nie realizuje, tylko włącza usługę w centrali, zaczynaja się schody.
    reasumując: da sie podłączyc telefon bez centrali do terminala z DDI, choć nie ma to większego sensu. Ja stosowałem takie podłączenie gdy napotkałem na kłopoty w uruchomieniu DDI.
  • #10 03 Oct 2008 12:38
    M___
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Jasne.
    Zafascynowało mnie tylko, że napisałeś to jako komentarz do PRA.
    Dlatego wydało mi się to... niecodzienne. :D
  • #11 18 Oct 2011 18:15
    brtl
    Level 7  
    Helpful post? (0)
    Witam, mam podobny problem a raczej dylemat ;)
    aktualnie posiadam dwie analogowe linie w tpsa (na jednej neostrada)

    Rozwazam pomiedzy opcjami -

    jedna linia analog + internet + ISDN
    jedna linia analog + internet + operator VOIP

    w firmie pracuje 3 pracownikow, opcja wykonywania kilku polaczen w tym samym czasie nie jest wymagana, najbardziej mi zalezy na mozliwosci odbioru polaczen podczas gdy dany numer miejski jest zajety. Dodatkowo super mozliwoscia bylo by darmowe przekierowanie polaczen przychodzacych na komorki w czasie nieobecnosci w biurze - w tej sytuacji to juz tylko opcja operator VOIP... prosze o pomoc w wyborze mozliwie niezawodnej i taniej opcji.

    Taniej w eksploatacji (rachunki) jak rowniez samej instalacji.
    Na dziendobry zakupilem zestaw SAMSUNG soho z 3sluchawkami wifi.
    Nie wiem tylko czy w sytuacji korzystania z ISDN dodatkowo potrzbna bedzie jakas centrala ?

    ZABRONONY LINK
    SAMSUNG officeserv SOHO :

     A fully featured voice solution (micro-PBX)
     Local connectivity – 1 ISDN Basic Rate
     WAN interface for connection to an external broadband modem
     Support for up to 8 Wireless Internet Protocol (IP) phones – 802.11b/g
     Wireless networking
     LAN port for connection of a desktop PC – 10/100Mbps
     4 cost efficient VoIP channels using the latest SIP technology
     An additional analogue port for power-fail transfer – fax or analogue telephone
     Router with integrated firewall.

    The OfficeServ SOHO is a truly converged voice and data communications system designed specifically for today’s dynamic Small Office and Home Office environment. Taking advantage of the latest technologies, the system includes a wireless Access Point (AP), a router, a micro-PBX and an integrated feature phone.

    The system is intuitive and easy to install and can be up and running in a matter of minutes using its graphical user interface. Simple to install and configure, the sleek design and revolutionary features make this the ideal communications platform for today’s fast moving business.

     A complete communication solution in one box
     Speakerphone for hands-free operation
     Self-installation via simple start-up menu and large LCD display
     Reduced administration costs
     Lower installation and maintenance costs
     Intuitive graphical user interface for ease of use
     Secure wireless communication
    Moderated By Tracer2:

    Linki do sklepów są zakazane.

  • #12 19 Oct 2011 08:49
    R-MIK
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    brtl wrote:
    (...)w firmie pracuje 3 pracownikow, opcja wykonywania kilku polaczen w tym samym czasie nie jest wymagana, najbardziej mi zalezy na mozliwosci odbioru polaczen podczas gdy dany numer miejski jest zajety.

    To zrobisz na ISDN, na VoIP to już zależy od operatora.

    brtl wrote:

    Dodatkowo super mozliwoscia bylo by darmowe przekierowanie polaczen przychodzacych na komorki w czasie nieobecnosci w biurze - w tej sytuacji to juz tylko opcja operator VOIP

    A który to operator VoIP daje darmowe połaczenia na komórki?

    Musisz założyc centrale, którą wyposażysz w wewnętrzne bramki GSM. O zeznetrznych bramkach działających na łączu analogowym zapomnij (kiepska jakość). U operatora GSM musisz mi9ec grópę biznesową lub coś w tym stylu, wtedy bedziesz dzwonił za darmo lub po zryczałtowanych kosztach.
    Jako "miejskie " polecam łącza ISDN, sa tańsze niż kilka analogów, a możliwości nie ma co porównywać.
    Centrala wystarczy CXS Slicana, ma duże mozliwości konfiguracji (jak MAC czy CCT) a jest stosunkowo tania. Obsługuje wbudowane bramki GSM, ISDN-a, łącza analogowe i VoIP-a.
  • #13 20 Oct 2011 12:21
    brtl
    Level 7  
    Helpful post? (0)
    nie zrozumielismy sie. polaczenia na komorki moge realizowac z komorek ;)

    porzekierowanie na komorke zrobie po voip'ie - mam zainstalowany softphone z acrabtis na iphone.
    wszystko odbywa sie na takiej samej zasadzie jak po lanie, tylko wykorzystuje gprs/wifi/edge.

    pytanie co bedzie lepszym rozwiazaniem ISDN + internet po analogu czy VOIP + internet po analogu

    orientujesz sie moze czy SOHO moze funkcjonowac z ISDN'em bez zadnych dodatkowych harderowych rozwiazan (pbx) po mojej stronie ?
    nie mialem nigdy stycznosci z ISDN, stad totalny brak wiedzy w tej materii :(

    pozdrawiam
  • #14 20 Oct 2011 12:49
    R-MIK
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    brtl wrote:
    nie zrozumielismy sie. polaczenia na komorki moge realizowac z komorek ;)

    porzekierowanie na komorke zrobie po voip'ie - mam zainstalowany softphone z acrabtis na iphone.
    wszystko odbywa sie na takiej samej zasadzie jak po lanie, tylko wykorzystuje gprs/wifi/edge.

    Wypróbowałeś w praktyce połączenia po gprs i edge? Tam jest straszy jitter.

    brtl wrote:

    pytanie co bedzie lepszym rozwiazaniem ISDN + internet po analogu czy VOIP + internet po analogu

    ISDN zawsze zapewni Ci najwyższa możliwą jakość. Puki co w VoIP bym się nie pchał, chyba, że do łączności wewętrznej, połączenia oddziałów firm między sobą. Jeśli chodzi o łącza "z miastem", to w przypadku VoIP wiele zależy od szczęścia (operatora), czasem nawet dzielnicy.


    brtl wrote:

    orientujesz sie moze czy SOHO moze funkcjonowac z ISDN'em bez zadnych dodatkowych harderowych rozwiazan (pbx) po mojej stronie ?

    W numeracji MSN tak, w DDI bywa różnie i zależy od sprzętu oraz konfiguracji centrali miejskiej.
    .
  • #15 20 Oct 2011 15:04
    brtl
    Level 7  
    Helpful post? (0)
    ok, dziekuje za pomoc :)

    moze wiesz co wiecej na temat tego samsunga?
    mozliwosc nagrania zapowiedzi dot. godzin pracy byla by mile widziana :)

    za cholere nie moge znalezc do tego urzadzenia manuala badz jakiegos rozszezonego opisu mozliwosci... :(
  • #16 23 Oct 2011 20:31
    hentel
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Kolego brtl,

    Posłuchaj cennej rady kolegi R-MIK. Skoro nie możesz znaleźć informacji na temat sprzętu o

    który pytasz, to tak samo będzie z wiedzą na temat jego funkcjonowania i obsługi.

    Zainwestuj w SLICAN CXS-0424 i będziesz miał radość ;)

    Pozdrawiam

    Henryk
  • #17 24 Feb 2012 15:00
    radekkorsak
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Mogę pomóc jeżeli chodzi o centralki Samsung, nasza firma została właśnie dystrybutorem tego sprzętu w Polsce. Zachęcam do kontaktu z nami: serwis(malpa)iptc.pl
  Search 4 million + Products
Browse Products