Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail

lucik 01 Lis 2008 22:25
  • #1 01 Lis 2008 22:25
    lucik
    Poziom 17  

    Czy któryś z kolegów ma może schemat kalkulatora wtrysku np edc15 ? Chodzi mi głównie o rozwiązanie sterowania wtryskiwaczami sytemu Bosch. Szukam również tych informacji dotyczących systemu Siemens.

  • #3 01 Lis 2008 23:43
    lucik
    Poziom 17  

    Domyślam się, że dla producentów to dane na wagę receptury koncentratu coca coli. Może jednak ktoś wie w jaki sposób zwiększane jest napięcie do kilkudziesieciu voltów i do tego kilkanaście amperów? Przy wtryskach bosch o ile dobrze pamiętam jest to 50v i 12A, a impuls załączający to nawet 80V. Przy wtryskiwaczach siemens prąd jest o ponad połowę niższy ale napięcia odpowiedznio 120V i 150V.

  • #4 02 Lis 2008 00:24
    małek
    Poziom 20  

    Miałem edc16 po doszczętnym spaleniu przetwornicy, wtryskiwacze sterowane są specjalizowanymi driverami - 2 wtryskiwacze obsługuje jeden driver. Napięcie uzyskiwane jest z przetworniczki na rdzeniu ferrytowym i ładuję pojemność która jest magazynem energii do zasilania driverów. Nie wiem jak to dokładnie wygląda ale podejżewam że do ładowania tej pojemności wykorzystywana jest również szpilka sem powstająca przy zamykaniu wtryskiwacza (wtryskiwacz elektromagnetyczny).

  • #5 02 Lis 2008 10:40
    georgesgr
    Poziom 40  

    Witam,
    Jak twierdzi momik, schematy wewnetrzne sa absolutnie niedostepne. Jedyna rzecz, jaka znalazlem, to schemat pogladowy do celow szkoleniowych (Siemens, wtrysk piezo).
    Przy okazji, moze ktos mi wyjasni, w jaki sposob uzyskuje sie 140 V na wtryskiwaczu otwartym z zasilania 70 V.
    Pozdrawiam, Georges

    Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail

  • #6 02 Lis 2008 13:31
    lucik
    Poziom 17  

    Ja znalazłem jeszcze coś takiego.

    Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail

  • #7 03 Lis 2008 11:43
    momik12
    Poziom 31  

    Tak jak piszesz Georges Twój schemat dotyczy piezo.Chodzi i to ze siłownik tak długo jest poddawany działaniu napięcia 110-150V (przez ECM) aż zostanie przekroczona równowaga sił.Tak realizowana jest inicjacja wtrysku.Wszystko wiec w gestii EDC.

  • #8 03 Lis 2008 13:09
    georgesgr
    Poziom 40  

    Madrzy ludzie, ktorzy prowadzili szkolenia, twierdzili, ze:
    1. Na wyjsciu z ECM jest ok. 70 V.
    2. Dla otwarcia wtryskiwacza otwierane sa tranzystory T1 i T3 (jak na rysunku). Impuls pradowy jest rzedu 10A.
    3. Po otwarciu wtryskiwacza wszystkie tranzystory sa zablokowane i wtryskiwacz pozostaje otwarty. Napiecie na wtryskiwaczu rosnie do ok. 140V (???), podobno w skutek wzajemnego oddzialywania na siebie sukcesywnych warstw krysztalu (krysztal odksztalcony wywiera sile na sasiada, ktory pod wplywem tej sily generuje napiecie). Odwracalem problem na wszystkie strony i ni rusz nie moge sobie wyjasnic tego zjawiska. W jaki sposob bylyby polaczone ze soba warstwy krysztalu?
    4. Dla zamkniecia wtryskiwacza otwierane sa tranzystory T2 i T3. Tu nie ma problemu, rozladowanie condensatora C1 powoduje zamkniecie wtryskiwacza.
    Jesli ktos bylby w stanie wyjasnic, w jaki sposob mozna uzyskac podwojone napiecie na wtryskiwaczu w jednym cyklu pracy, bylbym bardzo wdzieczny. Przyznaje, ze nie probowalem liczyc odpowiedzi tego ukladu na wymuszenie jednostkowe. Moze tam kryje sie niespodzianka?
    Pozdrawiam, Georges

  • #9 03 Lis 2008 13:56
    fantom
    Poziom 31  

    georgesgr napisał:
    Madrzy ludzie, ktorzy prowadzili szkolenia, twierdzili, ze:
    1. Na wyjsciu z ECM jest ok. 70 V.
    2. Dla otwarcia wtryskiwacza otwierane sa tranzystory T1 i T3 (jak na rysunku). Impuls pradowy jest rzedu 10A.
    3. Po otwarciu wtryskiwacza wszystkie tranzystory sa zablokowane i wtryskiwacz pozostaje otwarty. Napiecie na wtryskiwaczu rosnie do ok. 140V (???), podobno w skutek wzajemnego oddzialywania na siebie sukcesywnych warstw krysztalu (krysztal odksztalcony wywiera sile na sasiada, ktory pod wplywem tej sily generuje napiecie). Odwracalem problem na wszystkie strony i ni rusz nie moge sobie wyjasnic tego zjawiska. W jaki sposob bylyby polaczone ze soba warstwy krysztalu?
    4. Dla zamkniecia wtryskiwacza otwierane sa tranzystory T2 i T3. Tu nie ma problemu, rozladowanie condensatora C1 powoduje zamkniecie wtryskiwacza.
    Jesli ktos bylby w stanie wyjasnic, w jaki sposob mozna uzyskac podwojone napiecie na wtryskiwaczu w jednym cyklu pracy, bylbym bardzo wdzieczny. Przyznaje, ze nie probowalem liczyc odpowiedzi tego ukladu na wymuszenie jednostkowe. Moze tam kryje sie niespodzianka?
    Pozdrawiam, Georges


    Czy napewno wszystkie tranzystory sa zamkniete podczas wtrysku ? Jakos mi to dziwnie brzmi, tzn w momencie przelaczania moze byc taki moment ze wszystkie tranzystory sa na chwile zamkniete (eliminacja zwarcia) ale tylko na bardzo krotki okres czasu. Co do generowania 140V z 70V to moze to byc efekt podobny do indukcji elektromagnetycznej i wytwarzania wlasnej SEM. Ja bym to widzial tak ze najpierw pole elektryczne powoduje zgodnie z zasada piezoelektrycznosci deformacje materialu (wtrysk) nastepnie wskutek ustania pola elektrycznego material wraca do swojej postaci (koniec wtrysku) generujac SEM. Znalazlem taki oto opis zjawiska piezoelektrycznego prostego i odwrotnego http://www.wemif.pwr.wroc.pl/pdm/old/cw6/PIEZOII.pdf

  • #10 03 Lis 2008 14:30
    georgesgr
    Poziom 40  

    Co do tranzystorow, to nie mam watpliwosci. Krysztal odksztalcony napieciem pozostaje odksztalcony po odpieciu zrodla zasilania. Zachowuje sie i jest modelizowany jak kondensator. Zeby go przywrocic do stanu wyjsciowego, trzeba podac impuls o przeciwnej polaryzacji (lub przynajmniej rozladowac "kondensator"). Do tego sluzy T2. Rozladowanie kondensatora C1 powoduje impuls o przeciwnej polaryzacji i zamyka wtryskiwacz. Z tego wlasnie powodu nie wolno pod zadnym pozorem odlaczac wtryskiwaczy przy pracujacym silniku. Mogloby sie zdarzyc, ze wtryskiwacz nie bedzie colkowicie zamkniety i... po silniku.
    Nie calkiem jest dla mnie jasna rowniez rola T3. Dlaczego "odpina" sie mase dla podtrzymania wtrysku? Rozumialbym moze, gdyby byla dodatkowa dioda przeciwrownolegle do T2 i jego diody szeregowej. Wtedy SEM cewki szeregowej moglaby (byc moze) doladowac C1, jesli odetniemy T3 w odpowiednim momencie dla zatrzymania oscylacji. Ale czy podniosloby to napiecie na wtryskiwaczu do 140V?

  • #11 03 Lis 2008 14:48
    lucik
    Poziom 17  

    Myślę że T3 podłącza do układu konkretny wtryskiwacz, ponieważ T1 i T2 jest jeden w całym układzie, a T3 po jednym na wtryskiwacz.

  • #12 03 Lis 2008 15:24
    fantom
    Poziom 31  

    georgesgr napisał:
    Co do tranzystorow, to nie mam watpliwosci. Krysztal odksztalcony napieciem pozostaje odksztalcony po odpieciu zrodla zasilania. Zachowuje sie i jest modelizowany jak kondensator. Zeby go przywrocic do stanu wyjsciowego, trzeba podac impuls o przeciwnej polaryzacji (lub przynajmniej rozladowac "kondensator").


    Ok moze tak byc. W takim razie moze to byc polaczenie efektu piezoelektrycznego prostego i odwrotnego tzn przylozenie napiecia (i dostarczenie ladunku) powoduje skurczenie materialu ale jednoczesnie kurczenie materialu powoduje powstanie SEM i tu mamy wytlumaczenie podbicia napiecia. Zgadzam sie z powyzszym postem ze T3 sluzy tylko wybraniu odpowiedniego wtryskiwacza.

  • #13 03 Lis 2008 16:59
    georgesgr
    Poziom 40  

    lucik napisał:
    Myślę że T3 podłącza do układu konkretny wtryskiwacz, ponieważ T1 i T2 jest jeden w całym układzie, a T3 po jednym na wtryskiwacz.


    Bardzo szluszna uwaga. Nie zauwazylem tego na drugim rysunku.

  • #14 03 Lis 2008 20:21
    lucik
    Poziom 17  

    Znalazłem jeszcze wykres pracy wtryskiwacza elektromagnetycznego Bosch.
    Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail

    A tutaj wykres elektrozaworu piezoelektrycznego.
    Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail

  • #15 04 Cze 2012 18:04
    london2004
    Poziom 19  

    JAK WYKONAC TESTER WTRYSKIWACZA ZAMONTOWANEGO W AUCIE.

    CHODZI O TO BY JEDNA DIODA ZASWIECALA SIE GDY STEROWNIK PODA NAPIECIE NA WTRYSKIWACZ A DRUGA DIODA ZASWIECALA SIE GDY WTRYSKIWACZ ODDAJE ZKUMULOWANA ENERGIE.

  • #16 05 Cze 2012 21:27
    pgoral
    Poziom 25  

    A skąd masz wiedzieć, że oddał dawkę?

  • #17 05 Cze 2012 23:01
    kidu22
    Poziom 35  

    Chodzi o to we wtryskach że pojedynczy kruształ ma za małe jednostowe odkształcenia i musi ich byc ok 15 sztuk żeby dały jakieś sensowne odkształcenie które i tak jest przekazywane dzwignia o stosunku długości 2/3.

    A kondensatory w EDC15 to mają pojemnośc gdzieś ok 2 yF więc impulsy podobne jak w zapłonie kondensatorowym.

    Prawdopodobnie kryształy powracające do stanu wolnego generują SEM , jak kryształy w zapalarce gazu

  • #19 06 Cze 2012 17:45
    kidu22
    Poziom 35  

    Uwaga, wszystkie kryształy są połaczone równolegle mimo że siłe przekazują szeregowo.

  • #20 06 Cze 2012 19:40
    carrot
    Moderator Samochody

    Jak ktoś z was pamięta stare czasy płyt winylowych i wkładek krystalicznych w gramofonach...
    Wkładka generowała całkiem spore napięcie pomimo minimalnych, wręcz mikroskopijnych drgań igły

  • #21 07 Cze 2012 23:02
    london2004
    Poziom 19  

    Wiec jak wykonac przyrzad pomiarowy impulsu wtrysku?

    Chodzi o to ze czesto bledow w ECU brak,cisnienie ok a palic nie chce.

  • #22 08 Cze 2012 08:31
    emeryt2
    Poziom 42  

    Musisz skonstruować taką elektronikę , aby rozróżniała zmianę polaryzacji , a takie ustrojstwo należy wpinać bezpośrednio w gniazdo wtrysku. Na samych diodach LED , na takich małych czasach , nie zadziała.

  • #23 08 Cze 2012 22:20
    london2004
    Poziom 19  

    Jak dlugie sa czasy otwarcia wtryskiwaczy na biegu jalowym?

  • #24 08 Cze 2012 22:53
    pgoral
    Poziom 25  

    to nie do końca tak działa...

    zależy od aktualnego ciśnienia, wtrysków jest kilka

  • #25 09 Cze 2012 07:58
    emeryt2
    Poziom 42  

    Pgoral , jak i kiedy ciśnienie się zmienia na CR w czasie pracy silnika? Podaj wykres graficzny na osiach!

  • #26 09 Cze 2012 21:12
    gacopiesz
    Poziom 17  

    nie poda, bo nie ma pojęcia jaka ilość parametrów wpływa na wybór mapy sterowania

  • #27 09 Cze 2012 23:39
    carrot
    Moderator Samochody

    Ciśnienie zmienia się od 270 do 1500bar na szynie, a ilość impulsów sterujących wtryskiwaczem, to kilkadziesiąt na rpm wału

  • #28 10 Cze 2012 08:44
    emeryt2
    Poziom 42  

    Carorot , a masz może graficzny skan tego , bo ja szukam w swoich "brykach" i nie mogę znaleźć.

    Gacopiesz , Kolega Pegoral wie co pisze , bo tak właśnie to działa.

  • #29 10 Cze 2012 08:47
    georgesgr
    Poziom 40  

    carrot napisał:
    Ciśnienie zmienia się od 270 do 1500bar na szynie, a ilość impulsów sterujących wtryskiwaczem, to kilkadziesiąt na rpm wału

    Witam,
    Tu przesadziles chyba troche.
    W dzisiejszych silnikach od jednego do pieciu czy szesciu na cykl pracy.
    Pozdrawiam,

  • #30 10 Cze 2012 08:57
    gacopiesz
    Poziom 17  

    Jak najbardziej kolega pgoral wie, natomiast kolega momik12 już mu wytłumaczył

    a tutaj niepełna mapka wtrysku podzielonego (bo bez dotrysku dla FAPa) dla DT17 (2.7 HDi V6) - siedzi tam niemiecki SID201 a steruje piezoelektrykami

    wtrysk pojedyńczy jest dodatkowo podzielony na dwa mniejsze czego tutaj nie ujęto

    Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail
    E - całkowity wydatek wtryskiwanego paliwa (mg./skok),
    B - obroty silnika (obr./min.),
    F - obszar podwójnego wtrysku pilotującego,
    G - obszar pojedynczego wtrysku pilotującego,
    H - obszar bez wtrysku pilotującego

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty