Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj  | Rejestracja  | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Napisz nowy temat  Temat zablokowany      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Szukam -> Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail
Autor
Wiadomość
lucik
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 217
Miasto: Szczecin

Post#1 Post autora tematu 01 Lis 2008 22:25   

Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Czy któryś z kolegów ma może schemat kalkulatora wtrysku np edc15 ? Chodzi mi głównie o rozwiązanie sterowania wtryskiwaczami sytemu Bosch. Szukam również tych informacji dotyczących systemu Siemens.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 01 Lis 2008 22:25   





Powrót do góry
   
momik12
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 1579
Miasto: Norwegia Oslo

Post#2 01 Lis 2008 23:03   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Nie do dostania.
Powrót do góry
   
lucik
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 217
Miasto: Szczecin

Post#3 Post autora tematu 01 Lis 2008 23:43   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Domyślam się, że dla producentów to dane na wagę receptury koncentratu coca coli. Może jednak ktoś wie w jaki sposób zwiększane jest napięcie do kilkudziesieciu voltów i do tego kilkanaście amperów? Przy wtryskach bosch o ile dobrze pamiętam jest to 50v i 12A, a impuls załączający to nawet 80V. Przy wtryskiwaczach siemens prąd jest o ponad połowę niższy ale napięcia odpowiedznio 120V i 150V.
Powrót do góry
   
małek
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 17 Lut 2005
Posty: 308
Miasto: Warszawa

Post#4 02 Lis 2008 00:24   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Miałem edc16 po doszczętnym spaleniu przetwornicy, wtryskiwacze sterowane są specjalizowanymi driverami - 2 wtryskiwacze obsługuje jeden driver. Napięcie uzyskiwane jest z przetworniczki na rdzeniu ferrytowym i ładuję pojemność która jest magazynem energii do zasilania driverów. Nie wiem jak to dokładnie wygląda ale podejżewam że do ładowania tej pojemności wykorzystywana jest również szpilka sem powstająca przy zamykaniu wtryskiwacza (wtryskiwacz elektromagnetyczny).
Powrót do góry
   
georgesgr
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 19 Sie 2008
Posty: 3649

Post#5 02 Lis 2008 10:40   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Witam,
Jak twierdzi momik, schematy wewnetrzne sa absolutnie niedostepne. Jedyna rzecz, jaka znalazlem, to schemat pogladowy do celow szkoleniowych (Siemens, wtrysk piezo).
Przy okazji, moze ktos mi wyjasni, w jaki sposob uzyskuje sie 140 V na wtryskiwaczu otwartym z zasilania 70 V.
Pozdrawiam, Georges
Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail
Powrót do góry
   
lucik
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 217
Miasto: Szczecin

Post#6 Post autora tematu 02 Lis 2008 13:31   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Ja znalazłem jeszcze coś takiego.
Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail
Powrót do góry
   
momik12
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 1579
Miasto: Norwegia Oslo

Post#7 03 Lis 2008 11:43   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Tak jak piszesz Georges Twój schemat dotyczy piezo.Chodzi i to ze siłownik tak długo jest poddawany działaniu napięcia 110-150V (przez ECM) aż zostanie przekroczona równowaga sił.Tak realizowana jest inicjacja wtrysku.Wszystko wiec w gestii EDC.
Powrót do góry
   
georgesgr
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 19 Sie 2008
Posty: 3649

Post#8 03 Lis 2008 13:09   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Madrzy ludzie, ktorzy prowadzili szkolenia, twierdzili, ze:
1. Na wyjsciu z ECM jest ok. 70 V.
2. Dla otwarcia wtryskiwacza otwierane sa tranzystory T1 i T3 (jak na rysunku). Impuls pradowy jest rzedu 10A.
3. Po otwarciu wtryskiwacza wszystkie tranzystory sa zablokowane i wtryskiwacz pozostaje otwarty. Napiecie na wtryskiwaczu rosnie do ok. 140V (???), podobno w skutek wzajemnego oddzialywania na siebie sukcesywnych warstw krysztalu (krysztal odksztalcony wywiera sile na sasiada, ktory pod wplywem tej sily generuje napiecie). Odwracalem problem na wszystkie strony i ni rusz nie moge sobie wyjasnic tego zjawiska. W jaki sposob bylyby polaczone ze soba warstwy krysztalu?
4. Dla zamkniecia wtryskiwacza otwierane sa tranzystory T2 i T3. Tu nie ma problemu, rozladowanie condensatora C1 powoduje zamkniecie wtryskiwacza.
Jesli ktos bylby w stanie wyjasnic, w jaki sposob mozna uzyskac podwojone napiecie na wtryskiwaczu w jednym cyklu pracy, bylbym bardzo wdzieczny. Przyznaje, ze nie probowalem liczyc odpowiedzi tego ukladu na wymuszenie jednostkowe. Moze tam kryje sie niespodzianka?
Pozdrawiam, Georges
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 03 Lis 2008 13:09   





Powrót do góry
   
fantom
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 23 Mar 2003
Posty: 1653
Miasto: Łódź

Post#9 03 Lis 2008 13:56   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


georgesgr napisał:
Madrzy ludzie, ktorzy prowadzili szkolenia, twierdzili, ze:
1. Na wyjsciu z ECM jest ok. 70 V.
2. Dla otwarcia wtryskiwacza otwierane sa tranzystory T1 i T3 (jak na rysunku). Impuls pradowy jest rzedu 10A.
3. Po otwarciu wtryskiwacza wszystkie tranzystory sa zablokowane i wtryskiwacz pozostaje otwarty. Napiecie na wtryskiwaczu rosnie do ok. 140V (???), podobno w skutek wzajemnego oddzialywania na siebie sukcesywnych warstw krysztalu (krysztal odksztalcony wywiera sile na sasiada, ktory pod wplywem tej sily generuje napiecie). Odwracalem problem na wszystkie strony i ni rusz nie moge sobie wyjasnic tego zjawiska. W jaki sposob bylyby polaczone ze soba warstwy krysztalu?
4. Dla zamkniecia wtryskiwacza otwierane sa tranzystory T2 i T3. Tu nie ma problemu, rozladowanie condensatora C1 powoduje zamkniecie wtryskiwacza.
Jesli ktos bylby w stanie wyjasnic, w jaki sposob mozna uzyskac podwojone napiecie na wtryskiwaczu w jednym cyklu pracy, bylbym bardzo wdzieczny. Przyznaje, ze nie probowalem liczyc odpowiedzi tego ukladu na wymuszenie jednostkowe. Moze tam kryje sie niespodzianka?
Pozdrawiam, Georges


Czy napewno wszystkie tranzystory sa zamkniete podczas wtrysku ? Jakos mi to dziwnie brzmi, tzn w momencie przelaczania moze byc taki moment ze wszystkie tranzystory sa na chwile zamkniete (eliminacja zwarcia) ale tylko na bardzo krotki okres czasu. Co do generowania 140V z 70V to moze to byc efekt podobny do indukcji elektromagnetycznej i wytwarzania wlasnej SEM. Ja bym to widzial tak ze najpierw pole elektryczne powoduje zgodnie z zasada piezoelektrycznosci deformacje materialu (wtrysk) nastepnie wskutek ustania pola elektrycznego material wraca do swojej postaci (koniec wtrysku) generujac SEM. Znalazlem taki oto opis zjawiska piezoelektrycznego prostego i odwrotnego http://www.wemif.pwr.wroc.pl/pdm/old/cw6/PIEZOII.pdf
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 03 Lis 2008 13:56   





Powrót do góry
   
georgesgr
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 19 Sie 2008
Posty: 3649

Post#10 03 Lis 2008 14:30   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Co do tranzystorow, to nie mam watpliwosci. Krysztal odksztalcony napieciem pozostaje odksztalcony po odpieciu zrodla zasilania. Zachowuje sie i jest modelizowany jak kondensator. Zeby go przywrocic do stanu wyjsciowego, trzeba podac impuls o przeciwnej polaryzacji (lub przynajmniej rozladowac "kondensator"). Do tego sluzy T2. Rozladowanie kondensatora C1 powoduje impuls o przeciwnej polaryzacji i zamyka wtryskiwacz. Z tego wlasnie powodu nie wolno pod zadnym pozorem odlaczac wtryskiwaczy przy pracujacym silniku. Mogloby sie zdarzyc, ze wtryskiwacz nie bedzie colkowicie zamkniety i... po silniku.
Nie calkiem jest dla mnie jasna rowniez rola T3. Dlaczego "odpina" sie mase dla podtrzymania wtrysku? Rozumialbym moze, gdyby byla dodatkowa dioda przeciwrownolegle do T2 i jego diody szeregowej. Wtedy SEM cewki szeregowej moglaby (byc moze) doladowac C1, jesli odetniemy T3 w odpowiednim momencie dla zatrzymania oscylacji. Ale czy podniosloby to napiecie na wtryskiwaczu do 140V?
Powrót do góry
   
lucik
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 217
Miasto: Szczecin

Post#11 Post autora tematu 03 Lis 2008 14:48   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Myślę że T3 podłącza do układu konkretny wtryskiwacz, ponieważ T1 i T2 jest jeden w całym układzie, a T3 po jednym na wtryskiwacz.
Powrót do góry
   
fantom
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 23 Mar 2003
Posty: 1653
Miasto: Łódź

Post#12 03 Lis 2008 15:24   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


georgesgr napisał:
Co do tranzystorow, to nie mam watpliwosci. Krysztal odksztalcony napieciem pozostaje odksztalcony po odpieciu zrodla zasilania. Zachowuje sie i jest modelizowany jak kondensator. Zeby go przywrocic do stanu wyjsciowego, trzeba podac impuls o przeciwnej polaryzacji (lub przynajmniej rozladowac "kondensator").


Ok moze tak byc. W takim razie moze to byc polaczenie efektu piezoelektrycznego prostego i odwrotnego tzn przylozenie napiecia (i dostarczenie ladunku) powoduje skurczenie materialu ale jednoczesnie kurczenie materialu powoduje powstanie SEM i tu mamy wytlumaczenie podbicia napiecia. Zgadzam sie z powyzszym postem ze T3 sluzy tylko wybraniu odpowiedniego wtryskiwacza.
Powrót do góry
   
georgesgr
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 19 Sie 2008
Posty: 3649

Post#13 03 Lis 2008 16:59   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


lucik napisał:
Myślę że T3 podłącza do układu konkretny wtryskiwacz, ponieważ T1 i T2 jest jeden w całym układzie, a T3 po jednym na wtryskiwacz.


Bardzo szluszna uwaga. Nie zauwazylem tego na drugim rysunku.
Powrót do góry
   
lucik
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 217
Miasto: Szczecin

Post#14 Post autora tematu 03 Lis 2008 20:21   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Znalazłem jeszcze wykres pracy wtryskiwacza elektromagnetycznego Bosch.
Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail

A tutaj wykres elektrozaworu piezoelektrycznego.
Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail
Powrót do góry
   
london2004
Poziom 17
Poziom 17


Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 413
Miasto: BBI London

Post#15 04 Cze 2012 18:04   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


JAK WYKONAC TESTER WTRYSKIWACZA ZAMONTOWANEGO W AUCIE.

CHODZI O TO BY JEDNA DIODA ZASWIECALA SIE GDY STEROWNIK PODA NAPIECIE NA WTRYSKIWACZ A DRUGA DIODA ZASWIECALA SIE GDY WTRYSKIWACZ ODDAJE ZKUMULOWANA ENERGIE.
Powrót do góry
   
pgoral
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 01 Sty 2003
Posty: 971

Post#16 05 Cze 2012 21:27   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


A skąd masz wiedzieć, że oddał dawkę?
Powrót do góry
   
kidu22
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 21 Sie 2010
Posty: 3315
Miasto: Zawada Mazurska

Post#17 05 Cze 2012 23:01   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Chodzi o to we wtryskach że pojedynczy kruształ ma za małe jednostowe odkształcenia i musi ich byc ok 15 sztuk żeby dały jakieś sensowne odkształcenie które i tak jest przekazywane dzwignia o stosunku długości 2/3.

A kondensatory w EDC15 to mają pojemnośc gdzieś ok 2 yF więc impulsy podobne jak w zapłonie kondensatorowym.

Prawdopodobnie kryształy powracające do stanu wolnego generują SEM , jak kryształy w zapalarce gazu
Powrót do góry
   
gacopiesz
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 30 Gru 2011
Posty: 211

Post#18 06 Cze 2012 17:33   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


generują SEM, dokładnie
Powrót do góry
   
kidu22
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 21 Sie 2010
Posty: 3315
Miasto: Zawada Mazurska

Post#19 06 Cze 2012 17:45   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Uwaga, wszystkie kryształy są połaczone równolegle mimo że siłe przekazują szeregowo.
Powrót do góry
   
carrot
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 03 Cze 2003
Posty: 4289
Miasto: Kraków

Post#20 06 Cze 2012 19:40   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Jak ktoś z was pamięta stare czasy płyt winylowych i wkładek krystalicznych w gramofonach...
Wkładka generowała całkiem spore napięcie pomimo minimalnych, wręcz mikroskopijnych drgań igły
Powrót do góry
   
london2004
Poziom 17
Poziom 17


Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 413
Miasto: BBI London

Post#21 07 Cze 2012 23:02   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Wiec jak wykonac przyrzad pomiarowy impulsu wtrysku?

Chodzi o to ze czesto bledow w ECU brak,cisnienie ok a palic nie chce.
Powrót do góry
   
emeryt2
Poziom 25
Poziom 25


Dołączył: 11 Sty 2007
Posty: 7476
Miasto: przemysl

Post#22 08 Cze 2012 08:31   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Musisz skonstruować taką elektronikę , aby rozróżniała zmianę polaryzacji , a takie ustrojstwo należy wpinać bezpośrednio w gniazdo wtrysku. Na samych diodach LED , na takich małych czasach , nie zadziała.
Powrót do góry
   
london2004
Poziom 17
Poziom 17


Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 413
Miasto: BBI London

Post#23 08 Cze 2012 22:20   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Jak dlugie sa czasy otwarcia wtryskiwaczy na biegu jalowym?
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 08 Cze 2012 22:20   





Powrót do góry
   
pgoral
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 01 Sty 2003
Posty: 971

Post#24 08 Cze 2012 22:53   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


to nie do końca tak działa...

zależy od aktualnego ciśnienia, wtrysków jest kilka
Powrót do góry
   
emeryt2
Poziom 25
Poziom 25


Dołączył: 11 Sty 2007
Posty: 7476
Miasto: przemysl

Post#25 09 Cze 2012 07:58   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Pgoral , jak i kiedy ciśnienie się zmienia na CR w czasie pracy silnika? Podaj wykres graficzny na osiach!
Powrót do góry
   
gacopiesz
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 30 Gru 2011
Posty: 211

Post#26 09 Cze 2012 21:12   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


nie poda, bo nie ma pojęcia jaka ilość parametrów wpływa na wybór mapy sterowania
Powrót do góry
   
carrot
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 03 Cze 2003
Posty: 4289
Miasto: Kraków

Post#27 09 Cze 2012 23:39   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Ciśnienie zmienia się od 270 do 1500bar na szynie, a ilość impulsów sterujących wtryskiwaczem, to kilkadziesiąt na rpm wału
Powrót do góry
   
emeryt2
Poziom 25
Poziom 25


Dołączył: 11 Sty 2007
Posty: 7476
Miasto: przemysl

Post#28 10 Cze 2012 08:44   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Carorot , a masz może graficzny skan tego , bo ja szukam w swoich "brykach" i nie mogę znaleźć.

Gacopiesz , Kolega Pegoral wie co pisze , bo tak właśnie to działa.
Powrót do góry
   
georgesgr
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 19 Sie 2008
Posty: 3649

Post#29 10 Cze 2012 08:47   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


carrot napisał:
Ciśnienie zmienia się od 270 do 1500bar na szynie, a ilość impulsów sterujących wtryskiwaczem, to kilkadziesiąt na rpm wału

Witam,
Tu przesadziles chyba troche.
W dzisiejszych silnikach od jednego do pieciu czy szesciu na cykl pracy.
Pozdrawiam,
Powrót do góry
   
gacopiesz
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 30 Gru 2011
Posty: 211

Post#30 10 Cze 2012 08:57   

Re: Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail


Jak najbardziej kolega pgoral wie, natomiast kolega momik12 już mu wytłumaczył

a tutaj niepełna mapka wtrysku podzielonego (bo bez dotrysku dla FAPa) dla DT17 (2.7 HDi V6) - siedzi tam niemiecki SID201 a steruje piezoelektrykami

wtrysk pojedyńczy jest dodatkowo podzielony na dwa mniejsze czego tutaj nie ujęto

Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail
E - całkowity wydatek wtryskiwanego paliwa (mg./skok),
B - obroty silnika (obr./min.),
F - obszar podwójnego wtrysku pilotującego,
G - obszar pojedynczego wtrysku pilotującego,
H - obszar bez wtrysku pilotującego
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Temat zablokowany      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Szukam -> Sterowanie wtryskiwaczami Common Rail
Strona 1 z 2 Idź do strony 12  Następny
Podobne tematy
Korekcja wtrysków common rail (16)
Montaż wtryskiwaczy common rail (4)
fiat punto 19 jtd common rail (1)
Pomiar ciśnienia na szynie Common rail (4)
Mercedes 814 common rail tłumaczenie błędów (1)
system common rail cisnienie na listwie czytaj . (5)
Mazda 6 2,0 diesel 2004 Wtryskiwacze Common rail (9)
Nowy system zasilania COMMON-RAIL w Audi (2)
Jeep Cherokee 2,5 TD 2003 system common rail (9)
Wtryski Common Rail - regeneracja czy używka .? (4)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Kontakt

Page generation time: 0.076 seconds

elektroda.pl temat RSS 

opony