Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobry, tani i prosty wzmacniacz 2x20W (LM1876)

Shakemaster 28 Gru 2008 11:07 13199 7
  • Dobry, tani i prosty wzmacniacz 2x20W (LM1876)

    Oto przepis na dobry, tani i prosty w budowie wzmacniacz audio o mocy 2x 20 W
    Zalozenia konstrukcyjne byly - mysle ze dosc oczywiste ;) tzn. wzmacniacz ma dobrze grac, ale jednoczesnie ma byc maksymalnie malo kosztowny i latwy w konstruowaniu. Przy okazji istotne bylo rowniez, aby dosc przyzwoicie wygladal i nie zajmowal zbyt duzo miejsca. Wybor padl wiec na konstrukcje oparta na stereofonicznym ukladzie scalonym National Semiconductor LM1876 wraz z osobnym selektorem zrodel i potencjometrem.

    Elektronika
    ------------
    - Koncowka mocy

    Wykonana zostala na ukladzie LM1876TF. W moim przypadku wszystkie uzyte elementy (poza ukladem scalonym) pochodza w zasadzie z odzysku. Nie sa to jednak elementy specjalnie wyszukane - zwykle, choc markowe kondensatory (Nichicon, Rubycon, Jamicon), rezystory o tolerancji 5 i 1%, mostek prostowniczy typu "kostka", Trafo Indel 50W 2x17V

    Aplikacja ukladu jest zblizona do tej proponowanej przez producenta. Ja ze swej strony dodalem filtr dolnoprzepustowy C(1nF)-R(10k) jako, ze w moim odczuciu w oryginalnej wersji wysokich tonow bylo minimalnie za duzo (a przez to ginely gdzies szczegolnie srednie czestotliwosci). Mysle jednak, ze to kwestia indywidualnych upodoban oraz elementow towarzyszacych (kolumn, pomieszczenia itd...). To samo tyczy sie kondensatora na wejsciu C(1uF) - jego obecnosc jest konieczna (brak powoduje dominacje basu i kompletne zamulenie dzwieku) Jednak wartosc tegoz mysle, ze mozna dobrac w pewnych granicach wedle wlasnych preferencji - u mnie sprawdzil sie 1uF

    Montaz wzmacniacza wykonany zostal na malej plytce uniwersalnej - po trosze metodą "na pajaka" w taki sposob aby calosc mogla zmiescic sie wewnatrz radiatora. Konstrukcja jest wiec zwarta i stabilna, aczkolwiek niektore elementy z uwagi na brak miejsca zostaly wyprowadzone poza plytke i zamocowane bezposrednio przy wejsciach/wyjsciach.

    Zasilacz - skonstruowany w oparciu o trafo INDEL (2x25 W, 2x17V) z jednym mostkiem i dwoma kondensatorami 4700 uF

    Czerwony LED nad wylacznikiem zasilany jest z dodatkowych kilku zwojow cienkiego drutu nawojowego nawinietych na trafo.


    Selektor zrodel:
    --------------------

    Posiada 5 wejsc oraz dwa wyjscia (jedno regulowane dla koncowki mocy, a drugie z sygnalem o stalej wartosci do podlaczenia np. magnetofonu)

    Do sterowania sygnalem posluzyly elementy ALPS'a (potencjometr 2x100kOhm RK097 czyli "maly zielony", oraz przelacznik obrotowy SRRN 15)

    Dobry, tani i prosty wzmacniacz 2x20W (LM1876) Dobry, tani i prosty wzmacniacz 2x20W (LM1876)

    Obudowa:
    ----------------------
    Wykonana obudowa jest prosta, tania i zlozona z elementow dostepnych w kazdym chyba wiekszym miescie (sklepy typu Castorama, supermarkety itd...)

    Ponadto obudowe mozna dostosowywac wymiarami do wlasnych potrzeb - ja wykonalem projekt o szerokosci 24 cm, jednak nic nie stoi na przeszkodzie aby zrobic obudowe o wymiarach zblizonych do standardowych ok 44 cm na szerokosc (minimalnie wtedy wzrosna koszty)

    Do wykonania obudowy w moim przypadku potrzebne byly: stalowe "laczniki do drewna": 6 x 14.5 x 0.2 cm, drewniana "katowka" 4.5 x 2 cm, katownik aluminiowy, sruby, nakretki, lakier do drewna itp + dodatkowe narzedzia typu nozyce do blachy, male kowadlo, mlotek gumowy...

    Powyzsze elementy posluzyly do wykonania glownego szkieletu obudowy. Do tak skonstruowanego szkieletu potrzebny byl jeszcze front, tyl i gora. W moim przypadku wykorzystalem blachy z gornej i dolnej czesci obudowy starego magnetowidu. Spodnia blacha magnetowidu poszla na tyl. Zas gorna - bardzo solidnie i estetycznie pomalowana przez producenta (matowy, lekko chropowaty czarny) - uzyta zostala na przod i gorna pokrywe.

    Oczywiscie jesli nie posiadamy stosownych blach (stalowych czy aluminiowych) mozna wykorzystac... dostepne w wielu supermarketach metalowe tace do zywnosci. Blacha z ktorej sa one wykonane wystepuje w roznych wariantach grubosci, daje sie latwo obrabiac (ciac, giac i wyklepywac), a niektore blachy maja nawet wygrawerowane wzory co czasem moze dac ciekawy ekekt na obudowie. Taka blache mozemy nastepnie pomalowac lub polakierowac (aerografem lub ew. "sprayem"), a jesli ktos nie chce specjalnie babrac sie w farbie ;) mozna na upartego wykorzystac nawet okleine do drewna (np. czarna z polyskiem)

    Na koniec zostaje nam jeszcze wykonanie nozek i galek na potencjometry.

    Galki zalozone na potencjometr i selektor zrodel to nic innego jak... wykonczenia karniszy do firanek ;) Sa one wykonane z metalu, dostepne w bardzo roznych ksztaltach, kolorach i wielkosciach. W moim przypadku calosc zostala zamocowana w ten sposob, ze bezposrednio na potencjometr przykrecone sa zwykle, ogolnie dostepne (ale niestety malo estetyczne) galki, zas na nie wlozone "na wcisk" owe zakonczenia karniszy. Efekt koncowy wydal mi sie calkiem interesujacy.

    Jako nozek uzylem czarnych gumowych uszczelek do instalacji wodnej, przymocowanych do spodu obudowy. Ale mozna tez np. wkrecic w otwory na spodzie sruby i zakrecic na nie "slepe" nakretki wykonczone z jednej strony na polokraglo - ten sposob wykorzystalem w obudowie koncowki mocy i calkiem dobrze spelnia on swoje zadanie

    Dobry, tani i prosty wzmacniacz 2x20W (LM1876) Dobry, tani i prosty wzmacniacz 2x20W (LM1876) Dobry, tani i prosty wzmacniacz 2x20W (LM1876)

    A teraz... po krotce o tzw. efekcie koncowym. A wiec...

    Wzmacniacz gra... tak jak powinien tzn.
    - po pierwsze - nie brumi, nie szumi, nie wzbudza sie (delikatnie brumi tylko gdy np. z premedytacja bedziemy rekoma dotykac wejsc... no ale tego juz trudno uniknac ;)
    - odtwarza dzwiek w sposob przyjemny dla ucha i nie meczacy sluchacza
    - gra czysto, detalicznie i szczegolowo, z wyraznymi wysokimi tonami i dobra stereofonia (mimo iz to kostka "dwa kanaly w jednym")
    - moc jak na warunki mieszkaniowe - w sam raz (i tak jeszcze nigdy galka potencjometru nie doszla do maximum)

    U mnie wzmacniacz gra w zestawie z kolumnami wykonanymi wlasnorecznie na przetwornikach TVM, zas zrodla to tuner Yamaha TX-492 i CD Denon DCD-595 + komputer i MP3 player)

    PS. Jesli ktos ma juz "Gainclona" na LM3875, to dopowiem, ze ten wzmacniacz w zasadzie gra bardzo podobnie, aczkolwiek odnosze wrazenie, ze wysokie czestotliwosci sa jednak minimalnie glosniejsze niz w wersji z LM3875

    Koszty
    --------------
    Jak juz pisalem, wiekszosc elementow pochodzi z odzysku. Niemniej podliczylem koszty tak, jakbym mial wszystkie czesci kupowac od nowosci

    koncowka mocy:
    - koszt elektroniki: ok 100 zl
    - koszt obudowy: miedzy 20 a 30 zl

    Selektor zrodel
    - koszt potencjometrow i gniazd: ok 30 - 40 zl
    - koszt obudowy: ok 25 zl

    Z powyzszego wynika, ze mozna spokojnie zamknac sie w kwocie ponizej 200zl. A jesli ktos ma w domu troche czesci to w zasadzie pozostaje kupno trafa (niecale 50 zl), kostki LM (ok. 20zl) i ew. elementow obudowy.

    PS. Zamieszczone schematy sprawdzalem przez umieszczeniem ich tu na forum, ale jesli mimo wszystko ktos znajdzie gdzies blad, to pisac prosze ;)


    Fajne!
  • #2 28 Gru 2008 12:42
    Woytek130
    Poziom 16  

    dlaczego zasilanie nie ma uziemienia?


    pozdrawiam

  • #3 28 Gru 2008 15:28
    DIGIPROCOMP
    Poziom 18  

    Technicznie OK. Kable trochę rażą (pająk). Duży plus za taki selektor. Zastanawiam się jaki jest sens budowania wzmacniacza o tak małej mocy - nie szarpie głośnikami? 100zł więcej i byłby LM3886 (droższe trafo i większy radiator).
    Pozdrawiam.

  • #4 28 Gru 2008 21:05
    Shakemaster
    Poziom 9  

    -> "Woytek130":

    W moich gniazdkach w pokoju sa tylko dwa kable. A laczenie zera z bolcem moim zdaniem nie jest zbyt bezpiecznym rozwiazaniem. Oczywiscie moglbym tak czy inaczej zrobic uziemienie niemniej wszystko jest dobrze zaizolowane, polaczone solidnie, a urzadzenie nie bedzie pracowac w warunkach wilgoci itp. wiec ryzyko ew. przebicia jest minimalne. Tzn... wiem, ze zawsze moze sie cos nieprzewidzianego zdarzyc ;) ale nawet przeciez w fabrycznych wzmacniaczach do uzytku domowego zwykle robi sie gniazdka bez uziemienia (co innego wzmacniacze estradowe itp...).

    No a po drugie powstaje pytanie... czy jezeli bede mial uziemiony wzmacniacz i uziemiony komputer jako zrodlo dzwieku... to czy nie wytworzy sie przypadkiem petla ? No chyba zeby zrobic uziemienie z wylacznikiem... i wylaczyc w razie czego

    ------------

    -> "DIGIPROCOMP":

    Mimo malej mocy wzmacniacz z glosnikami radzi sobie bardzo dobrze (8 omowe dwu-drozne kolumny na ARN 150 i AVR 104). Nie wiem co sie stanie jezeli rozkrece potencjometr na max ;) ale tego poki co nie robilem bo to konstrukcja z przeznaczeniem do pokoju ok. 9 m2 ;) Co do LM3886 - mam juz wzmaczniacz na LM3875, uwazam zreszta, ze to swietny scalak (3886 nie slyszalem) ale... jezeli ktos potrzebuje np. wzmaka pod komputer do niewielkiego pokoju to 40 wat naprawde spokojnie starczy, a w sumie te zaoszczedzone 100zl zawsze mozna na cos innego wydac ;). 2x20W to wbrew pozorom wcale nie tak malo ;)

    PS1. Na poczatku byl plan zeby zrobic 2x LM 1875 tyle ze one, mimo ze sa niezle, nie maja wyciszenia przy wlaczaniu/ wylaczaniu (sprawdzalem, sa spore trzaski) wiec musialyby byc przekazniki, opozniony start itd... a zalozenie bylo ze ma byc maxymalnie prosto i tanio ;)

    PS2... tak jeszcze co do sensu budowania: potrzebowalem drugiego wzmaka, a ze mialem wszystkie potrzebne elementy no to glupio byloby niewykorzystac ;) (scalaka kiedys kupilem i sobie lezal w szufladzie, no a reszta z odzysku...)

    Pozdrawiam

  • #5 29 Gru 2008 23:12
    chaka
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nawet mały wzmacniacz odpowiednio zmontowany może mieć niezłą kontrolę, nie jest to kwestia jedynie mocy.
    Pomysł na wzmaka świetny, jednak gorzej z estetyka wykonania ale nie każdy ma dostęp do warsztatu i odpowiednich narzędzi. Kondensatory nie powinny znajdować się wewnątrz radiatora - to zdecydowania skraca ich żywotność. Aż dziwne, że taki frywolny pająk nie powoduje wzbudzania się wzmacniacza. Osobiście nie zaryzykowałbym montażu przestrzennego elementów z tak długimi wyprowadzeniami.
    Wielki plus za fajną kostkę, a wielki minus za fatalne złącza rca, szybko się rozlecą.
    Ten led już mnie wkur.. wiesz czemu?:)

  • #6 29 Gru 2008 23:47
    Shakemaster
    Poziom 9  

    Co do kondensatorow... w sumie i racja, przy nastepnym projekcie tak nie bede robil, aczkolwiek w tym przypadku radiator nagrzewa sie w minimalnym stopniu wiec miejmy nadzieje, ze z zywotnoscia kondensatorow nie bedzie zle.

    RCA sa jakie sa, bo mialo byc tanio ;) ale przyznaje, ze sa slabe i na dobra sprawe nie zaszkodzi wymienic ich w przyszlosci na duzo solidniejsze.

    A co do tego LED'a to... chodzi Ci o to... ze mruga ? ;) Tzn. teoretycznie mruga tyle, ze otwor przez ktory ona swieci jest tak malutki, ze ja prawde mowiac tego zupelnie nie zauwazam. Pierwotnie chcialem dac diode przed LED'em, ale okazalo sie, ze nie bylo potrzeby ;)

  • #7 30 Gru 2008 10:51
    chaka
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przecież widzę że miga! Tak podłączony led zawsze miga i doprowadza mnie to do szału:P

  • #8 31 Gru 2008 17:25
    Shakemaster
    Poziom 9  

    No dobra ;) Specjalnie dla kolegi napiecie przed LED'em zostalo wyprostowane i teraz juz nie mruga ;)

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME