Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Rysunek techniczny - koło zębate

Test Driver Skoda 29 Gru 2008 19:08
  • #1 29 Gru 2008 19:08
    Test Driver Skoda
    Poziom 13  

Witam,

Jestem studentem pierwszego roku i mam wykonac zadanie domowe, którym jest przekładnia zębata. Mam pewien problem - raczej nie jestem pewny obliczeń które dokonałem i prosiłbym o sprawdzenie czy to co zrobiłem jest właściwe.

Otóż: Moim rysunkiem wyjściowym jest ten poniżej.

z = 3 (zazwyczaj litera "z" w książkach oznaczała ilośc zębów, ale czy w tym przypadku to koło ma tylko 3 zęby?)
    mx=6
    kąt gamma= 14st25'12"

Był tam także wzór, właśnie - na moduł koła zębatego? m = mx/tg kąta gamma. W takim razie co to jest to mx?

Z tablic odszukałem wartosc tangensa tego kąta i wynosi oto - 0,2568 = 0,26.
    Podstawiłem to wszystko do wzoru i otrzymałem m=23,364485 = 23,36

Obliczam teraz średnicę podziałową koła zębatego - d = z*m a z tego wychodzi wynik d = 70,08.

Następnie muszę zmierzyc na rysunku tę samą średnicę, ale nie wiem tego gdzie. Czy to jest pomiędzy tymi dwiema przerywanymi liniami określajacymi powierzchnię podziałową koła?

Następnie wyznaczam mnożnik skali dzieląc średnicę obliczoną przez średnicę zmierzoną. Potem każdy wymiar z rysunku mnożę przez k.

Czy to co powyżej napisałem jest prawdiłowe? W jaki sposób mogę zmierzyc tę średnicę podziałową koła, nie ukrywam, że trudno jest mi ją wogołe znaleźc. Czy jest to ta, o której wspomniałem wcześniej?

Dziękuję za jakąkolwiek pomoc.

• #2 29 Gru 2008 21:18
    Usunięty
  • #3 29 Gru 2008 22:49
    Usunięty
  • #4 30 Gru 2008 17:12
    Test Driver Skoda
    Poziom 13  

Witam,

Właśnie dzisiaj rozkręcałem przekładnie kierowniczą od malucha - tzw. przekładnia ślimakowa i wiem o co chodzi. Tam jest ślimak i ślimacznica. Ślimacznica tote koło zębate a ślimak to ten wałek z zębami.