X
  • #1 04 Jan 2009 17:52
    pitnit
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Posiadam antenę do cb president mocowana na stałe podłączona do radia onwa (gruba). Problemem jest wysoki swr powyżej 3 mierzony reflektometrem snuker 1180A, który jest na 100% sprawny.(sprawdzałem u brata w mobilku on ma swr 1,5) na kablu na pewno nie mam zwarcia. Podczas wsuwania i wysuwania promiennika praktyczne swr się nie zmienia. podejrzewam, że przyczyną może by zwarcie w cewce anteny tylko nie wiem jak to sprawdzic. Antena jest raczej nie rozbieralna jak to bywa w niektórych wersjach. (foto anteny w załączniku)
  • #2 04 Jan 2009 18:03
    mariuszp19
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    Multimetrem najlepiej.

    Pozdrawiam
  • #3 04 Jan 2009 18:10
    pitnit
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    Jeśli dobrze zrozumiałem, to mam sprawdzić czy antena ma impedancje 50ohm ?


    Błędy poprawiłem. /c2h5oh/
  • #4 04 Jan 2009 18:13
    SP5ANJ
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    mariuszp19 wrote:
    Multimetrem najlepiej.

    Przecież kolega pitnit napisał, że :
    Quote:
    podejrzewam, że przyczyną może by zwarcie w cewce anteny tylko nie wiem jak to sprawdzic

    Czy zwarcia między-zwojowe można pomierzyć multimetrem. :cry:

    mariuszp19 Twoja wypowiedź jest wbrew regulaminowi pkt. 12 .

    Wypis regulaminu :
    12. Udzielanie porad uznanych za szkodliwe bądź bezwartościowe podlega regulaminowym restrykcjom.

    pitnit :
    Quote:
    Jesli dobrze zrozumialem to mam sprawdzic czy antena ma impedancje 50ohm ?

    Oczywiście, że omomierzem nie znajdziesz 50Ω w antenie. Jedynym rozwiązaniem jest sprawdzenie przejścia pomiędzy promiennikiem ( batem ) a żyłą środkową na wtyczce UC.
    No i oczywiście otworzyć antenę i sprawdzić luty.


    Pozdrawiam.
  • #5 04 Jan 2009 18:34
    mariuszp19
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    Oczywiście, że omomierzem nie znajdziesz 50Ω w antenie. Jedynym rozwiązaniem jest sprawdzenie przejścia pomiędzy promiennikiem ( batem ) a żyłą środkową na wtyczce UC.


    A przepraszam czym to sprawdzić? Czy nie najlepiej multimetrem (omomierzem)?

    Pozdrawiam

    Ustawić omomierz na test ciągłości z buzerem, wszystkie przejścia max 1 ohm !, brak przejścia minimum 1 Mohm !

    Anteny z dopasowaniem stratnym (jednocewkowe) np. AT 1500,AT 72 , Indiana itp.

    obudowa wtyczki vs. karoseria : jest przejście
    obudowa wtyczki vs. bat : nie ma
    bolec wtyczki vs. karoseria : nie ma
    bolec wtyczki vs. bat : jest przejście
    bolec wtyczki vs. obudowa wtyczki : nie ma

    Anteny z dopasowaniem transformatorowym (dwucewkowe) np. ML-145, AT 1000 , AT 2001 itp.

    obudowa wtyczki vs. karoseria : jest przejście
    obudowa wtyczki vs. bat : jest przejście
    bolec wtyczki vs. karoseria : jest przejście
    bolec wtyczki vs. bat : jest przejście
    bolec wtyczki vs. obudowa wtyczki : jest przejście

    Uwaga na zwarcie w przewodzie anteny z dop. transformatorowym jeśli:

    obudowa wtyczki vs. bat : jest przejście
    bolec wtyczki vs. obudowa wtyczki : jest przejście

    Kabel odłączyć od anteny ,lub zdjąć antenę

    po tym zabiegu:

    obudowa wtyczki vs. bolec wtyczki : nie ma przejścia

    Pozdrawiam
  • #6 04 Jan 2009 21:58
    pitnit
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    Udało mi się otworzy antenę wygląda na to że wszystko jest w porządku muszę chyba jeszcze raz sprawdzić wszystko od początku.

    Dodano po 1 [godziny] 33 [minuty]:

    Sprawdziłem wszystko po kolei
    obudowa wtyczki vs. karoseria : jest przejście
    obudowa wtyczki vs. bat : jest przejście
    bolec wtyczki vs. karoseria : jest przejście
    bolec wtyczki vs. bat : jest przejście
    bolec wtyczki vs. obudowa wtyczki : jest przejście
    cewka mojej anteny jest taka jak w załączniku tylko ma mniej zwoi 13 i 3 zwoje. SWR taki jak było powyżej 3 Jak sprawdzić czy antena cb jest sprawna?
  • #7 07 Jan 2009 23:10
    mk_gry
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Prawdopodobnie masz za krótki lub za długi promiennik. Spróbuj najpierw dołożyć od góry kawałek przewodu, a następnie dostrajać ucinając jego koniec.
  • #8 08 Jan 2009 18:21
    pitnit
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    mk_gry Tak tez robiłem bez większych rezultatów. Nie wiem czy winą nie jest moja plastykowa klapa w samochodzie mam citroena AX :( masa jest niejako zrealizowana poprzez dodatkowy przewód. Nie wiem czy ta prawdziwa masa ma tak krytyczne znaczenie. Anteny na podstawie magnetycznej też nie posiadają galwanicznego połączenia z blachą karoserii. Wnioskuje moje w/w założenia ze względu na próbę strojenia mojej anteny stawiając ją na środku dachu. Próba skończyła sie fiaskiem.
  • #9 08 Jan 2009 19:27
    dominik_85
    Level 17  
    Helpful post? (-1)
    Sprawdź na innym przewodzie antenowym.
    Wylutuj wtyczkę na przewodzie i zalutuj ponownie, może coś tam nie tak.
  • #10 08 Jan 2009 19:44
    c2h5oh
    Moderator
    Helpful post? (+1)
    Cześć.

    pitnit wrote:
    ...Nie wiem czy winą nie jest moja plastykowa klapa w samochodzie mam citroena AX :( masa jest niejako zrealizowana poprzez dodatkowy przewód. Nie wiem czy ta prawdziwa masa ma tak krytyczne znaczenie. Anteny na podstawie magnetycznej też nie posiadają galwanicznego połączenia z blachą karoserii...


    Właściwie, to sam podałeś rozwiązanie problemu.
    Antena samochodowa potrzebuje do poprawnej pracy przeciwwagi.
    Dla anten montowanych "na stałe" jest to metalowa płaszczyzna o odpowiednich wymiarach (za zwyczaj metalowy dach pojazdu). Anteny montowane w ten sposób mają elektryczne połączenie z dachem w miejscu montażu.
    Anteny na podstawie magnetycznej (tak zwane magnesówki), również do poprawnej pracy potrzebują przeciwwagi. Tak samo, jest nią metalowa płaszczyzna dachu. W tym wypadku, połączenie z przeciwwagą odbywa się poprzez sprzężenie pojemnościowe. Płaszczyzna dachu i podstawka anteny tworzą kondensator. Pojemność tak utworzonego kondensatora jest brana pod uwagę przy projektowaniu danego modelu anteny i nie należy jej zmieniać.
    Wszelkie "dodatkowe masy" to wynalazki ludzi, nie bardzo mających pojęcie o zasadzie pracy takich anten.

    Podsumowując, zamontuj poprawnie antenę na metalowej powierzchni o odpowiednich wymiarach i SWR wróci do normy.
  • #11 09 Jan 2009 18:28
    pitnit
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dzięki za odpowiedzi na moje pytania. c2h5oh zastosuje sie do twojego podsumowania. Będę musiał przemyślec sprawę montażu Mam nadzieję, że uda mi się zrobi to dośc estetycznie (choc auto szpetne samo w sobie) : )
  • #12 09 Jan 2009 18:43
    SP5ANJ
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    pitnit wrote:
    Dzięki za odpowiedzi na moje pytania.

    Zgodnie z wypowiedzią temat Zamykam.

    Pozdrawiam.
  Search 4 million + Products
Browse Products