X

Instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym

08 Jan 2009 10:24 GXgxs5
  • #1 08 Jan 2009 10:24
    gxs5
    Level 9  
    Positive voted Helpful post? (+8)
    Witam.

    Mam wielką prośbę do forumowiczów. Przymierzam się do samodzielnego zrobienia instalacji elektrycznej w domu jednorodzinnym. Dodam że nie mam wielkiego doświadczenia z elektrycznością, choć skończyłem technikum elektroniczne i mam uprawnienia SEP do 1kV, ale mimo tego przy wykonywaniu instalacji będę się konsultował ze znajomym elektrykiem. Jednak wcześniej mam prośbę, czy może ktoś się wypowiedzieć na temat poniższej instalacji, czy schemat jest poprawny, ewentualnie jakie zmiany należałoby wprowadzić, żeby ewentualnie nie ośmieszać się jak mu przedstawię ten schemat.
    Instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym

    Jak ktoś ma chęć to proszę o ewentualne naszkicowanie zmian będę bardzo wdzięczny:).
  • #2 08 Jan 2009 10:56
    Farad1985
    Level 21  
    Helpful post? (+3)
    Jak dla mnie poprawnie nawet bardzo poprawnie, oddzielne obwody do gniazd lodówki i oświetlenia. Osobna Róźnicówka na pralkę, rodówkę. W czym rysowałeś ten schemat? Bardzo mi się podoba jak graficznie jest to rozrysowane.
  • #3 08 Jan 2009 11:01
    wd40
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Za tą kasę, którą przeznaczasz na instalację to można byłoby zrobić z 2-3 domki.
  • #4 08 Jan 2009 11:05
    gxs5
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Schemat rysowałem w....... EXCELU :), sam go nie stworzyłem, zrobiłem zdjęcie z planszy z Castoramy(Legrand), i narysowałem go od nowa w Excelu, żeby powprowadzać ewentualne zmiany. Zastanawia mnie w tym schemacie ogranicznik przepięciowy czy jest konieczny i czy klasy B+C będzie odpowiedni w tej sytuacji.W tej chwili mieszkam w domu który był budowany ok 8 lat temu i dziwi mnie że tam jest tylko jeden wyłącznik różnicowy i 8 wyłączników nadprądowych na poszczególne obwody, czego w ogóle nie można porównać do tego schematu.

    Dodano po 1 [minuty]:

    wd40 wrote:
    Za tą kasę, którą przeznaczasz na instalację to można byłoby zrobić z 2-3 domki.


    Co mogę zrobić żeby obniżyć koszt instalacji, ale jednocześnie żeby wszystko było dobrze zabezpieczone ?
  • #5 08 Jan 2009 11:12
    Farad1985
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Ale zależy w jakiej konfiguracji, to nie kiedyś że stosowało się jeden bezpiecznik na cał dom i to w dodatku bez różnicówki. Teraz mamy inne czasy. Stosowanie osobnej różnicówki i wyłącznika na pralkę jest kosztownym rozwiązaniem, ale przecież na swoim i innych bezpieczeństwie nie powinniśmy oszczędzać. Pozatym jeżeli pralka spowoduje wyłączenie różnicówki to prąd i oświetlenie mamy nadal w pozostałej części domu.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Nic nie zmieniaj, wszystko jest ok. Nie powienno stosować się zabezpieczenia przeciwprzepięciowego B i C blisko siebie zalecany jest odstęp 10m Ale chyba że kupisz zestaw Mellera który jest połączniem B i C w jednej obudowie. Najlepiej jednak jest zastosować B w złączu, a C w roździelni głównej w domu.
  • #6 08 Jan 2009 11:17
    avatar
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    moim zdaniem brak jest tutaj wylacznika RCD 300mA na wejsciu .. Jezeli kuchenka jest z plyta indukcyjna to ten tani rcd 30mA zamienil bym na typ krotkozwloczny
  • #7 08 Jan 2009 11:24
    Farad1985
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Niekoniecznie jest potrzebny RDC 300mA na wejściu, w takiej konfiguracji może działać jako dodatkowa ochrona przeciwpożarowa.
  • #8 08 Jan 2009 11:40
    wd40
    Level 21  
    Helpful post? (-1)
    Może się przyczepiam do kosztów, ale jak juz w nie tak stanowczo brniesz, to np. włączniki oświetlenia powinny wyłączać również przewód neutralny.
  • #9 08 Jan 2009 11:43
    gxs5
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    A tak na marginesie jakiej firmy polecacie osprzęt elektryczny ?

    Dodano po 1 [minuty]:

    wd40 wrote:
    Może się przyczepiam do kosztów, ale jak juz w nie tak stanowczo brniesz, to np. włączniki oświetlenia powinny wyłączać również przewód neutralny.


    Nie mam zamiaru brnąć w jak największe koszty, po prostu chcę mieć dobrą i bezpieczną instalację, a że nie bardzo na tym się znam dlatego proszę o wszelkie sugestie.
  • #10 08 Jan 2009 11:48
    Farad1985
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Kolego wd40 a gdzie widziałeś aby wozłączać przewód N w oświetleniu? Czy w jakiś sposób nie rozłączenie przewodu N stanowi zagrożenie?

    A co do osprzętu to szczególnie polecam osprzęt Mellera tanszy od legranda i z tego co rozmawiałem w moim środowisku lepszy jakościowo od Legranda.
  • #11 08 Jan 2009 11:56
    wd40
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Owszem w przypadku niesprawnej instalacji ochronnej na N może pojawić się pełne napięcie!
  • #12 08 Jan 2009 12:01
    Farad1985
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    W jaki sposób ma to się zrobić samo? A w domu też masz wyłączniki na przewód N w obwodach oświetleniowych?
  • #13 08 Jan 2009 12:06
    wd40
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Farad1985 wrote:
    A w domu też masz wyłączniki na przewód N w obwodach oświetleniowych?

    Ja w swoim mam i każda sprzedawana obecnie lampa posiadająca znak CE ma wyłącznik na 2 żyły.
    Farad1985 wrote:
    W jaki sposób ma to się zrobić samo?

    Wystarczy upalić PEN na początku instalacji.
  • #14 08 Jan 2009 12:13
    Farad1985
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Ale chcyba coś mylisz ja mam na myśli instalacje trójprzewodową gdzie mamy L, N, PE. I czywiście kolega w swoim projekcie uwzględnił RDC więc nie rozumiem Twojego podejścia z tym rozłączaniem tego N. I niby w którym miejscu go rozłączasz? A i jeszcze nam wytłumacz w jaki sposób można upalić żarówką 100-200W przewód 1,5mm2 Chyba tylko wtedy jak ktoś zamiast żyrandola podłączy tam ze dwie farelki po 2KW....
  • #15 08 Jan 2009 18:58
    michcio
    Level 33  
    Helpful post? (+1)
    Chodzi o upalenie PEN nie w konkretnym obwodzie tylko na odcinku od transformatora aż do punktu jego rozdziału (rozdzielnica lub złącze). Wtedy to nie ma znaczenia czy obwód końcowy jest 3 czy 1-fazowy.

    Co do szkicu to świetna instalacja.
    Ogranicznik przepięć jak najbardziej jest konieczny. Może być B+C. Najlepsze będą chyba firmy DEHN, ale pewnie są za drogie...
    Wykonaj jeszcze połączenia wyrównawcze.
    Raczej nie ma potrzeby stosowania wyłączników rozłączających i N, po pierwsze w polskich realiach zapewne trudniejsze do zdobycia i droższe, po drugie dobre jest to może np. w Norwegii gdzie jest 2 fazy w gniazdku.

    Do kuchenki zastosuj przewód 5x4, myślę, że nie warto 5x2.5 (nie wiem jaki chcesz).

    Nie naciągnij się na przewody 1.5 do gniazdek, zakładaj 2.5, czyli tak, jak być powinno, do światła 1.5 i nie zapominaj o przewodzie PE do żyrandoli i lamp (czyli tu znajdą zastosowanie tylko przewody 3x1.5 i 4x1.5, 2x1.5 nie będzie gdzie zastosować.
    Przestrzegaj kolorów przewodów, do wyłączników światła trzeba stosować przewody ze wszystkimi żyłami koloru fazowego (czarny, brązowy, szary).

    Jako zwieńczenie instalacji warto kiedyś wykonać instalację piorunochronną, w domu podczas burzy będzie można się bezpiecznie czuć i to samo z urządzeniami.
  • #16 08 Jan 2009 21:07
    gxs5
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    michcio wrote:
    Chodzi o upalenie PEN nie w konkretnym obwodzie tylko na odcinku od transformatora aż do punktu jego rozdziału (rozdzielnica lub złącze). Wtedy to nie ma znaczenia czy obwód końcowy jest 3 czy 1-fazowy.

    Co do szkicu to świetna instalacja.
    Ogranicznik przepięć jak najbardziej jest konieczny. Może być B+C. Najlepsze będą chyba firmy DEHN, ale pewnie są za drogie...
    Wykonaj jeszcze połączenia wyrównawcze.
    Raczej nie ma potrzeby stosowania wyłączników rozłączających i N, po pierwsze w polskich realiach zapewne trudniejsze do zdobycia i droższe, po drugie dobre jest to może np. w Norwegii gdzie jest 2 fazy w gniazdku.

    Do kuchenki zastosuj przewód 5x4, myślę, że nie warto 5x2.5 (nie wiem jaki chcesz).

    Nie naciągnij się na przewody 1.5 do gniazdek, zakładaj 2.5, czyli tak, jak być powinno, do światła 1.5 i nie zapominaj o przewodzie PE do żyrandoli i lamp (czyli tu znajdą zastosowanie tylko przewody 3x1.5 i 4x1.5, 2x1.5 nie będzie gdzie zastosować.
    Przestrzegaj kolorów przewodów, do wyłączników światła trzeba stosować przewody ze wszystkimi żyłami koloru fazowego (czarny, brązowy, szary).

    Jako zwieńczenie instalacji warto kiedyś wykonać instalację piorunochronną, w domu podczas burzy będzie można się bezpiecznie czuć i to samo z urządzeniami.


    Dzięki za wszystkie porady, będę miał to wszystko na uwadze przy wykonywaniu instalacji.
  • #17 08 Jan 2009 22:33
    czesiu
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Jeżeli za różnicówką stosujesz tylko jedną eskę to możesz kupić aparat nadmiarowo-różnicowoprądowy. Oszczędzisz miejsce w rozdzielnicy.
  • #18 09 Jan 2009 00:10
    adasw
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    jestem w trakcie projektowania mojej instalacji i ta ktora przedstawiles jest ok ale dodalbym RCD na wszystkie linie poza domem (garaz, oswietlenie podworka, domofon brama wjazdowa czy zasilanie gniazd tarasu) i jak moge doradzic to dodaj jeszcze jeden obwod osobno do pralki w przyszlosci na suszarke.
    poczytaj o EIB moze na etapie instalacji rozlozysz kilka kabli (wg uznania),zeby w przyszlosci mozna bylo ja rozbudowac bez kucia scian
  • #19 09 Jan 2009 12:26
    gxs5
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    czesiu wrote:
    Jeżeli za różnicówką stosujesz tylko jedną eskę to możesz kupić aparat nadmiarowo-różnicowoprądowy. Oszczędzisz miejsce w rozdzielnicy.


    Masz na myśli obwód pralki i lodówki i ewentualnie piekarnika ??
  • #20 09 Jan 2009 18:30
    czesiu
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    gxs5 wrote:
    Masz na myśli obwód pralki i lodówki i ewentualnie piekarnika ??

    Tak. Kupujesz dwa urządzenia w jednym. Wychodzi chyba ciut drożej, ale czasem możesz wszystko zmieścić w mniejszej rozdzielnicy.
  • #21 10 Jan 2009 00:03
    garfild1985
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    cena takich RCD jest nieznacznie wyższa, co do marki polecam legrand lub GE tańsze ale dobre, z moellerem ja osobiscie miałem parę nieprzyjemności wiec sie nie bede wypowiadał.

    Główne zasilanie do domku daj 10 kwadrat bedzie przyszłościowo i odpowiednio.

    Pozdrawiam
  • #22 10 Jan 2009 09:44
    michcio
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Zapomniałem poprzednio dodać, że koniecznie trzeba zostawić w rozdzielnicy przynajmniej 30% zapasu miejsca, bo pewnie nastąpi kiedyś rozbudowa instalacji (np. dodanie jakiegoś automatu czasowego, może jakiś licznik itd...
  • #23 10 Jan 2009 10:13
    GBW
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    Moim zdaniem zastosowanie zastosowanie różnicówki zespolonej z członem nadprądowym do piekarnika ,lodówki i pralki to błąd, ponieważ;
    włączenie pralki i piekarnika jednocześnie to prąd ponad 20A a włączenie lodówki dokończy dzieła .Proponuje zasilanie pralki i piekarnika z osobnych faz. Rozwiązanie droższe ale nie obciąża jednej fazy do granic możliwości wyłącznika nadprądowego przed licznikiem.
  • #24 10 Jan 2009 11:02
    Farad1985
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Przecież nikt nie napisał że ma być z jednej fazy, przecież kuchenka na schemacie jest zasilana z trzech faz. I jeżeli ktoś chce oszczędzić miejsca w roździelni to zastosowanie tylko i wyłącznie do pralki różnicówki z członem nadprądowym jest jak najbardziej na miejscu.
  • #25 22 Jan 2009 00:29
    elektron888
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    witam,
    :sm9:
    schemat jak najbardziej do przyjęcia,
    :idea:
    zastanawiam się czy dokonując pewnych zmian i łącząc na jednej fazie obwód oświetlenia i lodówkę nie spowoduje to przygasania żarówek w momencie włączania się agregatu chłodniczego. Jeśli nie to w zasadzie układ niemal idealny ponieważ pralka ma osobną fazę, lodówka w obwodzie z oświetleniem i gniazda również na innej fazie.
    :?:
    Mam też pytanie co do zastąpienia bezpiecznika przepięciowego DehnVentil TNS 255 podobnym np. firmy Meler. Czy jest jakaś znacząca różnica prócz ceny ?
    pozdrawiam
    :bye:
  • #26 22 Jan 2009 18:28
    michcio
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Nie wolno mieszać obwodów oświetlenia z jakimikolwiek innymi obwodami! Dlatego jest to pomysł daleki od ideału.
    Aha, światło będzie przygasać.

    Ochronniki Dehn są jednymi z najlepszych, Moeler są już klasę niżej. Nie rezygnuj z ochrony.
  • #27 25 Jan 2009 13:05
    el_kar
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    Z tym przygasaniem oświetlenia to troche przesada - nie te czasy. I szkoda tylko, że całe oświetlenie na 1 fazie, a instalacja na mały domek 100 m. (pietro raczej)
    pozdrawiam
  • #28 26 Jan 2009 10:53
    Jakumo
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Schemat elektryczny jest w porządku ale też nie należy przesadzać z tymi róznicówkami. Można przyjąć jedną trójfazową na pomieszczenia techniczne typu kotłownia, pralnia, gospodarcze a drugą na 3-faz. na pozostałe pomieszczenia. Jeśli chodzi o oświetlenie nie ma potrzeby stosować osobnej bo w domu przeważnie montuje się oprawy II klasy ochrony chyba że są takie gdzie mają styk PE. Jeśli chodzi o przepięciówkę to koniecznie B+C oraz są takie że nie wymagają zabezpieczenia C25 w zależności od zabezpieczenia głównego w złączu( karta katalogowa przepięciówki obrazuje czy stosować czy nie i w jakich warunkach). Koniecznie należy pamiętać o połaczeniach wyrównawczych miejscowych i głównych. Nie należy zapomnieć o pozostałych instalacjach typu: sieć strukturalna, antenowa, włamaniowa, do rolet, do termostatów ogrzewania, oświetleniowa placu , bramy wjazdowej i takie tam.
  • #29 26 Jan 2009 12:17
    michcio
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Na kotłownię, to jeśli jest tam kocioł na paliwa stałe, to polecał bym nawet wcale nie dawać różnicówki, bo potrafi wyłączyć w najmniej oczekiwanym momencie, a jak pompa przestanie działać to momentalnie zagotuje się woda.

    Ochronniki nie wymagają dobezpieczenia, jeśli zabezpieczenie główne jest mniejsze niż 80A (mogę się pomylić nieco cd do wartości).
  • #30 29 Jan 2009 00:03
    Argos_ss
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    proponuję do tego schematu instalacji obwody światła rozdzielić na 3 fazy bo w przypadku zaniku jednej -tej od oświetlenia będziesz miał wszędzie ciemno oraz tak samo rozdzielić na różne fazy obwody wydzielone na pralkę / żelazko / lodówkę/ grzejnik bo choć przy grubych przewodach ty tego nie odczujesz ale możesz mieć z ZE pomiar "równego obciążenia faz"
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products