X
  • #1 11 Jan 2009 20:50
    sanshin
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Witam szanownych kolegów..Mam problem z wentylatorem chłodnicy.Wentylator ten dwa razy rozładował mi akumulator ponieważ ciągle chodzi.nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki.wyłącza się tylko przy odłączeniu zacisku plus na akumulatorze.Podejrzewałem na początku czujnik temperatury cieczy chłodządzej lecz na desce wskaźnik zachowuje się normalnie.czy ktoś z was miał podobny problem?można na to jakoś zaradzic?będę wdzięczny za wszelkie rady.

    pozdrawiam.
  • #2 11 Jan 2009 20:58
    noel79
    Level 21  
    Helpful post? (+1)
    Czujnik może masz w porządku ale musisz sprawdzić drugi który jest do załączania wentylatora .Umieszczony jest na chłodnicy.
  • #3 11 Jan 2009 20:58
    Removed
    Helpful post? (0)
    noel79 wrote:
    Umieszczony jest na chłodnicy.

    Poważnie, jest tam taki?
  • #4 11 Jan 2009 22:03
    elepstryczek
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    lepiej zobacz czy przekażniki nie zaśniedziały, są zaraz za atrapą.
  • #5 11 Jan 2009 23:45
    kybernetes
    Level 39  
    Helpful post? (0)
    Moze niech kolega najpierw napisze co ma za berlingo - jedynka, dwojka, trojka, jaki silnik, klima itd..
  • #6 12 Jan 2009 06:31
    sanshin
    Level 2  
    Topic author Helpful post? (0)
    Jest to berlingo I 1997 rok. 1.4 benzyna z klimatyzacją.
  • #7 12 Jan 2009 08:59
    georgesgr
    Level 40  
    Helpful post? (0)
    Witam,
    Gdy wentylatory (normalnie, sa dwa) pozostana wlaczone, wyjmij bezpiecznik F25 pod deska rozdzielcza.
    Jesli wentylator sie zatrzyma, to masz problem z BITRON'em lub czujnikiem, jesli nie, to ktorys z przekaznikow na obudowie wentylatorow na sklejone styki.
    Pozdrawiam, Georges
  • #8 12 Jan 2009 17:24
    sanshin
    Level 2  
    Topic author Helpful post? (0)
    okazało się że chodził tylko jeden wentylator.wyjąłem przekaźnik i to chyba jego wina.jedno wejście było zardzewiałe i był pęknięty.dziekuje za rady

    pozdrawiam
    Sanshin
  • #9 12 Jan 2009 17:31
    Removed
    Helpful post? (0)
    ten wentylatory mają trzy reżimy pracy, i wazne jest to, aby wszystkie trzy przekaźniki były sprawne
  • #10 12 Jan 2009 18:04
    georgesgr
    Level 40  
    Helpful post? (0)
    elektronika6 wrote:
    ten wentylatory mają trzy reżimy pracy, i wazne jest to, aby wszystkie trzy przekaźniki były sprawne


    Jesli liczyc STOP, tak.
  • #11 12 Jan 2009 20:13
    Removed
    Helpful post? (0)
    Praca jednego, praca obu ze zredukowaną prędkością ( szeregowo), praca obu z prędkością maksymalną.
  • #12 13 Jan 2009 00:51
    kybernetes
    Level 39  
    Helpful post? (0)
    Chyba jednak mylisz sie kolego elektronika6, przekazniki sterowane sa dwoma liniami na zasadzie 1) zalaczona jedna linia - jeden przekaznik - praca w szeregu 2) zalaczone 2 linie - 3 przekazniki - praca rownolegla.

    Uklad ten czesto nawala i wtedy chodzi tylko jeden wentylator co jest dosc charakterystyczna usterka.

    Natomiast rezim 3 biegowy jest w nowym systemie z jednym wentylatorem i dwoma opornikami.

    Pozdrawiam
  • #13 13 Jan 2009 08:06
    georgesgr
    Level 40  
    Helpful post? (0)
    Witaj kybernetes,
    Nareszcie ktos, kto wie o czym mowi.
    Pozdrawiam, Georges
  • #14 13 Jan 2009 08:06
    Removed
    Helpful post? (0)
    Zauważ po schemacie, że jeden silnik nie ma stałej masy. Zauważ, że przekaźniki są przełączalne.
  • #15 13 Jan 2009 08:56
    georgesgr
    Level 40  
    Helpful post? (0)
    Znam ten system na pamiec. Stosowany jest w wiekszosci samochodow PSA. Mysle, ze powinienes jeszcze raz przeanalizowac jego dzialanie.
    Tak na marginesie, uzywam czesto tego schematu jako materialu szkoleniowego dla uczniow i dla wiekszosci jest to niezla "zagwozdka".
    Pozdrawiam, Georges
  • #16 13 Jan 2009 11:39
    kybernetes
    Level 39  
    Helpful post? (0)
    Witaj georgesgr, nie tylko ty meczysz uczniow tym schematem, to byl ulubiony schemacik szkoleniowcow PSA ;)

    A do kolegi elektronika6 - to prawda, ten uklad teoretycznie moglby pracowac tak jak mowisz jednak bylaby w tym pewna nielogicznoc - otoz jeden wentylator pracowalby wtedy kiedy bylaby zalaczona tylko linia sterujaca (sygnal masy) drugiego biegu (zalacza ona dwa przekazniki - jeden masuje wyjscie pierwszego wentylatora a drugi zalacza zasilanie na drugi wentylator). Sekwencje zalaczania lini musialyby sie wiec przeplatac (np. 1,0; 0,1; 1,1) co byloby trudne w realizacji w przypadku bitronow (trzeby tam dolozyc dodatkowy komparator) a juz zupelnie niemozliwe w dwukontaktowych termowlacznikach skad sie ten uklad wywodzi.
  • #17 13 Jan 2009 12:55
    Removed
    Helpful post? (0)
    później dam schemat i wytłumaczę jak to działa. Nie ma tam żadnych dwukontaktorych właczników, a zwykły termistor ( dwuprzewodowy)
    Proszę zwrócić uwagę że system realizuje takie funkcje jak
    -praca z klimatyzacją ( praca szeregowa)
    -chłodzenie silnika ( pracuje jeden)
    -tzw antipercolate czyli przekroczenie temp krytycznej ( pracują oba z maxymalną prędkością)
    Czujnik zwierny też idzie do bitrona i do kontrolki tem. krytycznej silnika.
  • #18 13 Jan 2009 13:38
    kybernetes
    Level 39  
    Helpful post? (+1)
    Oczywiscie kolego, masz racje, obecnie nie ma tam dwukontaktowych termowlacznikow, w PSA nie sa stosowane chyba od juz od 20 lat, ktorych to dawnych czasow niestety nie znam z autopsji tylko z opowiadan starych elektrykow, sam poznalem dopiero bitrony ;)

    Jezeli posiadasz materialy techniczne moga dowiesc, ze istnial trzeci bieg w systemie z dwoma wentylatorami - chetnie sie z nimi zapoznam.
  • #19 13 Jan 2009 15:14
    Removed
    Helpful post? (0)
    Później.
    Ps-Astra G ma dwa wiatraki, i 5 etapów pracy :)

    Dodano po 38 [minuty]:

    Dobra, tłumaczę na przykładzie 406.
    Proszę wydrukowac rysunek:
    Citroen Berlingo - Wentylator na chłodnicy chodzi cały czas.
    Etap pierwszy-praca obu z prędością zredukowaną
    Bitron ( A95) zapina masę na pinie 1, spracuje przekaźnik K12 I zasili wiatrak M6 I, nastepnie kablem M15E pójdzie na przekaźnik K12II i stykiem 4 na wiatrak M6II któy jest umasowany. Obia wiatraki zasilane sa szeregowo, więc pracują połową mocy.
    Drugi etap-robi 1 wiatrak -bitron zapina masę na styk 10 ( kabel 8091), spracowują przekaźniki K12II i K12III.
    K12II żadnej roboty nie wykona bo M6I jest tak podpięty, za to poprzez K12III poprzez kabel 1550 i póxniej 155 zasili M6II.
    Trzeci etap-oba pełnym szwungiem-bitron zapina obie masy, M6 jest właczony poprzez K12 I i następnie K12II poprzez styk 5 ( kabel M15) do masy, wiatrak M6II jest zasilany standardowo, jak podałem powyżej.
    A teraz poprosze o oklaski.
  • #20 13 Jan 2009 15:50
    MakroSerwis
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Dokładnie - w tym układzie tak jest.
    K12-I - praca "normalna" - dwa wentylatory na połowie mocy.
    K12-II i K12-III (cewki są zmostkowane) - M6-II na pełnym gwizdku.
    Wszystkie przekaźniki włączone (tryb awaryjny) - obydwa wentylatory pracują pełną mocą.

    Kybernetes - w sumie niewiele się mylisz, P405 (XU9) miały jeszcze dwukontaktowe termowłączniki :)
  • #21 13 Jan 2009 16:37
    Removed
    Helpful post? (0)
    zapomniałem dodać- A5\H22 to lampka ostrzegawcza przegrzania silnika.
    Ten system nieraz wybrał mi jaja w cytrynach, pewną xantię do dziś wspominam.
    Ale teraz to bez schematu sobie radzę, lepiej pomyśleć, niz się motac z tymi napisami na kablach.
  • #22 13 Jan 2009 17:49
    georgesgr
    Level 40  
    Helpful post? (0)
    MakroSerwis wrote:
    Dokładnie - w tym układzie tak jest.
    K12-I - praca "normalna" - dwa wentylatory na połowie mocy.
    K12-II i K12-III (cewki są zmostkowane) - M6-II na pełnym gwizdku.
    Wszystkie przekaźniki włączone (tryb awaryjny) - obydwa wentylatory pracują pełną mocą.

    Kybernetes - w sumie niewiele się mylisz, P405 (XU9) miały jeszcze dwukontaktowe termowłączniki :)


    Siedze w tym temacie od kilkunastu lat i nie zdazylo mi sie widziec tego trybu pracy. Jest on teoretycznie mozliwy, ale, z tego, co wiem, nie jest stosowany. Jesli sie myle, to prosze o wyjasnienie, w jakich warunkach jest uzywany?
    Zreszta, ten system chlodzenia nazywany jest oficjalnie "deux ventilateurs, deux vitesses" - dwa wentylatory, dwie predkosci.

    Bitron zastapil termowylacznik juz w P405 wyposazonych w klimatyzacje aby umozliwic "sprzegniecie" obu systemow.
    Pozdrawiam, Georges
  • #23 13 Jan 2009 17:58
    Removed
    Helpful post? (0)
    Już nie pamiętam czy działa jak jest praca klimatyzacji, czy chłodznie silnika.
  • #24 14 Jan 2009 00:36
    kybernetes
    Level 39  
    Helpful post? (0)
    Koledzy, potwierdzam slowa georgesgr - choc z pewnoscia mam znacznie mniejsze od niego doswiadczenie to rowniez przez te pare lat pracy z francuzami ANI razu nie widzialem by ten uklad pracowal z trzema pradkosciami.

    W dokumentacji rowniez jest mowa wylacznie o 2 predkosciach, ktore zalaczane sa w nastepujacych warunkach(dla roznych silnikow sa rozne progi temp., podaje orientacyjnie):

    1 bieg (szeregowy) - temp. silnika > ~96 stopni LUB sprezarka klimatyzacji zalaczona i cisnienie w ukladzie klimatyzacji powyzej 2,5 bar

    2 bieg (rownolegly) - temp. silnika > ~100-105 stopni LUB sprezarka klimatyzacji zalaczona i cisnienie klimatyzacji powyzej 17 bar

    W przypadku przegrzania silnika najpierw, w ok. 110 st. odlaczana jest sprezarka klimatyzacji, a po przekroczeniu temp. 118 stopni na tablicy zapala sie kontrolka alarmu temperatury (realizowane jest to odrebnym czujnikiem). Natomiast po wylaczeniu silnika wentylatory dochladzaja silnik przez 6 minut (na pierwszym biegu).

    Z tego wynika panowie, ze mimo podobienstwa ukladow nie dzialaja one identycznie w Oplu i PSA

    Pozdrawiam
  • #25 02 Dec 2010 13:33
    Damian060709
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam. Nie będę zakładał nowego tematu, znalazłem podobny problem więc chciałbym się czegoś dowiedzieć.
    Otóż mam Berlingo 2000r 1.4 z klimą. jest to jescze model mk1. mam problem własnie z wentylatorem chłodnicy. gdy tylko odpalę auto wentylator się załącza i pracuje cały czas. nie ważne czy jest ciepły, zimny, czy stoi całą noc pod chmurka itp. czytałem własnie ten temat i zrobiłem tak jak predzej koledzy sugerowali, czyli wyciągnołem bezpiecznik F25. wentylator przestał chodzić. z racji, że z problemem borykam się już od dłózszego czasu więc wolałem mieć bezpiecznik cały czas włożony. wiec zacząłem szukać BITRONa. znalazłem go koło akumulatora. zamówiłem drugi taki sam, o tym samym symbolu. niestety wentylator dalej się załącza :( zrobiło się troche zimniej, a z racji,że jest LPG to trudniej się przełącza na gaz, wiec wyciągnołem bezpiecznik F25. wentylator przestał pracować, ale za to zauważyłem, że mryga mi kontrolka nie domkniętych drzwi, wyświetlacz przygasa co chyba 1 sekunde, radio się włącza i wyłącza.
    Pisaliście koledzy jeszcze o jakiś przekaźnikach, i czujniku na chłodnicy. Czy mogłby mi ktoś podpowiedzieć gdzie tego mam szukac? obejrzałem chłodnice i nie moge znaleźć tego. napewno źle szukam. byłbym bardzo wdzięczny za pomoc w rozwiązaniu problemu z tym wentylatorem.
    Wspomnę jeszcze tylko ,że klimatyzacja nie działa. chłodnica jest walnięta. ale myślę , ze to nie ma nic wspólnego, bo przez 2 lata nic się nie działo.
    Bedę wdzieczny za każdą sugestię. pozdrawiam
  • #26 02 Dec 2010 15:52
    georgesgr
    Level 40  
    Helpful post? (0)
    DAMIAN SZELIGA wrote:
    Witam. Nie będę zakładał nowego tematu, znalazłem podobny problem więc chciałbym się czegoś dowiedzieć.
    Otóż mam Berlingo 2000r 1.4 z klimą. jest to jescze model mk1. mam problem własnie z wentylatorem chłodnicy. gdy tylko odpalę auto wentylator się załącza i pracuje cały czas. nie ważne czy jest ciepły, zimny, czy stoi całą noc pod chmurka itp. czytałem własnie ten temat i zrobiłem tak jak predzej koledzy sugerowali, czyli wyciągnołem bezpiecznik F25. wentylator przestał chodzić. z racji, że z problemem borykam się już od dłózszego czasu więc wolałem mieć bezpiecznik cały czas włożony. wiec zacząłem szukać BITRONa. znalazłem go koło akumulatora. zamówiłem drugi taki sam, o tym samym symbolu. niestety wentylator dalej się załącza :( zrobiło się troche zimniej, a z racji,że jest LPG to trudniej się przełącza na gaz, wiec wyciągnołem bezpiecznik F25. wentylator przestał pracować, ale za to zauważyłem, że mryga mi kontrolka nie domkniętych drzwi, wyświetlacz przygasa co chyba 1 sekunde, radio się włącza i wyłącza.
    Pisaliście koledzy jeszcze o jakiś przekaźnikach, i czujniku na chłodnicy. Czy mogłby mi ktoś podpowiedzieć gdzie tego mam szukac? obejrzałem chłodnice i nie moge znaleźć tego. napewno źle szukam. byłbym bardzo wdzięczny za pomoc w rozwiązaniu problemu z tym wentylatorem.
    Wspomnę jeszcze tylko ,że klimatyzacja nie działa. chłodnica jest walnięta. ale myślę , ze to nie ma nic wspólnego, bo przez 2 lata nic się nie działo.
    Bedę wdzieczny za każdą sugestię. pozdrawiam

    Witam,
    I to wlasnie jest pulapka....
    Bitron, ten od wentylatorow, jest pod nadkolem, przed kolem przednim lewym. To, co jest nad amortyzatorem obok aku, to "boîtier de coupure" (sterownik wylaczenia) klimatyzacji. Jego rola nie jest zbyt dobrze udokumentowana. Zdaje mi sie, ze blokuje klimatyzacje, gdy sa wlaczone swiece zarowe. Nie powinno go wiec byc przy silniku benzynowym. W kazdym razie, to nie to pudelko steruje wentylatorami.
    Pozdrawiam, Georges
  • #27 02 Dec 2010 18:36
    Damian060709
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    No widzisz kolego. a ja myslałem , że to własnie ten przekaźnik i kupiłem drugi. stary i tak chyba był rozwalony, gdyż miał obudowe jakby pękniętą w jednym miejscu, i w tym miejscu było takie wybrzuszenie. miałem problemy z odpalaniem samochodu. kręcił a nie chciał zapalić. po wymianie włąsnie tego bitrona, odpala już dobrze. wiec po cichu podejrzewałem,że ten BITRON koło aku to może jakiś sterownik do pompy paliwa. nawet gdzieś znalazłem oferte sprzedaży tego bitrona, i w opisie było,że to sterownik pompy paliwa. powiedz mi , co mam teraz zrobic? gdzie tego ustrojstwa szukać? miałbyś może jakieś rysunki pokazujące, w którym miejscu są przekaźniki i czujniki związane z wentylatorem? dziękuję za odpowiedź.pozdrawiam
  • #28 02 Dec 2010 19:23
    georgesgr
    Level 40  
    Helpful post? (0)
    Przeciez napisalem, gdzie jest sterownik wentylatorow.
    Przekazniki sa na scianie przedniej, pod zamkiem pokrywy silnika, miedzy wentylatorami w trojkatopodobnym pudeku.
  • #29 02 Dec 2010 19:43
    Damian060709
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Tak, czytałem gdzie jest ten odpowiedni BItron, chodziło mi o przekaźniki na chłodnicy ;) dzieki sliczne za wyjaśnienie. jutro zacznę szukać. pozdrawiam
  • #30 03 Dec 2010 19:14
    Juni[]r
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Mam pytanie czy kto wie jak nazywa sie ksiazka z ktorej sa skany chematow z 406 ? szukam na necie ale niema nic na ten temat. Prosze osobe znana jako "Gosc" by mi pomogl.
  Search 4 million + Products
Browse Products