Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

tylna wycieraczka peugeot 306

misio666 12 Sty 2009 08:53
  • #1 12 Sty 2009 08:53
    misio666
    Poziom 8  

    Witam,
    mam problem z tylną wycieraczką w swoim peugeocie.
    A mianowicie czasami działa,czasami nie. Napięcie dochodzi po włączeniu mechanizmu przy kierownicy jednak sam silnik nie pracuje. Nie jestem elektrykiem/elektronikiem, ale coś tam się orientuje.
    Zdobyłem schemat tej instalacji i moim zdaniem problem tkwi w kostce przekaźnika / przerywacza której nie rozumiem. Moje pytanie brzmi czy to rzeczywiście ta kostka zawiania czy może coś innego??? [/img]

  • #2 13 Sty 2009 00:33
    kybernetes
    Poziom 39  

    Zalaczony przez ciebie schemat jest slabo czytelny i mam problem z odczytaniem numerow pinow przekaznika. Zakladam ze odczytalem numery pinow na przekazniku z lewej do prawej : 1,4,3,6,5,2

    Pin 1 (przewod 523, pin 2 na 2 pinowej czerwonej kostce) - plus z przelacznika wycieraczek.
    Pin 2 (styk ruchomy przekaznika) - tu wychodzi plus do silnika wycieraczki.
    Pin 3 (przewod M520, pin 2 na 2 pinowej zoltej kostce) - masa.
    Pin 4 (przewod 531, pin 1 na 2 pinowej zoltej kostce) - jest to impuls pompki spryskiwacza zalaczajacy czasowa prace wycieraczek po zadzialaniu pompki, kiedy pompka nie dziala wtedy pelni funkcje masy dla silnika wycieraczek (poprzez przewod M241 z przelacznika wycieraczek).
    Pin 5 (styk spoczynkowy przekaznika) - tu wchodzi plus po kluczyka z przewodu A221 poprzez stycznik na kole zebatym motoreduktora wycieraczki (powrot ramienia wycieraczki).
    Pin 6 (styk zalączny przekaznika, przewod A221 na 2 pinowej czerwonej kostce) - plus po kluczyku.

    Dzialanie ukladu jest nastepujace:

    W stanie spoczynku styki przekaznika maja pozycja tak jak na schemacie, styk silnika jest zwarty z przewodem 531 (gdzie jest masa)

    Pojawienie sie impulsu plusa z przelacznika wycieraczek na przewodzie 523 powoduje przyciagniecie styku ruchomego przekaznika (2) do styku zalacznego (6), ktory jest polaczony z przewodem A221, na ktorym jest plus po kluczyku. Prad ze styku zalacznego (6) plynie przez styk ruchomy (2) do silnika wycieraczki, z silnika zas do przewodu 531, ktory poprzez przelacznik wycieraczek i przewod M241 polaczony jest z masa.

    Po kilku obrotach silnika kolo zebate motoreduktora obroci sie o niewielki kat i przelaczy styk przy silniku z przewodu 531 na przewod A221, laczac go z pinem 5 przekaznika czyli ze stykiem spoczynkowym przekaznika. W tym momencie napiecie na przewodzie 523 nie jest juz potrzebne bowiem na styku spoczynkowym przekaznika (5) pojawia sie plus i "siedzi" tam tak dlugo poki kolo motoreduktora nie wykona pelnego obrotu (a jednoczesnie ramie wycieraczki pelnego cyklu) a wtedy przelacznik przy silniku przelaczy sie spowrotem z przewodu A221 na przewod 531 czyli na mase i silnik sie zatrzyma (oczywiscie o ile na na przewodzie 523 nie bedzie plusa). Dzieki temu stykowi przy silniku wycieraczka nie zatrzymuje sie w dowolnej pozycji na szybie po wylaczeniu przelacznika wycieraczek tylko zawsze zgrabnie "parkuje" w pozycji spoczynkowej.

    Pozostala jeszcze do omowienia funkcja czasowa wycieraczki - otoz po zalaczeniu pompki spryskiwania tylnej szyby na przewodzie 531, ktory jest polaczony z silnikiem pompki pojawia sie napiecie. Napiecie to poprzez styk 4 przekaznika pobudza elektroniczny uklad czasowy, ktory uruchamia sie w momencie zaniku tego napiecia aktywujac przekaznik co powoduje, ze wycieraczka po kazdym prysnieciu na szybe wykona automatycznie kilka ruchow.

    Pozdrawiam

    P.S.: Zapoznaj sie z regulaminem tego forum, w szczegolnosci z zasadami pisania postow i zakladania nowych tematow (zalozyles ich trzy na jeden temat) a takze instrukcja o wstawianiu zalacznikow ze szczegolnym uwzglednieniem punktu mowiacego o tym ze w prosbach o pomoc NIE pobieramy punktow za zalacznik a same zalaczniki maja byc na tyle male aby automat forum nie odciagal za nie punktow.

    P.P.S. : Jesli ten opis ci pomogl w zrozumieniu dzialania wycieraczki - kilknij "pomogl"

  • #3 13 Sty 2009 08:53
    misio666
    Poziom 8  

    numeracja styków jest następująca od lewej do prawej 1,4,6,8,5,2.
    dzięki za opis zasady działania ale czy to możliwe czy to właśnie ta kostka jest przyczyną mojego problemu??

  • #4 13 Sty 2009 11:13
    kybernetes
    Poziom 39  

    Oczywiscie ze przekaznik moze byc przyczyna usterki - ale nie musi, moze to byc problem w okablowaniu badz w silniku.

    Posilkujac sie powyzszym opisem mozesz kolegoo sprawdzic uklad wycieraczki. Zacznij od kostek zoltej i czerwonej - czy pojawiaja sie tam wlasciwe napiecia - po zalaczeniu kluczyka, po zalaczeniu wycieraczki i po zalaczeniu pompki spryskiwacza tylnej szyby. Skontroluj rowniez czy masy sa na swoich miejscach. Nastepnie sprzawdz wyjscia przekaznika czy idzie prad na silnik - w ten sposob jednoznacznie stwierdzisz gdzie tkwi problem. Do kontroli uzyj kontrolki z zarowka, nie woltomierza czy probnika diodowego.

    Pozdrawiam

  • #5 13 Sty 2009 20:39
    misio666
    Poziom 8  

    sprawdziłem tak jak kolego proponowałeś oto wynik, dodam również że na styku nr 8 jest cały czas napięcie dodatni biegun bez względu na to czy dźwignia sterowanei wycieraczek przy kierownicy jest w pozycji: włączona, wyłączona czy włączona + spryskiwacz.

    Styki na kostce włączona wycieraczka + spryskiwacz szyby

    1 2 4 5 6 8
    1 * + + + - -
    2 + * - - + +
    4 + - * - + +
    5 + - - * + +
    6 - + + + * -
    8 - + + + - *
    „+” żarówka świeci
    „-” żarówka nie świeci
    Styki na kostce włączona wycieraczka
    1 2 4 5 6 8
    1 * + + + + -
    2 + * - - - +
    4 + - * - - +
    5 + - - * - +
    6 + - - - * +
    8 - + + + + *
    „+” żarówka świeci
    „-” żarówka nie świeci

  • #6 14 Sty 2009 01:59
    kybernetes
    Poziom 39  

    Kolego, masz zamienione ze soba przewody masowy i impuls spryskiwacza (wg. schematu zolta dwupinowa kostka). Masa powinna wchodzic na pin 6, impuls na pin 4 a jest odwrotnie. Jezeli nie ruszales tych polaczen to schemat jest nieprawidlowy. Nic to oczywiscie nie zmienia, jesli nie uzywamy spryskiwacza bo wtedy na obu przewodach powinna byc masa i jest.

    Natomiast plus po kluczyku (pin 8 ) i impuls wycieraczki (pin 1) sa tak jak maja byc.

    Przejscie pradu przez silnik tez wydaje sie byc w porzadku.

    Nie widac jednak by pojawial sie prad na pinie 2 przekaznika co sugeruje ze jest on "martwy". Aby sie upewnic wez zapalke i nacisnij na moment na styki tego malego przekazniczka na plytce by sie zwarly. Powinno sie wtedy pojawic napiecie na pinie 2 przekaznika a wycieraczka powinna ruszyc i wykonac pelny cykl. Jezeli nic sie nie wydarzy to obejrzyj dokladnie plytke przekaznika od strony lutow i ew popraw lutownica polaczenia (pekniecia moga byc slabo widoczne, wez przekaznik pod lampe). Jezeli to nic nie da wyrzuc przekaznik do kosza i zamontuj nowy. Przed wymiana sprawdz dokladnie zolta wtyczke widoczna na schemacie (oznaczona 2V JN) - jak mowilem napiecia na niej sa niezgodne ze schematem - co nie znaczy ze zle bo schemat moze byc od innego samochodu.

    Pozdrawiam

  • #7 14 Sty 2009 11:52
    misio666
    Poziom 8  

    pękła nadrukowana śieszka pomiędzy stopą cewki, a urządzeniem o symbolu tfk U642b. nie bede tego lutował bo może jeszcze jakiś inny podzespół jest spalony więc kupie nowy sterownik

  • #8 26 Sty 2009 17:00
    misio666
    Poziom 8  

    zakupiona kostka (sterownik) załatwiły problem wycieraczka działa bez zarzutów, koszt 60 zł + nerwy związane z pocztą polską.
    Dziękuję i pozdrawiam.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty