Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj  | Rejestracja  | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Prosty w budowie prostownik samochodowy


Napisz nowy temat  Temat zablokowany      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Początkujący Ogólny -> Prosty w budowie prostownik samochodowy
Autor
Wiadomość
szynszyl505
Poziom 10
Poziom 10


Dołączył: 09 Wrz 2008
Posty: 59

Post#1 Post autora tematu 12 Sty 2009 19:11   

Prosty w budowie prostownik samochodowy


Witam

Nosze się z zamiarem budowy prostownika samochodowego możliwie jak najprostszej konstrukcji ale żeby dał rade jakiś akumulator samochodowy naładować. Mam już chyba większość elementów (transformator na wyjściu ma ok 14,5 V, diody prostownicze BYP 660, różne rezystory, kondensatory nie będę wszystkich wartości wymieniał, ). Było by dobrze gdyby montaż nie wymagał użycia płytek drukowanych bo nie mam możliwości nigdzie ich zakupić. Proszę o jakiś schemat, porady odnośnie doboru elementów.
Czytałem na tym forum ale konkretnego tematu nie znalazłem jeżeli istnieje gdzieś coś podobnego proszę o link
Powrót do góry
   
Lutek49
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 03 Sie 2008
Posty: 2192
Miasto: Trzecia planeta Układu Słonecznego

Post#2 12 Sty 2009 19:18   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Sprecyzuj, czy prostownik ma mieć regulację prądu ładowania, jaka jest wydajność prądowa uzwojenia wtórnego transformatora?
Powrót do góry
   
szynszyl505
Poziom 10
Poziom 10


Dołączył: 09 Wrz 2008
Posty: 59

Post#3 Post autora tematu 14 Sty 2009 08:38   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Jeżeli regulacja prądu ładowania mocno nie skomplikuje budowy to jak najbardziej może być.
A jaką minimalnie wydajność prądową uzwojenia wtórnego ma mieć transformator? i jakie napięcie wyjściowe? to będę od razu konkretnego szukał.
Powrót do góry
   
Lutek49
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 03 Sie 2008
Posty: 2192
Miasto: Trzecia planeta Układu Słonecznego

Post#4 14 Sty 2009 09:27   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Całkiem udaną konstrukcją jest prostownik automatyczny według tego schematu:
Prosty w budowie prostownik samochodowy
albo:
Prosty w budowie prostownik samochodowy
Wydajność prądowa uzwojenia wtórnego transformatora a co za tym idzie również prostownika zależy od wielkości akumulatora (jego pojemności wyrażonej w Ah).
Powrót do góry
   
jony1507
Poziom 3
Poziom 3


Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 5

Post#5 20 Sty 2009 14:59   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Witam

Dostałem transformator od prostownika produkcji radzieckiej typu "Rasswet-2" niestety nie posiada on żadnych oznaczeń i nie mogę znaleźć jego parametrów, czy przedstawione schematy można podłączyć do tego transformatora aby otrzymać prostownik do ładowania akumulatora, a może macie inne pomysły. Dziękuję za pomoc
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 20 Sty 2009 14:59   





Powrót do góry
   
Lutek49
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 03 Sie 2008
Posty: 2192
Miasto: Trzecia planeta Układu Słonecznego

Post#6 20 Sty 2009 18:23   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Zmierz jakie napięcie ma na uzwojeniu wtórnym transformator.
Powrót do góry
   
jony1507
Poziom 3
Poziom 3


Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 5

Post#7 21 Sty 2009 19:36   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Napięcie to 20,5V oraz 41V jak na poniższym obrazku

Dodano po 3 [minuty]:

Prosty w budowie prostownik samochodowy
Powrót do góry
   
Usunięty






Post#8 21 Sty 2009 19:48   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Nie da rady-oba samce. Napięcie za duże, trzeba je zredukować.
Powrót do góry
   
Lutek49
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 03 Sie 2008
Posty: 2192
Miasto: Trzecia planeta Układu Słonecznego

Post#9 21 Sty 2009 19:51   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Transformator ma trochę zbyt wysokie napięcie na uzwojeniu wtórnym ale oba schematy można zrealizować na tym transformatorze (odwinąć zwoje). Tranzystor wykonawczy (w przypadku pierwszym) oraz tyrystor (w przypadku drugim) należy zaopatrzyć w porządny radiator. całkiem udaną konstrukcją jest również prostownik polskiej produkcji pod nazwą "LELEK", jego schemat można znaleźć na forum.
Powrót do góry
   
tadeq
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 01 Paź 2004
Posty: 77

Post#10 21 Sty 2009 20:08   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Witam
KolegoSzynszyl jeśli ma to być naprawdę prosty prostownik to proszę bardzo taki jak na schemacie z pewnością naładuje akumulator 12v i jest bardzo prosty.
Prosty w budowie prostownik samochodowy
Pozdrawiam
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 21 Sty 2009 20:08   





Powrót do góry
   
Usunięty






Post#11 21 Sty 2009 20:13   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Za prosty-mała sprawność ( utrata jednej połówki), transformator może się grzać ( składowa stała).
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 21 Sty 2009 20:13   





Powrót do góry
   
szynszyl505
Poziom 10
Poziom 10


Dołączył: 09 Wrz 2008
Posty: 59

Post#12 Post autora tematu 21 Sty 2009 20:52   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Już bez przesady z tą prostotą Tadeq :P . Schemat zamieszczony przez Lutka49 uważam za odpowiedni. Tamto co zamieściłeś to chyba działa ale tylko teoretycznie :P. Kolega Elektrit to doskonale wyjaśnił
Powrót do góry
   
lucaszenko
Poziom 9
Poziom 9


Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 34
Miasto: Rzeszów

Post#13 21 Sty 2009 20:58   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


To rozwiązanie tadqa dobre jest ale do odsiarczania akumulatora jednopołówkowe dobrze mu zrobi
Powrót do góry
   
Usunięty






Post#14 21 Sty 2009 21:44   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


lucaszenko napisał:
To rozwiązanie tadqa dobre jest ale do odsiarczania akumulatora jednopołówkowe dobrze mu zrobi

Musiała by być jakaś oporność rozładowująca.
Powrót do góry
   
tadeq
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 01 Paź 2004
Posty: 77

Post#15 22 Sty 2009 20:53   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Witam
Prostownik jak na moim rysunku to najprostrza wersja prostownika. Każdy kto zna podstawy elektrotechniki i elektroniki wie że to będzie działac. Trudno mówić o jakości przy takiej ilości elemętów. Ewentualne grzanie się trafo nie zależy od ilości elementów elektronicznych, tylko od jakości trafo, jego obciążenia i warunków chłodzenia. Słósznie kolega zauważył że odsiarczanie można uzyskać poprzez układ rozładowujący. Czyli w tym prostowniku równolegle do diody dajemy odpowiedni rezystor i mamy najprostrzy prostownik z odsiarczaniem. Podkreślam najprostrzy
Pozdrawiam
Powrót do góry
   
dorlan
Poziom 3
Poziom 3


Dołączył: 22 Lis 2008
Posty: 5

Post#16 26 Sty 2009 21:22   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Witam
Nawiązując do przywołanego schematu układu sterującego proces ładowania akumulatora mam kilka pytań poniżej.
Nurtuje mnie kwestia warunków ładowania akumulatora kwasowego podłączonego do prostownika. Z tego co pamiętam z lekcji elektrotechniki prostownik czyli transformator i układ prostujący jedno czy dwupołówkowy jest źródłem napięcia o charakterze tętniącym co bardzo odbiega od pokładowych źródeł zasilania instalacji eklektycznej pojazdów. Zarówno prądnice jak i alternatory trójfazowe dostarczają prąd o relatywnie niskich tętnieniach a tym samym chwilowe wartości prądu i napięcia oscylują blisko wartości średnich czy skutecznych. Jak też podejrzewam mierniki analogowe czy cyfrowe, przy pomiarach parametrów prądu jednokierunkowego zmiennego podają wartości właśnie uśredniane do skutecznych. Tak wiec zarejestrowane napięcie 14,4 VDC jako napięcia końca ładowania tak naprawdę jest napięciem zmiennym o szczytowych wartościach w okolicach 20 V. Czy taka wartość napięcia mimo, że chwilowa nie jest szkodliwa dla akumulatora kwasowego?
Jakiś czas temu mojemu ojcu uległ awarii prostownik BESTER a ponieważ był po przeróbkach bez dokumentacji nie podjąłem się jego naprawy tylko "odkurzyłem" stary radziecki prostownik oparty o transformator 7 biegowy z dodatkowym odczepem na 6/12 V. Układ prostowania zrealizowany był przez jedna diodę. Powodowało to dosyć spore wibracje całego urządzenia przy większych obciążeniach z powodu zwyczajnego przerywania obciążenia trafo w ujemnych półokresach. Żeby poprawić "kulturę" pracy tego prostownika zamieniłem diodę na mostek prostowniczy i tak jak się spodziewałem transformator pracuje prawie bezgłośnie nawet przy dużym obciążeniu. Zarejestrowałem jednak dosyć spory przyrost wartości prądów ładowania na wszystkich biegach. I tak kiedy przed modernizacją można było uzyskać prąd rzędu 3, 4A to po wstawieniu mostka minimum to 6A. W zasadzie efekt logiczny bo po dodaniu drugiego półokresu wypełnienie zostało podwojone. Dołożony woltomierz panelowy również pokazuje przyrost napięcia o jakieś 3V i na najniższym biegu jest to zmiana z 11 na 13,9V.
Pracę prostownika po modernizacji testowałem na znacznie rozładowanym akumulatorze 12V 95Ah. W parametrów normalny tryb ładowania to 1/10 pojemności znamionowej w zakresie prądu czyli ~9,5A ale w trybie odsiarczania to powinno być nie więcej niż 1/20 czyli nie więcej jak 4,75A. No i tu zaczyna się problem bo przy jednej diodzie na pierwszym biegu można było uzyskać nawet poniżej 2A a na najwyższym około 8A a teraz "dostępna skala" zaczyna się od 6A. Czy w związku z tym oznacza to, że warunki ładowania akumulatora pogorszyły się mimo, że wartość maksymalna napięcia, jak zakładam, nie zmieniła się? Jak widzę przytoczonym schemacie (drugi w poście Lutek49) napięcie zasilania to ~17V(skuteczne, średnie, max?, co znaczy tylda przed wartością? prąd przemienny czy wartość przybliżoną) co po pierwsze jest sporym zapasem ponad progowe 14,4V a co dla mnie ważniejsze dostępne na jednym z wyższych biegów trafo. Tak więc moje minimum 13,9V za mostkiem dające prąd ładowania 6A nie powinno być niczym strasznym dla akumulatora.
Układ ponadto bardzo mnie interesuje z powodu istnienia funkcji przerywania ładowania po osiągnięciu zadanego napięcia i autodoładowywania po spadku o poziom wysterowanej histerezy napięciowej. Czy kłopotliwym byłoby wprowadzenie funkcji ograniczania maksymalnego prądu ładowania w początkowej fazie ładowania?

PS czemu prostowanie jednopołówkowe ma być lepsze dla trybu ładowania odsiarczającego?
dzięki za wszelkie wyjaśnienia

Dodano po 3 [godziny] 44 [minuty]:

Mam jeszcze jedno pytanie.
Czy jest jakiś program, w którym można zasymulować przebiegi napięciowe teoretycznych obwodów? Znalazłem coś takiego jak elektron 1.1 ale tam nie widzę żadnych półprzewodników. Czy trzeba je skądś pobrać?
pozdrawiam
Powrót do góry
   
jony1507
Poziom 3
Poziom 3


Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 5

Post#17 05 Lut 2009 22:21   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Znalazłem w RE poniższy schemat prostownika, jest dość prosty w budowie czy jest możliwe wmontowanie jakiegoś układu zabezpieczającego akumulator przed jego przeładowaniem lub aby układ rozłączał się automatycznie po naładowaniu akumulatora. Proszę o pomoc.
Prosty w budowie prostownik samochodowy
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 05 Lut 2009 22:21   





Powrót do góry
   
macko85
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 15 Sty 2005
Posty: 87
Miasto: Andrychów

Post#18 20 Mar 2009 22:09   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Mam pytanie po co są kondensatory przed i za transformatorem 100nF i za 470nF??
Powrót do góry
   
gregory_g
Poziom 7
Poziom 7


Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 20
Miasto: Tychy

Post#19 22 Mar 2009 05:29   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Lutek49 napisał:
Całkiem udaną konstrukcją jest prostownik automatyczny według tego schematu:
Prosty w budowie prostownik samochodowy
albo:
Prosty w budowie prostownik samochodowy
Wydajność prądowa uzwojenia wtórnego transformatora a co za tym idzie również prostownika zależy od wielkości akumulatora (jego pojemności wyrażonej w Ah).


witam wszystkich.

masz rysunek płytki do schematu ( tego niżej ) ?
Powrót do góry
   
Darrieus
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 28 Lut 2007
Posty: 3923

Post#20 22 Mar 2009 10:11   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Transformator na biegu jalowym przed prostownikiem powinien miec 11 - 11,5V , po wyprostowaniu bedzie 15 z groszami co jest calkiem wystarczajace, dla przecietnych akumulatorów moc trafo ok 100-120VA

Samym ladowaniem jednopołowkowym nie odsiarczysz akumulatora, akumulatorowi nie przeszkadza tez prąd tętniący wiec w prostej konstrukji wystarczy sam mostek prostowniczy (tak sa zbudowane typowe prostowniki za 50zł... i nikomu to nie przeszkadza) jak masz zamiar podladowac akumulator od swieta i nie masz sklerozy albo masz zegarek to daruj sobie wynalazki - chciałes prosto.... , ewentualnie tylko amperomierz o zakresie 10A , jak prąd spadnie do ok 1A (przy napieciu 15 z groszami) to akumulator jest naladowany... , prosciej sie nie da.
Powrót do góry
   
Lutek49
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 03 Sie 2008
Posty: 2192
Miasto: Trzecia planeta Układu Słonecznego

Post#21 22 Mar 2009 19:09   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Nie posiadam rysunku płytki drukowanej do podanych schematów ale biorąc pod uwagę prostotę schematu to wykonanie takowej nie będzie trudne dla początkującego.
Powrót do góry
   
AdamG123
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 24 Kwi 2007
Posty: 83
Miasto: Starachowice

Post#22 29 Mar 2009 18:47   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Masz tu płytkę w Protelu do układu na tranzystorze IRF 9540

Załączniki:
Powrót do góry
   
Mrowa
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 26 Paź 2005
Posty: 92
Miasto: Gostyn

Post#23 29 Maj 2009 14:26   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Witam jakie napięcia powinny wychodzić z transformatora dla prostownika na IRF9540 ma ktoś może jakiś opis tego prostownika ? co reguluje się P1?
Powrót do góry
   
Kristo3000
Poziom 6
Poziom 6


Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 15

Post#24 08 Sty 2010 21:23   

Re: Prosty w budowie prostownik samochodowy


Prostownik z automatycznym wyłączaniem na IRF 9540 (kompletny opis)
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=1386802#1386802
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Temat zablokowany      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Początkujący Ogólny -> Prosty w budowie prostownik samochodowy
Strona 1 z 1
Podobne tematy
Tani i prosty w budowie przetwornik C/A (7)
Jaki wzmacniacz do 150W? Ma być prosty w budowie. (5)
Prostownik samochodowy BNS 12/15 (14)
Prostownik samochodowy do motocykla? (7)
Prostownik samochodowy - szukam schematu (2)
Prostownik samochodowy - obniżanie napiecia. (5)
Prostownik samochodowy > akumulator w motocyklu (4)
Prostownik samochodowy BPR-12/6 AUTO (8)
Prostownik samochodowy, jaki transformator?? (11)
Prosty prostownik do akumulatora. (20)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.091 seconds

elektroda.pl temat RSS