X

Alternator- wirnik z magnesami

16 Feb 2009 19:43 CYcycu90
  • #1 16 Feb 2009 19:43
    cycu90
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Witam chciałbym sie dowiedziec czy jest mozliwe zbudowanie alternatora lub pradnicy zeby działała bez wzbudzenia tzn zrobić wirnik na którym były by umieszczone magnesy zamiast cewki która musi być wzbudzona by wytworzyc pole magnetyczne??? pozdrawiam
  • #2 16 Feb 2009 19:55
    gromleon
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    Rozbierz dynamo rowerowe to będziesz miał odpowiedź.
  • #3 16 Feb 2009 23:18
    cycu90
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Chodziło mi raczej o troche bardziej precyzyjna odpowiedz. Wiec rozumiem ze sie da... a jak maja byc te magnesy rozmieszczone na wirniku i jakie magnesy powinienem zastosowac?? i czy regulator napiecia bedzie przy niej własciwie pracowac(12V)?. Jesli ma ktos jakis link gdzie jest cos podobnego opisane to bardzo bym prosił zeby wkleił.
  • #4 17 Feb 2009 01:54
    Andy74
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Alternator będzie pracował i dawał napięcie na wyjściu, ale standardowy regulator napięcia NIE będzie działał. Napięcie ładowania utrzymywane jest na stałym poziomie przez regulację prądu uzwojenia wirnika. Zauważ, że jeden z zacisków regulatora podłączony jest do szczotek...
    Jeśli zastąpisz elektromagnes magnesami stałymi, napięcie na wyjściu alternatora będzie zależało od prędkości obrotowej wirnika.

    A! Prosiłeś i jakieś linki. Proszę: Link , Link i wreszcie Link

    To chyba rozwieje Twoje wątpliwości... :roll:
    Pozdrawiam
    Andy
  • #5 17 Feb 2009 09:10
    cycu90
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Czyli mam rozumiec ze napiecie bedzie sie cały czas zmieniac, wiec wtedy ładowanie akumulatora jest niemozliwe??? a nie ma jakiegos regulatora który reguluje napiecie bezposrednio z uzwojenia?
  • #6 17 Feb 2009 09:12
    gromleon
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    jest ale albo jest skomplikowany albo występują w nim większe straty niż w standardowej konstrukcji czyli zwykły alternator i regulator
  • #7 17 Feb 2009 09:22
    cycu90
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Tzn zrobic jakis mostek prostowniczy lub cos podobnego zeby wytworzyc prąd stały potrzebny do ładowania?

    Dodano po 1 [minuty]:

    bo zalezało by mi najbardziej na tym by ta prądnica działała bez wzbudzenia

    Dodano po 2 [minuty]:

    a cos takiego???

    Pkt 8.2, 10.11 regulaminu. Popraw pisownię! [retrofood]
  • #8 17 Feb 2009 09:23
    gromleon
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    ale tu chodzi o stabilizację napięcia tak ? Więc szukaj pod hasłem stabilizacja napięcia po drugie jakiej wielkości to napięcie po trzecie nie wiesz wogóle o czym piszesz mostek tylko zmienia napięcie zmienne na stałe a dalej patrz punkt pierwszy tego postu.
  • #9 17 Feb 2009 09:26
    mczapski
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Skoro zamierzasz dociekać w zagadnieniu to proponuję zgłębić alternatory w motocyklach. Generalnie są to regulatory stratne.
  • #10 17 Feb 2009 09:28
    cycu90
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    No na elektronice nie znam sie za bardzo. Chce zeby ta pradnica ładowała aku 12V. wiec jesli mostek zmieni napiecie na stałe to dalej tym nie bedzie mozna ładować aku??
  • #11 17 Feb 2009 09:30
    psia_koncówa
    Level 14  
    Helpful post? (+1)
    Bilans mocy przemawia na magnesy stałe bo mniej mocy się wydzieli w regulatorze stratnym niż idzie na wzbudzenie.
    Ale proponował bym rozbicie wirnika i wklejenie neodymów w miejsce cewki a następnie sklecenie tego do kupy.Zachowamy obliczeniowe pola pól magnetycznych .
  • #12 17 Feb 2009 09:37
    cycu90
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    ok dzieki, a od czego zalezy jak te magnesy mam umiescic i ile ma ich byc?? wiec jesli zastosuje mostek to bede miał prąd stały, a zeby napiecie miec w granicach 12V co mam zrobic?? i dochodzi do tego jeszcze kwestia odłaczenia ładowania jesli nasz aku bedzie juz w pełni sprawny....
  • #13 17 Feb 2009 18:45
    Artur Grugel
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Zasadniczo każdy wirnik alternatora lub prądnicy posiada tzw. magnetyzm szczątkowy, który powoduje samowzbudzenie - po cóż, więc komplikować sobie życie magnesami
  • #14 17 Feb 2009 20:56
    cycu90
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Mam taka prądnice w motocyklu(mz) i by odpalic moto musze miec akumulator. Gdyby nie było potrzebne wzbudzenie motocykl odpali bez aku. Samowzbudzenie nastepuje dopiero od ok 1200 obrotów wiec za pomoca kopki bez aku odpalic nie da rady.
  • #15 17 Feb 2009 21:08
    psia_koncówa
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Kup se akumulator.
  • #16 17 Feb 2009 21:22
    Artur Grugel
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    1.Nawet jak dasz neodym ilość energii może być za mała, aby zasilić zapłon z kopki
    2.Na wyjściu z takiej prądnicy potrzeba by zamontować regulator napięcia z ogranicznikiem maksymalnej mocy i równolegle do niego by pass na czas rozruchu
  • #17 17 Feb 2009 22:16
    JESIOTR1
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    Alternator z magnesami neodymowymi i z prostownikiem trójfazowym bardzo dobrze ładuje akumulator i nie trzeba żadnego regulatora.Wystarczy mieć nadzór nad napięciem akumulatora 10-15V i ciągle trzymać go na głodzie.Można wstawić akumulator z większą pojemnością i wtedy nadzór nie jest tak częsty.Zamiast alternatora można zrobić prądnicę synchroniczną - ta sama budowa i zasada działania.
    Alternator- wirnik z magnesami
    Tak trzeba wkleić bieguny na wirniku - w rytm uzwojenia.
    Alternator- wirnik z magnesami
    Tak wygląda taki alternator.

    Moderated By Błażej

    Faktycznie, zamiast stosowania automatycznie i samodzielnie działającego alternatora, wygodniej samemu nadzorować stan pracy. Spore ułatwienie. Szczególnie, że tego typu regulatory, to kosmiczne konstrukcje i są niewykonalne...

  • #18 04 May 2009 14:02
    gwolf
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    witam,
    podobny pomysł chodził mi po głowie, jednak go nie zrealizowałem z braku czasu. Regulacja napięcia stojana mogłaby być uzyskana poprzez sterowanie PWM - powszechnie stosowane w sterowaniu silników DC. Trzeba by założyć przetwornik AC i na podstawie tego co ten przetwornik wskaże, odpowiednio sterować szerokością impulsów (są mikrokontrolery za parę złotych z wbudowanym przetwornikiem). Od razu mówię, że to nie jest sprawdzone, tylko taka "myśl". Jeśli źle myślę, to niech mnie ktoś poprawi.
    Pozdrawiam
  • #19 24 Jan 2010 19:46
    Jerzy Bartnicki
    Level 23  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Jak potrzebujesz alternator o małej mocy to masz gotowy od motocykla WSK 175 lub gazeli z silnikiem wiatr, Działał bez zakłóceń podłączony tylko przez prostownik.
    Jerzy
  • #20 24 Jan 2010 20:43
    Gsm_Malina
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    A jakie parametry ma takie alternator od wsk, a z jednym wymiarem w opisie się pomyliłem 20mm a nie 22. Juz prawie wszystko mam przygotowane tylko musze zamówić i wkleić magnesy w wirnik.
  • #21 25 Jan 2010 01:51
    Jerzy Bartnicki
    Level 23  
    Helpful post? (0)
    Witam
    poszukaj na elektroda, kilka dni temu ktoś się pytał o podłączenie cewek więc będzie wiedział.
    Jerzy
  • #22 25 Jan 2010 19:29
    Gsm_Malina
    Level 12  
    Helpful post? (+1)
    Cewki wiem jak podłaczyć ale nie wiem jakie magnesy zastosować - 40x18x10 ??
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products