X

Podłączenie silnika 60Hz do sieci 50Hz

20 Feb 2009 22:31 UNuni_technika
  • #1 20 Feb 2009 22:31
    uni_technika
    Level 8  
    Helpful post? (-1)
    Mam pytanie co się stanie jeżeli podłączę silnik 1-fazowy 140W 60Hz do naszej standardowej sieci 50Hz i odwrotnie silnik ten sam ale w wykonaniu 50 Hz do sieci 60Hz (sieć na statku):?:
  • #2 20 Feb 2009 22:40
    kierbedz4
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Spoko nic się nie stanie.Będzie miał tylko nieco mniejszą ilość obrotów na minutę.
  • #3 20 Feb 2009 22:50
    uni_technika
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    a co z 50 Hz na 60Hz czy tel silniki różnią się ilością biegunów (cewek)?
  • #4 20 Feb 2009 23:05
    volcan
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Generalnie nie masz się czego obawiać. Tak jak pisze kol.
    wyżej silnik będzie miał tylko zmienione obroty.
  • #5 20 Feb 2009 23:43
    uni_technika
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    To jaki jest sens produkcji silnika z oznaczeniami 50Hz i ten sam model silnika 60Hz. Informacja o zmianie prędkości obrotowej jest oczywista. Na pewno jest jeszcze jakaś różnica w budowie tych silników
  • #6 20 Feb 2009 23:52
    kierbedz4
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Zadnej różnicy nie ma po prostu w kraju pochodzenia tego silnika w sieci jest częstotliwiść sieci 60 Hz i tyle.
  • #7 20 Feb 2009 23:53
    Dioda52
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Przy 50Hz jest troche wiecej zwojow, a przy 60Hz jest mniej zwojow.Silnik 60Hz wlaczony do sieci 50Hz bedzie troche sie grzal, ale nie powinien ulec uszkodzeniu, natomiast odwrotnie silnik bedzie chodzi nawet dluzej i nic mu sie nie stanie.
  • #8 21 Feb 2009 00:35
    uni_technika
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    kierbedz4 wrote:
    Zadnej różnicy nie ma po prostu w kraju pochodzenia tego silnika w sieci jest częstotliwiść sieci 60 Hz i tyle.


    tu nie chodzi o inny kraj a o statki tam napięcia i częstotliwości są różne np. 440v 60Hz lub 440V 50Hz. 400V 50Hz i sieci 1 fazowe 240V uzyskane z tranformacji sieci 3-fazowej (brak zera roboczego) na początku tematu pisałem ze chodzi o statki. Zdania są podzielone nawet u elektryków okrętowych jedni mówią że urządzenia z częstotliwością "lądową":D ulegają szybkim uszkodzeniom a inni że nic im się nie będzie działo. Rozumiem odpowiedz kolegi o ilości zwojów w cewkach a czy średnica drutu jest taka sma?. Jeszcze jedna ważna sprawa interesują mnie silniki 3-faz i 1-faz z kondensatorem.

    Dodano po 9 [minuty]:

    i jeszcze jedno kiedyś musiałem włączyć na statku fleksa i myślałem ze sie popsuł nawet go rozebrałem na miejscu usterki nie znalazłem jak. okazało się ze musiałem dłużej trzymać włącznik i po jakimś czasie zadziałał. wynika z tego doświadczenia ze jet jakaś ważna rużnica pewnie moc mojego fleksa też spadła :cry:
  • #9 21 Feb 2009 00:55
    pipałosia
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Gdzie TY się uczysz? skoro tutaj się nie da znaleźć rozwiązania to znajdź do mnie kontakt , jak o statkach i urządzeniach na nim zależy co do czego przede wszystkim a fizyki nikt nie oszuka .
  • #10 21 Feb 2009 08:34
    bonanza
    Spec od Falowników
    Helpful post? (0)
    Czasem widuję silniki "multisystemowe" opisane 320-480V 50-60Hz. Afryka czy Australia - takiemu to obojętne. W Ameryce sieć domowa jest słaba (110), a w przemyśle jest wiele standardów, więc jakoś muszą sobie radzić.

    Myślę, że jeśli prąd znamionowy nie jest przekroczony, to nic nie może się stać, ale zapytam jeszcze p. prezydenta Wałęsę.:D

    Chyba, że do środka dostanie się słona woda. :cry:
  • #11 21 Feb 2009 20:23
    krzychol66
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    uni_technika wrote:
    Mam pytanie co się stanie jeżeli podłączę silnik 1-fazowy 140W 60Hz do naszej standardowej sieci 50Hz
    Rozumiem, że piszemy o silniku indukcyjnym kondensatorowym, ewentualnie o indukcyjnym 3-fazowym.
    1. Będzie się bardziej grzał. Powinien mieć obniżone napięcie zasilające o 1/6 w stosunku do tabliczki znamionowej.
    2. Spadną mu obroty, w przybliżeniu o 1/6.
    3. Spadnie mu moc znamionowa. O więcej, niż 1/6, bo patrz 1.
    Quote:

    i odwrotnie silnik ten sam ale w wykonaniu 50 Hz do sieci 60Hz (sieć na statku):?:

    1. Spadnie mu moment znamionowy (bo napięcie zasilające powinno być podniesione o 1/5, a nie jest)
    2. Wzrosną mu obroty, w przybliżeniu o 1/5
    3. Może się bardziej grzać ze względu na częstsze przemagnesowywanie blach, ale ten efekt jest kompensowany (chyba z naddatkiem) przez 1.
    4. Wzrasta ryzyko uszkodzenia kondensatora (nie lubi podnoszenia częstotliwości)
    5. Teoretycznie będzie miał bardziej obciążone łożyska (ze względu na 2.), ale w znakomitej większości przypadków powinny wytrzymać takie "nieduże" przeciążenie.

    Najważniejsze wydaje się dopasowanie napięć zasilających.
  • #12 22 Feb 2009 05:48
    Dioda52
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Tak samo jak nawija sie transformatory, to tez jest zalezne ile zwoji sie nawinie, przy zasilaniu przy innej czestotliwosci.Czesto mozna spotkac cewki od stycznikow pracujace dla dwoch czestotliwosci to podane sa rozne napiecia pracy.Grubosc drutu zalezy od pobieranego pradu przez dane urzadzenie.
    Bonanza; w ameryce nie ma napiecia 110V juz dawno temu zastalo zmienione na 120V.Silniki pracujace na 50Hz spokojnie pracuja w instalacjach 60Hz, pomimo ze napiecie czasami jest wyzsze.
  • #13 22 Feb 2009 10:35
    uni_technika
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dziękuję wszystkim krórzy odpowiedzieli na moje zapytanie.Sszczególnie krzychol66

    Temat zamykam :)
  • #14 22 Feb 2009 13:33
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witam !
    W latach 70, 80 pracowałem w produkujących silniki elektryczne jedno i trój fazowe do mocy 1,5KW. Pamiętam , produkowaliśmy też silniki jedno fazowe na 60Hz i różniły się tylko innym wyregulowaniem wyłącznika odśrodkowego.
    Uzwojenia były takie same jak przy 50Hz.
    Pozdrawiam. Stefan Poznań
  • #15 22 Feb 2009 15:38
    SzymonHK
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Quote:
    Rozumiem, że piszemy o silniku indukcyjnym kondensatorowym, ewentualnie o indukcyjnym 3-fazowym.
    1. Będzie się bardziej grzał. Powinien mieć obniżone napięcie zasilające o 1/6 w stosunku do tabliczki znamionowej.
    2. Spadną mu obroty, w przybliżeniu o 1/6.
    3. Spadnie mu moc znamionowa. O więcej, niż 1/6, bo patrz 1.
    Cytat:

    i odwrotnie silnik ten sam ale w wykonaniu 50 Hz do sieci 60Hz (sieć na statku)

    1. Spadnie mu moment znamionowy (bo napięcie zasilające powinno być podniesione o 1/5, a nie jest)
    2. Wzrosną mu obroty, w przybliżeniu o 1/5
    3. Może się bardziej grzać ze względu na częstsze przemagnesowywanie blach, ale ten efekt jest kompensowany (chyba z naddatkiem) przez 1.
    4. Wzrasta ryzyko uszkodzenia kondensatora (nie lubi podnoszenia częstotliwości)
    5. Teoretycznie będzie miał bardziej obciążone łożyska (ze względu na 2.), ale w znakomitej większości przypadków powinny wytrzymać takie "nieduże" przeciążenie.


    Dość dziwna teoria, mechanicznie silniki mogą wytrzymać zwykle conajmniej dwa razy tele niż na tabliczce znamionowej, obroty nie zmieniają się w przybliżeniu, obroty zmieniają się dokładnie o 1/6 przy obniżeniu częstotliwości sieci z 60 do 50Hz, obroty silnika indukcujnego zależą liniowo a nie w przybliżeniu od liczby par biegunów i częstotliwości napięcia. Przy obniżeniu f podnosi się cosφ silnika i w znacznej części kompensuje zmianę momentu. Poza tym silniki bardzo często są sterowane częstotliwościowo (falowniki) i żadna krzywda się im nie dzieje. Reasumując silnik 60Hz po podłączeniu do sieci 50Hz będzie kręcił się wolniej o 1/6 a pozostałe osiągi nie stracą więcej niż kilka %, oczywiście przy zachowaniu znamionowego napięcia zasilania.
  • #16 22 Feb 2009 16:44
    czesiu
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Zgadzam się z poprzednikiem, występują co prawda pewne zmiany o których wspomniał krzychol66 ale dla przeciętnego użytkownika taka zmiana jest nie istotna (podobnie jak zmiana napięcia z 220 na 230V). Chociażby z tego względu że silniki zazwyczaj nie pracują na 100% swojej mocy znamionowej (silnik zawsze dobiera się nieco większy).
    Zresztą wielu producentów podaje na tabliczce parametry znamionowe jakie osiąga ich silnik zarówno przy 50 i 60Hz.
  • #17 22 Feb 2009 21:18
    krzychol66
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    SzymonHK wrote:

    Dość dziwna teoria, mechanicznie silniki mogą wytrzymać zwykle conajmniej dwa razy tele niż na tabliczce znamionowej,
    O to należałoby grzecznie zapytać producenta... jeden silnik wytrzyma, a drugi nie...
    zazwyczaj nie ma problemów z "podgonieniem" silnika do częstotliwości 85Hz, nie jest to jednak reguła, którą można ślepo stosować do wszystkich silników...
    Quote:

    obroty nie zmieniają się w przybliżeniu, obroty zmieniają się dokładnie o 1/6 przy obniżeniu częstotliwości sieci z 60 do 50Hz, obroty silnika indukcujnego zależą liniowo a nie w przybliżeniu od liczby par biegunów i częstotliwości napięcia.
    Półprawda.
    Obroty synchroniczne silnika indukcyjnego rzeczywiście zależą liniowo, a nie w przybliżeniu od liczby par biegunów i częstotliwości.
    Obroty rzeczywiste przy danym obciążeniu zależą dodatkowo od charakterystyki mechanicznej silnika, która z kolei jest zależna od większej ilości czynników. Np. od wartości napięcia zasilającego.
    Quote:

    Poza tym silniki bardzo często są sterowane częstotliwościowo (falowniki) i żadna krzywda się im nie dzieje.
    Warto by jednak było wiedzieć, że falownik steruje nie tylko częstotliwością, ale również amplitudą napięcia zasilającego silnik. Najprostsze falowniki dopasowują napięcie do częstotliwości zgodnie z zależnością U/f=const. Bardziej zaawansowane dopasowują napięcie dokładnie do pomierzonej uprzednio charakterystyki silnika oraz do chwilowego obciążenia.
    Brak dopasowania U/f spowodowałby natychmiastowe nasycenie blach silnika i spalenie uzwojeń przy niskich częstotliwościach.
    Quote:

    Reasumując silnik 60Hz po podłączeniu do sieci 50Hz będzie kręcił się wolniej o 1/6 a pozostałe osiągi nie stracą więcej niż kilka %, oczywiście przy zachowaniu znamionowego napięcia zasilania.

    No, cóż, jeżeli dla Szanownego Kolegi 1/6 to kilka %, to ja nie mam więcej pytań...
    uczulam jednak na U/f=const. i zjawisko nasycenia blach...
  • #18 22 Feb 2009 22:13
    A-Mail
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Jest jeden problem, mały problem, otórz jezeli podłaczysz jakieś urzadzenie z dopasowanymsilnikiem na 50 Hz pod sieć 60 Hz to oczywiście bedą wieksze opory mechaniczne i silnik pracujacy na wyzszych obrotach w skrajnych wypadkach moze niewyrobić :(
  • #19 22 Feb 2009 22:16
    SzymonHK
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Quote:
    Obroty synchroniczne silnika indukcyjnego rzeczywiście zależą liniowo, a nie w przybliżeniu od liczby par biegunów i częstotliwości.
    Obroty rzeczywiste przy danym obciążeniu zależą dodatkowo od charakterystyki mechanicznej silnika, która z kolei jest zależna od większej ilości czynników. Np. od wartości napięcia zasilającego.

    Silnik synchroniczny musi pracować z prędkością synchroniczną w granicach dopuszczalnego uślizgu, inaczej nie jest już synchroniczny i koniec pracy.
    Quote:
    O to należałoby grzecznie zapytać producenta... jeden silnik wytrzyma, a drugi nie...

    Żaden silnik o prędkości do 3000 obr/min nie ma współczynnika bezpieczeństwa mniejszego od 2.
    Quote:
    Brak dopasowania U/f spowodowałby natychmiastowe nasycenie blach silnika i spalenie uzwojeń przy niskich częstotliwościach.

    Nie mówimy o zmianie częstotliwości z 60 do 2 Hz tylko do 50Hz. Nie wszystkie falowniki traktują U/f jako niezmienny parametr.
    Quote:
    No, cóż, jeżeli dla Szanownego Kolegi 1/6 to kilka %, to ja nie mam więcej pytań...

    Napisałem, że prędkość zmieni się o 1/6, pozostełe parametry typu moc i moment zmienią się znacznie mniej, ponieważ przy zmianie f zmienia się cosφ, przy zmianie z 60 na 50Hz na korzyść parametrów silnika, z tego też trzeba sobie zdawać sprawę.

    A co do przemagnesowania blach to jednak silnik musiałby mieć bardzo wyśrubowane parametry kW/dm3 żeby to był problem.
    I dla silnika jednofazowego przy zmianie z 60 na 50Hz może zaistnieć potrzeba zwiększenia pojemności kondesatora fazy rozruchowej.

    Reasumując, warto wiedzeć, że przy zmianie częstotliwości zasilania typu 60/50Hz, mogą pojawić się problemy, a każdy przypadek warto przeanalizować indywidualnie.
  • #20 28 Dec 2009 17:42
    marchello
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    mam silnik 4kW pracujący przy pompie do podsysu, tabliczka znamionowa sygeruje połączenie w trójkąt i częstotliwość pracy 60Hz.Po podłączeniu do sieci wywala bezpieczniki 25A, po podłączeniu w gwiazdę pracuje ale się grzeje bardzo.Rozruch z gwiazdy i przełączenie w trójkąt również wywala korki.Inny silnik do podysu podobnej konstrukcji ale na tabliczce pisze 50Hz działa bez problemu w połączeniu w trójkąt.Czyżby wynikało to z nieodpowiedniej częstotliwości sieci?
  • #21 28 Dec 2009 20:02
    Dioda52
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Moze przewody sa zamienione w czasie przelanczania gwizda-trojkat i nastepuje zmiana obrotow. Nalezy sprawdzic czy opornosc uzwojen jest jednakowa i czy nie ma przebicia. Silnik musi byc dostosowany do zmiany polaczenia gwiazda-trojkat. Cewki sa nawijane na inne napiecia. Najlepiej zrob zdjecie tabliczki znamionowej z silnika. Kazdy silnik bedzie pracowal po zmianie z czestotliwosci 60 na 50Hz. Jedynie zmniejszy sie predkosc i czesciowo moc silnika.
  • #22 28 Dec 2009 20:25
    marchello
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    na tabliczce pisze 220V nie wiem czy to ma znaczenie.Podłączaliśmy dziś ten silnik bez obciążenia i też wywala bezpieczniki.Powinien startować przy połączeniu w trójkąt bez problemu.
  • #23 28 Dec 2009 20:50
    czesiu
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    To może podaj wszystkie dane z tabliczki, nie będziemy musieli zgadywać co jest nie tak. Bo teraz wychodzi na to że w trójkącie przy 400V raczej pracować nie powinien.
  • #24 28 Dec 2009 20:59
    marchello
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    ok to jutro podeśle foto albo spisze dane z tabliczki,postaram sie podeslac tabliczkę koło 9 rano, byłbym wdzięczny za szybką odpowiedz.A czy to 220V sugeruje ze to jest silnik na rynek amerykański 120V 60Hz?
  • #25 28 Dec 2009 21:11
    zbychu80
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Jeżeli na tabliczce widnieje coś takiego:
    220/400 D/Y - to taki silnik kategorycznie nie może pracować w trójkącie, podłączony do sieci. W sieci panuje ok. 400V między fazowo i dlatego silnik musi być połączony w gwiazdę. Jeżeli silnik przegrzewa się w gwieździe tzn. że jest po prostu przeciążony i wymaga wymiany na większy, lub zredukowanie obciążenia.

    Tak czy inaczej wrzuć foto tabliczki i wszystko się okaże.
  • #26 28 Dec 2009 21:15
    marchello
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Na tabliczce jest pole CONECTED Δ , tabliczka wskazuje jednoznacznie że silnik ma pracować w trójkącie
  • #27 28 Dec 2009 22:36
    bonanza
    Spec od Falowników
    Helpful post? (0)
    marchello wrote:
    Na tabliczce jest pole CONECTED Δ , tabliczka wskazuje jednoznacznie że silnik ma pracować w trójkącie


    I zdaje się, że "220V" też tam pisało, a takiej sieci u nas nie ma (3x220V międzyfazowe).
  • #28 28 Dec 2009 22:52
    Dioda52
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    W amerykanskiej sieci trojfazowej jest 208V, czasami 220V miedzy fazami, a miedzy fazami, a neutralnym 120V. Dlatego ten silnik nie nadaje sie do podlaczenia do polskiej instalacji, bez uzycia transformatora, lub autotransformatora trojfazowego. Silniki najczesciej w ameryce laczy sie w trojkat i rzadko stosuje sie przelaczniki gwiazda-trojkat.
  • #29 29 Dec 2009 08:17
    marchello
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Oto tabliczka znamionowa
    Podłączenie silnika 60Hz do sieci 50Hz
    Podłączenie silnika 60Hz do sieci 50Hz
    Prędkość 1720 obr/min
    napięcie 220 V
    prąd 15 A
    conection Δ
    moc 4 kW
  • #30 29 Dec 2009 09:06
    e2rd.o
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Ten silnik w naszej sieci 400V nie będzie pracował. Można go podłączyć przez falownik lub przezwoić na odpowiednie napięcie.
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products