X

Ile oleju do klimatyzacji?

primera 24 Feb 2009 10:45
  • #1 24 Feb 2009 10:45
    primera
    Level 14  
    Helpful post? (+2)
    Ostatni żona zaliczyła dzwona i poszła chłodnica od klimatyzacji. Przy okazji napraw blacharskich wymontowywana była też sprężarka klimy i leżała sobie na półce. Otwory w sprężarce były zatkane ale trochę oleju się wylało. Po złożeniu wszystkiego pojechałem na nabicie i chcieli mi wlać tylko 10 gr oleju ( podobno tak się robi standardowo) ale jak im powiedziałem że ze sprężarki wylało się trochę oleju to wlali mi 20 gr. W książce pisze, że wchodzi 200 ml oleju do sprężarki i teraz nie wiem czy w sprężarce jest właściwa ilość oleju , nie chciałbym jej zatrzeć. Jak to jest z tym olejem? Auto to primera P11 2,0 benzyna.
    Z góry dziękuję za odpowiedzi.
  • #2 24 Feb 2009 15:25
    Dudi2007
    Level 15  
    Helpful post? (+1)
    oleju tak jak i r134 do klimy nabijasz w zależności od samochodu tak jak przewidział procedurę te dane powinien mieć zakład taki dane powinny znajdować sie pod maską silnika na naklejce jeśli ich nie znajdziesz podaj o jaki samochód chodzi
  • #3 24 Feb 2009 17:43
    primera
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Czynnika powinno być 600 ±50 gram a oleju w sprężarce 200 ml , tak pisze na naklejce na samochodzie. Czy przy robieniu próżni w układzie wyciąga się też cały olej ze sprężarki, bo mechanik powiedział , że tylko część?
  • #4 24 Feb 2009 18:38
    Dudi2007
    Level 15  
    Helpful post? (+2)
    a jak wysysarką olej z silnika ciągniesz to tylko troszke czy całość ? przecież normalne że producent podał te wartości by serwisujący je czołwiek wiedział ile czego.
  • #5 24 Feb 2009 20:07
    radek-n
    Level 2  
    Helpful post? (-1)
    często zdarza się sytuacja gdy nabijający klimę leje olej na oko. w każdym samochodzie z klimą jest naklejka z ilością czynnika i oleju (chyba że odpadła)
  • #6 24 Feb 2009 20:10
    primera
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    Wysysarka jest do oleju i ten olej wyciąga a w klimie to odciąga się czynnik chłodzący i nie wiem czy przy okazji wysysania czynnika wyciąga się też cały olej ze sprężarki , mechanik twierdził , że wyciąga się tylko część oleju.Dlatego pytam jak to jest.
  • #7 24 Feb 2009 21:14
    Marcin_ca1
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Mam maszyne do klimy, od ponad roku na niej pracuje, nabijam klimy.
    Nawet zaraz po napelnieniu klimy gazem i olejem jak sie znow to odcciagnie to i tak ani polowy oleju nie da sie odzyskac.

    Maszyna nawet nie 10ml oleju :)
  • #8 25 Feb 2009 16:53
    primera
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    No to jak właściwie jest z tym olejem, bo widzę sprzeczne odpowiedzi.
  • Helpful post
    #9 26 Feb 2009 01:19
    kybernetes
    Level 39  
    Helpful post? (+2)
    Najprostszym i najwlasciwszym wyjsciem byloby zmierzenie ilosci oleju jaka masz w swojej sprezarce. W tym celu nalezaloby niestety oproznic uklad z czynnika chlodniczego, zdemontowac sprezarke, wylac olej, zmierzyc, itd.. (miales sprezarke wymontowana z pojazdu i byl czas na takie kontrole). Jednak w praktyce rzadko sie to robi i o ile jest pewnosc, ze nie doszlo do katastrofy i nie wylala sie z ukladu duza ilosc oleju to ilosc dodawanego oleju oblicza sie orientacyjnie.

    1) Powiadasz ze oleju wylalo sie "troche" - zakladam wiec ze mniej wiecej wiesz ile i taka ilosc nalezalo uzupelnic podczas napelnienia klimatyzacji.

    2) Dodatkowo, podczas wymiany elementow nalezy do ukladu wprowadzic olej, ktory zostal z niego usuniety w wymienionych czesciach (np. skraplacz 20g, osuszacz 15g, parownik 20g, jeden przewod 5g itd. ).

    3) Podczas odsysania czynnika chlodniczego czesc oleju zostaje porwana razem z czynnikiem. Niewielka czesc, na pewno nie caly ani nawet wiekszosc. Rozpietosci sa tu spore, z praktyki obserwuje od 5 do 35 g - dlatego nalezy zapisywac ile oleju sciagnelismy i dodawac taka sama ilosc podczas napelniania. Przyjelo sie, ze "na slepo" dodaje sie zawsze 10-15g

    4) jesli nastapilo awaryjne rozszczelnienie klimatyzacji w czasie wypadku - przy napelnianiu nalezy dodac 60-80g nowego oleju.

    5) Pewien nadmiar oleju nie jest szkodliwy, oslabi on nieco wydajnosc chlodzenia ale nie spowoduje awarii. Niedobor natomiast jest grozny - dlatego lepiej nieco przelac jak nie dolac

    Reasumujac - 20g na wylany olej, 20g na wymieniony skraplacz, 10g na ew. ubytki - razem powinienes zaladowac 50g nowego oleju.

    Jesli klimatyzacja podczas awarii zostala rozszczelniona dodajesz 80g + 20g wylanego ze sprezarki na polce = 100g nowego oleju.

    Pozdrawiam
  • #10 26 Feb 2009 09:41
    primera
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    O i to jest konkretna odpowiedź. W czasie wypadku klimatyzacja nie była włączona. Czy to coś zmienia co do ilości koniecznej dolewki oleju? Z pana odpowiedzi wynika , że mam o jakieś 80 gram oleju za mało?
    Pozdrawiam
  Search 4 million + Products
Browse Products