Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

silnik,gwiazda czy trójkąt

Henry 25 Kwi 2004 21:52
  • #1 25 Kwi 2004 21:52
    Henry
    Poziom 10  

    Silnik 38kW w układzie gwiazdy 690V,w układzie trójkąta 400V.
    Jaki prąd będzie pobierał przy rozruchu? Prąd pracy ok 67A.

  • #2 25 Kwi 2004 22:19
    Rubik
    Poziom 15  

    Witam
    Zgodnie z teorią to od 4 do 8 razy prąd znamonowy ale tak naprawdę to trzeba doświadczyć. Osobiście spotkałem silnik 110kW o krotności prądu 12. Pozdrawiam RUBIK

  • #3 26 Kwi 2004 00:05
    thalex
    Poziom 16  

    Nie potrafię Ci odpowiedzieć jaki będzie pobierał prąd, ale jeżeli potrzebne Ci to jest do określenia wielkości bezpieczników to jeżeli silnik będzie startował gwiazda-trójkąt to 80 amper wystarczą.

    Z danych silnika to wynika.

    Zgadzam się z przedmówcą; silniki załączane "na raz" bez przeł. gwiazda-trójkąt potrzebują dużo prądu.

    Zabezpieczenia nadprądowe są w tedy nawet 12-krotne.

  • #4 26 Kwi 2004 00:46
    SPog
    Poziom 12  

    Przy rozruchu przy pełnym obciążeniu- bezpieczniki "zwłoczne" 50A, jeśli "szybkie" to 80A mogą nie wystarczać.

  • #5 26 Kwi 2004 09:19
    pllmisp
    Poziom 17  

    Witam

    Zgadzam się z moimi poprzednikami ale trzeba też uwzględnić co ten silnik napędza więc czy rozruch należy zaliczyć do
    lekki - 2,5
    średni - 2
    ciężki -1,6
    i obliczyć I(bezp)=I(nom)xKr/wsp. rozruchu
    gdzie Kr -współczynnik rozruchusilnika
    klatkowy 5-7
    gwiazda/trójkąt 2.5-3
    pierścieniowy 1.5-1.8

    Pozdrawiam - powodzenia :)

  • #6 26 Kwi 2004 19:16
    Henry
    Poziom 10  

    Silnik posiada rozruch lekki ,w związku z tym czy zabezpieczenie 3*80Atypu "C"wytrzyma rozruch z trójkąta (z pominięciem przełącznika
    gwiazda-trójkąt).Mam niewielkie możliwośći zastosowania w/w przełącznika .Jeżeli zabezpieczenia 3*80 są zamałe to jakie zastosować?

  • #7 26 Kwi 2004 22:17
    bogdan_10
    Poziom 20  

    No niestety będziesz miał problem z zabezpieczeniem. Przy takim podłączeni prąd rozruchu 6xIn zgodnie z tym co podał kolega pllmisp to Ib około 160A. Dlatego radze gwiazda/trójkąt.

  • #8 26 Kwi 2004 22:20
    Rubik
    Poziom 15  

    Nie jest rzecz w zabezpieczeniu tylko w instalacji i wydolności źródła zasilania. Generalnie w silnikach powyżej 5kW stosuje sie przełącznik g/t i uważam to za postepowanie normalne. Silnik 38kW nie jest juz silniczkiem od golarki i trzeba podejść do niego bardzo zachowawczo.
    A co to znaczy lekki rozruch? Co tam zawiśnie na końcu wału, jaki obciążenie ma moment bezwładności - bo tylko to wiedząc można roztrzygnąć jaki jest rozruch silnika. Zresztą wogóle nie ma o czym mówić - rozruch g/t należy się temu silnikowi jak psu zupa - rozruch bezpośredni może być groźny dla silnika nawet bez obciążenia.
    Pozdrawiam RUBIK

  • #9 26 Kwi 2004 22:41
    bogdan_10
    Poziom 20  

    Pozatym ten prąd 67A coś mi nie pasuje. A o zasileniu to już nie będę pytał. Silnik to klatkowy czy pierścieniowy?

  • #10 27 Kwi 2004 22:42
    Henry
    Poziom 10  

    Silnik to oczywiście klatkowy

  • #11 28 Kwi 2004 10:56
    Raaf
    Poziom 21  

    Dla tego silnika prąd nominalny jest ok.68A, Rozruchu G/T - 204A, zabezpiecznie p.skutkami zwarć - 80A np.S 303C80A (max w ciężkim rozruchu 100A), czasówka max 30 sek. bo może uszkodzić silnik- zbyt dlugi rozruch + zwłoka na przełączenie z gwiazdy na trójkąt 45ms- aby styczniki się nie pokleiłyi nie uszkodził się silnik.
    Termik(zab. przed przeciążeniem) nastaw na max.110% In.
    I wszystko gra.
    Gdyby silnik startował dłużej niż 30sek, trzeba zmienić go na większy, lub zmniejszyć obciążenie na wale.
    Spróbój zastosować Sofstart(prawie te same koszta), lub falownik(droższy ale lepszy- lepiej zabezpiecza silnik+ regulacja prędkości).

  • #12 28 Kwi 2004 11:26
    Usunięty
  • #13 28 Kwi 2004 11:41
    Raaf
    Poziom 21  

    geguś napisał:
    Witam
    dla silnika 37kW wkładka bezpiecznikowa zwłoczna aM(zwarciowe dla silników) to wartość 125A dla rozruchu bezpośredniego
    a 80A dla rozruchu pośredniego
    na zabezpieczeniu typu "S" ten silnik przy rozruchu bezpośrednim nigdy
    nie wystartuje

    W tym poście była mowa o 400V i rozruchu gwiazda-trójkąt. :)
    Charakterystyka C, w wyłącznikach S odpowiada bezpiecznikom zwłocznym gG i można je nimi zabezpieczać. Mam silnik 45kW G/T In=80A i zabezpieczyłem go S 303 C125A i działa dobrze...
    Dla dużych silników (75kW) zastosowałem Bm Wt00 200A, ale mozna np. Legrandowskim DPX-em.
    A przy rozruchu bezpośrednim prąd jest tu ok500 A i jasne jest że bezpiecznik 80A ten rozruch potraktuje jako zwarcie i silnik nigdy nie wystartuje :)

  • #14 28 Kwi 2004 16:00
    bogdan_10
    Poziom 20  

    Wszyscy koledzy co do jednego jesteśmy zgodni ten silnik nie może być podłączony bezpośrednio do sieci, chyba że bezpośrednio z elektrowni. Jeszcze jedno te napięcia gwiazda 690V a trójkąt 400V, to według mnie to jakby coś nie tak(odsyłam do lektury).

  • #15 28 Kwi 2004 16:29
    Usunięty
  • #16 28 Kwi 2004 17:00
    thalex
    Poziom 16  

    Napięcia są podane właściwie .
    400/690 - oznacza, że silnik może pracować z przełącznikiem gwiazda/trójkąt w sieci 3x400V.

    Jeżeli jest 230/400V w tedy silnik może pracować tylko w gwieździe, oczywiście w naszych sieciach.

  • #17 28 Kwi 2004 17:48
    bogdan_10
    Poziom 20  

    To znaczy że gwiazda 690V a trójkąt 400V? Przeczytajcie pierwszy post. Chyba 3x230V, bo 400V to się bierze z czego innego. I jeszcze przeczytaj dokładnie pierwszy post.

  • #18 28 Kwi 2004 18:10
    Usunięty
  • #19 28 Kwi 2004 19:59
    Henry
    Poziom 10  

    Wątpliwośći kol." BOGDAN_10"dotyczące parametrów wspomnianego silnika są bezzasadne .Jest to silnik Siemensa a parametry zostały spisane z tabliczki znamionowej.Niemieckie sieci energetyczne już
    od dawna mają napięcie wsieci 3*400v.Pozdrawiam wszystkich
    uczestników.Niby "niewielki"problem a jak wiele doświadczeń.
    DZIĘKUJĘ

  • #20 28 Kwi 2004 21:22
    bogdan_10
    Poziom 20  

    Henry wsystko jest oky. U nas te 400V też jest.

  • #21 28 Kwi 2004 22:59
    bogdan_10
    Poziom 20  

    Henry napisał:
    Silnik 38kW w układzie gwiazdy 690V,w układzie trójkąta 400V.

    No tak nikt na to nie zwrócił uwagi, że ten silnik w g/t w takim ukladzie nie będzie działał. Ponieważ w rozruchu g/t w gwieżdzie dąży się do zmiejszenia napięcia bo wtedy zmniejsza prąd rozruchu. Myśle że to silnik kilkubiegowy z tak zwaną podwójną gwiazdą.

  • #22 29 Kwi 2004 08:48
    Raaf
    Poziom 21  

    Już nie kombinujcie, bo nowe wątki tylko zagmatwają temat. :)
    Jeżeli na tabliczce znamionowej silnika przy 400V jest symbol trójkata, a w puszce zaciskowej są wyprowadzone początki i końce uzwojeń, to silnik może pracować w układzie G/T. Dlatego że po przyłączeniu do sieci 400VAC po rozruchu, będzie pracował w sieci 400V i w połączeniu trójkąta.

  • #23 01 Maj 2004 12:35
    bogdan_10
    Poziom 20  

    Może ktoś by mi wytłumaczył skąd się bieże 690V w gwieżdzie przy rozruchu g/t.
    A ile końcy to nie wiemy.

  • #24 01 Maj 2004 13:21
    Usunięty
  • #26 02 Maj 2004 22:36
    bogdan_10
    Poziom 20  

    Kolego geguś jak ty to widzsz gwiazdy połączone w szereg. Po pierwsze przy rozruchu g/t, napięcie w gwieżdzie jest mniejsze o pierwiastek z trzech od napięcia międzyprzewodowego.
    Uf=U/1.73
    Natomiast w trójkącie Uf=U
    Bo jak można przemnarzać trójkąt*1.73 i żeby wyszła nam gwiazda 690V. Jeszcze nie spotkałem żeby przy rozruchu gwiazdy łączyły się w szereg. W g/t dąży się do obnizenia napięcia gw. Jest zasada że prąd gw. powinien być 3 razy mniejszy od prądu trójkąta.
    Podsyłam dokumenty

    http://www.simr.pw.edu.pl/imrc/polski/m2.pdf
    http://www.au.poznan.pl/~wpawlak/doc/CWICZENIE_10.pdf

    Aha POLO2 ta tabela nie wiele wniosła te napięci to napięcia na jakie wykonano te maszyny a nie napięcia sieci.
    Także silnik 1 postu według mnie nie będzie chodził g/t.
    W dalszym ciągu proponuje nowy temat g/t.
    Cześć.

  • #27 03 Maj 2004 01:23
    macher
    Poziom 15  

    "Bo jak można przemnarzać trójkąt*1.73 i żeby wyszła nam gwiazda 690V. Jeszcze nie spotkałem żeby przy rozruchu gwiazdy łączyły się w szereg. W g/t dąży się do obnizenia napięcia gw. Jest zasada że prąd gw. powinien być 3 razy mniejszy od prądu trójkąta. Podsyłam dokumenty "
    przy połączeniu w "szereg" impedancji fazowych prąd fazowy jest o 1.73 mniejszy - to jest rozruch "G"
    geguś ma rację
    8O
    macher

  • #28 03 Maj 2004 10:24
    bogdan_10
    Poziom 20  

    Jeżeli tak ma być to wszystkich pszepraszam.
    Ale czegoś się nauczyłem.

  • #29 04 Maj 2004 21:49
    Henry
    Poziom 10  

    Oznaczenie na tabliczce znamionowej że silnik pracuje :w gwiezdzie przy napięciu 690V,a w trójkącie przy napięciu 400V oznacza że żeby osiągnąć nominalną moc silnika z takimi oznaczeniami trzeba przyłożyć ww napięcia dla odpowiedniego układu pracy silnika.Nie oznacza to jednak że ten silnik nie może pracować w układzie gwiazdy przy U=400V jednak wtedy nie należy przekroczyć mocy o 1,73 mniejszej od mocy znamionowej.przekroczenia tego parametru powoduje spadek obrotów ,wzrost prądu i w konsekwencji przegrzanie i wreszcie spalenie silnika.Moje pytanie na początku dyskusji dotyczyło ew. możliwośći startu silnika od razu z gwiazdy i wydaje mi się że gro odpowiedzi było mi niezwykle pomocne a pozostałe pobudziły nowe wątki tego tematu.

  • #30 04 Maj 2004 22:44
    Usunięty
  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty