X

silnik,gwiazda czy trójkąt

Henry 25 Apr 2004 21:52
  • #1 25 Apr 2004 21:52
    Henry
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Silnik 38kW w układzie gwiazdy 690V,w układzie trójkąta 400V.
    Jaki prąd będzie pobierał przy rozruchu? Prąd pracy ok 67A.
  • #2 25 Apr 2004 22:19
    Rubik
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Zgodnie z teorią to od 4 do 8 razy prąd znamonowy ale tak naprawdę to trzeba doświadczyć. Osobiście spotkałem silnik 110kW o krotności prądu 12. Pozdrawiam RUBIK
  • #3 26 Apr 2004 00:05
    thalex
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Nie potrafię Ci odpowiedzieć jaki będzie pobierał prąd, ale jeżeli potrzebne Ci to jest do określenia wielkości bezpieczników to jeżeli silnik będzie startował gwiazda-trójkąt to 80 amper wystarczą.

    Z danych silnika to wynika.

    Zgadzam się z przedmówcą; silniki załączane "na raz" bez przeł. gwiazda-trójkąt potrzebują dużo prądu.

    Zabezpieczenia nadprądowe są w tedy nawet 12-krotne.
  • #4 26 Apr 2004 00:46
    SPog
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Przy rozruchu przy pełnym obciążeniu- bezpieczniki "zwłoczne" 50A, jeśli "szybkie" to 80A mogą nie wystarczać.
  • #5 26 Apr 2004 09:19
    pllmisp
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Witam

    Zgadzam się z moimi poprzednikami ale trzeba też uwzględnić co ten silnik napędza więc czy rozruch należy zaliczyć do
    lekki - 2,5
    średni - 2
    ciężki -1,6
    i obliczyć I(bezp)=I(nom)xKr/wsp. rozruchu
    gdzie Kr -współczynnik rozruchusilnika
    klatkowy 5-7
    gwiazda/trójkąt 2.5-3
    pierścieniowy 1.5-1.8

    Pozdrawiam - powodzenia :)
  • #6 26 Apr 2004 19:16
    Henry
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (0)
    Silnik posiada rozruch lekki ,w związku z tym czy zabezpieczenie 3*80Atypu "C"wytrzyma rozruch z trójkąta (z pominięciem przełącznika
    gwiazda-trójkąt).Mam niewielkie możliwośći zastosowania w/w przełącznika .Jeżeli zabezpieczenia 3*80 są zamałe to jakie zastosować?
  • #7 26 Apr 2004 22:17
    bogdan_10
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    No niestety będziesz miał problem z zabezpieczeniem. Przy takim podłączeni prąd rozruchu 6xIn zgodnie z tym co podał kolega pllmisp to Ib około 160A. Dlatego radze gwiazda/trójkąt.
  • #8 26 Apr 2004 22:20
    Rubik
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Nie jest rzecz w zabezpieczeniu tylko w instalacji i wydolności źródła zasilania. Generalnie w silnikach powyżej 5kW stosuje sie przełącznik g/t i uważam to za postepowanie normalne. Silnik 38kW nie jest juz silniczkiem od golarki i trzeba podejść do niego bardzo zachowawczo.
    A co to znaczy lekki rozruch? Co tam zawiśnie na końcu wału, jaki obciążenie ma moment bezwładności - bo tylko to wiedząc można roztrzygnąć jaki jest rozruch silnika. Zresztą wogóle nie ma o czym mówić - rozruch g/t należy się temu silnikowi jak psu zupa - rozruch bezpośredni może być groźny dla silnika nawet bez obciążenia.
    Pozdrawiam RUBIK
  • #9 26 Apr 2004 22:41
    bogdan_10
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Pozatym ten prąd 67A coś mi nie pasuje. A o zasileniu to już nie będę pytał. Silnik to klatkowy czy pierścieniowy?
  • #10 27 Apr 2004 22:42
    Henry
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (0)
    Silnik to oczywiście klatkowy
  • #11 28 Apr 2004 10:56
    Raaf
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Dla tego silnika prąd nominalny jest ok.68A, Rozruchu G/T - 204A, zabezpiecznie p.skutkami zwarć - 80A np.S 303C80A (max w ciężkim rozruchu 100A), czasówka max 30 sek. bo może uszkodzić silnik- zbyt dlugi rozruch + zwłoka na przełączenie z gwiazdy na trójkąt 45ms- aby styczniki się nie pokleiłyi nie uszkodził się silnik.
    Termik(zab. przed przeciążeniem) nastaw na max.110% In.
    I wszystko gra.
    Gdyby silnik startował dłużej niż 30sek, trzeba zmienić go na większy, lub zmniejszyć obciążenie na wale.
    Spróbój zastosować Sofstart(prawie te same koszta), lub falownik(droższy ale lepszy- lepiej zabezpiecza silnik+ regulacja prędkości).
  • #12 28 Apr 2004 11:26
    Removed
    Helpful post? (0)
    Witam
    dla silnika 37kW wkładka bezpiecznikowa zwłoczna aM(zwarciowe dla silników) to wartość 125A dla rozruchu bezpośredniego
    a 80A dla rozruchu pośredniego
    na zabezpieczeniu typu "S" ten silnik przy rozruchu bezpośrednim nigdy
    nie wystartuje
    miałem na stanie silniki w komorach klimatyzacyjnych 40kW i 55kW
    zabezpieczenia do nich były BM 125A i 160A
    załączane gwiazda-trójkąt
  • #13 28 Apr 2004 11:41
    Raaf
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    geguś wrote:
    Witam
    dla silnika 37kW wkładka bezpiecznikowa zwłoczna aM(zwarciowe dla silników) to wartość 125A dla rozruchu bezpośredniego
    a 80A dla rozruchu pośredniego
    na zabezpieczeniu typu "S" ten silnik przy rozruchu bezpośrednim nigdy
    nie wystartuje

    W tym poście była mowa o 400V i rozruchu gwiazda-trójkąt. :)
    Charakterystyka C, w wyłącznikach S odpowiada bezpiecznikom zwłocznym gG i można je nimi zabezpieczać. Mam silnik 45kW G/T In=80A i zabezpieczyłem go S 303 C125A i działa dobrze...
    Dla dużych silników (75kW) zastosowałem Bm Wt00 200A, ale mozna np. Legrandowskim DPX-em.
    A przy rozruchu bezpośrednim prąd jest tu ok500 A i jasne jest że bezpiecznik 80A ten rozruch potraktuje jako zwarcie i silnik nigdy nie wystartuje :)
  • #14 28 Apr 2004 16:00
    bogdan_10
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Wszyscy koledzy co do jednego jesteśmy zgodni ten silnik nie może być podłączony bezpośrednio do sieci, chyba że bezpośrednio z elektrowni. Jeszcze jedno te napięcia gwiazda 690V a trójkąt 400V, to według mnie to jakby coś nie tak(odsyłam do lektury).
  • #15 28 Apr 2004 16:29
    Removed
    Helpful post? (+1)
    Witam
    kiedyś tak silniki uzwajali i teraz też się spotyka na takie napięcia
    to jest normalne uzwojenie
  • #16 28 Apr 2004 17:00
    thalex
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Napięcia są podane właściwie .
    400/690 - oznacza, że silnik może pracować z przełącznikiem gwiazda/trójkąt w sieci 3x400V.

    Jeżeli jest 230/400V w tedy silnik może pracować tylko w gwieździe, oczywiście w naszych sieciach.
  • #17 28 Apr 2004 17:48
    bogdan_10
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    To znaczy że gwiazda 690V a trójkąt 400V? Przeczytajcie pierwszy post. Chyba 3x230V, bo 400V to się bierze z czego innego. I jeszcze przeczytaj dokładnie pierwszy post.
  • #18 28 Apr 2004 18:10
    Removed
    Helpful post? (+2)
    Witam
    napiecia podawane na silniku to napięcia międzyfazowe
    a więc jeżeli gwiazda/trójkąt = 690/400, to aby uzyskać pełną moc i obrotyto w połączeniu w gwiazdę między fazami musi być nap. 690V
    a w trójkącie 400V i tyle teraz mamy w sieci
    w silniku o napieciach 400/230 to przy zasilaniu prosto z sieci lub z falownika zasilanego trójfazowo silnik łączymy w gwiazdę
    a przy zasilaniu z falownika zasilanego z jednej fazy
    silnik łączymy w trójkąt ponieważ falownik taki na wyjściu
    wytworzy tylko napięcie 230V między fazami
  • #19 28 Apr 2004 19:59
    Henry
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (0)
    Wątpliwośći kol." BOGDAN_10"dotyczące parametrów wspomnianego silnika są bezzasadne .Jest to silnik Siemensa a parametry zostały spisane z tabliczki znamionowej.Niemieckie sieci energetyczne już
    od dawna mają napięcie wsieci 3*400v.Pozdrawiam wszystkich
    uczestników.Niby "niewielki"problem a jak wiele doświadczeń.
    DZIĘKUJĘ
  • #20 28 Apr 2004 21:22
    bogdan_10
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Henry wsystko jest oky. U nas te 400V też jest.
  • #21 28 Apr 2004 22:59
    bogdan_10
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Henry wrote:
    Silnik 38kW w układzie gwiazdy 690V,w układzie trójkąta 400V.

    No tak nikt na to nie zwrócił uwagi, że ten silnik w g/t w takim ukladzie nie będzie działał. Ponieważ w rozruchu g/t w gwieżdzie dąży się do zmiejszenia napięcia bo wtedy zmniejsza prąd rozruchu. Myśle że to silnik kilkubiegowy z tak zwaną podwójną gwiazdą.
  • #22 29 Apr 2004 08:48
    Raaf
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Już nie kombinujcie, bo nowe wątki tylko zagmatwają temat. :)
    Jeżeli na tabliczce znamionowej silnika przy 400V jest symbol trójkata, a w puszce zaciskowej są wyprowadzone początki i końce uzwojeń, to silnik może pracować w układzie G/T. Dlatego że po przyłączeniu do sieci 400VAC po rozruchu, będzie pracował w sieci 400V i w połączeniu trójkąta.
  • #23 01 May 2004 12:35
    bogdan_10
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Może ktoś by mi wytłumaczył skąd się bieże 690V w gwieżdzie przy rozruchu g/t.
    A ile końcy to nie wiemy.
  • #24 01 May 2004 13:21
    Removed
    Helpful post? (0)
    Witam
    silnik pracuje w trójkącie przy 400V, a więc osiąga max moc i obroty
    (parametry znamianowe)
    w gwieździe uzwojenia dla napięć międzyfazowych są połączone szeregowo, a więc większa oporność, mniejszy prąd a co za tym idzie mniejsza moc na wale
    i dochodzimy do sedna
    jeżeli chcemy w gwieździe wytwożyć moc max na wale, to
    napięcie pracy w trójkącie mnożymy przez 1,73 i wychodzi napięcie pracy silnika w gwieździe 692V
    to jest podstawowe przeliczenie dla silników z trójkąta na gwiazdę jak i odwrotnie
    czemu kolega o tym nie wie ?
  • #25 02 May 2004 08:14
    POL02
    Moderator AGD
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Kolega geguś ma rację.
    A załatwieniem tematu niech będzie ta strona:
    http://www.zse.bydgoszcz.pl/~automat/informacje_ogolne/9zabezpieczenie_silnikow.pdf
  • #26 02 May 2004 22:36
    bogdan_10
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Kolego geguś jak ty to widzsz gwiazdy połączone w szereg. Po pierwsze przy rozruchu g/t, napięcie w gwieżdzie jest mniejsze o pierwiastek z trzech od napięcia międzyprzewodowego.
    Uf=U/1.73
    Natomiast w trójkącie Uf=U
    Bo jak można przemnarzać trójkąt*1.73 i żeby wyszła nam gwiazda 690V. Jeszcze nie spotkałem żeby przy rozruchu gwiazdy łączyły się w szereg. W g/t dąży się do obnizenia napięcia gw. Jest zasada że prąd gw. powinien być 3 razy mniejszy od prądu trójkąta.
    Podsyłam dokumenty

    http://www.simr.pw.edu.pl/imrc/polski/m2.pdf
    http://www.au.poznan.pl/~wpawlak/doc/CWICZENIE_10.pdf

    Aha POLO2 ta tabela nie wiele wniosła te napięci to napięcia na jakie wykonano te maszyny a nie napięcia sieci.
    Także silnik 1 postu według mnie nie będzie chodził g/t.
    W dalszym ciągu proponuje nowy temat g/t.
    Cześć.
  • #27 03 May 2004 01:23
    macher
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    "Bo jak można przemnarzać trójkąt*1.73 i żeby wyszła nam gwiazda 690V. Jeszcze nie spotkałem żeby przy rozruchu gwiazdy łączyły się w szereg. W g/t dąży się do obnizenia napięcia gw. Jest zasada że prąd gw. powinien być 3 razy mniejszy od prądu trójkąta. Podsyłam dokumenty "
    przy połączeniu w "szereg" impedancji fazowych prąd fazowy jest o 1.73 mniejszy - to jest rozruch "G"
    geguś ma rację
    8O
    macher
  • #28 03 May 2004 10:24
    bogdan_10
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Jeżeli tak ma być to wszystkich pszepraszam.
    Ale czegoś się nauczyłem.
  • #29 04 May 2004 21:49
    Henry
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (0)
    Oznaczenie na tabliczce znamionowej że silnik pracuje :w gwiezdzie przy napięciu 690V,a w trójkącie przy napięciu 400V oznacza że żeby osiągnąć nominalną moc silnika z takimi oznaczeniami trzeba przyłożyć ww napięcia dla odpowiedniego układu pracy silnika.Nie oznacza to jednak że ten silnik nie może pracować w układzie gwiazdy przy U=400V jednak wtedy nie należy przekroczyć mocy o 1,73 mniejszej od mocy znamionowej.przekroczenia tego parametru powoduje spadek obrotów ,wzrost prądu i w konsekwencji przegrzanie i wreszcie spalenie silnika.Moje pytanie na początku dyskusji dotyczyło ew. możliwośći startu silnika od razu z gwiazdy i wydaje mi się że gro odpowiedzi było mi niezwykle pomocne a pozostałe pobudziły nowe wątki tego tematu.
  • #30 04 May 2004 22:44
    Removed
    Helpful post? (0)
    Witam
    chodziło chyba start bezpośredio z trójkąta anie z gwiazdy bo z gwiazdy
    to każdy silnik wystartuje
    co do rozruchu odrazu z trójkąta w twoim przypadku ja osobiście bym tak
    silnika nie puścił gdyż w sprężarkach jest rozruch lekki a silniki są od 2,2kW i nawet tam jest rozruch gwiazda/trójkąt
  Search 4 million + Products
Browse Products