Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj  | Rejestracja  | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

silnik,gwiazda czy trójkąt


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> ElektroTechnika -> Elektro Maszyny i Urządzenia -> silnik,gwiazda czy trójkąt
Autor
Wiadomość
Henry
Poziom 5
Poziom 5


Dołączył: 26 Lip 2002
Posty: 13
Miasto: wielkopolskie

Post#1 Post autora tematu 25 Kwi 2004 21:52   

silnik,gwiazda czy trójkąt


Silnik 38kW w układzie gwiazdy 690V,w układzie trójkąta 400V.
Jaki prąd będzie pobierał przy rozruchu? Prąd pracy ok 67A.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 25 Kwi 2004 21:52   





Powrót do góry
   
Rubik
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 21 Sie 2002
Posty: 226
Miasto: Uć

Post#2 25 Kwi 2004 22:19   

silnik,gwiazda czy trójkąt


Witam
Zgodnie z teorią to od 4 do 8 razy prąd znamonowy ale tak naprawdę to trzeba doświadczyć. Osobiście spotkałem silnik 110kW o krotności prądu 12. Pozdrawiam RUBIK
Powrót do góry
   
thalex
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 16 Lis 2003
Posty: 223

Post#3 26 Kwi 2004 00:05   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Nie potrafię Ci odpowiedzieć jaki będzie pobierał prąd, ale jeżeli potrzebne Ci to jest do określenia wielkości bezpieczników to jeżeli silnik będzie startował gwiazda-trójkąt to 80 amper wystarczą.

Z danych silnika to wynika.

Zgadzam się z przedmówcą; silniki załączane "na raz" bez przeł. gwiazda-trójkąt potrzebują dużo prądu.

Zabezpieczenia nadprądowe są w tedy nawet 12-krotne.
Powrót do góry
   
SPog
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 22 Lis 2003
Posty: 86

Post#4 26 Kwi 2004 00:46   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Przy rozruchu przy pełnym obciążeniu- bezpieczniki "zwłoczne" 50A, jeśli "szybkie" to 80A mogą nie wystarczać.
Powrót do góry
   
pllmisp
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 17 Kwi 2004
Posty: 208
Miasto: Dolnośląskie

Post#5 26 Kwi 2004 09:19   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Witam

Zgadzam się z moimi poprzednikami ale trzeba też uwzględnić co ten silnik napędza więc czy rozruch należy zaliczyć do
lekki - 2,5
średni - 2
ciężki -1,6
i obliczyć I(bezp)=I(nom)xKr/wsp. rozruchu
gdzie Kr -współczynnik rozruchusilnika
klatkowy 5-7
gwiazda/trójkąt 2.5-3
pierścieniowy 1.5-1.8

Pozdrawiam - powodzenia :)
Powrót do góry
   
Henry
Poziom 5
Poziom 5


Dołączył: 26 Lip 2002
Posty: 13
Miasto: wielkopolskie

Post#6 Post autora tematu 26 Kwi 2004 19:16   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Silnik posiada rozruch lekki ,w związku z tym czy zabezpieczenie 3*80Atypu "C"wytrzyma rozruch z trójkąta (z pominięciem przełącznika
gwiazda-trójkąt).Mam niewielkie możliwośći zastosowania w/w przełącznika .Jeżeli zabezpieczenia 3*80 są zamałe to jakie zastosować?
Powrót do góry
   
bogdan_10
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 26 Mar 2003
Posty: 528

Post#7 26 Kwi 2004 22:17   

silnik,gwiazda czy trójkąt


No niestety będziesz miał problem z zabezpieczeniem. Przy takim podłączeni prąd rozruchu 6xIn zgodnie z tym co podał kolega pllmisp to Ib około 160A. Dlatego radze gwiazda/trójkąt.
Powrót do góry
   
Rubik
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 21 Sie 2002
Posty: 226
Miasto: Uć

Post#8 26 Kwi 2004 22:20   

silnik,gwiazda czy trójkąt


Nie jest rzecz w zabezpieczeniu tylko w instalacji i wydolności źródła zasilania. Generalnie w silnikach powyżej 5kW stosuje sie przełącznik g/t i uważam to za postepowanie normalne. Silnik 38kW nie jest juz silniczkiem od golarki i trzeba podejść do niego bardzo zachowawczo.
A co to znaczy lekki rozruch? Co tam zawiśnie na końcu wału, jaki obciążenie ma moment bezwładności - bo tylko to wiedząc można roztrzygnąć jaki jest rozruch silnika. Zresztą wogóle nie ma o czym mówić - rozruch g/t należy się temu silnikowi jak psu zupa - rozruch bezpośredni może być groźny dla silnika nawet bez obciążenia.
Pozdrawiam RUBIK
Powrót do góry
   
bogdan_10
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 26 Mar 2003
Posty: 528

Post#9 26 Kwi 2004 22:41   

silnik,gwiazda czy trójkąt


Pozatym ten prąd 67A coś mi nie pasuje. A o zasileniu to już nie będę pytał. Silnik to klatkowy czy pierścieniowy?
Powrót do góry
   
Henry
Poziom 5
Poziom 5


Dołączył: 26 Lip 2002
Posty: 13
Miasto: wielkopolskie

Post#10 Post autora tematu 27 Kwi 2004 22:42   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Silnik to oczywiście klatkowy
Powrót do góry
   
Raaf
Poziom 17
Poziom 17


Dołączył: 25 Lut 2003
Posty: 435
Miasto: Biała Podlaska

Post#11 28 Kwi 2004 10:56   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Dla tego silnika prąd nominalny jest ok.68A, Rozruchu G/T - 204A, zabezpiecznie p.skutkami zwarć - 80A np.S 303C80A (max w ciężkim rozruchu 100A), czasówka max 30 sek. bo może uszkodzić silnik- zbyt dlugi rozruch + zwłoka na przełączenie z gwiazdy na trójkąt 45ms- aby styczniki się nie pokleiłyi nie uszkodził się silnik.
Termik(zab. przed przeciążeniem) nastaw na max.110% In.
I wszystko gra.
Gdyby silnik startował dłużej niż 30sek, trzeba zmienić go na większy, lub zmniejszyć obciążenie na wale.
Spróbój zastosować Sofstart(prawie te same koszta), lub falownik(droższy ale lepszy- lepiej zabezpiecza silnik+ regulacja prędkości).
Powrót do góry
   
Usunięty






Post#12 28 Kwi 2004 11:26   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Witam
dla silnika 37kW wkładka bezpiecznikowa zwłoczna aM(zwarciowe dla silników) to wartość 125A dla rozruchu bezpośredniego
a 80A dla rozruchu pośredniego
na zabezpieczeniu typu "S" ten silnik przy rozruchu bezpośrednim nigdy
nie wystartuje
miałem na stanie silniki w komorach klimatyzacyjnych 40kW i 55kW
zabezpieczenia do nich były BM 125A i 160A
załączane gwiazda-trójkąt
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 28 Kwi 2004 11:26   





Powrót do góry
   
Raaf
Poziom 17
Poziom 17


Dołączył: 25 Lut 2003
Posty: 435
Miasto: Biała Podlaska

Post#13 28 Kwi 2004 11:41   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


geguś napisał:
Witam
dla silnika 37kW wkładka bezpiecznikowa zwłoczna aM(zwarciowe dla silników) to wartość 125A dla rozruchu bezpośredniego
a 80A dla rozruchu pośredniego
na zabezpieczeniu typu "S" ten silnik przy rozruchu bezpośrednim nigdy
nie wystartuje

W tym poście była mowa o 400V i rozruchu gwiazda-trójkąt. :)
Charakterystyka C, w wyłącznikach S odpowiada bezpiecznikom zwłocznym gG i można je nimi zabezpieczać. Mam silnik 45kW G/T In=80A i zabezpieczyłem go S 303 C125A i działa dobrze...
Dla dużych silników (75kW) zastosowałem Bm Wt00 200A, ale mozna np. Legrandowskim DPX-em.
A przy rozruchu bezpośrednim prąd jest tu ok500 A i jasne jest że bezpiecznik 80A ten rozruch potraktuje jako zwarcie i silnik nigdy nie wystartuje :)
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 28 Kwi 2004 11:41   





Powrót do góry
   
bogdan_10
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 26 Mar 2003
Posty: 528

Post#14 28 Kwi 2004 16:00   

silnik,gwiazda czy trójkąt


Wszyscy koledzy co do jednego jesteśmy zgodni ten silnik nie może być podłączony bezpośrednio do sieci, chyba że bezpośrednio z elektrowni. Jeszcze jedno te napięcia gwiazda 690V a trójkąt 400V, to według mnie to jakby coś nie tak(odsyłam do lektury).
Powrót do góry
   
Usunięty






Post#15 28 Kwi 2004 16:29   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Witam
kiedyś tak silniki uzwajali i teraz też się spotyka na takie napięcia
to jest normalne uzwojenie
Powrót do góry
   
thalex
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 16 Lis 2003
Posty: 223

Post#16 28 Kwi 2004 17:00   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Napięcia są podane właściwie .
400/690 - oznacza, że silnik może pracować z przełącznikiem gwiazda/trójkąt w sieci 3x400V.

Jeżeli jest 230/400V w tedy silnik może pracować tylko w gwieździe, oczywiście w naszych sieciach.
Powrót do góry
   
bogdan_10
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 26 Mar 2003
Posty: 528

Post#17 28 Kwi 2004 17:48   

silnik,gwiazda czy trójkąt


To znaczy że gwiazda 690V a trójkąt 400V? Przeczytajcie pierwszy post. Chyba 3x230V, bo 400V to się bierze z czego innego. I jeszcze przeczytaj dokładnie pierwszy post.
Powrót do góry
   
Usunięty






Post#18 28 Kwi 2004 18:10   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Witam
napiecia podawane na silniku to napięcia międzyfazowe
a więc jeżeli gwiazda/trójkąt = 690/400, to aby uzyskać pełną moc i obrotyto w połączeniu w gwiazdę między fazami musi być nap. 690V
a w trójkącie 400V i tyle teraz mamy w sieci
w silniku o napieciach 400/230 to przy zasilaniu prosto z sieci lub z falownika zasilanego trójfazowo silnik łączymy w gwiazdę
a przy zasilaniu z falownika zasilanego z jednej fazy
silnik łączymy w trójkąt ponieważ falownik taki na wyjściu
wytworzy tylko napięcie 230V między fazami
Powrót do góry
   
Henry
Poziom 5
Poziom 5


Dołączył: 26 Lip 2002
Posty: 13
Miasto: wielkopolskie

Post#19 Post autora tematu 28 Kwi 2004 19:59   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Wątpliwośći kol." BOGDAN_10"dotyczące parametrów wspomnianego silnika są bezzasadne .Jest to silnik Siemensa a parametry zostały spisane z tabliczki znamionowej.Niemieckie sieci energetyczne już
od dawna mają napięcie wsieci 3*400v.Pozdrawiam wszystkich
uczestników.Niby "niewielki"problem a jak wiele doświadczeń.
DZIĘKUJĘ
Powrót do góry
   
bogdan_10
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 26 Mar 2003
Posty: 528

Post#20 28 Kwi 2004 21:22   

silnik,gwiazda czy trójkąt


Henry wsystko jest oky. U nas te 400V też jest.
Powrót do góry
   
bogdan_10
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 26 Mar 2003
Posty: 528

Post#21 28 Kwi 2004 22:59   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Henry napisał:
Silnik 38kW w układzie gwiazdy 690V,w układzie trójkąta 400V.

No tak nikt na to nie zwrócił uwagi, że ten silnik w g/t w takim ukladzie nie będzie działał. Ponieważ w rozruchu g/t w gwieżdzie dąży się do zmiejszenia napięcia bo wtedy zmniejsza prąd rozruchu. Myśle że to silnik kilkubiegowy z tak zwaną podwójną gwiazdą.
Powrót do góry
   
Raaf
Poziom 17
Poziom 17


Dołączył: 25 Lut 2003
Posty: 435
Miasto: Biała Podlaska

Post#22 29 Kwi 2004 08:48   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Już nie kombinujcie, bo nowe wątki tylko zagmatwają temat. :)
Jeżeli na tabliczce znamionowej silnika przy 400V jest symbol trójkata, a w puszce zaciskowej są wyprowadzone początki i końce uzwojeń, to silnik może pracować w układzie G/T. Dlatego że po przyłączeniu do sieci 400VAC po rozruchu, będzie pracował w sieci 400V i w połączeniu trójkąta.
Powrót do góry
   
bogdan_10
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 26 Mar 2003
Posty: 528

Post#23 01 Maj 2004 12:35   

silnik,gwiazda czy trójkąt


Może ktoś by mi wytłumaczył skąd się bieże 690V w gwieżdzie przy rozruchu g/t.
A ile końcy to nie wiemy.
Powrót do góry
   
Usunięty






Post#24 01 Maj 2004 13:21   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Witam
silnik pracuje w trójkącie przy 400V, a więc osiąga max moc i obroty
(parametry znamianowe)
w gwieździe uzwojenia dla napięć międzyfazowych są połączone szeregowo, a więc większa oporność, mniejszy prąd a co za tym idzie mniejsza moc na wale
i dochodzimy do sedna
jeżeli chcemy w gwieździe wytwożyć moc max na wale, to
napięcie pracy w trójkącie mnożymy przez 1,73 i wychodzi napięcie pracy silnika w gwieździe 692V
to jest podstawowe przeliczenie dla silników z trójkąta na gwiazdę jak i odwrotnie
czemu kolega o tym nie wie ?
Powrót do góry
   
POL02
Moderator AGD
Moderator AGD


Dołączył: 15 Gru 2002
Posty: 1996
Miasto: Lubelskie

Post#25 02 Maj 2004 08:14   

silnik,gwiazda czy trójkąt


Witam.
Kolega geguś ma rację.
A załatwieniem tematu niech będzie ta strona:
http://www.zse.bydgoszcz.pl/~automat/informacje_ogolne/9zabezpieczenie_silnikow.pdf
Powrót do góry
   
bogdan_10
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 26 Mar 2003
Posty: 528

Post#26 02 Maj 2004 22:36   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Kolego geguś jak ty to widzsz gwiazdy połączone w szereg. Po pierwsze przy rozruchu g/t, napięcie w gwieżdzie jest mniejsze o pierwiastek z trzech od napięcia międzyprzewodowego.
Uf=U/1.73
Natomiast w trójkącie Uf=U
Bo jak można przemnarzać trójkąt*1.73 i żeby wyszła nam gwiazda 690V. Jeszcze nie spotkałem żeby przy rozruchu gwiazdy łączyły się w szereg. W g/t dąży się do obnizenia napięcia gw. Jest zasada że prąd gw. powinien być 3 razy mniejszy od prądu trójkąta.
Podsyłam dokumenty

http://www.simr.pw.edu.pl/imrc/polski/m2.pdf
http://www.au.poznan.pl/~wpawlak/doc/CWICZENIE_10.pdf

Aha POLO2 ta tabela nie wiele wniosła te napięci to napięcia na jakie wykonano te maszyny a nie napięcia sieci.
Także silnik 1 postu według mnie nie będzie chodził g/t.
W dalszym ciągu proponuje nowy temat g/t.
Cześć.
Powrót do góry
   
macher
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 23 Lip 2003
Posty: 207

Post#27 03 Maj 2004 01:23   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


"Bo jak można przemnarzać trójkąt*1.73 i żeby wyszła nam gwiazda 690V. Jeszcze nie spotkałem żeby przy rozruchu gwiazdy łączyły się w szereg. W g/t dąży się do obnizenia napięcia gw. Jest zasada że prąd gw. powinien być 3 razy mniejszy od prądu trójkąta. Podsyłam dokumenty "
przy połączeniu w "szereg" impedancji fazowych prąd fazowy jest o 1.73 mniejszy - to jest rozruch "G"
geguś ma rację
8O
macher
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 03 Maj 2004 01:23   





Powrót do góry
   
bogdan_10
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 26 Mar 2003
Posty: 528

Post#28 03 Maj 2004 10:24   

silnik,gwiazda czy trójkąt


Jeżeli tak ma być to wszystkich pszepraszam.
Ale czegoś się nauczyłem.
Powrót do góry
   
Henry
Poziom 5
Poziom 5


Dołączył: 26 Lip 2002
Posty: 13
Miasto: wielkopolskie

Post#29 Post autora tematu 04 Maj 2004 21:49   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Oznaczenie na tabliczce znamionowej że silnik pracuje :w gwiezdzie przy napięciu 690V,a w trójkącie przy napięciu 400V oznacza że żeby osiągnąć nominalną moc silnika z takimi oznaczeniami trzeba przyłożyć ww napięcia dla odpowiedniego układu pracy silnika.Nie oznacza to jednak że ten silnik nie może pracować w układzie gwiazdy przy U=400V jednak wtedy nie należy przekroczyć mocy o 1,73 mniejszej od mocy znamionowej.przekroczenia tego parametru powoduje spadek obrotów ,wzrost prądu i w konsekwencji przegrzanie i wreszcie spalenie silnika.Moje pytanie na początku dyskusji dotyczyło ew. możliwośći startu silnika od razu z gwiazdy i wydaje mi się że gro odpowiedzi było mi niezwykle pomocne a pozostałe pobudziły nowe wątki tego tematu.
Powrót do góry
   
Usunięty






Post#30 04 Maj 2004 22:44   

Re: silnik,gwiazda czy trójkąt


Witam
chodziło chyba start bezpośredio z trójkąta anie z gwiazdy bo z gwiazdy
to każdy silnik wystartuje
co do rozruchu odrazu z trójkąta w twoim przypadku ja osobiście bym tak
silnika nie puścił gdyż w sprężarkach jest rozruch lekki a silniki są od 2,2kW i nawet tam jest rozruch gwiazda/trójkąt
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> ElektroTechnika -> Elektro Maszyny i Urządzenia -> silnik,gwiazda czy trójkąt
Strona 1 z 2 Idź do strony 12  Następny
Podobne tematy
Silnik gwiazda trójkąt czy można użyć dodatkowo wyłącznika lewo-prawy (5)
Silnik 4.5 kW trójkąt - gwiazda (7)
Silnik 7.5 KW przełącznik trójkąt gwiazda (6)
silnik i wyłącznik gwiazda trójkąt (3)
Przełącznik gwiazda/trójkąt silnik 7,5 kW (9)
silnik 3 fazy gwiazda trójkąt (1)
Silnik 7,5kW. Rozruch Gwiazda - Trójkąt. (20)
Silnik dwubiegowy trójkąt - podwójna gwiazda (5)
Sterowanie FOC - silnik gwiazda/trójkąt (4)
Przezwojenie silnika gwiazda/trójkąt na gwiazda/podwójna gwiazda (14)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.1 seconds

elektroda.pl temat RSS