X
  • #1 24 Apr 2009 07:48
    Farmi18
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Hej!
    Odnawiam od dluugiego już czasu SHL Gazelę.
    Jakie są objawy uszkodzonej cewki wysokiego napięcia - motor
    Motorkiem zrobiłem z 600km po remoncie silnika i teraz rozebrałem ją do lakierowania. Przy okazji starą instalację elektryczną 12V wymieniłem na nowe kable. Gdy juz wszystko rozebrałem, zobaczyłem, że cewka wysokiego napięcia nie jest 12V, tylko 6V.
    Tak teraz moje pytanie - dlaczego motor jeździł przy wszystkich odbiornikach 12V. Światła przednie dobrze świeciły, a są 12V i przecież podłączone są pod cewkę zapłonową??
    Jakie są objawy uszkodzonej cewki wysokiego napięcia - motor
    Motor tak jeździł......
    Na co mogę liczyć, gdy teraz wstawię cewkę 12V - moc, Vmax, spalanie mniejsze, bo chyba mi coś dużo paliła?

    Jak bym chciał poszukać starej cewki z epoki i miałbym kilka do wyboru, to jak wybrać najlepszą z kilku?? Chodzi mi o to, że pewnie żywotność cewka maj jakąś i jakość jej jest z czasem coraz gorsza i jak tu wybrać coś starego co jeszcze posłuży przez kilkaset kilometrów??
  • #2 24 Apr 2009 08:26
    pipałosia
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Telekomunikacja to nie motoryzacja i zwłaszcza stara , przecież nawet nie wiesz o czym piszesz cewka zapłonowa to zapłonowa natomiast te od żarówek to chyba inaczej są podłączone prawda "elektrit" ? .
  • #3 24 Apr 2009 08:30
    Alfax
    Level 27  
    Helpful post? (+1)
    Witam
    Wielkie brawa za chęci i zapał przy renowacji tego motorka :o Gazela - cudo.
    Co do cewki - to równie dobrze mogła tam działać i 6-cio woltowa, o ile tylko była odpowiednio wytrzymała. Na działanie reszty instalacji nie miało to wpływu, bo cewka dawała tylko napięcie na świecę, a dla innych odbiorników napięcie 12V pochodziło z prądnicy. Plusem stosowania cewki na 6V było większe napięcie na świecy a więc silniejsza iskra, a minusem (mogło być) wypalanie się styków przerywacza.
    Jak teraz założysz cewkę na 12V, to w mocy, prędkości czy spalaniu nic (lub bardzo niewiele) nie powinno się zmienić., Te parametry (a zwłaszcza spalanie) bardziej zależą od stanu silnika i regulacji np. gaźnika, niż od cewki.
    Co do żywotności cewki - ona raczej nie zużywa się tak jak np. łożysko, tylko albo działa, albo nie (choć to niedziałanie też może objawić się po jakimś czasie od zamontowania do motoru), a najczęstszymi uszkodzeniami cewki bywa przerwa w uzwojeniach, albo zwarcie w nich. W przypadku starych cewek można spodziewać się jednego i drugiego, ale obecność przerwy można sprawdzić omomierzem, natomiast przy zwarciu w uzwojeniu jest nieco trudniej. Można by mierzyć indukcyjność uzwojenia, ale chyba praktyczniejszą metodą jest zamontowanie takiej cewki i obserwowanie pracy silnika przy różnych obrotach: czy nie przerywa, czy nie gaśnie, czy nie stracił mocy itp. Więc jeśli cewka po sprawdzeniu omomierzem nie wykazuje przerw i jeśli nie ma śladów wycieku oleju, to trzeba ją zamontować i robić próby. I ja bym raczej dał cewkę też znów na 6V - silniejsza iskra to zawsze silniejsza iskra.
    Pozdrawiam i powodzenia
  • #4 24 Apr 2009 09:44
    Farmi18
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    Jak się o czymś myśli i szuka błędu i usterki, to się zaczyna wszytko mieszać - oczywiście, ze na światła idzie z prądnicy, a nie cewki :P.
    Miałem tu na uwadze fakt, że śwatła nie działają na wyłączonym silniku, czyli prad nie idzie z aku, a dlaczego mi tu się cewka przyplątała - dlatego, że jest inna niż powinna i tak jakoś.... no ale wyjaśniliśmy to juz sobie :) na szczęscie się nie kłuciłem :P.
    Co do mojej cewki ALFAX - bańka cewki (obudowa) jest "spuchnięta" jak kondensator elektrolityczny czasami może być gdy wysycha. Nic z niej nie wycieka na szczęscie póki co.
    Spuchnięcie może świadczyc o jej eksploatowaniu z wyższym napięciem??
  • #5 24 Apr 2009 10:13
    Alfax
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Tak, może. Taka cewka 6V podłączona pod 12V na pewno mocniej się grzała, co powodowało rozszerzanie się oleju i spuchnięcie puszki. Fakt, o tym aspekcie nie pomyślałem gdy w poprzednim poście proponowałem ci ponowne założenie cewki 6V.
  Search 4 million + Products
Browse Products