Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Silnik do hulajnogi i sterowanie jego obrotoami.

krzysiek_82 26 Kwi 2009 17:30
  • #1 26 Kwi 2009 17:30
    krzysiek_82
    Poziom 13  

    Witajcie
    Ciężko mi było trafić na odpowiedni dział, ale mam nadziej, że wybrałem dobrze. Kupiłem dzisiaj hulajnogę elektryczną wyposażoną w silnik oraz dwa akumulatory miernik wskazuje na każdym ok 5.5V Instalacja elektryczna była pocięta więc muszę sobie ją zrobić od nowa. Podstawowe pytanie na które nie znalazłem odpowiedzi to jak płynnie regulować prędkość obrotową silnika przy użyciu potencjometru który zabudowany jest w manetce (3 przewody). Silnik ma wyprowadzenie na dwa przewody. Jestem amatorem w tej dziedzinie, myślałem, żeby podłączyć całość przez przekaźnik ale nie bardzo wiem jak się za to zabrać.

    Silnik do hulajnogi i sterowanie jego obrotoami.

    Silnik do hulajnogi i sterowanie jego obrotoami.





    Dla zainteresowanych oto zdjęcie silnika powyżej , niestety nie znam jego parametrów, będę chciał zastosować mały lekki akumulator samochodowy 12V 44Ah nie wiem czy mogę go użyć? Być może ktoś z Was miał do czynienia z takim silnikiem i pamięta chociaż podstawowe jego parametry?

  • #2 26 Kwi 2009 22:36
    kris669
    Poziom 19  

    Musi być regulator PWM. Potrzebny będzie tranzystor/tranzystory mocy (MOSFET). Tzw. stycznik liniowy (jeśli będzie zastosowany) może spełniać jedynie rolę załączania obwodu głównego, ale nie regulacji.

  • #3 27 Kwi 2009 00:22
    OldSkull
    Poziom 27  

    Regulacja napięcia za pomocą PWM. Z obrotami będzie gorsza sprawa - chyba, że być zrobił w jakiś sposób pomiar prędkości i sprzężenie zwrotne... ale skoro nie bardzo wiesz jak sie za to zabrać to feedback sobie odpuść.
    Powinien starczyć pojedynczy tranzystor typu MOSFET (IRFZ44N, STP60NF06 lub jakiś jeszcze mocniejszy), najlepiej załączany dedykowanym driverem (koszt nieduży) lub przez 2 tranzystory. Do tego dioda na silniku przeciwnie skierowana.

    Jeśli miernik wskazuje 5.5V na akumulatorze to będziesz musiał albo użyć akumulatora od motoru (6V) albo starać się nie przekraczać wypełnienia PWM 50%.

  • #4 29 Kwi 2009 10:12
    dste5
    Poziom 16  

    W manetce może nie być potencjometru, tylko hallotron.

  • #5 29 Kwi 2009 21:02
    petronix1991
    Poziom 14  

    przecież hallotron to też potencjometr tyle, że wieloobrotowy.

  • #6 29 Kwi 2009 21:44
    OldSkull
    Poziom 27  

    @petronix1991: najpierw poczytaj co to jest hallotron, zamiast pieprzyć bzdury.

  • #7 30 Kwi 2009 10:42
    dste5
    Poziom 16  

    Czasem, dla okreslenia potencjometrów wieloobrotowych używało się nazwy helitrim, od nazwy firmy, która je produkowała.

  • #8 30 Kwi 2009 22:34
    petronix1991
    Poziom 14  

    sorki pomyliło mi sie z helitrimem

  • #9 02 Maj 2009 16:19
    Usunięty
  • #10 02 Maj 2009 22:34
    OldSkull
    Poziom 27  

    Cytat:
    Sterowanie PWM)Pulse Width Modulation) właśnie pozwala na regulacje częstotliwości

    No patrzcie! zmieniając szerokość impulsu zmieniamy częstotliwość :o
    Cytat:
    a nie regulację napięcia.

    kolejny, który powinien się douczyć... dzięki PWM regulujemy wartość skuteczną napięcia (ew. wartość średnią, jeśli obciążenie ma wysoką impedancję).

    Poza tym obstawiałbym akumulatory 6V, które są rozładowane - w takim wypadku tranzystory trzeba ustalić jakby układ zasilano napięciem 14V (naładowany akumulator). Pytanie do autora tematu: te akumulatory mają jakieś oznaczenia? Mógłbyś dać fotkę?

  • #11 03 Maj 2009 00:02
    Usunięty
  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty