X

Silnik do hulajnogi i sterowanie jego obrotoami.

krzysiek_82 26 Apr 2009 17:30
  • #1 26 Apr 2009 17:30
    krzysiek_82
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Witajcie
    Ciężko mi było trafić na odpowiedni dział, ale mam nadziej, że wybrałem dobrze. Kupiłem dzisiaj hulajnogę elektryczną wyposażoną w silnik oraz dwa akumulatory miernik wskazuje na każdym ok 5.5V Instalacja elektryczna była pocięta więc muszę sobie ją zrobić od nowa. Podstawowe pytanie na które nie znalazłem odpowiedzi to jak płynnie regulować prędkość obrotową silnika przy użyciu potencjometru który zabudowany jest w manetce (3 przewody). Silnik ma wyprowadzenie na dwa przewody. Jestem amatorem w tej dziedzinie, myślałem, żeby podłączyć całość przez przekaźnik ale nie bardzo wiem jak się za to zabrać.

    Silnik do hulajnogi i sterowanie jego obrotoami.
    Silnik do hulajnogi i sterowanie jego obrotoami.



    Dla zainteresowanych oto zdjęcie silnika powyżej , niestety nie znam jego parametrów, będę chciał zastosować mały lekki akumulator samochodowy 12V 44Ah nie wiem czy mogę go użyć? Być może ktoś z Was miał do czynienia z takim silnikiem i pamięta chociaż podstawowe jego parametry?
  • #2 26 Apr 2009 22:36
    kris669
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Musi być regulator PWM. Potrzebny będzie tranzystor/tranzystory mocy (MOSFET). Tzw. stycznik liniowy (jeśli będzie zastosowany) może spełniać jedynie rolę załączania obwodu głównego, ale nie regulacji.
  • #3 27 Apr 2009 00:22
    OldSkull
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Regulacja napięcia za pomocą PWM. Z obrotami będzie gorsza sprawa - chyba, że być zrobił w jakiś sposób pomiar prędkości i sprzężenie zwrotne... ale skoro nie bardzo wiesz jak sie za to zabrać to feedback sobie odpuść.
    Powinien starczyć pojedynczy tranzystor typu MOSFET (IRFZ44N, STP60NF06 lub jakiś jeszcze mocniejszy), najlepiej załączany dedykowanym driverem (koszt nieduży) lub przez 2 tranzystory. Do tego dioda na silniku przeciwnie skierowana.

    Jeśli miernik wskazuje 5.5V na akumulatorze to będziesz musiał albo użyć akumulatora od motoru (6V) albo starać się nie przekraczać wypełnienia PWM 50%.
  • #4 29 Apr 2009 10:12
    dste5
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    W manetce może nie być potencjometru, tylko hallotron.
  • #5 29 Apr 2009 21:02
    petronix1991
    Level 14  
    Helpful post? (-1)
    przecież hallotron to też potencjometr tyle, że wieloobrotowy.
  • #6 29 Apr 2009 21:44
    OldSkull
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    @petronix1991: najpierw poczytaj co to jest hallotron, zamiast pieprzyć bzdury.
  • #7 30 Apr 2009 10:42
    dste5
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Czasem, dla okreslenia potencjometrów wieloobrotowych używało się nazwy helitrim, od nazwy firmy, która je produkowała.
  • #8 30 Apr 2009 22:34
    petronix1991
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    sorki pomyliło mi sie z helitrimem
  • #9 02 May 2009 16:19
    Removed
    Helpful post? (0)
    Quote:
    @petronix1991: najpierw poczytaj co to jest hallotron, zamiast pieprzyć bzdury.

    Sam pieprzysz bzdury. Sterowanie PWM właśnie pozwala na regulacje częstotliwości (prędkości obrotów w tym przypadku), a nie regulację napięcia.
    Co do tematu to niech kolega zmierzy omomierzem jaki jest opór na cewce tego silnika, podstawiamy później do prawa oma mając prawdopodobne napęcie 2x5V i opór. Na tej podstawie będziesz mógł określić jakiej mocy tranzystor użyć. Budujesz generator na NE555, wkładasz tranzystor na wyjście i hulasz.
  • #10 02 May 2009 22:34
    OldSkull
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Quote:
    Sterowanie PWM)Pulse Width Modulation) właśnie pozwala na regulacje częstotliwości

    No patrzcie! zmieniając szerokość impulsu zmieniamy częstotliwość :o
    Quote:
    a nie regulację napięcia.

    kolejny, który powinien się douczyć... dzięki PWM regulujemy wartość skuteczną napięcia (ew. wartość średnią, jeśli obciążenie ma wysoką impedancję).

    Poza tym obstawiałbym akumulatory 6V, które są rozładowane - w takim wypadku tranzystory trzeba ustalić jakby układ zasilano napięciem 14V (naładowany akumulator). Pytanie do autora tematu: te akumulatory mają jakieś oznaczenia? Mógłbyś dać fotkę?
  • #11 03 May 2009 00:02
    Removed
    Helpful post? (0)
    Nie zrozumieliśmy się kolego, oczywiście, że masz racje. Wywnioskowałem odwrotnie z twojego postu. Tam mi chodziło tylko o ścisłość twojej wypowiedzi którą przeinaczyłem i która właśnie mi nie pasowała. Chodziło mi o to, że dosłownie nie zmieniamy napięcia. Za to zmiana napięcia jest efektem wyjściowym.
  Search 4 million + Products
Browse Products