X

silnik 1.1kw na 220v sprawdzenie oraz podłączenie

04 May 2009 20:36 CIciomateusz
  • #1 04 May 2009 20:36
    ciomateusz
    Level 14  
    Helpful post? (+1)
    witam
    Mam silnik 1.1kv na 220v ale nie wiem czy jest sprawny i i nie bardzo wiem jak go sprawdzić. Posiada on 2 uzwojenia (mierzyłem multimetrem i na jednym uzwojeniu pokazało około 2 omy a na drugim około 4 omy), oraz wyprowadzenia na wyłącznik chyba odśrodkowy (po zmierzeniu tych dwóch styków okazała się przerwa, uszkodzone?). Podłączony do niego jest kondensator 180-200 (nie jest podana jednostka ale to chyba mikrofarady).
    Mógł by mi ktoś pomóc jak sprawdzić która cewka jest rozruchowa a która robocza? oraz czy kondensator ma odpowiednią pojemność (bo ktoś go wymieniał). Po podłączeniu cewki o mniejszej rezystancji jako roboczej a tej drugiej jako rozruchowej (przez chyba niesprawny wyłącznik) silnik buczy i zero obrotów (kręcenie ręką wału nic nie pomaga).
    Z góry dzięki za wszystkie odpowiedzi czy silnik jest sprawny, czy kondensator jest odpowiedni do mocy silnika, jak rozróżnić uzwojenia oraz czy ten wyłącznik jest uszkodzony (czy można go zastąpić wyłącznikiem ręcznym)?
  • #2 04 May 2009 21:30
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witam !
    Sprawny silnik nawet jak ma odłączony kondensator i wyłącznik odśrodkowy gdy zostanie włączony bez obciążenia powinien się dać ręcznie zakręcić i wejść na obroty.
    Mój silnik 1,1kW ma oporności 2,2ohm (robocze), 12ohm (pomocnicze), silnik jest sprawny. Kondensator 100 mikrofaradów.
    Rozkręć silnik i sprawdź jak wyglądają uzwojenia, i czy nie ma zapachu spalenizny ?
    Pozdrawiam. Stefan GG6293398
  • #3 04 May 2009 21:34
    zubel
    Warunkowo odblokowany
    Helpful post? (0)
    Na wewnętrznej stronie dekla od zacisków podłączenia silnika powinien być schemat połączeń silnika a na tabliczce znamionowej chyba jest podana pojemność. Jeżeli jest uszkodzony wyłącznik odśrodkowy to można go zastąpić przełącznikiem
  • #4 04 May 2009 21:55
    ciomateusz
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    faktycznie, na tabliczce znamionowej pisze kondensator 180mikro - więc wydaje się odpowiedni.
    Co do wyłącznika odśrodkowego to rozumiem że mam najpierw złączyć jego styki a po osiągnięciu obrotów wyłączyć? czy spali się to uzwojenie jak będzie działać chwile po osiągnięciu pełnych obrotów silnika?
    (zmierzyłem dokładnie i jedno uzwojenie ma 2,2oma a drugie 4,4oma)
  • #5 05 May 2009 08:06
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witam !
    Do rozruchu uzwojenie pomocnicze, kondensator i wyłącznik odśrodkowy łączone są szeregowo. Gdy silnik wejdzie na obroty wył odśrodkowy rozłącza tą część silnika.
    4,4ohm to za mało prawdopodobnie jest spalone uzwojenie pomocnicze. Czasem to widać po rozkręceniu silnika.
    Ze spalonym uzwojeniem rozruchowym silnik nie da się odpalić gdyż zwarte zwoje hamują silnik.
    Powodzenia życzę. Pozdrawiam. Stefan
  • #6 05 May 2009 11:40
    zubel
    Warunkowo odblokowany
    Helpful post? (0)
    Witam
    Nic złego silnikowi się nie stanie jak pochodzi sobie dwie czy trzy sekundy dłużej. Tak jak napisałeś. Po rozruchu rozłączasz to uzwojenie.
  • #7 06 May 2009 16:05
    ciomateusz
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    Podłączyłem uzwojenie rozruchowe na sztywno (dla próby bo nie miałem wyłącznika), po włączeniu silnik ruszył i rozpędził się po czym wyłączyłem go (gdyż rozruch był na sztywno) po drugiej próbie też ruszył (też nie działał dłużej jak 2 sekundy) a po 3 zaczął tylko buczeć (zero obrotów). po sprawdzeniu co się stało stwierdzam że poszedł kondensator (miernik pokazuje że ma zwarcie). Kondensator był dokładnie taki jaki powinien być - jaki jest napisany na tabliczce znamionowej (180uF na 350V)
    Co może być przyczyną że się coś takiego stało?
    Może zastosować kondensator na większe napięcie?
    Mam jeszcze pytanie jaki wyłącznik zastosować do wyłączania uzwojenia rozruchowego?
  • #8 06 May 2009 17:36
    zubel
    Warunkowo odblokowany
    Helpful post? (0)
    Witam. Kondensator mógł się uszkodzić ze starości. Możesz założyć na 400V.Jako przełącznik możesz zastosować przełącznik gwiazda-trójkąt lub zrobić samemu z przełącznika ŁK15
  • #9 06 May 2009 17:48
    ciomateusz
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    raczej uszkodzenie ze starości bym wykluczył (był prawie nowy) - ktoś go wymieniał lecz nie dało to rezultatów (bo uszkodzony był wyłącznik odśrodkowy) po czym silnik trafił do mnie.
    Zapomniałem dodać że jak sprawdzałem to kondensator był gorący tuż po wyłączeniu silnika.
    Może być jakaś inna przyczyna uszkodzenia kondensatora?
    A co do tego wyłącznika ŁK15 to nie ma tańszego rozwiązania bo na Allegro koszt takiego wyłącznika to 90zł
  • #10 06 May 2009 18:08
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (+1)
    Witam !
    Kondensatory stosowane do rozruchu silników są kondensatorami do pracy krótkotrwałej. Podłączenie 230V na dłuższy czas niż rozruch silnika mogło doprowadzić do nagrzania kondensatora w efekcie do zwarcia kondensatora.
    Skąd Ciomateusz wiesz że wyłącznik odśrodkowy jest uszkodzony ?, rozkręciłeś silnik ? 4,4ohm uzwojenia pomocniczego sugeruje zwarcie tego uzwojenia, przez co silnik nie wchodzi na obroty, jeśli silnik nie wchodzi na obroty to nawet dobry wyłącznik odśrodkowy nie odłączy
    obwodu rozruchowego.
    Powodzenia życzę. Stefan - były pracownik fabryki silników elektrycznych w Poznaniu EMA - Wiefamel
  • #11 06 May 2009 18:42
    ciomateusz
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    Piałem kilka postów wyżej że podłączyłem silnik nie dłużej niż 2 sekundy.
    Wyłącznik odśrodkowy jest uszkodzony ponieważ ma przerwę (nie przewodzi)- tak pisałem w pierwszym poście przy wyłączonym silniku.
    Co do rezystancji uzwojenia rozruchowego to mierzyłem go miernikiem najprostszym i najtańszym i szczerze mówiąc bardziej wieże że to uzwojenie jest dobre niż że ten miernik pokazuje dobrze (szczególnie przy tak małych rezystancjach). Skoro silnik ruszył to nawet jak by było coś zwarte w tym uzwojeniu to nie będzie za bardzo przeszkadzało (bo i tak to uzwojenie jest rozłączane tuż po starcie a swoje zadanie spełnia-rozpędza silnik.
    Martwi mnie jedynie sprawa tego kondensatora gdyż kolega zubel pisał że 2 sekundy nie wywrze na silniku wrażenia jak będzie chodził z dwiema uzwojeniami, a może się mylił?
  • #12 06 May 2009 19:56
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witam !
    Pomiar uzwojeń dobrego silnika robiłem najtańszym miernikiem za 15zł.
    Pozdrawiam. Stefan
  • #13 06 May 2009 20:01
    ciomateusz
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    spróbuje zmierzyć jeszcze to uzwojenie innym miernikiem
    czy jeśli rozbiorę silnik to mogę zauważyć spalenie tego uzwojenia czy raczej to nie do zauważenia?
  • #14 06 May 2009 20:12
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Pomiar Metexem:
    rob 1,4ohm
    pom 8,2ohm
    Czasem jest widać czasem nie widać .
  • #15 06 May 2009 20:30
    gimak
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    Włączę się do tematu ponieważ mam też silnik o takich samych parametrach. Też dwa uzwojenia nawijane takim samym drutem. Jedno nawinięte jest pojedynczym drutem, a drugie podwójnym. Wyłącznika odśrodkowego nie ma. Podłączyłem go w ten sposób, że uzwojenie nawinięte podwójnym drutem potraktowałem jako robocze, a uzwojenie nawinięte pojedynczym drutem jako pomocnicze (rozruchowe) równolegle podłączone przez kondensator do uzwojenia rozruchowego. Silnik chodził tylko się zaczął grzać. Okazało się, że po odłączeniu uzwojenia rozruchowego silnik też sam rusza (również pod obciążeniem) z tym że raz w lewo a raz w prawo.
    Nie wiem i już tego nie sprawdzę, czy na początku silnik ruszyłby bez obciążenia na jednym uzwojeniu.
    Grzeje się również na biegu luzem. Przypuszczam, że któreś uzwojenie ma zwarcie między zwojowe i dlatego silnik rusza sam i to jest powodem jego grzania. I teraz po przeczytaniu postów na ten temat nie wiem czy silnik uszkodziłem przez trwałe połączenie przez kondensator drugiego uzwojenia, czy silnik od początku miał feler.
    Zastanawiam się również czy ma sens jego przewijanie.
  • #16 06 May 2009 20:43
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witam !
    Gimak, czy twój silnik nigdy nie miał wyłącznika odśrodkowego ?
  • #17 06 May 2009 21:02
    gimak
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    sp3ots wrote:
    Witam !
    Gimak, czy twój silnik nigdy nie miał wyłącznika odśrodkowego ?

    Nie, nie miał. Miałem go rozebrany i nic nie wskazywłoby, że czegoś brakuje. Na uzwojeniach nie widać żadnych zmian, żeby były przegrzane, tylko nici którymi oplecione były uzwojenia się od temperatury stopiły.
    Mam drugi silnik z wyłącznikiem odśrodkowym, ale on chodzi bez kondensatora.
  • #18 07 May 2009 08:28
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witam !

    Gimak, czy twój silnik nigdy nie miał wyłącznika odśrodkowego ?
    Quote:

    Nie, nie miał. Miałem go rozebrany i nic nie wskazywłoby, że czegoś brakuje. Na uzwojeniach nie widać żadnych zmian, żeby były przegrzane, tylko nici którymi oplecione były uzwojenia się od temperatury stopiły.
    Mam drugi silnik z wyłącznikiem odśrodkowym, ale on chodzi bez kondensatora.

    Jeśli silnik nigdy nie miał wyłącznika odśrodkowego to napięcie podajemy na uzwojenie robocze, uzwojenie pomocnicze łączymy szeregowo z kondensatorem PRACY i podłączamy na stałe do uzwojenia roboczego.
    Jeśli nie było wył odśrodkowego to nigdy po rozruchu nie odłączamy tej gałęzi silnika.
    Panie, Panowie !
    Mam prośbę jeśli piszecie o problemach z silnikami to wstawiajcie jakieś zdjęcia, lub z tabliczki znamionowej (jeśli coś widać) przepiszcie dane tego silnika. Wtedy łatwiej doradzić.

    Gimak !
    Jeśli silnik nie miał wył odśrodkowego to moim zdaniem nie ma 1,1kW,
    "zabawę" z silnikami zakończyłem w 1989roku, mogę się mylić ?

    Pozdrawiam. Stefan
  • #19 07 May 2009 12:14
    zubel
    Warunkowo odblokowany
    Helpful post? (0)
    Do. Ciomateusz. Pokręć wałem silnika i wtedy gdy się kręci podłącz go do sieci. Jeżeli nabierze obrotów to zostaw go niech sobie trochę pochodzi ale od czasu do czasu sprawdzaj temperaturę silnika. Jeżeli jest OK to tylko wymień kondensator, ale jak się grzeje to prawdopodobnie jest skrót w uzwojeniu rozruchowym i dlatego uszkodził się kondensator
  • #20 07 May 2009 12:30
    gimak
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Obecnie nie jestem w domu więc nie dysponuję dokładnymi danymi z tabliczki znamionowej. Mogę tylko w tej chwili uzupełnić, że jest silnik ma obroty zbliżone do 3000 (poślizg) i rodowód ze wschodu (ukraiński lub rosyjski). Kupiłem go jako nowy - nieużywany parę lat temu. Grzanie w krótkim czasie po uruchomieniu.
    To na razie tyle co mogę w tej chwili dodać.
    Pozdrawiam. Maciej
  • #21 07 May 2009 16:11
    pawel0777
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    gimak wrote:
    I teraz po przeczytaniu postów na ten temat nie wiem czy silnik uszkodziłem przez trwałe połączenie przez kondensator drugiego uzwojenia, czy silnik od początku miał feler.
    Zastanawiam się również czy ma sens jego przewijanie.


    To że silnik jest na 230V wcale nie oznacza że musi być wyposażony w wyłącznik odśrodkowy.W żadnym w miarę nowym silniku nie ma takiego czegoś.Uzwojenie rozruchowe włączone na stałe poprzez kondensator pracuje cały czas.

    To że jednofazowiec grzeje się bez obciążenia nie zawsze oznacza że jest uszkodzony...włącz amperomierz i zobacz ile prądu bierze :D
  • #22 07 May 2009 22:18
    e2rd.o
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    ciomateusz wrote:

    (czy można go zastąpić wyłącznikiem ręcznym)?

    Można zastosować przycisk dzwonkowy lub inny przycisk o podobnym działaniu.
  • #23 08 May 2009 02:42
    zubel
    Warunkowo odblokowany
    Helpful post? (0)
    e2rd.o wrote:
    ciomateusz wrote:

    (czy można go zastąpić wyłącznikiem ręcznym)?

    Można zastosować przycisk dzwonkowy lub inny przycisk o podobnym działaniu.
    Nie da się takiego przycisku zastosować jak kolega pisze dlatego że on musi działać odwrotnie tzn musi odłączyć uzwojenie rozruchowe
  • #24 08 May 2009 07:41
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witam !
    Procedura rozruchu z przyciskiem "dzwonkowym":
    1. Przed włączeniem zasilania silnika wciskamy przycisk dzwonkowy.
    2. włączamy zasilanie silnika
    3. gdy silnik uzyska odpowiednie obroty puszczamy przycisk "dzwonkowy"

    Powodzenia życzę. Stefan
  • #25 08 May 2009 17:19
    darek1.65
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Pomierz oporność między uzwojeniami. Wymień kondensator.
  • #26 08 May 2009 20:01
    zubel
    Warunkowo odblokowany
    Helpful post? (0)
    darek1.65 wrote:
    Pomierz oporność między uzwojeniami. Wymień kondensator.
    Kondensator może ulec uszkodzeniu jeżeli będzie zwarte uzwojenie rozruchowe. Tak jak pisałem pchnij silnik obojętnie w którą stronę i podłącz go do sieci. Jeżeli się grzeje to jest padnięty
  • #27 08 May 2009 20:31
    darek1.65
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Pomierz prąd w czasie pracy silnika uruchomionego jak podał kolega zubel.
  • #28 14 Sep 2009 13:37
    kubadj8
    Level 2  
    Helpful post? (+1)
    Witam
    Chciałbym sie włączyć do tematu gdyż mam podobny problem. Otóż mam silnik elektryczny od hydroforu 1.45kW na 230V, i w pewnym ustawieniu wirnika silnik nie kręci tylko buczy (na 1 zdjęciu białą taśmą zaznaczone ustawienie wirnika gdy buczy i nie kręci) w pozostałych ustawieniach wirnika silnik załącza się normalnie. Dołączam również zdjęcie schematu silnika. Sprawdziłem również rezystancje uzwojeń, które wynoszą odpowiednio 3,6 i 6,6 ohmów.
    Z góry dzięki za pomoc.
    silnik 1.1kw na 220v sprawdzenie oraz podłączenie
    silnik 1.1kw na 220v sprawdzenie oraz podłączenie
  • #29 14 Sep 2009 14:28
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witam !
    Masz uszkodzone łożysko od strony napędu lub uszkodzony hydrofor.
    Sprawdź silnik bez hydroforu.
    Sprawdź dokręcenie śrub skręcających silnik.
  • #30 14 Sep 2009 14:46
    kubadj8
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    dzieki zaraz zobacze.
    Dodam tylko iż na początku buczenie trwało kilka sekund i silnik załączał się normalnie. Ale z czasem było coraz gorzej, aż w końcu buczał cały czas i nagrzewał się. Po rozkręceniu wnętrze silnika zwoje itd byly mokre (co mnie bardzi zdziwiło i zaniepokoiło).
  Search 4 million + Products
Browse Products