Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Czy mój schemat co + cwu jest poprawny

kubi4 24 Maj 2009 13:00
  • #1 24 Maj 2009 13:00
    kubi4
    Poziom 16  

    Witam serdecznie
    Jestem na etapie przeróbki 30 letniej instalacji co + cwu.
    Kupiłem nowy kocioł z automatyką Krzaczek SKDR 1.2 15KW, dorabiam do tego schemat bo w następnym tygodniu zaczynam modernizację.
    Tak więc:
    Zrobiłem schemat jak w załączniku.
    Chciałbym żeby to działało. Nie wiem w którym miejscu dać zawory bezpieczeństwa oraz nie wiem czy zawór mieszający w tym układzie będzie zdawał egzamin.
    Proszę o opinię oraz o sugestie forumowiczów posiadających jakąkolwiek wiedzę i doświadczenie. Jestem całkowicie zielony w temacie a schematy dostępne w sieci są dla mnie niezbyt czytelne.

    Czy mój schemat co + cwu jest poprawny

  • Pomocny post
    #2 24 Maj 2009 13:19
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    1. Naczynie przelewowe podłączyć przed zaworem kulowym
    2. Dół naczynia przelewowego umieścić wyżej niż góra grzejnika łazienkowego
    3. Grzejnik łazienkowy podłączyć za mieszaczem tak jak reszta grzejników
    4. Tak samo z zasobnikiem c.w.u.
    5. Na casobnik c.w.u. dałbym odrębną pompę bo jak nie dasz to nawet jeśli woda użytkowa nagrzeje się wieczorem to rano będzie chłodna (ciepło przejdzie na grzejniki)
    6. Zawór trójdrogowy zastąpiłbym czterodrogowym

  • #3 24 Maj 2009 13:34
    kubi4
    Poziom 16  

    chciałbym żeby instalacja mogła nadal działać grawitacyjnie jak to się dzieje teraz

    ad1 zaraz to poprawię na rysunku
    ad2 nie napisałem ale naczynko przelewowe jest na strychu (dom parterowy a łazienka na parterze)
    ad3 poprawię
    ad4 poprawię
    ad5 teraz mam tak zrobione i woda z cwu nagrzewa grzejnik -suszarkę w łazience, myślę jak zasilanie cwu będzie wyżej niż zasilanie suszarki to cwu nie będzie nagrzewało grzejnika. Teraz mam podłączenie zasobnika cwu i grzejniczka na jednym poziomie i chyba dlatego tak się dzieje
    ad6 mam darmowy zawór mieszający ze sterownikiem więc nie chciałbym zwiększać kosztów

    ten trójdrożny zawór jest mieszający

    poprawiony schemat:

    Czy mój schemat co + cwu jest poprawny

  • Pomocny post
    #4 24 Maj 2009 13:43
    Usunięty
  • #5 24 Maj 2009 13:59
    kubi4
    Poziom 16  

    Poszedłem sprawdzić co to za zawór:
    Zawór Honeywell M6063 i sterownik Honeywell M6063L1009
    mam nadzieję że ten wystarczy i się nada do mojego przypadku


    zauważyłem problem
    mianowicie zawór 3 drożny jest sterowany elektrycznie, jak zabraknie prądu to co wtedy ? jak rozwiązać taki problem że przy braku elektryczności żeby działało grawitacyjnie

    dodałem zawór , który mam fizycznie w piwnicy - zamykam go na lato

    Czy mój schemat co + cwu jest poprawny

  • #6 24 Maj 2009 18:28
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    kubi4 napisał:
    myślę jak zasilanie cwu będzie wyżej niż zasilanie suszarki to cwu nie będzie nagrzewało grzejnika.


    Możliwe, ale osobiście nie jestem pewien. Ja bym dał (jak napisałem wcześniej) osobną pompę na c.o. i osobną na bojler, ponieważ spowoduje to możliwość regulacji temperatury wody użytkowej w bojlerze (oczywiście, jeżeli sterownik na to pozwoli).

  • Pomocny post
    #7 24 Maj 2009 18:55
    Usunięty
  • #8 24 Maj 2009 22:51
    kubi4
    Poziom 16  

    te M6063 spisałem z zaworu - w pudełku znalazłem instrukcję obrazkową i tam jest napisane że jest to V5433A
    do niego mam jednak siłownik a nie sterownik
    automatyka wysteruje ten zawór - napisane jest w dokumentacji , no chyba że coś przeoczyłem.
    krzysio_sr gdzie na powrót mógłbym go wstawić ? Jak pisałem w pierwszym poście jest to moje pierwsze bliższe spotkanie z hydrauliką. Wolę wymusić zrobienie instalacji według pomocy z forum, niż tak jak 1,5 roku temu fachowcy nie zrobili tego jak należy.

  • Pomocny post
    #9 25 Maj 2009 07:37
    Usunięty
  • #10 25 Maj 2009 08:16
    kubi4
    Poziom 16  

    super - czyli instalację będę budował w przyszłym tygodniu według tego schematu - w tym tygodniu rozbieram istniejącą

  • Pomocny post
    #11 25 Maj 2009 08:19
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze

    Nie zapomnij zostawić układu otwartego z odpowiednią rurą wzbiorczą

  • #12 25 Maj 2009 08:34
    kubi4
    Poziom 16  

    @mirrzo a w jaki sposób to zrobić ? Brakuje coś na rysunku ? Tak jak pisałem chcę przedstawić schemat "fachowcom" i ma być zrobione tak jak na schemacie a nie po ich widzimisie. Nie znam się absolutnie na hydraulice a już raz miałem zrobioną "wtopę" przez fachowców więc postanowiłem po raz drugi nie dać nabić się w butelkę.

    tak jak mi google podpowiada to rura wzbiorcza u mnie 1/2 cala jest poprowadzona do naczynka wyrównawczego znajdującego się na strychu , a rura przelewowa też 1/2 cala jest poprowadzona z naczynka do piwnicy pod którą stoi wiaderko

  • #13 25 Maj 2009 09:12
    Usunięty
  • #14 25 Maj 2009 10:15
    kubi4
    Poziom 16  

    jeżeli dam pompę na cwu to czy w momencie gdy przestanie się w piecu palić, pompa się zatrzyma to będzie ona działała jak zamknięty zawór ?

  • #15 25 Maj 2009 12:04
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    kubi4 napisał:
    jeżeli dam pompę na cwu to czy w momencie gdy przestanie się w piecu palić, pompa się zatrzyma to będzie ona działała jak zamknięty zawór ?


    TAK. Pod warunkiem że za pompą dasz zawór zwrotny (!). Ale to się daje za każdą pompą tak samo jak daje się filtr mosiężny siatkowy przed każda z nich.

    Pompa ładowania zasobnika ruszy jeśli temp. wody w bojlerze będzie niższa od nastawionej a wyłączy się jeżeli woda w bojlerze się nagrzeje lub gdy parametr cieplny z kotła będzie niższy niż wymagany. Tak powinien działać sterowanik który kupisz wraz z kotłem.

    Reasumując potrzebujesz sterownik, który obsłuży minimum:
    1. Pompę obiegową c.o. (powinien być czujnik temperatury obiegu grzewczego z mieszaczem lub/i czujnik temp. powrotu wody do kotła)
    2. Pompę ładowania zasobnika (czyli musi być czujnik temp. bojlera. I tu uwaga - kup podgrzewacz mądrzejszy - z miejscem na zamontowanie pochewki :) )
    3. Napęd zaworu mieszającego

    Termostat pomieszczenia który wyłączy/załączy obieg c.o. (zalecane ale nie wymagane) od temperatury w pomieszczeniu.

  • Pomocny post
    #16 25 Maj 2009 22:50
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze

    krzysio_sr napisał:
    Przepisy mówią o 25mm. jako minimalnej średnicy rury wzbiorczej i przelewowej.

    Oczywiście średnica wewnętrzna

  • #17 26 Maj 2009 11:09
    Grześ4
    Poziom 14  

    Dawno nie pisałem, ale trzeba

    Jak zbudujesz instalację tak jak na schemacie to nie będzie działać poprawnie!!!!!!!!!!!! Ważne!!!!!

    1. Wybacz, ale zawór mieszający ma być obiegu c.o. a nie na całości.
    Możesz nie uzyskać ciepłej wody, ano dlatego, że niekiedy na instalację potrzeba od 30-45'C i nie nagrzejesz cwu. Mieszacz powinien być tylko na obiegu c.o.
    2. Grzejnik łazienkowy jesli chcesz to wepnij go w obieg c.o., ale czasem przydałoby się w łazience cieplej(wyłączone c.o.) i bedziesz musiał uruchmić obieg mieszacza i pozakręcać wszystkie grzejniki oprócz łazienkowego. Proponuję ci montaż na grzejniku łazienkowym głowicy termostatycznej np. z nastawą do 26'C i wpiecie pozostaw.
    3. Pompę połącz z piecem tzn. jeśli w piecu palisz to pompa działa jeśli nie to nie działa pompa - dostepne są sterowniki które załączają się od temperatury i wyłączają. dla pieca i tak korzystne jest utrzymywanie temperatury ok. 60'C . Drugą pompę na cwu odrzucam z tego powodu prawdopodobnie masz dość mały układ, a pompę którą masz będzie i tak przewymiarowana po co ci druga. układ z termostatem na pompie pomoże uniknąć wychładzania cwu.

    Wawrzeczko_t - nie przed każdą pompą daje się zawór zwrotny, jesli są min. dwie to trzeba. w tym schemacie jest nie potrzebny wogóle. Potrzebny jest zawór różnicowy.

  • #18 26 Maj 2009 13:06
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    Grześ4 napisał:

    1. Wybacz, ale zawór mieszający ma być obiegu c.o. a nie na całości.
    Możesz nie uzyskać ciepłej wody, ano dlatego, że niekiedy na instalację potrzeba od 30-45'C i nie nagrzejesz cwu. Mieszacz powinien być tylko na obiegu c.o.


    A jak w takim razie będzie działać ochrona kotła w trybie letnim ?

    Grześ4 napisał:

    Drugą pompę na cwu odrzucam z tego powodu prawdopodobnie masz dość mały układ, a pompę którą masz będzie i tak przewymiarowana po co ci druga. układ z termostatem na pompie pomoże uniknąć wychładzania cwu.


    Wychładzania uniknie - a co z przegrzewaniem ? Woda w mroźnie dni będzie miała 80 st. C i tyleż prawie będzie w bojlerze (przynajmniej legionelloza się wytępi).

    Grześ4 napisał:

    Wawrzeczko_t - nie przed każdą pompą daje się zawór zwrotny, jesli są min. dwie to trzeba. w tym schemacie jest nie potrzebny wogóle.


    Przed - nigdy, za to za zawsze.

    Czyli podsumowując - nie zgadzam się z Panem Grześ4. Generalnie polecam zawór 4-drogowy + termostat temp. pomieszczenia, który będzie wyłączał pompę c.o. (tak jak zresztą pisałem na początku), a woda pójdzie po swojemu czyli tak jak trzeba.

  • #19 26 Maj 2009 15:51
    Usunięty
  • #20 26 Maj 2009 18:13
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    OK. Zgodzę się. Nie udowadniam nic. Przy zastosowaniu powyższych elementów Klient nie potrzebuje pompy ładowania i tak dalej. Ale o tych elementach nie było wcześniej mowy i dlatego się upierałem wcześniej przy tej pompie. Może stwórzmy wspólny schemat dla węgloków, żeby temat nie powracał jak bumerang, bo też jestem zmęczony trochę. :)

    Dodano po 5 [minuty]:

    krzysio_sr napisał:

    Czy mam dalej podsyłać gotowe rozwiązania ? Na "inne" okazje też posiadam :-) Z pompą , bez pompy, z zaworami trójdrogowymi, z zaworami czterodrogowymi - różne. Więc nie ma sensu udowadniać wyższości jednego rozwiązania nad innym. Wszystko zależy od kasy.


    Rzuć tu dwa lub trzy schematy. Wybierzmy najlepszy i po kłopocie :)

  • #21 26 Maj 2009 19:12
    Usunięty
  • #22 26 Maj 2009 20:19
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    Dzięki. No i posprzatane. Proszę Pana Kubi4 i innych zainteresowanych korzystać z gotowych schematów hydraulicznych kotłowni. Jeśli mogę dodać to powyższy, osobiście mi się bardzo podoba :) (ale proszę nie zapomnieć o pierwszym bardzo ważnym zdaniu wpisanym na tym schemacie). :)

  • #23 27 Maj 2009 13:55
    Grześ4
    Poziom 14  

    Co do schematów to polecam tę stronkę
    http://www.termsystem.com/schematy.htm

    oraz każdą inną producenta danego kotła - dbając o klientów udostepniają gotowe schematy.

    Przepraszam za błąd, przejęzyczenie: zawór zwrotny zawsze za pompą

    Polecam również tę stronę:
    http://kotly.com/tab.php?tab_id=3

    szczególnie pkt. 8

    jeszcze to: http://europe.hbc.honeywell.com/poland/pdf/zawory-pl01r0206.pdf

    Dla mnie kłoci się ze sobą zabezpieczenie pracy kotła i regulacja obiegu c.o., jednak nie upieram się.

    Chcę zwrócić uwagę tym, że przy małych instalacjach np. do 12kW i zapotrzebowaniu na cwu 2-3 kW. Mając kocioł np. 15kW i paląc ciągle i cały czas dostarczając ciepło do budunku to całodobowe obciążenie dla temperatury O'C będzie max 6 kW dla c.o. udział cwu to 2kW i nstalacja będzie pracować przy temp (założyłem) t zas. 55-60'C. Bojler cwu czyli wymiennik płaszczowy bądź rurkowy zostanie wygrzany dość szybko (ok. 30-70min.) i dalej bedzie zrzucał temperaturę na powrót kotła, czy będzie wtym czasie musiał zawór czterodrogowy zapewnić temperaturę na powrocie? Chciałem uzmysłowić, że przy przygotowaniu cwu za pomocą zasobnika zwężownicą będzie on podbijał temperaturę powrotu kotła. Moja rada jest taka, aby czujnik, który ma zabezpieczyć kocioł był montowany za wszelkimi podejściami, jak najbliżej kotła.

    Nie widzę problemu, aby woda w zasobniku miała 80'C, jesli ktoś chce może montować układy regulacji są dwa:
    1. zawór odcinający plus czujnik 500zł
    2. pompa ładująca 250zł
    I to wszystko cały czas pobiera prąd ok. 50W.
    Czy dla mieszkania, domku warto w to inwestować? bo jest na schemacie.
    Teraz to wykonujecie instalacje na parametry 70/50 lub niżej, przynajmniej mam nadzieje. (cwu max 70'C)

    Dodam: gdy zastosujemy zawór trojdrogowy to są dwa soposoby, abyzabezpieczyć kocioł:
    1. dodatkowy zrzut sterowany zaworem zaknij/otwórz i czujnik, nie którzy stosują pompę (i tak ta która jest na co jest przewymiarowana i dodajemy jeszcze drugą)
    2. Zawór termostatyczny trójdrożny termostatyczny np. ten: http://www.esbe.pl/pliki/Dok_25-42.pdf - patrz strona 19-20
    I w tedy można zrobić tak zawór trójdrogowy steruje w zależności od pogody a zawór termostyczny zabezpiecza kocioł.

    Powodzenia!

  • #24 27 Maj 2009 15:33
    Usunięty
  • #25 27 Maj 2009 21:05
    kubi4
    Poziom 16  

    Hmmm wywody troszeczkę odbiegły od mojego założonego celu.
    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi ale generalnie nie uzyskałem odpowiedzi na którą liczyłem .
    Sytuacja wygląda następująco:
    Ten zawór trójdrożny chcę wstawić ponieważ producent kotła zaleca pisząc uwaga!!
    Zdjęcie z instrukcji :

    Czy mój schemat co + cwu jest poprawny



    Kaloryfer w łazience podłączony jest do normalnego obiegu c.o. , natomiast suszarka w łazience podłączona jest pod c.w.u.
    Ponieważ suszarka ma być gorąca jak kocioł pracuje .
    W momencie wygaszenia kotła nie chcę żeby c.w.u. nagrzewało mi suszarkę obniżając jej temperaturę.
    Co do regulacji temperatury w pomieszczeniach na grzejnikach to robię to oddzielnie na każdym, bo nie chcę mieć tej samej temperatury w całym domu.
    Sypialnia ma mieć zimą powiedzmy 25st a duży pokój 20-22st, syn w swoim pokoju znowu też zakręca całkowicie grzejnik bo mu za gorąco. Natomiast moja Małżonka ma inne zdanie - także muszę regulować temperaturę oddzielnie na grzejnikach.

    Co do istniejącej instalacji grawitacyjnej chcę głównie dołożyć pompkę i wymagany zawór mieszający, oraz jakoś wykombinować żeby cwu nie nagrzewało suszarki gdy wygaśnie w kotle - powiedzmy zatrzyma się pompa.

    Wszyscy polecają mi trójdrożny zawór, ja dostałem trójdrożny mieszający z siłownikiem za darmo więc mam zamiar go wykorzystać - cięcie kosztów. Mam w planach wymianę dachu łącznie ze stolarką.
    Miałem dwudniową przerwę z forum :rozwalałem starą podmurówkę pod kocioł i zrobiłem nową - teraz "marznie"

  • #26 28 Maj 2009 10:01
    romsik
    Poziom 14  

    Witam!!!

    Mam pewną wątpliwość co do słuszności montowania zaworu "kulowego" na wyjściu z kotła. Chyba chodzi o zawór różnicowy czyli z kulą w środku. Wg mnie ten na wyjściu jest niepotrzebny. Grawitacja będzie chodzić dzięki zaworowi różnicowemu zamontowanemu równolegle do pompy. A w tym zaworze na wyjściu z pieca kulka będzie sobie tylko stukać... U mnie też tak stukała(była stalowa)i po 5 latach wystukała dziurkę w korpusie zaworu (aluminiowy). Nieplanowana robota z centralnym w zimie z małymi dziećmi w domu nie należy do przyjemności.
    Co do słuszności moich wywodów nich wypowiedzą się bardziej doświadczeni, ale opisana sytuacja zdażyła się rok temu.
    Pozdrawiam i miłej pracy życzę
    rs

  • #27 28 Maj 2009 19:30
    kubi4
    Poziom 16  

    kolego @Romsik ten zawór włączony równolegle do pompy to zawór zwrotny - dzisiaj w sklepie pytałem czy ten zawór działa na powrocie (zamontowany pionowo ) strzałką w dół to Pani zadzwoniła do jakiegoś fachowca i powiedział że tak.
    Co do kulki umieszczonej w tym zaworze to jest ona wykonana z jakiegoś materiału gumopodobnego - ale z pewnością nie jest to metalowa kulka.

  • #28 28 Maj 2009 19:54
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Romsik ma rację-to jest zawór różnicowy.Zwrotny jest inaczej zbudowany i na innej zasadzie działa.Różnicowe można montować i na zasilaniu i na powrocie.Jedyne czego w ich przypadku nie wolno,to montować ich w poziomie.Kule były wykonywane z różnych materiałów, zależnie od producenta.Ale ostatnio faktycznie zaczęto stosować kule gumowane jako mniej "inwazyjne".

  • #29 28 Maj 2009 20:01
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze

    Muszę Ciebie troszkę poprawić.
    Mogą one pracować w każdej pozycji, bo kula ma zerową pływalność. Zasięgałem wiadomości u producenta
    :D

  • #30 28 Maj 2009 20:10
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A w kartach katalogowych piszą,że tylko pion...Ale polemizować nie będę.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty