X

Moduł zapłonowy POLONEZ 1.6GLI

stenli1 17 May 2004 21:55
  • #1 17 May 2004 21:55
    stenli1
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Moduł typu ABIMEX uszkodził się.Cewki dobre.Nie mając wiele do stracenia rozebrałem go-metalowa pokrywka uszczelniona silikonem ,poszło łatwo.Elektronika typu hybryda sterująca parą gołych tranzystorów.Całość zalana przezroczystą galaretą.Pomierzyłem te tranzystory i okazało się ,że druciki zgrzewane do emiterów odłączyły się chyba pod wpływem drgań karoserii.Próbowałem docisnąć je przez wgrzanie w plastik sprężynek i zaczął działać ,ale na nierównościach drogi jednak przerywa.Chcę spróbować podpiąć zewnętrzne tranzystory stosowane w zapłonach ,może ktoś zna takie typy - NPN ,chyba zintegrowane z diodą ( zenera? ) nie wiem czy czasem nie darlingtony.Jak nie wyjdzie trudno, pozostanie zakup drogiego modułu.
  • #2 17 May 2004 22:02
    Removed
    Helpful post? (+1)
    zabezpieczony darlington NPN.Typowa usterka tego modułu-brak zapłonu w 2 i 3 cylidrze.Moduł łatwo naprawialny,około 1,5 godziny wystarcza.
    Zrobiłem ich juz około z 500.
  • #3 17 May 2004 22:08
    Panda02
    Level 32  
    Helpful post? (+1)
    Swego czasu do układów zapłonowych stosowano tranzystory BU323. Prosze wpisać w google bu323. Polecam stronę http://www.electronics-lab.com/projects/automotive/008/ Pozdrawiam.
  • #4 17 May 2004 22:12
    Removed
    Helpful post? (0)
    Nie pójdzie tam ze względu na zbyt mały Ic wynoszący około 10 A ,oraz to że jest w TO3-kłopot z zamocowaniem.Można jeszcze próbować w wersji 323AP,ale warunek pierwszy go dyskwalifikuje.
  • #5 17 May 2004 22:21
    Panda02
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    A tranzystory z tej strony którą podałem wcześniej?
  • #6 17 May 2004 22:33
    Removed
    Helpful post? (0)
    Jeżeli ci chodzi o to:BUX37 (BU323, BU920, BU921, BU922, BUV37B (u TOP3), BUW29, BUW81, MJ10012, MJ10013, MJ10014, TIP662, TIP665, 2SD683) to nie ma tam nic godnego polecenia do tego modułu.Robiłem experymenty z większością,oprócz tych MJ'tów.Przędzej czy później siadały.
  • #7 17 May 2004 22:44
    Panda02
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    To jaki tranzystor jest oryginalnie stosowany w tym module i na jaki można go zamienić. Moduł stosowany w Polonezie to dosyć stare rozwiązanie, mówiąc delikatnie, a jakie stosuje sie w chwili obecnej tranzystory w modułach zapłonowych?
  • #8 17 May 2004 22:58
    Removed
    Helpful post? (0)
    To rozwiazanie o którym mowa nie jest rozwiazaniem starym,nie jest to też Polska myśl techniczna.Moduł ten jest produkowany w USA prze firmę Delco-Remy.
    Ty myslisz chyba o starym module do wpółpracy z aparaten zapłonowym,nie jest on jednak stosowany w pojazdach Polonez GLI.
  • #9 17 May 2004 23:10
    Panda02
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Tak, masz rację, zamyśliłem się, bo sam miałem Poloneza ze starym układem zapłonowym. W tym ktory stosowany jest w silnikach z wtryskiem spotkałem się tylko z uszkodzeniami (przebiciami) cewek zapłonowych. Sam moduł zapłonowy jest chyba dość bezawaryjny. I wracam do pytania; jakie typy tranzystorów stosuje się obecnie w modułach zapłonowych?
  • #10 17 May 2004 23:53
    szymtro
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    najlepszym rozwiązaniem był by BU931ZP lub BU941ZT mniejszy. Można spróbowaćx dać BUX24. Fiat u siebie stosował czasem BDX53N ale to chyba nie najlepszy pomysł.
  • #11 18 May 2004 00:43
    Panda02
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Szukałem po internecie i znalazłem stronę http://www.eworld.ru/support/ssf/kt8xx.htm na której są właśnie te tranzystory i odpowiedniki rosyjskie. No właśnie , czy to są odpowiedniki? bu931 kupić można http://slawmir.w.interia.pl/promocje.htm
  • #12 18 May 2004 10:54
    stenli1
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (0)
    Czy ten BU931 podpinać bezpośrednio pod odłączone końcówki od starego tranzystora, czy mogę dać emiter bezpośrednio na masę,chociaż wygląda mi, że emiter jest podpięty przez jakiś niskoomowy rezystor.Na ELENOCIE spotkałem różne wersje obudowy, która jest najodpowiedniejsza?Jakiej wielkości musi być radiator?
  • #13 18 May 2004 12:35
    szymtro
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    A jak stary jest podłaczony do radiatora? Nowy podepnij dokładnie tak jak stary( w tych samych miejscach) bo tam jest jeszcze rezystor do ograniaczania prądu(nie sam rezystor ale ten układ jest bardziej skomplikowany w którymś EDW był artykuł o zapłonie i tam wszystko było ładnie narysowane). Co do obudowy - to ta to3 napewno ci sie nie zmieści więc wybierz najmniejszą jaką będą mieli w sklepie(to 220) bo chyba tej D-Sub do montażu smd nie będą moieli - a ta jest najmniejsza więc pasowała by najlepiej.
  • #14 18 May 2004 14:15
    stenli1
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (0)
    Orginał ma około 1x1.5 cm,nie wiem czy nowy zmieści się w miejsce starego,myślałem raczej o zamocowaniu go na zewnętrznym radiatorze.
  • #15 19 May 2004 11:32
    elprzem
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    ja zastosowałem BU 323A i zrobiłem na nich 35 tyś km ( zmieniłem od razu 2) bez problemów założyłem je na radiatorach przypiętych do cewek plastikową taśmą. jedynie na co trzeba uważać to na napięcie występujące na tranzystorach po wyłączeniu kluczyka
  • #16 03 Jun 2004 15:43
    krzysiek1234
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    no wlasnie ja mam dokladnie ten sam problem z fiatem cc 900strzelil w nim modul elektroniczny od zaplonu i nie startuje czy moglby ktos mi pomoc (udzielil jakichs wskazowek ) z naprawa tego modulu..? z gury dziekuje i pozdrawiam :D
  • #17 24 Jan 2005 19:19
    themark
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Hej Macie moze schemat jak naprawić ten moduł DELCO do Poldka z wtryskiem mi siadł, no są jakieś APE http://www.ape.com.pl/ (ostatni na stronie) i muszę kupić ale i można poeksperymentować na starym
    POZDRAWIAM
  • #18 24 Jan 2005 23:33
    agaudio
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Mogę Ci podać numer GG do Goscia co Ci pomoże. GG 4048473.Niestety strony jego nie pamietam
    Pozdrawiam
  • #19 26 Jan 2005 10:22
    themark
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Mam jeszcze innepomysły dlaczego te moduły D.I.S w poldkach tak siadają.
    Otórz był wczoraj u mnie mój wieloletni kolega, który do niedawna miał jeszcze Poldka 1,6 GLI rocznik 94 bez katalizatora i lambdy. Z racji tego że jest on szczególarz jak tylko kupił tego Poldasa (używanego) to zaczął go doglądać-doregulowywać. I wiem że swego czasu bardzo długo ustawiał... właściwą szczelinę pomiędzy czujnikiem obrotów wału korbowego a kołem pasowym. Sprzedał potem tego Poldasa w wieku 10 lat i NIGDY nie miał problemów z modułem. Doradził mi jeszcze (bo ludziom też wiele razy wymieniał te moduły) aby od razu wymienić regulator napięcia, posprawdzać "masy" i ustawić właściwą szczelinę czujnika wału. Twierdził że na kilkadziesiąt poldków które robił tylko 2-3 miały właściwą szczelinę i one też nie miały problemów z modułami.

    Może to przypadek, może wielki fart... a może coś w tym jest

    POZDRAWIAM i zapraszam do dalszej dyskusji na ten temat, ponieważ nie jest możliwe aby coś psuło się z niczego.
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=134396&highlight=

    PS. Ja także szukam tego modułu do Poldka - może Wiecie gdzie można dostać oryginalny DELCO i za ile ??
  • #20 26 Jan 2005 10:45
    kowalma
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    themark wrote:
    PS. Ja także szukam tego modułu do Poldka - może Wiecie gdzie można dostać oryginalny DELCO i za ile ??


    caly nowy modul? bodajrze 255zeta - kupowalem w lipcu, ciezko sie do nich dodzwonic bo rzadko podnosza sluchawke

    "Motors-Technics" S.C. Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowo-Produkcyjne
    42-200 Częstochowa, ul. Kawia 23
    woj. śląskie
    tel. (034) 361-50-54
  • #21 26 Jan 2005 16:09
    Marcin Z.
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Witam!
    A jaki prawidłowy powinien być wymiar szczeliny?
  • #22 27 Jan 2005 07:41
    themark
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Do "Marcin Z" i Wszystkich Zainteresowanych, właściwy odstęp jest podany w zasadzie w każdej dobrej książce, wiem że mój kolo ma dwie i w jednej (raczej nie jest to książka p. Edwarda Morawskiego - była na rynku jeszcze jedna dostępna gdzie jest dokładniej rozpisany Multec 700 TBI) było to dokładnie opisane. Jak tylko od niego przywiozę tą książkę to zeskanuję te strony i zamieszczę na forum.

    POZDRAIWAM
    PS. Temat naprawy tychże modułów nadal otwarty :-)

    UWAGA ! Odnośnie tej szczeliny czujnika położenia wału w Poldku to skanów książki jeszcze nie mam u siebie ale kolo podesłał mi ten fragment cytatu "...szczelina między czujnikiem położenia tłoka a bieżnią koła pasowego wynosi 06 - 07mm"
  • #23 31 Jan 2005 21:03
    themark
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam ponownie.
    1. Czy naprawdę nikt nie wie w jaki sposób regeneruje się te moduły zapłonowe D.I.S do Poloneza z wtryskiem MULTEC 700 TBI. Niby takie to proste a nie ma żadnego schematu fotki itp. ??? :?:

    2. Czy macie jakieś zdanie na temat wyrobów firmy APE (http://www.ape.com.pl) ?? - mają moduły nowe po 231 zł brutto.

    3. Wiecie może gdzie w internecie można było by kupić oryginalny moduł DELCO ??

    Wiem że Polonez to nie mercedes ale pomoc tu też jest potrzebna

    POZDRAWIAM GORĄCO :-)
  • #24 01 Feb 2005 15:28
    Dar_bob
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Temat stary , niemniej konia z rzedem tem kto ma, a na dodatek udostepni schematt modułu. Przewertowalem wszystko co mozliwe na stronach Delco - Remy, ale o modułach mozna tam zapomniec. Teraz produkuja rozruszniki i alternatory, a my nadal mamy problem.
    Tak naparwde to tylko brakuje nam schematu bo wszystkie info na temat tranzystorów i montazu jest wyzej..

    Przyłaczam sie do pozostałych kolegów z prosba o zamieszczenie schematu modułu... Szczególnie prosimy o pomoc Elektrita który ponoc naprawił ich juz ponad 500.. &-))))
    Nadal poszukujacy mozliwosci naprawy modułu...
    Pozdrawiam wszystkich
    Darek.

    P.S. A na koniec juz pytanie czyto techniczne. Jakie macie pomysły aby dokladnie usunąc zel którym zalany jest moduł Delco. Moze jakis rozpuszczalnik czy benzynka ekstrakcyjna?
    Dzielmy sie pomysłami jak i gdzie umiejscowic tranzystory aby moduły wygladały na "fabryczne" a nie naprawiane " na pajaka".
    Pozdrawiam.
  • #25 14 Feb 2005 15:02
    Dar_bob
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Temat moze troche inny, niemniej wiarze sie z pradem..
    Po naprawie modułu żelowego &-)))) nadal miałem dziwne objawy "niepalenia" na 1 lub wiecej swiec.
    Sparwdzałem w miare mozliwosci i czasu swiece, ( wykrecone i oczyszczone) oraz iskre na nich podczas rozruchu .. Niby wszystko oki... a jednak zero na dworze a auto które do tej pory raczej paliło , stoi deba, rozwalam rozrusznik, rozładowje aku a ono nadal nie pali...
    Czyzby jednak mój patent na moduł okazał sie niesprawny?
    Wkurzony w ostatnia niedziele, zawołałem do pomocy kolejna madra głowe i na dwie pary oczu sparwdzamy wszystko ..
    I nagle olsnienie - kable..... Moje były od niepamietnych czasów tak wiec wydawało mi sie to najbardziej odpowiednim czasem do zmiany..
    Kable owszem , owszem , żarzyły sie kiedy wieczorem zblizałem do nich palec... !!!! iskra na 5 mmm na całej długosci...
    Po zamianie na takie 2 miesieczne z innego Poldka auto od razu ozyło...
    Równa praca, ładnie wczodzi na obroty...
    No cóz.. tzreb abyło czekac do poniedziałku...
    I własnie dzis wwalentynki zrobiem sobie "dobrze" i kupiłem nowe do Poldka 1,6 GLI za ... ha.. 20 zł.
    Tak wiec ku przestrodze wszystkim- zmieniajcie kable raz na poł roku...
    Za takie pieniadze to chyba warto aby we wszelkie słoty spokojnie odpalac..
    Pozdrawiam wszystkich...

    Darek...
    P. S. Choc nie mam schematu modułu ( dzis wiem ze nie jest potzrebny), mam wszystko rozrysowane i dobzre oznaczone wszystkie podłaczenia wewnatrz . Dokładnie wiem jak i gdzie podłaczyc zewnetrzne tranzystory aby moduł ozył.
    Jesli ktos ma podobne doswiadczenia mozemy sie nimi podzielic, chocby gdzie i jak zamocowac tranzystory aby odprowadzały ciepło....
  • #26 14 Feb 2005 19:19
    Removed
    Helpful post? (0)
    Dar_bob wrote:


    Przyłaczam się do pozostałych kolegów z prosba o zamieszczenie schematu modułu... Szczególnie prosimy o pomoc Elektrita który ponoc naprawił ich juz ponad 500.. &-))))


    Pozdrawiam.


    -i dalej naprawiam,ale niesądzisz że podzielę się technologią?Za długo siedziałem nad tym aby uzyskać 100% niezawodność.Dość powiedzieć ze z serwisów Daewoo\FSO mi przywożą te moduły,wolą regenerowane przeze mnie niż Hong-Kongi albo pewną krajową produkcję.
    Są goście którzy "podłapali " o co tam idzie,i próbują naśladować,ale są takie dwa myki ,jeżeli sie nie wie o co chodzi to moduł chodzi góra miesiąc i jest do kosza.
  • #27 14 Feb 2005 20:50
    themark
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Ot i zrobiło sie forum komercyjne...
    Do Kolegi "elektrit" a ile byś chciał (aż głupio pytać na tym forum) za swoją wiedzę ???
  • #28 14 Feb 2005 21:20
    cba
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Wcale się koledze elektrit nie dziwie. Sa jakieś granice porad.
    A wiedzę swoją właśnie sprzedaje w postaci zregenerowanych modułów.
    Jakoś trzeba zarabiać na ten chleb powszedni.
    Nie każdy się urodził Matką Teresą.
  • #29 16 Feb 2005 20:39
    themark
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Dobrze - to z innej beczki ;-)
    Do Kolegi "Elektrit" to ile byś wziął za naprawę modułu - pytam poważnie bo mam w tej chwili wlożony nowy APE, no ale jak pokazuje życie jeżeli coś stało się raz to nie jest powiedziane że się nie stanie ponownie.

    POZDRAWIAM
  • #30 16 Feb 2005 21:37
    cba
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    A ja ze swojej praktyki to moge stwierdzić że niema" złych i dobrych" modułów. Przecież jakby te fabryczne były dobre, to nie byłoby zapotrzebowania na zamienniki. Jak wymieniam moduł u klienta to wywalam podejrzane kable, świece. Myje cewki z kurzu i oleju czyszcze styki, sprejuje wszystko silikonem.Wymieniłem ich dziesiątki i nie miałem do tej pory reklamacji (odpukać).A zakładam wszystkie jakie są aktualnie na rynku (APE też). Nie odważyłem się tylko montować made in Korea.
    Raz była taka partia w sklepie( takie no name) w czerwonych pudełkach że przy hamowaniu silnikiem waliło w tłumik i to cholernie głośno.
    Także sam już zgłupiałem i szukałem innej przyczyny, jak trzy kolejne sztuki wymieniane w sklepie miały taki sam objaw.
  Search 4 million + Products
Browse Products