X

Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka

Krystian16z 01 Feb 2010 18:28
  • #61 01 Feb 2010 18:28
    Michał91a
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Kubal ale czymu przy takiej konstrukcji jak napisałem musi być łamany wystarczy mieć tylni most jak w BMW itp lub przerobić sztywny most, z mostem poloneza jest akurat sprawa najprostsza bo i most jest najprostszy bo pochwy pół osi to są najzwyklejsze rury i trzeba je maksymalnie skrócić pół ośki też i na końcach pół osi zrobić flanszę do przykręcenia przegubu.

    Przy kole będzie więcej roboty bo trzeba to jakoś zrobić żeby to miało ręce i nogi i tu jest problem bo najlepszym sposobem było by zrobić całą zwrotnicę i do niej wmontować oryginalną piastę albo do oryginalnej zwrotnicy zrobić takie mocowanie żeby to jak najbardziej wyglądało jak przednia oś w ciągniku np. w c-330, wiecie o co chodzi żeby nic nie wystawało tak ze jak się wjedzie w bruzdę to czymś wali się o ziemie.

    Takim sposobem mamy przednią oś kierowaną.

    Jeżeli chodzi o łamany ciągniczek to nie wiem w czym ty masz problem walisz silnik ze skrzynia na przód jeżeli całość była by od przednionapędowca to to wszystko nie grzeszy długością ale wtedy pasuje dać drugą skrzynię chociażby po to alby dociążyć tył trochę a jak zmieniać biegi to mały problem bo jeżeli masz skrzynie z przodu to wiesz co i jak a jeżeli z tyłu to ty na niej można powiedzieć siedzisz a jeżeli wychodzi z niej lewarek to go wygniesz do przodu i po problemie, tak ze powiem ci idzie to rozplanować.
  • #62 01 Feb 2010 21:09
    erbo79
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    to co mi się zdaje to chyba w koparko -ladowarce (caterpillar starszy typ) to sa chyba na przód i tył mechanizmy róznicowe i jako tako zawsze jedno kolo ciągnie z przodu czy z tyłu chyba ze sie myle ,
  • #63 04 Feb 2010 21:59
    kubal
    Level 14  
    Helpful post? (+1)
    no właśnie wydaje mi się że prościej zrobić łamańca nią zwrotnice czy przerabiać most poza tym jeżeli sprzęt jest wąski 1,00-1,20m a do tego koła są skrętne to zostje między nimi mało miejsca silnik z przodu bo wzorując się na zdjęciach które wcześniej wstawiłem gdzie siedzi się w przedniej części pasowało by tam mieć skrzynie biegów .można zrobić inaczej jak na zdjęciu ale jakoś mnie to nie przekonuje
  • #64 05 Feb 2010 11:56
    kubal
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    a co myślicie o mostach od dużego fiata wytrzymały by w takim mini sprzęcie
  • #65 06 Feb 2010 14:53
    Michał91a
    Level 12  
    Helpful post? (+1)
    Tu masz zdjęcia 4x4 łamanego z mostami poloneza i skrzynią Uaza ale ja jednak był bym za tymi mostami z Żuka, jakoś wytrzymalsze mi się wydają. http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=718767&highlight=
  • #66 11 Feb 2010 21:32
    MrDyfer4
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Warto zobaczyć, może skorzystasz z rozwiązań konstruktora: http://moto.allegro.pl/item903885153_traktorek_sam_na_wzor_tz4k14_traktor_ciagnik.html Pozdrawiam.
  • #67 15 Feb 2010 22:11
    heniek07
    Level 12  
    Helpful post? (+2)
    Przedstawiam mój traktorek wykonany 7 lat temu- w drugiej wersji. Jest to konstrukcja oparta na silniku z Fiata 126p 600, jego skrzyni biegów, i skróconym moście Żuka.
    W oryginalnej skrzyni biegów usunąłem mechanizm różnicowy. Napęd jest wyprowadzony z obecnej prawej strony skrzyni przez dorobioną przekładnię kątową. Wykorzystałem tam komplet kół zębatych z polskiej kosiarki rotacyjnej, jest to przekładnia redukująca obroty chyba 16:25. Potem skrócony wał napędowy i tylny most. Pompa hydrauliczna jest napędzana paskiem klinowym ze specjalnie dorobionego koła pasowego zastępującego jednocześnie oryginalny dekiel pełniący rolę odśrodkowego filtra oleju. Mocowanie silnika z przodu na tradycyjnej sprężynie i dodatkowych 3 podkładkach gumowych od amortyzatorów by było twardsze – bez nich zbyt dużo skakał. Skrzynia z prawej strony na poduszce trzymającej silnik w FSO 1500, z lewej, tradycyjna z 126p – będę ja wymieniał na wspomniana wyżej, gdyż jest za słaba – siedzi już druga. Mechanizm zmiany biegów odwróciłem, dzięki czemu biegi do przodu wchodzą jak w maluchu, a wsteczny trzeba dźwignie podciągnąć do góry a nie wciskać jak było w maluchu. Koła z przodu– maluch, z tyłu na felgach żuka jodełka 16-750. Hamulce hydrauliczne na tył– jednosekcyjna pompa sprzęgła z FSO 150 potem żukowskie, ręcznego brak– trzeba dobrze się zaprzeć by go przetoczyć po płaskim a po włożeniu jakiegokolwiek biegu jest nie do ruszenia. Wymiary: długość ok. 220 cm, szerokość 120 cm, wysokość ? Fotel kierowcy - Golf III. Układ kierowniczy wykorzystałem z malucha, poodwracałem by był z tyłu, a nie jak w maluchu. Prędkość w stosunku do malucha jest zredukowana ok. 4 razy.
    Nie jest to jakaś optymalna konstrukcja, wiele rzeczy zrobiłbym teraz inaczej, trochę limitowała mnie też rama z pierwszej wersji „wynalazku”. Do zrobienia jeszcze: 1) wymiana poduszki lewej, 2) dociążenie kół przednich– odlewy z ołowiu, 3) dociążenie tyłu– jakiś beton w byle jakiej rurze ze złomu mocowany na podnośnik z tyłu, im więcej tym lepiej na zimę do odśnieżania, dorobienie blokady mechanizmu różnicowego (bardzo przydatne przy spychaniu śniegu i wyjeżdżaniu z zasp). Pomysł na blokadę jest trochę na papierze, trochę w głowie, zainspirowała mnie blokada do UAZ-a ze strony:
    http://www.4x4.szczecin.pl/joomla/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=7&id=23&Itemid=50
    Ogólnie mój „Syzyf 2” sprawuję się ekstra. Pozdrawiam mechaników amatorów - Heniek.
    Oto fotki dla naśladowców:
    Na fotkach występuję prowizorka z akumulatorem, oryginalny padł niestety. Na kilku widać miejsce, gdzie powinien być akumulator 36-54 Ah.
    Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka

    Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka

    Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka

    Syzyf 2- przystosowany do odśnieżania i efekty, pług wykonałem na koniec stycznia 2010. Blacha 2 mm z przeciekającego bojlera wzmocniona kątownikami 50x50.

    Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka

    Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka

    Tutaj jest moja walka ze śniegiem


    http://www.youtube.com/watch?v=gTgfEO8i9DU
  • #68 18 Feb 2010 14:07
    kubal
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Ciekawa konstrukcja. Nie ma problemu ze skrzynią od malucha?
  • #69 18 Feb 2010 14:17
    heniek07
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Problemów nie było. Najczęściej używam 3, 4 i wstecznego, przy spychaniu śniegu 3 i wsteczny, czasami 2.
  • #70 23 Feb 2010 13:53
    heniek07
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Uzupełnienie.
    Po ostatniej walce ze śniegiem doszedłem do wniosku, że dobrze byłoby dorobić do mojego traktora pług wirnikowy, czyli dmuchawę. Na podwórku było trochę zasp i dość szeroko trzeba było wypychać, ponieważ traktorek jest za lekki by spychać na bok głęboki śnieg.
    Obawiam się, że nawet przy zastosowaniu dodatkowego silnika do napędu dmuchawy pierwszy bieg z malucha może być zbyt szybki. W tym celu naśladowcom polecałbym dodanie jeszcze skrzyni biegów z żuka, nysy, tarpana itp. Da to dodatkową możliwość redukcji i szybkiego powrotu do przełożenia 1:1, da też kilka możliwości biegów wstecznych.
    Niestety nie wiem czy mój Syzyf 2 da się uzupełnić o wspomnianą skrzynię biegów. (Ostatecznie mogę zastosować redukującą przekładnię łańcuchową na zimę.) Jeśli udałoby się to byłoby ekstra, ponieważ przewidziałem też przy budowie dodatkową możliwość wzięcia napędu z przodu silnika. Można tam przykręcić krzyżak wału od FSO lub Poloneza. Potem byłoby sprzęgło odśrodkowe i dalej … Do kolegów konstruktorów mam pytanie. Do, jakiej prędkości obrotowej można zastosować wał Cardana?. Być może ktoś z Was coś podobnego zrobił – mile widziane byłyby fotki.
  • #71 23 Feb 2010 14:01
    Kaszpir77
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    heniek07 wrote:
    Uzupełnienie.
    Do, jakiej prędkości obrotowej można zastosować wał Cardana?

    Fabrycznie w ciagnikach WOM to chyba max. 1000 rpm jednak w moim Volvo z napedem na tył wał napedowy na 5 biegu ma obroty wyższe niż silnik czyli coś około 5000 lub trochę wiecej. Przy prawidłowym wyważeniu i braku luzow nie powinno być problemów. Były konstrukcje Volvo gdzie skrzymia biegów była sprzężona z tylnym mostem, a wał pracował z pełną prędkością silnika i dawał radę :).
    Mam jeszcze pytanie, czy nie boisz się ukręcenia wału korbowego Kaszla przy odbieraniu tak dużej mocy z przodu silnika? Konstrukacja przewidywała tylko napęd dmuchawy i alternatora :)

    PS. Piekna konstrukcja, jak tylko ogarnę się z własnym warsztatem biorę do pracy nad czymś zbliżonym
  • #72 23 Feb 2010 20:33
    heniek07
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Dziękuję kol. Kaszpir77 za odpowiedź. Mi prawdopodobnie wystarczyłoby 2000-3000 obr. Czyli mogę brać wał Cardana pod uwagę jako rozwiązanie konstrukcyjne. Niestety tak jak wspomniałeś trochę się obawiam czy żeliwny odlew na połówce klina wytrzyma obciążenie. Nawet po zredukowaniu dalej obrotów na paskach klinowych nawet 4 razy. Dobrym rozwiązaniem byłby dodatkowy silnik. Mam B&S z minitraktorka-kosiarki, prawie nowy, ale niestety nie wiem czy uda się go wyremontować, bo coś mu wyszło bokiem. Ma wyraźne znaki, że coś od środka chce rozerwać mu obudowę. Życzę Ci udanej konstrukcji. Obecnie dużo można znaleźć w necie, 7-8 lat temu wstecz nie było to proste. Widziałem tylko z bliska jeden taki sobie ciągniczek na tzw. esie, skrzyni i skróconym tylnym moście żuka.
    Pozdrawiam.:D
  • #73 24 Feb 2010 19:58
    Mateusz3106
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Witam. Jestem tutaj nowy i chciałbym zbudować traktorek na podobnej konstrukcji. Czy ma ktoś może most do sprzedania? A tak poza tym czy wie ktoś jakie ma wymiary silnik z malucha z osprzętem?
  • #74 25 Feb 2010 09:41
    kamil_Ziomek
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Jakie konkretne wymiary cię interesują? Mam cały silnik ze skrzynią od malca w garażu więc mogę pomierzyć.
  • #75 25 Feb 2010 13:24
    Mateusz3106
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Wysokość, szerokość, długość.
  • #76 26 Feb 2010 16:36
    stacho12
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Witam. Zaciekawił mnie temat sama, ponieważ też mam sama z silnikiem 126p a właściwie wciąż eksperymentuje z tym pojazdem. Ja zastąpiłem tylny most skrzynią i dyfer z syreny może to komuś pomoże.
  • #77 27 Feb 2010 17:41
    Mateusz3106
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    A co myślicie o założeniu silnika ANDORIA?
  • #78 28 Feb 2010 13:58
    kamil_Ziomek
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Wymiary (nie zbyt dokładne) to: wysokość z gaźnikiem i rurami od powietrza (układ ssący) to 62 cm, szerokość od koła pasowego do końca sprzęgła- 40 cm szerokość z rurą do ogrzewania- 70 cm bez rury około 65 (nie mam zamontowanego wydechu w tym silniku)

    P.S. A może jakiś mały dieselek od auta z przełożeniem obrotów o 1,5 mniejsze.
  • #79 02 Mar 2010 17:35
    tadek z
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Witajcie!
    Jestem tu po raz pierwszy i konstruuje "sama" z silnika od Fiata 126p, skrzynią 'Żuk'. Napęd chcę rozwiązać poprzez hydraulikę czyli przy silniku pompa przy skrzyni silnik hydrauliczny i rozdzielacz. Mozę ktoś ma takie rozwiązanie i podzieli się ze mną opiniami. Wcześniej już konstruowałem takie pojazdy typu Papaj tj. most star 66 skrzynia star 66 i typowy polski S. napęd, silnik, skrzynia na paski klinowe, w tej konstrukcji chce polegać całkowicie na hydraulice da mi to dużo możliwości przy zastosowaniu rozdzielacza wielosekcyjnego.
  • #80 02 Mar 2010 21:46
    Kaszpir77
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    tadek z wrote:
    Witajcie!
    W tej konstrukcji chce polegać całkowicie na hydraulice, da mi to dużo możliwości przy zastosowaniu rozdzielacza wielosekcyjnego.

    Przede wszystkim będziesz musiał zastosować rozdzielacz proporcjonalny, a nie on/off aby w rozsądny sposób wpływać na prędkość jazdy. Zobacz ceny tych cacek. Następnie pompa najlepiej o zmiennej wydajności, pewnie wielotłoczkowa i silnik (jeden lub kilka w zależności jak chcesz rozwiązać napęd) o odpowiedniej chłonności. Aby to działało, szczególnie rozdzielacz olej musi być starannie filtrowany i mieć w miarę stałe parametry. Do tego musisz policzyć dokładnie wszystkie elementy bo dobrane na pałę lub na wyrost nie będą ze sobą działać. W układzie czysto mechanicznym problemem są tylko przełożenia (które i tak łatwo sprawdzić i odpowiednio przeliczyć) bo i tak stosowane elementy wytrzymałością przerastają moc silnika od Kaszla.
    Nie wiem czy dla takiej ilości kłopotów i koszmarnej cenie części warto się pchać w napęd hydrostatyczny. Może miało by to szansę powodzenia gdybyś wypruł kompletny napęd z tych dziwnych, małych ładowarek o łyżce z przodu, a osi obrotu jej ramienia za kierowcą (nie mam pojęcia jak one się fachowo nazywają :) ).
    Ale tak czy tak życzę powodzenia. Kiedyś o czymś takim myślałem, ale koszty mnie przeraziły. Mechanika jest w tym wypadku tańsza i prawdopodobnie bardziej "idiotoodporna".
  • #81 03 Mar 2010 20:30
    tadek z
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Rozwiazanie wg, mnie jest na pierwszy rzut oka proste. Zastosuje most od zuka, za mostem skrzynia od zuk i do tego podpinam silnik hydrauliczny, ktory wyrwalem ze starego rozsiewacza nawozu. Jest sprawny i sprawdzony, rozdzielacz od bialoruski, problem mam z pompa, poniewaz dysponuje tylko zebatymi i podejzewam ze na tloczkowa mnie nie stac, dlatego naped bedzie przez skrzynie, zeby wykluczyc obliczenia, na ktoryms biegu trafie w oczekiwana predkosc i moc, oczywiscie hydraulika musi byc szczelna sprawna i z filtrami, napewno pomysle o chlodnicy oleju. nie bardzo wiem jak obliczyc wszystkie parametry dlatego ta zukowska skrzynia, bo podejrzewam ze rownie dobrze mozna slinik podpiac pod most. nie wiem tylko jakiej wydajnosci pompe zebata pociagnie motor od kaszla.
  • #82 04 Mar 2010 12:05
    Kaszpir77
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Za kolegą zbychu80 (mam nadzieję, że nie ma nic przeciwko temu) wklejam fragment jego postu z innego tematu:
    "Masz tutaj wykłady z hydrauliki (całkiem przystępne)
    http://www.hip.agh.edu.pl/page/index.php?id=hyd&hyd=hwyk
    Ściągasz plik Skrypt_hydraulika.exe klikasz, akceptujesz licencję i wypakowuje się PDF do poczytania."
  • #83 04 Mar 2010 12:52
    heniek07
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    tadek z na twoim miejscu zrobiłbym mechaniczną konstrukcje minitraktorka- pomysłów- wzorów w necie jest obecnie dużo. Jest po prostu łatwiej zrobić, a i tak wszystkiego nie da się samemu wykonać, trzeba dać zarobić dobremu warsztatowi mechanicznemu. Napęd hydrauliczny zastosowałbym np. do: doczepianej małej kosiarki rotacyjnej, glebogryzarki, dmuchawy śnieżnej, itp. Silnik Kaszlaka (nowy) dysponuje mocą wg tabel 16,9-17,6 kW i 23-24 KM, odpowiednio 600-650. Powodzenia w tworzeniu!:D
  • #84 05 Mar 2010 20:51
    tadek z
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Jutro zaczynam tworzenie mojego sama, jeśli jest ktoś zainteresowany moją konstrukcją mogę zamieszczać fotki i opisy. Zaczynam od zwężenia mostu, po oględzinach myślę, że to nie będzie trudne. Trochę pomysłów ściągnę od Was, chociażby napęd... Wybrałem jednak mechaniczny, a hydraulikę wykorzystam w inny sposób, tak jak mi ktoś z Was doradził. Dzięki i pozdro. Cześć
  • #85 08 Mar 2010 12:53
    ArekM6
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    No pewnie, że są zainteresowani, z niecierpliwością oczekujemy na fotki.
  • #86 08 Mar 2010 18:23
    Kaszpir77
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    tadek z wrote:
    Jutro zaczynam tworzenie mojego sama, jeśli jest ktoś zainteresowany moją konstrukcją mogę zamieszczać fotki i opisy.

    Zdecydowanie, fotki mile widziane ale także opisy napotkanych przeszkód i sposobów rozwiązania.
    Jeszcze raz życzę wytrwałości i powodzenia.
    Pozdrawiam!
  • #87 14 Mar 2010 18:00
    tkmax
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    Cześć panowie! Czy posiada ktoś z was w swoim traktorku skrzynie z żuka z nieprzerobionym wałkiem sprzęgłowym? Czy podejdzie tarcza sprzęgłowa z Żuka na docisku z malucha? Bo można zadać sobie pytanie łatwiej przerobić wałek sprzęgłowy na maluchowski czy lepiej przetoczyć tarcze z żuka na wymiar i zapodać z nieprzerabianą skrzynią.

    Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka
  • #88 02 Apr 2010 19:25
    tadek z
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Cześć. Poczyniłem już pierwsze prace. Miałem trochę problemów ze zwężeniem mostu, chciałem zrobić wg pomysłu Heńka (jaki pomysł pytać Heńka), ale nie udało się. Zrobiłem to na tak zwany *spaw*. Nie moglem znaleźć warsztatu, który by mi sfrezował obcięta tylko półośkę. Podobno bardzo twarda. Zamieszczam trochę fotek i moich rysunków. Ja w swoim traktorku zastosuję 2 skrzynie biegów od żuka, napęd z silnika przeniosę paskami. Równie dobrze mógłbym zrobić jak na rysunku wyżej od kolegi @tkmax, ale obawiam się. że nie trafię precyzyjnie w środek wału i wałka zdawczego skrzyni montując skrzynię jak na rysunku wyżej. Zamieszczam rysunki i zdjęcia. Narazie.
    Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka
  • #89 27 May 2010 22:56
    tkmax
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    Cześć wszystkim. Poszperałem trochę w necie i widziałem dużo ciekawych traktorków i ciekawych rozwiązań, zastanawiam się czy zastosowanie takiego reduktora mocy nie było by lepszym rozwiązaniem niż 2 skrzynia żuka. Ta przystawka odbioru mocy pochodzi ze stara, co o tym sądzicie ???
    Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka

    Dodano po 7 [minuty]:

    Trochę fotek traktorki 4x4 pierwszy z silnikiem z 126p skrzynią Zaporożca i Trabanta, a drugi do złudzenia przypomina malca dobre co :D

    Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka Traktorek sam fiat 126p ze skrzynią żuka
  • #90 29 May 2010 17:23
    ArekM6
    Level 9  
    Helpful post? (+2)
    Pewnie, że się nada o ile ma redukcje 1/4. Przecież to ciągnik sam zastosowanie takiego reduktora ma jeden minus wsteczny bieg będzie wolny, ja w swoim mam zamiar zastosować reduktor z uaza, moje rozwiązanie będzie miało 2 wsteczne biegi... co do zdjęć to ciekawie rozwiązana przednia oś.
  Search 4 million + Products
Browse Products