X

Naprawa radia Samochodowego

02 Jul 2009 20:03 K0k0vv4l3k
  • #1 02 Jul 2009 20:03
    k0vv4l3k
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    DALCO MP3-D3M8

    Witam. Od kilku dni mam problem z uruchomieniem dźwięku w radiu samochodowym. Radio działało bez problemu, lecz po dłuższym postoju samochodu (2 tyg) zaczęły się problemy. Najpierw rozładowany akumulator, co mi się nigdy nie zdarzyło nawet po dłuższych postojach, potem dźwięk w radiu. Po naładowaniu akumulatora okazało się, że nie działa radio. Przy sprawdzaniu przewodów przy samym radiu zauważyłem przepalony bezpiecznik (1A). Wymieniłem i radio działa ale dźwięk niestety nie. Jedyne co słychać to drobne trzeszczenie w głośnikach i nic więcej. Rozładowany akumulator może oznaczać jakieś zwarcie, przepalony bezpiecznik również. Mógłby mi ktoś pomóc w rozwiązaniu problemu ? Co mogę sprawdzić ? Czy da się to jakoś naprawić ? Bardzo proszę o pomoc. Zdjęcia poniżej

    Naprawa radia Samochodowego Naprawa radia Samochodowego
  • #2 02 Jul 2009 21:14
    mateuko
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Ja bym zaczął od sprawdzenia poboru prądu. Jeśli jest więcej niż kilkset mA to gdzieś jest zwarcie. Sprawdź czy jest dioda zabezpieczająca przed odwrotnym dołączeniem zasilania dolutowana równolegle do zasilania i czy nie ma ona zwarcia (trzeba wylutować) oraz czy kondensatory filtrujące zasilanie nie mają zwarcia. Jeśli nic z tego to możesz jeszcze sprawdzić czy nie grzeje się (tzn. nie parzy) jakiś scalak, jeśli tak, możesz próbować wymienić... jeśli wiadomo jaki to scalak i skąd go wziąć.

    Następnie możesz przejść do sprawdzenia końcówki mocy, czy w stopniu wyjściowym nie zwarł się tranzystor. A więc:

    1. Odczytujesz typ scalaka wzmacniacza i odszukujesz pdf'a do niego
    2. Odczytujesz z pdf'a które nóżki są wyjściem na głośniki.
    3. Jeśli między scalakiem (nóżkami wyjściowymi na głośniki) a głośnikami są włączone szeregowo jakieś elektrolity, wylutowujesz je i sprawdzasz czy nie mają zwarcia. Włączasz radio z wlutowanymi elektrolitami i sprawdzasz czy na ich końcówkach utrzymuje się mniej więcej nap. równe połowie nap. zasilania scalaka.
    5. Jeśli między scalakiem a głośnikami nie ma elektrolitów to w czasie pracy bez wysterowania powinno na nóżkach wyjściowych być napięcie masy lub najwyżej kilkadziesiąt mV

    Jeśli na stronie www.datasheetarchive.com nie ma pdf'a do twojego scalaka to pewnie to jakiś tani chińczyk... którego nie warto naprawiać.


    Ja, jeśli nic z powyższego nie zadziała, wyrzuciłbym to radio do kosza.
  • #3 06 Jul 2009 20:19
    k0vv4l3k
    Level 2  
    Topic author Helpful post? (0)
    Z zasilaniem jest wszystko ok, radio działa bez problemu. Nie mam diody więc nie ma gdzie być przepięcia. Grzeje się jeden scalak ale nieznacznie (ten duży, po prawej stronie na drugim zdjęciu). Jeżeli chodzi o te wylutowywanie tych elementów to niestety nie mam skąd załatwić precyzyjnej lutownicy więc nie mam jak tego sprawdzić. Jeżeli jest coś przepalone to powinno to być widoczne ? Powinien być jakiś smród spalenizny przy danym elemencie czy może nie być śladu ?
  • #4 06 Jul 2009 20:34
    ajpier
    Level 37  
    Helpful post? (0)
    Charakterystycznego "aromatu" oraz rozerwanych elementów możesz nie doświadczyć. Z twojego skromnego opisu wynika że raczej stopień końcowy mocy opuścił nasz żywot a z braku podstawowego przyrządu czyli lutownicy wiele w kierunku naprawy kolega nie podziała.
  • #5 10 Jul 2009 13:18
    k0vv4l3k
    Level 2  
    Topic author Helpful post? (0)
    I wszystko jasne :) Końcówka mocy przy tym tylnym radiatorze padła ;) 16 zł i działa. Dziękuje za pomoc. Myślę, że temat do zamknięcia ;)
    Pozdrawiam Marcin
  • #6 22 Feb 2010 20:20
    rafal56
    Level 1  
    Helpful post? (0)
    koledzy mam problem z dalco mp3-d3m8 jak wkładam pendriwe no wyskakuje eror15 i się zacina a na karcie działa

    Dodano po 51 [sekundy]:

    proszę o pomoc
  Search 4 million + Products
Browse Products