X

[Citroen] Jak działa czujnik ciśnienia klimatyzacji?

08 Jul 2009 11:47 DXDXFM
  • #1 08 Jul 2009 11:47
    DXFM
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Klimamagik stwierdził, że do wymiany jest czujnik ciśnienia układu klimatyzacji. Nie mam jednak zaufania do tego warsztatu.
    Podobno nie jest to prosty czujnik, tylko 'elektroniczny'. Jest drogi, bo nie ma podróbek. Zastanawiam się, czy dałoby się zasymulować obecność czujnika i występowania prawidłowego ciśnienia, żeby sprawdzić, czy nie poszło coś innego - jakieś styki, przekaźniki, termometr czy sam komputer. Może ma proste wyjście rezystancyjne, prądowe lub częstotliwościowe/PWM? I jaka powinna być wartość w prawidłowym stanie.
    Auto to Citroen C3 z 2006r. Klimatyzacja ręczna.
  • #2 08 Jul 2009 19:46
    piotr.
    Level 12  
    Helpful post? (+1)
    jest to czujnik pizoelektryczny pod wpływem ciśnienia płynu zmienia sie wartość napięcia
  • #3 10 Jul 2009 15:08
    DXFM
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    Czyli pewnie ma w środku wzmacniacz? To by tłumaczyło 3-pinową kostkę. Spróbuję więc sprawdzić napięcia.
  • Helpful post
    #4 10 Jul 2009 21:17
    Miand
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Zakres od 0,2V (0bar) do około 2V. Dokładnie nie pamiętam z głowy, mogę sprawdzić. Nie polecam omijać tego czujnika, skutki mogą być opłakane.
  • #5 10 Jul 2009 23:39
    DXFM
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dzięki za info!
    Miand wrote:
    Nie polecam omijać tego czujnika, skutki mogą być opłakane.

    Nawet na próbę, czy w ogóle działają obwody komputera i sterowania sprężarką? Mam świadomość, że jest ryzyko rozerwania układu lub uszkodzenia sprężarki (choć zapewne jest jakiś zawór bezpieczeństwa), ale 15 sekund nic złego nie powinno zrobić.
    Chyba że chodzi o niebezpieczeństwo uszkodzenia wejścia komputera?
    Chciałbym sprawdzić, czy na pewno padł czujnik ciśnienia, czy może jakiś czujnik temperatury, albo przekaźnik.
  • #6 11 Jul 2009 09:08
    georgesgr
    Level 40  
    Helpful post? (0)
    Witam,
    Sprawdz tylko napiecie zasilania i napiecie wyjsciove. Jesli masz gaz w ukladzie, to wlacz sprezarke na krotko (w klimatyzacji recznej nie stanowi to problemu) i obserwuj zniane napiecia na wyjsciu czujnika.
    Pozdrawiam, Georges
  • #7 11 Jul 2009 11:06
    DXFM
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    Nie znam się na instalacjach samochodowych. Wydawało mi się, że szukanie właściwego miejsca podłączenia sprężarki (a właściwie chyba sprzęgła) zajmie mi więcej czasu niż podłączenie rezystora, czy dzielnika rezystancyjnego do kostki czujnika, która jest na wierzchu i wiem gdzie jest :)
  • #8 12 Jul 2009 11:25
    georgesgr
    Level 40  
    Helpful post? (+1)
    Jesli nie czujesz sie na silach, lepiej oddaj auto do serwisu.
    Twoj "klimamagik" czy inni "specjalisci" najczesciej nie maja dostepu do dokumentacji i ich interwencje moga byc bardzo ograniczone, graniczace z amatorstwem.
    Z mojego doswiadczenia wynika, ze wiekszosc "specjalistow", to ludzie majacy kompetencje (bardzo) ograniczone do jednej dziedziny, a auto, to urzadzenie bardzo skomplikowane, w ktorym wszystkie systemy sa wspolzalezne. "Specjalista", np. elektronik, ktory nie zna mechaniki, lub na odwrot, moze zrobic wiecej zlego, niz dobrego.
    Czy twoj "klimamagik" zmierzyl chociaz cisnienie w ukladzie?
  • #9 12 Jul 2009 16:31
    DXFM
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Sprawdził ciśnienie. Twierdzi, że jest OK. Niestety straciłem do niego zaufanie - co podjadę to usterka jest w innym miejscu i nie uwzględnia reklamacji mimo, że jedna nieszczelność była prawdopodobnie winą źle zamontowanej rurki. Mówi, że tym razem padł czujnik ciśnienia. Na pytanie, czy próbował go ominąć powiedział, że nie, bo jest elektroniczny. Jak dla mnie zbyt podejrzany zbieg okoliczności. Można jeszcze spróbować odczytać z komputera - o ile się da.
  • #10 12 Jul 2009 17:17
    georgesgr
    Level 40  
    Helpful post? (0)
    Przy klimatyzacji recznej nic z komputera nie odczytasz. Jedynie w ECU silnika mozesz sprawdzic cisnienie w ukladzie i czy ECU nie zakazuje uruchomienia sprzezarki. Reszta dzieje sie w BSI. Wylacznik klimy na panelu daje sygnal po drucie do zespolu wskaznikow, ktory po szynie zada od BSI uruchomienia sprzezarki.
  • #11 12 Jul 2009 17:47
    milejow
    Level 42  
    Helpful post? (0)
    Wystarczy,ze sprawdzi w parametrach ECU silnika,czy widac wartosc cisnienia w klimie(pod warunkiem,ze faktycznie jest napelniona) i bedzie wiedzial czy presostat sprawny czy smietnik
  • #12 13 Jul 2009 18:17
    DXFM
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    Udało mi się ustalić, że prawdopodobnie skrajne styki to zasilanie 5V, a środkowy to wyjście z czujnika. Zmierzyłem to napięcie - wynosi 1V (+/- 0,1V mojej niepewności do multimetru).
    Niestety sprężarka się nie załącza więc nie wiem, czy napięcie się zmienia. Spróbuje się u jakiegoś mechanika lub elektryka włączyć, o ile wcześniej nie wyjdzie coś na komputerze.
  • Helpful post
    #13 13 Jul 2009 19:32
    Miand
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Ciśnienia i napięcia a czujniku (+/- dokładność manometru i miernika)
    0bar - 0,17V
    1bar - 0,3V
    2bar - 0,44V
    3bar - 0,58V
    4bar - 0,7V
    5bar - 0,83V
    6bar - 0,92V
    7bar - 1,06V
    8bar - 1,21V
    9bar - 1,34V
    10bar - 1,47V
    11bar - 1,6V
    12bar - 1,74V
    13bar - 1,88V
    14bar - 2,05V
    15bar - 2,17V
    16bar - 2,31V
    17bar - 2,46V
    18bar - 2,61V
    19bar - 2,75V
    wyższego ciśnienia reduktor nie wytrzymuje.
  • #14 13 Jul 2009 19:40
    Miand
    Level 19  
    Helpful post? (+5)
    -.....+ Rozmieszczenie pinów na czujniku (patrząc z góry). Zasilanie 5V
    ...s..
  • #15 13 Jul 2009 20:27
    DXFM
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    Miand, wielkie dzięki za te informacje. Powalczę dalej z 'fachowcami' :)
  • #16 13 Jul 2009 21:59
    Miand
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Info na priw poszło, jeśli będziesz zainteresowany zapraszam.
  • #17 25 Aug 2009 14:51
    janrad99
    Level 14  
    Helpful post? (+1)
    Witam wszystkich na tym bardzo pożytecznym forum.
    I pytanie: jakie powinno być ciśnienie w układzie klimatyzacji przy pełnym napełnieniu, a jakie jest graniczne niskie, przy którym nalezy uzupełnić układ? W moim samochodzie czujnik pokazuje 4 mb, czy to dużo, czy mało?
  • #18 25 Aug 2009 18:04
    Miand
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    To się robi na wagę a nie na ciśnienie, ciśnienie jest zależne tylko od temperatury.
  • #19 25 Aug 2009 21:58
    janrad99
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Dzięki, chyba juz trochę zapomniałem czego w szkole uczyli :D
    Ale, w takim razie czy jest możliwość stwierdzenia że instalacja wymaga uzupełniena czynnika chłodzącego zanim go zabraknie?
  • #20 25 Aug 2009 23:19
    Miand
    Level 19  
  • #21 27 Aug 2009 08:14
    genek1000
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Miand wrote:
    To się robi na wagę a nie na ciśnienie, ciśnienie jest zależne tylko od temperatury.

    Błąd . Ciśnienie jest zalężne przedewszystkim od temperatury ale również od ilości czynnika chłodzącego ( w minimalnym stopniu)
    żeby stwierdzić jaką masz ilość czynnika musisz go odessać i zobaczysz wtedy ile ci brakuje. Uzupełnianie czynnika powinno być przeprowadazane po ok 2 letnich okresach.(przynajmniej w reno).
  • #22 27 Aug 2009 16:32
    Miand
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    genek1000 wrote:
    Miand wrote:
    To się robi na wagę a nie na ciśnienie, ciśnienie jest zależne tylko od temperatury.

    Błąd . Ciśnienie jest zalężne przedewszystkim od temperatury ale również od ilości czynnika chłodzącego ( w minimalnym stopniu)
    żeby stwierdzić jaką masz ilość czynnika musisz go odessać i zobaczysz wtedy ile ci brakuje. Uzupełnianie czynnika powinno być przeprowadazane po ok 2 letnich okresach.(przynajmniej w reno).


    Dlaczego błąd? Rozszerzyłeś tylko moją wypowiedź. Co do ciśnienia w trakcie nie pracującej klimy ilość czynnika (jeżeli jest w stanie ciekłym) nie ma znaczenia (no chyba że ktoś napełnił pod korek) i tego dokładnie tyczyła się moja wypowiedź.
  • #23 27 Aug 2009 20:48
    genek1000
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    O słowo " tylko " :D
  • #24 27 Aug 2009 21:06
    Miand
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    A to wporzo :D
  • #25 28 Aug 2009 23:11
    janrad99
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Dziękuję za wyjaśnienia.
    Jeżeli można, to jeszcze jedno pytanie. Po co sterownikowi klimatyzacji informacje o ciśnieniu w układzie? Chyba wystarczyłby zwykły czujnik ON/OFF jak ten, który steruje lampką ciśnienia oleju? W C5 komputer podaje z dokładnościa do 1 mb ciśnienie. Czy jest to niezamierzona rozrzutność konstruktorów, czy czemuś to służy?
  • #26 28 Aug 2009 23:32
    ociz
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    W przypadku zwykłego czujnika on/off raczej trudno kontrolować jego sprawność, wystarczy np odłączyć przewód od czujnika wysokiego ciśnienia i już nie zadziała. Tak przynajmniej mi się wydaje że tym się kierowali.
  • #27 29 Aug 2009 07:46
    genek1000
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Kierowali się również lepszą diagnostyką układu klimatyzacji ( widzisz wartość ciśnienia-wiesz co się dzieje). A przy kompresorach o zmiennej pojemności sterowanych elektrycznie żeby mieć cały czas odpowiednią wartość ciśnienia . Poza tym układ musi wiedzieć kiedy właczyć wentylator, drugi bieg wentylatora, kiedy wyłączyć kompresor i kiedy ciśnienie w układzie wzrośni powyżej 28 bar i trzeba wyłaczyć ze względów bezpieczeństwa. I pewnie jeszcze wieloma innymi rzeczami :D
  • #28 29 Aug 2009 11:56
    Miand
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    O tak na przykład taki renault w świeżych modelach stosuje port serwisowy wysokiego ciśnienia na przewodzie niskie ciśnienia, a pomiar wysokiego ciśnienia jest tylko za pomocą diagnoskopu. No cóż życie pędzi do przodu, ale dzięki temu na co dzień korzystamy z różnych bajerów :D
  • #29 11 Jun 2010 08:26
    slawarek
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    To ja mam pytanie gdzie w lexii sprawdzę to ciśnienie ?
    bo coś mi klima kiepsko chłodzi a błędów nie wykazuje
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products