Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 08 Lip 2009 11:47
    DXFM
    Poziom 20  

    Klimamagik stwierdził, że do wymiany jest czujnik ciśnienia układu klimatyzacji. Nie mam jednak zaufania do tego warsztatu.
    Podobno nie jest to prosty czujnik, tylko 'elektroniczny'. Jest drogi, bo nie ma podróbek. Zastanawiam się, czy dałoby się zasymulować obecność czujnika i występowania prawidłowego ciśnienia, żeby sprawdzić, czy nie poszło coś innego - jakieś styki, przekaźniki, termometr czy sam komputer. Może ma proste wyjście rezystancyjne, prądowe lub częstotliwościowe/PWM? I jaka powinna być wartość w prawidłowym stanie.
    Auto to Citroen C3 z 2006r. Klimatyzacja ręczna.

  • #2 08 Lip 2009 19:46
    piotr.
    Poziom 12  

    jest to czujnik pizoelektryczny pod wpływem ciśnienia płynu zmienia sie wartość napięcia

  • #3 10 Lip 2009 15:08
    DXFM
    Poziom 20  

    Czyli pewnie ma w środku wzmacniacz? To by tłumaczyło 3-pinową kostkę. Spróbuję więc sprawdzić napięcia.

  • Pomocny post
    #4 10 Lip 2009 21:17
    Miand
    Poziom 19  

    Zakres od 0,2V (0bar) do około 2V. Dokładnie nie pamiętam z głowy, mogę sprawdzić. Nie polecam omijać tego czujnika, skutki mogą być opłakane.

  • #5 10 Lip 2009 23:39
    DXFM
    Poziom 20  

    Dzięki za info!

    Miand napisał:
    Nie polecam omijać tego czujnika, skutki mogą być opłakane.

    Nawet na próbę, czy w ogóle działają obwody komputera i sterowania sprężarką? Mam świadomość, że jest ryzyko rozerwania układu lub uszkodzenia sprężarki (choć zapewne jest jakiś zawór bezpieczeństwa), ale 15 sekund nic złego nie powinno zrobić.
    Chyba że chodzi o niebezpieczeństwo uszkodzenia wejścia komputera?
    Chciałbym sprawdzić, czy na pewno padł czujnik ciśnienia, czy może jakiś czujnik temperatury, albo przekaźnik.

  • #6 11 Lip 2009 09:08
    georgesgr
    Poziom 40  

    Witam,
    Sprawdz tylko napiecie zasilania i napiecie wyjsciove. Jesli masz gaz w ukladzie, to wlacz sprezarke na krotko (w klimatyzacji recznej nie stanowi to problemu) i obserwuj zniane napiecia na wyjsciu czujnika.
    Pozdrawiam, Georges

  • #7 11 Lip 2009 11:06
    DXFM
    Poziom 20  

    Nie znam się na instalacjach samochodowych. Wydawało mi się, że szukanie właściwego miejsca podłączenia sprężarki (a właściwie chyba sprzęgła) zajmie mi więcej czasu niż podłączenie rezystora, czy dzielnika rezystancyjnego do kostki czujnika, która jest na wierzchu i wiem gdzie jest :)

  • #8 12 Lip 2009 11:25
    georgesgr
    Poziom 40  

    Jesli nie czujesz sie na silach, lepiej oddaj auto do serwisu.
    Twoj "klimamagik" czy inni "specjalisci" najczesciej nie maja dostepu do dokumentacji i ich interwencje moga byc bardzo ograniczone, graniczace z amatorstwem.
    Z mojego doswiadczenia wynika, ze wiekszosc "specjalistow", to ludzie majacy kompetencje (bardzo) ograniczone do jednej dziedziny, a auto, to urzadzenie bardzo skomplikowane, w ktorym wszystkie systemy sa wspolzalezne. "Specjalista", np. elektronik, ktory nie zna mechaniki, lub na odwrot, moze zrobic wiecej zlego, niz dobrego.
    Czy twoj "klimamagik" zmierzyl chociaz cisnienie w ukladzie?

  • #9 12 Lip 2009 16:31
    DXFM
    Poziom 20  

    Sprawdził ciśnienie. Twierdzi, że jest OK. Niestety straciłem do niego zaufanie - co podjadę to usterka jest w innym miejscu i nie uwzględnia reklamacji mimo, że jedna nieszczelność była prawdopodobnie winą źle zamontowanej rurki. Mówi, że tym razem padł czujnik ciśnienia. Na pytanie, czy próbował go ominąć powiedział, że nie, bo jest elektroniczny. Jak dla mnie zbyt podejrzany zbieg okoliczności. Można jeszcze spróbować odczytać z komputera - o ile się da.

  • #10 12 Lip 2009 17:17
    georgesgr
    Poziom 40  

    Przy klimatyzacji recznej nic z komputera nie odczytasz. Jedynie w ECU silnika mozesz sprawdzic cisnienie w ukladzie i czy ECU nie zakazuje uruchomienia sprzezarki. Reszta dzieje sie w BSI. Wylacznik klimy na panelu daje sygnal po drucie do zespolu wskaznikow, ktory po szynie zada od BSI uruchomienia sprzezarki.

  • #11 12 Lip 2009 17:47
    milejow
    Poziom 42  

    Wystarczy,ze sprawdzi w parametrach ECU silnika,czy widac wartosc cisnienia w klimie(pod warunkiem,ze faktycznie jest napelniona) i bedzie wiedzial czy presostat sprawny czy smietnik

  • #12 13 Lip 2009 18:17
    DXFM
    Poziom 20  

    Udało mi się ustalić, że prawdopodobnie skrajne styki to zasilanie 5V, a środkowy to wyjście z czujnika. Zmierzyłem to napięcie - wynosi 1V (+/- 0,1V mojej niepewności do multimetru).
    Niestety sprężarka się nie załącza więc nie wiem, czy napięcie się zmienia. Spróbuje się u jakiegoś mechanika lub elektryka włączyć, o ile wcześniej nie wyjdzie coś na komputerze.

  • Pomocny post
    #13 13 Lip 2009 19:32
    Miand
    Poziom 19  

    Ciśnienia i napięcia a czujniku (+/- dokładność manometru i miernika)
    0bar - 0,17V
    1bar - 0,3V
    2bar - 0,44V
    3bar - 0,58V
    4bar - 0,7V
    5bar - 0,83V
    6bar - 0,92V
    7bar - 1,06V
    8bar - 1,21V
    9bar - 1,34V
    10bar - 1,47V
    11bar - 1,6V
    12bar - 1,74V
    13bar - 1,88V
    14bar - 2,05V
    15bar - 2,17V
    16bar - 2,31V
    17bar - 2,46V
    18bar - 2,61V
    19bar - 2,75V
    wyższego ciśnienia reduktor nie wytrzymuje.

  • #14 13 Lip 2009 19:40
    Miand
    Poziom 19  

    -.....+ Rozmieszczenie pinów na czujniku (patrząc z góry). Zasilanie 5V
    ...s..

  • #15 13 Lip 2009 20:27
    DXFM
    Poziom 20  

    Miand, wielkie dzięki za te informacje. Powalczę dalej z 'fachowcami' :)

  • #16 13 Lip 2009 21:59
    Miand
    Poziom 19  

    Info na priw poszło, jeśli będziesz zainteresowany zapraszam.

  • #17 25 Sie 2009 14:51
    janrad99
    Poziom 14  

    Witam wszystkich na tym bardzo pożytecznym forum.
    I pytanie: jakie powinno być ciśnienie w układzie klimatyzacji przy pełnym napełnieniu, a jakie jest graniczne niskie, przy którym nalezy uzupełnić układ? W moim samochodzie czujnik pokazuje 4 mb, czy to dużo, czy mało?

  • #18 25 Sie 2009 18:04
    Miand
    Poziom 19  

    To się robi na wagę a nie na ciśnienie, ciśnienie jest zależne tylko od temperatury.

  • #19 25 Sie 2009 21:58
    janrad99
    Poziom 14  

    Dzięki, chyba juz trochę zapomniałem czego w szkole uczyli :D
    Ale, w takim razie czy jest możliwość stwierdzenia że instalacja wymaga uzupełniena czynnika chłodzącego zanim go zabraknie?

  • #21 27 Sie 2009 08:14
    genek1000
    Poziom 25  

    Miand napisał:
    To się robi na wagę a nie na ciśnienie, ciśnienie jest zależne tylko od temperatury.

    Błąd . Ciśnienie jest zalężne przedewszystkim od temperatury ale również od ilości czynnika chłodzącego ( w minimalnym stopniu)
    żeby stwierdzić jaką masz ilość czynnika musisz go odessać i zobaczysz wtedy ile ci brakuje. Uzupełnianie czynnika powinno być przeprowadazane po ok 2 letnich okresach.(przynajmniej w reno).

  • #22 27 Sie 2009 16:32
    Miand
    Poziom 19  

    genek1000 napisał:
    Miand napisał:
    To się robi na wagę a nie na ciśnienie, ciśnienie jest zależne tylko od temperatury.

    Błąd . Ciśnienie jest zalężne przedewszystkim od temperatury ale również od ilości czynnika chłodzącego ( w minimalnym stopniu)
    żeby stwierdzić jaką masz ilość czynnika musisz go odessać i zobaczysz wtedy ile ci brakuje. Uzupełnianie czynnika powinno być przeprowadazane po ok 2 letnich okresach.(przynajmniej w reno).


    Dlaczego błąd? Rozszerzyłeś tylko moją wypowiedź. Co do ciśnienia w trakcie nie pracującej klimy ilość czynnika (jeżeli jest w stanie ciekłym) nie ma znaczenia (no chyba że ktoś napełnił pod korek) i tego dokładnie tyczyła się moja wypowiedź.

  • #25 28 Sie 2009 23:11
    janrad99
    Poziom 14  

    Dziękuję za wyjaśnienia.
    Jeżeli można, to jeszcze jedno pytanie. Po co sterownikowi klimatyzacji informacje o ciśnieniu w układzie? Chyba wystarczyłby zwykły czujnik ON/OFF jak ten, który steruje lampką ciśnienia oleju? W C5 komputer podaje z dokładnościa do 1 mb ciśnienie. Czy jest to niezamierzona rozrzutność konstruktorów, czy czemuś to służy?

  • #26 28 Sie 2009 23:32
    ociz
    Moderator Samochody

    W przypadku zwykłego czujnika on/off raczej trudno kontrolować jego sprawność, wystarczy np odłączyć przewód od czujnika wysokiego ciśnienia i już nie zadziała. Tak przynajmniej mi się wydaje że tym się kierowali.

  • #27 29 Sie 2009 07:46
    genek1000
    Poziom 25  

    Kierowali się również lepszą diagnostyką układu klimatyzacji ( widzisz wartość ciśnienia-wiesz co się dzieje). A przy kompresorach o zmiennej pojemności sterowanych elektrycznie żeby mieć cały czas odpowiednią wartość ciśnienia . Poza tym układ musi wiedzieć kiedy właczyć wentylator, drugi bieg wentylatora, kiedy wyłączyć kompresor i kiedy ciśnienie w układzie wzrośni powyżej 28 bar i trzeba wyłaczyć ze względów bezpieczeństwa. I pewnie jeszcze wieloma innymi rzeczami :D

  • #28 29 Sie 2009 11:56
    Miand
    Poziom 19  

    O tak na przykład taki renault w świeżych modelach stosuje port serwisowy wysokiego ciśnienia na przewodzie niskie ciśnienia, a pomiar wysokiego ciśnienia jest tylko za pomocą diagnoskopu. No cóż życie pędzi do przodu, ale dzięki temu na co dzień korzystamy z różnych bajerów :D

  • #29 11 Cze 2010 08:26
    slawarek
    Poziom 16  

    To ja mam pytanie gdzie w lexii sprawdzę to ciśnienie ?
    bo coś mi klima kiepsko chłodzi a błędów nie wykazuje

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty