X

technika spawania prosze o pomoc

tomxx92 20 Aug 2009 23:34
  • #31 20 Aug 2009 23:34
    cirrostrato
    Level 35  
    Helpful post? (+1)
    Przede wszystkim te konstrukcje są spawane nie spawarkami na elektrody otulone ale półautomatami spawalniczymi w osłonie CO2(Migomat),takie spawanie w osłonie gazu m.in. zmniejsza nagrzewanie elementów spawanych i ich odkształcanie.Poza tym fachmani spawający takie przestrzenne konstrukcje stosują spawanie pewnymi etapami(konstrukcja jest wstępnie spawana dla uzyskania kształtu) a nie od razu każdy kolejny spaw kładziony na gotowo.Dodatkowo można stosować uchwyty montażowe pomocnicze wstępnie ustalające położenie spawanych elementów
  • #32 27 Aug 2009 23:18
    tomxx92
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (0)
    A jeszcze wróćmy na chwile do spawania. Mianowicie: nieraz gdy spawam elementy to gdy odpukam żużel widze dziurę w spawie w której znajduje se żużel (już w czasie stygnięcia spawu widze gdzie będzie dziura bo w tym miejscu spaw dłużej stygnie -przez dłuższy czas jest bardziej czerwony). Dzieje sie to przedewszystkim na elemętach spawanych pod kątem. I teraz moje pytanie dlaczego tworzą się takie dziury czy w momęcie spawania na chwile za bardzo oddalę elektrode czy za mocno przybliże czy za szybko przsesune?? dlaczego tworzą się dziury w spawie???
  • #33 28 Aug 2009 02:29
    mucioo
    Level 18  
    Helpful post? (-1)
    tomxx92 - generalnie chyba masz za mały prąd lub za szybko jedziesz. W grę może wejść za gruba elektroda do danego typu spawu, dla przykładu - w pachwinie (choćby dwa elementy spawane ze sobą pod kątem 30 °) musi być możliwie najcieńsza elektroda (2,5 mm albo 2 mm - rzadziej stosowane), najlepiej cienkootulona. Jeśli możesz to opisz co spawasz i jakimi elektrodami wraz z parametrami spawania albo zrób fotkę spawanych rzeczy, łatwiej wtedy doradzić.
    Pozdrawiam
  • #34 30 Aug 2009 23:44
    tomxx92
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Spawam elektrodami esab 46,00 2,5 mm wg. mnie są dość cienko otulone a spawam profile 35x35x3 pod kątem 90 stopni
    1,Ale jeszcze jedna sprawa: gdy powstanie taka dziura to czy po wydłubaniu z niej żużla mogę ją pospawać i czy będzie taki spaw nadal dobrze trzymał??

    2,A czy spawy pod kątem nie powinno sie wykonywać tylko ściegiem prostym??? czy można też kołowym albo ruszając elektrodą na bok i innymi technikamii?


    A tu sa linki do zdjęć:

    http://img12.imageshack.us/img12/9254/koowy2.jpg

    http://img30.imageshack.us/img30/7984/dsc04584v.jpg

    Z tego co pamiętam to oba spawane były techniką kołową.
  • #35 03 Sep 2009 12:08
    Rybcia
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Witam Serdecznie niedawno ukonczyłem kurs spawacza (111),(135/136)(141) no i proponował bym tobie spawać zakosowo elektroda 3,25 mm spawy nie są złe jak na sam początek ale te luki mogłem wypełnić lub szlifierką zeszlifować i nową lage zrobić Pozdrawiam.
  • #36 06 Sep 2009 16:02
    tomxx92
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (-1)
    No dobra ale te dziury to mi sie robią od tego że mam elektrode 2,5 mm??? No bo przecież na tym zdjęciu
    http://img12.imageshack.us/img12/9254/koowy2.jpg
    spaw wyglda dobrze tylko w jednym miejscu mi sie dziurka zrobiła i niektóre pod kątem też mi dobrze wychodzą także myśle że elektroda 2,5mm jest dobra tylko w trakcie spawania coś musze źle robić tylko niewiem co.

    A jak się spawa zakosowo??
  • #37 15 Sep 2009 17:54
    Rybcia
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Witam zakosowo sie spawie od prawej do lewej robiąc taki lekki łuk bardz prosto tylko musisz uważać aby blacha sie nie przepaliła bo na cienszych elektrodach szybko blachy sie przepalaja ja wole spawac 3,25 mm osobiscie Pozdrawiam.
  • #38 18 Sep 2009 23:19
    tomxx92
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (0)
    dzieki.

    ale mam jeszcze jedno pytanie odnośnie spawania jakiś element~ów kt~óre muszą być pospawane pod odpowiednimi kątami np .rama gokarta, motory czy nawet jak chce sobie np. z profili prostokąt zespawać to czy lepiej jest najpierw wszystkie elementy tego prostokąta przy~łapać punktowo z każdej strony (czy np. tylko z gory) czy po kolei każde elementy na gotowo z każdej strony pospawać tzn. najpierw na gotowo d~łuższy bok prostokąta z krotszym potem do tego nastepny bok na gotowo przyspawać i kolejny czy może punktowo lepiej i potem dopiero na gotowo każdy spaw??
  • #39 19 Sep 2009 10:33
    wowka
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Najpierw lepiej punktowo polapac bo spaw przy stygnieciu sie kurczy i konstrukcja sie wykrzywia. Jak polapiesz punktowo to konstrukcja jest o wiele sztywniejsza i sie tak mocno nie deformuje przy spawaniu.
  • #40 19 Sep 2009 21:56
    J. Kleban
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    tomxx92 wrote:
    No dobra ale te dziury to mi sie robią od tego że mam elektrode 2,5 mm??? No bo przecież na tym zdjęciu
    http://img12.imageshack.us/img12/9254/koowy2.jpg
    spaw wyglda dobrze tylko w jednym miejscu mi sie dziurka zrobiła i niektóre pod kątem też mi dobrze wychodzą także myśle że elektroda 2,5mm jest dobra tylko w trakcie spawania coś musze źle robić tylko niewiem co.

    A jak się spawa zakosowo??


    Dziury moga powstac przy nierownomiernym prowadzeniu elektrody, wilgotnych lub wadliwych elektrodach, za niskim amperazu, lub grubej warstwie zendry na powierzchniach spawanych.
  • #41 20 Sep 2009 13:59
    mucioo
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    wowka wrote:
    Najpierw lepiej punktowo polapac bo spaw przy stygnieciu sie kurczy i konstrukcja sie wykrzywia. Jak polapiesz punktowo to konstrukcja jest o wiele sztywniejsza i sie tak mocno nie deformuje przy spawaniu.


    Dodać jeszcze tylko można do tego cztery rzeczy.
    1. Staraj się wykonywać spoiny właściwe jak i zczepne symetrycznie (jeśli coś połapałeś punktowo np: z lewej strony to zaraz spawaj w takim samym miejscu z prawej), w miarę możliwości oczywiście - nie każdy element spawany zachowuje symetrię.
    2. Spawaj punktowo najpierw w miejscach najmniej naciągających materiał (np: spoiny doczołowe, takie gdzie nie ma szczeliny między spawanymi elementami, grube i ciężkie elementy).
    3. W miarę możliwości stosuj mocowanie do podłoża (śruby dociskowe, elementy oporowe utrzymujące kąt i wymiar itp.). Dobry w takim wypadku jest metalowy stół montażowy, który umożliwia mocowanie elementów przed spawaniem choćby tylko za pomocą punktowego połapania do podłoża. Ramy wykonywane w ten sposób mają niewiele odkształceń po spawaniu i chwilowym ostygnięciu.
    4. Nie wprowadzaj zbyt wiele ciepła na raz - czyli w przypadku długich spoin stosuj spawanie krótkimi odcinkami w różnych miejscach a w razie potrzeby zaczekaj chwilkę niech materiał ostygnie. Duża ilość ciepła ma ogromny wpływ na deformowanie materiału.
  • #42 02 Oct 2009 20:18
    tomxx92
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (0)
    No dobra ale przecież jak najpierw pospawam punktowo całą konstrukcje obojętnie czy jest zrobiona z rur czy jakiś profili to gdy zacznę od początku każdy spaw spawać na gotowo to mi się cała konstrukcja zacznie deformować. Czy nie??
  • #43 02 Oct 2009 23:32
    mucioo
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Zastosuj się do rad troszkę wyżej a ograniczysz znacznie wpływ spawania na deformowanie materiałów.
  • #44 03 Oct 2009 23:02
    tomxx92
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (0)
    Co do tych 4 rad które napisałeś mucioo zgadzam sie w 100 % . Ale coś mi nie pasuje aby spawać najpierw całą ramę punktowo a potem na gotowo po kolei każdy spaw, bo przecież przy spawaniu na gotowo rama będzie się wykrzywiała -tak czy nie ??
  • #45 05 Oct 2009 22:41
    wowka
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Zrób sobie doswiadczenie. Wez kawalek blachy (takiej przynajmniej 3mm grubosci), poloz ja na stole i na ta blache postaw kawalek kontownika (tzn tak jakbys obcial kontownik i tym obcietym przyloz do blachy). Teraz przyspawaj ten kontownik do blachy ale jednym ciagiem i tylko z jednej strony. Teraz wez drugi taki sam zestaw, i przylap najpierw punktowo kontownik do blachy na koncach i na rogu, pozniej przyspawaj jedna krawedz (jak poprzednio). Teraz porownaj sobie w jakim stopniu kontownik jest pochylony w stosunku do blachy w pierwszym i w drugim przypadku.
  • #46 11 Nov 2009 19:34
    pio102201
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    A możecie dać jakieś porady jak wykonywać spawy pionowe czy też wykonywać ruchy kuliste ? spawać z góry do dołu czy na odwrót ?
  • #47 12 Nov 2009 12:47
    piter_inc
    Level 1  
    Helpful post? (0)
    Witam Wszystkich.
    Jeśli chodzi o spawanie elektroda otuloną
    jest na necie (czytać torrent) filmik instruktażowy 2 płyty "ArcWelding1DVD.avi" "ArcWelding2DVD.avi" niestety po angielsku ale dokładnie i od podstaw instruktor tłumaczy co i jak.
    Oczywiście fachowcy nie muszą go oglądać.

    http://thepiratebay.org/torrent/4047694/Arc_Welding_1__amp__2_DVD_video_rips
  • #48 15 Nov 2009 21:06
    m_a_r_ek
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam
    A jakich elektrod używać jak to wygląda w praktyce nie chodzi mi o ich grubość bo to wiem tylko czy oznaczenie czerwono, różowe, zielone są na wszystkie elektrody i czy oznaczają to samo dla każdej firmy produkująca elektrody ?
  • #49 06 Mar 2010 20:44
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze
    Helpful post? (+1)
    tomxx92 wrote:
    No dobra ale te dziury to mi sie robią od tego że mam elektrode 2,5 mm??? No bo przecież na tym zdjęciu
    http://img12.imageshack.us/img12/9254/koowy2.jpg
    spaw wyglda dobrze tylko w jednym miejscu mi sie dziurka zrobiła i niektóre pod kątem też mi dobrze wychodzą także myśle że elektroda 2,5mm jest dobra tylko w trakcie spawania coś musze źle robić tylko niewiem co.

    A jak się spawa zakosowo??


    Całkiem przyzwoicie Ci to wychodzi. Prąd masz dobrze dobrany, nie podpalasz brzegów spoiny. Dziura zrobiła się dlatego, że szlaka zalała miejsce spawane. Musisz w trakcie spawania pochylić elektrodę w kierunku spawania (położyć), wtedy prąd wydmuchnie szlakę z jeziorka roztopionego materiału.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Do nauki najlepsze są rutylowe ER 146 (różowe). Spawasz nimi ciągnąc ja do siebie, pochyloną do ok 55-60stopni. Jeżeli spawasz zasadową (fioletowe), to pochylenie jest niewielkie 80-85 stopni. Spoinę ciągniesz prosto; przy spawaniu blach cienkich. Przy grubszych musisz wstrzymywać posuw, czyli robisz zakosy lub okręgi.
    Tyle teorii.
  • #50 09 Jul 2010 23:30
    palo34
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    A ja mam pytanie . Dopiero zaczynam przygodę ze spawaniem tig. Dlaczego podczas spawania Tigiem następują czasami duże oślepiające błyski. Bardzo to przeszkadza w spawaniu. Nie wiem czym to jest spowodowane.
  • #51 08 Oct 2010 21:36
    lukpio3
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Witajcie.

    Mam pytanie odnośnie spawania. Nie chcę zakładać nowego temu dlatego podepnę się pod istniejący. Otóż spawać potrafię tylko wkurza mnie jedna rzeczy, podejrzewam że problem tkwi albo w mojej technice spawania albo w elektorach. Otóż bardzo często mam tak że spawarka nie chce mi spawać gdy zbliżę elektrodę a gdy dotknę spawanego elementu to mi elektrodę przyłapie, oderwę ją, znowu przykładam i znowu mi ją przyłapuje i tak kilka, kilkanaście razy z rzędu aż za którymś razem załapie i zaczyna dopiero spawać. Wkurza mnie to bo to jest takie smarkanie a nie spawanie. Jak już chwyci to spaw wychodzi elegancki tylko mam problem z tym początkiem. Początkowo myślałem że to wina amperażu ale spawam elektrodami 3,2 i na taką elektrodę mam właśnie ustawiony amperaż. Zwiększanie ani zmniejszanie nic nie pomaga. Gdzie jest problem? Elektroda czy moja technika?
  • #52 09 Oct 2010 14:11
    wowka
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Zakladam ze spawasz elektrodami er146. Problemem jest brak otuliny na koncu elektrody, tzn jak ci sie przyklei i ja odrywasz to wykrusza sie otulina na koncu elektrody i zostaje sam drut. Najlepiej w takim przypadku przeciagnac elektroda po kawalku metalu zeby zapalic łuk (ruch podobny jak do zapalania zapalki) i tym samym stopic wystajacy drut, tak zeby nie wystawal ponad otuline.

    " a gdy dotknę spawanego elementu to mi elektrodę przyłapie, oderwę ją, znowu przykładam i znowu mi ją przyłapuje i tak kilka, kilkanaście razy z rzędu" - Wlasnie jak tak robisz to koniec elektrody jest nagrzany i wtedy sie latwo przykleja, lepiej odczekac chwile az ostygnie bo wtedy trudniej sie przykleja
  • #53 09 Oct 2010 19:35
    lukpio3
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    No masz rację, otulina się zrywa. A może polecisz mi jakieś inne elektrody? Mam teraz do przyspawania zawiasy tulejkowe do bramy a jak wiadomo ma to być zrobione solidnie a nie posmarkane bo będzie na tym się opierała brama. Spawanie będzie odbywało się już na słupku co nieznacznie utrudnia pracę zatem jeśli sa jakieś inne dobre elektrody i możesz jakieś polecić to bardzo proszę.
  • #54 09 Oct 2010 20:00
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Helpful post? (0)
    Kolego zmien prąd na dc , bo widzę że ci pulsuje prąd albo reka niepewna.
    Nieraz spawam 6metrów profila i spaw idealny bez 1 dziurki. Tylko widoczne miejsca zmiany elektrody -prosto z piekarnika.
  • #55 10 Oct 2010 08:57
    lukpio3
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Podejrzewam że problem może też tkwić w kącie trzymania elektrody ale weź tu trzymaj elektrodę pod odpowiednim kątem spawając element tak jak ten zawias, już na słupku. Jest ciężko szczególnie dla osoby która nie ma wprawy i nie zajmuje się spawaniem na co dzień a że tak powiem "od święta". Spawam tylko jak muszę, czasem się spawarki nie używa nawet i rok. Zależy mi właśnie na odpowiednim przyspawaniu tych zawiasów żeby mi nie poodpadały.
  • #56 10 Oct 2010 11:14
    zabc
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    wowka wrote:
    przeciągnąć elektroda po kawałku metalu żeby zapalić łuk (ruch podobny jak do zapalania zapałki)
    To jest właściwa metoda zajarzenia elektrody, trza to poćwiczyć.

    wowka wrote:
    koniec elektrody jest nagrzany i wtedy się łatwo przykleja, lepiej odczekać chwile aż ostygnie bo wtedy trudniej się przykleja
    A właśnie że nie. Gdy elektroda jest rozgrzana, to łatwo jest ją zajarzyć, np. zajarzysz ją na kawałku metalu i od razu przenosisz ją na element spawany.
    Na bramie wszyscy będą widzieć estetykę położenia spoiny, lepiej poproś kogoś. Albo dużo się napracujesz szlifierką. Bo spawanie pionów bez wprawy ładnie nie wychodzi.
  • #57 11 Oct 2010 09:48
    wowka
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    lukpio3 wrote:
    No masz rację, otulina się zrywa. A może polecisz mi jakieś inne elektrody? Mam teraz do przyspawania zawiasy tulejkowe do bramy a jak wiadomo ma to być zrobione solidnie a nie posmarkane bo będzie na tym się opierała brama. Spawanie będzie odbywało się już na słupku co nieznacznie utrudnia pracę zatem jeśli sa jakieś inne dobre elektrody i możesz jakieś polecić to bardzo proszę.


    Spawasz wiekszym pradem z chwilowymi przerwami zeby nie bylo zbyt gorace i nie splywalo. Jak obijasz szlake to rob to dokladnie a jak nie daje sie obic to szlifierka - ta szlaka co jej nie obijesz zostanie w spawie (oslabienie spoiny) chociaz z wierzchu tego nie bedzie widac. Ostatnia warstwe najlepiej spawac z gory do dolu elektrodami zasadowymi - wychodzi wtedy ladne i rowne lico i nie trzeba szlifowac.

    Co do zajarzania luku i temperatury elektrody, oczywiscie lepiej jak jest goraca, ale chodzi o to zeby nie byla jeszcze czerwona na koncu bo wtedy sie latwo przykleja, musi ostygnac az nie bedzie czerwona
  • #58 12 Oct 2010 23:03
    lukpio3
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    No i spawarka przestała mi smarkać i przyłapywać elektrody :). Wiecie co pomogło? Porządne, 3 dniowe wysuszenie elektrod na grzejniku. Dziś przyspawałem zawiasy i wyszedł jednolity elegancki spójny spaw. Aż sam jestem pod wrażeniem że w pionie mi się tak ładnie po spawało. Czyli jednak wilgotność elektrod ma znaczenie w kwestii jakości spawania i przyłapywania elektrod. Od teraz elektrody leżą w domu w kotłowni przy głównej, najcieplejszej rurze a nie jak dotychczas w nieogrzewanym garażu.
  • #59 10 Feb 2011 13:25
    kobera
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Odświeżę nieco temat dla zainteresowanych.

    Jeżeli ktoś wykonuje kilka jednakowych egzemplarzy ram, to doświadczalnie ustala naddatki, wstępne odchyłki i wygięcia profili, czasem stosuje prostowanie (palnikiem lub mechaniczne). Kolejna rama spawana z wstępnie założonymi odchyłkami od wartości docelowych po pospawaniu wygina się i uzyskuje zamierzony kształt.
    Co do filmu:
    1. Na tym filmie widać, że rama spawana jest półautomatem, który wprowadza mniej ciepła niż spawanie MMA, to też sprawia, że odkształcenia są mniejsze.
    2. Jeżeli jest to rama spawana jednorazowo (nie seryjnie), to nie wierzę, że ma wszystkie elementy proste a kąty idealne. Najprawdopodobniej po pospawaniu rama jest prostowana jedną z kilku dostępnych technik.
    3. Jeżeli wymagana jest duża dokładność niektórych elementów, np. mocowania wahaczy, to wykonuje się takie spawanie w specjalnych przyrządach (seria), a jeżeli dokładność jest bardzo wysoka, to najczęściej po pospawaniu i odprężaniu taką ramę obrabia się maszynami (planuje powierzchnie, wtacza otwory etc.), w które wejdzie cała konstrukcja. Takie maszyny są duże, drogie i stosunkowo niewiele firm takie posiada, a jak już, to są mocno obciążone pracą i roboczogodzina też jest droga.

    Wyginanie się elementów, skrócenie można zniwelować metodą prób i błędów.
    Najskuteczniejszą metodą jest przewidzenie odchyłek i wprowadzenie odpowiednich korekt w ustawieniu elementów przed pospawaniem.
  • #60 11 Mar 2012 21:12
    marian7k
    Level 13  
    Helpful post? (+1)
    Choć temat stary ale ciągle aktualy.
    Mam do kolegów prośbę:jetem amatorem bez kursów spawania i do tej pory spawałem transformatorem 140A max wyłącznie " erkami" teraz kupiłem inwentorową Magnum Profile 200A i bardzo żle idzie mi spawanie.Mam trudności z zajarzeniem i klei elektrodę do el.spawanych.Elektroda EB i OK 48.00 fi 3,25 ustawiony plus na elektrodę prąd 110A do 130A.Co robię zle bo transformatorem szło mi lepiej rutylową.Może wina leży w tym że przedłużacz jest długi w zwoju(nie cały rozwinięty) i tracę napięcie zasilania czy należy stosować inną technikę przy spawarkach inwentorowych.Proszę o pomoc.
  Search 4 million + Products
Browse Products