Forum elektroda.pl

Regulamin | Punkty | Dodaj... | Ostatnie | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Kosz -> Kosz Archiwum -> Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.
Autor
Wiadomość
Albin
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 30 Sie 2004
Posty: 80

Post#1 Post autora tematu 21 Lip 2009 19:37   

Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


Witam.
Spalił mi się w klimatyzatorze przenośnym silniczek od wyciągu ciepłego powietrza z kompresora.
Wiem że użyto do niego drutu 4 cewki 0,15 i 4 cewki 0,18 . Niestety nie mogłem dojść do tego jakie jest połączenie cewek.
Jako ze na warsztacie znalazłem tylko drut 0.20 i 0.25 to takim nawinąłem cewki.Połączyłem je zarówno na roboczym jak i na rozruchowym początek-początek / koniec-koniec .Silnik pracuje dobrze lecz szybko zaczyna sie grzać.Na uzwojeniu jest czujnik termiczny,który rozłącza układ po powiedzmy 10 minutach pracy(tak bardzo sie grzeje).Kondensator w ukladzie to 3 mikro F .Sprawdzałem prąd jaki pobiera silnik i jest to 0,4A , a na tabliczce znamionowej jest że ma pobierać 0.3A .
Domyślam się, że takie połączenie które ja użyłem jest chyba złym, i dlatego dochodzi do przegrzania.
Zastanawiam się, czy połączenie początek-koniec-początek-... w roboczym i rozruchowym coś zmieni ? Czy właśnie nie tak to powinno być zrobione ?
Na pewno na forum jest ktoś kto robi to na co dzień i może powiedzieć jak to powinno wyglądać.
Powrót do góry
   
Ad


Ad


Post# 21 Lip 2009 19:37   



Powrót do góry
   
mr.Sławek
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 20 Wrz 2008
Posty: 1236

Post#2 21 Lip 2009 19:42   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenosnego.He


Jesli cokolwiek zmieni to kierunek obrotow. Przegrzewanie jest powodowane zbyt duzym pradem. A prad zbyt mala Z (impedacja). Poprostu nie nawinales tyle uzowjen ile trzeba bylo. Nie powiedziales nic o tym silniku, poza tym ze jest zasilany z 230V.
Powrót do góry
   
Albin
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 30 Sie 2004
Posty: 80

Post#3 Post autora tematu 21 Lip 2009 19:51   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenosnego.He


mr.Sławek napisał:
Jesli cokolwiek zmieni to kierunek obrotow. Przegrzewanie jest powodowane zbyt duzym pradem. A prad zbyt mala Z (impedacja). Poprostu nie nawinales tyle uzowjen ile trzeba bylo. Nie powiedziales nic o tym silniku, poza tym ze jest zasilany z 230V.


Ja nie pisze o zmianie samych zakończeń uzwojenia rozruchowego ( początek/koniec) . Mnie chodzi o połączenie każdej z cewek w środku.
Nie pamiętam jaki symbol ma silnik bo został na warsztacie.W klimatyzatorze jest identyczny wizualnie silnik na nadmuch.No może prawie identyczny bo ma mniejszy prąd 0.16A i 37W . Jego symbol to YC-05G . Pracuje w układzie z kondensatorem 1,5 mikro .
Może to pomoże ze jest to silnik 16 żłobków (4 cewki rozruch i 4 robocze). Cewki były po 749/700 zwoje i tyle zostało nawinięte,lecz grubszym drutem.Myślałem ze używając grubszego drutu silnik będzie tylko mocniejszy i nic się poza tym nie zmieni.
Jeżeli jeszcze potrzebujesz jakieś info to pytaj,bo ja laik jestem i nie wiem co Ci jeszcze napisać :(

edit :
Właśnie teraz się zastanawiam,czy jeżeli dałem grubszy drut,czy nie powinienem dołożyć też w takim układzie trochę więcej ? ale ile ??

Wciśnij kolego przycisk "zmień"- oraz pisownia, i zobacz co należy poprawić w tym poście. Regulamin p. 15 dotyczy również Ciebie...
[Akrzy]


edit:
Czy teraz jest OK ?
Powrót do góry
   
romoo
Poziom 25
Poziom 25


Dołączył: 28 Cze 2003
Posty: 6779
Miasto: Małopolska

Post#4 22 Lip 2009 08:01   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


Dziwne że zmiana drutu weszła w żłóbki bo przeważnie są pełne.
Po drugie załącz tylko główne uzwojenie i dokonaj rozruchu ręka jak dalej będzie się grzał to albo zle spaprane połączenia albo trzeba zasilić obnizonym napięciem.
Przy tej średnicy łatwo zaczepić i zdjąć izolację a wtedy zwarcie zwojowe murowane.
Powrót do góry
   
Albin
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 30 Sie 2004
Posty: 80

Post#5 Post autora tematu 22 Lip 2009 21:05   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


romoo napisał:
Dziwne że zmiana drutu weszła w żłóbki bo przeważnie są pełne.
Po drugie załącz tylko główne uzwojenie i dokonaj rozruchu ręka jak dalej będzie się grzał to albo zle spaprane połączenia albo trzeba zasilić obniżonym napięciem.
Przy tej średnicy łatwo zaczepić i zdjąć izolację a wtedy zwarcie zwojowe murowane.

Właśnie przed wycięciem widziałem że jest bardzo dużo miejsca.Co do zwarcia między drutami to raczej odpada,gdyż mierzyłem omomierzem i pokazuje taką samą rezystancję.Jakby był skrócony obwód jednej z cewek to na pewno by mi mi to pokazało.
Silnik to YC-025G
Połączyłem go dziś (robocze i rozruchowe) początek/koniec/początek i niestety w takim układzie nie startuje,trzeba mu nadać kierunek,wtedy idzie.Niestety brak mocy.
Reasumując,takie połączenie odpada.
Tak teoretyzując skoro było 0,15 / 750 zwoje to czy przy drucie 0,20 nie powinno być ich troszkę więcej ? Jeżeli tak to czy jest jakiś wzór na przeliczenie o ile ?
Nie znam się na tym,dlatego liczę że ktoś mi pomoże rozwiązać ten problem.
Powrót do góry
   
romoo
Poziom 25
Poziom 25


Dołączył: 28 Cze 2003
Posty: 6779
Miasto: Małopolska

Post#6 22 Lip 2009 21:20   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


Srednica drutu nie ma wpływu na liczbe zwoi.
Podłączasz jedno uzwojenie == ręka nadajesz kierunek obrotów i musi sie kręcić.
Powrót do góry
   
Albin
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 30 Sie 2004
Posty: 80

Post#7 Post autora tematu 23 Lip 2009 08:32   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


Ja rozumiem że na roboczym silnik powinien iść. Tylko teraz jak zmieniłem połączenie cewek w środku to się kręci , lecz nie ma mocy.Zrobiłem tak jak mówisz : Nadałem kierunek obrotu przez ręczne zakręcenie .
Musiał bym z powrotem zmienić połączenie w środku na takie jak poprzednio , czyli początek/początek , koniec/koniec i dopiero sprawdzić jak się będzie zachowywał na samym roboczym.
Tylko czy to nie ma wpływu na to że rozruchowe pracuje razem z roboczym przez kondensator ? Czy sie nie spali jak dam napięcie tylko na robocze ? Kurcze , jak w szkole miałem maszyny i aparaty elektryczne to sie spało i teraz właśnie guzik się wie :(
Powrót do góry
   
mr.Sławek
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 20 Wrz 2008
Posty: 1236

Post#8 23 Lip 2009 10:02   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


Jesli bylo by zwarcie miedzyzowjowe, czy przejscia do stojana to slinik mial by problemy z narmalna praca i nawet po niedlugiej chwili by sie z niego kopcilo. Jesli bylyby niepoprawnie polaczone zezowje to sprawa miala by sie podobnie.
O co ci to chodzi mowiec poczatek/poczatek, koniec/koniec? Czy o polaczenie uzwojenia rozruchowego wzgledem uzw. pracy, czy o polaczenia zezwojow.
Powrót do góry
   
Ad


Ad


Post# 23 Lip 2009 10:02   



Powrót do góry
   
Albin
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 30 Sie 2004
Posty: 80

Post#9 Post autora tematu 23 Lip 2009 11:21   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


mr.Sławek napisał:
Jesli bylo by zwarcie miedzyzowjowe, czy przejscia do stojana to slinik mial by problemy z narmalna praca i nawet po niedlugiej chwili by sie z niego kopcilo. Jesli bylyby niepoprawnie polaczone zezowje to sprawa miala by sie podobnie.
O co ci to chodzi mowiec poczatek/poczatek, koniec/koniec? Czy o polaczenie uzwojenia rozruchowego wzgledem uzw. pracy, czy o polaczenia zezwojow.

Chodziło mi o połączenie zezwojów w uzwojeniu pracy i w uzwojeniu rozruchowym.
I właśnie o to połączenie mi chodzi,jak powinno poprawnie wyglądać.
U mnie po prostu nie dało rady podejrzeć jak wyglądało pierwotnie.Znalazłem w książce silnik dwufazowy,podobny do mojego i tak go połączyłem.W książce było uzwojenie pracy i uzwojenie rozruchowe początek/początek a koniec/koniec . Na chwile obecną dałem początek/koniec/początek i niestety tak być raczej nie może.

Aby zobaczyć materiał na tym forum musisz być zalogowany
Tak połączyłem uzwojenia z kondziorkiem na zewnątrz silnika.Może cos nie tak ?
Powrót do góry
   
Ad


Ad


Post# 23 Lip 2009 11:21   



Powrót do góry
   
romoo
Poziom 25
Poziom 25


Dołączył: 28 Cze 2003
Posty: 6779
Miasto: Małopolska

Post#10 23 Lip 2009 11:38   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


Jak podepniesz odwrotnie to silonik sie będzie kręcił w drugą strone.
Grzeją sie obydwa uzwojenia czy tylko jedno?

Daj zdjęcie jak możesz.
Powrót do góry
   
mr.Sławek
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 20 Wrz 2008
Posty: 1236

Post#11 23 Lip 2009 12:51   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


A jaki to jest typ uzowjenia nawinales? Zezwojow nie mozna sobie przelaczac od tak i musi byc zachowany odpowiedni kierunek nawijania drutu. Przy uzowjeniu 2-fazowym petlicowym jednowarstwowym kazdy zezwoj ma byc nawijany w kierunku przeciwynym do poprzedniego. A poza tym to spsobow przezwajania i typow uzwojen jest naprawde mnostwo i nie moze to byc zrobione byle jak. Liczby zwojow w zezwojach musza sie zgadzc itd. itd.
Wszystkie proby rob bez uwojenia pomocniczego.
Daj zdjecie tego cuda.

Dodano po 4 [minuty]:

A zdajesz sobie z tego sprawe ze uzwojenie pomocnicze powinno zajmowac 1/3 wszystkich zlobkow, a uzw. pracy 2/3? Jestem bardzo ciekawy jak to rozwiazales przy 16 zlobkach stojana.

Dodano po 19 [minuty]:

No i jeszcze jedna sprawa. Czy przed przewinieciem ten silnik nie mial czasem synchronicznej 3000obr/min?
Powrót do góry
   
romoo
Poziom 25
Poziom 25


Dołączył: 28 Cze 2003
Posty: 6779
Miasto: Małopolska

Post#12 23 Lip 2009 12:59   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


Faktycznie ciekawe bo 4 cewki 1 zzwojowe zajmują 8 złobków, może mają wspólne ?
Powrót do góry
   
Albin
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 30 Sie 2004
Posty: 80

Post#13 Post autora tematu 23 Lip 2009 21:52   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


mr.Sławek napisał:
A jaki to jest typ uzowjenia nawinales? Zezwojow nie mozna sobie przelaczac od tak i musi byc zachowany odpowiedni kierunek nawijania drutu. Przy uzowjeniu 2-fazowym petlicowym jednowarstwowym kazdy zezwoj ma byc nawijany w kierunku przeciwynym do poprzedniego. A poza tym to spsobow przezwajania i typow uzwojen jest naprawde mnostwo i nie moze to byc zrobione byle jak. Liczby zwojow w zezwojach musza sie zgadzc itd. itd.
Wszystkie proby rob bez uwojenia pomocniczego.
Daj zdjecie tego cuda.

Dodano po 4 [minuty]:

A zdajesz sobie z tego sprawe ze uzwojenie pomocnicze powinno zajmowac 1/3 wszystkich zlobkow, a uzw. pracy 2/3? Jestem bardzo ciekawy jak to rozwiazales przy 16 zlobkach stojana.

Dodano po 19 [minuty]:

No i jeszcze jedna sprawa. Czy przed przewinieciem ten silnik nie mial czasem synchronicznej 3000obr/min?


Są 4 cewki pracy i 4 cewki pomocnicze,wiec po 8 złobków.
Wrzucam fotkę silnika który jest w klimatyzatorze,lecz akurat ten jest dwubiegowy (służy do nawiewu).Obudowa taka sama.
Ile ma obr/min ma ten uszkodzony tego nie wiem.Jest to silnik który wyciąga ciepło z komory spręzarki w klimatyzatorze przenośnym.
YC-025G
No własnie chodzi o to połączenie tych zezwojów.Wiem na 100% że są 4 pojedyncze cewki jednego i 4 cewki drugiego.Nie wiem jak były ze sobą połączone.Wiec co poradzicie ?Jak należy to nawinąć żeby było poprawnie ?
Aby zobaczyć materiał na tym forum musisz być zalogowany
Aby zobaczyć materiał na tym forum musisz być zalogowany
Jakby byla możliwość zakupu takiego silnika to bym kupił i mial spokój.Ewentualnie może w okolicach Kielc/Skarżyska jest ktos kto mi to szybko zrobi ? Jest tak gorąco a ja nie moge sie nawet lekko schłodzić :(
Najciekawsze jest to że na warsztacie został mi tylko drut 0,25 i 0,30 :) W złobki wejdzie , ale czy można zrobić taką zamiankę ? Pewnie nie :(
Powrót do góry
   
artis666
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 25 Gru 2007
Posty: 754
Miasto: Tam gdzie transformator działa na prąd stały

Post#14 23 Lip 2009 22:05   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


Kolego... jeżeli nawiniesz tyle samo uzwojeń grubszym drutem, nie dziw się że silnik się przegrzewa. Takie uzwojenie ma zbyt małą impedancję, żeby to wyrównać musiał byś nawinąć więcej zwojów, a na to zwyczajnie może nie być miejsca.
Powrót do góry
   
romoo
Poziom 25
Poziom 25


Dołączył: 28 Cze 2003
Posty: 6779
Miasto: Małopolska

Post#15 23 Lip 2009 22:16   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


Kolego artis666 akurat to nie tak bo czym grubszy drut to lepiej.

Mam 2 silniczki od coolerów podaj wymiary na rysunku to popatrzę czy mam.
Powrót do góry
   
Albin
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 30 Sie 2004
Posty: 80

Post#16 Post autora tematu 23 Lip 2009 22:33   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


romoo napisał:
Kolego artis666 akurat to nie tak bo czym grubszy drut to lepiej.

Mam 2 silniczki od coolerów podaj wymiary na rysunku to popatrzę czy mam.

Byłbym wdzięczny.Dokładnie jutro na warsztacie go pomierzę i walnę fotki.
To jest coolerek z krótkim wirnikiem na turbinkę.
To co widać na fotce to jedna częsc obudowy (połowa).Druga akurat jest od spodu.
Dwie częsci obudowy składa sie ze sobą i skreca na 3 sruby (co drugi otwór) pozostale 3 są do mocowania do obudowy.

PS
Chyba coś mnie pech przesladuje bo mi sie jeszcze Alternator w Viki rozsypał dzisiaj.Nastala era padania silników,altków...Mam nadzieję ze to ostatnia rzecz jaka sie sypnęła.
Powrót do góry
   
artis666
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 25 Gru 2007
Posty: 754
Miasto: Tam gdzie transformator działa na prąd stały

Post#17 23 Lip 2009 22:40   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


romoo napisał:
Kolego artis666 akurat to nie tak bo czym grubszy drut to lepiej.


Owszem, nie przeczę. Ale podtrzymuję fakt, że przez grubszy drut i przy tej samej ilości zwojów płynie większy prąd.
Powrót do góry
   
mr.Sławek
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 20 Wrz 2008
Posty: 1236

Post#18 23 Lip 2009 22:42   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


Schemat uzowjenia jest dobry. Jesli tak zrobiles to powinno chodzic. Przy 16 zlobkach niestety nie da sie tego podzielic na 1/3 rozruchowe i 2/3 pracy dla 4 biegunow. Po 8 zlobkow na uzw. pomocnicze i fazy nie jest najlepszym pomyslem ze wzgledu na ekonomie ale jedynym.
Powrót do góry
   
pawel0777
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 10 Lut 2009
Posty: 111

Post#19 23 Lip 2009 22:52   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


Kolega artiss666 ma jak najbardziej racje zgrubienie drutu powoduje zwiększony prąd pobierany przez silnik,oraz to że się bardziej grzeje.

Co nie znaczy że "fabryczny" silnik wcale sę nie nagrzewa...po prostu nikt tego nie sprawdza dopiero jak jest przezwojony to ludziska zaczynają sprawdzać,macać i panikować.Zwłaszcza jednofazowce potrafią się nieźle nagrzewać,a to jest często ich normalna temperatura pracy.

Jak już masz to poprawnie przezwojone i prawidłowo podłączone zakładaj i daj temu chodzić,a jak się spali ponownie organizuj odpowiedni drut i przewijaj jeszcze raz.
Powrót do góry
   
Ad


Ad


Post# 23 Lip 2009 22:52   



Powrót do góry
   
artis666
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 25 Gru 2007
Posty: 754
Miasto: Tam gdzie transformator działa na prąd stały

Post#20 23 Lip 2009 23:02   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


Silniki grzały się, grzeją, i będą grzały (przynajmniej przez jakiś czas jeszcze)

Jednak, praca z określoną temperaturą jest dla silnika normalna, gorzej jeśli zbytnio wzrośnie... wtedy zaczynają się dziać cuda.
Powrót do góry
   
mr.Sławek
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 20 Wrz 2008
Posty: 1236

Post#21 23 Lip 2009 23:42   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


pawel0777 napisał:
Kolega artiss666 ma jak najbardziej racje zgrubienie drutu powoduje zwiększony prąd pobierany przez silnik,oraz to że się bardziej grzeje.


Koledzy oboje sie mylicie.
Prad silnika zalezy glownie od Xu (reaktancja magnesowania), ktora zalezy od ilosci zwojow, rodzaju rdzenia, nasycenia rdzenia, obwodu wtornego (uzwojenie wirnika-obciazenie silnika), a takze od Rfe (rezystancji od strat w rdzeniu), ktora znow zalezy od petli histerezy uzytego ferromagnetyka, izolacji blach rdzenia. Natomiast P strat zalezy od przekroju przewodow a Q od reaktancji rozproszenie uzowjenia. Jesli straty w uzowjeniach beda mniejsze przy tej samej ilosci zwojow to prad nieznaczenie wzrosnie ze wzgledu na obwod magnetyczny i straty w rdzeniu, bo podniesie sie napiecie magnetyczne o napiecie strat przy cienszym przekroju.
Lecz nie prawda jest to ze prad rosnie przy zwiekszeniu przekroju przewodu i zachowaniu takiej samej ilosci zwojow.

Dodano po 12 [minuty]:

Zwiekszenie przekroju oczywiscie ma wplyw na dzialanie calego silnika, ale w zadnym przypadku nie moze powodowac tak ogromnych roznic pradu jalowego.
Powrót do góry
   
romoo
Poziom 25
Poziom 25


Dołączył: 28 Cze 2003
Posty: 6779
Miasto: Małopolska

Post#22 24 Lip 2009 11:13   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


Straty w miedzi sa konsekwencją prądu magnesowania.
Czym grubszy drut tym zimniejszy silnik.

Mr.sławek kuma o co chodzi z rezystancją w maszynach indukcyjnych.
Powrót do góry
   
Albin
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 30 Sie 2004
Posty: 80

Post#23 Post autora tematu 25 Lip 2009 00:23   

Re: Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.


To że się grzeją to ja wiem,bo nie raz mialem możliwosc dotkniecia korpusu w innych motorkach.
Tutaj jest trochę inaczej.Na uzwojeniu jest bezpiecznik temiczny i niestety sam rozłącza prace :( Mógłbym go usunąć,ale skoro był to jestem zdania że powinien tam się znajdowac.
Dzis nie dalem rady pomierzyc tego silnika,ale umówiłem sie z fachowcem w tej dziedzinie.Jutro mam mu zanieść i zobaczy co jest z tym nie tak.Mówił że jeżeli jest nawinięty i połączony zgodnie z rysunkiem to powinien chodzic.

Regulamin p. 6 oraz 15. Temat leci do kosza.[Łukasz]
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Kosz -> Kosz Archiwum -> Przezwojenie silnika 230V z klimatyzatora przenośnego.
Strona 1 z 1



Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.119 seconds

elektroda.pl temat RSS