Forum elektroda.pl

Regulamin | Punkty | Dodaj... | Ostatnie | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Podłączanie żyrandola (4 żarówki + 3 przewody)

Napisz nowy temat  Temat zablokowany      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Inne Serwis -> Podłączanie żyrandola (4 żarówki + 3 przewody)
Autor
Wiadomość
bpm
Poziom 12
Poziom 12

Miasto: Radom

Post#1 Post autora tematu 13 Sie 2009 13:37   

Witam forumowiczów

Na forum jestem pierwszy raz, więc jeżeli piszę nie w tym dziale to przepraszam. Ponieważ nie jestem elektrykiem, nie bardzo wiem jak się do tego tematu zabrać. Czytałem już troszkę i tu na forum też odnośnie podłączania przewodów i żyrandoli, ale wolę mieć 100% pewności, bo jak wiadomo z prądem nie ma żartów. Wytłumaczę na "chłopski" rozum o co mi chodzi i takiej "chłopskiej" odpowiedzi też oczekiwałbym :D

Kupiłem sobie wczoraj nowy żyrandol na 4 żaróweczki. Z sufitu wystaje 3 przewody (niebieski-czarny-brązowy), w których jak mniemam płynie prąd. Żadnych profesjonalnych mierników nie posiadam, sprawdziłem to zwykłym mierniczkiem-wkrętakiem, w którym po dotknięciu przewodu zapaliła się dioda. Natomiast na samym żyrandolu jest kostka na której są oznaczenia N, L i symbol uziemienia (masy).

Przejdźmy teraz do włącznika światła. Z puszki oczywiście wystają 3 przewody (niebieski-czarny-brązowy), ale kiedy je dotykam moim "mierniczkiem" dioda zapala się tylko przy dotknięciu przewodu niebieskiego i czarnego. Na włączniku światła są oznaczenia: L, łącznik grupowy(szeregowy) i przy trzecim nie ma żadnego oznaczenia (może powinien być N albo masa?).

Z mojej obserwacji wynika tak: