Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych

pawelec5 25 Sie 2009 20:15
  • Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych



    Witam wszystkich na forum. Kilka miesięcy temu postanowiłem stworzyć kolektor słoneczny. I po długim czasie zbierania materiałów i wiadomości stworzyłem coś prawie z niczego.

    Opiszę to w skrócie.

    ramę wykonałem z płyt alukobondu(alu-plastik-alu). Wzmocniłem kątownikami aluminiowymi. W miarę stabilne. pod grzejniki konstrukcje też zrobiłem z kątowników. Pod grzejnikami jest 5 cm wełny szklanej przykrytej folią aluminiową. Grzejniki zostały pomalowane czarna farbą z utwardzaczem(może błąd że nie jakąś specjalną). Całość została przykryta szkłem 4mm z szyby klejonki. I tu mam pytanie....:

    Lewa szyba jest inna w odcieniu. Koledzy mówia na to refleks. A prawa bez odcienia. Nie znam się na tym i proszę o pomoc. Jaka jest różnica miedzy tymi szybami. Dodam że szyba z odcieniem jest wyraźnie cieplejsza niż ta druga. Czy przenikalność cieplna i promieni jest inna tych szyb??? I ostatnie pytanko. Jak zwiększyć wydajność tego panela??? Dziekuję za odpowiedzi i chętnie odpowiem na wasze pytania.


    Przepraszam nie podałem żadnych informacji na temat efektów. dopiero dzisiaj doczekałem się słońca i od rana grzała ALE PIEC. Dopiero około godziny 14.00 wróciłem do domu z pracy i okazało sie że obieg pieca nie był zamknięty. Po zamknięciu woda w bojlerze 180l zagrzała się od 22 do 30. Jutro mogę podać coś więcej odnośnie efektów.


    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych

  • #2 25 Sie 2009 22:22
    Darnok0118
    Poziom 9  

    Witam
    Według mnie to kolektor słoneczny zbudowany na tych grzejnikach, nic nie da, ponieważ długo będzie się nagrzewać ten metal. Lepiej by było gdyby całe te panele były zrobione z tworzywa, które lepiej pochłania światło słoneczne. W oryginale jest tak, że są poprowadzone małej średnicy cztery rurki miedziane i do nich są przymocowane takie jakby skrzydełka z blachy, które łapią słońce.
    Pozdrawiam

    PS. Od razu mówię, że to tylko moje spostrzeżenie i nie wszyscy muszą się z tym zgadzać.

  • #3 25 Sie 2009 22:27
    repensator
    Poziom 10  

    Lewa szyba nie wydaje się być ze szkła z refleksem. Gdyby tak było, to stojąc przed tą szybą wydawałoby ci się, że stoisz przed lustrem. Z fotografii wynika raczej, że jest to szyba typu "antisol". Zatrzymuje ona promienie słoneczne w ok. 30 % więc raczej to nie najlepiej. Z tego powodu jest ona cieplejsza. Wymień ją na najzwyklejszą szybę przy najbliższej okazji. Stosowanie "klejonek" takich jak w dzisiejszych oknach też raczej nie jest godne polecenie, ponieważ jedna z nich może być pokryta warstwą termofloatu (można to łatwo sprawdzić), a to znowu bariera dla ciepła.
    Ogólnie pomysł dobry, zwłaszcza, że niskonakładowy, do eksperymentów i nauki w sam raz.
    pozdrawiam

  • #4 25 Sie 2009 23:07
    gekeer
    Poziom 15  

    Darnok0118 napisał:
    Witam
    Według mnie to kolektor słoneczny zbudowany na tych grzejnikach, nic nie da ponieważ długo będzie się nagrzewać ten metal.

    Dużo da :D
    Też posiadam kolektor zrobiony z jednej połówki! dużego panela grzejnikowego, który w słoneczne dni potrafi nagrzać wody dla całej rodzinki ;) woda wpływająca do wężownicy bojlera (140l) ma czasami prawie 60 stopni co wystarcza na nagrzanie wody dla 4 osób.
    Gdybym miał jeszcze raz robić swój kolektor pomyślałbym o lepszej izolacji cieplnej i stworzeniu próżni we wnętrzu kolektora, gdyż wtedy może grzać nawet w chłodniejsze dni :)
    Bardzo podoba mi się robienie czegoś z niczego, o to właśnie chodzi - jak najmniejszy nakład pieniędzy, jak najlepszy efekt ;]

  • #5 26 Sie 2009 09:30
    Aquer
    Poziom 14  

    Darnok0118 napisał:
    Lepiej by było gdyby całe te panele były zrobione z tworzywa które lepiej pochłania światło słoneczne.

    Kolego o jakim tworzywie mówisz, bo według mnie lepszym materiałem niż stal jest aluminium a później miedź. Dopowiedz, które tworzywo ma lepszą absorpcje promieniowania słonecznego, bo mówić o jakimś tworzywie to każdy potrafi tylko powiedzieć jakie to już problem.

    Co do kolektora to jak najbardziej jest ok, dla mnie każdy kolektor zbudowany własnym rękami jest dobry bo tańszy od firmówki. Ja zbudowałem swojego z miedzi (kiedyś go zaprezentuję tu na elektrodzie). Podstawą dla mnie to nie zagrzać zbiornik do wysokich temperatur tylko zagrzać większa ilość wody do temp np 50-60st jak będziesz widział, że 180l szybko się nagrzewa do wysokich temperatur powyżej 60st to przydało by się wymienić zbiornik na większy.
    Ode mnie masz 6 za chęć budowy i wykonanie :)

    pozdrawiam
    aquer

  • #6 26 Sie 2009 12:16
    grochowa
    Poziom 13  

    Projekt super.Osobiście słyszałem, że najlepsze do budowy kolektorów są cienkościenne rurki miedziane (można je dodatkowo spłaszczyć). Wszystko malowane na czarno. No i oczywiście próżnia wewnątrz.

  • #7 26 Sie 2009 16:12
    h jaworski
    Poziom 39  

    Od dołu korektor trzeba odizolować termicznie moim zdaniem najlepsza była by wełna mineralna (styropian pod wpływem temperatury skurczył mi się bardzo i stracił swoje własności izolacyjne). Jaki masz obieg wymuszony czy grawitacyjny ? jak grawitacyjny to rurki z ciepłą wodą muszą być prowadzone cały czas od górę aby się nie zapowietrzały to samo przy wymuszonym obiegu. Dobrym rozwiązaniem było by umieścić korektor na obrotowej osi wschód zachód i zrobił bym jakiś prosty układ śledzący słońce. Oczywiście zastosował bym zwykłe szyby, żadne klejone i o obniżonej przenikalności chyba że są takie które dobrze przepuszczają światło słoneczne nie przepuszczają podczerwonego. Całość w środku pomalował bym dokładnie na czarno. Dobrym rozwiązaniem jest też zrobić alby korektor miał swój obieg wody czy też innego płynu (glikol itp.) może wtedy nie skończy tak jak mój były przyszły przymrozki znajomy dla którego go zbudowałem nie spuścił wody i rozsadziło mi wszystkie rurki miedziane i kolanka. To tyle co mi się nasuwa na myśl.

  • #8 26 Sie 2009 16:31
    alpro
    Poziom 9  

    Witam - realizacja pomysłu jest dobra, sądząc po doborze materiałów na obudowę to masz pewnie do czynienia z elewacjami wentylowanymi z wykorzystaniem płyt warstwowych Alcobond. Jeżeli chodzi o szyby - od jakiegoś czasu są dostępne szyby specjalne do budowy solarów, podaje link do dostawcy, znajdziesz tam informacje o doborze szyb i budowie ogólnie paneli słonecznych, w skrócie ale zawsze to coś. Szyby wymień - masz dwa rodzaje w swoim panelu, te szyby tzw. thermofloat (ciemniejsza) wpuszczają promieniowanie słoneczne w całym pasmie częstotliwości, które nagrzewają panel, po ogrzaniu panel emituje ciepło na zewnątrz zadaniem filtra na szybie thermoflat jest odbicie tej długości fali w zakresie grzewczym z powrotem do środka w ten sposób poprawia się bilans energetyczny w szybach zespolonych. Szyby tzw soalarne to jeszcze coś innego - poczytaj na stronce.

    http://www.press-glas.com/oferta/szklo_specjalne/szklo_solarne/

    gdyby jednak okazało się że faktycznie jest tak ze masz antisol (szyba barwiona w masie) to absolutnie się ona nie nadaje do takiego zastosowania.
    gdybym znalazł czas to chętnie bym sam zrobił taki panlik powodzenia i gratuluje determinacji w działaniu.

  • #9 26 Sie 2009 17:22
    pawelec5
    Poziom 17  

    Bardzo dziękuje za wypowiedzi. Wychodzi na to że szybę bezwarunkowo muszę wymienić bo mnie troche denerwuje sprawność panela. dzisiaj do godziny 17.00 podgrzało wodę 180l tylko o 10C. Trochę mnie to nie satysfakcjonuje. Podpowiedzcie mi koledzy coś na temat farby którą się pokrywa panele.

    Dodano po 2 [minuty]:

    h jaworski

    Obieg mam wymuszony. Wpiąłem się w obieg centralnego nie chcąć sobie dokładać kosztów. Jeżeli sprawność będzie wyższa obiecany mam bojler z drugą wężownicą i zaleje go glikolem lub podobnym płynem

    Dodano po 2 [minuty]:

    gekeer

    Kolego bardzo prosiłbym o opisanie Twojego kolektora. Jaką masz powierzchnie grzewczą, czym pomalowane i czym przykryte... Jestem zaskoczony Twoimi osiągami. GRATULUJE

  • #10 26 Sie 2009 17:55
    damianopole
    Poziom 9  

    Witam! panele słoneczne oryginalne są wykonane z miedzi a do nich jak już kolega prędzej wspomniał są dolutowane takie blaszki również z miedzi, które nagrzewają się i oddają ciepło płynowi który znajduje się w instalacji.

  • #11 26 Sie 2009 20:47
    Zdzicho
    Poziom 24  

    Witam
    Pomysł i realizacja godna polecenia.
    Tak jak stwierdził kolega Aquer, staraj się ogrzać jak najwięcej wody a nie do jak najwyższej temperatury. Bardzo ważna izolacja panelu ale i rurek doprowadzających. Mój panel wykonany taką samą techniką ogrzewając bezpośrednio wodę użytkową w ubiegłym sezonie 250 litrów potrafił podnieść temperaturę do 72 'C. Niestety taki sposób grzania ma poważny mankament - hodowla bakterii legjonelli. W tym sezonie modernizacja - panel poprzez wężownicę i max temperatura tylko 58 'C. Obieg wymuszony pompką jeśli temperatura panelu jest większa od temperatury bojlera 0 6'C. Zauważyłem że panel ustawiony na południe efektywniejszy jest od 9 do 12 niż 12 do 15, przydała by się obrotnica.

  • #12 26 Sie 2009 21:58
    daniel06
    Poziom 11  

    damianopole napisał:
    ...panele słoneczne oryginalne są wykonane z miedzi a do nich jak już kolega prędzej wspomniał są dolutowane takie blaszki również z miedzi,....



    a może jednak aluminium ...całkiem inny pomysł na panel ;-), co prawda, nie do wody, ale powietrza, ale realizacja ciekawa

    Solar z puszek po piwie

    - po markach piwa można wnioskować, że to rodzima produkcja :D

    pozdrawiam pijąc piwko specjal, hmm... czarna puszka, może się nada, będzie mniej malowania, tylko muszę troszkę więcej tych specjali wypić :D

  • #13 26 Sie 2009 22:12
    IWitek
    Poziom 9  

    Witam.
    Pomysł i realizacja jak najbardziej trafna. Aby zwiększyć efektywność grzania proponuję zastosować sterownik do pompki (termostat różnicy temperatur). PRZYKŁAD: jeśli słońce nagrzeje Ci panel do temperatury np: 30 'C przy czym pompka pracuje non stop a słońce zajdzie za chmurki to wówczas temperatura na panielu spadnie o kilka stopni, pompka wymiesza wodę w wymienniku i wyrówna obie temperatury - na wymienniku oraz na panelu. Jeśli zastosujesz sterownik pompki i ustawisz go na różnicę temperatury np: 1'C to gdy temperatura na panelu wyrówna się tzn. będzie większa o 1'C niż na wymienniku - pompka się wyłączy i nie będzie niepotrzebnie schładzać temp. w wymienniku do niższej z panela. To tyle co chciałem dodać - pomyśl nad zastosowaniem takiego termostatu (u znajomego działa bez zastrzeżeń)

  • #14 26 Sie 2009 23:34
    mrczacza
    Poziom 10  

    Witam
    Jak dla mnie pomysł i wykonanie b.d.b.
    Sam myśle o jakimś wspomaganiu c.o. i wody użytkowej i tu pytanko:

    kol. Zdzicho
    co do bakteri legjonelli to czy nie występuje ona przy mniejszej temp. a przy około +60 ginie .
    Dlaczego lepiej dać +58 stop.C. a nie jak kolega pisał +72 .
    Wiem że jest norma która to reguluje ,ale chciałem zasięgnąć języka u praktyków.
    Co do pompki z termo-sterownikiem to chyba się nie obejdzie dla sprawnej pracy (i bezpieczeństwa),warto też pomyśleć o jakimś przelewie-bezpieczeństwa gdy temperatura za bardzo wzrośnie i coś z tym nadmiarem ciepła zrobić .

  • #15 27 Sie 2009 02:34
    coxlpg
    Poziom 9  

    jaka pojemność bufora ??

    dlaczego panel nie jest na dachu ??

    czym układ jest zalany ??

    obieg zamknięty czy otwarty ??

    jeżeli zamknięty jakie masz ciśnienie w układzie ??

    P.S. wspomaganie C.O. z inst. solarnej w naszej szerokości geograficznej to nieporozumienie

  • #16 27 Sie 2009 06:49
    pawelec5
    Poziom 17  

    coxlpg

    Bufor 180l

    Panel jest na ziemi bo go testuje to chyba logiczne

    Układ zalany jest wodą

    Obieg zamkniety

    Ciśnienie w układzie 1 bar

    Dodano po 1 [minuty]:

    IWitek

    Kolego posiadam taki termostat. Jest widoczny na 3 zdjęciu ale dziekuje za pomoc.

  • #17 27 Sie 2009 12:49
    gekeer
    Poziom 15  

    Cytat:

    gekeer
    Kolego bardzo prosiłbym o opisanie Twojego kolektora. Jaką masz powierzchnie grzewczą, czym pomalowane i czym przykryte... Jestem zaskoczony Twoimi osiągami. GRATULUJE

    To nie są aż tak duże osiągi... ;] Woda wpływająca do wężownicy ma 60 stopni, co nie oznacza, że woda w bojlerze ma 60stopni.
    Mój panel ma wymiary 200cm x 75cm. Pomalowany jest matową czarną farbą, którą przyniósł mi ojciec ;) Wykorzystany jest obieg grawitacyjny.
    Dużo energii w moim kolektorze jest tracone na nieizolowanych rurkach, które leżą pod podłogą (łazienka znajduje się po środku domu).

    Mam też jedno pytanie, czy twój kolektor jest pomalowany na połysk, sądząc po odblasku na zdjęciu, tak?

    A co myślicie o doświetlaniu kolektora odbitym światłem słonecznym? ;)

  • #18 27 Sie 2009 14:42
    xuzi
    Poziom 13  

    Zdzicho niestety, ale całkowicie się mylisz. Zmiana temperatury z 72'C na 58'C nic nie zmienia ze względu na bakterie legieoneli. Dzieje się tak, ponieważ już od temperatury 46'C bakterie te giną. A czym temperatura wyższa tym proces ten jest szybszy.

    Wzrost ilości bakterii Legioneli następuje w tem. od 22 do 43'C. Najlepsze środowisko do rozwoju mają przy ok 36'C, ponieważ rozmnażają się w takiej temperaturze, co 6-8h. Tak, więc czym wyższa temperatura tym lepiej ze względów bezpieczeństwa bakteriologicznego. Energetycznie można by się pokusić o analizę. Jednak im większa temperatura tym większe straty, czyli tak jak pisali poprzednicy lepiej zgromadzić więcej wody o niższej temperaturze. Pojawia się pytanie ile? Najlepiej tyle ile zużywamy ciepłej wody na dobę. I do tej wielkości wykonujemy kolektory.

    Dodano po 4 [sekundy]:

    Zdzicho niestety, ale całkowicie się mylisz. Zmiana temperatury z 72'C na 58'C nic nie zmienia dla ze względu na bakterie legieoneli. Dzieje się tak, ponieważ już od temperatury 46'C bakterie te giną. A czym temperatura wyższa tym proces ten jest szybszy.

    Wzrost ilości bakterii Legioneli następuje w tem. od 22 do 43'C. Najlepsze środowisko do rozwoju mają przy ok 36'C, ponieważ rozmnażają się w takiej temperaturze, co 6-8h. Tak, więc czym wyższa temperatura tym lepiej ze względów bezpieczeństwa bakteriologicznego. Energetycznie można by się pokusić o analizę. Jednak im większa temperatura tym większe straty, czyli tak jak pisali poprzednicy lepiej zgromadzić więcej wody o niższej temperaturze. Pojawia się pytanie ile? Najlepiej tyle ile zużywamy ciepłej wody na dobę. I do tej wielkości wykonujemy kolektory.

  • #19 27 Sie 2009 19:36
    pawelec5
    Poziom 17  

    Właśnie pomalowałem go na połysk bo taką farbę posiadałem. Teraz zastanawiam się i czekam na wypowiedzi czy jest potrzeba zmieniać farbę na matową...

  • #20 27 Sie 2009 20:17
    broni1
    Poziom 10  

    Witam!

    Pomaluj kolektor matową farbą ..na górze kolektora zainstaluj odpowietrznik ponieważ układ może się zapowietrzać co zmniejsza efektywność ..

  • #21 28 Sie 2009 12:35
    gekeer
    Poziom 15  

    pawelec5 napisał:
    Właśnie pomalowałem go na połysk bo taką farbę posiadałem. Teraz zastanawiam się i czekam na wypowiedzi czy jest potrzeba zmieniać farbe na matową...

    Matowa nie odbija promieni słonecznych tylko je pochłania co przekłada się na sprawność kolektora ;) Jak najszybciej go przemaluj na mat. Warto też pomyśleć o jakiejś farbie, która nie wyblaknie po jednym sezonie. Moja po 2 latach jest już lekko szarawa ;/

  • #22 28 Sie 2009 12:38
    damianopole
    Poziom 9  

    najlepszym rozwiązaniem (dla tych który będą budować to urządzenie) byłoby zrobienie dwóch obiegów, jeden zamknięty który krąży od solarów do bufora (czyt. zbiornika ze spiralą), a drugi otwarty z instalacją wodną, bufor --> łazienka. Jest to bardzo kosztowny pomysł bo bufory ze spiralą są droższe od samego zbiornika i jednego obiegu, ale wtedy wyklucza się te bakterie które się tworzą, bo obieg jest w ciągłym ruchu. Można również podłączyć piec węglowy do tej instalacji, ale to zupełnie inna bajka...Kończąc, jeśli woda ma nie ma być do picia tylko do kąpieli to rozwiązanie z otwartym obiegiem może się nadać ;)

  • #23 28 Sie 2009 21:03
    Mirek_Gab
    Poziom 13  

    Witam.Ja może trochę z innej beczki.Kilka lat temu jak nie było jeszcze kolektorów słonecznych zastanawiałem się ze znajomymi na temat dodatkowych systemów dogrzewania c.w.u i padł taki pomysł aby zbudować z rurek miedzianych coś na kształt piramidy lub stożka -wówczas odpadł by problem obracania panelem .Co dzisiaj powiedzieli byście o takim pomyśle?

  • #24 29 Sie 2009 10:51
    wada
    VIP Zasłużony dla elektroda

    prawie każda zwykła farba i kolejne warstwy powodują dużą izolację cieplną.
    Kolega ma podobny solar grzejnikowy, i dopiero niezłe wyniki uzyskał jak przeszlifował do gołej blachy stronę słoneczną grzejników i pomalował cienko matową czarną farbą w spreju Motipa do tłumików, ma ona podwyższone parametry cieplne i bardzo dużą przepuszczalność termiczną.
    Dodatkowy bajer jaki zrobił to na tyle uszczelnił obudowę (rama drewniana na płycie OSB) że przed zimą wypompowuje powietrze z niej (na ilę się da), i to przerobioną pompką od roweru :D I o dziwo zdaje to egzamin i solar działa w zimie.
    W sumie ma tych płyt grzejnikowych 6 w pionie pomiędzy dwoma krokwiami zainstalowane.

  • #25 30 Sie 2009 14:35
    pawelec5
    Poziom 17  

    gekeer

    Witam własnie testuje przy słoneczku solare po przemalowaniu na mat. I wydaje mi sie że osiągi sporo lepsze. Jak napisał kolega wada żeby zeszlifować do gołej blachy tak zrobiłem. Troche mi zeszło bo były aż 3 warstwy lakierów. Przy dzisiejszym słoneczku pompa się włączyła i goni cały czas.

    ZASILANIE 41 C
    BOJLER 180l 28 C

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych



    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych



    Dodano po 4 [minuty]:

    A teraz trochę z innej beczki:

    Chodzi o ciśnienie w układzie solarnym zamkniętym.
    Jest jakaś różnica gdy czynnik pracuje pod większym ciśnieniem. Ze szkoły coś pamiętam że w górach woda gotuje się wcześniej niż nad morzem. Pomóżcie bo nie jestem zorientowany w tym temacie. Chodzi mi o to czy jak podniosę ciśnienie w solarze czy bardziej bedzie się nagrzewał czynnik. DZIEKI

    Dodano po 2 [godziny] 48 [minuty]:

    Godz. 14:30

    ZASILANIE 50 C
    BOJLER 35 C

  • #26 30 Sie 2009 17:04
    wada
    VIP Zasłużony dla elektroda

    teraz odpowiednie uszczelnienie obudowy, odpompować co nieco powietrza - i masz nawet w zimie Super Solar Blaszak

  • #27 30 Sie 2009 17:39
    pawelec5
    Poziom 17  

    Efekt końcowy

    BOJLER 180l 39 C

  • #28 30 Sty 2010 21:41
    pawelec5
    Poziom 17  

    Witam ponownie. Po testach przeprowadzonych na opisanym solarze postanowiłem powiększyć powierzchnie grzewczą z 1.8m2 na 3.5m2 dokładając jeszcze 2 grzejniki. Mam pare fotek dla zainteresowanych.

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych


    Oto nowa skrzynia 2.90m na 1.48m

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych


    Całość wzmocniona ceownikiem.

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych


    Przejścia na rurki zabezpieczone zostały dławikami elektrycznymi

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych


    Podpory pod grzejniki wykonałem z profila aluminiowego zamkniętego 50mm x 20mm. W poprzednim kolektorze grzejniki leżały na wełnie a w tym przypadku pod panelem będzie luz około 2cm. Myślę że nagrzane powietrze wewnątrz skrzyni będzie pochłaniane przez grzejnik od spodu.
    Podpory pod szyby kątowniki znitowane w kształt teownika. W środkowej podporze grzejników zostały wywiercone otwory pod rury łączące grzejniki

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych


    Całośc została ocieplona armaflexem 20 mm a nie wełna jak w poprzednim modelu. Myślę że ocieplenie będzie wystarczające a estetycznie się dużo poprawi.

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych


    Pod szybę wykleiłem taśmę butylową w celu odizolowania szyb od ceownika.

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych


    Gotowa skrzynia czeka na grzejniki i szyby.

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych

    Kolektor słoneczny z paneli grzejnikowych


    W grzejnikach wiercę otwory tak żeby zasilanie było po przekątnej do powrotu. Wspawam w to miejsce mufe 1/2cala.

    Narazie tyle jak bedzie zainteresowanie tematem dorzucę kolejne foty jak prace będa postępować.

  • #29 31 Sty 2010 19:48
    wada
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A jak ten ciężar zniosą twoje krokwie ?
    i jak już wiercisz dziury, to łącz je szeregowo po przekątnej grzejnika

    Gdzieś niedawno czytałem że ktoś zastosował w pionie kilka grzejników, a ten dolny miał wmontowaną niewielkiej mocy grzałkę elektryczną (chyba 250W) dzięki czemu cała ta bateria działała jak pompa ciepła i obliczali że te 250W plus słońce to działało jak grzałka około 3000W. Grzałka załączała się razem z pompą.

  • #30 07 Lut 2010 11:53
    pawelec5
    Poziom 17  

    Do "wada"

    Nie rozumiem po co ta grzałka w najniższym panelu. Możesz mi trochę to wyjaśnić? A kolektor będzie wolno stojący nie na dachu. Pozdrawiam

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty