X

Traktorek SAM napęd silnik Fiat 126p

tajpansl 13 Sep 2009 19:06
  • #31 13 Sep 2009 19:06
    Kaszpir77
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    DJ Max wrote:
    Tylko że LPG (gaz ze stacji) i CNG (gaz z butli) to dwie inne rzeczy.

    Nieprawda :) LPG na stacji do zasilania samochodów i w butli założonej do wózka (czy kuchenki) to (prawie) to samo. Obydwa to skroplona mieszanina propanu i butanu. CNG, czyli metan to inna para kaloszy. W normalnych domowych warunkach raczej nie do skroplenia i nie wyobrażam sobie przechowywania w butli 11 kg czegoś pod ciśnieniem ok. 250 bar do jakiego są zwykle tankowane samochody na CNG.
  • #32 13 Sep 2009 19:08
    Tommy82
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    CNG to gaz ziemny.
    LPG to gaz ciekły propan i butan.

    Z tego co kojarzę nie są określone proporcje składu propanu i butanu dla samochodów. A co do butli to kiedyś zdarzało się ze można było na stacji napełnić.

    Wartość opałowa paliwa nie ma nic wspólnego z odpornością na spalanie stukowe. O tym mówi liczba oktanowa.
  • #33 13 Sep 2009 20:22
    bambus1121
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Niema co ukrywać silnik od maluszka to cudo, ale też musi duże się najeść, a raczej napić. Ale po co w nim gaz? On tego nie wytrzyma przynajmniej ja tak uważam, ale to jest tylko moje zdanie. Jeśli chcesz mieć trochę więcej mocy to dodaj ropy do benzyny w stosunku 1:4 ropy z benzyną. Sprawdzone polecam więcej ropy słabszy na początku, ale jak się rozgrzeje to też idzie.
  • #34 13 Sep 2009 20:36
    ma3-4ysz
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Również słowa uznania i podziwu za dopracowany i estetyczny projekt.
    Sam coś takiego buduję od wiosny w oparciu o 650 i dobrze wiem jak się trzeba namęczyć żeby wszystko ładnie upchnąć.
    Osobiście interesuje mnie przeróbka układu chłodzenia. Sam pozostawiłem seryjną dmuchawę a pozbyłem się termostatu wychodząc z założenia, że lepiej silnik przechłodzić niż przegrzać (ciut więcej spali ale się nie zatrze).
  • #35 13 Sep 2009 22:17
    mr.lutownica
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Galareta wrote:
    Z tego co mi wiadomo pojazdem wolnobieżnym czy jakoś tak można jeździć bez rejestracji na prawo jazdy kt B:] Tylko ze może mieć Vmax chyba 17km/h (wujek ma coś takiego i musi o ile dobrze pamiętam tylko OC opłacać albo nawet i nie) też to jest na silniku z malucha (oryginalnie był diesel chłodzony powietrzem ale się zatarł). Co do napędu na przód w ciągniku;) w niektórych 2 napęd owcach da sie wyłączyć napęd na tył;) choć jest to rzadko stosowane rozwiązanie;) tak dla informacji w Polsce Vmax ciągnika rolniczego (zarejestrowanego z homologacja) to 35km/h.


    Opowiadasz głupoty. Pojazd wolnobieżny to taki, który rozwija prędkość maksymalną do 40 km/h. Taka sama jest również prędkość maksymalna homologowanych w Polsce ciągników rolniczych. Napęd na tył był załączany w czeskich (właściwie to czechosłowackich) traktorach ogrodniczych TZ4k14, napęd przedniej osi był nierozłączany.

    Pytania do autora:
    1. W jaki sposób skracałeś półosie od Żuka i ich obudowy?
    2. Co masz na myśli pisząc połączenie "na blachę"?
    Konstrukcja świetna. Ja polecam zabudowanie na traktorze instalacji hydraulicznej. Siłownik dwustronnego działania do regulacji wysokości trzypunktowego układu zawieszenia, rozdzielacz 1-sekcyjny, pompa hydrauliczna+zbiornik, kilka węży i jest.
  • #36 13 Sep 2009 23:21
    Galareta
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Wolnobieżny na 100% ma Vmax 25Km/h - wcześniej się pomyliłem:]

    Quote:
    rt. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:

    34) pojazd wolnobieżny - pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego


    A co do napędu na przednią oś to myślałem właśnie o tym ciągniczku ogrodniczym łamanym w pół;)
  • #37 13 Sep 2009 23:58
    tajpansl
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam. Przeczytałem Wasze posty i myślę, że montowanie instalacji gazowej mija sie z celem....traktorek pali bardzo mało.
    Zgodnie z tym co obiecałem przedstawiam jeszcze kilka fotek z krótkim opisem....jeśli kogoś interesuja szczególy to zrobię jeszcze zdjęcia inne.
    Traktorek SAM napęd silnik Fiat 126p
    Na tym zdjęciu widać zamontowaną przekładnie kierowniczą, wraz z drążkiem
    Traktorek SAM napęd silnik Fiat 126p
    Tu widzimy zmienioną dmuchawę chłodzącą silnik (nie jest na wspólnej osi z prądnicą). Jej wydajność jest bardzo dobra, silnik nie przegrzewa się nawet podczas pracy w upalne dni.
    Traktorek SAM napęd silnik Fiat 126p
    Na tym zdjęciu pokazany jest silnik z drugiej strony wraz z pospawanym z kawałków kolektorem wydechowym
    Traktorek SAM napęd silnik Fiat 126p
    Tylny most wraz z zawieszeniem skrzyni biegów. Skrócenie tylnego mostu polegało na wycięciu kawałków rur osłonowych półosiek i pospawaniu ich...o tyle samo zostały skrócone i pospawane półośki....tu trzeba dokaldnośći.
    Traktorek SAM napęd silnik Fiat 126p
    Na tej fotce widać połączenie na blachę sprzęgła ze skrzynia biegów. Obudowa skrzyni biegów została skrócona ponieważ wałek wychodzący ze skrzyni biegów był za krótki. Połaczenie na blache polega na tym , że trzeba jakoś te dwa elementy ze sobą połaczyć. Wiadomo, ze śruby maja inne rozmieszczenie, więc blacha 12 mm spełnia role łącznika.......robi się tak zawsze przy wszelkiego rodzaju samoróbkach, gdy elementy pochodzą z różnych pojazdów.
    Traktorek SAM napęd silnik Fiat 126p
    Tu widzimy skrzynie biegów.....dosyć solidna budowa. Skrzynia ma też osobne wyjście (wałek) np do napędu pompy olejowej. Ja tego nie będe robił, ponieważ nie jest mi to potrzebne.
    To na razie tyle....pozdrawiam.
  • #38 14 Sep 2009 00:06
    weron12
    Level 17  
  • #39 14 Sep 2009 00:48
    igabriel
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Witam..
    bardzo fajna konstrukcja, dopracowana estetycznie, osobiście posiadam podobną konstrukcję tylko na silniku diesla Andoria S-301D no ale ma już swoje lata (31)...
    i nie wygląda tak nowo..
    jeśli chodzi o uprawnienia na kierowanie to sprawa jest jasna, podpowiem:
    kategoria "B" prawa jazdy upoważnia do:
    Kodeks Drogowy
    art. 88/ par.2/ pkt.3
    kategoria B:
    a. pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
    b. pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
    c. ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
    na kategorii "B" można też ciągnąć przyczepę lekką ( do 750 kg DMC)
    Kodeks Drogowy
    art. 88/ par. 3/ pkt.3
    kategoria A, B, B1, C, C1, D lub D1 - uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką.
    Kategoria "T" uprawnia do prowadzenia ciągnika z przyczepą (powyżej 750 kg DMC) lub przyczepami,
    to jest dla mnie jasne , jestem natomiast ciekaw jak to jest z tą rejestracją i ubezpieczeniem??? , jeśli ktoś posiada taką wiedzę to proszę pisać , ale nie na zasadzie np. wiem na 90% tylko konkrety poparte twardym "§"..
  • #40 14 Sep 2009 02:04
    Jake1
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Od siebie dodam ze, aby moc jezdzic ciagnikiem z przyczepą (przyczepami) powyzej DMC 750kg, mozna tez zamiast kat. T miec kategorie B+E.
  • #41 14 Sep 2009 20:07
    michalm
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Odnośnie stosowania gazu z butli do zasilania silnika.

    Jak najbardziej da się to zrobić, podłącza się zwyczajnie butle do parownika. Jedyne problemy pojawiają się przy niższych temperaturach powietrza - butla musi być montowana odwrotnie, ponieważ gaz nie chce parować.
    Miałem styczność z dwoma buggy zasilanymi gazem w ten sposób, jeden miał silnik z łady samary (gaźnikowy), drugi z alfy romeo (na wtrysku, instalacja I generacji).
    Z silnikiem łady nie było żadnych problemów, natomiast silnik z alfy zaczął wariować po jakimś czasie - pewnie przez to że zastosowana była instalacja I generacji w silniku z komputerem.
  • #42 14 Sep 2009 20:36
    mr.lutownica
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Galareta wrote:
    Wolnobieżny na 100% ma Vmax 25Km/h - wcześniej się pomyliłem:]

    Quote:
    rt. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:

    34) pojazd wolnobieżny - pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego



    Owszem tak jest w przepisach, ale zastanawiam się jak traktują ciągniki rolnicze, koparki, koparki ładowarki itp. rozwijające prędkość do 40 km/h. Moim zdaniem one też uchodzą za maszyny wolnobieżne (nie wiem co na to polskie prawo). W Polsce ciągnik rolniczy, który rozwija więcej niż 40km/h nie dostanie homologacji np. nowe ciągniki SAME ze skrzynią bodajże OVERSPEED maja w Polsce ograniczoną prędkość do 40km/h - bez ogranicznika traktor rozwija 50km/h.
    Pozdrawiam wszystkich elektrowiczów!
  • #43 14 Sep 2009 23:07
    Galareta
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Ciągnik rolniczy musi być zarejestrowany;) OC jest zależne od mocy i rocznika a do tego musi przechodzić przegląd;)
  • #44 14 Sep 2009 23:25
    tajpansl
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Ja tam moim wynalazkiem jeżdżę po drogach.....wiadomo nie pcham się na główne drogi. Raz tylko zatrzymała mnie policja - popatrzeli, powiedzieli, że lepszy od ich radiowozu i odjechali.
  • #45 15 Sep 2009 10:51
    mardock89
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Mam zamiar od października zacząć takie coś budować. Tylko nie wiem jak zrobić do tego napęd. Jak zrobić skrzynie biegów żeby działało. Można prosić o jakiś plan.
  • #46 15 Sep 2009 12:01
    Plaxsimo
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Bardzo mi się podoba twoja konstrukcja. Jedyne co mi się nie podoba to brak osłony wydechu. Ktoś się oprze i poparzenie gotowe (oby żadne dziecko).
  • #47 15 Sep 2009 12:16
    TheBiSHoP
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    markovip wrote:
    Proporcja propanu i butanu w butlach jest inna niż na stacjach LPG - gaz na stacjach jest bardziej kaloryczny (ma większą proporcję propanu), co zapobiega 'stukania' silnika. Na gaz z butli nie ma akcyzy paliwowej - przez co jest zabroniony do tankowania samochodów, ale tu już inna bajka. ;)

    Silniki wózków widłowych są zaprojektowane do pracy z gazem z butli.


    Niezupełnie.

    1. Gaz w butli do sztaplarek jest oznaczony napisem AUTOGAZ na butli i jest to gaz tak jak wspomniałeś w odpowiednich proporcjach dla silników spalinowych.

    2. Nie można stosować zwykłych butli do zasilania silników w/w urządzeniach. Ponieważ nie są one przystosowane do pracy w pozycji poziomej. (zwykłej butli nie da się zużyć do końća)

    Reasumując butla oznaczona napisem AUTOGAZ jest napełniona "autogazem" i jest przystosowana do pracy w pozycji poziomej
  • #48 15 Sep 2009 14:27
    walek33
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    markovip wrote:
    Na gaz z butli nie ma akcyzy paliwowej - przez co jest zabroniony do tankowania samochodów

    A kto tu mówi o tankowaniu samochodów. Mimo, że traktorek ładnie wygląda (ładniej niż niejeden samochód) nie jest samochodem. Akcyza więc go nie dotyczy.

    Dodano:
    Na marginesie. Gaz w butlach używanych do napędu wózków widłowych nie różni się składem mieszanki od typowego gazu na autogazach. Jedynie w tych "ulepszanych" powinien być większy udział propanu. W standardzie (w zależności od pory roku) jest to mieszanka pomiędzy 70/30 a 55/45.
  • #49 15 Sep 2009 18:01
    sn-rf
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Witam,

    walek33 wrote:
    A kto tu mówi o tankowaniu samochodów. Mimo, że traktorek ładnie wygląda (ładniej niż niejeden samochód) nie jest samochodem. Akcyza więc go nie dotyczy.


    od wszystkiego co zostaje użyte jako paliwo ma być naliczona akcyza. Jeśli nie ma danego paliwa w jakimś urzędniczym wykazie - liczona jest najwyższa - jak na paliwo lotnicze. Była swego czasu głośna sprawa jak skarbówka ścigała gościa, który jeździł na przefiltrowanym oleju spod frytek. Chyba że się coś zmieniło, ale nie sądzę by to było możliwe w tym stuleciu.

    Co do konstrukcji traktorka - pytanie bardziej ogólne. Jak łączyć ze sobą różne (zbierane od różnych "dawców") podzespoły - przykładowo silnik od Malucha i dwie skrzynie od Żuka - tak by to było solidne - nie mając dostępu do specjalistycznego sprzętu. Przecież sposoby łączenia tych elementów różnią sie, niekiedy pewnie znacznie. I to nie tylko problem w różnych średnicach. Strach pomyśleć o sytuacji podobnej do tej: jadę z przyczepą załadowaną na full drewnem, duża górka, hamuje silnikiem. Nagle trach - puściło coś na drodze silnik - koła . Na samym dole górki ruchliwa droga główna... Wiem, że są hamulce... ale mimo wszystko.

    pozdrawiam,
    Piotrek
  • #50 15 Sep 2009 18:57
    fiskusmati
    Użytkownik obserwowany
    Helpful post? (0)
    Dobre wykonanie. Czy przednie lampy są od dużego fiata? Jeżeli tak to z tego co pamietam są na zarówkę jednowłóknową (bodajże h7 lub h1) więc nie ma drogowych. Czy to jakies inne lampy z żarówką h4?
  • #51 15 Sep 2009 20:04
    tajpansl
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    To są lampy od ciągników rolniczych - żarówki dwu włóknowe np od malucha.
    Co do zesprzęglenia , nie szukajmy dziury w całym....wszystko jest ponad miarę :). Pozdrawiam
  • #52 16 Sep 2009 07:24
    walek33
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    sn-rf wrote:

    od wszystkiego co zostaje użyte jako paliwo ma być naliczona akcyza. Jeśli nie ma danego paliwa w jakimś urzędniczym wykazie - liczona jest najwyższa - jak na paliwo lotnicze. Była swego czasu głośna sprawa jak skarbówka ścigała gościa, który jeździł na przefiltrowanym oleju spod frytek. Chyba że się coś zmieniło, ale nie sądzę by to było możliwe w tym stuleciu.


    Wiem, że to problem niedotyczący bezpośrednio traktorka, ale jako, że był tu poruszony a ktoś z czytających może potraktować to jako "pewniak" chcę wyprowadzić kolegę z błędu:
    Quote:

    Przepis § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 32, poz. 228) stanowi, iż zwalnia się od akcyzy rozlewane do butli gazowych w składzie podatkowym i przeznaczone do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.4)) pozostałe węglowodory gazowe w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

    Myślę, że to rozwieje niepewności i zamknie problem gazu w tym temacie.
  • #53 16 Sep 2009 13:50
    qba3
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam jeżeli ktoś nie posiada lub nie może znaleźć reduktora żeby go przyczepić do silnika z malucha to nie wiem czy ktoś tak robił ale ja to u znajomego wykombinowałem tak że jako reduktor wykorzystywana jest skrzynia z malucha wystarczy wyjąc mechanizm różnicowy skrzynie zaślepić otwory po pół osiach, potem wymontować wałek zdawczy skrzyni biegów , i wytoczyć jego przedłużoną wersję która ma być na tyle długa żeby po wywierceniu w obudowie otworu wystawał jakieś 6-10 cm to już mało ważne następnie trzeba wytoczyć nasadkę na pokrywę skrzyni biegów która do niej przykręcimy a w niej osadzimy simering uszczelniający nasze nowe wyjście reduktora, trzeba pamiętać o zastąpieniu napędu prędkościomierza metalowo tulejka
  • #54 16 Sep 2009 22:37
    gucio233
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Przydałby mi się taki. Jaki to ma uciąg? Ile spala na godzinę?

    fiskusmati wrote:
    Dobre wykonanie. Czy przednie lampy są od dużego fiata? Jeżeli tak to z tego co pamietam są na zarówkę jednowłóknową (bodajże h7 lub h1) więc nie ma drogowych. Czy to jakies inne lampy z żarówką h4?


    Bzdura. Fiaty i początkowe polonezy miały żarówki dwuwłóknowe
  • #55 16 Sep 2009 23:50
    weron12
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    A końcowe polonezy to jakie miały? Też h4. A co do traktorka to bardzo mi się podoba.
  • #56 17 Sep 2009 14:25
    samblaster
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    witam i gratuluje super konstrukcji, mam pytanie w jakim rozmiarze są tylne oponki i ile kosztuje sztuka???
    pozdrawiam michał
  • #57 17 Sep 2009 16:12
    grabarz110
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    A jakie ma spalanie na godzinę pracy.
  • #58 18 Sep 2009 17:48
    tajpansl
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Tylne opony maja rozmiar 11,5/80 - 15,3 . Koszt jednej opony to około 370 zł na giełdzie.
    Jeszcze raz piszę, że traktorek bardzo mało pali. Jeżeli zapnę przyczepkę i naładuję około tony ziemi to ciągnie praktycznie na wolnych obrotach...w trudnym i grząskim terenie trzeba więcej gazu - więc i spalanie się zwiększa. Uwazam, że nie warto mówic o zużyciu paliwa - jest OK
  • #59 18 Sep 2009 22:11
    Brutus_gsm
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    Nigdzie się nie doczytałem jak zrobiłeś taką piękną maskę ;)
  • #60 19 Sep 2009 08:10
    _LBX_
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Czyżby spawanie kawałków blachy i szlifowanko?
  Search 4 million + Products
Browse Products