X

Śruba do silnika spalinowego zaburtowego.

16 Sep 2009 21:02 NOnowakus
  • #1 16 Sep 2009 21:02
    nowakus
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Witam!
    Mam zamiar przez zimę zbudować silnik zaburtowy do mojego pontonu Voyager 500 (360 cm). I wymyśliłem żeby zastosować silnik dwusuwowy od rometa. Ma ok 2 km i umiem go naprawiać i jest tani w eksploatacji. Zbudował bym ramę z metalu na to ponakładał pianki montażowej i wyszlifował papierem ściernym dla uzyskania ładnego wyglądu. Spodzina miała by być z przekładni od szlifierki kątowej 900W. Jest ona reduktorem. Na to nakręcić wypolerowany wałek z mosiądzu i uszczelnić 2 simmeringami. I tu moje pytanie jaką zastosować śrubę? Myślałem żeby wziąć przedłużoną nakrętkę 14mm i do niej przyspawać 3 łopatki z blachy 2mm. Tylko pod jakim kątem to zrobić żeby silnik nie miał za ciężko, i żeby nie marnowała się moc?
    słyszałem że są jakieś programy do obliczania, ale są drogie i trudno dostępne. Czy ktoś dysponuje takim czymś? A może ktoś takie coś zbudował? Proszę o pomoc.

    Dodano po 28 [minuty]:

    Coś ala to: http://w45.wrzuta.pl/obraz/9KaVkC29xx0/silnik_do_lodzi_1
  • #2 16 Sep 2009 22:49
    globus
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Trochę bawię się silnikami zaburtowymi i powiem Ci odpuść sobie ten projekt. Szkoda czasu, za te same pieniądze kupisz jakiegos "ruska" na wiadomym portalu i po małym remoncie będziesz go sobie używał. Taki najtańszy salut ma 2km na śrubie i jego tez możesz sobie ponaprawiać a gaźnik z rometa do niego idealnie pasuje i poprawia nieco osiągi :) Wieksze są w niewiele większych cenach.
    - Przede wszystkim waga, z tego żelastwa po romecie nie zrobisz niczego lekiego i poręcznego
    - śruba zrób ją tak by była dobrze wyważona inaczej szybko posadzisz łożyska
    - zbiornik paliwa musisz mieć wysoko bo gaźnik jest opadowy znów Ci utrudnia konstrukcję
    - moc na śrubie bo około 30 do 40% mocy silnika o czym mało kto zdaje sobie sprawę czyli z 2km na przeciętnej śrubie jakies 0,6 jak sie uprzesz to może ktoś Ci udostępnić orygniał i zrób odlew nie spawaj z jakis tam łopatek czy płaskich blach
    - chłodzenie, powietrzem na wodzie to lipa nie masz takiego przepływu powietrza by przy danych obrotach schłodzić silnik obliczony na inną przekładnie i twardą nawierzchnię, do tego komfort użytkowania (porażka totalna)
    - programów nie widziałem ale mam "ksiażeczkę" ze wzorami i ona może wylać Ci jeszcze większy kubeł zimnej wody niż ja
    - przekładnia powinna być zanurzona w oleju, tę ze szlifierki woda zje w krókim czasie, rozwiązaniem jest zastosowanie oryginalnej spodziny
    Pomimo to powodzenia
  • #3 17 Sep 2009 09:03
    nowakus
    Level 19  
    Topic author Helpful post? (0)
    Widziałem najtańszego saluta w cenie 350-400zł. To trochę dużo jak dla mnie. Ale przekładnia od boszki nie będze pracować w wodzie tylko w dodatkowej obudowie uszczelnionej od wody. A na dzień dzisiejszy mam wszystko oprócz śruby. A jakbym zrobił na wzór oryginalnej śruby od saluta? Silnik ma być chłodzony wentylatorem napędzanym z magneta kiedyś tak zrobiłem i hulało że hoho. Z bakiem to wiem że opadowe. Myślałem zeby dać pompkę paliwa od 126p i jakoś napędzić. A jakbyś miał to proszę o rozmiary śruby salutowej.

    Dodano po 11 [minuty]:

    A i jeszcze jedno części do saluta są dosyć cięzko dostępne (tylko sklepy żeglarskie) i dosć drogie i poza tym salut jest chłodzony wodą zaburtową - często pływam po mieliznach i płytkich wodach. Piach zje cylek i pompe wody.
  • #4 17 Sep 2009 11:15
    globus
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Na mieliżnie to i tak narażasz śrube napędową na zniszczenie, pompy jakoś błoto znoszą, z piachem gożej. A co do śruby to salutowej nie kopiuj, coś bardziej klasycznego, nawet w salucie po wymianie na inna silnik lepiej ciagnie, oryginał ma małą sprawność. A co z tłumikiem? do wody? Ja saluty od 100zł kupowałem a cześci? tlok, pierścienie od motorynki, gażnik też, uszczelki samemu można robić... jak sie lubi ;)
    Może zrób elektryczny będzie poręczniejszy , tylko kłopot z akumulatorem.
  • #5 17 Sep 2009 16:54
    nowakus
    Level 19  
    Topic author Helpful post? (0)
    Zbudowałem elektryczny 100W (jest w temacie silnik wiertarki akku do napędu łodzi) i jest za słaby a silnika elektrycznego 500W nie ma co robić. Więc wolę spalinowy. Więc mam se śrubę zrobić na oko? Ja lubię się bawić i sprawiam i to przyjemność. Ktoś powiedział mi tak: Majsterkowanie jest jak sport nie liczysz pieniędzy i czsu straconego. A satysfakcji nigdzie nie kupisz. Czytałem że tłumik w wodę przy 2 suwie to ninajlepszy pomysł bo pluje olejem i jak przy zgaszeniu woda wypełni rurę to potem nie ma siły wydmuchać i nie idzie odpalić. Myślałem żeby dać tłumik od kosiarki do trawy 50ccm głośno nie chodzi a tłumik jeszcze trochę ściszy. Na allegro w tej chwili są 2 oba po 350 zł. Chyba ze się trafi za 100-150 zł to oczywiście kupię.
  • #6 17 Sep 2009 20:11
    globus
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Śrube na oko to byle jaka zrobisz, najważniejsze to to byś ją potem wyważył. Jakie obroty masz ze swojego silnika? Takie napędy pracują wydajnie przy znacznych obrotach (kilkatysiecy) waskie łopaty stosuje sie do jednostek lekkich, szersze do cięższych. Tłumiki w silnikach są właściwie całą kolumną z której wyprowadzane są otwory kontroli wypływy wody chłodzącej, nimi zawsze dostanie sie powietrze i silnik wody nie zaciagnie. Inaczej bedzeisz miał taki hałas, ze po chwili płyniecia zaczniesz miec tego dość wiem cośo tym. W dodatku okolica nie będzie tym zachwycona.
    Ale jak wolisz, majsterkować każdemu wolno, choć starajmy się nie powtarzeć tych samych błedów ;)
  • #7 17 Sep 2009 21:44
    nowakus
    Level 19  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam dziś zajmowałem się silnikiem. Naskładałem jeden z 3 i chodzi i wyszedł bardzo lekki. Odciąłem skrzynię biegów zostawiłem tylko skrzynie korbową, wał, tłok, pierścienie, cylinder, głowę i gaźnik. Kręci się ok 6000obr/min. Przekładna kontówki jest 1:2,5. czyli ok 2400 obr/min na najwyższych obrotach. Czyli myślę że na średnich ok 1500 więc ok. W weekend może zajmę się początkiem ramy. A mógłbyś mi doradzić jaką średnicę śruby zastosować około myślałem że ok 15 cm.Mieżłem śrubę od mercury 5 km i ma ok 20cm.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Sprostowanie silniki romet kręcą się 4000obr. więc da 1600obr. Więc na średnich 900obr i trochę większy moment obr.

    Dodano po 40 [minuty]:

    A jakbym zrobił coś na wzór tego: http://www.permatech.home.pl/e-sklep/index.php?p448,sruba-plastik-johnson-3-5-tohatsu-2-5-3-3-mercury-2-5-3-3-2-stroke
    Tylko co oznacza oznaczenie 3x7,25,6? Jak ustawić skok śruby? ile stopni pochylić?
  • #8 17 Sep 2009 22:09
    globus
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Mercury 5 ma jednostke napędową o mocy jakies 12KM wiec taka sruba to potwór na romecika, salut ma jednostke jakies 5-6KM 5 tys obrotów na max i przekłądnie podwyższającą nie pamietam czy 1:1,25 czy 1:1,5 to przykład z najmniejszych mocy jakie potrafie przytoczyc a średnica śruby to jakies 10cm. To musi mieć obroty kilka tys. by miało jakis efekt. Na początek zrób dwuramienną bo łatwiej, skok smniejszany wraz ze zwiększeniem promienia ( powierzchnia łopaty skręcona wzdłuż osi poprzecznej. Woda przy tej predkości wirowania stawia znaczne opory nie ma sensu przeciążać silnika. Trudno jest coś precyzyjnego doradzić, pozostaje Ci eksperymentować.
  • #9 05 Feb 2010 23:45
    laweta
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    witam a moze poprostu zamiast marnoawc kase kupisz odemnie silnik saluta badz cos wiekszego ruska albo de-25 do ktorych mam czesci nowe i uzywane. pozdrawiam:
  • #10 06 Feb 2010 12:51
    submariner
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Posluchaj kolegow i kup gotowy silnik ze sroba obliczanie sroby to naprawde skomplikowana sprawa, praca na cale miesiace a samo wyfrezowanie przekroczy koszty gotowego silnika. Powyginana z blachy tylko cos tam pozwoli napedzic ten sam efekt uzyskasz kupujac jeszcze tanszy i slabszy silnik, poza tym bedzie duzo palil i przegrzewal sie, ludzie przerabiali silniki samochodowe do motorowek ktore darly niemal na pelnej mocy a motorowka ledwie plynie (sroba byla profesjonalna), to dziwne ale silnik poloneza nie ciagnal mocniej niz 25 konny zaburtowy :).
  • #11 09 Feb 2010 16:02
    ziemek56
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    submariner wrote:
    silnik poloneza nie ciagnal mocniej niz 25 konny zaburtowy :).

    Bo miał złe przełożenie na śrubę.

    A propos konstrukcji samodzielnej - Daj Kolego sobie spokój. Wykonasz dziwoląg o sprawności 15% i więcej będziesz grzebał jak pływał.
    ""salut" jest prostszy od cepa i niesamowicie łatwy i tani w naprawie (np łożysko wału 6203: 5zł). Ma tylko jedną wadę - za słaba moc śruby, trzeba by wziąć od 3,5 konnego czegoś (np NRD Timler)
  • #12 10 Feb 2010 17:51
    nowakus
    Level 19  
    Topic author Helpful post? (0)
    No niby tak. Chciałbym tak zrobić, ale mam 17 lat i jak u prawie każdego krucho z kasą. Wiem że saluty są proste tanie i po dobrym wyregulowaniu bezawaryjne. Taka jedna uwaga ja mam rometa komara w sklepie motoryzacyjnym po poroszeniu simmeringu na wał pan zażądał 5 zł za sztukę a w sklepie z częściami do maszyn rolniczych taki sam simmering kosztował 2zł i wstawiłem je i działają. Polecam tam szukać szczególnie simmeringów, łożysk. Jeszcze poszukam, może na złomowisku coś się znajdzie, a nóż ...
  • #13 22 Mar 2010 14:29
    stalak1
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    kolego LAWETA a ile sobie cenisz tego salucika - byłbym może zainteresowany - o odpowiedź proszę na maila stalak1(malpa)wp.pl
  Search 4 million + Products
Browse Products