Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj  | Rejestracja  | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Jak podłączyć silnik 230V


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Elektryka Instalacje i Sieci -> Elektryka Początkujący -> Jak podłączyć silnik 230V
Autor
Wiadomość
guzi007
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 06 Lis 2004
Posty: 86
Miasto: Lublin

Post#1 Post autora tematu 24 Wrz 2009 23:04   

Jak podłączyć silnik 230V


Witam

Dostałem taką szlifierkę zza wschodniej granicy. Nie jestem pewien sprawności szlifierki i dodatkowo nie wiem jak ją podłączyć - wygląda na w ogóle nie używaną.
Jak podłączyć silnik 230V
Włącznik ma trzy styki - 2 i 3 są połączone, 2 jest chwilowo łączony z silnikiem i służy jedynie do rozruchu. Z silnika wychodzą trzy przewody, między dwoma (a-b) jest rezystancja 9 omów. Pomiędzy (a-c) jak i (b-c) rezystancja jest nieskończenie duża - nie mierzona moim miernikiem i to mnie trochę martwi...
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 24 Wrz 2009 23:04   





Powrót do góry
   
niutat
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 3509
Miasto: Biłgoraj

Post#2 25 Wrz 2009 08:41   

Re: Jak podłączyć silnik 230V


Witam, silnik posiada uzwojenie rozruchowe włączane w momencie uruchamiania tym specjalnym włącznikiem który jest przy silniku (środkowy zacisk). Możliwe że któreś uzwojenie jest uszkodzone (albo urwane wyprowadzenie), rozbierz silnik i pokaż zdjęcia jak możesz.
Powrót do góry
   
guzi007
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 06 Lis 2004
Posty: 86
Miasto: Lublin

Post#3 Post autora tematu 25 Wrz 2009 14:52   

Re: Jak podłączyć silnik 230V


Stary1952 napisał:
Witam .
Sprawdź czy przewód " c " nie dzwoni się przypadkiem z korpusem szlifierki , jeżeli tak to jest to zero ochronne . Do przewodów a i b 230V . :D

Nie

niutat napisał:
Witam, silnik posiada uzwojenie rozruchowe włączane w momencie uruchamiania tym specjalnym włącznikiem który jest przy silniku (środkowy zacisk). Możliwe że któreś uzwojenie jest uszkodzone (albo urwane wyprowadzenie), rozbierz silnik i pokaż zdjęcia jak możesz.


Bliżej wieczora wrzucę zdjęcia silnika.
Powrót do góry
   
MikiZ
Poziom 6
Poziom 6


Dołączył: 14 Paź 2006
Posty: 16
Miasto: Ostróda/Wrocław

Post#4 25 Wrz 2009 17:59   

Re: Jak podłączyć silnik 230V


Bez urazy ale "Stary" i "Dexter" to o silnikach pojęcia nie mają. Zajmowałem się przezwajamniem slinków przeróznych typów niestety z takim "dziwnym" wyłącznikiem się nie spotkałem. Jest to silnik jednofazowy, a tak naprawdę "dwufazowy" ponieważ duga faza za pomocą kondensatora jest przesunięta. Uzwojenie rozruchowe z roboczym połączone jest wew. więc kierunek obrotów jest już ustalony. Przewodu, które idą do "wyłącznika" wyglądają jak jakieś zabezpieczenie termiczne, a sam wyłącznik jakimś termikiem, wyłącznikiem przeciążeniowym lub czymś podobnym. Z własnego doświadczenia wiem, że z układów filtrujących w urządzeniach zza naszej wschodniej granicy można zbudować jeszcze radiostację ;) - ale to tylko taki żart.
Mając trzy końcówki podłaczamy przykładowo: a -faza+kondensator, b-zero robocze, c-drugi zacisk kondensatora.
Wcześniej aby określić które uzwojenie jest którym musisz zmierzyć rezystancję. Największa powinna być ta, która przechodzi przez oba uzwojenia (czyli oba końce), średnia to uzwojenie rozruchowe(koniec z początkiem) i najmniejsza uzwojenie robocze(analogicznie). Fazę i kondensator podłącz pod zacisk wspólny uzwojeń.
Mam nadzieję, że troszkę pomogłem i nie skończy się to dymkiem z silnika, wszelkie buczenie (klei wirnik do stojanu- do wymiany łożyska lub, żle złożony silnik), grzanie(pomylona faza robocza z rozruchową, ale również zbyt duży kondensator) to nieprawidłowości. Kondensator do takiego urządzenia to około 5 uF, max 6,5 uF ale to tak na oko.
Powodzenia życzę i pozdrawiam

Dodano po 10 [minuty]:

raz jeszcze.
Cała rzecz polega na tym wyłączniku. Tak myślę, że jest to przycisk z jakąś zwłoką. Podłączenie, o którym pisałem wcześniej jest to tak zwane podłączenie na stałe gdzie przy większym obciążeniu silnik dostaje automatycznie "kopa" od kondensatora. Ale były kiedyś silniki (BZFWr i BP-2f) z wyłącznikem odśrodkowym (np. w pralkach) i sądze, że ten wyłacznik na zdjęciu działa na podobnej zasadzie - rozłącza po czasie uzwojenie rozruchowe z tym, że w momencie wzrostu nateżenia. Po zmierzeniu rezystancji będziesz wiedział, które uzwojenie jest którym, ale trzeba będzie jeszcze rozszyfrować działanie wyłacznika i co to za zielony przewód, bo to mnie najbardziej zastanawia ?
Powrót do góry
   
guzi007
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 06 Lis 2004
Posty: 86
Miasto: Lublin

Post#5 Post autora tematu 25 Wrz 2009 19:05   

Re: Jak podłączyć silnik 230V


Są dwa uzwojenia - z grubszego drutu i z cieńszego. Tak wygląda silniczek:
Jak podłączyć silnik 230V
Powrót do góry
   
MikiZ
Poziom 6
Poziom 6


Dołączył: 14 Paź 2006
Posty: 16
Miasto: Ostróda/Wrocław

Post#6 25 Wrz 2009 19:19   

Re: Jak podłączyć silnik 230V


Z grubszego jest zrobione uzwojenie pracy, z cieńszego rozruchowe. Pomierz uzwojenia (żeby wiedzieć, które jest którym) i sprawdź jak działa sam wyłącznik i napisz co to za przewód podłączony jest do zacisków 1 i 3 ?

Dodano po 2 [minuty]:

Rozruchowe niestety wygląda na troszkę przegrzane, a nawet nadpalone czyli może mieć tzw. zwarcie międzyzwojowe.
Powrót do góry
   
guzi007
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 06 Lis 2004
Posty: 86
Miasto: Lublin

Post#7 Post autora tematu 25 Wrz 2009 19:59   

Re: Jak podłączyć silnik 230V


MikiZ napisał:
Pomierz uzwojenia (żeby wiedzieć, które jest którym)

A i B (reyzstanacja 8 omów) to uzwojenie główne.

MikiZ napisał:

i sprawdź jak działa sam wyłącznik i napisz co to za przewód podłączony jest do zacisków 1 i 3 ?

Zaciski 1 i 3 to 230V idące bezpośrednio z wtyczki. Przełącznik na stałe zwiera styki 1,3 z wyjściami na silnik i styk 2 z wyjściem na silnik jest zwierany jedynie w momencie przytrzymania przycisku. Styk 2 i 3 po stronie zasilania są podłączone na stałe.

MikiZ napisał:

Rozruchowe niestety wygląda na troszkę przegrzane, a nawet nadpalone czyli może mieć tzw. zwarcie międzyzwojowe.

No trochę jest takie przyciemnione. Troszkę się na silnikach nie znam, ale z tego co rozumiem rozruchowe uzwojenie służy jedynie do tego, aby rozpędzić silnik wiec jakby tak załączyć silnik i w tym samym momencie ruszyć silnikiem to silnik by zaczął normalnie pracować?
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 25 Wrz 2009 19:59   





Powrót do góry
   
1078231
Usunięty





Post#8 25 Wrz 2009 20:10   

Re: Jak podłączyć silnik 230V


Jak pisze Niutat, ta szlifierka ma przycisk Pusk, naciskało się go jeżeli się szlifierkę włączyło do sieci. Bez naciśnięcia bardzo wolno się rozpędzała głśono bucząc.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 25 Wrz 2009 20:10   





Powrót do góry
   
kortyleski
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 04 Mar 2007
Posty: 4187
Miasto: Warszawa

Post#9 25 Wrz 2009 20:17   

Re: Jak podłączyć silnik 230V


Jeśli silnik jest sprawny to dowolny automat z lodówki załatwi automatyczne rozpędzanie silnika. Tam rozruch jest realizowany na tej samej zasadzie. Polacy we pralce "frania" poszli dalej i dali odśrodkowy wyłącznik uzw rozruchowego.
Powrót do góry
   
MikiZ
Poziom 6
Poziom 6


Dołączył: 14 Paź 2006
Posty: 16
Miasto: Ostróda/Wrocław

Post#10 25 Wrz 2009 20:26   

Re: Jak podłączyć silnik 230V


"Buczało" ponieważ odpalało się na uzwojeniu pracy. Bez uzowjenia rozruchowego silnik nie ma określonego kierunku i można ręcznie zakręcić wirnikiem w dowolnym kierunku i będzie się już w nim kręcić. Oczywiści nie polecam jeżeli ktoś nie chce rączek stracić. Jeśli dobrze rozumiem wyłącznik jest jakby podwójny- do samego włączenia i przucisk dzwonkowy do samego rozruchu? Jesli tak to uzwojenie pracy podłączyć pod zaciski zwierające po włączeniu, a końcówkę uzwojenia rozuchowego pod przycisk "pusk".

Dodano po 2 [minuty]:

kortyleski napisał:
Polacy we pralce "frania" poszli dalej i dali odśrodkowy wyłącznik uzw rozruchowego.

W nowszych typach był już silnik typu SED z kondensatorem i miał połączenie wew. uzwojenia pracy i rozruchowego tak jak w w/w przypadku.
Powrót do góry
   
niutat
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 3509
Miasto: Biłgoraj

Post#11 25 Wrz 2009 20:37   

Re: Jak podłączyć silnik 230V


kortyleski napisał:
Jeśli silnik jest sprawny to dowolny automat z lodówki załatwi automatyczne rozpędzanie silnika. Tam rozruch jest realizowany na tej samej zasadzie. Polacy we pralce "frania" poszli dalej i dali odśrodkowy wyłącznik uzw rozruchowego.

Dokładnie, ten silnik nie potrzebuje kondensatora, niestety na moje oko ten silnik ma spalone uzwojenie rozruchowe :(
P.s.
Ten wyłącznik w zupełności wystarcza do szlifierki i nie ma potrzeby go zmieniać.
Powrót do góry
   
guzi007
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 06 Lis 2004
Posty: 86
Miasto: Lublin

Post#12 Post autora tematu 25 Wrz 2009 20:44   

Re: Jak podłączyć silnik 230V


niutat napisał:
niestety na moje oko ten silnik ma spalone uzwojenie rozruchowe :(
P.s.


Może ktoś się orientuje jaki jest mniej więcej koszt przewinięcia takiego silnika?
Powrót do góry
   
niutat
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 3509
Miasto: Biłgoraj

Post#13 25 Wrz 2009 20:49   

Re: Jak podłączyć silnik 230V


W Biłgoraju jakieś 50-70zł, ale często w takich wypadkach jest możliwość przezwojenia samego uzwojenia rozruchowego i cena jest niższa.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 25 Wrz 2009 20:49   





Powrót do góry
   
rupcio
Poziom 14
Poziom 14


Dołączył: 27 Wrz 2008
Posty: 156
Miasto: Warszawa

Post#14 25 Wrz 2009 20:56   

Re: Jak podłączyć silnik 230V


Myślę że silnik powinien byc tak połączony:
Jak podłączyć silnik 230V
Podczas pracy silnika powinno być włączone do sieci tylko główne uzwojenie, prawdopodobnie nawinięte grubszym drutem. W czasie uruchamiania, przez chwilę powinno być włączone przez odpowiedni kondensator uzwojenie rozruchowe, prawdopodobnie nawinięte cieńszym drutem. To chwilowe włączenie umożliwia rozruch silnika. Dzięki kondensatorowi przebieg prądu w uzwojeniu rozruchowym jest przesunięty w fazie, co stwarza chwilowy substytut pracy na 2 fazach.
Problem sprowadza się do ustalenia który przewód wychodzący z uzwojeń gdzie podłączyć. Ja typowałbym następująco (zakładając, że uzwojenia nie są uszkodzone !!!):
Między A i B grube uzwojenie robocze. Jeden z tych punktów prawdopodobnie jest jednocześnie połączony z uzwojeniem pomocniczym.
Jeżeli ni dało się zmierzyć A-C i B-C to (zakładając sprawność uzwojeń) świadczy, że oporność uzwojenia cienkiego jest poza zakresem przyrządu, a przewód C wychodzi z uzwojenia roboczego i przez kondensator trzeba połączyć go ze stykiem 2 włącznika.
Aby ustalić który z przewodów A, B jest wspólny obu uzwojeń, a który wychodzi tylko z uzwojenia roboczego konieczny jest przyrząd o większym zakresie pomiarowym. Trzeba zmierzyć A-C, następnie B-C. Połączenie które będzie miało rezystancję o 9 omów mniejsze wskaże wspólny przewód uzwojeń.
Jest też inna możliwość: może uda się dojrzeć wzrokowo który przewód z czym się łączy, ale zalecam dużą ostrożność, żeby nie uszkodzić izolacji uzwojeń.
Dobór kondensatora można próbować przez analogię z innym silnikiem o podobnej mocy, ale w sowieckich wynalazkach wszystkiego można się spodziewać.
Jeśli uda się uruchomić, to radzę wymienić wtyczkę i przewód zasilający na 3-żyłowy i przewód ochronny dobrze połączyć z masą maszyny. Radzieccy konstruktorzy nie przejmowali się takimi sprawami, bo ludzi u nich mnogo i ze stratami nie trzeba było się liczyć ;).
Powrót do góry
   
MikiZ
Poziom 6
Poziom 6


Dołączył: 14 Paź 2006
Posty: 16
Miasto: Ostróda/Wrocław

Post#15 25 Wrz 2009 22:49   

Re: Jak podłączyć silnik 230V


"rupcio" namieszałeś tym rysunkiem, bo jest nieprawidłowy i wprowadza tylko zamęt. W tym silniku nie potrzeba prawdopodobnie kondensatora jeżeli wyłacznik działa prawidłowo. Przewód ochronny jak najbardziej można podłączyć, a silniki z byłego ZSSR były naprawdę o dużej sprawności, szczególnie te na 2800 obr/min więc krytyka samego silnika nie potrzebna skoro nie miało się z tymi silnikami do czynienia.
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Elektryka Instalacje i Sieci -> Elektryka Początkujący -> Jak podłączyć silnik 230V
Strona 1 z 1
Podobne tematy
Jak podłączyć silnik 230V? (10)
jak podłączyć silnik 3 fazowy na 230V (3)
Jak podłączyć ten silnik pod 230V (9)
Jak podłączyć ten silnik do sieci 230V (3)
Jak podłączyć silnik jednofazowy 230V z 1960roku (4)
Jak podłączyć silnik 3 fazowy na jedną faze 230V ?? (9)
Jak podłączyć silnik elektryczny 380\\220V na 230V? (7)
Jak podłączyć silnik 230V na obroty prawo, lewo. (2)
Silnik 230V bez oryginalnego przełącznik-jak podłączyć (8)
spawarka AC225 - amerykańska siła 230V - jak podłączyć w Polsce na 230V? (9)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Kontakt

Page generation time: 0.057 seconds

elektroda.pl temat RSS