X
  • #1 26 Sep 2009 17:33
    Mirass_
    Level 7  
    Helpful post? (+1)
    Witam serdecznie!
    Chciałbym podłączyć kuchenkę wolnostojącą elektryczną z płytą ceramiczną o mocy całkowitej 9.4kW do zwykłego gniazdka elektrycznego z uziemieniem, przy czym do tego gniazdka doprowadzony jest kabel 2.5 kwadrat i nic innego oprócz powyższej kuchenki nie będzie do tego gniazda podłączanie. Czy jest to bezpieczne? Kuchenka jest przystosowana do instalacji 1 fazowej na 230V. Ogólnie boję się o wytrzymałość tego gniazdka.
    Bardzo proszę o szybką odpowiedź i ew. jakieś inne sensowne rozwiązanie.
    Z góry dziękuję za pomoc!
    Mirass
  • Helpful post
    #2 26 Sep 2009 17:45
    greg16
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam . Pierwsze słysze o płycie kuchennej o mocy 9,4kW na jednej fazie . Oczywiscie nie ma szans aby to chodziło bezpiecznie . Jezeli faktycznie to jest dostosowane do 1 fazy to prad pobierany z sieci - I = 9400/230 = 40A !!!!!! . Przy max mocy te 40 A spowoduje przegrzanie przewodów ponad dopuszczalną temperature a co dalej chyba wiadomo . Po drugie nie sądze abyś miał taki przydział mocy aby płyta poszła na jednej fazie . Najlepiej było by podciagnac nowy 5 żyłowy przewód 5 X 2,5 mm2 lub nawet 5x4mm2 i założyc róznicówke trójfazową i wyłącznik B16 oraz wymienic tą płyte na trójfazową o ile ona faktycznie jest jednofazowa .
  • #3 26 Sep 2009 17:51
    Mirass_
    Level 7  
    Topic author Helpful post? (0)
    Cała kuchenka- piekarnik + płyta ma 9.4kW. Kuchnia jest przystosowana do działania na 3 i 1 fazę. Jest to kuchenka wolnostojąca.
    Tutaj jest jej instrukcja obsługi- na 9 i 10 stronie są informacje o mostkowaniu i instalacji.
    http://partner.amica.com.pl/pliki/instrukcje/IOAK-529.pdf

    Pozdrawiam!
  • Helpful post
    #4 26 Sep 2009 17:51
    greg16
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Gdybyś mógł wrzuc dane tej płyty tzn producenta i symbol.
  • #5 26 Sep 2009 17:54
    Mirass_
    Level 7  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Jest to Amica 56CE3.413TaKDHaR(Sr)
    http://www.amica.com.pl/pl,produkt,platinum,56ce3.413takdhar%28sr%29,133,2.html
  • #6 26 Sep 2009 18:03
    greg16
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Wszystko juz jasne:) Płyta jest trójfazowa tak jak myślałem . Trzeba usunąc mostek na listwie zaciskowej kuchenki i podłączyc do niej przewód 5x2,5mm2 . Na jednej fazie tez by poszło ale gdyby max moc pobierana była mniejsza niż 3,5 kW ale jak sie zdarzy ze wszystkie elementy grzejne będą włączone w jednej chwili to grozi to uszkodzeniem instalacji i zapewne powodowało by wyzwalanie zabezpieczenia przedlicznikowego. Jest to jedyne sensowne wyjscie .

    Dodano po 5 [minuty]:

    Jeżeli chodzi o podłączenie przewodu do listwy zaciskowej , wszystko jest napisane w instrukcji . Jest tam zamieszczony rysunek listwy zaciskowej i rózne warianty podłaczenia . Ty musisz podłaczyc według wariantu numer 3 ; do zacisków 1 2 3 podłączasz fazy , do zacisku 4 5 przewód neutralny a do zacisku 6 przewód ochronny . Tak jak mówie nie obejdzie sie bez przeróbek i elektryka który Ci to podłączy i podpisze sie na gwarancji kuchenki ze została ona podłączona prawidłowo .
  • #7 26 Sep 2009 18:03
    Mirass_
    Level 7  
    Topic author Helpful post? (+1)
    przy czym ja mam instalację jednofazową w mieszkaniu... :/
    To skąd miałbym pociągnąć resztę? a te 3.5kW to jest rzeczywiście maxymalna moc którą ta instalacja by wytrzymała? Czy można to np. nadużyć do 6kW bez szkody? Lub ile maksymalnie realnie by to wytrzymało? Bo aktualnie jestem wyzerowany finansowo a mieszkanie kupiłem takie jakie jest... :/
  • #8 26 Sep 2009 18:14
    greg16
    Level 15  
    Helpful post? (-1)
    Więc masz niestety problem . Obciązalnośc długotrwała przewodu miedzianego 3 x 2,5 wynosi ok 21A wiec max moc która możesz pociągnac to ok 4,6 kW o ile zabezpieczenie przedlicznikowe Ci na to pozwoli .

    Dodano po 3 [minuty]:

    Najlepszym rozwiązaniem bedzie wezwanie elektryka . Instalacje w mieszkaniach są różne . Pasowało by sprawdzic stan instalacji , połaczenia i z jakich przewodów jest wykonana . Jeżeli to przewód 2x2,5 to niewazne czy miedz czy aluminium - pasowało by to wymienic na 3x2,5 i dodatkowo zainstalowac wyłącznik róznicowoprądowy i dobrac odpowiednie zabezpieczenie do obwodu kuchenki.
  • #9 26 Sep 2009 18:18
    Mirass_
    Level 7  
    Topic author Helpful post? (0)
    czekaj- pisząc 3x 2,5 mówisz że w kablu występują 3 przewody?
    Bo ogólnie ja jestem laikiem. Tam jest doprowadzone 3 przewody w kablu- żółtozielony + niebieski + nie pamiętam już jaki.
    To może to jest inna instalacja?
  • Helpful post
    #10 26 Sep 2009 18:26
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka
    Helpful post? (0)
    Instalacja nie jest inna. Należy wymienić przewód zasilający na taki, aby było bezpiecznie, czyli przewód zasilający do tej kuchenki musi być minimum 5x2.5 i zasilony z sieci 3-fazowej, lub musi to być przewód zasilający 3x6 w zasilaniu 1-fazowym- pod warunkiem, że jest odpowiednie zabezpieczenie przedlicznikowe.

    Przewodów nie wolno "nadużywać" (jak to nazwałeś), gdyż jest to niebezpieczne.
    A jakie kolega ma zabezpieczenie główne?

    Ps. Ta kuchenka musi być podłączona bezpośrednio do listwy zaciskowej.
  • Helpful post
    #11 26 Sep 2009 18:34
    greg16
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Tak chodzi mi o przewód 3 żyłowy . Z tego co piszesz jest 3 żyłowy . A jaki masz przydział mocy ( jakie jest zabezpieczenie przedlicznikowe) i jaki jest bezpiecznik który zabezpiecza obwód gniazda do którego chesz podłączyc kuchenke??

    Dodano po 6 [minuty]:

    Innym wyjściem jest zwiększenie przydziału mocy i zmiana na przyłącze trójfazowe ale to juz większe koszty .
  • #12 26 Sep 2009 18:40
    Mirass_
    Level 7  
    Topic author Helpful post? (0)
    nie pamiętam jakie są te dane- mieszkanie jest w innym mieście. Ale będę tam jutro i sprawdzę, więc napiszę pod wieczór. Ale jeśli jest to ten 3 żyłowy x 2,5mm2 to będzie bezpieczne- kabel w ścianie ani gniazdko się nie zesmaży? W tym momencie nawet nie patrząc na zabezpieczenie przedlicznikowe i bezpiecznik? (Wydaje mi się, że 'fachowiec' mówił, że oba mają dużą wartość. aczkolwiek nie pamiętam jaką)
  • #13 26 Sep 2009 18:54
    greg16
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Więc możliwości Twojej kuchenki będą ograniczone , z tego co widzę w instrukcji 2 płyty mogły by iść jednocześnie . Jeżeli obwód kuchenki jest zabezpieczony bezpiecznikiem B16 to załączenie 3 płyty spowoduje zadziałanie bezpiecznika . Radzę wezwać elektryka.
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #14 26 Sep 2009 18:56
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka
    Helpful post? (0)
    Quote:
    nie pamiętam jakie są te dane- mieszkanie jest w innym mieście.

    Będą dane- będzie dyskusja.
    Quote:
    Ale jeśli jest to ten 3 żyłowy x 2,5mm2 to będzie bezpieczne- kabel w ścianie ani gniazdko się nie zesmaży? W tym momencie nawet nie patrząc na zabezpieczenie przedlicznikowe i bezpiecznik? (Wydaje mi się, że 'fachowiec' mówił, że oba mają dużą wartość. aczkolwiek nie pamiętam jaką)

    Jeśli zabezpieczenie będzie zbyt duże dla tego (czy innego) przewodu, to i przewód i gniazdko się uszkodzi - "zesmaży" (w najlepszym przypadku). Najprawdopodobniej skończyć się pożarem, więc nie kombinuj, gdyż zabezpiecza się przewód, a nie odbiornik.
  • #15 26 Sep 2009 18:59
    Mirass_
    Level 7  
    Topic author Helpful post? (0)
    Ok, to jest kwestia wywalania bezpiecznika, ale kwestia bezpieczeństwa kabli-? powiedzmy jeżeli bezpiecznik by był nawet 25Amperowy Czy więcej to przy włączeniu płyty na full i np piekarnika bez termoobiegu tak że będzie brało te 7kW to nie stopią mi się przewody? A kwestia samego gniazdka- czy mogę zostawić gniazdko czy muszę tak jak Akrzy74 napisał- podłączyć do listwy zaciskowej?
    Pozdrawiam!
  • #16 26 Sep 2009 19:13
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka
    Helpful post? (0)
    Nie sadzę, aby ktoś odważyłby się użyć zabezpieczenia 25A na przewód 2.5mm² zasilającym piekarnik...To nie tylko kwestia bezpieczeństwa przewodów, ale również Twoje...

    Należy dostosować instalację do tego odbiornika, która de facto nie polega na bezmyślnym zwiększaniu zabezpieczenia, ale na podłączeniu tej kuchni w sposób bezpieczny i zgodnie z instrukcją! Pod tym powinien podpisać się elektryk- wykonując wcześniej stosowne pomiary...

    Ps. Już mi powoli zaczyna brakować cierpliwości :cry: :wink:
  • #17 26 Sep 2009 19:15
    Krzyś33
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    Witam. Na ogół zaleca się żeby kuchnie elektryczne miały połączenia stałe ( na listwie zaciskowej). Nie przewody nie stopią się bo zabezpieczenie przy 25 A i 230V wyłączy ci kuchnię przy mocy 5750W.Poza tym jak napisał Akrzy nie stosuje się tak dużych zabezpieczń do takiego przekroju przewodu. Zresztą w instrukcji podłączenia kuchni pisze że minimalny przekrój przy podłączaniu na 230 V to 4 mm2.Pozdrawiam.

    Moderated By Akrzy74:

    Porada szkodliwa (chodzi o zabezpieczenie 25A)- ostrzeżenie.

  • #18 26 Sep 2009 19:32
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka
    Helpful post? (0)
    Krzyś33 napisał:
    Quote:
    Nie przewody nie stopią się bo zabezpieczenie przy 25 A i 230V wyłączy ci kuchnię przy mocy 5750W.

    Śmiała hipoteza. Pewnie Cię zdziwię, ale przy zabezpieczeniu 25A jest to ponad 36A!
    Pisząc wprost- napisałeś bzdurę (i dostałeś "pomogła"- życie...).
    A dlaczego zabezpieczenie wyłączy przy mocy 5750W i w jakim czasie?

    A co stanie się z przewodem gdy długotrwale obciążymy go 5500-5700W?
    Powyżej długotrwałego obciążenia po pewnym czasie temperatura przewodu zacznie wzrastać aż stopi izolację. Kuchnia ma być podłączona do obwodu gniazd ogólnego przeznaczenia, a więc jest sporo puszek (zapewne), i odległość zapewne znaczna...
    Czy zostanie spełniony warunek
    Ib ≤ In ≤ Iz
    oraz
    I2 ≤ 1,45 Iz

    Quote:
    Na ogół zaleca się żeby kuchnie elektryczne miały połączenia stałe ( na listwie zaciskowej)

    Na ogół, gniazda ogólnego przeznaczenia ( zasilone przewodem 2,5mm²) zabezpieczone są zabezpieczeniem nadmiarowym 16A (taki ma również prąd znamionowy zwykłe gniazdko p/t ). Tutaj mamy do czynienia z niebagatelna mocą (ponad 9kW).
  • #19 26 Sep 2009 20:42
    Krzyś33
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    Oczywiście masz rację bo krotność prądu wyłączeniowego ( zależnie od charakterystyki B C lubD wacha się od 1,5 nawet do 15 ) ale w długim okresie czasu powinien on wyłączyć przy tej mocy .Poza tym napisałem też że w instrukcji minimalny przekrój to 4 mm 2. pozdrawiam.
  • #20 26 Sep 2009 23:20
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka
    Helpful post? (0)
    Krzyś33- Masz na myśli człon zwarciowy, czy przeciążeniowy?
    Quote:
    Poza tym napisałem też że w instrukcji minimalny przekrój to 4 mm 2. pozdrawiam.

    To dopisałeś trochę później...
  • #21 27 Sep 2009 14:59
    michcio
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Krótko mówiąc - nie da się używać tej kuchenki w jakikolwiek sposób przy twojej instalacji.
    Konieczne jest poprowadzenie do niej przewodu 5x4 z rozdzielnicy i zmiana zasilania na 3-fazowe.
  • #22 27 Sep 2009 17:43
    greg16
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    A może lepiej by sobie dac spokój z elektryczną a wymienic na gazową z elektrycznym piekarnikiem?? Bo przy Twojej obecnej sytuacji nie obejdzie sie bez ingerencji w instalacje . Kol Krzys33 ja myślałem że krotnosc prądu wyłaczenia ma znaczenie dla zwarcia a nie przeciązenia , wszystkie zabezpieczenia - B C D odłaczą obciążony obwód przy wartosci ok 1,45In i mniej wiecej w jednakowym czasie.
  • #23 27 Sep 2009 18:36
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka
    Helpful post? (0)
    Krzyś33 Jeśli kolega nie przekona mnie o słuszności swojej porady:
    Quote:
    Oczywiście masz rację bo krotność prądu wyłączeniowego ( zależnie od charakterystyki B C lubD wacha się od 1,5 nawet do 15 ) ale w długim okresie czasu powinien on wyłączyć przy tej mocy

    otrzyma ostrzeżenie za wprowadzanie w błąd :|
  • #24 27 Sep 2009 22:52
    sq9jjh
    Specjalista elektryk
    Helpful post? (+1)
    Akrzy74 wrote:
    Krzyś33 Jeśli kolega nie przekona mnie o słuszności swojej porady:
    Quote:
    Oczywiście masz rację bo krotność prądu wyłączeniowego ( zależnie od charakterystyki B C lubD wacha się od 1,5 nawet do 15 ) ale w długim okresie czasu powinien on wyłączyć przy tej mocy

    otrzyma ostrzeżenie za wprowadzanie w błąd :|

    Nie przekona bo bzdury popisał. Ale ja nie o tym chciałem. Chciałem nieśmiało stanąć za Kolegą Mirass_ bo każą Mu rwać ściany, kłaść nowe kable, wywalić kuchnię na złom, gotować na ognisku itp. Zapytam, natomiast czy podłączenie takiej kuchni kablem 3x2,5mm² zabezpieczonej np. B16 stanowi jakieś zagrożenie? Nikt z Was nie widział takich kuchni podłączonych w mieszkaniach, stanowiących bardziej element wypasionej zabudowy, służącej tylko temu aby po pracy odgrzać sobie bigos czy grochówke? Czy każdy grzeje na maxa, cztery palniki i piekarnik?
  • #25 27 Sep 2009 23:18
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka
    Helpful post? (0)
    sq9jjh- Cieszę się, że postanowiłeś zabrać głos.
    Quote:
    Zapytam, natomiast czy podłączenie takiej kuchni kablem 3x2,5mm² zabezpieczonej np. B16 stanowi jakieś zagrożenie?

    Nie, nie stwarza zagrożenia i Ty dobrze o tym wiesz.
    Quote:
    Nikt z Was nie widział takich kuchni podłączonych w mieszkaniach, stanowiących bardziej element wypasionej zabudowy, służącej tylko temu aby po pracy odgrzać sobie bigos czy grochówke?

    Osobiście nie widziałem, ale jeśli już, to taka kuchnia nie służy tylko do odgrzania grochówki po pracy. Mam nadzieję...
    Quote:
    Czy każdy grzeje na maxa, cztery palniki i piekarnik?

    Ktoś, kto kupuje taką kuchnię nie korzysta z 1/3 mocy (powiedzmy). Zakładam, że kuchnia używana będzie w sposób jaki została do tego przystosowana. Widziałeś gdzieś taką kuchnię, gdzie gospodyni ma tabliczkę (nad kuchnią) pokrętło A ustawić tylko do..., pokrętło B do..., a piekarnika nie używać... Albo coś ma działać, albo ładnie wyglądać :)
    Czy ktoś kupuje samochód ciężarowy żeby podwozić nim kogoś do pracy? Nie sądzę, chociaż głowy nie dam.. :wink:
  • #26 27 Sep 2009 23:51
    sq9jjh
    Specjalista elektryk
    Helpful post? (0)
    Akrzy74 wrote:
    ... Widziałeś gdzieś taką kuchnię, gdzie gospodyni ma tabliczkę (nad kuchnią) pokrętło A ustawić tylko do..., pokrętło B do..., a piekarnika nie używać... Albo coś ma działać, albo ładnie wyglądać...

    Osobiście nie widziałem takich tabliczek, natomiast widziałem kuchnie które miały tylko ładnie wyglądać. Żeby niepotrzebnie nie rozwlekać tematu proponuję Koledze Mirass_ (zanim zacznie rwać ściany) a raczej uprawnionemu elektrykowi podłączyć tę kuchnię na próbę do sieci jednofazowej (oczywiście z zachowaniem wszelkich zasad). Jeżeli się okaże, że to wystarczy, to ok. Jeżeli jednak nie spełni oczekiwań, to podejmie wtedy odpowiednie działania. Pozdrawiam

    I tym miłym akcentem zakończymy dyskusję w tym temacie- to co istotne zostało napisane. Jeśli zajdzie potrzeba odblokowania tematu, kolega Mirass_ napisze do mnie priv (PW) wraz ze stosownym uzasadnieniem. Miło mi natomiast będzie, jeśli z wykonanej próby proponowanej przez kolegę sq9jjh napiszesz mi, czy przy tym podłączeniu kuchenka działa w sposób satysfakcjonujący.
    [Akrzy]
  Search 4 million + Products
Browse Products