Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolumna dla basisty na Eminence Delta 15 LFA

servgsm 27 Paź 2009 17:26 12130 35
  • Kolumna dla basisty na Eminence Delta 15 LFA

    Witam!

    Dziś chciałem pochwalić się swoim dziełem ;)
    Jest nim kolumna głośnikowa oparta o głośnik nisko tonowy o przedłużonym paśmie przenoszenia (wg producenta do 3,2kHz!) oraz "wysokotonowca" Alphard TE-515 (co prawda żadna rewelacja - ale dla basisty starczy).

    Całość (łącznie z obudową i malowaniem) wyniosła mnie około 500zł, a czas poświęcony na prace nie był większy niż 2 dni (pomijając oczekiwanie na głośniki itp.).

    Wymiary: 70 x 50 x 34 [cm]
    Pojemność: ok. 119 [L]

    Moc RMS: 500W
    Moc MAX: 1000W
    Pasmo przenoszenia: wg not głośników - nie stosowałem zwrotnicy. 42~3200Hz lub 42~20000Hz.
    Rodzaj obudowy: płyta OSB 18mm
    Malowanie: czarna farba w sprayu
    Ponadto:
    -dwustronnie odłączany "wysokotonowiec".
    -4 dziury bass-reflex (rezonansowe) średnica ok.10cm, długość 18cm.

    Dziur nie mogłem znaleźć na długość, więc po prostu dokleiłem PCV’ki na taśmę zbrojoną, co widać na zdjęciach.
    Obudowa uszczelniana klejem montażowym w sylikonie (idealnie uszczelnia i trzyma dziury na miejscu).


    Myślę, że opis jest wystarczający.
    Dodam tylko, że kolumna doskonale sprawdza się wraz ze wzmacniaczem 350W pod kątem gry na gitarze basowej, choć wg mnie nawet przyjemnie się na tym słucha cięższej muzyki :)

    Oczekuję pytań i ewentualnej krytyki.
    Pozdrawiam!

    Kolumna dla basisty na Eminence Delta 15 LFA Kolumna dla basisty na Eminence Delta 15 LFA Kolumna dla basisty na Eminence Delta 15 LFA Kolumna dla basisty na Eminence Delta 15 LFA
    Kolumna dla basisty na Eminence Delta 15 LFA Kolumna dla basisty na Eminence Delta 15 LFA Kolumna dla basisty na Eminence Delta 15 LFA Kolumna dla basisty na Eminence Delta 15 LFA Kolumna dla basisty na Eminence Delta 15 LFA


    Fajne!
  • #2 27 Paź 2009 18:11
    Freddy
    Poziom 43  

    Cytat:

    Moc RMS: 550W
    Moc MAX: 1100W

    Ciekawe skąd wziąłeś takie parametry, skoro producent podaje :
    Power rating 500W
    Music 1000W


    Jest to moc podana w/g EIA RS-426, czyli w ściśle określonych warunkach (szum różowy 6dB minimum 8godz.)

    Poza tym konstrukcja staranna, czemu służy ta taśma lepiąca ?

  • #3 27 Paź 2009 18:17
    servgsm
    Poziom 23  

    Do tego dochodzi moc tweetera - RMS 50W Max 100W.

    Jak pisałem, taśma łączy rury z PCVką, bo rurki miały tylko 8 czy 10cm i musiałem dokleić tyle PCVki, żeby miały 18 :)

  • #4 27 Paź 2009 18:41
    Freddy
    Poziom 43  

    servgsm napisał:
    Do tego dochodzi moc tweetera - RMS 50W Max 100W.

    Jak pisałem, taśma łączy rury z PCVką, bo rurki miały tylko 8 czy 10cm i musiałem dokleić tyle PCVki, żeby miały 18 :)

    No właśnie, fajna konstrukcja, ale zpiep... taśmą klejącą. Może kup właściwe odcinki rurek. Taśma kiedyś przestanie trzymać i co wtedy ?
    Poniżej porównanie metod pomiarowych.
    Kolumna dla basisty na Eminence Delta 15 LFA

    Aha myślę, że to jeszcze nie koniec malowania, a przód będzie czymś osłonięty.

  • #5 27 Paź 2009 20:19
    servgsm
    Poziom 23  

    Ogólnie kolumna jest zrobiona na próby kapeli lub mniejsze koncerty, a więc wg mnie nie wymaga większych starań estetycznych, choć zastanawiam się nad blachą perforowaną.

    Jeśli chodzi o malowanie, to w kilku miejscach muszę poprawić, ale nic poza tym nie planuję.

    Taśmy nie widać z zewnątrz, a żeby ją zobaczyć, trzeba odkręcić któryś z głośników :) A ręczę za nią, bo izoluje pęknięcia czy szczeliny między kominami a dachami.

    Wracając do estetyki, to chcę jeszcze kupić coś na kanty i dokręcić, żeby się nie ścierały.

  • #6 27 Paź 2009 21:04
    waju12
    Poziom 15  

    Witam
    Całkiem ciekawa konstrukcja ale niemniej jednak przyczepię się do wykończenia owej kolumny. Mianowicie jakość kolumny pod względem wizualnym jest tragiczna, powinieneś ją obić kocem lub ewentualnie jeżeli wolisz żeby była farbą pomalowana to nie używaj zwykłej farby w sprayu, jest to słabej jakości farba, która bardzo łatwo się zdziera przy najmniejszych otarciach, a zatem proponuję abyś ją zaszpachlował a następnie pomalował kolumnę pistoletem, podkładem akrylowym (takim jakiego się używa w lakiernictwie samochodowym, nie jest zbytnio drogi) a następnie pomalował ją farbą nitrocelulozową NITROMAL. Farba ta jest niezwykle odporna na uszkodzenia mechaniczne. Efekt końcowy przejdzie Twoja najśmielsze oczekiwania, wiem o tym ponieważ sam pomalowałem w ten sposób suba i jestem bardzo z tego zadowolony.
    Jeżeli będziesz potrzebował wskazówek jak właściwie zaprawić podkład lakierniczy aby uzyskać powierzchnię idealnie gładką to chętnie Ci wytłumaczę.
    Mam nadzieję, że mogłem się na coś przydać.
    Pozdrawiam

  • #7 27 Paź 2009 21:08
    servgsm
    Poziom 23  

    waju12 napisał:
    Witam
    Całkiem ciekawa konstrukcja ale niemniej jednak przyczepię się do wykończenia owej kolumny. Mianowicie jakość kolumny pod względem wizualnym jest tragiczna, powinieneś ją obić kocem lub ewentualnie jeżeli wolisz żeby była farbą pomalowana to nie używaj zwykłej farby w sprayu, jest to słabej jakości farba, która bardzo łatwo się zdziera przy najmniejszych otarciach, a zatem proponuję abyś ją zaszpachlował a następnie pomalował kolumnę pistoletem, podkładem akrylowym (takim jakiego się używa w lakiernictwie samochodowym, nie jest zbytnio drogi) a następnie pomalował ją farbą nitrocelulozową NITROMAL. Farba ta jest niezwykle odporna na uszkodzenia mechaniczne. Efekt końcowy przejdzie Twoja najśmielsze oczekiwania, wiem o tym ponieważ sam pomalowałem w ten sposób suba i jestem bardzo z tego zadowolony.
    Jeżeli będziesz potrzebował wskazówek jak właściwie zaprawić podkład lakierniczy aby uzyskać powierzchnię idealnie gładką to chętnie Ci wytłumaczę.
    Mam nadzieję, że mogłem się na coś przydać.
    Pozdrawiam


    Pomysł dobry, jednak zależy mi dość na zachowaniu efektu jaki tworzy się od płyty OSB - kolumna nie jest gładka i ma jakiś jakby.. Deseń :)

  • #8 27 Paź 2009 21:09
    Freddy
    Poziom 43  

    Cytat:
    podkładem akrylowym (takim jakiego się używa w lakiernictwie samochodowym, nie jest zbytnio drogi) a następnie pomalował ją farbą nitrocelulozową NITROMAL
    Coś Ci sie chyba pomyliło, podkład akrylowy pod nitrocelulozę ?

    Znacznie lepszy byłby, jeśli o tym mowa chlorokauczuk, (takim maluje się np. na asfalcie)

  • #9 27 Paź 2009 21:12
    waju12
    Poziom 15  

    z tego co mi wiadomo to właśnie taki podkład mi się udało załatwić od znajomego lakiernika a na to położyłem warstwę nitromalu i wyszło całkiem elegancko

  • #10 28 Paź 2009 11:06
    Eminence
    Poziom 17  

    Witam

    Ogolnie glosniki bardzo mi sie podobaja ale ta estetyka wspomniana przez wielu rzuca sie w oczy.
    Co do tej tasmy to sie z Toba zgodze ze jest dobra i nie puszcza bo kiedys w moim domu izolowala rure z woda przez kilka lat i nie poscila wiec nie masz sie o co martwic. estetyka zewnetrzna samej obudowy nie jest na wysokim stanie i to jest chyba najwiekszy minus Twojej konstrukci

  • #11 28 Paź 2009 17:05
    wisnia_lwa
    Poziom 28  

    Powiem tak, największy plus tej konstrukcji to dobry głośnik niskotonowy, ale nie wiem, czy do paczki gitarowej to dobry wybór, chociaż nie znam się na paczkach gitarowych więc się nie wypowiadam dalej :) Tak poza tym, to estetyka wykonania na takim sobie poziomie, jak już koledzy zauważyli zresztą. Tak, wiem, to ma grać... ale np. chcesz zagrać jakiś koncert, zbiera się publiczność (chociażby nawet znajomi) i nie zastanawiasz się chociaż trochę, jak to ocenią? Poza tym wiele do życzenia pozostawia strona "akustyczna" konstrukcji. Ta taśma też jakoś do mnie nie przemawia. Jeśli chcesz przedłużyć BR to rozgrzewasz rurę PCV nad gazem i nakładasz z 5 cm na oryginalny BR i masz pewne połączenie. Poza tym ile wynosi odległość wewnętrznych końców rur BR od przeciwległej ścianki? Bo ze zdjęć wychodzi, że dosyć mało, wygłuszenie zakrywa końce rur, a tak nie powinno być. I czy te 4 rury BR rozstawione na 2 ściankach obudowy to była konieczność? W ogóle ten BR był jakoś symulowany, strojony? Bo nic o tym nie piszesz. Oczywiście wytykam te niedociągnięcia nie po to, "żeby dopiec", tylko żebyś wiedział na co zwracać uwagę przy kolejnych konstrukcjach i co możesz w tej poprawić.

    Cytat:
    Do tego dochodzi moc tweetera - RMS 50W Max 100W.


    Podając moc kolumny (zestawu głośnikowego) zazwyczaj podaje się moc samego głośnika niskotonowego, bo to on "przejmuje" największą część mocy. Na pewno nie sumuje się mocy poszczególnych głośników.

    Pozdrawiam.

  • #12 28 Paź 2009 18:52
    servgsm
    Poziom 23  

    Cóż.. Z niektórymi zdaniami się zgodzę, niektórych postaram się wybronić, a na niektóre odpowiem ;)

    Cytat:
    Powiem tak, największy plus tej konstrukcji to dobry głośnik niskotonowy, ale nie wiem, czy do paczki gitarowej to dobry wybór

    Nie jest to paka gitarowa, a basowa, a to różnica. Na gitarze basowej częstotliwości potrafią się zaczynać nawet od poniżej 100Hz.

    Cytat:
    Tak poza tym, to estetyka wykonania na takim sobie poziomie, jak już koledzy zauważyli zresztą.

    Postanowiłem to dopracować ostatecznie obiciem i zastanawiam się jeszcze nad blachą perforowaną na front, choć mam spore wątpliwości co do jej zastosowania.

    Cytat:
    Ta taśma też jakoś do mnie nie przemawia.

    Taśma jest cholernie silna i mocno naprężona na łączeniu. Dodatkowo, na rurach zrobiłem odpowiednie frezy (po skosie) tak, że rury praktycznie nachodzą na siebie i już same w sobie się trzymają - taśma jest takim dodatkiem wzmacniającym.

    Cytat:
    ile wynosi odległość wewnętrznych końców rur BR od przeciwległej ścianki?

    Jak z samych wymiarów wychodzi, to będzie około 17,5cm, materiał wygłuszający w żadnym wypadku nie nachodzi na rury, jest przyczepiony do ściany.

    Cytat:
    te 4 rury BR rozstawione na 2 ściankach obudowy to była konieczność?

    Konieczność. Głównie ze względów na brak miejsca na froncie.

    Bass reflex był robiony wg noty producenta na rezonans ~51Hz.
    Nota dostępna tu .

    Pozdrawiam!

  • #13 29 Paź 2009 16:01
    wisnia_lwa
    Poziom 28  

    Ok, to już odparłeś moje zarzuty :) Z tym wytłumieniem to zasugerowałem się jednym zdjęciem, a teraz przyglądnąłem się dokładniej i faktycznie widać, że jest ok. Jak rurki są na siebie nasunięte pod taśmą, to też do samej taśmy nic nie mam :) Myślałem, że są "na styk" i tylko obklejone, bo to byłby marny pomysł. No i oczywiście najważniejsze, to dobrze, że to jest policzone i zestrojone jak należy (BR), tu też zwiodło mnie niekonwencjonalne rozwiązanie BR w postaci 4 rur o średnicy 100 mm, nie myślałem, że aż taka "przepustowość" może być potrzebna do tego głośnika, ale skoro producent tak zaleca, to skądś się to wzięło :)

  • #14 29 Paź 2009 16:06
    Sewa2007
    Poziom 13  

    Witam

    Nie do końca zgodzę się z wypowiedzią kolegi wisnia_lwa oraz samego autora projektu.Moc całej kolumny, to nie tylko moc samego głośnika nisko tonowego, ale również innych głośników jakie są podłączone do całego zestawu (ale na pewno nie jest to suma mocy wszystkich jakie są podane na głośnikach). Moc kolumny zależna jest również od zastosowanej zwrotnicy oraz jej parametrów (głównie pasma na jakie została zestrojona i jego tłumienia oraz elementów z jakich został zrobiona). Z głośnikami nisko tonowymi nie ma większych problemów jeśli chodzi o podaną na nich moc (o ile nie jest to ściema producenta). Jeśli chodzi o głośniki średnio tonowe, a tym bardziej wysoko tonowe to ich moc zależna jest od tego czy są podłączone lub też nie do samej zwrotnicy (chodzi głównie o przetwornik magnetoelektryczny, a nie piezo). Głośników średnio tonowych, a tym bardziej wysoko tonowych (czy to kopułki czy też tuby nie mówiąc już o membranie) nie powinno się podłączać bezpośrednio do samego wzmacniacza i to jeszcze o takiej samej mocy jaka jest napisana na samym głośniku. Moc, która podana jest na tych głośnikach jest przeważnie mocą jaką można podać ze wzmacniacza poprzez odpowiednio dobraną zwrotnicę. Podanie 50W mocy ze wzmaka na sam głośnik wysoko tonowy bez zwrotnicy na pewno uszkodzi go.
    Inaczej jest w przypadku głośników z wkładką piezo, dla której tak naprawdę trudno określić moc i w zasadzie nie wymaga się stosowania podłączenia pod zwrotnicę. Zaletą piezoelektryków nad zwykłymi głośnikami jest to, że jego impedancja rosnie wraz ze spadkiem częstotliwości doprowadzonego sygnału. Trzeba byłoby być niezłym specjalistą aby go uszkodzić. Elementy piezo po przesterowaniu, z tego co wiem ulegają jedynie większemu odkształceniu z tzw. pamięcią w przeciwieństwie do cewek, które ulegają spaleniu.
    Jednym słowem moc podana na głośniku nisko tonowym, to nie taka sama moc jak na głośniku wysoko tonowym (o ile nie jest świadomie zawyżona).
    Dlatego podczas konstruowania kolumn dobrze jest posiadać dokładne dane producenta na temat konkretnego głośnika przez co łatwiej będzie dopasować zwrotnicę i obliczyć moc kolumny.
    Z opisu autora widać, że nie zastosował on zwrotnicy więc trudno uwierzyć, iż moc tej kolumny jest sumą głośnika nisko tonowego oraz wysoko tonowego (zakładając, że ten ALPHARD TE 515 ma 50 W mocy RMS).
    Puszczenie całego pasma o mocy 50W na ten głośnik z wzmacniacza może go uszkodzić, szczególnie przy przesterowaniu.
    Konstrukcja całkiem całkiem, szkoda tylko że nie ma zwrotnicy, która dzieliła by pasma na te głośniki.

    Moja sugestia:
    Jeśli nie zamierzasz podłączać zwrotnicy, to chociaż podłącz pod tą tubę szeregowo rezystor
    1 lub 2 omowy o mocy 15 lub 20W.

    Pozdrawiam i życzę wielu udanych konstrukcji.

  • #15 29 Paź 2009 20:59
    servgsm
    Poziom 23  

    Dziękuję koledze Sewa2007 za cenne informacje. Zbuduję jakiś pasywny filtr górnoprzepustowy na ten tweeter.
    Wydaje mi się, że jeśli nie ograniczę zwrotnicą pasma na głośnik niskotonowy, to nic nie powinno się dziać?

    Pozdrawiam!

  • #16 30 Paź 2009 09:38
    Sewa2007
    Poziom 13  

    Witam,

    Kolega servgsm napisał:
    Wydaje mi się, że jeśli nie ograniczę zwrotnicą pasma na głośnik niskotonowy, to nic nie powinno się dziać?

    Teoretycznie rzeczywiście nic się nie powinno dziać, chociaż w praktyce jest różnie. Na pewno lepszą dynamikę uzyskałbyś z niego ucinając pasmo przenoszenia w zakresie zalecanym przez producenta (w końcu nie jest to głośnik szerokopasmowy).
    Skoro zamierzasz zbudować filtr na wysokotonowca to może nie wielkim nakładem pracy warto by jednak zrobić zwrotnicę dwudrożną. Dzięki temu każdy głośnik będzie przetwarzał te pasmo, na które został zrobiony nie męcząc się bez potrzeby nad innym zakresie. Dzięki temu powinna poprawić się charakterystyka tej kolumny (dynamika).
    No chyba, że Twój projekt ograniczony jest budżetowo, wtedy rzeczywiście zrób tylko filtr górnoprzepustowy.

    Pozdrawiam

  • #17 30 Paź 2009 09:57
    servgsm
    Poziom 23  

    W żadnym przypadku nie ograniczam się budżetowo. Jak już tyle wydałem, to wydam jeszcze tyle, żeby to działało jak powinno :)

    Zwrotnica dwudrożna.
    Tylko teraz jeszcze pozostaje kwestia typu... LC czy RLC?
    Jakieś sprawdzone wzory i schematy by się też przydały, bo widzę, że wszędzie wypisują co innego i nierzadko jest to nieprawdą.

    Pozdrawiam!

  • #18 30 Paź 2009 10:18
    Sewa2007
    Poziom 13  

    Osobiście wybrałbym zwrotnicę typu RLC no ewentualnie jak ma to być dla basisty to RLC + żarówka samochodowa (jako dodatkowe zabezpieczenie).
    Następnie wyszukałbym schemat samej zwrotnicy (jakiego rodzaju filtry zastosować na każdy tor). Jeśli nic znajdziesz nic ogólnego na sieci, to możesz wzorować się na jednej z lepszych zwrotnic Tonsila (UNITRY) dla danej mocy przy uwzględnieniu elementów dla Twoich głośników. Z tego co pamiętam to był ten temat poruszany w jednym z radioelektroników
    z wczesnych lat 90. Kolejny krok to wyszukanie programu do wyliczenia parametrów dla elementów użytych w danym typie filtrów. Wzory na ręczne wyliczanie zwrotnic można też znaleźć w książkach do elektrotechniki (np. z tego co pamiętam było coś w tym temacie w Elektrotechnice Bolkowskiego) gdzie jest poruszany problem filtrów i czwórników. Z tego co pamiętam to wydano również kilka lat temu książkę na temat głośników, kolumn oraz projektowania całego zestawu głośnikowego (obudowy oraz zwrotnic).

    Pozdrawiam

  • #19 30 Paź 2009 11:44
    servgsm
    Poziom 23  

    W Elektrotechnice Bolkowskiego na temat filtrów RLC napisane jest bardzo pobieżnie.

    Na internecie znalazłem tylko coś takiego:
    Kolumna dla basisty na Eminence Delta 15 LFA

    Ale nie rozumiem do końca czego dotyczą te wzory.

  • #21 30 Paź 2009 12:14
    Sewa2007
    Poziom 13  

    Tak jak kolega Freddy napisał jest wiele ciekawych postów na elektrodzie na temat projektowania i realizacji zwrotnic do kolumn.
    Zacznij od tego:
    www.elektroda.pl/rtvforum/topic320515.html

    Pozdrawiam

  • #22 30 Paź 2009 15:42
    marian133
    Poziom 36  

    servgsm napisał:
    Dziękuję koledze Sewa2007 za cenne informacje


    No i w ten sposób rodzą się mity,laik w to uwierzy (bo przeciesz wyczytał to na elektrodzie) i będzie powtarzał...

    Sewa2007,proponuję cofnąć się do podstawowej wiedzy o głośnikach bo to co wypisujesz to brednie. Dodanie głośnika wysokotonowego do głośnika niskotonowego nie sprawi ze cała kolumna będzie miała większą moc!

  • #23 30 Paź 2009 16:33
    Sewa2007
    Poziom 13  

    Kolego marian133 prosiłbym o dokładne czytanie moich wypowiedzi i nie przytaczanie słów, których nie napisałem.
    Ciekawi mnie, w którym fragmencie mojej wypowiedzi napisałem:
    Dodanie głośnika wysokotonowego do głośnika niskotonowego nie sprawi że cała kolumna będzie miała większą moc!
    Tak więc jeszcze raz proponuję czytać dokładnie to co jest napisane
    (ze zrozumieniem, bez urazy).
    A co do cofnięcia się do podstawowej wiedzy o głośnikach, to proponuję Samemu
    o zapoznanie się z tematem.
    Moc kolumny zależna jest przede wszystkim od użytych głośników, zwrotnicy i jej zestrojenia oraz sposobu podłączenia do niej tych głośników.
    Muszę Cię kolego marian133 uświadomić w tym, że moc głośnika wysokotonowego również wpływa na moc całego zestawu, tyle że nie o taka wartość jaka jest na nim napisana. Tego chyba już nie musze tłumaczyć. Nie wiem jak reszta kolegów uważa, ale z tego co wiem, to pewnych podstawowych praw fizyki nie zmienimy (prawo Ohma dla prądu zmiennego oraz praw Kirchhoffa). Każde urządzenie pobiera moc (nawet głośnik wysokotonowy), a tym samym obciąża źródło w tym wypadku wzmacniacz. Kwestia tylko podłączenia go do zwrotnicy i samego dzielenia pasma.
    Reasumując mój wywód: Każdy głośnik użyty w kolumnie wpływa na moc kolumny, ale w zależności od jego podłączenia i użytej zwrotnicy moc ta może być większa lub mniejsza (w zależności od tego czy zależy nam na uzyskanej mocy na torze czy też na szerokości przenoszonego pasma przez każdy tor). Każdy głośnik pobiera moc ze wzmaka, tyle że nie zawsze suma jej jest taka jaka jest suma opisanej mocy na każdym z nich. Co innego: to co głośnik jest wstanie wytrzymać w trakcie normalnej pracy, a co innego to fakt to co odda do otoczenia (czyli w eter i naszego ucha).

    Pozdrawiam

  • #24 31 Paź 2009 00:43
    marian133
    Poziom 36  

    Sewa2007 napisał:
    Nie do końca zgodzę się z wypowiedzią kolegi wisnia_lwa oraz samego autora projektu.Moc całej kolumny, to nie tylko moc samego głośnika nisko tonowego.......
    Moc kolumny zależna jest również od zastosowanej zwrotnicy oraz jej parametrów........
    (głównie pasma na jakie została zestrojona i jego tłumienia oraz elementów z jakich został zrobiona).


    Że co?

    Sewa2007 napisał:
    Głośników średnio tonowych, a tym bardziej wysoko tonowych (czy to kopułki czy też tuby nie mówiąc już o membranie) nie powinno się podłączać bezpośrednio do samego wzmacniacza i to jeszcze o takiej samej mocy jaka jest napisana na samym głośniku. Moc, która podana jest na tych głośnikach jest przeważnie mocą jaką można podać ze wzmacniacza poprzez odpowiednio dobraną zwrotnicę. Podanie 50W mocy ze wzmaka na sam głośnik wysoko tonowy bez zwrotnicy na pewno uszkodzi go.


    A wiesz ile taki głośnik wysokotonowy 50W dostaje watów podczas grania? kilka...i te kilka watów nie robi różnicy w odsłuchu,ani również w oddawaniu mocy ze wzmacniacza. To ze głośniki średniotonowe i wysokotonowe pobierają moc to wiadomo,ale nie jest to moc którą można dodawać do mocy głośnika niskotonowego i podawać ogólnie.

  • #25 31 Paź 2009 14:05
    Sewa2007
    Poziom 13  

    Kolego marian133, poraz kolejny pokazujesz, iż nie do końca czytasz moje wypowidzi ze zrozumieniem.
    Przytaczas moje słowa, które w żaden sposób nie potwiedzają Twojej pierwszej wypowiedzi w stosunku do moich słów.
    Kończąc raz na zawsze ten spór na łamach forum, który powoli zaczyna prowadzić do nikąd mogę powiedzieć tyle.
    Popatrz na różne konstrukcje np. Tonsila choćby model EZ 500 i zobacz w jaki spoób producent podał moc zestawu. Jasną sprawą jest, że moc wysokotonowych głośników jest tak naprawdę nie wielka w porównaniu do mocy niskotonowych czy tez średniotonowych, alew ynika to z ich konstrukcji i pasma na jakie zostały stworzone.
    Powiem tak, moc ta jest nie wielka w prownaniu z całością, ale i tak się liczy, a to czy ją się uwzględni do podania prawdziwej mocy zestawu, czy też nie to zupełnie inna sprawa.
    Czasem nie ma sensu podawać, że kolumna ma 509 W mocy albo 515.
    Podaje się albo 500W albo 520 W, kewstia zaokrąglenia i lepszego wyglądu wizualnego.
    Nie mniej się liczy, ale nie tak jak dla niskotonowego.
    To tyle w kwesti wydumanych mitów i bajek.
    Pozdrawiam

  • #26 01 Lis 2009 11:05
    marian133
    Poziom 36  

    Sewa2007 napisał:
    Kolego marian133 prosiłbym o dokładne czytanie moich wypowiedzi i nie przytaczanie słów, których nie napisałem.
    Ciekawi mnie, w którym fragmencie mojej wypowiedzi napisałem:
    "Dodanie głośnika wysokotonowego do głośnika niskotonowego nie sprawi że cała kolumna będzie miała większą moc!"


    Hehehehehehe,i kto tu nie umie czytać ze zrozumieniem? przecież to jest moja wypowiedź a nie Twoja :D Od pewnego czasu mam wrażenie że na elektrodzie są zalogowani dzieci i ludzie którzy nie umieją czytać :D

    Moderowany przez joy_pl:

    Proszę powstrzymać się od personalnych wycieczek, bo posypią się ostrzeżenia.
    Dotyczy to wszystkich!

  • #27 03 Lis 2009 15:54
    Sewa2007
    Poziom 13  

    Kolego marian133 ja też już od jakiegoś czasu odnoszę podobne wrażenie jak Ty.
    Poszedłem za Twoją radą i cofnąłem się do podstawowej wiedzy o głośnikach i muszę stwierdzić, że upewniłem się w tym o czym wcześniej pisałem.

    W odniesieniu do projektu kolegi servgsm, który w swojej dwudrożnej kolumnie póki co nie użył zwrotnicy moc tego wysokotonowca można pominąć, gdyż dla tego modelu głośnika wysokotonowego: Alphard TE-515 moc użyteczna bez zwrotnicy to jakieś max 2W. Tak więc moc całego zestawu wyniosłaby 502W, co przy 500W głośnika niskotonowego jest do pominięcia i nie ma większego sens uwzględniania jej (w szczególności kiedy nie ma zabezpieczenia w postaci rezystora moc lub żarówki). Osobiście uważam, że moc tego głośnika i tak jest za mała w stosunku do mocy użytego niskotonowca (lepszy byłby model Tonsila GDWT 12-19/150/8, którego cewka chłodzona jest ferrofluidem. Moc znamionowa tego głośnika bez zwrotnicy według producenta to 7W a 15W mocy muzycznej. (Tyle, że skubaniec na allegro kosztuje około 80 zł za nową szt. a kolega servgsm ma już wycięty otwór pod Alpharda)

    Jeśli chodzi o kwestię wyliczania użytecznej mocy znamionowej np. zestawu trójdrożnego to uwzględnianie poszczególnych mocy głośników ma większe znaczenie i wygląda następująco :
    Posłużę się przykładem starego już dawno zapomnianego estradowego modelu Tonsila ZgB-250-8-923, którego moc znamionową producent wyznaczył na 250W a moc muzyczną na 320W dla 8 omów.
    Kolumna ta składa się z tego co pamiętam z:
    1 x GDN 38/200/8 – głosnik niskotonowy o mocy znamionowej 200W i 38 cm średnicy membrany;
    1 x GDMT 18-36/160/8 – tubowy głośnik średniotonowy o mocy znamionowej ze zwrotnicą 160W (40W bez zwrotnicy, bezpośrednio do wzmaka) i 320W mocy muzycznej ze zwrotnicą (bez zwrotnicy 60W);
    4x GDWT 9/80/8 – cztery głośniki tubowe wysokotonowe w połączeniu mieszanym o mocy znamionowej 80W każdy ze zwrotnicą (2,5W moc każdego bez zwrotnicy).
    Aby uzyskać 250W mocy podanej przez producenta uwzględnia się:
    200W mocy znamionowej głośnika niskotonowego;
    40W mocy znamionowej głośnika średniotonowego (bez zwrotnicy);
    4 x 2,5 W mocy znamionowej głośnika wysokotonowego (bez zwrotnicy) czyli 10W na wysokie tony.
    Jak to sobie zsumujemy wyjdzie 250W użytecznej mocy znamionowej kolumny.
    Szczególnym przypadkiem wyliczenia mocy kolumny jest przypadek, kiedy moc znamionowa głośnika niskotonowego będzie mniejsza niż suma mocy głośników średnio i wysokotonowego, ale to już inna historia.

    Jeśli chodzi o kwestię książki Stanisława Bolkowskiego to radziłbym zajrzeć kolego servgsm do rozdziału Czwórniki i filtry częstotliwościowe na strony 290 do 315 (książka w czerwonej okładce, a nie zielonej np. wydanie szóste) tam powinno być coś więcej.

    Pozdrawiam i przepraszam za ewentualnie długi kolejny esej w tym temacie

  • #28 26 Lis 2009 13:05
    servgsm
    Poziom 23  

    No więc sprawę z tymczasowym zabezpieczeniem tweetera rozwiązałem za pomocą żarówki 12V 21W (od kierunkowskazu) + szeregowo rezystor 5.6R 10W. Myślę, że zabezpieczenie wystarczające, ale prosiłbym o wypowiedzenie się "starych wyjadaczy" co z tym dalej robić/przerobić :)

    Pozdrawiam!

  • #29 15 Gru 2009 11:17
    Sewa2007
    Poziom 13  

    Witam,

    Do piątku postaram się przesłać szanownemu koledze ze skanowany fragment książki (w .pdf) na temat obliczania pasywnych filtrów RLC (zaznaczam tylko, że nie będzie to materiał z Bolkowskiego), w którym dokładnie pokazane jest jak wyliczać takie zwrotnice.
    Zaznaczam tylko, że materiał będzie poświęcony filtrom typu T i P, a nie G (lub L) dla zakresu (dolnoprzepustowy, środkowozaporowy, środkowoprzepustowy i górnoprzepustowy).
    Do tego czasu prosiłbym o zastanowiienie się nad tym, na jakie pasmo ciąć te dwa głośniki.

    Pozdrawiam

  • #30 18 Gru 2009 10:21
    Sewa2007
    Poziom 13  

    Witam,

    W załączniku przesyłam dokumentację do: Czwórników i Filtrów pasywnych.
    Proszę tylko pamiętać, aby podczas liczenia elemetów dla zwrotnicy (L i C oraz określenia fg i Zc) uwzględnić rezystancję rezystora połączonego szeregowo z głośnikiem wysokotonowym podczas podawania impedancji całkowitej (Zc) dla wyjścia w filtrze górnoprzepustowym.
    Żarówkę należy podłączyć szeregowo do wejścia filtra górnoprzepustowego.

    Mam nadzieję, że te informację będą przydatne.

    Pozdrawiam

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME