Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj  | Rejestracja  | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Napisz nowy temat  Temat zablokowany      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Diesel -> Planowanie głowicy po wymianie uszczelki
Autor
Wiadomość
Sodekso
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 16 Wrz 2008
Posty: 79
Miasto: Katowice

Post#1 Post autora tematu 31 Paź 2009 14:24   

Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Witam.
Mam pytanie dotyczące konieczności planowanie głowicy przy wymianie uszczelki pod głowicą.
Czytałem i słyszałem kilka opini na ten temat,jedni twierdzą,że koniecznośc inni że nie.
Niewiem jak fizycznie wygląda proceś planowania głowicy.

Głowica wygina się na końcach w tkz.banan
Szlifując do płaszczyzny prostej szlifujemy przecież głownie środek głowicy co po zakończeniu szlifowania daje nam nierówną wysokość otworów na zawory.(te w środku będą krótsze)
Rozumiem,ze różnice te mierzymy w milimetrach,ale jednak jest to jakaś zmiana wymiarowania.
Prosze o konkretną informacje czy głowica MUSI być planowana przy wymianie uszczelki?


Pozdrawiam i dziekuję
Powrót do góry
   
robokop
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 16977
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#2 31 Paź 2009 21:26   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Głowicę planuje się jedynie w dwu przypadkach:

1. Planowanie "extremalne" , polegające na zdjęciu nawet kilku mm materiału w celu obniżenia głowicy i zmniejszenia pojemności komory spalania - stosowane w silnikach używanych w sportach motorowych, mające na celu zmianę charakterystyki silnika i zwiększenie mocy,

2.Planowanie naprawcze - zdejmuje się przeważnie mniej niż 1 mm materiału głowicy, wykonywane po stwierdzeniu niepłaskości płaszczyzny przylegającej ponad wartość ustaloną przez producenta konkretnego silnika. Są silniki, np turbodiesle VW, gdzie producent zabrania planowania tego elementu, głowicę w przypadku zwichrowania wymienia się na nową.

Planowanie przeprowadza się poprzez szlifowanie na specjalnej półautomatycznej szlifierce do płaszczyzn, oczywiście jak autor wspomniał zostaje usunięty naddatek materiału, co powoduje np. zmianę pojemności komór spalania, jednak tak nieznaczną iż nie ma to wpływu na parametry pracy silnika. Wyjątkiem mogą być diesle, z racji b. małej odległości grzybka zaworu od denka tłoka - przy remontach niektórych silników wykonuje się wtedy pogłębianie gniazd zaworowych.
Powrót do góry
   
marek1977
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 28 Lip 2006
Posty: 1624

Post#3 31 Paź 2009 23:37   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


robokop napisał:
Wyjątkiem mogą być diesle, z racji b. małej odległości grzybka zaworu od denka tłoka - przy remontach niektórych silników wykonuje się wtedy pogłębianie gniazd zaworowych.


Lub dobiera się grubszą uszczelkę pod głowicę. ;)
Powrót do góry
   
robokop
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 16977
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#4 01 Lis 2009 00:19   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


marek1977 napisał:
robokop napisał:
Wyjątkiem mogą być diesle, z racji b. małej odległości grzybka zaworu od denka tłoka - przy remontach niektórych silników wykonuje się wtedy pogłębianie gniazd zaworowych.


Lub dobiera się grubszą uszczelkę pod głowicę. ;)


Jako środek zastępczy - jednak klasyfikacja grubości uszczelki podlega pod inne kryterium - tutaj znaczenie ma wysokość wystawania tłoka ponad kadłub silnika.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 01 Lis 2009 00:19   





Powrót do góry
   
marek1977
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 28 Lip 2006
Posty: 1624

Post#5 01 Lis 2009 10:15   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Ale nie planujemy kadłuba, tylko głowicę. przez co wysokośc jest niższa i producenci przewidują grubsze uszczelki. Pierwszy raz słyszę żeby pogłębiać gniazda :O
Powrót do góry
   
robokop
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 16977
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#6 01 Lis 2009 11:38pomocny post - solucja   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Toteż piszę jeszcze raz - grubość uszczelki dobiera się do wystawania tłoka ponad kadłub silnika, a nie splanowania głowicy. Jak niby określisz ile razy głowica już wcześniej była planowana?

Planowanie głowicy po wymianie uszczelki

Dotyczy np silników VW RA, SB, 1Y, AAZ ....
Powrót do góry
   
Megawe
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 29 Lip 2007
Posty: 693
Miasto: "-"

Post#7 01 Lis 2009 13:28   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Jeżeli planujemy głowicę to mamy rowną dolną płaszczyznę a zmienia się osiowość otworow na wałek rozrządu.W przypadku dlugich głowic 6 cylindrowych brak osiowości prowadzi często do pęknięcia wałka rozrządu nawet w czasie montażu głowicy.
Powrót do góry
   
Sodekso
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 16 Wrz 2008
Posty: 79
Miasto: Katowice

Post#8 Post autora tematu 01 Lis 2009 14:06   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Dzieki za odpowiedzi.
Można jednoznacznie przyjąć,ze lepiej jest założyć nową głowice niż planowac?
Obecnie planowanie głowic wychodzi dość drogo.
550 zł na maszynie CNC. (skoda oktawia 1.9TDi)
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 01 Lis 2009 14:06   





Powrót do góry
   
Usunięty






Post#9 01 Lis 2009 14:09   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Sodekso napisał:
Dzieki za odpowiedzi.
Można jednoznacznie przyjąć,ze lepiej jest założyć nową głowice niż planowac?
Obecnie planowanie głowic wychodzi dość drogo.
550 zł na maszynie CNC. (skoda oktawia 1.9TDi)

No patrz , ja placę 60 pln, strasznie zdzierają w Katowicach.:D
Powrót do góry
   
marek1977
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 28 Lip 2006
Posty: 1624

Post#10 01 Lis 2009 14:57   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Dobra. Splanuj sobie głowicę o milimetr i nie daj grubszej uszczelki. Powodzenia.
Powrót do góry
   
robokop
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 16977
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#11 01 Lis 2009 15:09   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


marek1977 napisał:
Dobra. Splanuj sobie głowicę o milimetr i nie daj grubszej uszczelki. Powodzenia.


I tym sposobem kolega mnie rozdrażnił - proszę uzasadnić podając stosowne przykłady konieczność zastosowania grubszej uszczelki po splanowaniu głowicy. Jeśli okaże się że uda mi się wykazać iż kolega nie ma racji, wlepię ostrzeżenie za pisanie nie na temat.
Powrót do góry
   
1078231
Usunięty





Post#12 01 Lis 2009 15:14   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Po splanowaniu głowicy zmniejsza się pojemnośc komory spalania a więc wzrasta stopień spreżania. Może to prowadzić do spalania detonacyjnego, albo wręcz urwie się wał korbowy.
Piszę o radykalnym splanowaniu, które uzyskuje sie poprzez sfrezowanie, nie zeszlifowanie.
Marek-blok silnika też się planuje.
Powrót do góry
   
marek1977
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 28 Lip 2006
Posty: 1624

Post#13 01 Lis 2009 15:25   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


robokop napisał:
marek1977 napisał:
Dobra. Splanuj sobie głowicę o milimetr i nie daj grubszej uszczelki. Powodzenia.


I tym sposobem kolega mnie rozdrażnił - proszę uzasadnić podając stosowne przykłady konieczność zastosowania grubszej uszczelki po splanowaniu głowicy. Jeśli okaże się że uda mi się wykazać iż kolega nie ma racji, wlepię ostrzeżenie za pisanie nie na temat.



Wiesz gdzie mam Twoje ostrzeżenia? Funkcji Ci przybyło i chcesz się popisać? No to czytaj i się naucz.
Masz fajne dane ale nie potrafisz ich wykorzystać.
Podałeś grubość uszczelki do wystawania tłoków. Ale nie wiesz co z tym zrobić. jak splanujesz głowicę to dodajesz to co zdjąłeś do grubości uszczelki i widzisz czy zmieścisz się w tolerancji czy powinieneś dać grubszą uszczelkę. A te dane możesz sobie wykorzystywać jedynie przy fabrycznie nowej głowicy, ale nie sądzę że takie zakładasz.


teraz daj sam sobie ostrzeżenie za pisanie nie na temat.
Powrót do góry
   
PORTOS23
Poziom 9
Poziom 9


Dołączył: 23 Sie 2009
Posty: 36
Miasto: mazowsze

Post#14 01 Lis 2009 15:42   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Sodekso napisał:
Witam.
Mam pytanie dotyczące konieczności planowanie głowicy przy wymianie uszczelki pod głowicą.
Czytałem i słyszałem kilka opini na ten temat,jedni twierdzą,że koniecznośc inni że nie.
Niewiem jak fizycznie wygląda proceś planowania głowicy.

Głowica wygina się na końcach w tkz.banan
Szlifując do płaszczyzny prostej szlifujemy przecież głownie środek głowicy co po zakończeniu szlifowania daje nam nierówną wysokość otworów na zawory.(te w środku będą krótsze)
Rozumiem,ze różnice te mierzymy w milimetrach,ale jednak jest to jakaś zmiana wymiarowania.
Prosze o konkretną informacje czy głowica MUSI być planowana przy wymianie uszczelki?


Pozdrawiam i dziekuję


Głowica wygięta w " banan" nadaje się tylko na przetop.
Dobry fachowiec mierzy głowicę przed szlifowaniem, i ocenia, czy warto szlifować.
Partacz będzie "darł" do wyrównania nawet kilka milimetrów- znam takie przypadki.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 01 Lis 2009 15:42   





Powrót do góry
   
1078231
Usunięty





Post#15 01 Lis 2009 15:46   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


A widziałeś kiedy taką głowicę żeby trza było z niej drzyć więcej niz 1-2mm? Bo prędzej popęka między zaworami.
Ps-Owik ma zasadniczo rację w 80%, a więc sporo.
Powrót do góry
   
robokop
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 16977
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#16 01 Lis 2009 15:57   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


A ja sądzę że kolega się nasłuchał, naczytał, a teraz wymądrza się - gdzie uczą takiej technologii naprawy ? I co ma wspólnego planowanie głowicy z grubością uszczelki ? Pisałem - grubość uszczelki dobiera się po pomiarze wystawania tłoka ponad kadłub silnika, żeby zachować minimalną ustaloną przez producenta odległość denka tłoka od głowicy. Zawory i tak są głębiej, poniżej płaszczyzny. W tygodniu postaram się o zdjęcie poglądowe. Ponadto rozpiętość grubości uszczelek ma raptem niecałe 0,5mm pomiędzy wymiarem największym, a najmniejszym, więc jak to się ma do tego planowania o 1mm ? Bo grubszych uszczelek nadwymiarowych nie ma.
PS. Motronic, w dieslach VW pęknięcia między gniazdami są standardowe, nawet komory wirowe potrafią pęknąć.
Powrót do góry
   
1078231
Usunięty





Post#17 01 Lis 2009 16:00   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Robo, gwarantuję ci , ża na poradach marek1977 mozna polegać. A powiedz mi, kto zbiera z głowicy więcej niz 1mm?
Powrót do góry
   
Przemo9826
Admin grupy Samochody
Admin grupy Samochody


Dołączył: 24 Gru 2008
Posty: 10737

Post#18 01 Lis 2009 16:01   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Robokop napisał że "grubość uszczelki dobiera się po pomiarze wystawania tłoka ponad kadłub silnika, żeby zachować minimalną ustaloną przez producenta odległość denka tłoka od głowicy", stąd moje pytanie czy po planowaniu głowicy zmienia się ta odległość?
Powrót do góry
   
1078231
Usunięty





Post#19 01 Lis 2009 16:02   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Odlełgość nie zmienia się, ale zmniejsza sie pojemnośc komory spalania.
Powrót do góry
   
Przemo9826
Admin grupy Samochody
Admin grupy Samochody


Dołączył: 24 Gru 2008
Posty: 10737

Post#20 01 Lis 2009 16:04   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


A jeśli wystawanie tłoka ponad kadłub jest zbyt durze oznacza to że coś jest nie tak z układem korbowym i nie eliminuje się tego grubością uszczelki.
Powrót do góry
   
marek1977
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 28 Lip 2006
Posty: 1624

Post#21 01 Lis 2009 16:05   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


To teraz dam przykład na danych które podałes i zastanów się nad tym. Pierwsz uszczelka 0.66- 0.86 tłok wystaje 0.76 zdjąłeś z głowicy 0.09 dajesz uszczelkę z jednym wycięciem, zdjąłeś 0.2 głowica Ci się obniżyła komora zmalała norma się zmieniła, dodajesz do 0.76+0.2 daje 0.96. Według Twoich danych powinna byc uszczelka z trzema ząbkami. Te dane są po to żeby dobrać uszczelkę.

Gdzie się nauczyłem? W centrum szkoleniowym forda.
Powrót do góry
   
Przemo9826
Admin grupy Samochody
Admin grupy Samochody


Dołączył: 24 Gru 2008
Posty: 10737

Post#22 01 Lis 2009 16:06   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Motronic napisał:
Odlełgość nie zmienia się, ale zmniejsza sie pojemnośc komory spalania.


Skoro zmniejsza się komora spalania to odległość również się zmniejsza
Powrót do góry
   
1078231
Usunięty





Post#23 01 Lis 2009 16:12   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Wystawanie tłoka pozostanie niezmenione bo
-wykorbienie wału sie nie zmieniło
-długość trzonu korbowoidu tez nie
-i pozostała stała wysokośc płaszcza tłoka
Powrót do góry
   
Przemo9826
Admin grupy Samochody
Admin grupy Samochody


Dołączył: 24 Gru 2008
Posty: 10737

Post#24 01 Lis 2009 16:19   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Dokładnie tak jak Motronic mówi. Powiem tak, jeśli coś "zabrałem" głowicy "oddaję" jej to grubością uszczelki.
Powrót do góry
   
robokop
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 16977
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#25 01 Lis 2009 16:34   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Marek1977, pokrętnie rozumujesz i zupełnie nie rozumiem dalej co chcesz wykazać.Tłoki wykonywane są przez producenta w określonych grupach selekcyjnych, tak samo kadłuby silnika i cylindry - może się zdarzyć że w identycznych silnikach, tłoki będą wystawały ponad płaszczyznę bloku o różną wartość - temu służą właśnie różne grubości uszczelek. Ma to zastosowanie w dieslach, gdzie prześwit pomiędzy dnem tłoka a głowicą jest minimalny. Objętość tej wolnej przestrzeni nie ma większego fizycznego znaczenia dla procesu spalania - właściwe komory spalania są wykonywane albo jako komory wirowe głowicy, albo jako komory w tłokach - ich objętość nie zmienia się przy obróbce.
Motronic napisał:
Odlełgość nie zmienia się, ale zmniejsza sie pojemnośc komory spalania.

Tak, szczególnie w silnikach benzynowych, tym, niemniej nie zauważyłem istnienia uszczelek nadwymiarowych dla skompensowania tejże różnicy.
Powrót do góry
   
Usunięty






Post#26 01 Lis 2009 16:45   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


robokop napisał:
Zawory i tak są głębiej, poniżej płaszczyzny.

a co powiesz o diesel 16v?tam nawet do szlifu trzeba zawory powyciągać ,komora sprężania jest praktycznie w tłoku (bezpośredni)więc obniżenie głowicy nic nie robi ,zmienia się tylko odległość tłoka między zaworami,tak samo wszystkich innych ta odległość się zmienia po szlifie,jak komora w głowicy zmniejszy się wtedy jej pojemnośc i zastosowanie wtedy grubszej uszczelki jest w pełni uzasadnione ,
Powrót do góry
   
marek1977
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 28 Lip 2006
Posty: 1624

Post#27 01 Lis 2009 17:35   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Robokop - jesteś majster zepsuj!!!! Psujesz ludziom samochody i bierzesz za to pieniądze!!! Jestes paprakiem!!!

Moderowano przez robokop:
Rzeczowe argumenty się koledze skończyły ? Za oszczerstwo rzucone publicznie pod moim adresem blokuję dostęp do forum , do czasu rozpatrzenia sytuacji przez administratorów - chyba że kolega potrafi udowodnić że popsułem komuś samochód i wziąłem za to pieniądze.

Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 01 Lis 2009 17:35   





Powrót do góry
   
Usunięty






Post#28 01 Lis 2009 18:07   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Marek, z przykrością stwierdzam raz kolejny - piszesz bzdury. Różne grubości uszczelek nie są po to, żeby je sobie dobierać po planowaniu. Zobacz, jakie są różnice, między zwykłą a najgrubszą. Jeżeli zbierzesz z głowy 1 mm to żadna uszczelka tu nic nie pomoże.
Powrót do góry
   
robokop
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 16977
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#29 01 Lis 2009 18:26   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


No cóż - zanosiło się na ciekawą merytoryczną dyskusję - jak widać co niektórym nerwy puszczają i uciekają się do dość dziwnych argumentów. Wątek jako wyczerpany zamykam - zanim sytuacja się powtórzy.

Gwoli uzupełnienia, co Opel na to :Planowanie głowicy po wymianie uszczelki
Powrót do góry
   
MakroSerwis
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 02 Lip 2003
Posty: 2820
Miasto: Koszalin

Post#30 01 Lis 2009 20:55   

Re: Planowanie głowicy po wymianie uszczelki


Zacznijmy od tego, że głowica wygięta w "banan" jest do wyrzucenia i rzadko występuje w praktyce. Kilka lat wstecz naprawiałem głowice i zwróćcie uwagę, co widać po kontroli głowicy na płycie traserskiej: wybrzuszeniu ulegają okolice otworów ją mocujących do kadłuba silnika. Planowanie głowicy z reguły przeprowadzaliśmy przez frezowanie tylko "do zabielenia", po którym wykonywane były bardzo dokładne pomiary, czy wysokość mieści się w dopuszczalnej normie. Jeżeli głowica była aż tak przeciągnięta, że planowanie musiało zabrać więcej materiału, to stosowało się uszczelkę o zwiększonej grubości. Jestem zwolennikiem frezowania, dlatego że pozostawia ono na powierzchni niewielkie rysy, mające korzystny wpływ na stabilność uszczelki.
Panowie, każdy z nas ma swoje "patenty", wypracowane w praktyce. Nie miałem nigdy sytuacji, aby klient miał jakiekolwiek problemy z naprawianą i montowaną przeze mnie głowicą, większość samochodów, które naprawiałem kilka lat temu, jeździ bez kłopotów do dziś. Nie opierajmy się tylko na fachowej literaturze i szkoleniach, ponieważ nasze prywatne patenty bywają czasami o wiele lepsze, niż te, które wykładają nam profesorowie-teoretycy, co silnik w częściach widzieli tylko na pracowniach swoich uczelni.
marek1977, zaskoczyłeś nie tylko mnie... Nerwy Ci puściły? Zapowiadała się na prawdę ciekawa dyskusja, pomiędzy ludźmi, którzy mechaniką zajmują się od lat, a Ty wywijasz taki numer, jak dziecko neostrady. Ktoś inny Twojego konta przypadkiem nie używa? Powinieneś teraz wyciągnąć łapę i przeprosić zainteresowanego za te chwile słabości.
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Temat zablokowany      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Diesel -> Planowanie głowicy po wymianie uszczelki
Strona 1 z 1
Podobne tematy
Citroen Xsara 1.4 - Moment przykręcania śrub głowicy po wymianie uszczelki. (2)
planowanie głowicy (23)
Planowanie głowicy HONDA CIVIC (10)
planowanie głowicy- ile to kosztuje? (3)
PF.126p- Planowanie głowicy o 4mm (27)
Planowanie głowicy na czym polega? (12)
planowanie głowicy seicento 899 spi (24)
remont silnika diesel a planowanie głowicy (11)
Polonez Caro 1.6GLi - Planowanie głowicy (8)
C16NZ - Planowanie głowicy a tulejka ustalająca (4)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.109 seconds

elektroda.pl temat RSS 

opony