Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Światła Stopu LED do roweru

mi_ma 10 Lis 2009 07:10
  • Światła Stopu LED do roweru

    Jazda na rowerze w większą grupą może być niebezpieczna, gdy podczas szybkie jazdy nie widzimy czy ktoś przed nami hamuje. WyoJustin zaprojektował z tego powodu system świateł stopu, który ma wyeliminować ten problem i zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. Światła LEDowe są zamontowane w tym przypadku w rączkach kierownicy roweru. Całość sterowana jest mikrokontrolerem Atmega328, a praca urządzenia opiera się o działanie czujnika przyspieszenia. Światła zapalają się zawsze gdy czujnik przyspieszenia informuje o zwalnianiu prędkości jazdy. Poniżej zamieszczam tylko kilka zdjęć i film prezentujący jadącego rowerzyste z zamontowanymi w swoim rowerze światłami.

    Światła Stopu LED do roweru

    Światła Stopu LED do roweru

    Światła Stopu LED do roweru



    Źródło http://www.instructables.com/id/S4ZSGU3G0KQKC8E/

  • #2 10 Lis 2009 09:32
    mafioso_corleone
    Poziom 12  

    Trochę głupkowate to jest... A gdyby droga zaczęła się robić coraz bardziej stroma? Wtedy akcelerometr wyczułby spadek prędkości i zapaliłoby się światło, całkiem bezsensownie. To już prościej zamocować jakiś przycisk, dźwigienkę czy inny dynks który by się włączał przy zaciągnięciu hamulca. Prostsze, tańsze, i słuszniejsze. Ale ludzie już uC pakują wszędzie

  • #3 10 Lis 2009 09:37
    Fsoliebhaber
    Poziom 17  

    No tak, znów mikrokontroler do zaświecania diody led.
    Kiedyś, jak rajcowały mnie takie bajery w rowerze, to miałem zamontowany włącznik przy dźwigni hamulca. STOP zaświecał się nie zawodnie.

    Ani to praktyczne, bo kto zauważy wątłą diodę LED w "rogach" kierownicy? Ani pouczające bo niepotrzebnie skomplikowane.

    Ale jak znam życie zaraz jakiś fan BASCOMa mnie "zje" za to, że nie lubię pakowania uC wszędzie, gdzie popadnie.

  • #4 10 Lis 2009 10:08
    degename
    Poziom 18  

    Światła czerwone w rowerze mają prawo być tylko z tyłu. Ktoś za nami nie będzie wiedział czy to jakieś bajeranckie lampki czy światła stopu. Po drugie hamowanie nierówne hamowaniu i czasem lekko hamując możemy nie załączyć tych układów a jeśli tylko zwalniamy bo wjeżdżamy pod górę to po co mają świecić się diody? Lepiej by było gdyby autor zrobił by miernik przyspieszenia albo coś takiego. Z własnego doświadczenia wiem że to się nie sprawdzi w rowerze... Tak samo jak nawigacja samochodowa nie sprawdzi się jako licznik w rowerze a nie daj Boże żeby ktoś opierał się na niej wjeżdżając w las... Ogólnie nie trafiony pomysł.

  • #5 10 Lis 2009 11:57
    Pedro
    Poziom 11  

    Żeby zaświecić jedną diodę trzeba od razu sięgać po tyle elektroniki.
    Kiedyś dawno, dawno temu w motocyklach jako włącznik świateł stopu stosowano "nie ekologiczny" łącznik rtęciowy umieszczony pod lekkim kątem w stosunku do poziomu. Podczas hamowania siła bezwładności przesuwała rtęć, która zwierała styki.
    Tak dla przypomnienia

    Światła Stopu LED do roweru

    A swoją drogą procek, czujnik przyspieszenia, soft, a płytki się nie chciało zaprojektować.

  • #6 10 Lis 2009 12:10
    Gostek
    Poziom 17  

    A specjalistom malkontentom to sie chociaz chcialo zerknac do zrodel? Zobaczyc soft ? Opis ? Jak by zerneli, to by wiedzieli ze to nie jest zwykly przelacznik ktory dziala na byle jakie przeciazenie ( w stylu jazdy po gorke itp jak panowie sugeruja...)

    Pewnie, po co wycinac kawalek drewna, obrabiac go, topic stal i wylewac w formy.... Przeciez gwozdzie mozna wbijac kamieniem.... :) Prawda panowie ?

  • #7 10 Lis 2009 12:16
    owert
    Poziom 14  

    Po co tak komplikować układ?
    Sam przy rowerze mam lampkę ze STOPem (jak to się pospolicie nazywa).Zasada działania jest najprostsza z możliwych:diody są połączone z 2 bateriami (paluszki,rozmiar AAA) przez rezystor (chyba logiczne) i włączane są przez włącznik umieszczony na lince hamulca.Gdy hamujemy linka się naciąga,włącznik się załącza i zapala się światło z tyłu rowera.
    Sposób niezawodny,zawsze działa,i jest o wiele prostszy i tańszy od czujników przyspieszeń,procesorów itd

  • #8 10 Lis 2009 12:51
    Czybyszew
    Poziom 20  

    Ale panowie ten układ ma niepodważalną praktyczną zaletę.....
    stop zaświeci się nawet przy hamowaniu butami o asfalt, włożeniu nogi w szprychy lub
    po wyrzuceniu kotwicy....:D

  • #9 10 Lis 2009 13:50
    HUGO
    Poziom 15  

    Witam Wszystkich

    Urządzenie przerost formy nad treścią, jednak swój post kieruje do Fsoliebhaber użył sformowania "Ale jak znam życie zaraz jakiś fan BASCOMa mnie "zje" za to, że nie lubię pakowania uC wszędzie, gdzie popadnie." NIe jestem fanem ale chce przypomnieć że dziwne urządzenia i bez sensowne można nie tylko w bascomie stworzyć, a przypominam także że i fajne urządzenia w tym przez niektórych negowanym języku można stworzyć więc proszę takich głupot nie wypisywać. Bo każdy z nas tworzy sensowne i bezsensowne urządzenie, po to jest elektronika. Tu kolega stworzył światło stop ale aplikacja oraz zdobyta wiedza może dać podłoże do innego fajnego a zarazem praktycznego projektu. I to może napisanego w negowanym BASCOMIE!!!!!!!!!!!!!!!!

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • #10 10 Lis 2009 14:58
    anonim1992
    Poziom 9  

    Witam
    Można kupić światła "stopu" do roweru z włącznikiem mechanicznym który się montuje na lince hamulca, więc chyba nie jest to takie drogie jeżeli opłaca się to produkować.

  • #11 10 Lis 2009 15:03
    Marand
    Poziom 12  

    Dzisiaj pomysłodawca jeździ rowerem, jutro będzie jeździł samochodem a wiedza zdobyta przy uruchamianiu tego gadżetu pomoże mu zbudować urządzenie samochodowe, które to w czasie awaryjnego (ostrego) hamowania uruchomi światła awaryjne pojazdu. Posiadać wiedzę jak to zrobić .... bezcenne.

    PS.
    Fakt, mało użyteczne bo mało widoczne. Lampy STOP powinny być duże i umieszczone w miejscu widocznym dla innych użytkowników ruchu. Wtedy spełnią swoja rolę.

  • #12 10 Lis 2009 15:16
    degename
    Poziom 18  

    Mój włącznik światła stopu się nie psuje a jeżdżę z nim parę lat... I jest niezawodny a do tego ma już szczelne gumowe opakowanie. Poza tym w tej formie nie będzie pasował do normalnych rowerów gdzie kierownica jest prosta. Dużo lepsza i bardziej widoczna będzie lampa z dwiema diodami jako światło pozycyjne i trzema diodami jako światło hamulca. To co zrobił jest dobre i fajne ale nie praktyczne. Gdyby opracował na tym układzie cały system świateł rowerowych pochwalił bym... Bo po co stop jak się nawet nie ma przedniej lampy a w dzień może byś to słabo widoczne...

  • #13 10 Lis 2009 20:19
    szymekb1
    Poziom 12  

    Idea zacna, ale wykonanie słabe (w sensie praktycznym, bo ja sam nie umiem programować µC więc szacunek :) ) . Ale lepiej zamontować mały łącznik przy klamce, niezawodne i proste.

  • #14 10 Lis 2009 21:17
    CMS
    Moderator

    Pomysł wg mnie bardzo dobry, tylko umiejscowienie świateł nie najlepsze.
    Mikroprocesor i czujnik przyspieszenia są właśnie po to żeby STOP nie zapalał się z byle powody - jazda pod górkę, powolne zwalnianie itp.

    Jeśli chodzi o światła STOP jakie można dostać w sklepach rowerowych i supermarketach to faktycznie jest o skuteczne rozwiązanie, ale...

    Zwróćcie uwagę że rower rowerowi nie jest równy, ja np. posiadam hydrauliczne hamulce tarczowe (myślę, że można by za nie kupić dwa tanie rowery, jeden za przedni drugi tylny :) ) i tutaj patent z "beczułką" montowana na lince odpada, a powiem że przy większych prędkościach, na ulicy, po ciemku, taki bajerek może uratować życie.

  • #15 10 Lis 2009 21:56
    wlw_wl
    Poziom 38  

    CMS napisał:
    Zwróćcie uwagę że rower rowerowi nie jest równy, ja np. posiadam hydrauliczne hamulce tarczowe (myślę, że można by za nie kupić dwa tanie rowery, jeden za przedni drugi tylny :) ) i tutaj patent z "beczułką" montowana na lince odpada, a powiem że przy większych prędkościach, na ulicy, po ciemku, taki bajerek może uratować życie.

    Dziurki w tarczach masz, to transoptor szczelinowy i patrzeć czy koła nie zwalniają prędkości obrotowej :D

    Pewnie, wszystko można skomplikować... Tylko po co takie cuda wianki do jednego LEDa?

  • #16 11 Lis 2009 14:56
    szeryf.rm
    Poziom 22  

    Panowie, panowie, czy ktoś z was chociaż pomyślał o praktyczności tego urządzenia. Piszecie o górce jako o spadku prędkości itp. A ja jestem całkowicie przekonany, że gdyby owo urządzenie było montowane w samochodach jako JEDYNY włącznik stopu i uruchamiałby się za każdym razem kiedy auto zwalnia (z lekkim pominięciem minimalnych spowolnień), to ilość wypadków przez wjechanie w tyłek spadłaby o połowę, bo jak widać po naszych drogach większość dobrych kierowców (a przypominam, że ponad 90% kierowców ma się za dobrych) utrzymuje dystans 20-50 metrów od auta poprzedzającego przy prędkości 90km/h. Podkreślają tym samym, że są świetnymi kierowcami, których reakcja przekracza zdolności większości ludzi. Gdyby było takie urządzenie wymuszające dodatkową czujność to tych kretynów byłoby mniej i zachowywaliby większy dystans. Dlatego w sygnalizowaniu zwalniania jako hamowania nie widzę problemu.

    PS. widzieliście czasami jak orły i sokoły jeżdżą za rowerzystami? To aż ciarki po plecach przechodzą jak widzisz rowerzystę i auto za nim jadące dosłownie na kole. Dlatego uważam, że jest to świetne urządzenie i jestem za tym, żeby włączało się nawet podczas zwalniania (choć wiem że na takie coś niby nie reaguje).

  • #17 11 Lis 2009 17:37
    pawel01
    Poziom 24  

    Na rower do światła stopu to za dużo elektroniki pchane jest ja w moim rowerze mam stopa na przełącznik w dxwigni hamulca i dwie diody podłączone do aku.

  • #18 11 Lis 2009 18:32
    rab1945
    Poziom 10  

    Bardzo fajny problem;) Ja sam ostatnio zastanawiałem się nad oświetleniem roweru w dosyć poręczny sposób aby być lepiej zauważalnym na drodze;)
    Standardowe oświetlenie przodu i tyłu na tzw lampkach z marketu w moim wypadku średnio się sprawdzało:/ dla tego preferuje mocniejsze światło np z czołówki profesjonalnej;)
    Co do hamulca myślę że im prostsze rozwiązanie tym lepszej, czyli np włączniki świateł zamontować na manetkach hamulców. Myślałem o 2 blaszkach stykających się za pomocą obejmy czy czegoś takiego. Miałoby to działać tak, że blaszki byłyby częściowo izolowane w wyjściowym położeniu by nie przewodziły ale po pociągnięciu manetki łączyły by się blaszki, które by zamykały obwód- coś ala włącznik stykowy. Potem tylko kablami do lampy, nie wiem czy dałoby się zrobić efekt przedłużenia świecenia LED przez zamontowanie kondensatora. Miałoby to na celu lepszego zaznaczenia hamowania. Ponieważ ja np hamuje dosyć impulsowo jak jeżdżę po mieście więc takie coś mogło by się przydać ;)

    Ale co do samego pierwotnego projektu brawo;) za ciekawe podejście, jak dla mnie troszkę zbyt skomplikowane ale sam bym coś takiego wykonał aby się podszkolił z AVRów;)

  • #19 12 Lis 2009 18:28
    degename
    Poziom 18  

    Co do "bułeczki" to są jeszcze inne włączniki stopu... Sam zastanawiam się jak zrobić w klamce jakiś czujnik... Mój działa bezproblemowo ale tylko na tył. Tak powinien być zrobiony by pasował do hamulców hydraulicznych. Ma ktoś jakieś pomysły?

  • #21 31 Gru 2009 13:47
    slaff
    Poziom 15  

    Widzę z filmiku że to nie działa najlepiej, układ jest zbyt czuły. Przy ruchach kierownicy dioda mruga, chyba bardziej to dekoncentruje człowieka jadącego z tyłu niż mu pomaga.

  • #22 01 Sty 2010 19:45
    inkognito09
    Poziom 29  

    Nie prościej magnesik i kontaktron gdzieś przy hamulcu?... Jak już to proponowali przede mną.



    Ten projekt przypomina próbę zbudowania mikroprocesora z bramek logicznych. Skrajny przerost formy nad treścią. W dodatku gorszy jakościowo, bo akcelerometr nie jest duchem świętym i nie rozróżnia hamowania od skręcania, czy od pagórka. Liczy się nie tyle ujemne przyspieszenie co hamowanie jako fakt naciśnięcia na hamulec.

  • #24 05 Sty 2010 21:59
    badyllek1993
    Poziom 12  

    Pedro napisał:
    Żeby zaświecić jedną diodę trzeba od razu sięgać po tyle elektroniki.
    Kiedyś dawno, dawno temu w motocyklach jako włącznik świateł stopu stosowano "nie ekologiczny" łącznik rtęciowy umieszczony pod lekkim kątem w stosunku do poziomu. Podczas hamowania siła bezwładności przesuwała rtęć, która zwierała styki.


    Kolego, możesz podać jakiś przykład takiego motocykla? Żadnego z takim układem nie widziałem.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty