X

Światła Stopu LED do roweru

10 Nov 2009 07:10 MImi_ma
  • Helpful post? (0)
    Światła Stopu LED do roweru

    Jazda na rowerze w większą grupą może być niebezpieczna, gdy podczas szybkie jazdy nie widzimy czy ktoś przed nami hamuje. WyoJustin zaprojektował z tego powodu system świateł stopu, który ma wyeliminować ten problem i zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. Światła LEDowe są zamontowane w tym przypadku w rączkach kierownicy roweru. Całość sterowana jest mikrokontrolerem Atmega328, a praca urządzenia opiera się o działanie czujnika przyspieszenia. Światła zapalają się zawsze gdy czujnik przyspieszenia informuje o zwalnianiu prędkości jazdy. Poniżej zamieszczam tylko kilka zdjęć i film prezentujący jadącego rowerzyste z zamontowanymi w swoim rowerze światłami.

    Światła Stopu LED do roweru Światła Stopu LED do roweru Światła Stopu LED do roweru



    Źródło http://www.instructables.com/id/S4ZSGU3G0KQKC8E/
  • #2 10 Nov 2009 09:32
    mafioso_corleone
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Trochę głupkowate to jest... A gdyby droga zaczęła się robić coraz bardziej stroma? Wtedy akcelerometr wyczułby spadek prędkości i zapaliłoby się światło, całkiem bezsensownie. To już prościej zamocować jakiś przycisk, dźwigienkę czy inny dynks który by się włączał przy zaciągnięciu hamulca. Prostsze, tańsze, i słuszniejsze. Ale ludzie już uC pakują wszędzie
  • #3 10 Nov 2009 09:37
    Fsoliebhaber
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    No tak, znów mikrokontroler do zaświecania diody led.
    Kiedyś, jak rajcowały mnie takie bajery w rowerze, to miałem zamontowany włącznik przy dźwigni hamulca. STOP zaświecał się nie zawodnie.

    Ani to praktyczne, bo kto zauważy wątłą diodę LED w "rogach" kierownicy? Ani pouczające bo niepotrzebnie skomplikowane.

    Ale jak znam życie zaraz jakiś fan BASCOMa mnie "zje" za to, że nie lubię pakowania uC wszędzie, gdzie popadnie.
  • #4 10 Nov 2009 10:08
    degename
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Światła czerwone w rowerze mają prawo być tylko z tyłu. Ktoś za nami nie będzie wiedział czy to jakieś bajeranckie lampki czy światła stopu. Po drugie hamowanie nierówne hamowaniu i czasem lekko hamując możemy nie załączyć tych układów a jeśli tylko zwalniamy bo wjeżdżamy pod górę to po co mają świecić się diody? Lepiej by było gdyby autor zrobił by miernik przyspieszenia albo coś takiego. Z własnego doświadczenia wiem że to się nie sprawdzi w rowerze... Tak samo jak nawigacja samochodowa nie sprawdzi się jako licznik w rowerze a nie daj Boże żeby ktoś opierał się na niej wjeżdżając w las... Ogólnie nie trafiony pomysł.
  • #5 10 Nov 2009 11:57
    Pedro
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Żeby zaświecić jedną diodę trzeba od razu sięgać po tyle elektroniki.
    Kiedyś dawno, dawno temu w motocyklach jako włącznik świateł stopu stosowano "nie ekologiczny" łącznik rtęciowy umieszczony pod lekkim kątem w stosunku do poziomu. Podczas hamowania siła bezwładności przesuwała rtęć, która zwierała styki.
    Tak dla przypomnienia

    Światła Stopu LED do roweru

    A swoją drogą procek, czujnik przyspieszenia, soft, a płytki się nie chciało zaprojektować.
  • #6 10 Nov 2009 12:10
    Gostek
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    A specjalistom malkontentom to sie chociaz chcialo zerknac do zrodel? Zobaczyc soft ? Opis ? Jak by zerneli, to by wiedzieli ze to nie jest zwykly przelacznik ktory dziala na byle jakie przeciazenie ( w stylu jazdy po gorke itp jak panowie sugeruja...)

    Pewnie, po co wycinac kawalek drewna, obrabiac go, topic stal i wylewac w formy.... Przeciez gwozdzie mozna wbijac kamieniem.... :) Prawda panowie ?
  • #7 10 Nov 2009 12:16
    owert
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Po co tak komplikować układ?
    Sam przy rowerze mam lampkę ze STOPem (jak to się pospolicie nazywa).Zasada działania jest najprostsza z możliwych:diody są połączone z 2 bateriami (paluszki,rozmiar AAA) przez rezystor (chyba logiczne) i włączane są przez włącznik umieszczony na lince hamulca.Gdy hamujemy linka się naciąga,włącznik się załącza i zapala się światło z tyłu rowera.
    Sposób niezawodny,zawsze działa,i jest o wiele prostszy i tańszy od czujników przyspieszeń,procesorów itd
  • #8 10 Nov 2009 12:51
    Czybyszew
    Level 19  
    Helpful post? (+1)
    Ale panowie ten układ ma niepodważalną praktyczną zaletę.....
    stop zaświeci się nawet przy hamowaniu butami o asfalt, włożeniu nogi w szprychy lub
    po wyrzuceniu kotwicy....:D
  • #9 10 Nov 2009 13:50
    HUGO
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam Wszystkich

    Urządzenie przerost formy nad treścią, jednak swój post kieruje do Fsoliebhaber użył sformowania "Ale jak znam życie zaraz jakiś fan BASCOMa mnie "zje" za to, że nie lubię pakowania uC wszędzie, gdzie popadnie." NIe jestem fanem ale chce przypomnieć że dziwne urządzenia i bez sensowne można nie tylko w bascomie stworzyć, a przypominam także że i fajne urządzenia w tym przez niektórych negowanym języku można stworzyć więc proszę takich głupot nie wypisywać. Bo każdy z nas tworzy sensowne i bezsensowne urządzenie, po to jest elektronika. Tu kolega stworzył światło stop ale aplikacja oraz zdobyta wiedza może dać podłoże do innego fajnego a zarazem praktycznego projektu. I to może napisanego w negowanym BASCOMIE!!!!!!!!!!!!!!!!

    Pozdrawiam
    Andrzej
  • #10 10 Nov 2009 14:58
    anonim1992
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Można kupić światła "stopu" do roweru z włącznikiem mechanicznym który się montuje na lince hamulca, więc chyba nie jest to takie drogie jeżeli opłaca się to produkować.
  • #11 10 Nov 2009 15:03
    Marand
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Dzisiaj pomysłodawca jeździ rowerem, jutro będzie jeździł samochodem a wiedza zdobyta przy uruchamianiu tego gadżetu pomoże mu zbudować urządzenie samochodowe, które to w czasie awaryjnego (ostrego) hamowania uruchomi światła awaryjne pojazdu. Posiadać wiedzę jak to zrobić .... bezcenne.

    PS.
    Fakt, mało użyteczne bo mało widoczne. Lampy STOP powinny być duże i umieszczone w miejscu widocznym dla innych użytkowników ruchu. Wtedy spełnią swoja rolę.
  • #12 10 Nov 2009 15:16
    degename
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Mój włącznik światła stopu się nie psuje a jeżdżę z nim parę lat... I jest niezawodny a do tego ma już szczelne gumowe opakowanie. Poza tym w tej formie nie będzie pasował do normalnych rowerów gdzie kierownica jest prosta. Dużo lepsza i bardziej widoczna będzie lampa z dwiema diodami jako światło pozycyjne i trzema diodami jako światło hamulca. To co zrobił jest dobre i fajne ale nie praktyczne. Gdyby opracował na tym układzie cały system świateł rowerowych pochwalił bym... Bo po co stop jak się nawet nie ma przedniej lampy a w dzień może byś to słabo widoczne...
  • #13 10 Nov 2009 20:19
    szymekb1
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Idea zacna, ale wykonanie słabe (w sensie praktycznym, bo ja sam nie umiem programować µC więc szacunek :) ) . Ale lepiej zamontować mały łącznik przy klamce, niezawodne i proste.
  • #14 10 Nov 2009 21:17
    CMS
    Moderator
    Helpful post? (0)
    Pomysł wg mnie bardzo dobry, tylko umiejscowienie świateł nie najlepsze.
    Mikroprocesor i czujnik przyspieszenia są właśnie po to żeby STOP nie zapalał się z byle powody - jazda pod górkę, powolne zwalnianie itp.

    Jeśli chodzi o światła STOP jakie można dostać w sklepach rowerowych i supermarketach to faktycznie jest o skuteczne rozwiązanie, ale...

    Zwróćcie uwagę że rower rowerowi nie jest równy, ja np. posiadam hydrauliczne hamulce tarczowe (myślę, że można by za nie kupić dwa tanie rowery, jeden za przedni drugi tylny :) ) i tutaj patent z "beczułką" montowana na lince odpada, a powiem że przy większych prędkościach, na ulicy, po ciemku, taki bajerek może uratować życie.
  • #15 10 Nov 2009 21:56
    wlw_wl
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    CMS wrote:
    Zwróćcie uwagę że rower rowerowi nie jest równy, ja np. posiadam hydrauliczne hamulce tarczowe (myślę, że można by za nie kupić dwa tanie rowery, jeden za przedni drugi tylny :) ) i tutaj patent z "beczułką" montowana na lince odpada, a powiem że przy większych prędkościach, na ulicy, po ciemku, taki bajerek może uratować życie.

    Dziurki w tarczach masz, to transoptor szczelinowy i patrzeć czy koła nie zwalniają prędkości obrotowej :D

    Pewnie, wszystko można skomplikować... Tylko po co takie cuda wianki do jednego LEDa?
  • #16 11 Nov 2009 14:56
    szeryf.rm
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Panowie, panowie, czy ktoś z was chociaż pomyślał o praktyczności tego urządzenia. Piszecie o górce jako o spadku prędkości itp. A ja jestem całkowicie przekonany, że gdyby owo urządzenie było montowane w samochodach jako JEDYNY włącznik stopu i uruchamiałby się za każdym razem kiedy auto zwalnia (z lekkim pominięciem minimalnych spowolnień), to ilość wypadków przez wjechanie w tyłek spadłaby o połowę, bo jak widać po naszych drogach większość dobrych kierowców (a przypominam, że ponad 90% kierowców ma się za dobrych) utrzymuje dystans 20-50 metrów od auta poprzedzającego przy prędkości 90km/h. Podkreślają tym samym, że są świetnymi kierowcami, których reakcja przekracza zdolności większości ludzi. Gdyby było takie urządzenie wymuszające dodatkową czujność to tych kretynów byłoby mniej i zachowywaliby większy dystans. Dlatego w sygnalizowaniu zwalniania jako hamowania nie widzę problemu.

    PS. widzieliście czasami jak orły i sokoły jeżdżą za rowerzystami? To aż ciarki po plecach przechodzą jak widzisz rowerzystę i auto za nim jadące dosłownie na kole. Dlatego uważam, że jest to świetne urządzenie i jestem za tym, żeby włączało się nawet podczas zwalniania (choć wiem że na takie coś niby nie reaguje).
  • #17 11 Nov 2009 17:37
    pawel01
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Na rower do światła stopu to za dużo elektroniki pchane jest ja w moim rowerze mam stopa na przełącznik w dxwigni hamulca i dwie diody podłączone do aku.
  • #18 11 Nov 2009 18:32
    rab1945
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Bardzo fajny problem;) Ja sam ostatnio zastanawiałem się nad oświetleniem roweru w dosyć poręczny sposób aby być lepiej zauważalnym na drodze;)
    Standardowe oświetlenie przodu i tyłu na tzw lampkach z marketu w moim wypadku średnio się sprawdzało:/ dla tego preferuje mocniejsze światło np z czołówki profesjonalnej;)
    Co do hamulca myślę że im prostsze rozwiązanie tym lepszej, czyli np włączniki świateł zamontować na manetkach hamulców. Myślałem o 2 blaszkach stykających się za pomocą obejmy czy czegoś takiego. Miałoby to działać tak, że blaszki byłyby częściowo izolowane w wyjściowym położeniu by nie przewodziły ale po pociągnięciu manetki łączyły by się blaszki, które by zamykały obwód- coś ala włącznik stykowy. Potem tylko kablami do lampy, nie wiem czy dałoby się zrobić efekt przedłużenia świecenia LED przez zamontowanie kondensatora. Miałoby to na celu lepszego zaznaczenia hamowania. Ponieważ ja np hamuje dosyć impulsowo jak jeżdżę po mieście więc takie coś mogło by się przydać ;)

    Ale co do samego pierwotnego projektu brawo;) za ciekawe podejście, jak dla mnie troszkę zbyt skomplikowane ale sam bym coś takiego wykonał aby się podszkolił z AVRów;)
  • #19 12 Nov 2009 18:28
    degename
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Co do "bułeczki" to są jeszcze inne włączniki stopu... Sam zastanawiam się jak zrobić w klamce jakiś czujnik... Mój działa bezproblemowo ale tylko na tył. Tak powinien być zrobiony by pasował do hamulców hydraulicznych. Ma ktoś jakieś pomysły?
  • #20 20 Nov 2009 16:16
    MichałKob
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Malutki neodymowy magnes, podklejony pod klamkę i kontaktron/hallotron z wentylatorka.
  • #21 31 Dec 2009 13:47
    slaff
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Widzę z filmiku że to nie działa najlepiej, układ jest zbyt czuły. Przy ruchach kierownicy dioda mruga, chyba bardziej to dekoncentruje człowieka jadącego z tyłu niż mu pomaga.
  • #22 01 Jan 2010 19:45
    inkognito09
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    Nie prościej magnesik i kontaktron gdzieś przy hamulcu?... Jak już to proponowali przede mną.



    Ten projekt przypomina próbę zbudowania mikroprocesora z bramek logicznych. Skrajny przerost formy nad treścią. W dodatku gorszy jakościowo, bo akcelerometr nie jest duchem świętym i nie rozróżnia hamowania od skręcania, czy od pagórka. Liczy się nie tyle ujemne przyspieszenie co hamowanie jako fakt naciśnięcia na hamulec.
  • #23 01 Jan 2010 20:39
    DJMAIN
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Mam w domu takie rowerowe "światełka" i nagrałem filmik:
    http://www.speedyshare.com/files/20085150/DSCF4670.AVI
    Nie lepiej byłoby zastosować takie coś ? Może pomogę, może nie, ale moim zdaniem byłoby to lepsze rozwiązanie.
  • #24 05 Jan 2010 21:59
    badyllek1993
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Pedro wrote:
    Żeby zaświecić jedną diodę trzeba od razu sięgać po tyle elektroniki.
    Kiedyś dawno, dawno temu w motocyklach jako włącznik świateł stopu stosowano "nie ekologiczny" łącznik rtęciowy umieszczony pod lekkim kątem w stosunku do poziomu. Podczas hamowania siła bezwładności przesuwała rtęć, która zwierała styki.


    Kolego, możesz podać jakiś przykład takiego motocykla? Żadnego z takim układem nie widziałem.
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products