X

Miernik napięcia akumulatora

Belialek 11 Nov 2009 01:12
  • #1 11 Nov 2009 01:12
    Belialek
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Witam,

    Postanowiłem wykonać prosty (uC + LCD bądź LED'y) miernik napięcia jakie podaje akumulator i na tej podstawie szacować czy konieczne jest podładowanie ogniwa (zapewne miernik pojemności nie jest niczym ani łatwym ani tanim, więc odpuszczam taką metodę). I teraz mam parę pytań:

    1) Czy napięcie w gnieździe zapalniczki jest takie samo jak na akumulatorze, czy gdzieś po drodze są stabilizatory? Nie mam w chwili obecnej samochodu "pod ręką", dlatego osobiście nie mogę tego zmierzyć.

    2) Jeżeli mierzenie z gniazdka zapalniczki odpada, to czy istnieje jakieś miejsce w kabinie w którym płynie nieustabilizowane napięcie wprost z akumulatora?

    3) Czy podłączenie układu na stałe, bezpośrednio do akumulatora jest rozsądne? Podczas rozruchu tam lecą ciężkie ampery, czy uC/stabilizator to wytrzyma?

    Generalnie najlepszą opcja było by osadzenie całego układu na wtyczce pasującej do gniazda zapalniczki, gdyż jakoś nie widzę nigdzie w kokpicie i okolicach miejsce na osadzenie takiego wskaźnika (no, na diody ewentualnie miejsce by się znalazło... :))

    Jak już jestem przy temacie miernika do samochodu, to w jaki sposób można uzyskać wartość obrotów silnika? Widziałem tutaj na forum parę projektów "komputerów pokładowych", ale nigdzie nie znalazłem (albo przeoczyłem :)) jak wygląda podłączenie układu do samochodu w celu odczytu właśnie ilości obrotów...

    Z góry dziękuję za pomoc

    Pozdrawiam!
  • #2 11 Nov 2009 08:48
    janek1815
    Level 37  
    Helpful post? (0)
    Napięcie jest takie samo w gnieździe zapalniczki jak na akumulatorze nie ma żadnych stabilizatorów. Podłączenie do acu przez bezpiecznik i będzie dobrze co ma stabilizator i uC do amperów rozrusznika? Takie mierniki były na elektrodzie we wtyczce od ładowarki telefonów. Co do obrotów to zależy co to za auto benzyna czy diesel . Najlepiej napisz co to za auto i jaki rocznik
  • #3 11 Nov 2009 08:59
    mklos1
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    Belialek wrote:

    1) Czy napięcie w gnieździe zapalniczki jest takie samo jak na akumulatorze, czy gdzieś po drodze są stabilizatory? Nie mam w chwili obecnej samochodu "pod ręką", dlatego osobiście nie mogę tego zmierzyć.


    Po drodze jest tylko bezpiecznik, najczęściej 10A. Widziałem urządzenia, które podładowują akumulator poprzez gniazdo zapalniczki.

    Belialek wrote:
    2) Jeżeli mierzenie z gniazdka zapalniczki odpada, to czy istnieje jakieś miejsce w kabinie w którym płynie nieustabilizowane napięcie wprost z akumulatora?


    Gniazdo do radia samochodowego. Jest to kostka ISO lub też inne złącze przewidziane przez producenta. Trzeba się tylko podłączyć pod przewód żółty (chyba) po napięcie na czerwonym pojawia się dopiero po przekręceniu stacyjki, ale to w różnych samochodach jest różnie zrobione.

    Belialek wrote:
    3) Czy podłączenie układu na stałe, bezpośrednio do akumulatora jest rozsądne? Podczas rozruchu tam lecą ciężkie ampery, czy uC/stabilizator to wytrzyma?


    Problem nie leży w "ciężkich amperach", tylko w tym, że taki miernik będzie pobierał ileś mA i będzie dodatkowo obciążał akumulator rozładowując go. Trzeba go skonstruować ze szczególnym uwzględnieniem niskiej konsumpcji mocy.
    Mało prawdopodobne, aby napięcie na aku skoczyło powyżej bezpiecznego napięcia dla stabilizatora (przykładowo dla 7805 jest to 30V, zależy od producenta), ale dioda zabezpieczająca (transil) wejście nie zawadzi, chociaż napięcia powyżej 15V (zdarzające się przy awariach alternatora) zwykle już są groźne dla pozostałej elektroniki auta, więc chyba nie ma co się przejmować..

    Belialek wrote:
    Jak już jestem przy temacie miernika do samochodu, to w jaki sposób można uzyskać wartość obrotów silnika? Widziałem tutaj na forum parę projektów "komputerów pokładowych", ale nigdzie nie znalazłem (albo przeoczyłem :)) jak wygląda podłączenie układu do samochodu w celu odczytu właśnie ilości obrotów...


    Nawija się cewkę na przewód zapłonowy. Iskra w cewce będzie indukować impulsy, które się zlicza, a raczej mierzy odstęp czasu pomiędzy kolejnymi impulsami. Na tej zasadzie działają niefirmowe obrotomierze, które można kupić. Ta metoda jest najprostsza. Ale to tylko benzynowe. Na diesla nie znam sposobu.
  • #4 11 Nov 2009 09:17
    prezeswal
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Pytania nadają się do "piaskownicy". Różne rozwiązania woltomierzy (wskaźników napięcia) i obrotomierzy były wielokrotnie opisywane. Temat nie zawiera żadnego nowego pomysłu, a tym bardziej nie przedstawia problemu z budowanym układem (bo autor niczego nie zbudował).
    Regulamin p.8.3, p.14 i p.16 => kosz.
  Search 4 million + Products
Browse Products