Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Monitorki Peerless/Infinity Emit

gnysiu 21 Lis 2009 05:13 11709 4
  • Monitorki Peerless/Infinity Emit

    Witam.

    Chciałbym pokazać co udało mi się zrobić nie mając wielkiej wiedzy stolarskiej.

    Jakiś czas temu kupiłem wysokotonowe wstęgowce Infinity, które przeleżały w szafce prawie dwa lata czekając na coś odpowiedniego w dolne partie pasma. Ostatnio wpadły mi w ręce Peerless Model831732 więc po krótkiej ocenie, czy dobrze razem zagrają, zabrałem się za projekt.

    W założeniach miało to być coś, co zbliży się do górnych półek HI-FI. dB postawiłem na II miejscu. Po długich obliczeniach zdecydowałem się na strojenie BR w okolicach 44Hz. BR zastosowałem stosunkowo mały (śr. - 47mm), ponieważ nie chciałem przebarwić basu, wolę go mniej ale ładnego - niedoborem basu zajmie się wzmacniacz... Udało się to wszystko zmieścić do w miarę ustawnej obudowy - 18l.

    Wybór kształtu nie był prosty i po przeglądnięciu setek dobrych firmowych konstrukcji zdecydowałem się na coś, co okazało się wyglądać trochę jak Sonus Faber.
    Pracy trochę było, tymbardziej że jak pisałem, stolarzem niestety nie jestem.
    Sposób wybrałem najprostszy - do kształtowników wzmacniających przykręcałem listewki uzyskując trochę łamany (na tym etapie) łuk. Po zeszlifowaniu nakleiłem sklejkę 5mm. Okazało się to i estetyczne i sztywne. Potem cała reszta elementów i kilkakrotne malowanie/lakierowanie i szlifowanie na przemian. Zaczynałem od papieru gradacji 320, a kończyłem na 1500. W założeniu miałem również "Zero szpachli i plastiku" i udało się. Tylko drewno, klej i masa wkrętów. Wygłuszenie - Za nisko-średniotonowym gąbka, w sąsiedztwie BR nieco mniej, a za wysokotonowym wata perlonowa.

    Na temat zwrotnicy nie będę się rozpisywał, bo narazie zrobiłem prototyp z podziałem 2,5kHz - 6dB/okt. Jest mała dziura przy podziale. Użyłem kondensatorów ERSE Pulse-X, cewki nawinąłem drutem 1mm. Jak skończę dostrajanie obecnej, to zacznę montować nową. Czekam na DNE 2mm do cewek i szukam kondensatorów Jantzen'a (lub podobnych) w rozsądnej cenie. Nowa Zwrotnica będzie pod bi-amping.

    Odsłuch robiłem na kilku różnych konfiguracjach. Używałem wzmacniaczy CARVER TFM-25, CARVER TFM-15, CARVER TFM-6C, amplitunera DENON AVR786, przedwzmacniacz CARVER CT-17 i lampowego kompaktu MHZS CD33E. Przewody chinch MONSTER CABLE, głośnikowe 3,5mm tej samej firmy.
    Najlepszą konfiguracją według mnie okazało się połączenie: MHZS CD33E, CARVER CT-17 i CARVER TFM-15.

    Ogólnie spodziewałem się ładnego dźwięku i słabego basu. Odsłuch wypadł lepiej aniżeli oczekiwałem. Wysokie tony są bardzo szczegółowe i precyzyjne ale nie są agresywne. Średnie tony trochę chłodne przy męskich wokalach, są momentami "bezduszne" - słychać, że to głośnik, a nie człowiek. Za to damskie wokale są czyste, delikatne, jak dla mnie - wręcz perfekcyjne, dobrze rozseparowane głosy w nagraniach
    chóralnych, świetna czytelność i artykulacja. Życzyłbym sobie wierniejszego odtwarzania gitary klasycznej i ogólnie strunowych szarpanych z nagrań "live". Tutaj dla mnie ideałem są Jamo - stare głośniki, nie pamiętam modelu. Basu nie ma wiele ale i tak więcej niż zakładałem, jest za to pełny, świetnie kontrolowany, do samego dołu jest równy, szybki i nawet z tak małych głośniczków słychać w odpowiednich utworach potęgę. Najbardziej jednak zaskoczyła mnie miło scena stereo. Jest pełna, szeroka i w dużym stopniu zbliża do odsłuchu na żywo, z tego jestem zadowolony najbardziej. Trochę tracą na szerokości sceny kiedy przekręcę je nieco ku sobie - za to średnie z wysokimi są bardziej spójne. Ku mojemu zdziwieniu, kolumny świetnie radzą sobie nawet przy większych mocach. Pokój ma około 25m2.

    Kosztorys wyszedł mniej więcej tak:
    - 2xPeerless Model831732 (ok. 450zł)
    - 2x Infinity Emit-K (używane, ok. 700zł)
    - drewno (ok.100zł)
    - kleje, wkręty, farba, lakier (ok. 200zł)
    - zwrotnica - okaże się.
    Całość - +/- 1450zł

    Narazie są ustawione jak widać. Do odsłuchu miałem prowizoryczne podstawki, teraz czas na zrobienie właściwych.

    Monitorki Peerless/Infinity Emit Monitorki Peerless/Infinity Emit Monitorki Peerless/Infinity Emit Monitorki Peerless/Infinity Emit Monitorki Peerless/Infinity Emit
    Monitorki Peerless/Infinity Emit Monitorki Peerless/Infinity Emit Monitorki Peerless/Infinity Emit Monitorki Peerless/Infinity Emit Monitorki Peerless/Infinity Emit
    Monitorki Peerless/Infinity Emit


    Fajne!
  • #2 21 Lis 2009 08:35
    nitros66
    Poziom 25  

    Witam. Bardzo udana konstrukcja. Mógłbyś powiedzieć jak wykonałeś łuki nad głośnikiem wysokotonowym. Statywy by się przydały - takie, aby głośnik wysokotonowy był na wysokości uszu słuchacza. Pozdrawiam i życzę powodzenia przy kolejnych konstrukcjach.

  • #3 21 Lis 2009 09:09
    Tomq
    Poziom 38  

    Wyglądają jak ze sklepu, aż trudno uwierzyć, ze to Diy. Bardzo dobrze je zaprojektowałeś, midwoofer ładnie komponuje się z czarnym frontem, a ta wystająca wstęga (mimo że nie przepadam za takimi udziwnieniami) prezentuje sie bardzo ładnie.


    Nie za niski ten podział 2,5 khz i w dodatku tylko I rząd? Wydawało mi się, że wstęgowce lubią raczej wysokie ciecie. To właśnie może być przyczyna nienaturalnych męskich wokali, bo ok. 1200 hz przy spadku -6 db to chyba za nisko jak na głośnik wysokotonowy?
    I nie wiem czy jest zasadne dawać tak gruby drut do cewek. Napisz jeszcze jakich utworów słuchałeś na tych kolumnach i opisz wrażenia.

  • #5 21 Lis 2009 22:59
    gnysiu
    Poziom 12  

    Łuki nad wstęgami zrobiłem szlifując dwa kawałki MDF'u złożone razem. Dużo szlfowania. Żeby zachować taki sam finisz, do oklejania łuków użyłem okleiny ściągniętej ze sklejki, którą używałem na całe kolumny. Ściągałem ją gotując, potem suszyłem ściśnięta między dwiema deskami - lubi się marszczyć suszona bez ścisku. Oklejałem z dwóch kawałków. Nie da się niestety okleić naturalnym drewnem kulistego kształtu... Udało się dobrać ułożenie słojów tak, że wygląda jak jeden solidny kawałem drewna. Oklejanie było żmudną i upierdliwą robotą. Później szlifowanie, lakierowanie i tak na przemian 5 razy.

    Monitorki Peerless/Infinity Emit Monitorki Peerless/Infinity Emit Monitorki Peerless/Infinity Emit Monitorki Peerless/Infinity Emit

    Tomq, ja też nie przepadam za udziwnieniami, tylko że tym razem naszło mnie żeby coś pocudować, generalnie preferuję konstrukcje klasyczne ;o)
    Podział jest tymczasowy, staram się dostroić zwrotnicę i próbuję różnych podziałów. Wpiąłem crossover i próbuję dobrać jakiś lepiej brzmiący podział, tyle że crossover ma 24db/okt więc i tak uzyskuję inne brzmienie aniżeli uzyskam na docelowych zwrotnicach. A dlaczego ciąłem tak nisko? Nie ufam nisko-średniotonowym co do wyższych partii średnich tonów. Może dzięki temu podziałowi żeńskie wokalę brzmią tak słodko, sam nie wiem. Poróbuję na cięciach przy 3,5 - 4kHz jak tylko znajdę czas. Co do drutu... Zależy mi na szybkim, kontrolowanym basie więc nie chciałbym dodawać omów, poza tym drut jest na tyle tani, że można jeszcze zaszaleć ;o) Stromość zbocza na pewno zostanie 6db dla nisko-średniotonowego, a ze stromością dla wstęgowca nie powiedziałem jeszcze ostatniego słowa. Jest tak jak piszesz, przy obecnej zwrotnicy wysokotonowy dostaje więcej niż powinien. Generalnie chciałbym zastosować jak najmniej elementów w zwrotnicy. Być może będę musiał dodać jeszcze jakiś układ kompensujący ale nie sprawdzałem narazie charakterystyki.

    Co do sprzętu pomiarowego, to jest problem, bo przeprowadziłem się i nie miałem możliwości zabrania wszystkiego, a w najbliższym czasie nie będzie okazji, żeby odzyskać wszystko. Zastanawiam się nad kupnem jakiegoś używanego generatora i dobrego miernika analogowego na start. O charakterystykach fazowych narazie nie myślę.

    Odsłuchy robiłem przy wielu utworach z wielu gatunków muzyki.
    Męskie wokale oceniałem słuchając: George Michael, Phill Collins i trochę różnego pop'u;
    Żeńskie wokale: Christina Aguilera, Madonna, Aina, Ayeron, Bajm, Bonnie Raitt, Enya, Nightwish, Within Temptation, Theatre of Tragedy, Sarah Brightman, Sarah McLachlan, Sade;
    Z poważnej: Antonio Vivaldi (wiolonczela, mandolina, trąbki, skrzypce), Bach (mniej złożone brzmienia), Strauss (duża dynamika, co mój wzmacniacz bardzo lubi);

    Poza tym: Cafe del Mar, Dire Straits, Mike Oldfield, Xandria, Thievery Corporation, Stream of Passion, Soil, Sirenia, Shinead O'Connor, Red. Oprócz tego trochę spanish i sam nie wiem co jeszcze.

    Jak widać gama dosyć szeroka. Nie słuchałem jazz'u, no może kilka przypadkowych utworów. Nawet niektóre techno ciekawie brzmiały - głównie pod kątem basu dobre były do testów. Nie wiem szczerze co więcej mógłbym dodać do wrażeń, to co napisałęm w pierwszym poście, to chyba wszystko co potrafię opisać słowami.
    Jedno jest pewne, nie nadają się zbytnio do muzyki której słucham najczęściej - ciężki metal, gotyk metal i podobne ciężkie brzmienia :cry: Dobrze, że nie tylko tego słucham, bo głośniki nie przydałyby mi się do niczego...

    Do marian133: Centra chciałem zbliżyć ale nie chciałem popsuć proporcji wizualnych. Jak zmieniam położenie wzdłuż pionowej osi (wstaje, siadam, kucam), słychać bardzo minimalne zmiany brzmienia więc jest naprawdę dobrze - przynajmniej dla moich uszu.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME