Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz TDA7294 by Piotr426

piotr426 22 Gru 2009 22:25 17699 27
  • Wzmacniacz TDA7294 by Piotr426

    Witam szanownych userów forum Elektroda
    Dzisiaj chcę zaprezentować swoją pierwszą DIY konstrukcję

    Zasilanie:
    Do zasilania użyłem transformatora wyjętego z Philipsa FR986 (w którym spalony był układ STK496-270) , napięcie jakie z niego wychodzi to około 28.5v zmiennego co daje po wyprostowaniu ok. 41V napięcia stałego.
    Do wyprostowania napięcia użyłem Mostka 10A , następnie są kondensatory o łącznej pojemności 18,400uF na jedną gałąź.

    Końcówki:
    Jest to kit avt 2153 , nie dokonywałem w nim żadnych zmian.
    Płytki kupiłem nie z lenistwa, lecz z obawy ze pomyle cos przy malowaniu scieżek, ponieważ nie posiadam drukarki laserowej.

    Obudowa:
    Jako obudowę użyłem resztki wzmacniacza Yamahy
    Wzmacniacz dostałem bez płyty głównej wiec nie było szansy na uratowanie go.

    Przedwzmacniacz:
    Jest to sterofoniczny aktywny regulator barwy tonu firmy NORD ELEKTRONIK NE092. Jest on oparty na wzmacniaczu operacyjnym TL084.
    Do regulacji głośności służy potencjometr ALPS 2x 100Kb.
    Przedwzmacniacz został tak przerobiony żeby była możliwość regulowania wyłącznie tonów niskich i wysokich. Poprawiono regulację tonów niskich, bo jak lecz wiadomo nie działała ona prawidłowo.

    Koszta:
    TDA 7294- 13zł szt.
    Płytki- 7zł szt.
    Trafo- 0zł (z Philipsa)
    Przedwzmacniacz- 0zł (dostałem od kumpla, nie podobała mu sie regulacja niskich tonów)
    Drobiazgi- 40-50zł
    Radiator- 0zł (z Philipsa)
    Obudowa-0zł.
    Kondensatory i mostek prostowniczy- 0zł
    RAZEM: ok zł. 90-100zl.

    Postanowiłem odpowiedzieć na pytania które by najprawdopodobniej padły:
    -kable od potencjometrów przedwzmacniacza nie zbierają żadnych "śmieci"
    -Kable które szły od końcówek mocy do zabezpieczenia przed DC zostały wymienione na 2x2.5mm
    -Dioda w gałce od głośności w rzeczywistości świeci słabiej i nie razi w oczy
    -Przedni panel został już cały pomalowany i nie prześwituje juz metal jak na zdjeciu.

    Plany na przyszłość:
    -Wymienić TDA 7294 na Holton 200.
    -Wymienić przedwzmacniacz
    -Wymienić transformator (już w drodze)
    -Zrobić przełącznik zródeł sygnału.

    Wzmacniaczem napędzam kolumienki DIY na STX-ach które opublikuje niebawem.

    Pozdrawiam Piotr426.

    Wzmacniacz TDA7294 by Piotr426 Wzmacniacz TDA7294 by Piotr426 Wzmacniacz TDA7294 by Piotr426 Wzmacniacz TDA7294 by Piotr426
    Wzmacniacz TDA7294 by Piotr426 Wzmacniacz TDA7294 by Piotr426 Wzmacniacz TDA7294 by Piotr426 Wzmacniacz TDA7294 by Piotr426 Wzmacniacz TDA7294 by Piotr426


    Fajne!
  • #2 22 Gru 2009 23:00
    maupa213
    Poziom 12  

    Witam!
    Coś do czego mógłbym się przyczepić to: filtracja 18400uF, tu wystarczy na cały wzmacniacz 3300uF na stronę, napięcie za mostkiem - 41V DC. Ździebko za dużo jak na tą konstrukcję, ja podaję 2x 32V DC i oddaje pełną moc tzn. 70W, zaś przy dobrym chłodzeniu, a widzę, że masz takowe to pociśniesz około 85W, ale temperatura będzie nie mała, choć tej kości to niezbyt przeszkadza (sprawdziłem, zmierzyłem - moc sinus, chyba 1khz jak się nie mylę). Ale żeby było ciekawiej wstaw tam TDA7293 odda do 100W przy tym napięciu w 4ohm. Chociaż jeśli mówisz, że wstawisz Holtonika 200 to da radę, ale jak chcesz wstawić 2 sztuki, to koniecznie zmień transformator na mocniejsze, bo widzę, że końcówka 270W hybryda. Transformator ma jakieś 360-380W, a to jednak za mało, wstaw (jak już będzie holton) 420-450W i zmniejsz filtrację bo się kondensatory zmarnują. Wystarczy po 4700 do 10000uF na stronę, nie więcej. A poza tym nawet ładna obudowa, tylko przyciemnij tą diodę w gałce, albo wstaw matową, ponieważ się rzuca w oczy. Wesołych Świąt

  • #3 22 Gru 2009 23:20
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery

    No cóż, kupiłeś gotowca, poskładałeś do kupy z częściami które miałeś, włożyłeś w obudowę i gotowe.. Jakiś panel by pasował chyba, przynajmniej mi się tak wydaje ale to chyba od gustu zależy.. Ważne że działa, z pewnością da się to zrobić sporo taniej..

  • #4 23 Gru 2009 09:32
    Usunięty
  • #5 23 Gru 2009 13:04
    __FlyMan__
    Poziom 21  

    Całość to gotowiec. I myślę czy nie wydajniej by działał radiator gdyby końcówki były by dalej do siebie ???

  • #6 23 Gru 2009 13:14
    Ekolog
    Poziom 12  

    Szczerze mówiąc to w tym przypadku nie można się czepiać o te gotowe płytki, jeśli chłopak mówi że mogło by pójść coś nie tak to po co miał by się później z tym męczyć choć z drugiej strony płytka nie jest tak bardzo skomplikowana, ja pod lampy rysowałem płytki markerem :) Jak się nie mylę to kiedyś w katalogu widziałem że ten tda ma +-40V max no ale jak działa to dobrze :) a na tej filtracji to myślę że chwilę po wyłączeniu z gniazdka jeszcze gra :D

  • #7 23 Gru 2009 15:20
    __FlyMan__
    Poziom 21  

    A przy temperaturze wzmacniacz traci na mocy???

  • #8 23 Gru 2009 15:21
    Piotre255
    Poziom 17  

    Hmm.. nie bardzo jest tu co oceniać, Kupiony kit, włożony w gotową obudowę po innym wzmacniaczu i to jeszcze koszt budowy dość wysoki jak na taką konstrukcję.. Ale za chęci plus, następnym razem nie kupuj kitów tylko sam się przyłóż, zobaczysz jaka wtedy jest satysfakcja jak się uda..
    ps
    Do tego Typu konstrukcji jest osobny dział DIY Akustyka.
    pozdrawiam

  • #9 23 Gru 2009 15:59
    piotr426
    Poziom 11  

    Myślę ze nie ma potrzeby oddalenia od siebie końcówek mocy, ponieważ po około godziny grania na 75% głośności radiator jest ciepły ale nie parzy. Wzmacniacz nie traci mocy po rozgrzaniu. Głośniki nie grają jeszcze po wyłączeniu zasilania, ponieważ zabezpieczenie przed DC ma także funkcje szybkiego odlączenia glośników.
    Następne płytki do Holtona 200 juz mam zamiar wykonać samemu ;-).
    Pozdrawiam. Wesołych świąt.

  • #10 23 Gru 2009 23:36
    traax
    Poziom 20  

    poprawka;p panowie, TDA7294 max 50V ale to wartość zabójcza, a krytyczna 45V

  • #11 24 Gru 2009 00:43
    arek59
    Poziom 29  

    Wzmacniacz ładnie wykonany jak na swoje potrzeby. Filtracja jest trochę duża ale jakoś obejdzie. Nie lepiej było by się zastanowić odrazu nad holtonem 200 niż pakować tego TDA?
    :arrow: maupa213
    Transformator nie musi być koniecznie wymieniany w przypadku wymiany na holtona 200, poprostu autor nie musi wykozystywać pełnej mocy wzmacniacza o ile jest używany w domowych warunkach. Zalezy od woli autora, będzie chciał więcej cisnąć mocy to wymieni.
    :arrow: traax
    Nie zgadzam się z tymi napięciami. TDA7294 wytrzymuje max napięcie w spoczynku 2x40V DC (bezpiecznie) i podczas pracy do 2x35V DC dla 8R i 2x30V dla 4R. Wartości podałem jako bezpieczne, nie mówię o żyłowaniu końcówki że się wyciśnie 110% mocy kosztem zniekształceń. Te napięcia co podał kolega to może pomylił z TDA7293.

  • #12 24 Gru 2009 09:23
    traax
    Poziom 20  

    ja podałem napięcia krytyczne ;d nie testowałem w takich warunkach, wiem że takie parametry są w nocie katalogowej. Mam mostek tda w Subwooferze który chodzi przy napięciu 40V, nic się jak narazie od roku z nim nie dzieje, Tylko ze przy 80% mocy trzeba było go chyba ciekłym azotem chłodzić ;p Pozdrawiam Wesołych Świąt !

  • #13 24 Gru 2009 10:30
    piotr426
    Poziom 11  

    Witam. Z początku myślałem ze TDA7294 i te 70w mocy mi wystarczy, a jak wiadomo apetyt rośnie w miarę jedzenia ;d. Panowie jak myślicie ile wat ma ten transformator??

  • #14 24 Gru 2009 11:22
    DaKKi
    Poziom 16  

    Podaj przekrój rdzenia.
    Moc transformatora:
    S=1,25 * pierwiastek z mocy
    Gdzie S to przekrój rdzenia w cm2.

  • #15 24 Gru 2009 12:39
    Żychw@
    Poziom 16  

    :arrow: Piotr426:
    1. Mi ten sam TDA padł przy tym samym zasilaniu, po dosłownie paru minutach. Więc radzę uważać...Naprawdę.
    2. Mógłbyś podać schemat PO MODYFIKACJI NE092? Byłbym wdzięczny.
    3. Z tą filtracją jedyny problem jest taki, że jak już napisał kolega Maupa213 te kondy się po prostu marnują, szkoda ich tutaj, bo nic nie wnoszą, a z tego co pamiętam to są dość drogie. Kiedyś będziesz potrzebował takich i kupisz je drugi raz (mając je tutaj dosłownie zbędne).
    4. W sumie to nieźle Ci to wszystko wyszło, ale powiedz...Po co robiłeś ten wzmak, skoro już wiesz, że chcesz wprowadzić w nim aż tyle zmian?

    :arrow: Reszta: A dlaczego Panowie mówicie, że nie ma co oceniać bo kity kupił? Jak by nie kupił to by miał niecałą 1h więcej roboty i wtedy byście go oceniali bo by sam płytkę zrobił?

    Wesołych świąt!

  • #16 24 Gru 2009 15:06
    piotr426
    Poziom 11  

    Żychw@
    U mnie ten wzmacniacz chodzi juz jakieś 4-5 miesięcy i na razie bez awarii. Właśnie z obaw ze może nastąpić uszkodzenie TDA zrobiłem zabezpieczenie przed DC na wyjściu. Schematu nie posiadam ale mam wykaz co trzeba zmienić i postaram sie go jutro wrzucić. Początkowo wzmacniacz spełniał swoje zadanie jak napędzał małe kolumienki od wieży. Teraz gdy zrobiłem sobie kolumny na STX-ach to TDA lekko sie poci, i brakuje mu mocy przy głośniejszym graniu, a kolumny są wykonane na głośnikach raczej wszystkim znane (GDN 22-140-8SCX, GDM 14-150-8SCX, GDWK 10-200-8 PJ)

  • #17 24 Gru 2009 15:35
    Kamuś
    Poziom 16  

    Witam.

    Czy mógłby się kolega podzielić schematem, oraz wzorem płytki pod zabezpieczenie przed DC ?

    Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt!

  • #19 24 Gru 2009 18:56
    biz69
    Poziom 10  

    ja miałem takiego tda przy zasilaniu bez sygnały +/-47V i tylko się podgrzał troszkę jak z 24h pograł tak cicho:D

  • #21 26 Gru 2009 20:36
    Futrzaczek
    Admin Grupy Retro

    maupa213 napisał:
    Witam!
    Coś do czego mógłbym się przyczepić to: filtracja 18400uF, tu wystarczy na cały wzmacniacz 3300uF na stronę

    Lecz dzięki takiej baterii kondensatorów można uzyskać coś na kształt przyzwoitego dźwięku z tego badziewiaczka. Posunięcie całkiem rozsądne.

  • #22 28 Gru 2009 14:31
    MITIW
    Poziom 15  

    Bardzo ładna konstrukcja. Jakiej wartości należałoby zastosować bezpieczniki na liniach zasilających za kondensatorami dla jednej takiej końcówki??

  • #23 29 Gru 2009 01:01
    Żychw@
    Poziom 16  

    :arrow: MITIW : 6,3 A

    :arrow: badworm: Bo np ja chciałbym to zobaczyć.

  • #24 30 Gru 2009 21:33
    cobras
    Poziom 13  

    Ładnie wygląda i chyba nieźle brzmi, a swoją drogą jakie to teraz proste zbudować wzmacniacz :) . Oczywiście wszystko na początku jest trudne zanim stanie się proste. Pozdrawiam i życzę więcej samodzielności.

  • #25 24 Kwi 2010 00:08
    norekdreadzik87
    Poziom 15  

    Zmień R5 i R5', R8 i R8' na 11k, potencjometr P1 na 100k, C6 i C6' na 47nF, a ten 220 nF na wejściu może zostać bez zmian. Ja Mam tylko regulacje tonów wysokich i niskich i zamiast potencjometru od tonów niskich mam wstawione rezystory po 220k. Scieżke na płytce ktora dochodzi do 11 nózki i dolutowalem tam przewód ktory podlaczymy do ujemnej czesci zasilania. Dzieki tej modyfikacji mozna zasilic układ napieciem symetrycznym. Ja zasilam go +12 i -12.
    to co pogrubione - czy na pewno tak nalezy zrobic?

  • #27 25 Kwi 2010 12:55
    norekdreadzik87
    Poziom 15  

    Ja mam pytanie... Bo chcialem wlasnie zrobic tak jak Piotr, z tym ze uzyc tego korektora do wzmacniacza sluchawkowego AVT1024B. Podlaczylem wstepnie dla proby i okazalo sie ze pogorszyla sie jakosc dzwieku i na dodatek pojawily sie szumy... Nie wiem dlaczego i przez co... Moze ktos mi pomoc? Aha i w niedlugim czasie przerobie ten korektor na 2pasmowy

  • #28 18 Cze 2010 21:51
    saikomiki
    Poziom 11  

    Moim zdaniem pojemności w zasilaczu nigdy za mało :D

    Napięcie zasilające do NE092 dałeś (po modyfikacji) +12V i -12V - stabilizowane?

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme