X

jakie rury do nowej instalacji co

19 Jan 2010 08:43 TOTomOzga
  • #1 19 Jan 2010 08:43
    TomOzga
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam !
    Mam pytanie . Jakie jest teraz najlepsze rozwiązanie przy zakładaniu nowej instalacji co (piec na paliwo stałe). Chodzi mi o to jakie najlepsze rury ,czy miedziane ,czy jakieś inne? Chodzi mi również o cenę!
    Pozdrawiam
  • #2 19 Jan 2010 11:10
    bajtpphu
    Level 14  
    Helpful post? (+2)
    Najlepsze miedziane, bo gdyby regulator na kotle nie zadziałał tak jak trzeba to po przekroczeniu temperatury miedzianym nic się nie stanie, a plastikowe się zdeformują , szczególnie te wiszące na ścianach.
  • #3 19 Jan 2010 23:27
    William Bonawentura
    Level 31  
    Helpful post? (+2)
    TomOzga wrote:
    Jakie jest teraz najlepsze rozwiązanie przy zakładaniu nowej instalacji co (piec na paliwo stałe).


    Najlepsze są rury stalowe.
  • #4 20 Jan 2010 06:18
    TomOzga
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (+2)
    Stalowe?
    Dlaczego stalowe?
  • #5 20 Jan 2010 07:12
    William Bonawentura
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    TomOzga wrote:
    Stalowe? Dlaczego stalowe?


    Bo nie ulegają wypłukaniu na kolankach jak miedź. Są bardzo trwałe (instalacje z przed wojny pracują do dziś), zrobisz nimi instalację grawitacyjną taniej niż miedzią.
  • #6 20 Jan 2010 08:18
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze
    Helpful post? (0)
    A najlepiej - stal spawana
  • #7 20 Jan 2010 12:28
    Franc_ms
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    :D oj tak.
  • #8 23 Jan 2010 23:02
    leggol
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Do centralnego stalowe? Odradzam szybko ulegają korozji i obrastają kamieniem, mają mniejszą średnicę niż miedziane, są od nich cięższe. Jeżeli chodzi o to czy zamknięty czy otwarty układ, to raczej ten zamknięty ma większą sprawność, a dodatkowo dostaje się do niego mniej niepożądanego powietrza. Jeżeli chodzi o koszty to cenowo wygląda to podobnie.
  • #9 24 Jan 2010 10:39
    DjAmos
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    do rozdzielaczy stal, a potem od rozdzielczy przejscie na uponora, alu pexa
  • #10 24 Jan 2010 11:11
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze
    Helpful post? (+1)
    leggol wrote:
    Odradzam szybko ulegają korozji i obrastają kamieniem, mają mniejszą średnicę niż miedziane, są od nich cięższe.


    Są instalacje stalowe, które pracują coś ok 100 lat i nic
    Jeżeli układ zamkniemy, ale tylko po stronie grzejników i zasilimy go z inhibitorem.... wow, kupa lat. Ważne, żeby nie zmieniać wody. Kamień? Po przekroczeniu określonej przez fizykę temperatury zawsze się będzie odkładał.
  • #11 24 Jan 2010 11:27
    MarudaP
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Mam stalowe rury ponad 35 lat. Modyfikacje dotyczą tylko wejść i wyjść. Wewnątrz rur stalowych widać (podczas przeróbek) cieniutką warstewkę czarnego czegoś.
  • #12 24 Jan 2010 11:37
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze
    Helpful post? (0)
    MarudaP wrote:
    Mam stalowe rury ponad 35 lat. Modyfikacje dotyczą tylko wejść i wyjść. Wewnątrz rur stalowych widać (podczas przeróbek) cieniutką warstewkę czarnego czegoś.


    To "czarne coś" to nic groźnego
    Rury stalowe mają jedną wadę: nie każdy umie nad nimi zapanować podczas montażu, np spawanie. Jest już nas niewielu - zawód upadający, powinien znajdować się pod ochroną prawną "Jasiu, wężykiem, wężykiem"
  • #13 25 Jan 2010 18:12
    michcio
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Jak zastosuje się miedź, ale z kręgu, na rozdzielaczach (każdy grzejnik bezpośrednio do rozdzielacza) to raczej nie powinno być problemu wypłukiwania kolan (bo nie ma kolan :) ) zakładając, że rury układamy łagodnymi łukami. Chyba, że się mylę...

    Lepszy chyba będzie układ zamknięty, tylko przy kotle na paliwo stałe wymagany jest kocioł z wężownicą schładzającą, inaczej instalacja może wybuchnąć w razie zagotowania się wody.
    Ale grzejniki (stalowe) tak szybko nie zardzewieją. No chyba, że aluminowe. Ale wtedy dochodzi problem miedzi i aluminium w jednym układzie.
  • #14 27 Jan 2010 08:08
    janusz gajda
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Sorrki z innej beczki , jakie planujesz grzejniki i napisz coś więcej o piecu , czy ręczny- wielopaliwowy , czy z nadmuchem na groszek itp. Co to za budynek (nowy czy już zamieszkały.
  • #15 27 Jan 2010 08:44
    andrzej lukaszewicz
    Level 36  
    Helpful post? (0)
    TomOzga wrote:
    Witam !
    Mam pytanie . Jakie jest teraz najlepsze rozwiązanie przy zakładaniu nowej instalacji co (piec na paliwo stałe). Chodzi mi o to jakie najlepsze rury ,czy miedziane ,czy jakieś inne? Chodzi mi również o cenę!
    Pozdrawiam

    Wszystkie materiały mają swoje wady i zalety. I wszystko można zchrzanić i zrobić dobrze. Zrobiłem ostatnio instalację całkowicie z PEXa ( oczywiście przy kotle stałopalnym stal i miedź +wymiennik). Podejścia do rozdzielaczy PEX25mm, podłogówka , grzejniki, woda zimna/ciepła PEX 16- wszystkie połączenia dostępne- bez lączeń pod posadzką tynkiem itp ( z malutkimi wyjątkami, ale wiadomo gdzie sa,- zdjęcia) łacznie ok 800mb rury. Spróbój to zrobić w miedzi, to zbanktutujesz...
    U mnie w domu o pow 220m2 wszystko oprócz "kotłowni" gazowej mam w PEX-ie (1200mb). Nie ma pronlemów z korozją elektrochemiczną przy łączeniu różnych metali ( miedź i aluminiowe grzejniki). PeX ma najlepszy stosunek jakości do ceny, choć trzeba być swiadomym jego wad i ograniczeń.

    Pozornie lepsza miedź z wieloma lutami i jeszcze źle zabezpieczonymi(otulonymi) w betonie/tynku (niestety bardzo częste - niedopuszczalne przypadki błędów) może okazać się dużo bardziej awaryjna.
    Teraz przy tylu rodzajach technologii nie ma jasnej odpowiedzi, która lepsza- trzeba wiedzieć co sie robi...i zrobic dobrze.
    Za mało podałeś danych co do Twojej instalacji
  • #16 27 Jan 2010 09:18
    janusz gajda
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    [quote="andrzej lukaszewicz"][quote="TomOzga"]Witam !
    Zrobiłem ostatnio instalację całkowicie z PEXa ( oczywiście przy kotle stałopalnym stal i miedź +wymiennik). Podejścia do rozdzielaczy PEX25mm, podłogówka , grzejniki, woda zimna/ciepła PEX 16- wszystkie połączenia dostępne- bez lączeń pod posadzką tynkiem itp ( z malutkimi wyjątkami, ale wiadomo gdzie sa,- zdjęcia) łacznie ok 800mb rury. Spróbój to zrobić w miedzi, to zbanktutujesz...

    Wszystko cacy , ale powiec jak zabezpieczyłeś przed zanikiem prądu, bo rozumiem ,że bez prądu , ani wymiennik ani pex nie pomoże , bo głowną zatetą kotłów stołopaliwowych jest to że mogą pracować bez prądu. (tak na czasie)
  • #17 27 Jan 2010 09:23
    andrzej lukaszewicz
    Level 36  
    Helpful post? (0)
    Kocioł jest z podajnikiem i wentylatorem, więc przy zaniku wygasa, a obieg kotła instalacja otwarta.
  • #18 30 Jan 2010 22:49
    janusz gajda
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Możesz jeszcze zastosować rury stalowe nowego typu tz. zaciskowe , chodzi o to są wytrzymałe na temperaturę do 120C , oraz są zewnętrznie ocynkowane , chodziaż z calej gamy rur "kształtki " będą pewnie droższe od pex-u i miedzi , ale są łaczone na zimno tz. poprzez zaciskanie odpowiednich złączek, bez spawania po kątach, lutowania palnikiem z zaciekającym lutem etc. Wybór należy do ciebie.
  • #19 30 Jan 2010 23:40
    andrzej lukaszewicz
    Level 36  
    Helpful post? (0)
    [quote="janusz gajda"][quote="andrzej lukaszewicz"]
    TomOzga wrote:
    bo głowną zatetą kotłów stołopaliwowych jest to że mogą pracować bez prądu. (tak na czasie)


    Kolego, zadziała bez prądu z zachowanie grubych przekrojów, i odpowiednich spadków, a kto chce mieć grube rury i piony na widoku w salonie?

    Nowocześnie i elegancko i ekonomicznie ( podłogówka) , to niestety tylko z prądem...

    Ja 10 lat temu zakładałem w swoim domu PEXa , to widziałem głupie uśmieszki na twarzach tych , co się "znali na rzeczy" i do dziś nie ma żadnego problemu, z tym materiałem. Należy jednak uważać na taniznę chińską , szczególnie na złaczki z parciejącymi uszczelkami juz w sklepie...
    Ale tak jest ze wszystkimi materiałami, np rura stalowa w ocynku dostępna w sklepach jest tak cienka, ze wydaje się, ze 1/2" to 3/8....i po lekkim nagięciu peka gwintowany króciec rury i zostaje w kształtce.
  • #20 01 Feb 2010 12:45
    janusz gajda
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Temat jest szeroki jak Amazonka , a długi jak Nil. I nie ma się o co śpierać, ponieważ nie wiemy co autor postu potrzebuje , jego pytanie jest gatunku "chcę kupić samochód , poradźcie jaki wybrać" Sam mam w domu dwa obiegi grzewcze:

    jeden ogrzewajacy parter i piwnice z kotłem węglowym i starym gazowym (bez prądu) ze stalowymi rurami i żeliwnymi grzejnikami , chodzący w układzie grawitacyjnym otwartym , rury w piwnicy i ścianach.

    drugi na piętrze z kotłem gazowym 2 funkcyjnym Izotwinem , rozdzielaczem i rurami pex prowadzonymi w posadzce do grzejników płytowych. Pomiedzy rozdzielaczem a kotłem mam rury stalowe.

    Wadami pierwszego układu jest wspomniana bezwładność , jak się nagrzeją grzejniki , to oczywiście są ciepłe , nawet jak się zamkną zawory (RTD-G).

    Natomiast przy drugim miałem tylko jedną awarię, jak padł termostat w kotle i zamiast 75 na instalacje poszło 95 to rozszczelniły się złączki na peksie przy rozdzielaczu , spadło ciśnienie i kocioł się wyłączył.

    Reasumując: Jak układ jest wykonany z głową i inwestor nie oszczedza na materiałach i zabezpieczeniach , to może działać i 50 lat bezawaryjnie.

    Dodano po 28 [minuty]:


    Ale tak jest ze wszystkimi materiałami, np rura stalowa w ocynku dostępna w sklepach jest tak cienka, ze wydaje się, ze 1/2" to 3/8....i po lekkim nagięciu peka gwintowany króciec rury i zostaje w kształtce.[/quote]

    Piasałem o rurach stalowych ocynkowanych łaczonych zaciskowo , np. firmy Sahra , które są ocynkowane tylko zewnętrznie ,oczywiście są tam jeszcze miedziane i ze stali nierdzewnej .
    Rur stalowych ocynkowanych wewnątrz (popularnych do wody
    ) nie powinno się stosować w układach CO zgodnie z [i]Warunki techniczne wykonania i odbioru instalacji ogrzewczych COBRTI zeszyt 6 tab1 "w instalacjach ogrzewczych zabrania się stosowania stali weglowej zwykłej ocynkowanej"
  • #21 02 Feb 2010 16:47
    leggol
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Czytając różne wypowiedzi postanowiłem jeszcze raz zabrać głos. Co do rur PEXa czy też innych plastikach mam jedno zdanie, do zimnej wody mogą być, natomiast przy ciepłej jest z nimi więcej problemów ( choć by wspomniane rozszczelnienie przy defekcie termostatu , rozszerzalność, mniejsza odporność na uszkodzenia mechaniczne takie jak przypadkowe uderzenie ) rury metalowe (stalowe, miedziane ) na pewno są na te czynniki bardziej odporne.
    - Co do cen to przy instalacjach z małą liczbą złączek plastiki będą tańsze, inaczej zaczyna to wyglądać przy powiedzmy kilku metrach rur i kilku lub kilkunastu punktach. -Co do różnicy pomiędzy układem otwartym a zamkniętym, to ten drugi jest bezapelacyjnie lepszym bo powszechnie wiadomo iż przez otwarty układ jest większe parowanie i więcej dostaje się powietrza do układu. Trzeba tu zaznaczyć że nie ma ty miejsca na fuszery, czyli mowa tu o odpowiednio dobranych rurach przy piecu oraz odpowiednich zaworach bezpieczeństwa, choć przy układzie otwartym również może dojść do wybuchu jeśli zastosuje się zbyt małą rurę bezpieczeństwa(wznośną).
    -Co do różnic między grawitacyjnym a wymuszonym, grawitacyjny obieg jest przestarzałą technologią, bo wymaga zastosowania większych średnic rur i otulin (kiedyś panowało takie przeświadczenie że rury dodatkowo ogrzewają, dziś jest to nie dopuszczalne szczególnie przy nowoczesnych grzejnikach nawiewnych) , oraz niepotrzebnym grzaniu dużej ilości wody.
    Na koniec dodam że prawidłowo wykonany układ będzie bezpieczny nawet przy braku prądu na pompie. Osobiście u siebie zamontowałem ogrzewanie gazowe i brak prądu po prostu wyłącza cały układ, jednak coraz częściej mam przerwy w dopływie prądu, więc postanowiłem temu zaradzić. Kupiłem przetwornicę ( za 60zł ) z 12v na 220v i gdy wyłączają prąd, podłączam piec do akumulatora samochodowego.
  • #22 02 Feb 2010 22:15
    cowodkan.pl
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Kilka kwestii

    1. Teoretycznie miedzi w otwartej instalacji stosować nie można - dostęp tlenu - korozja. Jednak większość instalacji z kotłem na paliwo stałe pracuje z miedzią... życie. informacja m.in. Polska Korporacja Promocji Miedzi SA we Wrocławiu

    2. Ważny jest portfel, rodzaj kotła oraz priorytety. Trzeba się zastanowić czy chcemy mieć instalację pochowaną czy nie, czy w ścianach czy w posadzkach...
    Oraz co ważne czy w przyszłości nie będzie innego kotła - na olej lub gaz.

    3. Na wszystko jest rozwiązanie - tylko koszty...


    Zabezpieczenie przed nadmierną temperaturą:

    1. regulacja kotła - regulator klapy powietrza (ciągu), regulator temperatury z wentylatorem;
    2. zawór otwierający się przy 90st a przy 95 na ful z czujnikiem temperatury na kapilarze czujący temp. kotła. Może się otworzyć (jak zamontujemy) na połączeniu zasilania i powrotu z grzejników przed pompą. Pompa podessie wówczas część wody z powrotu i obniży się temperatura zasilania grzejników - czyli wody wpływającej do rur.
    3. Zwykły regulator - czujnik temperatury on off, który wyłączy pompę przy przekroczeniu określonej temperatury.
    4. Nadwyżkę ciepła nawet przy braku prądu możemy skierować grawitacyjnie do podgrzewacza wody - tu mały haczyk. Opiszę na zapytanie. Grawitacyjnie musi płynąć dużą średnicą a pompowo małą. Robię to ale dużo pisania w tym miejscu.
    5. Często mówi się o wymiennikach - tu dodatkowa pompa,filtr,naczynie iśnieniowe, manometr, zawór bezpieczeństwa, złączki, zawory odcinające i serwisowe (do płukania-odkamieniania) + odkamienianie tak max raz na trzy lata za 200-300 zł. Akcja prawidłowego montażu ok 1000zł i zużucie prądu przez dodatkową pompę i serwis.... Brak prawidłowego montażu umożliwiającego bezproblemowe odkamienianie - droższy serwis! Uwaga na częste oszustwa na mocy wymiennika - podają przy różnych temperaturach! Patrzeć na dane techniczne i porównać przy tych samych parametrach najlepiej z katalogów.
    Ale wymiennik może się przydać przy dołączeniu potem koła gazowego.

    Uwaga! Kocioł i tak musi pracować w przewidzianym przez producenta zakresie temp. czyli najczęściej max 95st. Potem brak gwarancji w zasadzie na wszystko.
    Tak więc trzeba zastosować regulację i zabezpieczenia.

    Proszę, wskaż priorytety a doradzę. Oczywiście opisz kotłownię- co ma być i jak działać tzn wymagania a nie rozwiązania i czy będzie podłogówka.
  • #23 03 Feb 2010 20:34
    kho
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    podzielam zdanie, że do instalacji C.O najlepsza jest ,,stal czarna'' i w dodatku wszystko spawane gazami.
    Dodatkowym atutem jest to, że przy zastosowaniu większych średnic na ,,pionach'' mamy gwarancję obiegu grawitacyjnego ( bez obaw czy mamy prąd czy nie )

    Lecz jak wszystko ma swoje minusy -
    - większa średnica rur - więcej wody do ogrzania ( strata opału, ale wolniejsze wychładzanie instalacji C.O )
    - instalacja spawana - może być problem z pewnymi przeróbkami instalacji ( lecz nie dla wszystkich może być to problem )

    Miedziana instalacja jaki alu-pex również ma swoje zalety i wady.

    Lecz mimo wszystko popieram stare i sprawdzone instalacje z rur czarnych i połączenia spawane.

    Pozdrawiam.
  • #24 03 Feb 2010 22:04
    Jarek68
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    A u mnie jest instalacja co z rur ocynkowanych wewnętrznie i skręcanych na kształtki, grzejniki żeliwne i obecnie ma około 40 lat :-) 5 lat temu był wymieniany piec na paliwo stałe ponieważ spawy po 35 latach eksploatacji pieca się spaliły a blacha nie :-) Nie dało się ponownie pospawać blacha tak się nawęgliła że spaw się nie chciał trzymać :-( Przy montażu nowego pieca trzeba było trochę poprzerabiać i okazało się że bez problemu można wszystko rozkręcić a na rurach w środku jest cieniutki rudawy nalot po starciu go palcem pod spodem widać czystą warstwę cynku :-) Układ otwarty grawitacyjny a woda nigdy nie zmieniana tylko uzupełniana i tylko deszczówką odstaną :-)
  • #25 03 Feb 2010 22:21
    kho
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Jarek68 wrote:
    5 lat temu był wymieniany piec na paliwo stałe ponieważ spawy po 35 latach eksploatacji pieca się spaliły a blacha nie :-) Nie dało się ponownie pospawać blacha tak się nawęgliła że spaw się nie chciał trzymać


    Jestem pełen podziwu, że piec tyle wytrzymał.
    Ja miałem max 12 lat, i nadawał się tylko na złom.
    Układ miałem grawitacyjny.

    Pozdrawiam:D:
  • #26 05 Feb 2010 22:48
    ogi4
    Level 16  
    Helpful post? (+1)
    Zapamiętajcie raz na zawsze że korozja rur stalowych występuje tylko gdy jest bez wody . Woda jest izolatorem od korozji .Czarny osad na wewnętrznej stronie to tzw. film czyli pełny izolator. Rury stalowe korodują od zewnątrz np. w ubikacji lub łazience. Co do miedzi wypłukiwanie na kolanach występuje tylko na wodzie wodociągowej przy bardzo dużych przepływach i zawirowaniach na żle obciętych końcach rur.tj. z zendrą. Następuje zjawisko wylizywania miejscowego w miejscu uderzenia wody z dużą prędkością .

    Pozdrawiam
  • #27 06 Feb 2010 06:00
    kho
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    ogi4 wrote:
    Zapamiętajcie raz na zawsze że korozja rur stalowych występuje tylko gdy jest bez wody . Woda jest izolatorem od korozji .Czarny osad na wewnętrznej stronie to tzw. film czyli pełny izolator. Rury stalowe korodują od zewnątrz np. w ubikacji lub łazience..........

    Pozdrawiam


    Witam.

    Ja to osobiście do końca z tym bym się nie zgodził co kolega napisał, bowiem przy układzie otwartym, woda w naczyniu wyrównawczym zostaje napowietrzana i przez obieg grawitacyjny, bądź wymuszony trafia do całej instalacji.

    Owszem nie będzie to taka korozja, która może wystąpić na częściach metalowych wystawionych na działanie wilgoci, wody i powietrza.

    Więc woda nie jest żadnym izolatorem chroniącym przed dostępem powietrza.
    Dla pewności proponuję wlać do szklanki wodę i zostawić ją na jakiś czas - efekt będzie taki, że na ściankach szklanki pojawią się pęcherzyki powietrza.

    Pozdrawiam
  • #28 14 Feb 2010 19:47
    szymonjasiu
    Level 19  
    Helpful post? (+1)
    Zakładam że grzejniki też kupujesz nowe więc układ otwarty odpada. Żaden liczący się producent nie da Ci gwarancji na swoje grzejniki pracujące w układzie otwartym(gwarancja w takim wypadku wiąże się z pewnymi obostrzeniami.)
    Co do instalacji miedzianej jest w chwili obecnej niezasadna ekonomicznie.Dodatkowo czego nikt wcześniej nie wspomniał instlacje miedzianą trzeba wykonać używając łuków a nie kolan(podraża koszty).Kolana miedziane są przeznaczone do wody.
    Dodatkowo musisz zabezpieczyć miedź przed agresywnym działaniem wapna-bardzo dokładnie należy wykonać izolacje .Kocioł stałopalny musisz podłączyć w obiegu otwartym zgodnie ze sztuką(zawór różnicowy, naczynie rozszerzalne itd.).
    Dalej masz dwa wyścia.
    1 Podłączyć układ CO przez wymiennik płytowy.
    Wadą będzie bezwładność układu, konieczność odkamieniania wymiennika , spadek sprawności.Przy dużej mocy kotła musisz zastosować sprzegło hydrauliczne, aby wydłużyć żywotność kotła, uniknąć kondesacji na powrocie itd.
    2 Wydając więcej możesz twój kocioł połączyć z układem poprzez zasobnik buforowy np. 1000l z podwieszonym w środku zasobnikiem CWU 100l (lub więcej w zależności od potrzeb).
    Zasobnik buforowy zastąpi w tym przypadku sprzęgło hydrauliczne.
    Za zasobnikiem możesz podłączyć układ wysokotemperaturowy (grzejniki).
    W rezultacie takiego połączenia Twój kocioł stałopalny będzie pracował cały czas z maksymalną sprawnością(brak strat do komina po wygrzaniu układu).
    Efekt po zakończeniu palenia w kotle bedziesz miał jeszce pare godzin ciepłe grzejniki(przy odpowiednio dobranym buforze).
    Dodatkowo w przyszłości do twojego zasobnik możesz podłączyć , kominek , kocioł gazowy,solar, itp.
    Instalacje za zasobnikiem/wymiennikiem śmiało możesz poprowadzić z rur typu ALUPEX.(dobry producent, mosiężne zaciskowe kształtki np Herz)
    Pamiętaj że ograniczająć nakłady inwestycyjne na tym etapie za wszystko pozornie zaoszczędzone zapłacisz w przyszłości.
    Pozdrawiam
  • #29 14 Feb 2010 20:59
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze
    Helpful post? (0)
    Jest jednak mały problem: gdzie wstawić tak wielki bufor? Zajmuje on ok 2m2 powierzchni
  • #30 14 Feb 2010 21:10
    jekab
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Czytam i mam pytanie. Może ktoś konkretnie odpowie ile więcej wytrzyma dany grzejnik w układzie zamkniętym. Lub inaczej ile prędzej skoroduje w układzie otwartym. Konkretnie jakieś dane może ktoś ma ? Podobno układ zamknięty jest sprawniejszy. Na czym ta większa sprawność ma polegać ? Może ktoś wyjaśni ?
    Poważnie pytam bo konkretów nigdzie nie znalazłem
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products