X
  • #1 21 Jan 2010 13:02
    crazydog
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam.

    Chciałbym podłączyć kuchnie elektryczną Amica wg poniższego schematu:

    Podłączenie kuchni elektrycznej - brak w instalacji PE

    W mieszkaniu w bloku (wielka płyta, koniec lat 70-tych) posiadam miedzianą instalację 230v więc rzecz jasna do podłączenia wykorzystam pierwszą opcję z tabelki. Problem jest taki, iż do mieszkania "wchodzi" przewód dwużyłowy, tak więc nie mam trzeciej żyły: przewodu ochronnego.

    Do kuchenki chciałbym poprowadzić osobny przewód z własnym zabezpieczeniem tylko dla kuchenki. Odprowadzony byłby on od skrzynki bezpieczników wewnątrz mieszkania, wpięty na wejściu skrzynki.

    Jak rozwiązać problem z przewodem ochronnym?? I jakie dać zabezpieczenie?

    Instalacja 3-fazowa nie wchodzi w rachubę, gdyż posiadam licznik przedpłatowy 1-fazowy i niestety musiałby zostać wymieniony, a niestety nowych przedpłatowych w moim mieście nie chcą już zakładać, a dla mnie takie rozwiązanie jest najwygodniejsze.

    Wiem, iż podobne tematy były już poruszane, ale często po kilku odpowiedziach zaczynały się zawiłe dyskusje niestety, ale już obok poruszonego problemu.

    Z góry serdeczne dzięki.
  • #2 21 Jan 2010 13:19
    elpapiotr
    Specjalista elektryk
    Helpful post? (0)
    Witam.

    Problem może być innego typu przy podłączeniu kuchenki według opcji nr 1 - całkowita moc tego urządzenia.
    A Kolega tego nie podał.
  • #3 21 Jan 2010 13:25
    crazydog
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Moc jest dość spora: 9kW.
  • #4 21 Jan 2010 13:45
    maruda2
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Nie sądzę żeby to się dało podłączyć pod jedną fazę w bloku z lat 70, z powodu za małego zabezpieczenia przedlicznikowego oraz za małego przydziału mocy.
    Potrzebna jest nowa instalacja 3 fazowa.
  • #5 21 Jan 2010 13:49
    elpapiotr
    Specjalista elektryk
    Helpful post? (0)
    Witam.

    To daje nam obciążenie całkowite rzędu 40 A, co przy standardowym zasilaniu 1-fazowym do lokalu mieszkalnego, ograniczonego
    zabezpieczeniem przedlicznikowym 25 A nie pozwoli na włączenie całej kuchenki do sieci. Pomiajam fakt przekroju przewodu przed- i zalicznikowego.
  • #6 21 Jan 2010 13:52
    darek_wp
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    maruda2 wrote:
    Nie sądzę żeby to się dało podłączyć pod jedną fazę w bloku z lat 70, z powodu za małego zabezpieczenia przedlicznikowego oraz za małego przydziału mocy.
    Potrzebna jest nowa instalacja 3 fazowa.


    Tego się nie da podłączyć w ten sposób do instalacji 1 fazowej. Sama kuchenka to pobór prawie 40A prądu a gdzie pozostałe odbiorniki energii elektrycznej w mieszkaniu?

    Std w blokach to 25A przed licznikiem czyli 5,75kW - to max na całe mieszkanie.
  • #7 21 Jan 2010 14:10
    crazydog
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    40A to przy maksymalnym wykorzystaniu kuchni, tzn. full piekarnik: rożen, termowentylator, grill; do tego wszystkie pola grzejne kuchni - a to raczej sytuacje rzadkie.

    Zdaję sobie sprawę z tego, że nie będę mógł jednocześnie używać wszystkich urządzeń w kuchni, ale jednoczesne grzanie dwóch - trzech "palników" nie powinno stanowić problemu (moce od. 0,75kW - do max.2,2kW).
  • #8 21 Jan 2010 17:28
    1044571
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Ja zadam koledze pytanie : czy do pionu można podłączyć elektrowóz ( mam na myśli lokomotywę elektryczną) dając odpowiednie zabezpieczenie przedlicznikowe ? Jakie będą efekty, czy pozytywne ?
    Ten sam tekst kieruję do twórcy tematu. Który jest pewien, że do pionu wszystko można podłączyć.
    Jak twórca tematu ma wątpliwości, to niech pójdzie do działu technicznego ZE
    i oni mu powiedzą , czy licznik energii elektrycznej to wytrzyma. Nie mówię o pozostałych elementach instalacji.
    Bronek
  • #9 21 Jan 2010 18:17
    crazydog
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Ale jeśli na przewodzie zasilającym tylko kuchenkę założę osobne zabezpieczenie np. 20A to nie wywali tylko tego bezpiecznika?? Na klatce schodowej jest 25A.
  • #10 21 Jan 2010 21:04
    jakubwaba
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Witam

    Sam mieszkam w bloku z wielkiej płyty w którym niema gazu, posiadam płytę ceramiczną Amica (moc max płyty 6,7kW + piekarnik 2,8kW), zabezpieczenie przedlicznikowe mam 25A, na obwód kuchenki poprowadziłem przewód 3x4mm2 zabezpieczony S301 B20A i jeszcze nie zdarzyło się aby podczas normalnego użytkowania kuchni poleciało zabezpieczenie.
    Oczywiście nie można włączyć wszystkich pól na max ale nie ma takiej potrzeby.
    Co do przewodu PE to w przypadku instalacji w układzie TN-C zastosować zerowanie (połączenie zacisku PE kuchenki z przewodem PEN/zerowym instalacji)
    Pozdrawiam
  • #11 22 Jan 2010 11:53
    cyruss
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    W tak starej i niepewnej (alu) instalacji zerowanie kuchni to stworzenie sobie w kuchni krzesła elektrycznego. Nie piszcie ludzie takich bzdur. W stosowanych wtedy podstawach bezpiecznikowych nie da się tego odpowiednio pewnie połączyć.
    Przede wszystkim trzeba wymienić wlz od pionu do mieszkania na przynajmniej 3x6 mm² i będzie już w domu PE. Do tego nowa rozdzielnia plus bezpieczniki typu tzw. 'S". Bezpieczników przedlicznikowych na większe niż 25A i tak ZE nie pozwoli wymienić. Pozostaje tylko pilnować by nie włączyć jednocześnie więcej niż dwóch grzałek (dwa pola lub pole i piekarnik). U mnie tak chodzi podobna kuchnia na zabezpieczeniu 16A i nigdy nie wybija.
    Wymiana wlz nie jest tak trudna - zwykle leci w szparze między płytą ścienną i sufitową, wystarczy ostrożnie oddłubać gips czy zaprawę.
    Chyba że to jakiś inny system instalacji np z zabezpieczeniami przedlicznikowymi w piwnicy, wtedy trzeba więcej przewodu a i trasa może być inna.
  • #12 22 Jan 2010 12:40
    jakubwaba
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Witam

    Pragnę zauważyć że autor tematu napisał iż posiada MIEDZIANĄ instalację elektryczną w związku z czym nie widzę niebezpieczeństwa w zastosowaniu zerowania.
    Przewód WLZ zasilający mieszkanie napewno jest dostosowany do zabezpieczenia przedlicznikowego więc w przypadku 25A przed licznikiem musi tam być co najmniej przewód 2x4mm2.
    W takim przypadku proponuję od rozdzielnicy mieszkaniowej poprowadzić przewód 3x4mm2 i w rozdzielnicy dokonać rozdziału PEN na PE i N a jako zabezpieczenie obwodu zastosować "S" B20A.

    Pozdrawiam
  • #13 22 Jan 2010 14:53
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    Helpful post? (0)
    jakubwaba wrote:
    a jako zabezpieczenie obwodu zastosować "S" B20A.


    Ale w takim przypadku podłączenia nie wolo dokonywać za pomocą wtyczki i gniazda ogólnego przeznaczenia.

    PS. A co z układem sieci?
  • #14 22 Jan 2010 21:58
    jakubwaba
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    A kto powiedział że można w tym wypadku stosować gniazdo z wtyczką,
    połączenie przewodu kuchenki z instalacją należy dokonać w puszcze za pomocą listwy zaciskowej.
    Autor tematu napisał że posiada instalację dwużyłową, miedzianą w układzie TN-C dlatego też należy dokonać rozdziału PEN na PE i N (TNC-S) w rozdzielnicy i do kuchenki prowadzić już przewód 3x4mm2

    Pozdrawiam
  • #15 18 Mar 2010 18:59
    yekips
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam pozwolę sobie podczepić sie pod temat.

    Podłączyłem kuchenkę elektryczna Boscha ale niestety nie po raz pierwszy spotkałem sie z taka kuchenka i nie załączę bezpieczników do czasu az sie nie upewnię ze zrobiłem to właściwie.

    Kuchenka z płytą 3 fazowa max :9,2 Kw
    przewody wychodzące z kuchenki : brązowy , czarny, szary , żółto-zielony.
    brak zacisku w kuchence do przewodu "N".

    Instalacja doprowadzona 5x 2,5mm2 (wiec zostaje jedynie opcja podłączenia 3f)

    tutaj są zdjęcia wtyczki i zacisków w kuchence.

    Podłączenie kuchni elektrycznej - brak w instalacji PE Podłączenie kuchni elektrycznej - brak w instalacji PE

    I pytanko jak podłączyć ja właściwie i jak ja zabezpieczyć (różnicówka)
  • #16 18 Mar 2010 19:29
    zdzisiek1979
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Niema schematu połączeń ? Powinien być choćby na osłonie przyłącza kuchni

    Dodano po 7 [minuty]:

    Do samej kuchni różnicowe jest niepotrzebna najwyżej nad prądowe na 3fazy moduł i tyle. Może co nieco jest w instrukcji montażu, jakie zabezpieczenie widzi producent.
  • #17 18 Mar 2010 19:42
    yekips
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Niestety nie ma schematu kuchenka jest sprowadzona ze Szwecji i posiada tylko instrukcje użytkową
  • #18 18 Mar 2010 19:54
    zdzisiek1979
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Oglądając zdjęcia to tam nie widzę zacisku N. A tak na boku to jakie ma sterowanie elektronika jakieś wyświetlacze?
  • #19 18 Mar 2010 19:57
    yekips
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    no właśnie chodzi mi o ten zacisk "N"(a raczej jego brak) a co do wyświetlaczy to nie ma żadnych cala kuchenka z przodu to tylko "gałki" do włączania palników i do ustawienia temp. piekarnika.
  • #20 18 Mar 2010 20:14
    zdzisiek1979
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Powiem tak nie jestem pewny na 100% zasugerowałem się jednym schematem teraz i to tak jest na nim :

    Zacisk 1 2 ma mostek i to faza 1
    zacisk 3 4 ma mostek i to faza 2
    zacisk 5 faza 3

    To tak jak u ciebie zasugerowałem się tymi mostkami to typowe podłączenie na siłę a zalecenie jest takie żeby zastosować moduł 3x20A .
  • #21 18 Mar 2010 20:16
    slawekx
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    crazydog wrote:
    Witam.

    Chciałbym podłączyć kuchnie elektryczną Amica wg poniższego schematu:

    Podłączenie kuchni elektrycznej - brak w instalacji PE

    W mieszkaniu w bloku (wielka płyta, koniec lat 70-tych) posiadam miedzianą instalację 230v więc rzecz jasna do podłączenia wykorzystam pierwszą opcję z tabelki. Problem jest taki, iż do mieszkania "wchodzi" przewód dwużyłowy, tak więc nie mam trzeciej żyły: przewodu ochronnego.

    Do kuchenki chciałbym poprowadzić osobny przewód z własnym zabezpieczeniem tylko dla kuchenki. Odprowadzony byłby on od skrzynki bezpieczników wewnątrz mieszkania, wpięty na wejściu skrzynki.
    .
    Jak rozwiązać problem z przewodem ochronnym?? I jakie dać zabezpieczenie?

    Instalacja 3-fazowa nie wchodzi w rachubę, gdyż posiadam licznik przedpłatowy 1-fazowy i niestety musiałby zostać wymieniony, a niestety nowych przedpłatowych w moim mieście nie chcą już zakładać, a dla mnie takie rozwiązanie jest najwygodniejsze.

    Wiem, iż podobne tematy były już poruszane, ale często po kilku odpowiedziach zaczynały się zawiłe dyskusje niestety, ale już obok poruszonego problemu.

    Z góry serdeczne dzięki.




    Panowie rozwiążcie najpierw jedno zadanie bo robią się imieniny u cioci
  • #22 18 Mar 2010 20:20
    yekips
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Tak właśnie podłączyłem (w puszce ) zabezpieczenie dałem 3x20A ale miałem odczucie ze powinienem to jakoś ""dobezpieczyć"" więc wolałem sie upewnić.

    Dzięki za szybką reakcje i odpowiedź


    edit:
    Jak juz wcześniej ktoś pisał musisz podzielić w skrzynce: N na N i PE

    Jeśli ma to być podłączone pod jedna fazę to zabezpieczenie przed licznikowe nie wytrzyma bo masz na pewno 25A
  • #23 18 Mar 2010 20:22
    zdzisiek1979
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Sęk w tym że mogą być różnice między piecami to nie sugeruje się tym schematem mam inny :D
  • #24 18 Mar 2010 20:23
    wojtek60
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Mysle,ze ta kuchenka ma zasilanie dwoma fazami,zaciski 1,2 oraz 3,4.Zacisk 5 to wedlug mnie zero.Zreszta to latwo sprawdzic omomierzem czy jakimkolwiek miernikiem przejscia.

    Popraw pisownię.
    Ü,Ö,Ä,ß To odnosnie literek.Nie mam polskich.
    Forma grzecznosciowa to bedzie : Prosze,popraw pisownie.Chyba ladniej wyglada i nie budzi wspomnien sprzed 89 roku.

    Moderated By Łukasz-O:

    Przypominam, że wszelkie spory załatwiamy przez system PW a nie na forum. To nie jest ściana płaczu i nie miejsce na takie dywagacje. Moderator nie ma obowiązku prosić i błagać, ma natomiast wydawać polecenia, a użytkownik musi się do nich dostosować. Przeczytaj regulamin dla przypomnienia.
    Wracając do pisowni. Czy kolega podczas pisania posta nie widzi po lewej stronie okna Symboli inżynierskich? Tam o ile mi wiadomo są nasze polskie znaki.

  • #25 18 Mar 2010 20:26
    zdzisiek1979
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Pisząc że zasugerowałem się tymi mostkami to miałem na myśli to że na schematach to było tak samo łącznie jak u ciebie, tyle że różni producenci różne patenty:D
  • #26 18 Mar 2010 20:33
    yekips
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Na wtyczce zacisk "N" nie posiadał przewodu a pozostałe przewody maja oznaczenia faz (na wtyczce L1,L2,L3 i PE)
  • #27 18 Mar 2010 20:46
    zdzisiek1979
    Level 35  
    Helpful post? (+1)
    Może Wojtek60 masz racje. Zacisk 5 może być właśnie N :scrambleup:
    Patrze na schemat i w różnych kombinacjach to jest jako N ale właśnie w tej co on ma to jest jako L3. Ciekawe.

    Dodano po 9 [minuty]:

    yekips wrote:
    Na wtyczce zacisk "N" nie posiadał przewodu a pozostałe przewody maja oznaczenia faz (na wtyczce L1,L2,L3 i PE)


    To nie wymaga N typowo idzie na sile. Zaraz dam ten schemat to se sam popatrzysz jak tam jest.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Podłączenie kuchni elektrycznej - brak w instalacji PE

    Albo będziecie pisać po polsku, albo będę musiał pousuwać trochę postów. [retrofood]
  • #28 18 Mar 2010 20:47
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    Helpful post? (0)
    yekips wrote:
    Niestety nie ma schematu kuchenka jest sprowadzona ze Szwecji i posiada tylko instrukcje użytkową


    To najpierw trzeba się dowiedzieć jak wyglądają instalacje w Szwecji. Ja niestety nie wiem.
    W każdym razie nie wiem kto podłączał przewody do kuchenki, ale widać, że zrobiono to mało profesjonalnie: końcówki linek nie są ani pobielone, ani nie zaprasowano końcówek. I styk pewny nie będzie.
  • #29 18 Mar 2010 20:54
    yekips
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Dla jakiej mocy to jest schemat ?

    bo dla podłączenia jakie ja posiadam w tabeli jest przewód 4x4mm2 a ja mam do wykorzystania 5x2,5mm2

    max moc kuchenki to 9,2 Kw czyli na przewód ~ 13A a co za tym idzie 5x2,5mm2 wystarczy

    edycja:
    retrofood wrote:


    To najpierw trzeba się dowiedzieć jak wyglądają instalacje w Szwecji. Ja niestety nie wiem.
    W każdym razie nie wiem kto podłączał przewody do kuchenki, ale widać, że zrobiono to mało profesjonalnie: końcówki linek nie są ani pobielone, ani nie zaprasowano końcówek. I styk pewny nie będzie.

    Kuchenka byla fabrycznie nowa i kabel jest oryginalny
  • #30 18 Mar 2010 21:32
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    Helpful post? (0)
    wojtek60 wrote:
    Mysle,ze ta kuchenka ma zasilanie dwoma fazami,zaciski 1,2 oraz 3,4.Zacisk 5 to wedlug mnie zero.Zreszta to latwo sprawdzic omomierzem czy jakimkolwiek miernikiem przejscia.

    Popraw pisownię.
    Ü,Ö,Ä,ß To odnosnie literek.Nie mam polskich.
    Forma grzecznosciowa to bedzie : Prosze,popraw pisownie.Chyba ladniej wyglada i nie budzi wspomnien sprzed 89 roku.


    Kolego, niczym Cie nie straszyłem, nie pisałem ostrzeżeń, więc użyłem formy takiej, jak jeden kolega do drugiego, bez zamiaru obrażania Ciebie. Jednak skoro jesteś, Kolego, taki obraźliwy, to obiecuję, że więcej nie będę.
    I w takim razie poproszę o pisanie gramatyczne i stosowanie fachowego słownictwa. Żargon nie jest mile widziany. Po kropkach i przecinkach dajemy odstępy. Regulamin forum obowiązuje.
    Takie zasady obowiązywały w pisowni przed 89 rokiem i trwa to nadal.
  Search 4 million + Products
Browse Products