Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj  | Rejestracja  | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc.


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Eksploatacja -> Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc.
Autor
Wiadomość
luke-z
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 278
Miasto: Bielsko-Biała

Post#1 Post autora tematu 21 Sty 2010 20:11   

Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc.


Witam szanownych kolegów.
Od jakiegoś czasu noszę się z zamiarem kupna jakiejś terenówki. Dręczy mnie jednak moja niewiedza na temat napędów w takich samochodach. Jak to z tymi napędami w końcu jest?Niektóre mają stały napęd na wszystkie koła (Niva), niektóre dołączany przód (Vitara I) lub tył (większość SUV`ów). Do tego dochodzi pytanie o mechanizmy różnicowe (centralny, przedni i tylni?) sztywne mosty i blokady tychże elementów. Z góry dziękuje za odpowiedzi, pozdrawiam.
Powrót do góry
   
Mihas66
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 20 Kwi 2008
Posty: 646
Miasto: Lublin

Post#2 21 Sty 2010 21:01   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Nie wiem do czego ci ta terenówka ale jeśli myślisz jak ja czyli chcesz mieć napęd na 4 koła po to aby na mokrej i śliskiej nawierzchni nie mieć problemów z ruszaniem czy też w zimę to niestety pudło, dołączany napęd na 4 koła jest jak dla mnie na asfalcie porażką ponieważ co jak spadnie deszcz to będziesz jeździł na sztywno z tym napędem? co by tu nie ukrywać nowe samochody terenowe są tylko z nazwy terenowe a tak poza tym to ogromne limuzyny które po wjeździe w teren utopią elektronikę na amen łącznie z białą skóra wewnątrz... Jak dla mnie sensowną terenówką na teren jest stary nissan patrol czy frontera lecz nic nie zabije starego uaza... Ale tak prawdę mówiąc jeśli myślisz tak jak ja czyli do śmigania po mieście i w zimie aby nie mieć problemu w zaspach to tylko stały napęd na 4 koła np oparty na sprzęgle haldex które dołącza tylną oś w przypadku wystąpienia poślizgu kół przednich i wtedy dostajemy dosłownego kopa w dupe prz dołączeniu tylnej osi przez komputer lub jak nie lubisz elektroniki to mechaniczny torsen ogólnie rzecz mówiąc zainteresuj się napędem quattro który w koncernie audi/vw występuje pod różnymi nazwami i w różnych wersjach technicznych... Jako ciekawostkę mogę powiedzieć że seryjny haldex z audi jest w stanie przenieść 1500nm a na całą lekturę na jego temat zapraszam do tego tematu http://forum.tdi-tuning.pl/viewtopic.php?t=943
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 21 Sty 2010 21:01   





Powrót do góry
   
luke-z
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 278
Miasto: Bielsko-Biała

Post#3 Post autora tematu 21 Sty 2010 21:47   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Interesuje mnie terenówka do codziennej jazdy po mieście, ale jak przyjdzie ochota, żebym nie utopił się w pierwszej lepszej kałuży (robie czasem wypady w góry i niestety mój Peżot w zimie nie daje rady na zaśnieżonej drodze) Jestem za starymi, sprawdzonymi rozwiązaniami-czyli jak najmniej elektroniki w samochodzie :-) Myślałem najpierw o Nivie (jak ruskie to toporne,ale odporne ;-) ), ale teraz coraz bardziej przekonuje się do starszej Vitary (teściowie mają z `94r i są bardzo zadowoleni) A jak to jest z tym dołączanym przodem.Kolega ma Navare i mówi, że nie powinno się napędu 4x4 używać do jazdy po normalnych drogach (>100km/h?) Dlatego, że nie ma centralnego dyfra?

Dodano po 3 [minuty]:

Frontera chyba trochę ciężkawa i nie ma stałego napędu na wszystkie koła, ale wygląda sympatycznie

Dodano po 17 [minuty]:

Wydaje mi się, że Haldex a Torsen to całkiem inne rozwiązania.
http://grupab.vdclan.com/index.php?option=com_content&task=view&id=57&Itemid=2

Dodano po 4 [minuty]:

Jeśli dobrze wyczytałem, to rozwiązanie ze stałym napędem na 4 koła, wymaga aż 3 mechanizmów różnicowych (przedni, centralny i tylni)
http://grupab.vdclan.com/index.php?option=com_content&task=view&id=64&Itemid=2
Powrót do góry
   
carrot
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 03 Cze 2003
Posty: 4333
Miasto: Kraków

Post#4 22 Sty 2010 13:51   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


W subaru jest stały napęd na 4 koła i kompletnie nie przeszkadza w jeździe po suchym asfalcie, ale ma centralny dyfer, mało z tym zamontowali w nim wiskozę, która się skleja przy dużej różnicy obrotów kół przednich i tylnych
Powrót do góry
   
luke-z
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 278
Miasto: Bielsko-Biała

Post#5 Post autora tematu 22 Sty 2010 15:57   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Właśnie, Subaru to klasyka w dziedzinie napędów 4x4, ale niestety nie wszystkich na takie auto stać :-(

Dodano po 15 [minuty]:

Zastanawia mnie, jak rozwiązany jest napęd w samochodach z dołączaną osią przednią (np. Vitarka I) Czy jest tam zastosowany centralny mechanizm różnicowy? (tak wnioskuje z tekstu->link) Czy też go nie ma i podczas włączenia napędu na obie osie, moment rozdzielany jest 50:50 między przodem a tyłem.

http://dziennik.lowiecki.pl/forum.php?f=12&t=134465&numer=943
Powrót do góry
   
zbychu80
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 25 Gru 2009
Posty: 217

Post#6 22 Sty 2010 16:58   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Przykładowo w Jeppach (Cherokee, Grand Cherokee do 1999 roku) można spotkać następujące układy pracy:

Reduktor 242
1.Napęd klasyczny RWD (na tylne koła)
2.Napęd na obie osie z wykorzystaniem centralnego mechanizmu różnicowego - asfalt, śnieg i inne
3.Napęd na obie osie ze zblokowanym centralnym mechanizmem różnicowym (osie spięte na stałe 50:50) - tylko śnieg, lód, błoto.
4.Napęd na obie osie ze zblokowanym centralnym mechanizmem różnicowym (osie spięte na stałe 50:50) + zredukowanie przełożenia całkowitego 2.72 raza - tylko śnieg, lód, błoto.
5.Luz - obie osie "odpięte" od skrzyni biegów (można holować, testować hamulce na diagnostyce itp.)

Reduktor 249OD
1.Napęd do jazdy normalnej 95% momentu na tył i 5% na przód, w razie uślizgu osi tylnej, sprzęgło wiskozowe zaczyna przekazywać moment do osi przedniej - na każde warunki. Brak centralnego mechanizmu różnicowego.
4.Napęd na obie osie (osie spięte na stałe 50:50) + zredukowanie przełożenia całkowitego 2.72 raza - tylko śnieg, lód, błoto.
3.5.Luz - obie osie "odpięte" od skrzyni biegów (można holować, testować hamulce na diagnostyce itp.)

Reduktor 249:
1. Napęd na obie osie z wykorzystaniem centralnego mechanizmu różnicowego (w razie uślizgu mechanizm jest blokowany sprzęgłem wiskozowym) - asfalt, śnieg i inne
2.Napęd na obie osie z wykorzystaniem centralnego mechanizmu różnicowego (w razie uślizgu mechanizm jest blokowany sprzęgłem wiskozowym) + zredukowanie przełożenia całkowitego 2.72 raza - asfalt śnieg.

W tych samochodach jest jeszcze kilka innych reduktorów do wyboru, prawie wszystkie plug & play. Każdy praktycznie na ponad 2000Nm.

W ostatnim czasach w napędach na obie osie królują tylko dwie firmy - Mitsubishi i Subaru w modelach Lancer i Impreza.
Powrót do góry
   
luke-z
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 278
Miasto: Bielsko-Biała

Post#7 Post autora tematu 22 Sty 2010 17:56   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Nie wiedziałem, że Jeep Cherokee może mieć aż tyle możliwości z przeniesieniem napędu. Fajne autka, szkoda tylko, że mają tak kolosalne silniki (jak to made in USA)
Czyli standardowo w/w Jeep też ma napęd na tył. Przód można dołączyć w przypadku gorszych warunków na drodze, ewentualnie według własnego "WidziMisie" także na suchym asfalcie (bo i tak ma centralny mechanizm różnicowy, który wtedy pracuje)
Zbychu80, czy dobrze myślę?
A jak to będzie w Suzi Vitara? Czy tam też jest centralny dyfer, wykorzystywany tylko w jeździe z włączonym napędem 4WD
Powrót do góry
   
zbychu80
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 25 Gru 2009
Posty: 217

Post#8 22 Sty 2010 18:04   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


luke-z napisał:
Nie wiedziałem, że Jeep Cherokee może mieć aż tyle możliwości z przeniesieniem napędu. Fajne autka, szkoda tylko, że mają tak kolosalne silniki (jak to made in USA)
Czyli standardowo w/w Jeep też ma napęd na tył. Przód można dołączyć w przypadku gorszych warunków na drodze, ewentualnie według własnego "WidziMisie" także na suchym asfalcie (bo i tak ma centralny mechanizm różnicowy, który wtedy pracuje)
Zbychu80, czy dobrze myślę?
A jak to będzie w Suzi Vitara? Czy tam też jest centralny dyfer, wykorzystywany tylko w jeździe z włączonym napędem 4WD


Dobrze myślisz, w Jeepach jest kilka rodzajów takich reduktorów, każdy ma różne funkcje, nowsze są bardziej skomplikowane jeszcze. Nie wiem jak jest w Suzuki, ale myślę że tutaj wszystkiego możesz się dowiedzieć:
http://www.suzukiklub.pl/
Powrót do góry
   
luke-z
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 278
Miasto: Bielsko-Biała

Post#9 Post autora tematu 22 Sty 2010 18:21   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Znalazłem coś takiego http://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?t=5337&sid=d2eea301ee7f8e080f66e0c948d9e4ba i mam teraz niezły mętlik w głowie. Wychodzi na to, że jednak Vitara I nie ma centralnego dyfra, tylko przedni i tylni, więc nie zaleca się jazdy z napędem 4x4 na asfalcie (różnica w prędkościach obrotowych przedniej i tylniej osi na zakrętach)

Dodano po 44 [sekundy]:

Chyba szukaliśmy tego samego ;-)
Powrót do góry
   
globus
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 03 Paź 2002
Posty: 523
Miasto: Olsztyn

Post#10 22 Sty 2010 21:06   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


luke-z napisał:
jak rozwiązany jest napęd w samochodach z dołączaną osią przednią (np. Vitarka I) Czy jest tam zastosowany centralny mechanizm różnicowy?

http://dziennik.lowiecki.pl/forum.php?f=12&t=134465&numer=943


Z tym mechanizmem to bywa różnie, w vitarze żadnej go nie ma pojawia się dopiero w GV (grandvitara) w podczas jazdy "terenowej" jeżeli takowy jest to trzeba go blokować inaczej to jest marnie. Z samym rozkładem tych napędów to też jest różnie, producenci mają swoją fantazję. Współcześnie są takie konstrukcje napędów, że samochód potrafi jechać na jednym kole napędzanym gdy pozostałe nie mają wystarczającej trakcji (ślizgają się)
Tobie do jazdy na zakupu doradziłbym jakąś tojkę typu RAW4 starszej generacji, wystarczy Ci do miasta i jazdy po lesie. Skoro do ekstremalnego offroadu się nie deklarujesz.
Do samej jazdy przy zapiętym przodzie na tzw. "suchym i czarnym" nikt nie zaleca żadnym samochodem nie posiadającym centralnego dyfra, przyczyną jest właśnie ta różnica drogi które robią toczące się koła, w wyniku czego występują niekożystne naprężenia na wałach, wzrasta zużycie opon oraz traci się trochę na zdolnościach manewrowych auta.
Druga sprawa , której nikt w ogóle nie porusza to opony, dopóki nie założysz grubego agresywnego bieżnika do tej pory nie masz terenówki jakiekolwiek hiper napędy by ona miała!!! To się bez nich z byle gliny po kostki nie wydostanie.

Ja sam na co dzień po mieście używam terenówki ( takiej dość ekstremalnej) i jest to wg. mnie najlepsze rozwiązanie do miasta ;) krawężniki, żywopłoty do słoownie nie istnieją, to samo otarcia, jak a jak czasem trzeba wymusić manewr to nikt się nie rwie by pod koła sie podłożyć czy zrobić stłuczkę z mojej winy. Ale tu odbiegam od tematu.
Więcej precyzyjnego info odnośnie poszczególnych marek znajdziecie np na forum http://forum4x4.pl/
Powrót do góry
   
luke-z
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 278
Miasto: Bielsko-Biała

Post#11 Post autora tematu 23 Sty 2010 00:04   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Ze zdjęcia wnioskuję, że masz właśnie Vitarkę. A jak wygląda trwałość podzespołów w tym aucie i właśnie napędu. Zdarzyło ci się jechać z włączonym napędem na wszystkie koła po asfalcie?
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 23 Sty 2010 00:04   





Powrót do góry
   
globus
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 03 Paź 2002
Posty: 523
Miasto: Olsztyn

Post#12 23 Sty 2010 02:21   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Ba, nie raz , nie dwa ;) przejechałem się tak. Mam Vitarę 1 generacji taka najbardziej nadaje się do katowania. Powiem Ci, że żadna tragedia przejechać się na zapietych napędach, właściwie to się nic nie dzieje. Co najwyżej po roku takiej jazdy można by zaobsrewować jakieś znikanie opon. Wiekszy kłopot mają Ci którzy mają różne rozmiary opon przód tył ( a znam takich) Ci po załaczeniu przodu na suchympo prostu stoją. Jazda 4x4 sama przyjemośc, przy obecnej pogodzie odrobine lepiej byłoby mieć jeszcze centralny dyfer ale i tak auto na śniegu czy lodzie jedzie, rusza z miejsca jak trzeba, można wcisnać ile się chce i napewno pojedzie a nie stanie w miejscu krecąc kołami. Niestety zatrzymanie tego to już inna para kaloszy.
Jedynym słabym punktem tej konstrukcji jest przedni aluminowy most, który potrafi uszkodzić się zazwyczaj podczas skoków bądz w wyniku urwania półosi co jest związane też z jego konstrukcją ( a sądzać z tego co piszesz to jesteś jeszcze bardzo daleki od tego ;) ) W dodatku trzeba mieć mocno przewymiarowane koła by tego dokonać. Pozatym tylny most niemal nie zniszczalny, reduktor i skrzynia to samo, silnik do 300tys można spotkać w stanie niemal fabrycznym. Ale jak ktoś tu wspomniał takich się już nie robi. Trwałość pozostałych elementó zależy od fantazji kierowcy, ja czasem wymieniam lampy przednie (nie zawsze stalowe zderzaki wytrzymują zderzenia) ;) i klepię błotniki. Ale to wynik zazwyczaj drobnych otarć o drzewa lub "przydzwonienia" w jakąś skarpę.
Powrót do góry
   
luke-z
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 278
Miasto: Bielsko-Biała

Post#13 Post autora tematu 23 Sty 2010 15:22   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Odnośnie przedniego mostu. Wyczytałem gdzies na forum, ze byly montowane (podobno) takze stalowe, duzo bardziej odporne
Czyli sprawe dyfrów w tym autku mamy zakończoną, a już miałem iść podejrzeć do teściów, jak to jest w rzeczywistości :-)
Oczywiście autko ma ramową konstrukcję?
A co powiecie na temat innych samochodów terenowych, np. Lada Niva
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 23 Sty 2010 15:22   





Powrót do góry
   
globus
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 03 Paź 2002
Posty: 523
Miasto: Olsztyn

Post#14 24 Sty 2010 00:53   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Żeliwne nie stalowe, stalowe to już wersja mega tuning za grube $$ w dodatku te żeliwne są w wersji GV i do jedynki trzeba je sobie włożyć i przerzucić bebechy, póki co wole zemleć 3 normalne zanim wsadzę sobie ten żeliwny ;).
Lada niva ;) przemilcze. Brak ramy = brak samochodu (typowe porównanie mercedes i syrenka jedno i drugie to przeciez samochód).
Proponuję Ci, jasno określ do czego potrzeby jest Tobie taki samochód a napewno Ci doradzimy co jest Tobie do tego niezbędne a co napewno NIE.
Powrót do góry
   
luke-z
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 278
Miasto: Bielsko-Biała

Post#15 Post autora tematu 24 Sty 2010 11:15   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Witam ponownie.
Samochód chciałbym do normalnej codziennej jazdy, ale taki, który w momencie kiedy spadnie śnieg, nie będzie grzązł w większej jego ilości. Teściowie mają domek w górach, ale tam nie ma normalnej utwardzonej drogi. Kiedy pada deszcz/śnieg, nawet nie próbuje tam jechać (właśnie dlatego oni kupili sobie Vitare I). Fajny wygląd, to też byłby "+" takiego samochodu...coraz bardziej przekonuje się włąśnie do tego samochodu
Powrót do góry
   
globus
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 03 Paź 2002
Posty: 523
Miasto: Olsztyn

Post#16 25 Sty 2010 01:44   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Całkiem dobry wybór, choć na tak małe wymagania to sprzęt będzie mocno na wyrost ;). Jak wspominałem, raw4 była by dla Ciebie bardziej uniwersalna i osobowa. Chciał byś wersję 5 czy 3 dzwiową? Gdy się już zdecydujesz na 100% mogę podpowiedzieć Ci gdzie w czasie zakupu zajrzeć by zobaczyć jak mocno zgnita jest, bo to niestety jest ich zmora. W dzisiejszych czasach nie zgnita vitara jedynka to niemal rarytas albo angol ;)
Powrót do góry
   
luke-z
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 278
Miasto: Bielsko-Biała

Post#17 Post autora tematu 25 Sty 2010 18:48   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Rav4 nie ma czasami napędu na którąś oś, przekazywanego za pomocą haldexa? Wolałbym raczej 3 drzwiową wersję. A co powiesz właśnie o wspomnianych anglikach? Warto takiego kupić i przerabiać go (kierownica na drugą stronę)
Powrót do góry
   
globus
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 03 Paź 2002
Posty: 523
Miasto: Olsztyn

Post#18 27 Sty 2010 00:14   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Wg mnie to ma zwykłe 4WD z elektryczna blokadą centralnego dyfra. Ale jak wolisz, sugerowałem auto mniej surowe i bardziej wspólczesne do Twoje wymogi spełniło by zupełnie. Natomiast vitara 3D napewno bedzie furką bardziej rozwojową o weszlkie modyfikacje tiuningowe ;) Napewno warto takiego zakupionego bulwarka bo te są najczęściej spotykane lekko podniesc bo w oryginale prześwit 20cm bywa ciut za mały.
Angole na dzisiejszy dzień mocno problematyczne w zarejestrowaniu, i nakład pracy nie wiem czy warto standardowo spiewają jakieś 3 d o3,5k za przekładke do tego trzeba miec częsci (decha, przekładnia kierownicza, drążki, elementy grodzi samo wywiercenie otworów w niej nie daje sztywności jak w oryginale) Ja skusiłem się na budę z angola po małym dzwonie tylko z tego powodu, że posiadałem wszystko inne a buda byłą naprawde zdrowa i wytrzymałą tylko 2 lata moich zabaw. Samochód ten ma kilka miejsc , które koroja bardzo lubi. Czasami szukając komuś takiej furki widywałem już dobrze wyspawane egzemplarze i to zniechecało tych chętnych do zakupu świadczy, że nie mają pojecia o samochodzie i tym co jest po tych nastu latach możliwe do kupienia na rynku. By kupić przyzwoitą Vitare 1generacji aktualnie trzeba dać jakieś 8do 10k minimalnie. Robią się one porównywalne lub droższe od versji 2 (silnik 16V)
Moje porównanie angola i tego co mam wersja z kanady produkowana na europę to angol 3 lata młodszy wypada miernie. W tej samej wersji ubóstwo na maxa, instalacja elektryczna skromniejsza, nic na wyrost , w tamtym grube wiązki z mozliwościa podpięcia na ful wypas, brak wzmocnionych dzwi, słabsze wygłuszenia, plastiki też były jakieś mniej elastyczne z ochotą do pękania co sie dało podmienić to to zrobiłem a resztki po angolu upychałem do smietnika.
Polecam coś co nazywamy poradnikiem kupowania auta 4x4, znajduje się ona na stronie forum, które wcześniej podałem ;) warto przeczytać by nie być rozczarowanym ;)
Powrót do góry
   
luke-z
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 278
Miasto: Bielsko-Biała

Post#19 Post autora tematu 27 Sty 2010 21:49   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Powiedz mi proszę jeszcze o ewentualnych miejscach korozji, gdzie patrzeć szczególnie?
Tak jak napisałeś, autko napewno bardziej rozwojowe, a w przyszłości może i mnie złapie bakcyl rajdów po bezdrożach ;-)
Powrót do góry
   
Hucul
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 19 Lut 2005
Posty: 4827
Miasto: Hanower, Bydgoszcz, Brzoza

Post#20 27 Sty 2010 21:54   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Land Rover Discovery ma stały napęd na cztery koła , w wersji z silnikiem diesla jest w miarę ekonomiczny , pierwszą serię można kupić niedrogo .
Powrót do góry
   
globus
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 03 Paź 2002
Posty: 523
Miasto: Olsztyn

Post#21 27 Sty 2010 22:34   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


;) Nawet bez zamiaru rajdowania zainwestuj w oponki conajmniek kategorii AT by napęd 4x4 miał co robić z kołami i błotem.
A co do korozji to zaczynając od przodu: nadkole pod zbiornikiem płynu do spryskiwaczy, podstawka akumulatora i to co pod nią, łączenie przedniej grodzi i podłogi, koniecpodłogi za fotelami przednimi i podstawą tylnych foteli, progi na łaczeniu z tylnymi nadkolami, tylne nadkola na wysokości lamp, tylny pas zwłaszcza pod lampami w błotnikach (wykręcenie tylnych lamp od razu powie to wszystko a to tylko 2 wkręty). Jeżeli trafisz na model po jakimś niemieckim tiuningu z poszerzeniami błotników to pod nimi lubią zagnić botniki od zebranego tam piachu czy błota. O blachy bym się nie martwił, z dziórawymi jak sito jedzie tak samo jak nówka z salonu, co innego rama, obejrzyj ją dokładnie sprawdz miejsca gdzie podstawia się podnośnik przy wymianie kół, tylna bleka ramy by to sprawdzic niestety najlepiej jest zdjąć tylny zderzak lub wycieczka na kanał. Egzemplarze mające hak potrafią mieć wyrzuconą osłone zbiornika paliwa tym też bym się nie przejmował, nic jemu nie grozi bez niej. I najważniejsze nie kupuj wersji hiszpańskiej (nazwa handlowa santana), oprócz nich produkowane były one w stanach (sidekick ), japoni i kanadzie (tylko te mają nazwę handlową vitara) i te ostatnią polecam najbardziej. Można też popełnić karygodną pomyłkę i kupić wersję z napędem tylko na tylną oś (wersja GEO) potem to juz trudno odkręcić by miało 4x4 ;) ale i to jest do zrobienia. Elementem dyskusyjnym sa sprzęgiełka załączenia napędu kół przednich są manumalne i automaty, manualne są niby mocniejsze (czego jeszcze mi nie dowiedziono a mam automaty) niestety trzeba je ręcznie załączać lub jeżdzić z załączonymi (pali jakieś 0,5 litwa wiecej) automaty wymagają jakiś 0,5m do załączenia wiec chwilami przy zmianie kierunki przód/tył jedziesz tylko na tylnej osi (czasem nad tym ubolewam ale to sytuacje ekstremalne). W dodatku by załączyć naped przedni trzeba sie zatrzymać, inaczej bardzo głośno zgrzyta ale reduktor to przeżyje.
Powrót do góry
   
luke-z
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 278
Miasto: Bielsko-Biała

Post#22 Post autora tematu 28 Sty 2010 16:29   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Trochę dużo tych "rdzawych punktów" ale przynajmniej wiem, gdzie teraz patrzeć.U teściów ta vitarka ma 2 lewarki. Jeden do zmiany biegów, drugi bodajże z trzema pozycjami 2H, 4H, 4L (chyba dobrze zapamiętałem) Mają więc manulanie dołączany napęd przedni?
Powrót do góry
   
Hucul
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 19 Lut 2005
Posty: 4827
Miasto: Hanower, Bydgoszcz, Brzoza

Post#23 28 Sty 2010 16:32   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


luke-z napisał:
... 2H, 4H, 4L (chyba dobrze zapamiętałem) Mają więc manulanie dołączany napęd przedni?

Tak .
Powrót do góry
   
globus
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 03 Paź 2002
Posty: 523
Miasto: Olsztyn

Post#24 28 Sty 2010 20:00   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


luke-z napisał:
Mają więc manulanie dołączany napęd przedni?

Napewno w przypadku ze sprzęgiełkami automatycznymi, z manualami musisz mieć jeszcze przełączone sprzęgiełka w kołach inaczej nie da to efektu. A to można manuale dopinać w czasie jazdy, automatów producent nie dopuszcza do takiego traktowania.
Powrót do góry
   
luke-z
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 278
Miasto: Bielsko-Biała

Post#25 Post autora tematu 28 Sty 2010 20:47   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


W momencie, kiedy miałem dać 4x4 kazali mi się zatrzymać, a po wbiciu lekko cofnąć i jechać dalej. Że niby łagodniej wtedy zasprzęgla się napęd. A jak się przełącza manuale z kabiny kierowcy, tą samą dźwignią co automaty czy jest jeszcze inny patent?
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 28 Sty 2010 20:47   





Powrót do góry
   
globus
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 03 Paź 2002
Posty: 523
Miasto: Olsztyn

Post#26 28 Sty 2010 22:57   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Tą samą załaczasz tylko reduktor, naromiast podpięcie półosi to inna bajka i tu są własnie sprzęgiełka
- automatyczne zrobią to samo (czyli przypadek z którym miałeś doczynienia ale nie rozumiem po jakiego kazali Ci cofac do tyłu? jadąc w przeciwnym kierunku to się je rozpina, gdyż samo przełączenie wajchą reduktora powoduje odłączenie przenoszenia mocy na przód, natomiast wszystkie bebechy kręcą się nadal, by je odłaczyć to trzeba cofnąc do tyłu jakieś 0,5 do 1m w tym czasie zazwyczaj słychać "trzask" rozpinania sprzegiełek)
- manuale maja w piaście ręczny przełącznik free i lock i nim nalezy zapiąć pólosie by móc pojechać na przednim napędzie,mając takie i gdy są zapiete nie musisz się zatrzymywać by załączyć 4x4, by rozłączyć całkowicie ( czyli jak w automacie cofajac) to w tych musisz zatrzymać się, wyjść z auta, podejść do obu przednich kół i je odłączyć.
Powrót do góry
   
luke-z
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 278
Miasto: Bielsko-Biała

Post#27 Post autora tematu 30 Sty 2010 17:26   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Wiesz, że sam nie rozumie, dlaczego kazali mi dać lekko do tyłu. Myślałem na początku, że są może jakieś synchronizatory albo cuś, zapytać też nie zapytałem :-) A nawet jeśli zrobiłbym to, to teściowie są i tak nietechniczni :-)
Powrót do góry
   
Wiesław_D
Poziom 5
Poziom 5


Dołączył: 02 Kwi 2006
Posty: 14
Miasto: Szczesin

Post#28 30 Sty 2010 18:08   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


Witam, Kazali ci cofnoć dlatego bo opony na tylnym moście mogom być bardziej zużyte a naprzodzie mniej i wtedy jest trudno wyłączyć blokade mostuw

Moderowano przez Błażej:
Polska język - trudna język. Jeszcze jeden taki post i będzie ostrzeżenie.

Powrót do góry
   
luke-z
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 278
Miasto: Bielsko-Biała

Post#29 Post autora tematu 30 Sty 2010 19:55   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


A mechanizm na przedniej osi jest, prawda?

Dodano po 1 [minuty]:

O co się wściekają moderatorzy, że niektórzy być może mają problemy ze słowem pisanym? Trochę wyrozumiałości panowie
Powrót do góry
   
Hucul
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 19 Lut 2005
Posty: 4827
Miasto: Hanower, Bydgoszcz, Brzoza

Post#30 31 Sty 2010 20:07   

Re: Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc


luke-z napisał:
O co się wściekają moderatorzy, że niektórzy być może mają problemy ze słowem pisanym? Trochę wyrozumiałości panowie


Problemy :?: Wyrozumiałość :?:
Człowieka krew zalewa , gdy czyta posty analfabetów . Użytkownik , który potrafi uruchomić komputer , zarejestrować się na forum , potrafi też kliknąć przycisk "pisownia" . Jeśli tego nie robi , wiedząc , że ma "problemy ze słowem pisanym" , znaczy że nie szanuje języka ojczystego i innych forumowiczów .
Najgorzej jak post napisany koślawym językiem , jest również błędny merytorycznie .
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Eksploatacja -> Napęd na wszystkie koła (4x4, AWD, 4WD) dyferencjały etc.
Strona 1 z 2 Idź do strony 12  Następny
Podobne tematy
kia sportage II 2,0i 4wd - nie działa napęd 4wd (5)
Jak działa napęd 4x4 (7)
Toyota zwykła i napęd 4x4 (6)
Audi 80 b3 quatro stały napęd 4x4 (1)
Stały napęd 4x4 Kia Sportage 2.0TDi (5)
Volvo S60 AWD - syrena alarmu volvo s60 awd (2)
Uno, koła. Wymieniane amortyzatory. Koła są pochylone. (10)
Ursus 360 wymiana wałka koła ataku i łożysk koła ataku (19)
VW Passat 2005 - montaż 4MOTION (4WD) (1)
Mitsubishi L300 4WD - Przerywacz do kierunkowskazów (2)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.117 seconds

elektroda.pl temat RSS 

opony