Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tramwaj 105N - oświetlenie wewnątrz

MARCIN.SLASK 22 Sty 2010 18:08 2892 14
  • #1 22 Sty 2010 18:08
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Witam.

    Często poruszam się tym typem wagonów tramwajowych. I zastanawia mnie fakt, ze w jednych przy najechaniu na izolator, światło gaśnie, a w innych nie. Pomijam wagony zmodernizowane.
    Z tego co wyczytałem, to napięcie 40V, które służy do oświetlenia lamp wewnątrz pojazdu, jest tym samym co na akumulatorach do zasilania automatyki, drzwi, przetwornicy 40/24DC...
    Więc dlaczego w jednych gaśnie światło, a w drugich nie?

  • #2 22 Sty 2010 18:16
    radekkubiak9312
    Poziom 15  

    może poprostu swiatło nie jest podłączone do akumulatora dlatego ze za dużo prądu bierze

  • #3 22 Sty 2010 18:51
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Czyżby byłyby dwa obwody 40V?

  • #4 22 Sty 2010 18:56
    radekkubiak9312
    Poziom 15  

    Mogę się mylić, ale te 40V co idzie z akumulatorów to mogą zasilać przetwornice napięcia, a w tramwajach są świetlówki 30cm chyba zasilane napięciem 230V, przynajmniej tak jest w autobusach. A czy są 2 obwody to trudno mi powiedzieć.

  • #5 22 Sty 2010 19:36
    Leopard2
    Poziom 18  

    Te lampy to nie są zwykłe świetlówki czasem? Jeśli tak, to napięcie musi być AC bo nie słyszałem o świetlówkach na DC :D

  • #6 22 Sty 2010 19:41
    radekkubiak9312
    Poziom 15  

    tak świetlówki są chyba na napięcie 230V AC tylko ze mniejsze a tam w tramwaju jest przetwornica na 230V tak mi sie wydaje chociaż ja jeszcze nigdy nie jechałem tramwajem x)

  • #7 22 Sty 2010 22:34
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Tyle się doczytałem w necie:

    Cytat:
    Tramwaj posiada 3 obwody elektr.:600V DC dla silników trakcyjnych i ogrzewania. 40V DC z przetwornicy do sterowania, napędu drzwi, hamulców i oświetlenia wewnętrznego; w obwód włączono akumulatory, co pozwala uruchomić te urządzenia przy złożonym pantografie. Napięcie 24V DC jest z przekształtnika tranzystorowego 40V/24V i służy do zasilania oświetlenia zewnętrznego, oświetlenia drzwi, kasowników, dzwonków, informacji pasażerskiej

  • #8 24 Sty 2010 20:58
    Ryszard49
    Poziom 32  

    Witam.
    Przyczyną gaśnięcia części oświetlenia wewnętrznego w tramwaju 105N podczas przejazdu przez izolator sekcyjny, jest zbyt krótka nastawa zwłoki przekaźnika kontrolującego zanik napięcia sieci.
    Pozdrawiam.

  • #9 24 Sty 2010 21:42
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Dziękuję za fachową odpowiedź.

  • #10 25 Sty 2010 02:26
    Leopard2
    Poziom 18  

    Świetlówki zasilane napięciem stałym? :shock:

  • #11 25 Sty 2010 09:54
    Ryszard49
    Poziom 32  

    Są to typowe świetlówki 40W (36W) 230V zasilane napięciem 40V DC poprzez statecznik tranzystorowy.

  • #12 24 Lut 2011 19:42
    mnich27
    Poziom 2  

    w tramwaju nie ma czegoś takiego jak 230V
    Jeżeli w danym type tramwaju to światło nie gaśnie to oznacza to, ze światło jest pociągnięte z akumulatorów a jeżeli gaśnie to proste bo prąd wykorzystywany do oświetlenia idzie z trakcji. Na ogół wszystkie tramwaje danego typu są robione identycznie jeżeli wprowadzono pewne modernizacje to zajezdnia stara się wprowadzać tą samą modernizacje do każdego tramwaju danego typu.

  • #13 24 Lut 2011 22:03
    MuNiO
    Poziom 26  

    Ryszard49 napisał:
    Są to typowe świetlówki 40W (36W) 230V



    Swietlówki świecą już przy 65V - tyle odkłada się na jej zaciskach

  • #14 12 Mar 2011 14:56
    Ryszard49
    Poziom 32  

    Witam.
    Sterowanie oświetlenie wewnątrz tramwaju 105 N i pokrewnych typach jest dosyć skomplikowane. Elektroda nie jest forum tramwajowym, więc wszystkim zainteresowanym tą tematyką z chęcią udzielę wyczerpujących odpowiedzi na PW, lub GG.
    Pozdrawiam.

  • #15 03 Lut 2017 13:10
    poziomkaag
    Poziom 1  

    Autor postów musiał najwidoczniej sam poszperać bo sam sobie odpowiedział najtrafniej. Po pierwsze przetwornica w tramwaju przetwarza prąd z 600V na 40V (a nie z 40 na 24 - to przekształtnik). Poza tym w tramwaju nie ma 230V. Odbiornikami na 600V są silniki, przetwornica i ogrzewanie. Oświetlenie, stary typ drzwi, akumulatory, hamulce itp potrzebują 40V (więc przetwornica nie bierze prądu z baterii !). Baterie są po to by w przypadku awarii przetwornicy tramwaj nie był totalnym trupem. Oświetlenie nie powinno gasnąć przy jeździe pod izolatorem. W przypadku awarii załącza się oświetlenie awaryjne tzn to samo co normalnie tylko z obwodu awaryjnego -wtedy świeci się połowa stanu.

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme