X
  • #1 26 Jan 2010 20:02
    galerio81
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Witam! Chciałem zasięgnąć waszej opini na temat kabli rozruchowych, a więc temat na czasie ;) Czy kupując je powinienem dobrać je do pojemnosci akumulatora czy jest jakieś inne kryterium? Dzięki za odpowiedzi, pozdr.
  • Helpful post
    #2 26 Jan 2010 20:07
    tranquility
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Ja proponuje kupic sobie 2x 2,5m kabla o przekroju 16mm2 i 4x krokodyle 100 A. Na pewno wtedy każdy odpalisz z nich;) Z marketów nie polecam zakupywać kabli bo to lipa, niby przewód 16mm2 a w środku 4mm2 :D

    Pozdrawiam ;)

    Robert
  • Helpful post
    #3 26 Jan 2010 20:14
    krzych1-b
    Level 21  
    Helpful post? (+1)
    Odpowiem ci po chłopsku -kłania się prawo Ohma to raz , a dwa ,to najlepiej spraw sobie przewody od małej spawarki i profesjonalne krokodylki.Odpalą każdy samochód ( o ile drugi akumulator jest ok.)
  • #4 26 Jan 2010 21:05
    milejow
    Level 42  
    Helpful post? (+2)
    tranquility wrote:
    Ja proponuje kupic sobie 2x 2,5m kabla o przekroju 16mm2 i 4x krokodyle 100 A. Na pewno wtedy każdy odpalisz z nich;) Z marketów nie polecam zakupywać kabli bo to lipa, niby przewód 16mm2 a w środku 4mm2 :D

    Pozdrawiam ;)

    Robert

    Konkretne kable do odpalania każdego to robi się z kabli spawalniczych(50 kwadrat i więcej), szesnastka(jeszcze 2,5 metra) przyda ci się, żeby się powiesić po próbie odpalania diesla w agonalnym stanie prądowym
  • #5 26 Jan 2010 21:48
    tranquility
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    [/quote]
    Konkretne kable do odpalania każdego to robi się z kabli spawalniczych(50 kwadrat i więcej), szesnastka(jeszcze 2,5 metra) przyda ci się, żeby się powiesić po próbie odpalania diesla w agonalnym stanie prądowym[/quote]

    Wybacz, moja wina. Pomyliłem przekrój kabli.
  • #6 26 Jan 2010 23:40
    triodak
    Level 11  
    Helpful post? (+1)
    Duża średnica przewodów to podstawa. Kable muszą swoje ważyć. A krokodylki niech mają jak najmocniejszą sprężynę :D
  • #7 27 Jan 2010 00:47
    BRYS_
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Podłączał ktoś leżący luzem rozrusznik kablami z Hipermarketu zakupionych w promocji?Rozrusznik nie osiąga "na pusto"nawet 2/3 swoich znamionowych obrotów a gdzie mowa o rozruchu nimi jakiegoś samochodu.
  • #8 27 Jan 2010 07:58
    mczapski
    Level 38  
    Helpful post? (+1)
    Panowie rozpisali się a autor pytania nie otrzymał odpowiedzi. Szkoda z kolei, że pytanie ogólnikowe w ujęciu naukowym. Nie wiemy do jakich warunków kolega chce dobierać te przewody. Chyba, ze chodzi faktycznie o badania naukowe w przekroju ogólnym. Niby koledzy stwierdzili pewną prawdę, że winny być grube i pewne. Tylko po co takie grube np do 126p? Gdzieś trzeba je schować i w miarę wygodnie użyć. Owszem przewody marketowe są stosunkowo słabe, ale jeśli chodzi o lekkie wspomożenie np 50 A to ujdą. Dla większego wspomagania to już więcej problemów jak zacisk na klemach, długość przewodu itp. Generalnie pobór przez takie przewody 200 A to już wymaga trochę wiedzy i praktyki.
  • #9 27 Jan 2010 08:23
    cordoba_2004
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Ale Kolega ma rację z tymi kablami spawalniczymi, szczególnie od starych dużych spawarek często leżących bezczynnie w garażu, bo pochodzą z czasów gdy nikt na materiale nie oszczędzał.
  • #10 27 Jan 2010 09:12
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (+1)
    Piszę powtórnie - jeśli ktoś potrzebuje dobrych kabli rozruchowych - sklep z akcesoriami spawalniczymi - na miejscu zacisną uchwyty.
    Tylko, ze kabel 50mm2 kosztuje 15zł za metr - ja za całość zapłaciłem 150zł. Szef stwierdził, że to wyrzucanie pieniędzy - wczoraj zmienił zdanie :twisted:
    Ciekawostka: odpalałem diesla z mojej benzynki i przy pierwszej próbie mój zgasnął :D

    Kablami z biedronki też da się odpalić auto - wystarczy podpiąć i poczekać - kilkanaście minut. W międzyczasie robimy sąsiadowi kawkę, palimy papieroska :twisted:
  • Helpful post
    #11 28 Jan 2010 14:45
    gksm
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    WItam, ja zakupiłem sobie 6 metrów kabla o średnicy ok. 5 mm (grubość miedzi w środku) i w porównaniu z kablami z marketu których używałem za 15 zł ten nowy kabel pali jak głupi i wogóle się nie grzeje!! Także nie przesadzałbym z tymi kablami 16mm grubymi-chyba że koś odpala kombajn albo ciężarówki:)) Skoro kabel z marketu za 15 zeta miał przekrój 1,5 mm i palił, kiepsko palił ale jednak to teraz te 5 mm jest w zupełności dobre. Myślę że do 500A spokojnie starczy. Z metra cena tego kabla to 3,20 zł w hurtowni (ok.5 zł sklep) + żabki 9 zł za parę. Razem około 40 zł-naprawdę sprzęt na lata!!! :)) POLECAM

    Dodano po 12 [minuty]:

    Ludzie przestańcie pisać o grubości kabli w całości:) Liczy się to co w środku i 5 mm napradę jest wystarczające dla auta. To nie czołg jak ktoś mi pisze na innym forum że ma kable 20 mm:) To ile one ważą jak mają 20mm miedzi:) Chyba na taczce się je wozi hehe. Jak kupicie w motoryzacyjnym kable na 600A rozruchu to będą w środku miały około 5 mm z tego co kojarzę więc spox
  • #12 28 Jan 2010 15:12
    carrot
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Ja mam startkable z linki 16mm², taki kabel kosztuje w hurtowni elektrycznej ok 30zł/mb to teraz sobie wyobraźcie jakie są kable z tesco za 20zł
  • Helpful post
    #13 29 Jan 2010 00:14
    kotweiler
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    galerio81 wrote:
    Witam! Chciałem zasięgnąć waszej opini na temat kabli rozruchowych, a więc temat na czasie ;) Czy kupując je powinienem dobrać je do pojemnosci akumulatora czy jest jakieś inne kryterium? Dzięki za odpowiedzi, pozdr.

    Przekrój dobiera się do mocy rozrusznika. Rozrusznik ma moc 1kW=1000W, a więc I=P:U 1000:12=83A. Przyjmując, że 1mm2 wystarcza na 8A więc 83A:8A=ok.10 mm2. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że rozrusznik przy starcie bierze dużo większy prąd niż w czasie pracy, napięcie też spada, no i gdy kable będą często używane bezpieczniej będzie podzielić 83A:6=14mm2. Średnica kabla będzie ok 4,3mm na rozrusznik o mocy 1kW. DLa diesla z rozrusznikiem 3 kW to odpowiednio 42mm2, średnica ok. 7,3 mm. No i wyszły kable pancerne, można używać, nawet bez akumulatora w samochodzie odpalanym. :D
  • #14 29 Jan 2010 00:35
    enauto
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    gksm wrote:
    WItam, ja zakupiłem sobie 6 metrów kabla o średnicy ok. 5 mm (grubość miedzi w środku) i w porównaniu z kablami z marketu których używałem za 15 zł ten nowy kabel pali jak głupi i wogóle się nie grzeje!! Także nie przesadzałbym z tymi kablami 16mm grubymi-chyba że koś odpala kombajn albo ciężarówki:)) Skoro kabel z marketu za 15 zeta miał przekrój 1,5 mm i palił, kiepsko palił ale jednak to teraz te 5 mm jest w zupełności dobre. Myślę że do 500A spokojnie starczy. Z metra cena tego kabla to 3,20 zł w hurtowni (ok.5 zł sklep) + żabki 9 zł za parę. Razem około 40 zł-naprawdę sprzęt na lata!!! :)) POLECAM

    Dodano po 12 [minuty]:

    Ludzie przestańcie pisać o grubości kabli w całości:) Liczy się to co w środku i 5 mm napradę jest wystarczające dla auta. To nie czołg jak ktoś mi pisze na innym forum że ma kable 20 mm:) To ile one ważą jak mają 20mm miedzi:) Chyba na taczce się je wozi hehe. Jak kupicie w motoryzacyjnym kable na 600A rozruchu to będą w środku miały około 5 mm z tego co kojarzę więc spox

    Pomyliłeś średnice z przekrojem. Twój kabel o średnicy ok 5 mm ma przekrój pomiędzy 16 mm² a 21 mm² czyli jest taki jakiego używa np carrot.
    Tu jest tabela przeliczeń średnic na przekroje
    http://www.schleuniger.de/sger_pl/PortalData/1/Resources//99_various_docs/SGER_MetricConversionChart_PL_A4.pdf
  • #15 10 Nov 2010 08:47
    triodak
    Level 11  
    Helpful post? (+1)
    gksm wrote:
    WItam, ja zakupiłem sobie 6 metrów kabla o średnicy ok. 5 mm (grubość miedzi w środku) i w porównaniu z kablami z marketu których używałem za 15 zł ten nowy kabel pali jak głupi i wogóle się nie grzeje!! Także nie przesadzałbym z tymi kablami 16mm grubymi-chyba że koś odpala kombajn albo ciężarówki:)) .... To nie czołg jak ktoś mi pisze na innym forum że ma kable 20 mm:)

    16 [mm] średnicy a 16 [mm2] to różnica. Ludzie różnie piszą. Twoje 5 [mm] średnicy miedzi to przekrój miedzi 20 [mm2]. Zakładam że masz teraz kable 2x3 [m] i jesteś zadowolony. Jak ktoś chce w pełni uniwersalne (2x6m) to by uzyskać niejako tą samą rezystancję przewodu potrzebowałby 40 [mm2] (7 [mm] średnicy żyły). Dlatego dla 2x6-7m 50 [mm2] z Twojej praktyki ma sens ;) Przekrój 50 [mm2] starczy generalnie do wszystkiego a w osobówce można użyć 35 [mm2]. I tak największy spadek napięcia będzie na krokodylach.

    Jako że miałem okazje własnoręcznie przetestować krokodyle z poniższego zdjęcia napiszę o nich kilka słów.
    kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?

    Krokodyle dostępne na Allegro od ok.4 zł sztuka.
    Mają 16,5 cm długości. Szerokość ok. 2 cm (nie mierzyłem, tak na oko).
    Zacisk na przewód jest tylko z jednej strony. Są dość lekkie, wykonane z cienkiej blachy. Bardzo chybotliwe na boki (niestety). Brak połączenia taśmą obu stron zacisków. Sprężyna dość mocna ale miałem już styczność z lepszymi krokodylami. Do zacisków spawalniczych się chowają. Siła sprężyny to ok. 50% w porównaniu do zacisku masowego spawalniczego ZBK-70 firmy Irewo.
    kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?
    Zacisk ZBK-35 jest maksymalnie dla przewodu 35 [mm2].

    [s]Biorąc jednak pod uwagę że są dość tanie i w mojej opinii najmocniejsze w cenie do ok. 10zł sztuka mogę je polecić [/s] dla osobówek w konfiguracjach:
    2x3-4m - 25/35 [mm2] (komplet kabli ok 100zł)
    2x6-7m - 35 [mm2] (komplet kabli ok 190zł)
    Są lepsze krokodyle. Opis 10 postów dalej.

    Dla kogoś kto chce/potrzebuje kable 50 [mm2] te krokodyle się nie nadają.


    Załączam dwa zdjęcia prądów rozruchowych dla potomności.
    Opel Astra Diesel (jak widać jeden cylinder ma jakąś nieszczelność)
    kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?

    Aston Martin DB7 (V12 Vantage)
    kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?

    //Wykresy pobrane ze strony: Wykresy podzespołów w autach (angielski) //

    Jak widać ciągły pobór prądu to ok. 400A. Dlatego przewód 35 [mm2] starczy i da radę. Wychodzi 11,5 [A/mm2]. W końcu kable (najczęściej) mają wspomóc a nie zastąpić akumulator.
  • #16 10 Nov 2010 12:00
    ociz
    Moderator Samochody
    Helpful post? (-1)
    Ja sobie zrobiłem kable z przewodu na oko to ze 70-80mm² bo taki akurat miałem do wzmacniacza audio w samochodzie położony. :D
  • #17 10 Nov 2010 12:30
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    ociz wrote:
    Ja sobie zrobiłem kable z przewodu na oko to ze 70-80mm² bo taki akurat miałem do wzmacniacza audio w samochodzie położony. :D


    O matko, Ociz, co ty wypisujesz?
    http://www.ws.sltzn.katowice.pl/or_zaj/Notatki/1a/me1.pdf wrote:

    Przekroje przewodów są znormalizowane i wynoszą w mm2:
    0,5; 0,75; 1; 1,5; 2,5; 4; 6; 10; 16; 25; 35; 50; 70; 95;
    120; 150; 185; 240; 300; 400; 500; 625; 800; 1000 mm2

    Już 70mm2 to będzie ponad centymetr średnicy samej żyły.
  • #18 10 Nov 2010 14:00
    Removed
    Helpful post? (0)
    Tematyczny (fachowy?) poradnik:

    Link

    Pamiętajcie żeby zrobić kabel czarny i czerwony, to bardzo ważne :D
  • #19 10 Nov 2010 14:21
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (+2)
    Jak pisze Carrot-16 mm. kw. wystarczy, ale jest jeszcze jedna rzec-należy krótkim odcinkiem przewodu (może byc cieńszy) połączyc jedną część żabki z drugą, jeżeli zajdzie taka sytuacja, że nie będzie pewnie łaczyła ta połówka do której jest przylutowany (powtarzam-ma być przylutowany, nie zagnieciony) przewód, zaś lepiej będzie łączyła ta druga, to połynie za duży prąd przez sprężynkę agrafkową ( i oś zawiasu) , ta się nagrzeje, odpuści się, i żabka nie będzie już samokleszczyła.
  • #20 10 Nov 2010 14:33
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać? kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?
    !6mm2 to takie minimum, ja mam z 25mm2 i CRDI odpalę, ale przy starym 124 chwilę trzeba potrzymać. Przy starterze mam 16mm - przy dłuższym "miauczeniu" robią się ciepłe i miękkie, a rozrusznik raptem tylko 1,9 KW.
  • #21 10 Nov 2010 14:33
    ociz
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    robokop wrote:
    Już 70mm2 to będzie ponad centymetr średnicy samej żyły.

    Nie ponad centymetr a jakieś 9mm, i jakoś tak ma jak nie lepiej. Przy spawarce mam mniejszy przekrój. :D Ważyć to trochę waży ale jest bardzo miękki tak że można na palcu owinąć więc w miarę wygodnie się używa.
  • #22 10 Nov 2010 14:36
    tzok
    Moderator Samochody
    Helpful post? (+1)
    Warto obejrzeć w/w nagranie i stosować się do podanych tam zaleceń (zwłaszcza jeśli jest zimno i próbujemy uruchomić samochód z dużym silnikiem wysokoprężnym "pożyczając prąd" z samochodu z niewielkim silnikiem benzynowym) - zwłaszcza aby nie próbować uruchamiać drugiego samochodu zaraz po podłączeniu przewodów, tylko odczekać kilka minut i aby nie dodawać gazu w sprawnym samochodzie podczas uruchamiania samochodu z rozładowanym rozrusznikiem (grozi to uszkodzeniem alternatora w sprawnym aucie).

    W kwestii doboru przewodów - dobiera się w zależności od mocy rozrusznika, a ta z kolei uzależniona jest od pojemności silnika i tego czy jest to silnik benzynowy czy wysokoprężny. Teoretycznie im grubsze tym lepsze, ale również bardziej niebezpieczne dla samochodu "użyczającego" prąd (ryzyko przeciążenia alternatora).

    10-15min ładowania z drugiego samochodu powinno wystarczyć na uruchomienie silnika w aucie z rozładowanym akumulatorem bez podpiętych przewodów - i to jest może nie najszybsza ale najbezpieczniejsza metoda (dodatkowo w tym przypadku wystarczą najtańsze przewody rozruchowe z marketu).
  • #23 10 Nov 2010 14:44
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    ociz wrote:

    Nie ponad centymetr a jakieś 9mm, i jakoś tak ma jak nie lepiej.
    Wzór na pole powierzchni koła - P=Π*r2, stąd średnica= 9,44mm, dla litego przewodu, dla linki będzie to troszkę więcej, plus grubość izolacji.
    Quote:
    Przy spawarce mam mniejszy przekrój. :D
    A ile spawarka da max prądu? 150- 200A ?
    Quote:
    Ważyć to trochę waży ale jest bardzo miękki tak że można na palcu owinąć więc w miarę wygodnie się używa.
    Z tym owijaniem na palec to ostrożnie, szczególnie jeśli w izolacji igielitowej czy polwinitowej. Ciekawostka - agregatu z silnikiem SWW 400 nie dało się odpalić "od ręki" na kablach spawalniczych 95mm2 - za długie były (po ok 10m).
    Wniosek? Im grubsze i krótsze, tym lepsze - kosztem ograniczonej manewrowości.
    Przy flocie można pomyśleć nad czymś takim:
    kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?
    Wygodne i zawsze pod ręką.
  • #24 10 Nov 2010 16:00
    wopor
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Witam, z jednego mm² przekroju kabla mozna pobrać 10A, jeżeli ja robiłem dla siebie w warsztacie by był uniwersalny to 50mm² i mam dwa komplety wrazie dużego silnika, przeważnie chwilowy prąd rozruchowy zawiera się w przedziale 250-500A, kol robokop ma racje że max długość to minimalna jaka potrzebna do sprawnego podłączenia aku-aku, u mnie to 2m, krokodyle mam na 500A z demobilu ,kol Motronic a czemu piszesz że to połączenie musi być lutowane?, połączenia zaciskane wykonane zgodnie z technologią są elektrycznie sprawniejsze ponieważ przepływ prądu powoduje przenikanie powierzchniowe atomów miedzi do materiału wtyczki lub krokodyla co w czasie skutkuje poprawą tego połączenia, ja osobiście zgrzałem ze wzgledów wytrzymałościowych, AMP robiła takie badania jako że założyciel tej firmy w okresie drugiej wojny światowej to wymyslił na potrzeby armii by kierowca nie latał z lutownicą jak mu się zerwie przewód, AMP w wolnym tłumaczeniu to amerykański militarny produkt :D , a cynowe połączenia ulegają starzeniu i jakość połączenia wraz z czasem ulega pogorszeniu, pozdrawiam
  • #25 10 Nov 2010 16:15
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    wopor wrote:
    , a cynowe połączenia ulegają starzeniu i jakość połączenia wraz z czasem ulega pogorszeniu, pozdrawiam
    Ale nie utleniają się i nie występuje zjawisko płynięcia. Zacisnąć też trzeba mieć w czym - cienka blaszka "żabki" nie zapewnia odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej takiego połączenia. Wszak wszelkie połączenia w energetyce są właśnie zaciskane, a nie lutowane.
  • #26 10 Nov 2010 17:04
    tzok
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Dla spokoju można zacisnąć, podlać topnikiem i zalutować ;)

    wopor wrote:
    połączenia zaciskane wykonane zgodnie z technologią są elektrycznie sprawniejsze ponieważ przepływ prądu powoduje przenikanie powierzchniowe atomów miedzi do materiału wtyczki lub krokodyla co w czasie skutkuje poprawą tego połączenia
    Prawda to ale, w przypadku przewodów rozruchowych sprawdza się raczej kiepsko, bo proces ten zachodzi bardzo powoli i tylko podczas przepływu prądu, natomiast przez większość swego żywota przewody rozruchowe leżą zapomniane w bagażniku samochodu i nie płynie przez nie żaden prąd, są natomiast narażone na zmienne temperatury i wilgoć, które to czynniki znakomicie przyspieszają proces utleniania.
  • #27 10 Nov 2010 20:38
    wopor
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Witam, ja zgrzałem bo lutowanie takiego grubego przewodu to upierdliwe, wiecej cyny wlezie w żyłe przewodu niż konieczne a zgrzewarke zrobiłem na swoje potrzeby z....... morsa :D i porcelanek ze starych gniazd bezpieczników sieciowych ,pozdrawiam
  • #28 10 Nov 2010 21:54
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Helpful post? (0)
    E tam kable leżą na wieszaku i sa co 2 dzień używane przekrój co prawda 7,5mm2 ale benzyniaka odpalą od strzała, diesla niestety nie.
    Za to nie martwię sie że popłyna jakieś extra wielgachne prądy nimi.
    Zamiast prostownika uzywam zapalonego matiza, szybciej podjade niż bym miał ciągnąć przedłużki przez cały plac.
  • #29 14 Nov 2010 22:45
    marcinolesno
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Witam Kolegów, pozwolę sobie włączyć się w dyskusję. Zeszłej zimy miałem okazję sprzedać kilka kompletów kabli rozruchowych na allegro , w tym sezonie mam podobny plan. Dla większej wiarygodności nagrałem samodzielnie filmiki z odpalania na moich kablach:
    - http://www.youtube.com/watch?v=3emMaVMJOd4
    tutaj Vito 2,3 TD kable z 16mm2, jak widać dały rady przenieść cały prąd rozruchowy. W praktyce kable rozruchowe są raczej wspomagaczem - padnięty akumulator zawsze coś tam jeszcze w sobie ma.
    - http://www.youtube.com/watch?v=2SsFSuWmkAg&feature=related
    tutaj Moneo 2.0, kable z przewodu 10mm2, jak widać również spokojnie się spisały. Sam korzystam z takich, i odpalałem już różne zafiry, bory i inne padaki(nawet ciągnik rolniczy z tego właśnie mondea), kable nadal żyją. Zatem jeśli nie mamy w planach odpalać ciężarówek czy czołgów z powodzeniem wystarczają kable z przewodu rzędu 10 czy 16mm2. Co nie stoi na przeszkodzie stosowania grubszego przewodu, jednak nie zawsze nas na to stać.

    ps. jeśli ktoś potrzebuje takich kabli zapraszam do pisania wiadomości
  • #30 14 Nov 2010 23:02
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Zauważ, że grubszy ma od razu też grubszą izolację; ta zaś na mrozie nieźle sztywnieje.
    Ale potwierdzam-do wspomożenia odpalania silników o pojemności 2l (ZS, ZI) wystarczą 10mm.kw.
    Co do lutowania-a jaki problem? Pobielasz końcówkę, pobielasz w żabce miejsce przylutowania, zaciskasz i zlutowujesz, kabeloczek do rozrusznika nie lutowałeś?
  Search 4 million + Products
Browse Products