Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj  | Rejestracja  | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Początkujący -> kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?
Autor
Wiadomość
galerio81
Poziom 2
Poziom 2


Dołączył: 28 Lis 2009
Posty: 2
Miasto: Kielce

Post#1 Post autora tematu 26 Sty 2010 20:02   

kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Witam! Chciałem zasięgnąć waszej opini na temat kabli rozruchowych, a więc temat na czasie ;) Czy kupując je powinienem dobrać je do pojemnosci akumulatora czy jest jakieś inne kryterium? Dzięki za odpowiedzi, pozdr.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 26 Sty 2010 20:02   





Powrót do góry
   
tranquility
Poziom 4
Poziom 4


Dołączył: 18 Sie 2009
Posty: 10
Miasto: Karczew

Post#2 26 Sty 2010 20:07pomocny post - solucja   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Ja proponuje kupic sobie 2x 2,5m kabla o przekroju 16mm2 i 4x krokodyle 100 A. Na pewno wtedy każdy odpalisz z nich;) Z marketów nie polecam zakupywać kabli bo to lipa, niby przewód 16mm2 a w środku 4mm2 :D

Pozdrawiam ;)

Robert
Powrót do góry
   
krzych1-b
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 24 Paź 2007
Posty: 588
Miasto: lublin

Post#3 26 Sty 2010 20:14pomocny post - solucja   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Odpowiem ci po chłopsku -kłania się prawo Ohma to raz , a dwa ,to najlepiej spraw sobie przewody od małej spawarki i profesjonalne krokodylki.Odpalą każdy samochód ( o ile drugi akumulator jest ok.)
Powrót do góry
   
milejow
Poziom 25
Poziom 25


Dołączył: 18 Sty 2007
Posty: 6398
Miasto: Lublin

Post#4 26 Sty 2010 21:05   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


tranquility napisał:
Ja proponuje kupic sobie 2x 2,5m kabla o przekroju 16mm2 i 4x krokodyle 100 A. Na pewno wtedy każdy odpalisz z nich;) Z marketów nie polecam zakupywać kabli bo to lipa, niby przewód 16mm2 a w środku 4mm2 :D

Pozdrawiam ;)

Robert

Konkretne kable do odpalania każdego to robi się z kabli spawalniczych(50 kwadrat i więcej), szesnastka(jeszcze 2,5 metra) przyda ci się, żeby się powiesić po próbie odpalania diesla w agonalnym stanie prądowym
Powrót do góry
   
tranquility
Poziom 4
Poziom 4


Dołączył: 18 Sie 2009
Posty: 10
Miasto: Karczew

Post#5 26 Sty 2010 21:48   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


[/quote]
Konkretne kable do odpalania każdego to robi się z kabli spawalniczych(50 kwadrat i więcej), szesnastka(jeszcze 2,5 metra) przyda ci się, żeby się powiesić po próbie odpalania diesla w agonalnym stanie prądowym[/quote]

Wybacz, moja wina. Pomyliłem przekrój kabli.
Powrót do góry
   
triodak
Poziom 7
Poziom 7


Dołączył: 27 Sty 2008
Posty: 23
Miasto: Poznan

Post#6 26 Sty 2010 23:40   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Duża średnica przewodów to podstawa. Kable muszą swoje ważyć. A krokodylki niech mają jak najmocniejszą sprężynę :D
Powrót do góry
   
BRYS_
Poziom 17
Poziom 17


Dołączył: 25 Lut 2007
Posty: 435

Post#7 27 Sty 2010 00:47   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Podłączał ktoś leżący luzem rozrusznik kablami z Hipermarketu zakupionych w promocji?Rozrusznik nie osiąga "na pusto"nawet 2/3 swoich znamionowych obrotów a gdzie mowa o rozruchu nimi jakiegoś samochodu.
Powrót do góry
   
mczapski
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 4185
Miasto: Warszawa

Post#8 27 Sty 2010 07:58   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Panowie rozpisali się a autor pytania nie otrzymał odpowiedzi. Szkoda z kolei, że pytanie ogólnikowe w ujęciu naukowym. Nie wiemy do jakich warunków kolega chce dobierać te przewody. Chyba, ze chodzi faktycznie o badania naukowe w przekroju ogólnym. Niby koledzy stwierdzili pewną prawdę, że winny być grube i pewne. Tylko po co takie grube np do 126p? Gdzieś trzeba je schować i w miarę wygodnie użyć. Owszem przewody marketowe są stosunkowo słabe, ale jeśli chodzi o lekkie wspomożenie np 50 A to ujdą. Dla większego wspomagania to już więcej problemów jak zacisk na klemach, długość przewodu itp. Generalnie pobór przez takie przewody 200 A to już wymaga trochę wiedzy i praktyki.
Powrót do góry
   
cordoba_2004
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 19 Cze 2005
Posty: 1271
Miasto: T a r n ó w

Post#9 27 Sty 2010 08:23   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Ale Kolega ma rację z tymi kablami spawalniczymi, szczególnie od starych dużych spawarek często leżących bezczynnie w garażu, bo pochodzą z czasów gdy nikt na materiale nie oszczędzał.
Powrót do góry
   
forestx
Zasłużony dla elektroda
Zasłużony dla elektroda


Dołączył: 23 Lis 2005
Posty: 4493
Miasto: Gdzieś na Podkarpaciu

Post#10 27 Sty 2010 09:12   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Piszę powtórnie - jeśli ktoś potrzebuje dobrych kabli rozruchowych - sklep z akcesoriami spawalniczymi - na miejscu zacisną uchwyty.
Tylko, ze kabel 50mm2 kosztuje 15zł za metr - ja za całość zapłaciłem 150zł. Szef stwierdził, że to wyrzucanie pieniędzy - wczoraj zmienił zdanie :twisted:
Ciekawostka: odpalałem diesla z mojej benzynki i przy pierwszej próbie mój zgasnął :D

Kablami z biedronki też da się odpalić auto - wystarczy podpiąć i poczekać - kilkanaście minut. W międzyczasie robimy sąsiadowi kawkę, palimy papieroska :twisted:
Powrót do góry
   
gksm
Poziom 9
Poziom 9


Dołączył: 14 Cze 2008
Posty: 32
Miasto: Poznań

Post#11 28 Sty 2010 14:45pomocny post - solucja   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


WItam, ja zakupiłem sobie 6 metrów kabla o średnicy ok. 5 mm (grubość miedzi w środku) i w porównaniu z kablami z marketu których używałem za 15 zł ten nowy kabel pali jak głupi i wogóle się nie grzeje!! Także nie przesadzałbym z tymi kablami 16mm grubymi-chyba że koś odpala kombajn albo ciężarówki:)) Skoro kabel z marketu za 15 zeta miał przekrój 1,5 mm i palił, kiepsko palił ale jednak to teraz te 5 mm jest w zupełności dobre. Myślę że do 500A spokojnie starczy. Z metra cena tego kabla to 3,20 zł w hurtowni (ok.5 zł sklep) + żabki 9 zł za parę. Razem około 40 zł-naprawdę sprzęt na lata!!! :)) POLECAM

Dodano po 12 [minuty]:

Ludzie przestańcie pisać o grubości kabli w całości:) Liczy się to co w środku i 5 mm napradę jest wystarczające dla auta. To nie czołg jak ktoś mi pisze na innym forum że ma kable 20 mm:) To ile one ważą jak mają 20mm miedzi:) Chyba na taczce się je wozi hehe. Jak kupicie w motoryzacyjnym kable na 600A rozruchu to będą w środku miały około 5 mm z tego co kojarzę więc spox
Powrót do góry
   
carrot
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 03 Cze 2003
Posty: 4341
Miasto: Kraków

Post#12 28 Sty 2010 15:12   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Ja mam startkable z linki 16mm², taki kabel kosztuje w hurtowni elektrycznej ok 30zł/mb to teraz sobie wyobraźcie jakie są kable z tesco za 20zł
Powrót do góry
   
kotweiler
Poziom 14
Poziom 14


Dołączył: 26 Paź 2007
Posty: 155
Miasto: Lublin

Post#13 29 Sty 2010 00:14pomocny post - solucja   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


galerio81 napisał:
Witam! Chciałem zasięgnąć waszej opini na temat kabli rozruchowych, a więc temat na czasie ;) Czy kupując je powinienem dobrać je do pojemnosci akumulatora czy jest jakieś inne kryterium? Dzięki za odpowiedzi, pozdr.

Przekrój dobiera się do mocy rozrusznika. Rozrusznik ma moc 1kW=1000W, a więc I=P:U 1000:12=83A. Przyjmując, że 1mm2 wystarcza na 8A więc 83A:8A=ok.10 mm2. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że rozrusznik przy starcie bierze dużo większy prąd niż w czasie pracy, napięcie też spada, no i gdy kable będą często używane bezpieczniej będzie podzielić 83A:6=14mm2. Średnica kabla będzie ok 4,3mm na rozrusznik o mocy 1kW. DLa diesla z rozrusznikiem 3 kW to odpowiednio 42mm2, średnica ok. 7,3 mm. No i wyszły kable pancerne, można używać, nawet bez akumulatora w samochodzie odpalanym. :D
Powrót do góry
   
enauto
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 10 Kwi 2005
Posty: 1009
Miasto: Łódź

Post#14 29 Sty 2010 00:35   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


gksm napisał:
WItam, ja zakupiłem sobie 6 metrów kabla o średnicy ok. 5 mm (grubość miedzi w środku) i w porównaniu z kablami z marketu których używałem za 15 zł ten nowy kabel pali jak głupi i wogóle się nie grzeje!! Także nie przesadzałbym z tymi kablami 16mm grubymi-chyba że koś odpala kombajn albo ciężarówki:)) Skoro kabel z marketu za 15 zeta miał przekrój 1,5 mm i palił, kiepsko palił ale jednak to teraz te 5 mm jest w zupełności dobre. Myślę że do 500A spokojnie starczy. Z metra cena tego kabla to 3,20 zł w hurtowni (ok.5 zł sklep) + żabki 9 zł za parę. Razem około 40 zł-naprawdę sprzęt na lata!!! :)) POLECAM

Dodano po 12 [minuty]:

Ludzie przestańcie pisać o grubości kabli w całości:) Liczy się to co w środku i 5 mm napradę jest wystarczające dla auta. To nie czołg jak ktoś mi pisze na innym forum że ma kable 20 mm:) To ile one ważą jak mają 20mm miedzi:) Chyba na taczce się je wozi hehe. Jak kupicie w motoryzacyjnym kable na 600A rozruchu to będą w środku miały około 5 mm z tego co kojarzę więc spox

Pomyliłeś średnice z przekrojem. Twój kabel o średnicy ok 5 mm ma przekrój pomiędzy 16 mm² a 21 mm² czyli jest taki jakiego używa np carrot.
Tu jest tabela przeliczeń średnic na przekroje
http://www.schleuniger.de/sger_pl/PortalData/1/Resources//99_various_docs/SGER_MetricConversionChart_PL_A4.pdf
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 29 Sty 2010 00:35   





Powrót do góry
   
triodak
Poziom 7
Poziom 7


Dołączył: 27 Sty 2008
Posty: 23
Miasto: Poznan

Post#15 10 Lis 2010 08:47   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


gksm napisał:
WItam, ja zakupiłem sobie 6 metrów kabla o średnicy ok. 5 mm (grubość miedzi w środku) i w porównaniu z kablami z marketu których używałem za 15 zł ten nowy kabel pali jak głupi i wogóle się nie grzeje!! Także nie przesadzałbym z tymi kablami 16mm grubymi-chyba że koś odpala kombajn albo ciężarówki:)) .... To nie czołg jak ktoś mi pisze na innym forum że ma kable 20 mm:)

16 [mm] średnicy a 16 [mm2] to różnica. Ludzie różnie piszą. Twoje 5 [mm] średnicy miedzi to przekrój miedzi 20 [mm2]. Zakładam że masz teraz kable 2x3 [m] i jesteś zadowolony. Jak ktoś chce w pełni uniwersalne (2x6m) to by uzyskać niejako tą samą rezystancję przewodu potrzebowałby 40 [mm2] (7 [mm] średnicy żyły). Dlatego dla 2x6-7m 50 [mm2] z Twojej praktyki ma sens ;) Przekrój 50 [mm2] starczy generalnie do wszystkiego a w osobówce można użyć 35 [mm2]. I tak największy spadek napięcia będzie na krokodylach.

Jako że miałem okazje własnoręcznie przetestować krokodyle z poniższego zdjęcia napiszę o nich kilka słów.
kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?

Krokodyle dostępne na Allegro od ok.4 zł sztuka.
Mają 16,5 cm długości. Szerokość ok. 2 cm (nie mierzyłem, tak na oko).
Zacisk na przewód jest tylko z jednej strony. Są dość lekkie, wykonane z cienkiej blachy. Bardzo chybotliwe na boki (niestety). Brak połączenia taśmą obu stron zacisków. Sprężyna dość mocna ale miałem już styczność z lepszymi krokodylami. Do zacisków spawalniczych się chowają. Siła sprężyny to ok. 50% w porównaniu do zacisku masowego spawalniczego ZBK-70 firmy Irewo.
kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?
Zacisk ZBK-35 jest maksymalnie dla przewodu 35 [mm2].

[s]Biorąc jednak pod uwagę że są dość tanie i w mojej opinii najmocniejsze w cenie do ok. 10zł sztuka mogę je polecić [/s] dla osobówek w konfiguracjach:
2x3-4m - 25/35 [mm2] (komplet kabli ok 100zł)
2x6-7m - 35 [mm2] (komplet kabli ok 190zł)
Są lepsze krokodyle. Opis 10 postów dalej.

Dla kogoś kto chce/potrzebuje kable 50 [mm2] te krokodyle się nie nadają.


Załączam dwa zdjęcia prądów rozruchowych dla potomności.
Opel Astra Diesel (jak widać jeden cylinder ma jakąś nieszczelność)
kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?

Aston Martin DB7 (V12 Vantage)
kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?

//Wykresy pobrane ze strony: Wykresy podzespołów w autach (angielski)//

Jak widać ciągły pobór prądu to ok. 400A. Dlatego przewód 35 [mm2] starczy i da radę. Wychodzi 11,5 [A/mm2]. W końcu kable (najczęściej) mają wspomóc a nie zastąpić akumulator.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 10 Lis 2010 08:47   





Powrót do góry
   
ociz
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 04 Gru 2006
Posty: 8457
Miasto: Zełwągi

Post#16 10 Lis 2010 12:00   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Ja sobie zrobiłem kable z przewodu na oko to ze 70-80mm² bo taki akurat miałem do wzmacniacza audio w samochodzie położony. :D
Powrót do góry
   
robokop
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 17010
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#17 10 Lis 2010 12:30   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


ociz napisał:
Ja sobie zrobiłem kable z przewodu na oko to ze 70-80mm² bo taki akurat miałem do wzmacniacza audio w samochodzie położony. :D


O matko, Ociz, co ty wypisujesz?
http://www.ws.sltzn.katowice.pl/or_zaj/Notatki/1a/me1.pdf napisał:

Przekroje przewodów są znormalizowane i wynoszą w mm2:
0,5; 0,75; 1; 1,5; 2,5; 4; 6; 10; 16; 25; 35; 50; 70; 95;
120; 150; 185; 240; 300; 400; 500; 625; 800; 1000 mm2

Już 70mm2 to będzie ponad centymetr średnicy samej żyły.
Powrót do góry
   
Usunięty






Post#18 10 Lis 2010 14:00   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Tematyczny (fachowy?) poradnik:

Link

Pamiętajcie żeby zrobić kabel czarny i czerwony, to bardzo ważne :D
Powrót do góry
   
1078231
Usunięty





Post#19 10 Lis 2010 14:21   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Jak pisze Carrot-16 mm. kw. wystarczy, ale jest jeszcze jedna rzec-należy krótkim odcinkiem przewodu (może byc cieńszy) połączyc jedną część żabki z drugą, jeżeli zajdzie taka sytuacja, że nie będzie pewnie łaczyła ta połówka do której jest przylutowany (powtarzam-ma być przylutowany, nie zagnieciony) przewód, zaś lepiej będzie łączyła ta druga, to połynie za duży prąd przez sprężynkę agrafkową ( i oś zawiasu) , ta się nagrzeje, odpuści się, i żabka nie będzie już samokleszczyła.
Powrót do góry
   
robokop
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 17010
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#20 10 Lis 2010 14:33   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać? kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?
!6mm2 to takie minimum, ja mam z 25mm2 i CRDI odpalę, ale przy starym 124 chwilę trzeba potrzymać. Przy starterze mam 16mm - przy dłuższym "miauczeniu" robią się ciepłe i miękkie, a rozrusznik raptem tylko 1,9 KW.
Powrót do góry
   
ociz
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 04 Gru 2006
Posty: 8457
Miasto: Zełwągi

Post#21 10 Lis 2010 14:33   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


robokop napisał:
Już 70mm2 to będzie ponad centymetr średnicy samej żyły.

Nie ponad centymetr a jakieś 9mm, i jakoś tak ma jak nie lepiej. Przy spawarce mam mniejszy przekrój. :D Ważyć to trochę waży ale jest bardzo miękki tak że można na palcu owinąć więc w miarę wygodnie się używa.
Powrót do góry
   
tzok
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 13 Wrz 2002
Posty: 25019
Miasto: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Post#22 10 Lis 2010 14:36   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Warto obejrzeć w/w nagranie i stosować się do podanych tam zaleceń (zwłaszcza jeśli jest zimno i próbujemy uruchomić samochód z dużym silnikiem wysokoprężnym "pożyczając prąd" z samochodu z niewielkim silnikiem benzynowym) - zwłaszcza aby nie próbować uruchamiać drugiego samochodu zaraz po podłączeniu przewodów, tylko odczekać kilka minut i aby nie dodawać gazu w sprawnym samochodzie podczas uruchamiania samochodu z rozładowanym rozrusznikiem (grozi to uszkodzeniem alternatora w sprawnym aucie).

W kwestii doboru przewodów - dobiera się w zależności od mocy rozrusznika, a ta z kolei uzależniona jest od pojemności silnika i tego czy jest to silnik benzynowy czy wysokoprężny. Teoretycznie im grubsze tym lepsze, ale również bardziej niebezpieczne dla samochodu "użyczającego" prąd (ryzyko przeciążenia alternatora).

10-15min ładowania z drugiego samochodu powinno wystarczyć na uruchomienie silnika w aucie z rozładowanym akumulatorem bez podpiętych przewodów - i to jest może nie najszybsza ale najbezpieczniejsza metoda (dodatkowo w tym przypadku wystarczą najtańsze przewody rozruchowe z marketu).
Powrót do góry
   
robokop
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 17010
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#23 10 Lis 2010 14:44   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


ociz napisał:

Nie ponad centymetr a jakieś 9mm, i jakoś tak ma jak nie lepiej.
Wzór na pole powierzchni koła - P=Π*r2, stąd średnica= 9,44mm, dla litego przewodu, dla linki będzie to troszkę więcej, plus grubość izolacji.
Cytat:
Przy spawarce mam mniejszy przekrój. :D
A ile spawarka da max prądu? 150- 200A ?
Cytat:
Ważyć to trochę waży ale jest bardzo miękki tak że można na palcu owinąć więc w miarę wygodnie się używa.
Z tym owijaniem na palec to ostrożnie, szczególnie jeśli w izolacji igielitowej czy polwinitowej. Ciekawostka - agregatu z silnikiem SWW 400 nie dało się odpalić "od ręki" na kablach spawalniczych 95mm2 - za długie były (po ok 10m).
Wniosek? Im grubsze i krótsze, tym lepsze - kosztem ograniczonej manewrowości.
Przy flocie można pomyśleć nad czymś takim:
kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?
Wygodne i zawsze pod ręką.
Powrót do góry
   
wopor
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 27 Sty 2008
Posty: 1961
Miasto: Bydgoszcz

Post#24 10 Lis 2010 16:00   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Witam, z jednego mm² przekroju kabla mozna pobrać 10A, jeżeli ja robiłem dla siebie w warsztacie by był uniwersalny to 50mm² i mam dwa komplety wrazie dużego silnika, przeważnie chwilowy prąd rozruchowy zawiera się w przedziale 250-500A, kol robokop ma racje że max długość to minimalna jaka potrzebna do sprawnego podłączenia aku-aku, u mnie to 2m, krokodyle mam na 500A z demobilu ,kol Motronic a czemu piszesz że to połączenie musi być lutowane?, połączenia zaciskane wykonane zgodnie z technologią są elektrycznie sprawniejsze ponieważ przepływ prądu powoduje przenikanie powierzchniowe atomów miedzi do materiału wtyczki lub krokodyla co w czasie skutkuje poprawą tego połączenia, ja osobiście zgrzałem ze wzgledów wytrzymałościowych, AMP robiła takie badania jako że założyciel tej firmy w okresie drugiej wojny światowej to wymyslił na potrzeby armii by kierowca nie latał z lutownicą jak mu się zerwie przewód, AMP w wolnym tłumaczeniu to amerykański militarny produkt :D , a cynowe połączenia ulegają starzeniu i jakość połączenia wraz z czasem ulega pogorszeniu, pozdrawiam
Powrót do góry
   
robokop
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 17010
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#25 10 Lis 2010 16:15   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


wopor napisał:
, a cynowe połączenia ulegają starzeniu i jakość połączenia wraz z czasem ulega pogorszeniu, pozdrawiam
Ale nie utleniają się i nie występuje zjawisko płynięcia. Zacisnąć też trzeba mieć w czym - cienka blaszka "żabki" nie zapewnia odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej takiego połączenia. Wszak wszelkie połączenia w energetyce są właśnie zaciskane, a nie lutowane.
Powrót do góry
   
tzok
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 13 Wrz 2002
Posty: 25019
Miasto: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Post#26 10 Lis 2010 17:04   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Dla spokoju można zacisnąć, podlać topnikiem i zalutować ;)

wopor napisał:
połączenia zaciskane wykonane zgodnie z technologią są elektrycznie sprawniejsze ponieważ przepływ prądu powoduje przenikanie powierzchniowe atomów miedzi do materiału wtyczki lub krokodyla co w czasie skutkuje poprawą tego połączenia
Prawda to ale, w przypadku przewodów rozruchowych sprawdza się raczej kiepsko, bo proces ten zachodzi bardzo powoli i tylko podczas przepływu prądu, natomiast przez większość swego żywota przewody rozruchowe leżą zapomniane w bagażniku samochodu i nie płynie przez nie żaden prąd, są natomiast narażone na zmienne temperatury i wilgoć, które to czynniki znakomicie przyspieszają proces utleniania.
Powrót do góry
   
wopor
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 27 Sty 2008
Posty: 1961
Miasto: Bydgoszcz

Post#27 10 Lis 2010 20:38   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Witam, ja zgrzałem bo lutowanie takiego grubego przewodu to upierdliwe, wiecej cyny wlezie w żyłe przewodu niż konieczne a zgrzewarke zrobiłem na swoje potrzeby z....... morsa :D i porcelanek ze starych gniazd bezpieczników sieciowych ,pozdrawiam
Powrót do góry
   
Ad


Ad


Post# 10 Lis 2010 20:38   


Powrót do góry
   
romoo
Użytkownik obserwowany
Użytkownik obserwowany


Dołączył: 28 Cze 2003
Posty: 6779
Miasto: Małopolska

Post#28 10 Lis 2010 21:54   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


E tam kable leżą na wieszaku i sa co 2 dzień używane przekrój co prawda 7,5mm2 ale benzyniaka odpalą od strzała, diesla niestety nie.
Za to nie martwię sie że popłyna jakieś extra wielgachne prądy nimi.
Zamiast prostownika uzywam zapalonego matiza, szybciej podjade niż bym miał ciągnąć przedłużki przez cały plac.
Powrót do góry
   
marcinolesno
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 136
Miasto: olesno

Post#29 14 Lis 2010 22:45   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Witam Kolegów, pozwolę sobie włączyć się w dyskusję. Zeszłej zimy miałem okazję sprzedać kilka kompletów kabli rozruchowych na allegro , w tym sezonie mam podobny plan. Dla większej wiarygodności nagrałem samodzielnie filmiki z odpalania na moich kablach:
- http://www.youtube.com/watch?v=3emMaVMJOd4
tutaj Vito 2,3 TD kable z 16mm2, jak widać dały rady przenieść cały prąd rozruchowy. W praktyce kable rozruchowe są raczej wspomagaczem - padnięty akumulator zawsze coś tam jeszcze w sobie ma.
- http://www.youtube.com/watch?v=2SsFSuWmkAg&feature=related
tutaj Moneo 2.0, kable z przewodu 10mm2, jak widać również spokojnie się spisały. Sam korzystam z takich, i odpalałem już różne zafiry, bory i inne padaki(nawet ciągnik rolniczy z tego właśnie mondea), kable nadal żyją. Zatem jeśli nie mamy w planach odpalać ciężarówek czy czołgów z powodzeniem wystarczają kable z przewodu rzędu 10 czy 16mm2. Co nie stoi na przeszkodzie stosowania grubszego przewodu, jednak nie zawsze nas na to stać.

ps. jeśli ktoś potrzebuje takich kabli zapraszam do pisania wiadomości
Powrót do góry
   
1078231
Usunięty





Post#30 14 Lis 2010 23:02   

Re: kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?


Zauważ, że grubszy ma od razu też grubszą izolację; ta zaś na mrozie nieźle sztywnieje.
Ale potwierdzam-do wspomożenia odpalania silników o pojemności 2l (ZS, ZI) wystarczą 10mm.kw.
Co do lutowania-a jaki problem? Pobielasz końcówkę, pobielasz w żabce miejsce przylutowania, zaciskasz i zlutowujesz, kabeloczek do rozrusznika nie lutowałeś?
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Początkujący -> kable rozruchowe - na jakiej zasadzie dobrać?
Strona 1 z 2 Idź do strony 12  Następny



Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.076 seconds

elektroda.pl temat RSS 

opony