X

Wymiennik C.W.U - bojler.

kho 28 Jan 2010 21:17
  • #1 28 Jan 2010 21:17
    kho
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam wszystkich.

    Planuję montaż bojlera ( wymiennik C.W.U ) tzw bojler.
    Na rynku jest kilka modeli takich bojlerów różniących się pojemnością, budową itd.

    Moje pytanie jest takie jaki bojler jest lepszy pod wzgl. wydajności, szybkości grzania itd.
    Tak jak wspomniałem różnią się budową :
    - bojler z klasyczną wężownicą w kształcie ,,U''
    - bojler z podwójną wężownicą w kształcie ,,U''
    - bojler z wężownicą skręcaną o kilkunastu ,,zwojach''
    - bojler z podwójną skręcaną wężownicą o kilkunastu ,,zwojach''
    - bojler z płaszczem wodnym

    ( opcjonalnie wyposażone mogą być lub są w grzałkę elektryczną )

    I tak jak wspomniałem wyżej, który z tych podanych charakteryzuje się lepszą wydajnością i czasem oczekiwania na ciepłą wodę.

    Zaznaczam, że zasilanie byłoby z kotła C.O

    Pozdrawiam
  • #2 02 Feb 2010 16:35
    krzysztofmatusik
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Miałem z U pojedynczą i podwójną... porażka!
    Teraz mam z płaszczem i woda błyskawicznie jest nagrzana :D
  • #3 02 Feb 2010 17:04
    SAWEK101
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Wg. mnie najlepsze są bojlery pionowe z wężownicą spiralną ,lub podwójną wężownicą jeśli planujesz montaż kolektorów,bojler dwu płaszczowy dobrze grzeje tylko że potrafią pękać na spawach przez rozszerzanie się metalu i z reguły są poziome i przez to nie w pełni wykorzystuje się jego pojemność,do domu jednorodzinnego zwykle wystarcza 120 do 140l jeśli nie brać pod uwagę kolektorów,jeśli masz dobrą instalacje to grzałka najlepiej 2,5kw ,bo wtedy latem nie musisz grzać całą dobę jeśli nie trzeba.
  • #4 02 Feb 2010 19:17
    kho
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    krzysztofmatusik wrote:
    Miałem z U pojedynczą i podwójną... porażka!
    Teraz mam z płaszczem i woda błyskawicznie jest nagrzana :D


    Jeżeli kolega posiada teraz z płaszczem wodnym, to jaką temperaturę trzeba mieć na kotle, i jak długo ją utrzymywać, aby uzyskać ciepłą wodę i być z niej zadowolony.?

    Pozdrawiam
  • #5 03 Feb 2010 15:16
    hilzie
    Specjalista - systemy grzewcze
    Helpful post? (0)
    jedynym wyznacznikiem szybkości nagrzewania wody, jest moc cieplna w kW. Np. bojler GALMET 120 l z pojedynczą wężownicą U moc 6,6 kW,z podwójną 12,5kW , z płaszczem 18,2 kW. Ale równie dobrze bojler 120 l z wężownicą może mieć 23 kW. moc cieplna podawana przez producentów przy temp zasilania 70st ,temp wody zimnej 10 st podgrzanie do 45 st. Przy tych parametrach wydajnośc będzie wynosiła :
    1- 160 l/h ,2- 300l/h 3- 440l/h 4- 560l/h.
  • #6 03 Feb 2010 20:18
    kho
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    hilzie wrote:
    ...... Przy tych parametrach wydajnośc będzie wynosiła :
    1- 160 l/h ,2- 300l/h 3- 440l/h 4- 560l/h.


    Nie bardzo wiem jak się do tego odnieść.

    Załóżmy, że zamontowałbym zbiornik o pojemności 300l., to ile czasu zajęłoby mi ogrzanie tej ilości wody do temp. ok 50st.

    Pozdrawiam.
  • #7 03 Feb 2010 20:22
    SAWEK101
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Teoria,teorią ,a w praktyce się okaże że woda kiepska i po roku wyliczenia diabli wzieli :D
    Żebyś niemiał problemów wybierz sobie zbiornik pionowy z wężownicą spiralną nawet może być i tani galmetu i będzie ok.
  • #8 03 Feb 2010 21:08
    kho
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    SAWEK101 wrote:
    Teoria,teorią ,a w praktyce się okaże że woda kiepska i po roku wyliczenia diabli wzieli :D
    Żebyś niemiał problemów wybierz sobie zbiornik pionowy z wężownicą spiralną nawet może być i tani galmetu i będzie ok.


    Właśnie chcę zastosować zbiornik pionowy, tylko mam pytanie o jakiej pojemności zastosować ten zbiornik.?

    Wiem, że wszystko zależy od tego ile osób będzie ,,podłączone'' do zbiornika - więc maksymalnie 5 osób w domu jednorodzinnym.

    Jako najważniejszą informację dodam, że w niedalekiej przyszłości zamierzam podłączyć do zbiornika kolektory słoneczne..

    Pozdrawiam wszystkich na forum.....
  • #9 03 Feb 2010 21:21
    andrzej lukaszewicz
    Level 36  
    Helpful post? (0)
    Jeśli planujesz solar, to zbiornik min. 250-300l z podwójna wężownicą.
  • #10 03 Feb 2010 21:41
    SAWEK101
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Wydaje mi się że 200 250l bo potem koszty są ogromne,i trochę mija to się z celem.
  • #11 03 Feb 2010 21:48
    kho
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    SAWEK101 wrote:
    Wydaje mi się że 200 250l bo potem koszty są ogromne,i trochę mija to się z celem.


    no właśnie ja również obstawiałbym na montaż 200-250 litrowego zbiornika.

    A co myślicie o przerobieniu oryginalnych wężownic i zastosowanie wężownic o większej średnicy??
  • #12 03 Feb 2010 21:55
    SAWEK101
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Wg mnie się nie kalkuluje.
  • #13 03 Feb 2010 22:01
    kho
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    SAWEK101 wrote:
    Wg mnie się nie kalkuluje.


    Załóżmy, że jeśli będzie większy przekrój rurki to i jej powierzchnia grzewcza się zwiększy i powinno szybciej ogrzać wodę, tylko że to może zadziałać w drugą stronę jeżeli będziemy mieli niższą temperaturę na C.O lu na solarze.

    Dobrze myślę czy się mylę.?

    Pozdrawiam
  • #14 03 Feb 2010 22:06
    rob_iw
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    kho wrote:
    SAWEK101 wrote:
    Teoria,teorią ,a w praktyce się okaże że woda kiepska i po roku wyliczenia diabli wzieli :D
    Żebyś niemiał problemów wybierz sobie zbiornik pionowy z wężownicą spiralną nawet może być i tani galmetu i będzie ok.


    Właśnie chcę zastosować zbiornik pionowy, tylko mam pytanie o jakiej pojemności zastosować ten zbiornik.?

    Wiem, że wszystko zależy od tego ile osób będzie ,,podłączone'' do zbiornika - więc maksymalnie 5 osób w domu jednorodzinnym.

    Jako najważniejszą informację dodam, że w niedalekiej przyszłości zamierzam podłączyć do zbiornika kolektory słoneczne..

    Pozdrawiam wszystkich na forum.....


    Po pierwsze, bardzo cenną uwagę co do zasobników c.o. podał kolega "hilze" i tego się trzymajmy. W praktyce oznacza to że dobry zasobnik np. stojący GALMET o mocy wężownicy 24kW i pojemności 120l (bo takie były m.in. produkowane) wodę o temperaturze wodociągowej ok.10st.C nagrzeje do temperatury ok.50st. w czasie do 15min. zakładając oczywiście, że temperatura czynnika zasilającego omawianą wężownicę waha się w granicach 80°C. Jeżeli ten sam zasobnik wyposażony byłby w wężownicę o mocy 12kW to w tych samych warunkach zagrzeje owe 120l wody w czasie ok.35min. itd... Zatem przy zakupie zasobnika stojącego c.w.u. spoglądamy w jego dane techniczne, i jeżeli inne parametry (np. wymiary itp.) nam pasują to odszukujemy jeszcze moc wężownicy i wydaje się, że wszystko oczywiste. Pozostaje jeszcze zasobność portfela !!!
    Po drugie jednak, jeżeli kolega postanawia podłączyć do omawianego zasobnika system solarny to wybór rodzaju zbiornika (stojący-wiszący etc. etc.) jest niewielki. Zasobniki solarne, czy to te sprzedawane w zestawach czy też oddzielnie, przede wszystkim są stojące, dobrze zaizolowane i zazwyczaj o dużych pojemnościach(250 - 300l). Nie będę się rozpisywał dlaczego tak jest. Ważne jest jednak, że wężownicą główną zasobnika solarnego jest ta zasilana czynnikiem glikolowym, krążącym w ukł.. solarnym. Wężownica dodatkowa może być zasilana w takim zbiorniku przez kocioł c.o. lub inne urządzenie a jej moc to zazwyczaj kilka kW. Zależnie od warunków zasilania zbiornik 300l. "grzany" wężownicą dodatkową osiągnie temp. wody 50°C w czasie mniej więcej 1,5 h.
    Drobna uwaga na koniec: zasobnik przeznaczony do zestawu solarnego kupiony wraz z całym zestawem solarnym będzie nieco tańszy od takiego samego zasobnika kupionego poza zestawem. Pozdrawiam.
  • #15 05 Feb 2010 20:40
    muunek
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    ja posiadam poziomy wymiennik z płaszczem wodnym zamontowany nad piecem CO połączony z piecem miedzią coś chyba fi 35(latem wystarcza grawitacja do ogrzania wody).
    Bardzo szybko uzyskuję temp.komfortową - ok 30 min od momentu rozpalania w piecu z kranu płynie woda o temp co najmniej 45 st C.

    Wybrałem poziomy 120l (ariston)ze względu na brak miejsca w piwnicy, a z płaszczem, bo jest tańszy od innych rozwiązań...

    Jestem zadowolonyz wyboru.
  • #16 05 Feb 2010 20:50
    SAWEK101
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    No tak ale zapewne też woda na kotle przy pracy samej termy podchodzi pod 80st .
  • #17 08 Feb 2010 19:45
    muunek
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    temperatura latem ok 65st C ale piecyk węglowy...
  • #18 14 Mar 2010 17:16
    kermit9
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Pozdrawiam wszystkich. Predkosc odbierania ciepla zalezy od 2 czynnikow: predkosci przeplywu cieczy przez np. wezownice czy plaszcz wodny oraz od powierzchni oddawania ciepla czyli pi*r/kwadrat. Po prostej kalkulacji dojdziecie do wniosku ze plaszcz wodny ma najwieksza powierzchnie oddawania ciepla. Co przelicza sie na czas nagrzewania c.w.u. Potrzebujecie sie jeszcze zabezpieczyc przed utrata ciepla w bojlerze po wygasnieciu pieca / ale to oddzielna para kaloszy bo wymyslilem jak to zrobic
  • #19 20 Mar 2010 18:28
    stanislaw1954
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Kolego kermit9 właśnie sprawa studzenia wody po zgaśnięciu pieca bardzo mnie interesuje .Rozumiem że nie chodzi o zawór zwrotny bo to nie zawsze działa przy pompce a elektrozawory na grubsze rury np. 1" są drogie.
  • #20 20 Mar 2010 19:09
    SAWEK101
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Oczywiście że płaszczowy zasobnik ma dużą powierzchnię, ale ja bym go nie kupił bo sąsiad miał z takim sporo kłopotów najpierw wymienili mu jeden na gwarancji a potem spawał go jeszcze dwa razy aż go wyrzucił i kupił zasobnik z wężownicą i ma spokój, za każdym razem pękał mu spaw na płaszczu zewnętrznym a związane jest to z rozszerzalnością stali pod wpływem temperatury, podejrzewam że miał spore skoki temperatury w układzie co, przecież u innych te zasobniki jakoś się sprawdzają, ale ja ze względu na konstrukcje tego zasobnika bym go nie kupił.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jeśli masz pompkę w układzie co i termostat nią sterujący to ustawiasz go na min. 55st, to na zasileniu termy montujesz zwykły mosiężny zawór zwrotny i po problemie ,po co się pchać w drogie elektrozawory.
  • #21 20 Mar 2010 19:49
    stanislaw1954
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Starzy ludzie mówili że najprostsze rozwiązania są najlepsze:D
  • #22 22 Mar 2010 20:16
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze
    Helpful post? (0)
    SAWEK101 wrote:
    (...)a potem spawał go jeszcze dwa razy(...)


    No to kupuję tego spawacza co ocynk lub emalię spawa :)

    SAWEK101 wrote:
    (...)za każdym razem pękał mu spaw na płaszczu zewnętrznym a związane jest to z rozszerzalnością stali pod wpływem temperatury(...)


    Rozumiem że kocioł był w układzie zamkniętym ... (!)
  • #23 22 Mar 2010 20:37
    SAWEK101
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Oczywiście w otwartym ,sam nieraz spawam ocynk albo tnę plazmą robię to na dworze ,lecz świadomość mam :cry:
    Rozmawiałem z sąsiadem i on też w mostostalu czasem spawa konstrukcje ocynkowane ,dostaje za to wyższą stawkę ale ja bym nie chciał ani jednego ani drugiego.
  • #24 22 Mar 2010 21:49
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze
    Helpful post? (0)
    Ocynku się nie pospawa. Nie ma takiej opcji. Jego trzeba wypalić w trakcie procesu. Jednak lepiej go zeszlifować.
  • #25 23 Mar 2010 08:08
    SAWEK101
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Jeśli trzeba coś przylepić to da radę, a jeśli przyspawać i to ma być szczelne to się szlifuje ale mimo to opary powstają.
  • #26 23 Mar 2010 13:46
    zibq
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    Mam pewne spostrzeżenia odnośnie stojących wymienników z dwoma wężownicami.
    Użytkuję taki 200l zasobnik z Galmetu. W górnej połowie zbiornika znajduje się wężownica podłączona do pieca c.o., w dolnej do systemu solarnego.
    Powrót cyrkulacji jest umiejscowiony mniej więcej w połowie zbiornika, podobnie jak termometr.

    Problem polega na tym, że woda ogrzewana przez c.o. nie miesza się w całej objętości zasobnika - w efekcie jest jej mało.
    Efekt - zima, woda zagrzana wg termometru na 60st, dwie osoby umyte i woda ma 30st.
    Podobnie jest po wygaśnięciu pieca - zamykam zasilanie zasobnika i cyrkulację ok. godz. 23, na termometrze widzę 50st., przychodzę rano jest może 35st.
    Miałem podejrzenie, że to kolektory "zabierają" ciepło, ale pompka nie pracuje w nocy.
    Co z tego, że zbiornik ma 200l jak efektywnie wykorzystane jest może 100l które "miesza się" przez noc z zimną wodą?
    U kogoś innego jest 150l zasobnik "leżący" z jedną wężownicą (podkową) z Irmetu i wody ciepłej rano pod dostatkiem.
    Wydaje mi się, że łączenie zasilania jednego zasobnika z kilku źródeł ciepła nie sprawdza się, chyba że w moim przypadku jest to po prostu źle wykonane.
  • #27 23 Mar 2010 15:54
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze
    Helpful post? (0)
    SAWEK101 wrote:
    Jeśli trzeba coś przylepić to da radę, a jeśli przyspawać i to ma być szczelne to się szlifuje ale mimo to opary powstają.


    Zdrowie zdrowiem, ale mi chodzi o to jak przywrócić powłokę emalii wewnatrz zbiornika po zespawaniu. Nie da się w warunkach domowych. A surowa blacha przy wodzie użytkowej przegnije raczej szybko.
  • #28 23 Mar 2010 19:33
    SAWEK101
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Nie mówiłem że spawam zasobniki hehe, ale powiem ci że u ojca jest bojler ze zwykłej blachy i nie cieknie a ma już 28lat.
  • #29 23 Mar 2010 20:06
    stanislaw1954
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Kiedyś takie blachy były.Mam znajomego u którego w okresie kilkunastu lat zmieniłem
    2 pompy , a zbiornik hydroforowy jak zamontowano w latach 70 ,to stoi cały do tej pory
  • #30 23 Mar 2010 20:36
    SAWEK101
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Wg mnie to tą emalie można sobie o kant rozbić, to jest tylko pic, zawsze albo gdzieś pęknie albo odstanie, czasami pełno jest tego szkła na dole zasobnika, jedyny pewny bojler to z kwasówki, może trochę stanieją, ale nawet kwasówka nie jest wieczna bo się za kamieni.
  Search 4 million + Products
Browse Products