X

Ile prądu pobiera twój samochód?

slavo666 03 Mar 2010 11:43
  • Helpful post? (0)
    Ile prądu pobiera twój samochód?
    Josh, borykając się z problemami dotyczącymi kilkukrotnej wymiany alternatora swojego samochodu wpadł na pomysł zbudowania urządzenia, które byłoby w stanie dokonywać pomiaru prądu pobieranego przez podzespoły auta oraz prezentować zebrane dane w przejrzysty sposób. Tak zrodził się rejestrator, który potrafi z zadowalającą szybkością i dokładnością zmierzyć, ile energii faktycznie zużywa cała instalacja.
    Do wykonania tego miernika autor wykorzystał czujnik Halla ACS758KCB-150B-PFF-T od firmy Allegro Microsystems. Element ten potrafi przetworzyć pole elektromagnetyczne wytwarzane przez przewód, przez który płynie prąd do 150 amperów na napięcie o zakresie 0-5V w sposób liniowy. Do zbadania wyjściowego sygnału wykorzystany został mikrokontroler ATmega8, a dokładniej jego przetwornik A/C. Po zebraniu danych, mikroprocesor wysyła je poprzez UART oraz konwerter sygnałów MAX232 portem szeregowym do komputera. Przy użyciu terminala systemowego, autor jest w stanie odczytać dane i wprowadzić je do arkusza kalkulacyjnego, dzięki czemu może tworzyć odpowiednie wykresy. W ten sposób małymi kosztami można wykonać prostą diagnostykę elektryki samochodu i nie tylko. Łatwo można również zaadaptować taki miernik np. do pełnienia funkcji licznika pobieranej energii w domu.
    Schematy i wzór PCB:
    Ile prądu pobiera twój samochód? Ile prądu pobiera twój samochód?
    Źródło
  • #2 03 Mar 2010 16:13
    bialy20
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Co to znaczy "zadowalająca szybkość i dokładność"? Jeśli dobrze widzę to umieścił ten rejestrator na stałe w aucie? Chyba to przesada, kłopoty z alternatorem to raczej rzadka usterka....
  • #3 03 Mar 2010 19:55
    antrykot
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Jeżeli zamontował to tak jak na fotce, czyli luzem, to chyba długo to to nie podziała.
  • #4 04 Mar 2010 08:52
    J_Bravo
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    bialy20 wrote:
    Co to znaczy "zadowalająca szybkość i dokładność"? Jeśli dobrze widzę to umieścił ten rejestrator na stałe w aucie? Chyba to przesada, kłopoty z alternatorem to raczej rzadka usterka....

    Porozmawiamy jeśli nagle bez powodu rozładuje ci się akumulator ;) Miałem nie lada problem z radiem concert a audi. Co kilka tygodni przełączało się w tryb poboru prądu 0.5A ;/ Taki układzik zaoszczędził by mi dużo czasu.
  • #5 04 Mar 2010 10:33
    boogdan
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Bardzo ciekawe rozwiązanie. Można podłączyć jakiś wyświetlacz i mieć na żywo prąd ładowania akumulatora podczas jazdy. Chętnie zmontowałbym sobie coś takiego. Czy orientuje się ktoś gdzie takie czujniki można kupić? Wiem że allegro nie wysyła sampli do polski.
  • #6 04 Mar 2010 12:02
    mirekgnd
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    He. He. W mojej "Warszawiance" miałem taki amperomierzyk z zerem pośrodku. Szkoda że nie ma takiego wynalazku w dzisiejszych autach. Pomysł niezły.Może wrócić do korzeni i zrobić prosty układ pomiaru prądu auta za pomocą rezystora dużej mocy i woltomierza cyfrowego. Co o tym sądzą inni forumowicze? Pozdrawiam.
  • #7 04 Mar 2010 17:42
    nelik1987

    Level 31  
    Helpful post? (0)
    By otrzymać taką przekładnie czyli 150A na 5V należało by zastosować bocznik o wartości 33,334 mohm co dawało by spadek napięcia rzędu 5V przy pradzie 150A, problem w tym że w takiej konfiguracji rezystor musiał by mieć moc uwaga !! 750W :) Przy takich pradach najlepiej stosować przekładniki prądowo napięciowe
  • #8 04 Mar 2010 23:05
    electro
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Tylko że to mierzy pole magnetyczne a nie napięcie odłożone na boczniku. Więc rezystancja może, a nawet musi w tym przypadku być mniejsza
  • #9 04 Mar 2010 23:37
    nelik1987

    Level 31  
    Helpful post? (0)
    electro wrote:
    Tylko że to mierzy pole magnetyczne a nie napięcie odłożone na boczniku. Więc rezystancja może, a nawet musi w tym przypadku być mniejsza


    ja wiem co to mierzy :), tylko kolega wyżej zaproponował jako odpowiednik zastosować bocznik
  • #10 06 Mar 2010 22:24
    pawelj
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    A gdyby zmierzył spadek napięcia na przewodzie plusowym akumulator - alternator? Czy to nie dało by obrazu prądu płynącego przez ten przewód?
    Przy tych prądach to chyba spadek jest mierzalny?

    pawełJ
  • #11 11 Apr 2010 11:52
    Jacek Rutkowski
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Mierzalny jak najbardziej, kiedyś widziałem patent pomiaru spadku napięcia na oryginalnych bezpiecznikach w samochodzie. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie trzeba było ingerować w instalację elektryczną pojazdu oraz szybko można było zdiagnozować spalony bezpiecznik. Problemem jest tylko dokładność takiego rozwiązania ze względu na zmienną rezystancję styków bezpiecznika. Jednak dla celów orientacyjnych jak najbardziej jest takie rozwiązanie wystarczające.
  Search 4 million + Products
Browse Products