X

Trak taśmowy, poziomy. Napęd taśmy 4kW.

marcingeneral 17 Apr 2010 10:02
  • #31 17 Apr 2010 10:02
    owen90
    Level 2  
    Helpful post? (+2)
    dzięki serdeczne za odpowiedz!
  • #32 18 Apr 2010 15:58
    marcingeneral
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Ja także nie posiadam żadnych rysunków technicznych. Wszystko było zaprojektowane w głowie i dopasowane do długości taśmy.
  • #33 19 Apr 2010 14:28
    farmazon3000
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    hm, jeszcze raz dodam ze bardzo mi sie podobaja te maszynki, idąc dalej znalazlem jeszcze fajniejsze w necie, najlepsza jest ta:

    http://www.youtube.com/watch?v=KRtjbOA0Ho0&feature=related

    a to ze względu na to że omijasz cały ten bajzel związany z piłą taśmową i montujesz po prostu prowadnicę od piły łańcuchowej - pomysł jak dla mnie genialny

    z tego co widzę został podmieniony cały napęd łańcucha piły na elektryczny


    macie może jakieś pomysły jakie wady ma takie rozwiązanie? ja znalazłem jedną: grubość prowadnicy od piły jest dużo wieksza niż taśmy więc będzie więcej trocin a mniej desek z jednej kłody

    tu z kolei wersja która zamiast tych kół pasowych (które do tanich nie należą) użyto zdaje się kół samochodowych

    http://www.youtube.com/watch?v=LQhD3-TLank



    i jeszcze kilka ciekawych linków na dokładkę:
    http://alterra-wv.com/wood/bandmill.htm#wheel
    http://timetofiddle.yolasite.com/bandsaw-mill.php
    http://www.diybandmill.com/
    http://www.sawmillplans.com/
    http://www.youtube.com/watch?v=ub6_pACrWYw
    http://www.tjswoodshop.com/building_a_homebuilt_portable_sawmill
  • #34 19 Apr 2010 19:07
    jantar2005
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Ja nie jestem tą piłą zachwycony z powodu chociażby faktu że łańcuch tnący pracuje w prowadnicy ślizgowo. Spore zużycie oleju, oraz duże zużycie prądu, bo przecież gruba warstwa drewna (ok 4xgrubsza niż przy taśmie) jaką musi ściąć łańcuch - to upraszczając 4x wiecej energii potrzebnej do tego. (no i 4x wiecej trocin) Poza tym wyobraź sobie jak będzie wyglądać nie łożyskowana rozeta na końcu prowadnicy po przetarciu kilku m³ desek, a przecież wymiana prowadnicy co kilka m³ to też spory wydatek. Szybkość cięcia (co najmniej 4x mniejsza) to też minus tego rozwiązania.
    Jednym słowem zupełne nieporozumienie moim zdaniem.
    Co do kół samochodowych to wydaje mi się że przy założeniu że mamy niewiele do przetarcia i budujemy prowizorkę, to może się opłaca, choć bałbym się problemów przy regulacji taśmy.
    Natomiast w linkach które wstawił Kolega farmazon3000 kilkakrotnie pojawia się podnoszenie za pomocą wyciągarki i linki stalowej.
    Też się zastanawiałem nad podobnym podnośnikiem, kiedy na mojej śrubie trapezowej osadziło się mnóstwo trocin, które doprowadziły w końcu do wytarcia smaru i do zatarcia się śruby. Ostatecznie jednak szczelne osłonięcie śruby przewodem ssącym rozwiązało temat.
    Reasumując i nie chwaląc się moje rozwiązanie wydaje mi się optymalne, aczkolwiek jak się ktoś uprze, to podnośnik linkowy wydaje się alternatywnym rozwiązaniem, przy założeniu że nie przewidujemy przeróbki sruby na napęd elektryczny.
  • #35 19 Apr 2010 19:48
    marcingeneral
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Co do zastosowania prowadnicy jestem tego samego zdania co jantar2005. Zaletą jest mozliwość przecierania w obydwie strony.

    Co do wciagarki linowej wolę jednak rozwiązanie z zastosowaniem śruby trapezowej.

    Zastosowanie kół samochodowych wiąże się ze znacznym obniżeniem kosztów, ale także zmniejszeniem dokładności cięcia.
  • #36 19 Apr 2010 20:52
    jantar2005
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Znalazłem szkic jaki wykonałem dla wycięcia ploterem plazmowym tylnej scianki głowicy wiec zamieszczam- może się komuś przyda.
    Trak taśmowy, poziomy. Napęd taśmy 4kW.

    Wracając jeszcze do podnoszenia głowicy, to wyciągarki linkowej nie brałem pod uwagę, ale podnoszenie za pomocą małej zębatki i łańcucha Galla. Wydaje się tanie, proste i odporne na trociny.
  • #37 19 Apr 2010 22:25
    peloks
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Nie ploterem plazmowym tylko wypalarką plazmową.
  • #38 19 Apr 2010 22:31
    jantar2005
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Nie żebym się spierał, ale wycinali mi w Centrostalu w Bielsku Białej ploterem plazmowym.:D

    Proponowali mi wycięcie ploterem laserowym albo plazmowym, albo jakimś wodnym jetem. Uznałem że po ploterze plazmowym wystarczy i wyszło doskonale.

    Dla Farmazon3000 mam inną alternatywę. http://www.youtube.com/watch?v=a_yjXn4o5iU&feature=related
    Taki traczek bardzo by mnie interesował. Jego budowa jest jednak bardziej zaawansowana, ale jego osiągi są fantastyczne. Tutaj rzaz też jest spory(choć mniejszy niż przy łańcuchowej), ale inne zalety powodują że trak taśmowy przy nim się chowa.
  • #39 20 Apr 2010 10:48
    farmazon3000
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    no taki trak z piłą tarczową też ciekawy, jeśli chodzi o jego budowę to nurtuje mnie
    1. moc silnika (pewnie kilka kW),
    2. sposób montowania tarczy do wału (co mi przychodzi do głowy to rozebrać jakąś już istniejącą piłę / szlifierkę / ukośnicę itp.),
    3. przekładnia - z tego co się orientuję nie stosuje się tu przekładni za silnikiem, tarcza jest zamontowana bezpośrednio do wału silnika (?)
    4. sam tarcza też dobrze jakby była spora, największa jaką znalazłem na allegro ma fi 700 mm i kosztuje około 200 zł

    takie samo urządzenie bez automatyki, tarcza obracana przez pana zenka przy pomocy wajhy
    http://www.youtube.com/watch?v=oF7aYVwi7Uw&feature=related
  • #40 20 Apr 2010 20:25
    jantar2005
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    ad.1. Moc sądząc po prędkości cięcia i biorąc pod uwagę grubość rzazu (ok 4mm) to chyba ok 10kW.
    ad.2. Zapewne mocowanie tarczy musi być "schowane" w tarczy
    ad.3. Z całą pewnością tarcza nie jest mocowana bezpośrednio na wałku silnika. Zatem musi być jakaś przekładnia kątowa z możliwością przekręcania głowicy w czasie pełnych obrotów.
    ad.4. tarcza 700mm wystarczy przy tym rozwiązaniu na cięcie kantówki max. ok. 300x300mm
  • #41 21 Apr 2010 15:39
    farmazon3000
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    marcingeneral jaką szerokość mają twoje koła napędzające taśmę? zastanawiałem się na użyciem w ich miejsce kół pasowych od pralki które w porówaniu do tych twoich są śmiesznie tanie

    może mi ktoś powiedzieć jak piasta została zamontowana do osi (tu przykładowe zdjęcie)
    http://www.diybandmill.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=13&g2_itemId=5522
  • #42 21 Apr 2010 17:57
    browarhehe
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    piasta na osi ?
    kup sobie most.. np od poloneza czy czegoś co jest tanie. żuk czy coś.
    rozbierz , i masz półosie z piastami na końcu :)
    kup sobie 2 łożyska i wbij na półoś
    znaczy jedno łożysko już będzie ale kup 2 takie same z mocowaniem :)
  • #43 21 Apr 2010 20:49
    marcingeneral
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    farmazon3000 wrote:
    marcingeneral jaką szerokość mają twoje koła napędzające taśmę? zastanawiałem się na użyciem w ich miejsce kół pasowych od pralki które w porówaniu do tych twoich są śmiesznie tanie



    Średnica moich kół to 58cm. Koła od pralki mają jakieś 30cm.
    Nie jestem pewien, czy aluminiowe koła od pralki wytrzymają.
    Naciąg taśmy tnącej jest znaczny.
    Koła od pralki nie są także wyważane co zmniejsza żywotność łożysk.
    Jak już chcesz zmniejszyć mocno koszty budowy to zastosuj np. piasty z tylnej osi golfa 1 (pełno na każdym szrocie) i koła dojazdowe na pełnych gumach.
    Tokarz przetoczy ci takie dojazdówki a na wulkanizacji można je wyważyć.
    I do dzieła . Jestem ciekaw efektów.
  • #44 21 Apr 2010 23:02
    jantar2005
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Szanowny Kolego marcingeneral...

    ... Twoje koła na moje oko mają średnicę 48cm :D a nawet jestem tego pewien, bo mam takie same koła.
  • #45 22 Apr 2010 08:12
    farmazon3000
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    marcingeneral wrote:

    Średnica moich kół to 58cm. Koła od pralki mają jakieś 30cm.

    chodziło mi o szerokość a nie o średnice - koła od pralki są zdaje się węższe od tych twoich i mogą okazać się za wąskie dla takiej taśmy jak twoja (chyba żeby zastosować odpowiednio wąską taśmę właśnie)

    marcingeneral wrote:

    Jak już chcesz zmniejszyć mocno koszty budowy to zastosuj np. piasty z tylnej osi golfa 1 (pełno na każdym szrocie) i koła dojazdowe na pełnych gumach.
    Tokarz przetoczy ci takie dojazdówki a na wulkanizacji można je wyważyć.
    I do dzieła . Jestem ciekaw efektów.

    tak też mam zamiar zrobić, właśnie kompletuję części i narzędzia, powiedz mi tylko o co chodziło z tym przetaczaniem ??
  • #46 22 Apr 2010 08:27
    browarhehe
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    wg mnie najprościej i najtaniej, będzie zrobić tak jak napisał wyżej z tylnych piast vw golfa ( ja akurat takie posiadam ) , i z kół od malucha.. za grosze można kupić
    na razie przy okazji kompletuję części , ponieważ także chcę takie cudo zrobić :)
  • #47 22 Apr 2010 21:11
    marcingeneral
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Z przetaczaniem chodziło mi o to, aby powierzchnia takiej dojazdówki była płaska i gładka. Tak aby powierzchnia styku gumy z taśmą zapewniała jak największą przyczepność.
  • #48 05 May 2010 00:10
    bulineek
    Level 11  
    Helpful post? (+1)
    Dodam swoje parę "groszy" co do tematu... wykonałem traka łańcuchowego na prowadnicy STIHL... rzaz o którym koledzy mówią wynosi równo 4,5 mm, do tego przecieram za 10 godzin minimum 12 m3 ... silnik jaki miałem to 7,5 kw ale zastosowałem 15 kw ponieważ wtedy prędkość posuwu osiąga "spacer z dzieckiem w wózku..."

    Na 9 metrach tnę materiał o szerokości 30cm który zawinąłem dookoła opony samochodowej 15"
    Wykonane produkty mierzę suwmiarką i mam co do 0,1mm poprawność po cięciu...
    Prowadnica stihl 110cm kosztuje 240 zł brutto i jeszcze jej nie wymieniałem a mam "pare" m3 za sobą...
    Łańcuchy mam dwa ... jeden kosztuje 145 zł brutto... jedno ostrzenie na jeden dzien pracy (10-12h)
    Jedyny ból ... drzewo musi być idealnie ale to idealnie wyczyszczone (wymyte lub okorowane)
    Na 20m3 poszło mi 30 l oleju który spokojnie sobie spływa do oryginalnej dziurki w mieczy STIHL i cały łańcuch jest tłusty
    To są odpowiedzi na nurtujące niektóre osoby pytania gdyby chciały takiego traka zrobić
    Ja zrobiłem i to koszt około 3000-4000 zł
    Póki co pcham go sam a ważę 80 kg i delikatnie się opieram...idzie pięknie...

    Pozdrawiam :)
  • #49 23 May 2010 17:15
    ap47
    Level 2  
    Helpful post? (+1)
    Witajcie mam pytanie dlaczego przy cięciu piła ucieka i materiał jest pofalowany.
  • #50 23 May 2010 18:32
    bulineek
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    z tego co ja wiem to przyczyn może być sporo np

    -źle rozwiedziona
    - nie naostrzona lub źle naostrzona
    - za szybki posuw
    - za słabo napięta
    - za słabe chłodzenie i odkształca się po wpływem temperatury

    to jest tak tylko moim zdaniem z mojego punktu widzenia który nie do końca musi być zgodny z prawdą :)
  • #51 24 May 2010 17:38
    marcingeneral
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    ap47 wrote:
    Witajcie mam pytanie dlaczego przy cięciu piła ucieka i materiał jest pofalowany.


    Do tego co napisał bulinek dopowiem, że może to być również przyczyna źle ustawionych rolek prowadzących.

    Pozdrawiam
  • #52 24 May 2010 23:01
    bulineek
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Tzn ja nie napisałem że rolki czy szyny moga być krzywe bo to jest podstawa aby w ogóle rozmawiać o cięciu drzewa...

    każdy mm na szynie błędny to wychodzą cuda podczas obracania drzewa...

    w dodatku jakiekolwiek luzy na łożyskach w rolkach czy łożyska zniszczone lub wytarte to już są błędy ...

    jeszcze nic wielkiego się nie dzieje jak ścina się górę, obraca i potem jedzie do samego dołu do desek to wszystko jest skręcone ale w jedną stronę ...a tak jak obraca się np przy krokwiach to cuda cudeńka wychodzą ...

    jeszcze przyczyna może być podtrzymania drzewa że jeden "koziołek" względem drugiego krzywo leży i względem taśmy każdy jest w inną stronę...

    przyczyn przy taśmówce jest dziesiątki ...
  • #53 26 May 2010 22:39
    ap47
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Dzięki za podpowiedz, trak jest nowy, więc rolki są ok i inne rzeczy, po prostu uczę się ciąć, i szukam przyczyny swoich błędów, prawdopodobnie za długo tnę piłą, która jest już tępa, na początku cięcia w miarę jest ok później już jest gorzej.
    Mam jeszcze jedno pytanie jakich pił najlepiej używać np. do cięcia sosny itp. (miękkie drzewo) ilę czasu ciąć kiedy ostrzyć itp.
  • #54 26 May 2010 23:11
    bulineek
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    to jeszcze popatrz na rozwiedzenie piły, na napięcie, na chłodzenie skoro na początku jest dobrze ...

    z tego co wiem to piła po przecięciu tzn po cięciu 40 - 60 minut powinna w odpowiedni sposób przez ponad 12h 'leżeć' i dochodzić do siebie że tak powiem ... to pisze na podstawie tego co mi znajomy mówił...

    co do określenia czasu to ciężko to określić... jeżeli drzewo było po piachu ciągane to po pierwszym metrze piła już może nadawać się do ostrzenia...

    a sosna niejednokrotnie nie jest wcale taka miękka jakby mogło sie zdawać...miałem kilka klocków (3-4) co naprawdę jak nie sosna ... twarde drzewo... mimo że mnie na traku łańcuchowym nie robi większych różnic to i tak czułem że idzie nie tak jak w innych...

    np miałem klocka co miał ponad 70 cm i szedł ładnie naprawdę ładnie... a trafiła mi sie 35-cm sosna co był zarąbisty problem...

    to co napisałem na temat taśmówki odnośnie problemów to opieram się tylko na 'zewnętrzym' zdaniu a nie na swoich doświadczeniach...chciałbym to podkreślić :)
  • #55 14 Jun 2010 20:55
    mamba99
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Piły należy rozwierać co 3 - 4 ostrzenia, w zależności od piły. Ostrzenie od 30 minut (ciągłego cięcia), a w praktyce raz na 1 godzinę powinno się zmienić piłe. Polecam zaopatrzyć się w kilka sztuk, aby pod tępiona od razu wrzucać na ostrzałkę, a na nowej przecierać dalej i tak w kółko.


    mamba99(malpa)wp.pl
    (Projekt traka tasmowego)
  • #56 26 Aug 2010 23:44
    andrzej2504
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    witam chciałem się dowiedzieć ile mniej więcej przeciera się drewna na jednej pile taśmowej 1.1/35/4005
  • #57 05 Sep 2010 14:01
    marcingeneral
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    andrzej2504 wrote:
    witam chciałem się dowiedzieć ile mniej więcej przeciera się drewna na jednej pile taśmowej 1.1/35/4005


    Witam.
    Wszystko zależy od twardości drewna, które przecierasz i od jego czystości.
    No i nie wiem czy pytasz , ile wytrzyma jedna taśma zanim nie będzie się w ogóle nadawać do cięcia, czy po jakim czasie się stępi?
    Ja z mojego jak na razie krótkiego doświadczenia mogę napisać, tyle że na jednej taśmie przecieram około 3szt świerka (fi 35cm) o długości 4mb na godzinę (jeżeli tnę na deski, jak na bale to mniej cięć więc np 7szt) i zakładam nową taśmę a ta odpoczywa i później na ostrzałkę.
    Zdarzają się mikropęknięcia na taśmach jak się przeholuje i za długo tnie. Czasami też taśmy pękają.
    Mój sąsiad ma traka bez zegara mierzącego siłę naciągu taśmy więc nigdy nie wie z jaką siłą taśma jest naciągnięta i jemu taśmy często pękają.

    Pozdrawiam
  • #58 06 Feb 2011 19:09
    andrzej2504
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    witam chciałem się dowiedzieć ile mniej więcej przeciera się drewna na jednej pile taśmowej 1.1/35/4005


    chodziło mi o to po ilu m2 pękają piły .
  • #59 07 Feb 2011 21:43
    marcingeneral
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    andrzej2504 wrote:

    chodziło mi o to po ilu m2 pękają piły .


    Witam.
    Przecieram na potrzeby własne a nie zarobkowo. Nie wiem dokładnie ile wytrzymują taśmy w tartakach, ale u mnie jeszcze żadna nie pękła. Zobaczymy na wiosnę jak zacznie się kolejne cięcie.
    Mogę tylko napisać, że taśmy ostrzyłem już po 3 razy.

    Pozdrawiam
  • #60 23 Mar 2011 11:14
    marcingeneral
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    andrzej macioł wrote:
    witam od kilku miesięcy zbieram materiały na taki trak mam już kształtowniki koła taśme i silnikijeszcze brakuje mi włącznikó i krańcowych bo widzę że u ciebie są mam prośbę czy mugłbyś żucić więcej fotek zboku i z drugiej strony bo wydaje mi się że tam jest jakiś zegar przy lewym kole co to jest gdy uruchomie swój trak yto ći go podeśle bazuje na twoim acha jaką masz moc silników ja mam do dzwigania 0,8kw 800 obr napęt taśmy 4kw1400 obr do posówu 2kw 800 obr


    Witam.
    Ten zegar to hydrauliczny napinacz taśmy. Bez niego nie ma możliwości dobrania dobrego naciągu i w rezultacie piły będą szybciej pękać.
    Silniki jakie zastosowałem to:
    napęd taśmy 4 kW i 1400 obr/min
    napęd dźwigania 0,95 kW i 1400 obr/min - obroty zmniejszone kołem zamachowym z pralki automatycznej.
    U mnie nie ma wyłączników krańcowych ponieważ nie ma mechanicznego posuwu.

    Przecieram na własne potrzeby więc posuw ręczny wystarcza mi jak najbardziej. Jest jeszcze jedna zaleta takiego rozwiązania.
    W momencie przecierania twardego drewna czasami trzeba zwolnic podczas posuwu żeby nie zafalowało taśmą.
    W przypadku posuwu mechanicznego piła będzie się wrzynać w materiał zawsze z taką samą prędkością a przecież parametry twardości drewna są różne.
    Można to rozwiązać stosując bardziej skomplikowane układy sterowania, ale to już wyższa szkoła jazdy.
    Co do rozruchu to należy zastosować wyłącznik w układzie trójkąt/gwiazda, a do podnoszenia wyłącznik prawo/lewo.
    Jak tylko będę u rodziców (tam stacjonuje Trak) to wykonam więcej zdjęć i wstawię na forum.
    Pozdrawiam i życzę udanej konstrukcji.
    Marcin
  Search 4 million + Products
Browse Products