X

Podłączenie zaworu trójdrogowego

21 Apr 2010 22:30 GEgeorg2601
  • #1 21 Apr 2010 22:30
    georg2601
    Level 11  
    Helpful post? (+1)
    Zamierzam wymienić kocioł i zarazem założyć zawór trójdrogowy. Zastanawam się jak to wszystko podłączyć tak aby zawór nie dławił mi dopływu wody do zbiornika wyrównawczego. Wychodzi na to że zawór powinienem założyć na powrocie. Pytanie co to daje a może macie inne sugestie. Poniżej przedstawiam schemat blokowy mojej instalacji i i rys 2 sposób podłączenia zaworu.
    Podłączenie zaworu trójdrogowego
    Podłączenie zaworu trójdrogowego
  • #2 21 Apr 2010 22:44
    Marek Nawrocki
    Level 25  
    Helpful post? (+1)
    Witam!!
    zawór trójdrogowy włącz za pompą obiegową, przy odcięciu zapewni ci to obieg wody przez kocioł co uchroni ciebie przed wywalaniem STB
  • #3 21 Apr 2010 23:16
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze
    Helpful post? (0)
    Marek Nawrocki wrote:
    ...uchroni ciebie przed wywalaniem STB


    STB w stałopalnym ?
  • #4 22 Apr 2010 07:05
    k0s10r
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Marek Nawrocki wrote:
    Witam!!
    zawór trójdrogowy włącz za pompą obiegową, przy odcięciu zapewni ci to obieg wody przez kocioł co uchroni ciebie przed wywalaniem STB


    Oczywiście tylko musisz zastosować dodatkową pompę do ładowania CWU. Ustawiając temperaturę na kotle 65 a na grzejniki np. 40st. nie będziesz miał zbyt wiele tej ciepłej wody użytkowej.

    mirrzo wrote:
    STB w stałopalnym ?


    Chyba chodzi mu o termiczny wyłącznik dmuchawy :)
  • #5 22 Apr 2010 08:05
    georg2601
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (0)
    Czyli wygląda na to że schemat podlączenia narysowałem dobrze szkoda tylko że zawór mam włączyć za pompą tylko nie bardzo rozumiem co to daje. A czy w takim układzie jest możliwość zamątowania zaworu czterodrogowego. Wydaje mi się że we wszystkim przeszkadza ten zbiornik wyrównawczy.
  • #6 22 Apr 2010 08:23
    Removed
    Helpful post? (+2)
    georg2601 wrote:
    Czyli wygląda na to że schemat podlączenia narysowałem dobrze szkoda tylko że zawór mam włączyć za pompą tylko nie bardzo rozumiem co to daje.

    Niestety muszę Cię zmartwić - schemat połączeń narysowałeś źle.
    Poniżej masz prawidłowe połączenie.
    Podłączenie zaworu trójdrogowego
    Pytasz co to daje ?
    Zawór "3D" w tej pozycji zapewnia ochronę temperatury powrotu.
    Powinien mieszać zasilanie z powrotem do osiągnięcia na powrocie około 55°C.
    Po jej osiągnięciu przestaje działać i następuje pełny obieg.
  • #7 22 Apr 2010 08:38
    georg2601
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (0)
    widzisz i tutaj problem jak napisałem to schemat blokowy a w rzeczywistości to wygląda tak że nie mogę zmienić położenia zbiornika wyrównawczego dlatego że od pieca idzie mi jaden główny pion który jeszcze w kotłowni rozgałęzia się na bojler. Ten główny pion rozgałęzia się na parterze i piętrze na rozdzielacze (takie w szafkach) i dalej zakończony jest zbiornikiem wyrównawczym.
  • #8 22 Apr 2010 08:42
    Removed
    Helpful post? (0)
    Chcesz mieć prawidłowo i bezpiecznie ?
    To popraw.
    Pytasz , więc podpowiadam.
    Warto wiedzieć jak to powinno wyglądać.

    ps. Bardzo często od tego zaworu zależy gwarancja na kocioł , więc chyba warto go mieć.
  • #9 22 Apr 2010 10:20
    georg2601
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (0)
    żeby to poprawić to musiałbym rozkuwać ściany gdyż rury są położone pod tynkiem
  • #10 25 Apr 2010 00:04
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze
    Helpful post? (0)
    Damian_85 wrote:
    Chcesz mieć prawidłowo i bezpiecznie ?


    georg2601 wrote:
    ... to musiałbym rozkuwać ściany


    To rozkuj te ściany
  • #11 25 Apr 2010 07:45
    georg2601
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (0)
    mirrzo wrote:
    Damian_85 wrote:
    Chcesz mieć prawidłowo i bezpiecznie ?


    georg2601 wrote:
    ... to musiałbym rozkuwać ściany


    To rozkuj te ściany


    Powiem ci kolego mirrzo że teraz to błysnąłeś , to z takich bzdurnych wypowiedzi masz tyle nabitych postów? - gratuluję.
  • #12 25 Apr 2010 09:51
    Removed
    Helpful post? (0)
    Wiem że ta ostatnia uwaga jest nie do mnie adresowana ale bardzo mnie korci żeby coś napisać.
    Kolego georg2601 to trochę nie tak.
    Pozwoliłeś sobie zrobić "bzdury" (kiedyś), kiedy pytasz i nie otrzymujesz "zadowalającej" odpowiedzi to wykazujesz nawet lekką zadziorność.
    Starasz się wymusić odpowiedź w stylu że masz cudownie i będzie "fajnie".(ale tak nie jest)
    Wszystkie inne odpowiedzi kwitujesz że "nie możesz" a o słowie "dziękuję" chyba nie słyszałeś.
    I tutaj jest na wszystkie Twoje zmartwienia jedyna odpowiedź - wszystkie Twoje wątpliwości regulują "PN".
    Zrobisz jak uważasz (bo to Twój dom i Twoja instalacja) ale teraz przynajmniej wiesz , jak to powinno być zrobione.
    Więc nie bądź złośliwy , tylko napisz że wszystkich warunków nie możesz spełnić a za "wskazanie" prawidłowych rozwiązań "dziękujesz" - i to w zupełności wystarczy.
    Jeżeli chodzi o "słowo" napisane przez kolegę mirrzo - zaczniesz niedługo (będąc na tym forum) doceniać to , co "potrafi" zdziałać jego słowo.(ze względu na autorytet jakim się cieszy ten człowiek na tym forum).
    Chodzi o to , że gdyby nie to słowo , to prawdopodobnie znalazłby się ktoś , kto napisze że tak ma i wszystko działa wyśmienicie od iluś tam lat. (co wcale nie znaczy że to jest prawidłowo)
    Na pocieszenie napiszę Ci że nie jesteś jedyny - takich ludzi jest "multum".
    Jedni zrobili sami (w swojej niewiedzy) , innym zrobili to "pseudofachowcy" jakich u nas w kraju nie brakuje.
    Po to jest to forum , żeby "promować" prawidłowe rozwiązania a Ty niestety takiego nie masz.
  • #13 25 Apr 2010 11:15
    k0s10r
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Krótko zwięźle i na temat.

    Pozdrawiam
  • #14 25 Apr 2010 21:18
    georg2601
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (+2)
    Kolego Damian_85 przecież nie do Ciebie była ta aluzja, za pomoc bardzo ci dziękuję prawda jest taka że instalacja na owe czasy była dobrze zrobiona, kiedy to zostało wykonane wtedy nawet nikt nie myślał o zaworach trójdrogowych a rozkuwanie ścian nie jest taką prostą sprawą w domu w którym się mieszka.Powiem Ci że nadal nie rozumiem co zmieni wstawienie dodatkowej rury do zbiornika wyrównawczego przecież moim zdaniem to to samo jak na moim rysunku, chyba że chodzi Ci o to że na moim rysunku jest sama pompa obiegowa, to mój błąd bo pompa obiegowa jest równolegle z zaworem różnicowym, wiem zawór trójdrogowy miał być za pompą a nie przed. Jeśli chodzi o kolegę mirrzo to wiesz zabrzmiało to dla mnie jak nabijanie sobie postów. Forum elektroda to nie jest jedyne forum na którym jestem zarejestrowany i powiem ci nic bardziej mnie nie wkurza jak pisanie trzech zdań z których wynika to samo co wcześniej napisał poprzednik. Kolega mirrzo jest moderatorem tego działu więc myślałem że napisze coś innego a on po prostu napisał tak jak nowicjusz który napisał dopiero dwa posty
  • #15 25 Apr 2010 21:45
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze
    Helpful post? (0)
    georg2601 wrote:
    ...on po prostu napisał tak jak nowicjusz


    Napisałem to, co powinieneś zrobić, żeby to było dobrze. Nie wnikam w to, czy jest "łatwo" psuć swoje mieszkanie. To możesz umieścić w innym temacie, np. Czy uważasz, że powinienem skuć tynki i ściany, żebym żył bezpiecznie ?
    Wtedy możemy podyskutować o wyższości Świąt ....
    Tu jednak jest inny przedmiot sprawy do załatwienia
  • #16 25 Apr 2010 21:47
    Removed
    Helpful post? (0)
    Na rurze łączącej naczynie z kotłem nie może być żadnych zaworów ,pomp i innej armatury mogącej ograniczyć ewentualny przepływ do naczynia. np.gotującej wody
    Reguluje to PN-91 B-02413 .
    Poniższy tekst pochodzi ze strony "muratordom" i nie jest jedynym w sieci , który odnosi się do tego tematu.
    Podłączenie zaworu trójdrogowego
    Mogę tu wkleić co najmniej kilka przykładów , ale chyba nie o to chodzi.
    Musisz sam zrozumieć różnicę w sposobie połączenia naczynia z kotłem a nie z "końcówką" instalacji.
    Gdybyś chciał konkretne przykłady to napisz .(ale jest ich pełno , nawet na tym forum)

    ps. Moja wcześniejsza wypowiedź nie była atakiem na Ciebie lecz obroną przed próbą niegrzecznego zachowania z Twojej strony - przepraszam.
  • #17 07 Sep 2010 21:25
    arkadiustr
    Level 15  
    Helpful post? (+1)
    Kolego Damian_85 świetnie to rozrysowałeś(nigdzie nie mogłem znaleźć układu na jednej pompie), a czy możesz mi narysować jak sprawa by się miała z zaworem 4D przy zastosowaniu jednej pompki (o ile ma to prawo bytu) i czy 4D wniósł by jakąś poprawę do takiego układu?
  • #18 08 Sep 2010 08:24
    Removed
    Helpful post? (-1)
    Miło z Twojej strony - dzięki.
    Z zaworem 4D wygląda to trochę inaczej.
    Nigdy się nie zastanawiałem nad użyciem tylko jednej pompy.
    Co wcale nie znaczy że to jest niemożliwe ale co najmniej kłopotliwe.
    Zawór 3D musi być zamontowany dla funkcji którą będzie pełnił. np. ochrona kotła przed zbyt niską temp. powrotu.(tak jak na przykładzie wyżej)
    Każdy widział mieszacz do podłogówki na zaworze 3D , to jest następna możliwość usytuowania zaworu 3D.(zadaniem jest utrzymanie stałej temperatury w tej części instalacji)
    Natomiast zawór 4D spełnia te funkcje naraz.
    Jest tylko jeden problem do rozwiązania - żeby wykorzystać jego walory (zaworu 4D), powinien on pracować pod kontrolą jakiegoś "cwanego" sterownika.
    Ręczne sterowanie jest możliwe lecz przy dynamicznych zmianach parametrów kłopotliwe.
    I tu jest teraz najważniejsza sprawa - wspomniany sterownik ma funkcje sterowania C.W.U. i jest to realizowane zazwyczaj na "pompie ładującej".(bo jest to najłatwiejszy sposób sterowania - po prostu "włącz - wyłącz")
    Można zastosować do regulacji C.W.U np. zawór 3D - tylko że w rozwiązaniu z zaworem 4D miało go nie być.
    Trzeba sprawdzić co będzie bardziej opłacalne - pompa czy dodatkowy zawór 3D.
    Można nie dać nic - tylko że przy takim rozwiązaniu (zawór 4D , sterownik , siłownik) koszt małej pompy ładującej to przysłowiowy "Pikuś".
  • #19 12 Sep 2010 20:21
    arkadiustr
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Tak jak myślałem. Dziękuję za uzasadnienie.
  • #20 22 Oct 2010 22:39
    stefmak
    Level 1  
    Helpful post? (0)
    witam. Mam pytanie mam piec na eko groszek galmet 30kw grzeje 300m2.po 4-rech sezonach stwierdziłem że zamontuje zawór 3d.Tylko na programatorze dołączonym do pieca jest regulacja tem.od35do 53 ,wszędzie jest mowa o temperaturze kotła w granicy 65stopni.jak to rozumieć i jak rozwiązać zagadnienie.:?:
  • #21 18 Aug 2011 21:44
    hamer62
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam, niestety należę do tych, którzy posiadają źle zaprojektowaną instalację CO (taką jak założyciel tematu). I również boję się, że zawór trójdrogowy zamknie mi dopływ do naczynia wyrównawczego w nieodpowiednim momencie. Zamówiłem już komplet tzn. kocioł retortowy, zawór, siłownik itd. i nie mogę już zrezygnować. Producent ze względu na masę czujników - pogodówka itp. zaleca montaż zaworu na zasilaniu co ma zagwarantować duży komfort użytkowania. Czy można założyć coś na ten jeden główny pion, co w razie zagrożenia pozwoli ominąć zawór trójdrogowy. Niestety u mnie piony idą przez dwie niedawno wyremontowane łazienki (całe w płytkach) dlatego nie chciałbym kłaść dodatkowej rury. Nie chodzi mi o spełnienie warunków PN tylko o spokojny sen :). Za każdą podpowiedź, z góry Dziękuję.
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products