X

regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie

romix195 18 May 2010 14:40
  • #1 18 May 2010 14:40
    romix195
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Zmieniłem w samochodzie akumulator na nowy i po zmierzeniu napięcia ładowania okazało się, że wynosi ono 13,85V. Wydaje mi się, że trochę za mało. Rozebrałem alternator, diody są dobre, szczotki mogą być. Natomiast nie wiem jak sprawdzić regulator. Może, ktoś sprawdzał juz regulator i wie jak to zrobić. Jest to alternator BOSCH 14V 120 A, 028903028E, regulator BR14-MO F00M145225.
    Z góry dziękuję.Pozdrawiam.
  • #2 18 May 2010 15:18
    domellus
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Podobno da sie sprawdzić. Ja osobiscie nigdy nie próbowałem. Zawsze gdy nie byłem pewny lub szczotki nie były juz zbyt wspaniałe to poprostu wymieniałem na nowy i po problemie czy jest dobry czy nie, oczywiscie uprzednio sprawdzajac cały alternator a nie rozrusznik jak to napisałeś ( oczywiscie uznaję to za pomyłkę ) :) Oczywiście sprawdziłeś też stojan jak i wirnik czy nie ma przebicia itd. ? Następna sprawa to połaczenia w aucie czy są ok tzn. zaśniedziałe przewody, słabo dokręcone itd. jest do bardzo istotne :) Pomiar dokonywałeś w jakich warunkach ? wolne obroty włączone światła i inne odbiorniki ? Jeśli tak to jeszcze nie było by wcale źle z ładowaniem i powinno wzrosnąć po zwiększeniu obrotów do około 14V bo chyba na takie napiecie masz ten regulator :) Polecam również poszukać dokładnie na forum gdzie problemy z ładowaniem i usterki były niejednokrotnie poruszane wiec na pewno znajdziesz to czego potrzebujesz. Pozdrawiam.
  • #3 11 Dec 2011 14:52
    Brzozek
    Level 9  
    Helpful post? (+2)
    Podłączę się do tematu. Mam dziwne objawy z kontrolką ładowania tzn. jadę samochodem gdy naciskam na gaz to pulsuje kontrolka ładowania, puszczam gaz to kontrolka gaśnie. Podczas postoju gdy naciskam na gaz to kontrolka nie świeci. Kiedyś miałem przypadek, że na postoju zapalała się kontrolka ładowania i napięcie spadało do 13,85V ale od dłuższego czasu był spokój. Auto Seat Ibiza 1.9 TDI
  • #4 11 Dec 2011 15:07
    car centre
    Level 18  
    Helpful post? (+1)
    Brzozek wrote:
    Mam dziwne objawy z kontrolką ładowania tzn. jadę samochodem gdy naciskam na gaz to pulsuje kontrolka ładowania, puszczam gaz to kontrolka gaśnie.


    Sprawdź najpierw stan i napięcie paska alternatora, stan wszystkich kół pasowych paska alternatora (czy nie są wyrobione), mocowanie koła pasowego alternatora ewentualnie jeśli jest możliwość żeby się poluzowało...
  • #5 11 Dec 2011 15:07
    Zico63
    Level 37  
  • #6 11 Dec 2011 15:26
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Oczywiście, że da się sprawdzić, ale słowami cięzko to wytlumaczyć, trzeba pokazac jak co podłączyć.
  • #7 11 Dec 2011 15:30
    autoelektryk
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    kolega ma inny typ regulatora to bosch nowego typu tam trzeba sygnału z fazy i monitoruje nap wyjsciowe




    czy napiecie było mierzone na zacisku alternatora czy akumulatora
  • #8 11 Dec 2011 15:38
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (+2)
    To jeden i ten sam zestyk (ta podkówka).
  • #9 11 Dec 2011 18:46
    miler80
    Level 34  
    Helpful post? (+3)
    Sprawdzanie regulatora:
    regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie
    Jak będziesz zmieniał napięcie na zasilaczu trzeba znaleźć takie przy którym żarówka na szczotkach będzie świeciła z połową intensywności (ok. 14,3V). To będzie napięcie ładowania. Poniżej tej wartości żarówka będzie świeciła z pełną mocą, a powyżej przygaśnie. Inne zachowanie regulatora wskazuje na jego uszkodzenie.
  • #10 09 May 2013 11:30
    musrus
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Podczepię się pod temat.
    Czy ten sygnał prostokątny 8V jest niezbędny do sprawdzenia tego regulatora?
  • #11 09 May 2013 11:53
    ^ToM^
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    romix195 wrote:
    Zmieniłem w samochodzie akumulator na nowy i po zmierzeniu napięcia ładowania okazało się, że wynosi ono 13,85V. Wydaje mi się, że trochę za mało.


    Napięcie regulatora w zakresie od 13,8 do 14,4V jest prawidłowe dla naszej strefy klimatycznej. Zatem u Ciebie test powinien zostać przeprowadzony w ten sposób: włączyć silnik wraz z włączonymi światłami mijania i sprawdzić napięcie w całym zakresie obrotów użytecznych. Jeżeli napięcie zmierzone na zaciskach akumulatora wynosi 13,85V to możesz tak zostawić i uznać regulator z alternatorem za sprawne. Dla trwałości akumulatora napięcie 13,8V jest najbardziej korzystne. Napięcie 14 czy 14,4V szybciej uzupełnia ładunek jednak jest z punktu widzenia trwałości akumulatora (i żarówek) mniej korzystne. W zimie jak będziesz miał problemy z doładowywaniem, to istotnie, napięcie 13,8V może być za niskie do uzupełnienia ładunku w niskiej temp. — szczególnie przy eksploatacji na krótkich trasach. Sprawdź zacisk masy łączącej kabel ujemny akumulatora z nadwoziem. Czasami tam lekkie pogorszenie styku powoduje spadek napięcia rzędu 0,1-0,3V. Naprawienie tego spowoduje że zamiast 13,85V będziesz od razu miał 14V.
    Pozdrawiam!
  • #12 09 May 2013 12:51
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (+4)
    Nie musi tam być sygnał prostokątny, może iść przemienny wyprostowany z dodatkowego mostka, tak to zrobiłem w swoim testerze regulatorów F00M; może go tu pokażę aby ktoś sobie taki zrobił.
    Wazne, aby był dodatkowo tłumiony do masy.
    Bez tego sygnału regulator nie załączy pełnego wzbudzenia, ale dla orientacyjnego oszacowania może go nie być.
  • #13 09 May 2013 13:03
    Strumien swiadomosci swia
    Level 42  
    Helpful post? (0)
    romix195 wrote:
    Zmieniłem w samochodzie akumulator na nowy i po zmierzeniu napięcia ładowania okazało się, że wynosi ono 13,85V

    Mierzyłęś na akumulatorze czy alternatorze?
  • #14 30 Dec 2013 20:29
    Sience Fiction
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Parę dni temu sam zgłębiałem tematykę regulatora napięcia w swojej Ibizie. Tak nagle padł - gdzie przez kilkanaście kilometrów świeciła się lampka brak ładowania a później już sama zgasła, a samochód też po kolejnych 50 km jazdy (w trasie). U mnie też był regulator F00M145225 bosch'a. Zdemontowany regulator nie dawał znaku życia. Generalnie ten regulator może być zastąpiony przez inne. Mi sprzedano F00M144136 - Boscha za 78zł - jako zamiennik i sprawuje się całkiem dobrze. Na obrotach jałowych napięcie na akku pokazuje 14,35V bez wielkiego obciążenia i z pełnym obciążeniem z full światłami drogowymi, przeciwmgłowymi, wycieraczkami i nawiewem jest tyle samo 14,3V.

    Po co jest sygnał "W" podawany na regulator napięcia - z kilku powodów, po pierwsze do opracowania sygnału DFM z regulatora mówiący o obciążeniu alternatora. Impulsy W wraz z prądem wzbudzenia podawanym na wirnik daje nam informacje o obciążeniu alternatora. W - to impulsy napięcia proporcjonalne do obrotów. Ten sygnał DFM nie zawsze jest wykorzystywany przez kompy w samochodach.

    Kolejny powód sygnału "W" podawanego na regulator napięcia to ograniczenie prądu wzbudzenia alternatora w przypadku gdy stoi by wirnik nie zjarał się w wyniku przepływu sporego prądu. Wirnik stoi - brak impulsów W do reg. nap. - regulator podaje mały prąd na wirnik do momentu wykrycia jego obrotów.

    Więc w przypadku testowania reg. napięcia sygnał "W" jest również ważny.

    Dodam że regulatory napięcia są bardzo skomplikowanymi układami sterowania. Posiadaja kompensację temperatury, soft start, LRC - load response control, shorted field circuit protection i zapewne wiele innych.
    Dla tych co chcą testować regulatory napięcia to sygnał W można symulować za pomocą transformatorka 10V AC z jedną diodą prostowniczą - wtedy otrzymujemy sygnał napięciowy jedno-połówkowy.
  • #15 30 Dec 2013 21:45
    georgesgr
    Level 40  
    Helpful post? (0)
    Sience Fiction wrote:
    ...Kolejny powód sygnału "W" podawanego na regulator napięcia to ograniczenie prądu wzbudzenia alternatora w przypadku gdy stoi by wirnik nie zjarał się w wyniku przepływu sporego prądu. Wirnik stoi - brak impulsów W do reg. nap. - regulator podaje mały prąd na wirnik do momentu wykrycia jego obrotów.
    ...


    Czegos tu nie rozumiem. Obwod mocy wzbudzenia jest zasilany bezposrednio z alternatora. Jesli wirnik stoi to nie produkuje energii elektrycznej i nie ma zasilania wzbudzenia, wiec skad prad do spalenia wirnika?
  • #16 31 Dec 2013 10:04
    Sience Fiction
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Tu się nie zgodzę
    Regulator napięcia jest zasilany bezpośrednio z zacisku B+ czyli z akumulatora, widać to na zdjęciu regulatora taki duży zacisk widełkowy, więc jest cały czas pod napięciem nawet jak stoi alternator. I teraz wykrycie sygnału W, wraz podaniem sygnału na D+ wzbudza alternator.
  Search 4 million + Products
Browse Products