Forum Index

Rules  | Points  | Add...  | Recent posts  | Search | Register | Log in



regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


  Main Page -> Forum Index -> Auto Service -> Auto Electronics and Electrical ->regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie Post new topic  Reply to topic 
Author
Hide the left column
Show left column Message
romix195
Level 12
Location: mogielnica
Joined: 14 Sep 2008
Posts: 100
Post rating: 5
romix195
Level 12
Post#1 18 May 2010 14:40  Topic author   

regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


Zmieniłem w samochodzie akumulator na nowy i po zmierzeniu napięcia ładowania okazało się, że wynosi ono 13,85V. Wydaje mi się, że trochę za mało. Rozebrałem alternator, diody są dobre, szczotki mogą być. Natomiast nie wiem jak sprawdzić regulator. Może, ktoś sprawdzał juz regulator i wie jak to zrobić. Jest to alternator BOSCH 14V 120 A, 028903028E, regulator BR14-MO F00M145225.
Z góry dziękuję.Pozdrawiam.

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
domellus
Level 28
Location: gorlice
Joined: 12 Apr 2005
Posts: 945
Helped: 109
Post rating: 12
domellus
Level 28
Post#2 18 May 2010 15:18    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


Podobno da sie sprawdzić. Ja osobiscie nigdy nie próbowałem. Zawsze gdy nie byłem pewny lub szczotki nie były juz zbyt wspaniałe to poprostu wymieniałem na nowy i po problemie czy jest dobry czy nie, oczywiscie uprzednio sprawdzajac cały alternator a nie rozrusznik jak to napisałeś ( oczywiscie uznaję to za pomyłkę ) :) Oczywiście sprawdziłeś też stojan jak i wirnik czy nie ma przebicia itd. ? Następna sprawa to połaczenia w aucie czy są ok tzn. zaśniedziałe przewody, słabo dokręcone itd. jest do bardzo istotne :) Pomiar dokonywałeś w jakich warunkach ? wolne obroty włączone światła i inne odbiorniki ? Jeśli tak to jeszcze nie było by wcale źle z ładowaniem i powinno wzrosnąć po zwiększeniu obrotów do około 14V bo chyba na takie napiecie masz ten regulator :) Polecam również poszukać dokładnie na forum gdzie problemy z ładowaniem i usterki były niejednokrotnie poruszane wiec na pewno znajdziesz to czego potrzebujesz. Pozdrawiam.

Helpful post? + 0
Back to top
Brzozek
Level 9
Joined: 09 Jun 2004
Posts: 32
Post rating: 1
Brzozek
Level 9
Post#3 11 Dec 2011 14:52    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


Podłączę się do tematu. Mam dziwne objawy z kontrolką ładowania tzn. jadę samochodem gdy naciskam na gaz to pulsuje kontrolka ładowania, puszczam gaz to kontrolka gaśnie. Podczas postoju gdy naciskam na gaz to kontrolka nie świeci. Kiedyś miałem przypadek, że na postoju zapalała się kontrolka ładowania i napięcie spadało do 13,85V ale od dłuższego czasu był spokój. Auto Seat Ibiza 1.9 TDI

Helpful post? + +2
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
car centre
Level 18
Location: Lome
Joined: 20 Jan 2010
Posts: 369
Helped: 17
Post rating: 12
car centre
Level 18
Post#4 11 Dec 2011 15:07    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


Brzozek wrote:
Mam dziwne objawy z kontrolką ładowania tzn. jadę samochodem gdy naciskam na gaz to pulsuje kontrolka ładowania, puszczam gaz to kontrolka gaśnie.


Sprawdź najpierw stan i napięcie paska alternatora, stan wszystkich kół pasowych paska alternatora (czy nie są wyrobione), mocowanie koła pasowego alternatora ewentualnie jeśli jest możliwość żeby się poluzowało...

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
Zico63
Level 37
Location: Bielsko-Biała
Joined: 23 Jul 2008
Posts: 2697
Helped: 362
Post rating: 100
Zico63
Level 37
Post#5 11 Dec 2011 15:07    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


Może tak:
http://www.youtube.com/watch?v=KnLzL 7g6IU

Helpful post? + +1
Back to top
1078231
Removed
1078231
Removed
Post#6 11 Dec 2011 15:26    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


Oczywiście, że da się sprawdzić, ale słowami cięzko to wytlumaczyć, trzeba pokazac jak co podłączyć.

Helpful post? + 0
Back to top
autoelektryk
Level 15
Location: wlkp
Joined: 26 Mar 2006
Posts: 219
Helped: 8
Post rating: 2
autoelektryk
Level 15
Post#7 11 Dec 2011 15:30    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


kolega ma inny typ regulatora to bosch nowego typu tam trzeba sygnału z fazy i monitoruje nap wyjsciowe




czy napiecie było mierzone na zacisku alternatora czy akumulatora

Helpful post? + 0
Back to top
1078231
Removed
1078231
Removed
Post#8 11 Dec 2011 15:38    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


To jeden i ten sam zestyk (ta podkówka).

Helpful post? + +2
Back to top
miler80
Level 34
Location: Wyszków
Joined: 19 Mar 2008
Posts: 2009
Helped: 251
Post rating: 115
miler80
Level 34
Post#9 11 Dec 2011 18:46    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


Sprawdzanie regulatora:
regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie
Jak będziesz zmieniał napięcie na zasilaczu trzeba znaleźć takie przy którym żarówka na szczotkach będzie świeciła z połową intensywności (ok. 14,3V). To będzie napięcie ładowania. Poniżej tej wartości żarówka będzie świeciła z pełną mocą, a powyżej przygaśnie. Inne zachowanie regulatora wskazuje na jego uszkodzenie.

Helpful post? + +3
Back to top
musrus
Level 10
Joined: 03 Apr 2011
Posts: 57
Helped: 3
Post rating: 3
musrus
Level 10
Post#10 09 May 2013 11:30    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


Podczepię się pod temat.
Czy ten sygnał prostokątny 8V jest niezbędny do sprawdzenia tego regulatora?

Helpful post? + 0
Back to top
^ToM^
Level 27
Joined: 08 Aug 2002
Posts: 1218
Helped: 36
Post rating: 104
^ToM^
Level 27
Post#11 09 May 2013 11:53    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


romix195 wrote:
Zmieniłem w samochodzie akumulator na nowy i po zmierzeniu napięcia ładowania okazało się, że wynosi ono 13,85V. Wydaje mi się, że trochę za mało.


Napięcie regulatora w zakresie od 13,8 do 14,4V jest prawidłowe dla naszej strefy klimatycznej. Zatem u Ciebie test powinien zostać przeprowadzony w ten sposób: włączyć silnik wraz z włączonymi światłami mijania i sprawdzić napięcie w całym zakresie obrotów użytecznych. Jeżeli napięcie zmierzone na zaciskach akumulatora wynosi 13,85V to możesz tak zostawić i uznać regulator z alternatorem za sprawne. Dla trwałości akumulatora napięcie 13,8V jest najbardziej korzystne. Napięcie 14 czy 14,4V szybciej uzupełnia ładunek jednak jest z punktu widzenia trwałości akumulatora (i żarówek) mniej korzystne. W zimie jak będziesz miał problemy z doładowywaniem, to istotnie, napięcie 13,8V może być za niskie do uzupełnienia ładunku w niskiej temp. — szczególnie przy eksploatacji na krótkich trasach. Sprawdź zacisk masy łączącej kabel ujemny akumulatora z nadwoziem. Czasami tam lekkie pogorszenie styku powoduje spadek napięcia rzędu 0,1-0,3V. Naprawienie tego spowoduje że zamiast 13,85V będziesz od razu miał 14V.
Pozdrawiam!

Helpful post? + 0
Back to top
1078231
Removed
1078231
Removed
Post#12 09 May 2013 12:51    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


Nie musi tam być sygnał prostokątny, może iść przemienny wyprostowany z dodatkowego mostka, tak to zrobiłem w swoim testerze regulatorów F00M; może go tu pokażę aby ktoś sobie taki zrobił.
Wazne, aby był dodatkowo tłumiony do masy.
Bez tego sygnału regulator nie załączy pełnego wzbudzenia, ale dla orientacyjnego oszacowania może go nie być.

Helpful post? + +3
Back to top
Strumien swiadomosci s...
Level 41
Location: Bochnia
Joined: 05 Apr 2010
Posts: 8572
Helped: 396
Post rating: 72
Strumien swiadomosci swia
Level 41
Post#13 09 May 2013 13:03    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


romix195 wrote:
Zmieniłem w samochodzie akumulator na nowy i po zmierzeniu napięcia ładowania okazało się, że wynosi ono 13,85V

Mierzyłęś na akumulatorze czy alternatorze?

Helpful post? + 0
Back to top
Sience Fiction
Level 10
Joined: 27 Jul 2010
Posts: 46
Helped: 1
Sience Fiction
Level 10
Post#14 30 Dec 2013 20:29    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


Witam
Parę dni temu sam zgłębiałem tematykę regulatora napięcia w swojej Ibizie. Tak nagle padł - gdzie przez kilkanaście kilometrów świeciła się lampka brak ładowania a później już sama zgasła, a samochód też po kolejnych 50 km jazdy (w trasie). U mnie też był regulator F00M145225 bosch'a. Zdemontowany regulator nie dawał znaku życia. Generalnie ten regulator może być zastąpiony przez inne. Mi sprzedano F00M144136 - Boscha za 78zł - jako zamiennik i sprawuje się całkiem dobrze. Na obrotach jałowych napięcie na akku pokazuje 14,35V bez wielkiego obciążenia i z pełnym obciążeniem z full światłami drogowymi, przeciwmgłowymi, wycieraczkami i nawiewem jest tyle samo 14,3V.

Po co jest sygnał "W" podawany na regulator napięcia - z kilku powodów, po pierwsze do opracowania sygnału DFM z regulatora mówiący o obciążeniu alternatora. Impulsy W wraz z prądem wzbudzenia podawanym na wirnik daje nam informacje o obciążeniu alternatora. W - to impulsy napięcia proporcjonalne do obrotów. Ten sygnał DFM nie zawsze jest wykorzystywany przez kompy w samochodach.

Kolejny powód sygnału "W" podawanego na regulator napięcia to ograniczenie prądu wzbudzenia alternatora w przypadku gdy stoi by wirnik nie zjarał się w wyniku przepływu sporego prądu. Wirnik stoi - brak impulsów W do reg. nap. - regulator podaje mały prąd na wirnik do momentu wykrycia jego obrotów.

Więc w przypadku testowania reg. napięcia sygnał "W" jest również ważny.

Dodam że regulatory napięcia są bardzo skomplikowanymi układami sterowania. Posiadaja kompensację temperatury, soft start, LRC - load response control, shorted field circuit protection i zapewne wiele innych.
Dla tych co chcą testować regulatory napięcia to sygnał W można symulować za pomocą transformatorka 10V AC z jedną diodą prostowniczą - wtedy otrzymujemy sygnał napięciowy jedno-połówkowy.

Helpful post? + 0
Back to top
georgesgr
Level 40
Joined: 19 Aug 2008
Posts: 5066
Helped: 599
Post rating: 330
georgesgr
Level 40
Post#15 30 Dec 2013 21:45    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


Sience Fiction wrote:
...Kolejny powód sygnału "W" podawanego na regulator napięcia to ograniczenie prądu wzbudzenia alternatora w przypadku gdy stoi by wirnik nie zjarał się w wyniku przepływu sporego prądu. Wirnik stoi - brak impulsów W do reg. nap. - regulator podaje mały prąd na wirnik do momentu wykrycia jego obrotów.
...


Czegos tu nie rozumiem. Obwod mocy wzbudzenia jest zasilany bezposrednio z alternatora. Jesli wirnik stoi to nie produkuje energii elektrycznej i nie ma zasilania wzbudzenia, wiec skad prad do spalenia wirnika?

Helpful post? + 0
Back to top
Sience Fiction
Level 10
Joined: 27 Jul 2010
Posts: 46
Helped: 1
Sience Fiction
Level 10
Post#16 31 Dec 2013 10:04    

Re: regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie


Tu się nie zgodzę
Regulator napięcia jest zasilany bezpośrednio z zacisku B+ czyli z akumulatora, widać to na zdjęciu regulatora taki duży zacisk widełkowy, więc jest cały czas pod napięciem nawet jak stoi alternator. I teraz wykrycie sygnału W, wraz podaniem sygnału na D+ wzbudza alternator.

Helpful post? + 0
Back to top
Post new topic  Reply to topic     Main Page -> Forum Index -> Auto Service -> Auto Electronics and Electrical -> regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie
Page 1 of 1

Similar topics to regulator alternatora BOSCH-sprawdzenie

Rover 75 CDI - Regulator napiecia alternatora - sprawdzenie na stole (3)
regulator alternatora (8)
Regulator alternatora (4)
Regulator napięcia alternatora (22)
Regulator napięcia alternatora (5)
Regulator alternatora - schemat (6)
Regulator Napięciowy Alternatora (10)
Regulator napięcia do alternatora (12)
regulator napięcia alternatora (9)
Regulator do alternatora jaki? (9)


Switch to mobile version Switch to version for desktops

Administrator || Moderators || Forum Rules || General Rules || Cookies information || Editors || Contact for companies || Contact

Page generation time: 0.073 seconds