X
  • #31 03 Jan 2012 19:09
    asan2003
    Level 9  
    Helpful post? (+6)
    Witam.
    Moja przekładnia to zwyczajne koła posowe na pasek klinowy.
    Kółka wytoczyłem sam - posiadam tokarnie, frezarkę itp.
    Pana rama jest z profilu więc powinna wytrzymać na wałku podającym na płaskownikach proponuję naciąć zęby lub przynajmniej naostrzyć te płaskowniki tak jak noże i też powinno działać.

    Proszę też pamiętać o takim ustawieniu noża stałego żeby cięcie gałęzi następowało pod kątej mniejszym od 90, to znacznie zmniejsza opory cięcia.

    Jeżeli posiada Pan wałek WOM ze sprzęgłem to tą przekładnię pasową można wogóle pominąć i też będzie działać.

    Jak wrócę do domu to umieszczę pewien projekt napewno dużo pomoże wszystkim budującym rębaki.

    Życzę powodzenia i jak najmniej błędów.

    Dodano po 3 [godziny] 19 [minuty]:

    Witam.
    Oto obiecany plik opisujący budowę rębarki do drewna.
    jest tam sporo rysunków i opis.
    Po przeczytaniu napewno uniknie się kilku błędów które popełnia sporo konstruktorów.
  • #32 03 Jan 2012 21:35
    ontys
    Level 10  
    Helpful post? (+4)
    O tym wszystkim co piszesz doskonale wiem. Jestem w trakcie budowy tej maszyny i to co widać na zdjęciu to tylko szkic. Udzielam się na forum ponieważ zbieram informacje i pomysły żeby uniknąć błędów. Ciekawszym i praktyczniejszy rozwiazaniem jest zamocowanie wałka podającego na osi napędowej noż.
  • #33 04 Jan 2012 11:54
    spider7d
    Level 7  
    Helpful post? (+3)
    Pytanie do asan2003 i nie tylko, z jakiej stali wykonałeś noże ze zwykłej konstrukcyjnej czy jakiejś specjalnej? i czy ze zwykłej stali noże będą dobrze sprawować swoją funkcję?
  • #34 04 Jan 2012 16:26
    ontys
    Level 10  
    Helpful post? (+3)
    zainwestuj w noże oryginalne od jakiejs maszyny sa wytrzymałe itd. ja mam od maszyny do siekania kukurydzy
  • #35 04 Jan 2012 16:37
    spider7d
    Level 7  
    Helpful post? (+2)
    na allegro jeden nóż od rębaka oryginalny kosztuje 220zł to trochę dużo, myślałem też kupić stal na lemiesze o twardości 500 HB ale nie wiem czy to będzie dobrze
  • #36 04 Jan 2012 21:39
    asan2003
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Stal Konstrukcyjna ST3, 235S itp. na noże to trochę za mało.
    Ja użyłem 50HS +obróbka cieplna do twardosci ponad 60HRC.
    Nadaje się również stac NC6, NC10, 18HG - ogólnie wszystko co można hartować. Hartowanie polecam wykonac w profesjonalnej hartowni wtedy mamy pewność że nasze noża nie zamienią się w szkło ani też że nie będą zbyt miękkie - jest to ważne dla elementów pracujących z obciążeniami udarowymi.
    Dobrym rozwiązaniem jest też wykonanie grubszego noża z byle jakiej stali nawet z ST3 i dospawanie na krawędzi tnącej kawałka resora np. z poloneza, tak zrobił mój znajomy i też działa- dzisiaj lub jutro wrzuce rysunek jak to wykonać.

    Dodano po 1 [godziny] 16 [minuty]:

    Poniżej rysunek jak zrobić nóż z resora.
  • #37 04 Jan 2012 22:53
    spider7d
    Level 7  
    Helpful post? (+3)
    Gdybym zastosował jedną z tych stali co opisałeś wyżej bez obróbki cieplnej na noże ruchome i ten stały to było by dobrze?
  • #38 05 Jan 2012 11:21
    asan2003
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    Jeżeli nie chcesz hartować to polecam konstrukcję spawaną z resora wtedy będzie dobrze, poprostu więcej pracy - ale będzie działało.
    Stal 50HS- stal resorowa taka jak w resorach samochodowych
    Stal NC - stal narzędziowa o bardzo dobrych właściwościach wytrzymałościowych ale napewno droższa od HS-u
    Stale te bez Hartwoania są raczej miękkie i za długo nie podziałają, szkoda Pana pracy.
    Hartowanie to koszt ok. 70-90 zł zależy to od wagi, w razie potrzeby mogę podać namiary na dobrą hartownię z usług której korzystam, jak poda Pan twardość jaką chce Pan uzyskać to napewno taka będzie, wykonują też azotowanie, nawęglanie itp.

    Noże z ST to strata czasu i pieniędzy - padną przy pierwszej grubszej gałęzi i będzie je Pan musiał zrobić od nowa - podobnie będzie z tymi z NC lub HS nie utwardzonymi.

    Moje noże pocięły jesienią ok 10m3 pociętych gałęzi głównie suchych nie ma na ich śladu zużycia.
  • #39 05 Jan 2012 14:07
    spider7d
    Level 7  
    Helpful post? (+2)
    jak może Pan to nie Pan poda namiary do hartowni:).
  • #40 05 Jan 2012 16:30
    ontys
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    http://allegro.pl/show_user.php?uid=12907257
    Zapytaj u tego gościa może tanio noże kupisz. Ja osobiście polecam z resora materiał twardy można samemu zrobić no i tanio.

    Jak daleko wałek podający materiał ma być od noży tnących??
    Czy może ktoś robił wałek dociskający z góry gałęzie wałek który jest przed nożami??
  • #41 06 Jan 2012 21:36
    asan2003
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    Quote:
    Jak daleko wałek podający materiał ma być od noży tnących??
    Czy może ktoś robił wałek dociskający z góry gałęzie wałek który jest przed nożami??


    Wałek podający ma byc tak daleko żeby noże w niego nie :walnęły"
    Ja robiłem wałek wygląda podobnie do tego z załącznika który dodałem.

    Hartownia:
    PPHU NITA
    tel. (042) 617 42 40
    tel. kom. 501 044 170

    Więcej informacji po wpisaniu w wyszukiwarce: "hartownia usługowa NITA"
  • #42 10 Jan 2012 14:33
    ontys
    Level 10  
    Helpful post? (+6)
    Na tyle zrobiłem swojego rębaka
    Projekt i zdjęcia z budowy rębaka do gałęzi.
  • #43 15 Jan 2012 20:30
    ontys
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Mam wałek 30mm a koło pasowe 35mm macie jakis pomysł jak to dopasować??
    koło i wał ma rów na klin 8mm
  • #44 21 Jan 2012 13:41
    ontys
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    nie wyrzuca mi ścinek i zalegają w korycie co robić?? jak zrobić w moim przypadku łopatki do wypychania ścinek?

    Projekt i zdjęcia z budowy rębaka do gałęzi. Projekt i zdjęcia z budowy rębaka do gałęzi.
  • #45 10 Mar 2012 19:15
    bogdan3560
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    Witam wszystkich.
    Przymierzam się do budowy rębaka, na razie zbieram informację co i jak.
    Mam pytanie do osób które już zrobiły takie urządzenie z czego zrobiliście podstawę i jakie zastosowaliście łożyska na wałkach?
    Pozdrawiam Bogdan
  • #46 18 Mar 2012 11:07
    ontys
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    Podstawa z Jekla 4cm x 4cm.
    Mój wał, do którego przyspawałem noże ma 30mm średnicy.
  • #47 05 May 2012 21:13
    krys.kj
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    panowie powiedzcie mi jak te zrębki pala sie w piecu CO i jak suszycie i jak przechowujecie zrembki
  • #48 05 May 2012 21:31
    pelcu3
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Palą się bardzo dobrze, ale muszą być suche, wg mnie najlepiej palą się w piecu z dolnym ciągiem (taki mam), wsypuję ile wlezie i ubijam, 1 zasyp wystarczy na ok 1,5-2 godz. palenia (trochę mała komora spalania). Co do suszenia to mam plac (goła ziemia i najlepiej w nasłonecznionym miejscu)8x3m i w lecie rozsypuję warstwą ok 20cm, od czasu do czasu przemieszam. Na noc i jak jest deszcz to przykrywam folią czarną taką grubą po ok 2-3tyg do worów (takie po nawozach), troszkę taśmy i do szopy. Trochę też mam na stropie pod dachem, ale tam leżą całe lato schnie wyśmienicie, zwłaszcza jak słonko przypali do blachy.
  • #49 05 May 2012 21:34
    łukasz dutkiewicz
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam mi zrębki palą się świetnie w piecu używam ich do grzania cwu latem . A spalam ie w CAMINO ma bardzo dużą komorę zasypową więc można dużo wsypać . A tak je suszę
    Projekt i zdjęcia z budowy rębaka do gałęzi. Projekt i zdjęcia z budowy rębaka do gałęzi.
    pakuję je w worki takie 60 litrowe i układam na palecie przekładając warstwy deskami , dla wentylacji a góre przykrywam plandeka poz Łukasz
  • #50 15 Aug 2012 09:12
    sawek1990
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Witam trochę odgrzebuję, ale mam pytanie odnośnie noży. Zauważyłem że w waszych rębakach noże ściętą stroną są umieszczone w kierunku podawania gałęzi, a oglądając sieczkarnie zauważyłem że noże są ścięte od środka tak żeby "zabierały" ścięty materiał. Czy nie lepiej by było tak ustawić noże jak są w sieczkarni??
  • #51 15 Aug 2012 10:34
    pelcu3
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    Wg. mnie lepiej jest właśnie tak jak w sieczkarni, tyle ze nóż oczywiście prosto, a nie pod skosem. Sam mam tak zrobione że płaską stroną do gałęzi a ściętą do wewnątrz. Wydaje mi się, że jak jest ściętą do gałęzi to nóż tak jakby zahaczał tyłem, bo ostrze jest jakby cofnięte. Tak mi się przynajmniej wydaje, choć moze to zależeć też od sposobu mocowania jak i kształtu bębna.
  • #52 15 Aug 2012 15:52
    łukasz dutkiewicz
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Nóż musi być pod skosem oczywiście w sieczkarni , w tej pozycji powoduje cięcie gałęzi a nie rąbanie jak siekierą co daje większą wytrzymałości bębna . I płaskim od noża stałego u mnie jest tak że noże ocierają się o nuż stały .
  • #53 15 Aug 2012 17:53
    pelcu3
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    W sieczkarni jest pod skosem żeby był mniejszy opór, ale tam jak sie cięło słomę to całe gardło było wypełnione materiałem, a jak włożysz 1 czy 2 gałęzie to są one spychane pod jeden brzeg czyli zawsze jedna strona noża i bębna będzie bardziej obciążona. Dlatego chyba lepiej jak nóż jest prosto, a przy odpowiednich obrotach i mocy wcale nie jest tak ciężko i tak jak pisałem wcześniej, nóż płaską stroną do noża stałego.
  • #54 15 Aug 2012 18:50
    mirko44
    Level 6  
    Helpful post? (0)
    witam wszystkich forumowiczów, pierwszy raz tu zagadam bo planuje tez zrobić taki rębak , na poczatek mysle jako podstawe wykorzystać starą metalowa sieczkarnie, zastanawiam sie nad wałem czy ten z sieczkarni by był? na niektórych filmikach widać ze daje rade. co sadzicie? jakiś rekordów grubości pobijał nie bede.A jezeli nie, to z czego wytoczyc taki wał, chodzi mi o te kola co przykrecamy nóż
  • #55 15 Aug 2012 20:28
    banditosp
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Ja osobiście nie używam takiego wynalazku ale podoba mi się wykonanie choć osobiście dałbym osłonę na wałek od góry . Patrząc jak moja sąsiadka męczy się na takim małym marketowym dziadostwie do rozdrabniania gałęzi to taka maszynka jest zawodowa .
  • #56 22 Nov 2012 09:47
    mirok00
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    Witam
    Mam pytanie o wałek pobierający gałęzie, czy użyć płaskowników przyspawanych do wałka, czy zrobić w nich nacięcia (zęby) i ile umieścić na obwodzie wałka, aby dobrze pobierał gałęzie?
  • #57 22 Nov 2012 17:03
    spider7d
    Level 7  
    Helpful post? (+2)
    naciac zęeby...
  • #58 28 Nov 2012 10:58
    mirok00
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    czy ewentualnie wałki z sieczkarni te z zębami by dały radę?
  • #59 28 Nov 2012 17:36
    pelcu3
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Dadzą radę bez problemów, sam mam na takich wałkach zrobione i jest ok.
  • #60 04 Jan 2013 09:11
    sawek1990
    Level 8  
    Helpful post? (+4)
    Pytanie do Asan2003 masz może jakiś film z pracy swojego rębaka?
  Search 4 million + Products
Browse Products